گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد سيزدهم
3 / 5دوستی اهل بیت علیهم السلام


3564.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :عیون أخبار الرضا علیه السلام به سندش ، از امام حسین علیه السلام : مهاجران و انصار ، گِرد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله جمع شدند و گفتند : بی گمان ، ای پیامبر خدا! زندگی ات و نیز میهمانانی که گروه، گروه بر تو در می آیند ، هزینه دارد . این دارایی ها با جانمان از آنِ تو ، و در آن ، به نیکی و اجر ، حکم بران . هر چه را خواستی ، عطا کن و هر چه را خواستی ، بی زحمت و سختی ، نگاه دار .

خداوند عز و جل روح الأمین را بر او نازل کرد و گفت : ای محمّد! «بگو : از شما اجری نمی خواهم ، جز دوستی در باره خویشاوندان» ؛ یعنی پس از من ، با نزدیکانم دوستی بورزید .

وقتی بیرون آمدند ، منافقان گفتند : چیزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را به نپذیرفتن پیشنهاد ما وادار نکرد ، جز این که ما را بر دوستی با نزدیکانش پس از خویش بر انگیزد و آن [آیه] ، جز افترایی ساخته شده در همان مجلس نبود !

این ، سخنِ درشتی از آنان بود . خدای عز و جل هم این آیه را نازل کرد : «یا می گویند : آن را افترا بسته است . بگو : من ، آن را افترا نبسته ام . شما در برابر خدا ، اختیاردار من نیستید . او داناتر است به آنچه [به ناحق ]در آن فرو می روید . گواه بودن او میان من و شما، کافی است ، و البته اوست آمرزنده مهربان» .

پیامبر صلی الله علیه و آله برای یارانش پیام فرستاد و فرمود : «آیا خبری شده است ؟» .

گفتند : آری . به خدا سوگند ، ای پیامبر خدا ! برخی از ما سخنِ درشتی گفته اند که آن را ناخوش داریم .

پس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، آیه را بر ایشان خواند و آنان ، گریستند و گریه شان شدّت گرفت . پس خداوند عز و جل ، نازل کرد : «و اوست که توبه را از بندگانش می پذیرد و از زشتکاری ها در می گذرد و می داند چه می کنید» . .

1- .این روایت ، در الکافی و بصائر الدرجات ، از جعید همدانی ، از امام سجّاد علیه السلام ، نقل شده است و البته جعید ، از شهدای کربلا نبوده است .



3565.رسول اللّه صلی الله علیه و آله :تأویل الآیات الظاهره عن عبد الملک بن عمیر عن الحسین بن علیّ علیه السلام فی قَولِهِ عز و جل : «قُل لَا أَسْئلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی» : إنَّ القَرابَهَ الَّتی أمَرَ اللّهُ بِصِلَتِها وعَظَّمَ مِن حَقِّها وجَعَلَ الخَیرَ فیها ، قَرابَتُنا أهلَ البَیتِ الَّذینَ أوجَبَ اللّهُ حَقَّنا عَلی کُلِّ مُسلِمٍ . (1)3566.عنه صلی الله علیه و آله :المعجم الکبیر عن بشر بن غالب عن الحسین بن علیّ علیه السلام :مَن أحَبَّنا لِلدُّنیا فَإِنَّ صاحِبَ الدُّنیا یُحِبُّهُ البَرُّ وَالفاجِرُ ، ومَن أحَبَّنا للّهِِ کُنّا نَحنُ وهُوَ یَومَ القِیامَهِ کَهاتَینِ وأشارَ بِالسَّبّابَهِ وَالوُسطی_'fe . (2) .

1- .تأویل الآیات الظاهره : ج 2 ص 545 ح 9 ، بحار الأنوار : ج 23 ص 251 ح 27 .
2- .المعجم الکبیر : ج 3 ص 125 ح 2880 .



3567.رسول اللّه صلی الله علیه و آله :تأویل الآیات الظاهره به نقل از عبد الملک بن عُمَیر ، از امام حسین علیه السلام ، در باره گفته خدای عز و جل : «بگو : از شما اجری نمی خواهم ، جز دوستی در باره خویشاوندان» : نزدیکی و خویشی ای که خداوند به پیوند با آن و بزرگداشت حقّش فرمان داده و خیر را در آن نهاده ، نزدیکی و خویشیِ ما اهل بیت است که خداوند ، حقّ ما را بر هر مسلمانی واجب کرده است .3565.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :المعجم الکبیر به نقل از بِشْر بن غالب : حسین بن علی علیه السلام فرمود : «هر کس ما را برای دنیا دوست داشته باشد ، [بداند که] بی گمان ، دنیادار ، محبوبِ هر نیکوکار و بدکار است و هر کس ما را برای خدا دوست بدارد، ما و او ، در روز قیامت، مانند این دو هستیم» و به انگشتِ اشاره و میانی اش اشاره کرد . .




3566.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :الأمالی للطوسی عن بشر بن غالب عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :مَن أحَبَّنا للّهِِ وَرَدنا نَحنُ وهُوَ عَلی نَبِیِّنا صلی الله علیه و آله هکَذا وضَمَّ إصبَعَیهِ ، ومَن أحَبَّنا لِلدُّنیا فَإِنَّ الدُّنیا تَسَعُ البَرَّ وَالفاجِرَ . (1)3567.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :المحاسن عن بشر بن غالب الأسدیّ :حَدَّثَنِی الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام ، قالَ لی : یا بِشرَ بنَ غالِبٍ ! مَن أحَبَّنا لا یُحِبُّنا إلّا للّهِِ ، جِئنا نَحنُ وهُوَ کَهاتَینِ وقَدَّرَ بَینَ سَبّابَتَیهِ ، ومَن أحَبَّنا لا یُحِبُّنا إلّا لِلدُّنیا ، فَإِنَّهُ إذا قامَ قائِمُ العَدلِ وَسِعَ عَدلُهُ البَرَّ وَالفاجِرَ . (2)3568.الفضائل لابن شاذان عن سلمان والمقداد وأبی ذرّ :أعلام الدین عن الإمام الصادق علیه السلام :وَفَدَ إلَی الحُسَینِ علیه السلام وَفدٌ فَقالوا : یَابنَ رَسولِ اللّهِ ، إنَّ أصحابَنا وَفَدوا إلی مُعاوِیَهَ ووَفَدنا نَحنُ إلَیکَ .

فَقالَ : إذَن اُجیزَکُم بِأَکثَرَ مِمّا یُجیزُهُم .

فَقالوا : جُعِلنا فِداکَ ، إنَّما جِئنا مُرتادینَ لِدینِنا .

قالَ : فَطَأطَأَ رَأسَهُ ونَکَتَ (3) فِی الأَرضِ ، وأطرَقَ طَویلاً ، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ فَقالَ : قَصیرَهٌ مِن طَویلَهٍ (4) ؛ مَن أحَبَّنا لَم یُحِبَّنا لِقَرابَهٍ بَینَنا وبَینَهُ ، ولا لِمَعروفٍ أسدَیناهُ إلَیهِ ، إنَّما أحَبَّنا للّهِِ ورَسولِهِ ، (فَمَن أحَبَّنا) (5) جاءَ مَعَنا یَومَ القِیامَهِ کَهاتَینِ وقَرَنَ بَینَ سَبّابَتَیهِ . (6) .

1- .الأمالی للطوسی : ص 253 ح 455 ، بشاره المصطفی : ص 123 ، بحار الأنوار : ج 27 ص 84 ح 26 ؛ تاریخ دمشق : ج 14 ص 184 .
2- .المحاسن : ج 1 ص 134 ح 168 ، شرح الأخبار : ج 1 ص 444 ح 116 نحوه ، بحار الأنوار : ج 27 ص 90 ح 44 ؛ المعجم الکبیر : ج 3 ص 125 ح 2880 نحوه . ولعلّ المراد منه أنّ محبّه أهل البیت لها منافع حتی وإن کانت المحبّه للدنیا فضلاً عن کونها للّه والآخره . وأحد فوائد محبّتهم للدنیا ، هو التمتّع فی ظلّ عدالتهم وحکومتهم العادله ، فإنّ العداله بإعطاء کلّ ذی حقّ حقّه ، فلا یبخس نصیبه .
3- .نَکَتَ الأرض (بالقضیب) : هو أن یؤثّر فیها بطرفه ، فِعل المُفَکِّر المهموم (النهایه : ج 5 ص 113 «نکت») .
4- .القصیره : التمره ، والطویله : النخله ، [مَثَلٌ] یُضرب لاختصار الکلام (مجمع الأمثال : ج 2 ص 499) .
5- .ما بین القوسین لیس موجودا فی بحار الأنوار .
6- .أعلام الدین : ص 460 ، بحار الأنوار : ج 27 ص 127 ح 118 .



3569.رسول اللّه صلی الله علیه و آله :الأمالی ، طوسی به نقل از بِشر بن غالب : امام حسین علیه السلام فرمود: «هر که ما را به خاطرِ خدا دوست بدارد، من و او ، این چنین بر پیامبرمان وارد خواهیم شد» و دو انگشت خود را به هم چسباند [و افزود:] «و هر که ما را به خاطر دنیا دوست بدارد ، [بداند که ]دنیا، نیکوکار و بدکار را در بر می گیرد» .3568.الفضائل ، ابن شاذان ( به نقل از سلمان، مقداد و ابوذر ) المحاسن به نقل از بِشر بن غالب اسدی : حسین بن علی علیه السلام برایم نقل کرد و فرمود : «ای بشر بن غالب! هر که ما را دوست بدارد و این محبّت او جز به خاطرِ خدا نباشد ، [در روز قیامت ، ] ما و او مانند این دو، وارد می شویم» و دو انگشت اشاره اش را به موازات هم قرار داد [و افزود] «و هر که ما را دوست بدارد و این محبّت او جز برای دنیا نباشد ، [بداند که] هرگاه برپا کننده عدالتْ قیام کند، دادگری او، شاملِ نیکوکار و بدکار خواهد شد» . (1)3569.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :أعلام الدین از امام صادق علیه السلام : نمایندگانی به حضور حسین علیه السلام رسیدند و گفتند : ای فرزند پیامبر خدا! همراهان ما نزد معاویه رفتند و ما نزد تو آمدیم .

امام علیه السلام فرمود : «پس در این صورت ، من بیش از آنان به شما جایزه می دهم» .

گفتند : فدایت شویم ! ما در طلب دینمان آمده ایم .

حسین علیه السلام سرش را زیر انداخت و متفکّرانه، بر روی زمین ، نقش و نگاری کشید و مدّتی دراز ، تأمّل کرد . سپس ، سرش را بالا آورد و فرمود : «نَمی از یَمی . هر کس ، نه از سرِ خویشاوندی با ما ، و نه به دلیل احسانی که به او کرده ایم و تنها به خاطر خدا و پیامبرش ما را دوست بدارد ، روز قیامت ، با ما مانند این دو می آید» ، و دو انگشت اشاره اش را کنار هم قرار داد . .

1- .شاید منظور امام علیه السلام این است که دوستی با اهل بیت علیهم السلام به خاطر دنیا هم فوایدی دارد ، چه رسد به دوستی با آنها به خاطر خدا ؛ چرا که یکی از فایده های دوستی با آنان در دنیا ، بهره مندی از عدالت و حکومت عادلانه آنهاست و عدالت ، حقّ هر کسی را ادا می کند و کسی را در دنیا ، بی نصیب نمی گذارد .



3570.عنه صلی الله علیه و آله :الأمالی للطوسی بإسناده عن الحسین بن علیّ عن أمیر المؤمنین علیهماالسلام :قال النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله : أحِبُّوا اللّهَ بِما یَغذوکُم بِهِ مِن نِعَمِهِ ، وأحِبّونی لِحُبِّ اللّهِ ، وأحِبّوا أهلَ بَیتی لِحُبّی . (1)3571.عنه صلی الله علیه و آله :سنن الترمذی بإسناده عن الإمام الحسین عن أبیه علیّ بن أبی طالب علیهماالسلام :أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله أخَذَ بِیَدِ حَسَنٍ وحُسَینٍ فَقالَ : مَن أحَبَّنی وأحَبَّ هذَینِ وأباهُما واُمَّهُما ، کانَ مَعی فی دَرَجَتی یَومَ القِیامَهِ . (2)3570.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :الأمالی للطوسی بإسناده عن الحسین بن علیّ عن أبیه علیّ علیهماالسلام :قالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله : یا أبا ذَرٍّ ! مَن أحَبَّنا أهلَ البَیتِ فَلیَحمَدِ اللّهَ عَلی أوَّلِ النِّعَمِ . قالَ : یا رَسولَ اللّهِ ! وما أوَّلُ النِّعَمِ ؟

قالَ : طیبُ الوِلادَهِ ؛ إنَّهُ لا یُحِبُّنا أهلَ البَیتِ إلّا مَن طابَ مَولِدُهُ . (3)3571.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :معانی الأخبار بإسناده عن الحسین بن علیّ عن أبیه أمیر المؤمنین علیّ بن أبی طالب علیهماالسلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : یا عَلِیُّ ، مَن أحَبَّنی وأحَبَّکَ وأحَبَّ الأَئِمَّهَ مِن وُلدِکَ فَلیَحمَدِ اللّهَ عَلی طیبِ مَولِدِهِ ، فَإِنَّهُ لا یُحِبُّنا إلّا مَن طابَت وِلادَتُهُ ، ولا یُبغِضُنا إلّا مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ . (4) .

1- .الأمالی للطوسی : ص 278 ح 531 ، بشاره المصطفی : ص 132 کلاهما عن عیسی بن أحمد بن عیسی بن المنصور عن الإمام الهادی عن آبائه: .
2- .سنن الترمذی : ج 5 ص 641 ح 3733 ، مسند ابن حنبل : ج 1 ص 168 ح 576 ، اُسد الغابه : ج 4 ص 104 کلّها عن علیّ بن جعفر عن الإمام الکاظم عن آبائه: ، کنز العمّال : ج 12 ص 97 ح 34161 ؛ العمده : ص 274 ح 436 عن علیّ بن جعفر عن الإمام الکاظم عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 37 ص 72 ح 39 .
3- .الأمالی للطوسی : ص 455 ح 1018 عن الحسین بن زید وعبد اللّه بن إبراهیم الجعفری عن الإمام الصادق عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 27 ص 150 ح 18 .
4- .معانی الأخبار : ص 161 ح 3 ، علل الشرائع : ص 141 ح 3 ، الأمالی للصدوق : ص 562 ح 756 ، بشاره المصطفی : ص 177 کلّها عن زید بن علیّ عن الإمام زین العابدین علیه السلام ، بحار الأنوار : ج 27 ص 146 ح 5 .



3572.عنه صلی الله علیه و آله :الأمالی ، طوسی به سندش ، از امام حسین علیه السلام ، از امام علی علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «خدا را به خاطر نعمت هایش که به شما می دهد ، دوست بدارید و مرا به خاطرِ خدا دوست بدارید و اهل بیتم را به خاطر من ، دوست بدارید» .3573.عنه صلی الله علیه و آله :سنن الترمذی به سندش ، از امام حسین علیه السلام ، از امام علی علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دست حسن و حسین را گرفت و فرمود : «کسی که من و این دو و پدر و مادر این دو را دوست بدارد ، در روز قیامت ، با من در یک جایگاه خواهد بود» .3574.عنه صلی الله علیه و آله :الأمالی ، طوسی به سندش، از امام حسین علیه السلام ، از امام علی علیه السلام : پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ای ابو ذر! هرکه ما اهل بیت را دوست داشت ، پس خدا را بر نخستین نعمت ، سپاس گوید» .

ابو ذر پرسید: ای پیامبر خدا! نخستین نعمت ، کدام است ؟

فرمود: «حلال زادگی. تنها حلال زاده ، ما اهل بیت را دوست دارد» .3572.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :معانی الأخبار به سندش، از امام حسین علیه السلام ، از امام علی علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «ای علی ! هر کس مرا دوست بدارد و تو را نیز دوست بدارد و امامانِ نسل تو را نیز دوست داشته باشد ، باید خدا را بر حلال زاده بودنش سپاس بگزارد ؛ چرا که تنها حلال زاده، ما را دوست می دارد و تنها ، حرام زاده، ما را دشمن می دارد» . .




3573.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :شرح الأخبار عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :مَن أحَبَّنا أهلَ البَیتِ بِقَلبِهِ ، وجاهَدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِیالجَنَّهِ فِی الرَّفیقِ الأَعلی (1) .

ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ، وجاهَدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ، وضَعُفَ عَن أن یُجاهِدَ مَعَنا بِیَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِیالجَنَّهِ دونَ تِلکَ .

ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ، وضَعُفَ عَن أن یُجاهِدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِی الجَنَّهِ دونَ ذلِکَ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَینا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ فِی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ولِسانِهِ ، وکَفَّ عَنّا یَدَهُ ؛ فَهُوَ فِی النّارِ فَوقَ ذلِکَ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وکَفَّ عَنّا لِسانَهُ ویَدَهُ ؛ فَهُوَ فِی النّارِ فَوقَ ذلِکَ . (2)3574.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :شرح الأخبار عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :مَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وذَبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِی الرَّفیقِ الأَعلی .

ومَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وذَبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ، وضَعُفَ أن یَذُبَّ عَنّا بِیَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِی الجَنَّهِ دونَ ذلِکَ .

ومَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وضَعُفَ أن یَذُبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِی الجَنَّهِ دونَ ذلِکَ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَینا بِلِسانِهِ ویَدِهِ ؛ فَهُوَ فِی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَینا بِلِسانِهِ ، ولَم یُعِن عَلَینا بِیَدِهِ ؛ فَهُوَ فِی النّارِ فَوقَ ذلِکَ .

ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، ولَم یُعِن عَلَینا بِلِسانِهِ ولا بِیَدِهِ ؛ فَهُوَ فِی النّارِ فَوقَ ذلِکَ . (3) .

1- .الرَّفیق : جماعه الأنبیاء الذین یسکنون أعلی علّیّین (النهایه : ج 2 ص 246 «رفق») .
2- .شرح الأخبار : ج 1 ص 165 ح 120 ، الخصال : ص 629 ح 10 عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عن الإمام علیّ: نحوه وراجع : تحف العقول : ص 118 .
3- .شرح الأخبار : ج 3 ص 121 .



3575.عنه صلی الله علیه و آله :شرح الأخبار از امام حسین علیه السلام : هر کس ما اهل بیت را به دل دوست بدارد و با زبان و دستش همراه ما بجنگد ، با ما در بهشت، در رَفیقِ اَعلا (1) خواهد بود .

و هر کس ما را به دل دوست بدارد و با زبانش همراه ما بجنگد ، ولی از جنگیدن با سلاح به همراه ما ناتوان باشد ، با ما در بهشت است ، امّا در درجه ای فروتر .

و هر کس به دل ما را دوست بدارد و از این که با دست و زبان بجنگد ، ناتوان باشد، با ما در بهشت است ، امّا از درجه قبلی هم فروتر .

و هر کس به دل ما را دشمن بدارد و با دست و زبان ، علیه ما بکوشد ، در ژرف ترین دَرَکات آتش [دوزخ ]است .

و هر کس به دل و زبان با ما دشمنی کند ، امّا اقدام عملی انجام ندهد، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلی.

و هر کس به دل ما را دشمن بدارد و دست و زبان خویش را از ما نگاه دارد ، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلی .3576.عنه صلی الله علیه و آله :شرح الأخبار از امام حسین علیه السلام : هر کس ما (اهل بیت) را با دلش دوست بدارد و با زبان و دستش از ما دفاع کند ، با ما در رَفیقِ اعلا خواهد بود .

و هر کس ما را به دل دوست بدارد و با زبانش از ما دفاع کند، ولی نتواند با دستش از ما دفاع کند ، با ما در بهشت است ، امّا در درجه ای پایین تر .

و هر کس ما را به دل دوست بدارد، ولی از این که با زبان و دستش از ما دفاع کند ، ناتوان باشد، با ما در بهشت است ، امّا از درجه قبلی هم پایین تر .

و هر کس با دلش ما را دشمن بدارد و با زبان و دستش علیه ما یاری دهد ، در ژرف ترین جایگاه آتش [دوزخ] است .

و هر کس ما را به دل ، دشمن بدارد و با زبانش علیه ما یاری دهد ، ولی با دستش علیه ما کاری نکند ، در آتش است ، امّا اندکی بالاتر از درجه قبلی .

و هر کس ما را به دل دشمن بدارد ، امّا با زبان و دستش علیه ما کاری نکند ، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلی . .

1- .منظور از «رَفیق اَعلا» ، برترین جایگاه بهشت (اَعلی علّیین) است که گروه پیامبران در آن، جا دارند .



3575.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :الأمالی للمفید عن عبد الرحمن بن أبی لیلی عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : اِلزَموا مَوَدَّتَنا أهلَ البَیتِ ، فَإِنَّهُ مَن لَقِیَ اللّهَ وهُوَ یُحِبُّنا دَخَلَ الجَنَّهَ بِشَفاعَتِنا . وَالَّذی نَفسی بِیَدِهِ ، لا یَنتَفِعُ عَبدٌ بِعَمَلِهِ إلّا بِمَعرِفَتِنا . (1)3576.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :فضائل الشیعه بإسناده عن الإمام الحسین علیه السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : حُبّی وحُبُّ أهلِ بَیتی نافِعٌ فی سَبعَهِ مَواطِنَ أهوالُهُنَّ عَظیمَهٌ : عِندَ الوَفاهِ ، وفِی القَبرِ ، وعِندَ النُّشورِ ، وعِندَ الکِتابِ ، وعِندَ الحِسابِ ، وعِندَ المیزانِ ، وعِندَ الصِّراطِ . (2)3577.عنه صلی الله علیه و آله :نزهه الناظر عن أبان بن تغلب :قالَ الإِمامُ الشَّهیدُ علیه السلام : مَن أحَبَّنا کانَ مِنّا أهلَ البَیتِ . فَقُلتُ : مِنکُم أهلَ البَیتِ ؟! فَقالَ : مِنّا أهلَ البَیتِ ، حَتّی قالَها ثَلاثا .

ثُمَّ قالَ علیه السلام : أما سَمِعتَ قَولَ العَبدِ الصّالِحِ : «فَمَن تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی» ؟ (3) . (4)3578.عنه صلی الله علیه و آله :کشف الغمّه عن الإمام الحسین علیه السلام :مَن أتانا لَم یَعدَم خَصلَهً مِن أربَعٍ : آیَهً مُحکَمَهً ، وقَضِیَّهً عادِلَهً ، وأخا مُستَفادا ، ومُجالَسَهَ العُلَماءِ . (5)3579.عنه صلی الله علیه و آله :المناقب لابن المغازلی عن أبی سعید دینار عن الإمام الحسین علیه السلام :مَن أحَبَّنا نَفَعَهُ اللّهُ بِحُبِّنا وإن کانَ أسیرا فِی الدَّیلَمِ ، وإنَّ حُبَّنا لَیُساقِطُ (6) الذُّنوبَ کَما تُساقِطُ الرّیحُ الوَرَقَ . (7) .

1- .الأمالی للمفید : ص 13 ح 1 ، الأمالی للطوسی : ص 187 ح 314 ، المحاسن : ج 1 ص 135 ح 169 ، المناقب للکوفی : ج 2 ص 100 وفیها «یودّنا» بدل «یحبّنا» و «بمعرفه حقّنا» بدل «بمعرفتنا» ، بحار الأنوار : ج 27 ص 90 ح 45 و ص 170 ح 10 .
2- .. فضائل الشیعه : ص 47 ح 2 ، الأمالی للصدوق : ص 60 ح 17 کلاهما عن جابر عن الإمام الباقر عن أبیه علیهماالسلام ، بحار الأنوار : ج 27 ص 158 ح 3 وراجع : الخصال : ص 360 ح 49 .
3- .إبراهیم : 36 .
4- .نزهه الناظر : ص 85 ح 19 .
5- .کشف الغمّه : ج 2 ص 244 ، بحار الأنوار : ج 44 ص 195 ح 9 .
6- .فی المصدر : «لتساقط» ، والصواب ما أثبتناه . وساقَطَه : أسقطه وتابع إسقاطه (لسان العرب : ج 7 ص 316 «سقط») .
7- .المناقب لابن المغازلی : ص 400 ح 454 ؛ شرح الأخبار : ج 2 ص 513 ح 906 عن علیّ بن حمزه نحوه .



3577.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :الأمالی ، مفید به نقل از عبد الرحمان بن ابی لیلی ، از امام حسین علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «به مودّت ما اهل بیت ملتزم باشید که هر کس خدا را دیدار کند ، در حالی که ما را دوست می دارد ، با شفاعت ما به بهشتْ وارد می شود و سوگند به کسی که جانم به دست اوست ، هیچ بنده ای از عملش سود نمی برد ، جز با معرفت به ما» .3578.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :فضائل الشیعه به سندش، از امام حسین علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «محبّت من و محبّت اهل بیت من ، در هفت جای هولناک ، سودمند است : هنگام مرگ ، در قبر ، هنگام بیرون آمدن [از قبر] ، هنگام گرفتن نامه [ی اعمال] ، هنگام محاسبه [ی اعمال] ، هنگام وزن شدن [اعمال] ، و هنگام [عبور از] صراط» .3579.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :نزهه الناظر به نقل از ابان بن تَغلِب : امام شهید (امام حسین) علیه السلام فرمود : «هر کس ما را دوست بدارد ، از ما اهل بیت است» .

گفتم : از شما اهل بیت ؟!

فرمود : «از ما اهل بیت» .

این جمله را تا سه بار، تکرار کرد و سپس فرمود : «آیا گفته ابراهیم، بنده شایسته[ ی خدا] را نشنیده ای که : «هر کس از من پیروی کند ، از من است» ؟».3580.رسول اللّه صلی الله علیه و آله :کشف الغُمّه از امام حسین علیه السلام : هر کس نزد ما بیاید ، یکی از این چهار ویژگی را از دست نمی دهد : آیتی استوار ، حُکمی عادلانه ، برادری کارآمد، و همنشینی با عالمان .3581.عنه صلی الله علیه و آله :المناقب ، ابن مَغازِلی به نقل از ابوسعید دینار ، از امام حسین علیه السلام :هر کس ما را دوست بدارد ، خداوند ، سودی از آن [دوستی] به او می رساند ، هر چند در دیلم، اسیر باشد . بی گمان ، محبّت ما، گناهان را می ریزد ، همان گونه که باد ، برگ را فرو می ریزد . .




3 / 6وِلایَهُ أهلِ البَیتِ علیهم السلام3580.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :الأمالی للطوسی بإسناده عن الحسین عن أبیه أمیر المؤمنین علیهماالسلام عن رسول اللّه صلی الله علیه و آله :أخبَرَنی جَبرَئیلُ الرّوحُ الأَمینُ عَنِ اللّهِ تَقَدَّسَت أسماؤُهُ وجَلَّ وَجهُهُ ، قالَ : إنّی أنَا اللّهُ لا إلهَ إلّا أنَا وَحدی ؛ عِبادی فَاعبُدونی ، وَلیَعلَم مَن لَقِیَنی مِنکُم بِشَهادَهِ أن لا إلهَ إلَا اللّهُ مُخلِصا بِها أنَّهُ قَد دَخَلَ حِصنی ، ومَن دَخَلَ حِصنی أمِنَ عَذابی .

قالوا : یَابنَ رَسولِ اللّهِ ، وما إخلاصُ الشَّهادَهِ للّهِِ ؟

قالَ : طاعَهُ اللّهِ ورَسولِهِ ، ووِلایَهُ أهلِ بَیتِهِ علیهم السلام . (1)3 / 7صِلَهُ أهلِ البَیتِ علیهم السلام3583.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ( به علی علیه السلام ) الأمالی للطوسی بإسناده عن الإمام الحسین علیه السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : مَن أرادَ التَّوَسُّلَ إلَیَّ ، وأن یَکونَ لَهُ عِندی یَدٌ أشفَعُ لَهُ بِها یَومَ القِیامَهِ ، فَلیَصِل أهلَ بَیتی ویُدخِلِ السُّرورَ عَلَیهِم . (2) .

1- .الأمالی للطوسی : ص 589 ح 1220 عن أبی الصلت عبد السلام بن صالح الهروی عن الإمام الرضا عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 49 ص 120 ح 1 وراجع : الأمالی للصدوق : ص 306 ح 349 و ح 350 .
2- .الأمالی للطوسی: ص 423 ح 947، الأمالی للصدوق : ص 462 ح 615 کلاهما عن أبان بن تغلب عن الإمام الباقر عن أبیه علیهماالسلام ، کشف الغمّه : ج 2 ص 25 عن الإمام الباقر عن أبیه علیهماالسلام عنه علیه السلام ، بحار الأنوار : ج 26 ص 227 ح 1؛ الفصول المهمّه: ص 25 عن الإمام الباقر عن أبیه علیهماالسلام عنه علیه السلام.



3 / 6ولایت اهل بیت علیهم السلام

3584.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ( به علی علیه السلام ) الأمالی ، طوسی به سندش ، از امام حسین علیه السلام : پدرم امیر مؤمنان علیه السلام ، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، از جبرئیل روح الأمین ، از خداوند که نام هایش پاک و ذاتش باشکوه است چنین خبر داد [که می فرماید:] : «منم خداوند یکتایی که خدایی جز من نیست . بندگان من ! مرا بپرستید و هر یک از شما که مرا با گواهی خالصانه به یکتایی و یگانگی ام دیدار کند ، باید بداند که به قلعه من در آمده است، و هر کس به قلعه من در آید ، از عذاب من ، ایمن است» .

گفتند : ای فرزند پیامبر خدا! گواهی خالصانه برای خدا ، یعنی چه ؟

فرمود : «اطاعت از خدا و پیامبرش و [پذیرفتن] ولایت خاندان پیامبر علیهم السلام » .

3 / 7نیکی به اهل بیت علیهم السلام

3587.عنه صلی الله علیه و آله :الأمالی ، طوسی به سندش، از امام حسین علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «هر که می خواهد به من توسّل جوید و برای او نزد من احسانی باشد که به واسطه آن، روز قیامتْ او را شفاعت کنم، به خاندانم هدیه بدهد و آنان را شاد سازد». .




3588.عنه صلی الله علیه و آله :الأمالی للطوسی بإسناده عن الحسین بن فاطمه علیهماالسلام بنت رسول اللّه صلی الله علیه و آله عن علیّ بن أبی طالب علیه السلام زوج فاطمه بنت رسول اللّه صلی الله علیه و آله ، قال :أیُّما رَجُلٍ صَنَعَ إلی رَجُلٍ مِن وُلدی صَنیعَهً فَلَم یُکافِئهُ عَلَیها ، فَأَنَا المُکافِئُ لَهُ عَلَیها . (1)3 / 8التَّوَسُّلُ بِأَهلِ البَیتِ علیهم السلام3588.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :کفایه الأثر عن عبد اللّه بن سعد عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام عن النبیّ صلی الله علیه و آله :أخبَرَنی جَبرَئیلُ علیه السلام : لَمّا ثَبَّتَ اللّهُ عز و جل اسمَ مُحَمَّدٍعَلی ساقِ العَرشِ ، قُلتُ : یا رَبَّ هذَا الاِسمِ المَکتوبِ فی سُرادِقِ العَرشِ ، أرِنی (2) أعَزَّ خَلقِکَ عَلَیکَ ، قالَ : فَأَراهُ اللّهُ عز و جل اثنَی عَشَرَ أشباحا أبدانا بِلا أرواحٍ بَینَ السَّماءِ وَالأَرضِ ، فَقالَ : یا رَبِّ بِحَقِّهِم عَلَیکَ إلّا أخبَرتَنی مَن هُم ؟

قالَ : هذا نورُ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ ، وهذا نورُ الحَسَنِ وَالحُسَینِ ، وهذا نورُ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ ، وهذا نورُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ، وهذا نورُ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ ، وهذا نورُ موسَی بنِ جَعفَرٍ ، وهذا نورُ عَلِیِّ بنِ موسی ، وهذا نورُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ، وهذا نورُ عَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ، وهذا نورُ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ، وهذا نورُ الحُجَّهِ القائِمِ المُنتَظَرِ .

قالَ : فَکانَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ : ما أحَدٌ یَتَقَرَّبُ إلَی اللّهِ عز و جل بِهؤُلاءِ القَومِ ، إلّا أعتَقَ اللّهُ تَعالی رَقَبَتَهُ مِنَ النّارِ . (3) .

1- .الأمالی للطوسی : ص 355 ح 736 عن علیّ بن جعفر عن الإمام الکاظم عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 96 ص 225 ح 23 نقلاً عن الأمالی للطوسی بإسناده إلی رسول اللّه 9 .
2- .فی بعض نسخ المصدر : «أری» بدل «أرنی» .
3- .کفایه الأثر : ص 170 ، بحار الأنوار : ج 36 ص 341 ح 206 .



3589.الإمام علیّ علیه السلام ( فی بَیانِ قُربِهِ مِنَ النَّبِیِّ صلی الله علیه ) الأمالی ، طوسی به سندش ، از امام حسین علیه السلام ، از امام علی علیه السلام : هر کس به یکی از فرزندان من نیکی کند ، امّا او جبران نکند ، من برایش جبران خواهم کرد .

3 / 8توسّل به اهل بیت علیهم السلام

3699.الإمام علیّ علیه السلام :کفایه الأثر به نقل از عبد اللّه بن سعد ، از امام حسین علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «جبرئیل علیه السلام به من خبر داد که چون خدای عز و جل ، نام محمّد را بر پایه عرش نگاشت ، گفتم : ای پروردگارِ این نام نوشته شده بر سراپرده عرش! عزیزترینِ خلقت را به من نشان ده .

خداوند عز و جل ، دوازده مثال ، همچون بدن های بی جان ، میان آسمان و زمین، به او نشان داد .

جبرئیل علیه السلام گفت : پروردگارا ! به حقّ ایشان بر تو ، به من بگو اینان که هستند ؟

خداوند فرمود : این ، نور علی بن ابی طالب است و این ، نور حسن و حسین است و این ، نور علی بن الحسین است و این ، نور محمّد بن علی است و این ، نور جعفر بن محمّد است و این ، نور موسی بن جعفر است و این ، نور علی بن موسی است و این ، نور محمّد بن علی است و این ، نور علی بن محمّد است و این ، نور حسن بن علی است و این ، نور حجّت قائمِ منتظَر است » .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سپس فرمود : «هیچ کس با این گروه به خدا تقرّب نجست ، جز آن که خدای متعال ، او را از آتش [ِ دوزخ ]، رهایی بخشید» . .




3 / 9بُغضُ أهلِ البَیتِ علیهم السلام3697.تاریخ دمشق ( به نقل از زید بن علی ) عیون أخبار الرضا علیه السلام بإسناده عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :ما کُنّا نَعرِفُ المُنافِقینَ عَلی عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله إلّا بِبُغضِهِم عَلِیّا ووُلدَهُ علیهم السلام . (1)3697.تاریخ دمشق عن زید بن علیّ :سبل الهدی والرشاد عن أبی بکر البزقانی عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :أنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله قالَ : مَن سَبَّ أهلَ البَیتِ ، فَإِنَّما یَسُبُّ اللّهَ ورَسولَهُ . (2)3696.تاریخ دمشق ( به نقل از ابو عبیده ) الأمالی للطوسی بإسناده عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام :حَدَّثَنی أبی أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام قالَ : قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : حُرِّمَتِ الجَنَّهُ عَلی مَن ظَلَمَ أهلَ بَیتی وقاتَلَهُم ، وعَلَی المُعتَرِضِ عَلَیهِم وَالسّابِّ لَهُم ، «أُوْلَئکَ لَا خَلَقَ لَهُمْ فِی الْأَخِرَهِ وَلَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا یَنظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَمَهِ وَلَا یُزَکِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» (3) . (4)3696.تاریخ دمشق عن أبی عبیده :عیون أخبار الرضا علیه السلام بإسناده عن الحسین بن علیّ علیهماالسلام عن النبیّ صلی الله علیه و آله عن جبرئیل عن اللّه تعالی :مَن عادی أولِیائی فَقَد بارَزَنی بِالمُحارَبَهِ ، ومَن حارَبَ أهلَ بَیتِ نَبِیّی فَقَد حَلَّ عَلَیهِ عَذابی ، ومَن تَوَلّی غَیرَهُم فَقَد حَلَّ عَلَیهِ غَضَبی ، ومَن أعَزَّ غَیرَهُم فَقَد آذانی ، ومَن آذانی فَلَهُ النّارُ . (5) .

1- .عیون أخبار الرضا علیه السلام : ج 2 ص 67 ح 305 عن الحسن بن عبد اللّه التمیمی عن الإمام الرضا عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 39 ص 302 ح 113 .
2- .سبل الهدی والرشاد : ج 11 ص 8 .
3- .آل عمران : 77 .
4- .الأمالی للطوسی : ص 164 ح 272 عن داوود بن سلیمان الغازی عن الإمام الرضا عن آبائه: ، کشف الغمّه : ج 2 ص 15 عن الإمام الرضا عن آبائه: .
5- .عیون أخبار الرضا علیه السلام : ج 2 ص 68 ح 315 عن محمّد بن عبد اللّه بن علیّ عن الإمام الرضا عن آبائه: ، بحار الأنوار : ج 27 ص 205 ح 12 .



3 / 9دشمنی با اهل بیت علیهم السلام

3695.الأمالی للمفید عن الأصبغ بن نباته :عیون أخبار الرضا علیه السلام به سندش ، از امام حسین علیه السلام : ما ، در روزگار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، منافقان را تنها از دشمنی شان با علی و فرزندانش می شناختیم .3694.کتاب سُلیم بن قیس :سبل الهُدی و الرشاد به نقل از ابو بکر بَزَقانی ، از امام حسین علیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «هر کس به اهل بیتْ دشنام دهد ، به خدا و پیامبرش دشنام داده است» .3693.امام علی علیه السلام :الأمالی ، طوسی به سندش ، از امام حسین علیه السلام : پدرم امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام برایم گفت که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «بهشت ، بر کسی که به خاندانم ستم کند و با آنان بجنگد ، حرام است ؛ و نیز بر کسی که متعرّضِ آنان شود و به آنان ، ناسزا بگوید . «اینان را بهره ای در آخرت نیست . خدا با آنان، سخن نمی گوید و روز قیامت ، به آنان نمی نگرد و پاکشان نمی سازد و عذابی دردناک دارند» » .3692.امام علی علیه السلام :عیون أخبار الرضا علیه السلام به سندش ، از امام حسین علیه السلام ، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، از جبرئیل علیه السلام ، از خدای متعال : هر کس با اولیای من عداوت ورزد ، آشکارا با من به مبارزه برخاسته است و هر کس با اهل بیت پیامبرم بجنگد ، عذابم بر او روا گشته است و هر کس غیرِ آنان را ولیّ خود گیرد ، خشمم بر او روا شده است و هر کس جز آنان را گرامی بدارد ، مرا آزار رسانده است و هر کس مرا آزار برساند ، آتش [ِ دوزخ ] برای اوست . .




3691.امام علی علیه السلام :الأمالی للطوسی عن زید بن علیّ :حَدَّثَنی أبی عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیه السلام وهُوَ آخِذٌ بِشَعرِهِ ، قالَ : سَمِعتُ أبِی الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السلام وهُوَ آخِذٌ بِشَعرِهِ ، قالَ : سَمِعتُ أمیرَ المُؤمِنینَ عَلِیَّ بنَ أبی طالِبٍ علیه السلام وهُوَ آخِذٌ بِشَعرِهِ ، قالَ : سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله وهُوَ آخِذٌ بِشَعرِهِ ، قالَ : مَن آذی شَعرَهً مِنّی فَقَد آذانی ، ومَن آذانی فَقَد آذَی اللّهَ عز و جل ، ومَن آذَی اللّهَ عز و جللَعَنَهُ مَلَأُ السَّماواتِ ومَلَأُ الأَرضِ . وتَلا : «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُو لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْأَخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا» (1) . (2) .

1- .الأحزاب : 57 .
2- .الأمالی للطوسی : ص 451 ح 1006 ، عیون أخبار الرضا علیه السلام : ج 1 ص 250 ح 3 ، الأمالی للصدوق : ص 409 ح 530 ، دلائل الإمامه : ص 135 ح 44 ولیس فیها الآیه ، بحار الأنوار : ج 27 ص 206 ح 13 ؛ المناقب للخوارزمی : ص 328 ح 344 .



3693.عنه علیه السلام :الأمالی ، طوسی به نقل از زید بن علی : پدرم علی بن الحسین (زین العابدین) علیه السلام ، در حالی که مویش را [در دست ]گرفته بود ، فرمود : از پدرم حسین علیه السلام ، در حالی که مویش را گرفته بود ، شنیدم که فرمود : از امیر مؤمنان ، علی بن ابی طالب علیه السلام ، در حالی که مویش را گرفته بود ، شنیدم که فرمود : از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، در حالی که مویش را گرفته بود ، شنیدم که فرمود : «هر کس یک موی مرا آزار دهد ، مرا آزرده است و هر کس مرا آزار دهد ، بی تردید ، خدای عز و جل را آزرده است و هر کس خدای عز و جل را آزار دهد ، همه آسمانیان و همه زمینیان ، او را لعنت می کنند» و سپس تلاوت کرد : « «بی گمان ، کسانی که خدا و پیامبرش را آزار می دهند ، خداوند ، آنان را در دنیا و آخرت ، لعنت می کند و عذابی خوار کننده برایشان آماده ساخته است» » . .




الفَصلُ الرّابِعُ : امّ الأئمّه من أهل البیت علیهم السلام4 / 1فَضائلُ فاطِمَهَ علیها السلام بِنتِ رَسولِ اللّهِ صلّی الله علیه و آله3689.امام علی علیه السلام :المناقب للکوفی بإسناده عن الإمام الحسین علیه السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : فاطِمَهُ سَیِّدَهُ نِساءِ العالَمینَ . (1)3688.امام علی علیه السلام :مئه منقبه بإسناده عن الحسین بن علیّ بن أبی طالب علیهماالسلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : فاطِمَهُ مُهجَهُ قَلبی ، وَابناها ثَمَرَهُ فُؤادی ، وبَعلُها نورُ بَصَری ، وَالأَئِمَّهُ مِن وُلدِها اُمناءُ رَبّی وحَبلُهُ المَمدودُ بَینَهُ وبَینَ خَلقِهِ ، مَنِ اعتَصَمَ بِهِم نَجا ، ومَن تَخَلَّفَ عَنهُم هَوی . (2)3687.امام علی علیه السلام :المستدرک علی الصحیحین بإسناده عن الحسین بن علیّ عن أبیه علیّ علیهماالسلام:قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله لِفاطِمَهَ علیهاالسلام : إنَّ اللّهَ یَغضَبُ لِغَضَبِکِ ، ویَرضی لِرِضاکِ . (3) .

1- .المناقب للکوفی : ج 2 ص 197 ح 670 عن الحسین بن علی بن الحسین، عن أبیه الإمام زین العابدین علیه السلام.
2- .مئه منقبه : ص 100 ح 44 عن جمیل بن صالح عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه: ، الفضائل : ص 124 عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه عنه: نحوه ، بحار الأنوار : ج 23 ص 142 ح 95 ؛ مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی : ج 1 ص 59 ، فرائد السمطین : ج 2 ص 66 ح 390 کلاهما عن حمید بن صالح عن الإمام الصادق عن آبائه عنه: وفیهما «بهجه» بدل «مهجه» .
3- .المستدرک علی الصحیحین : ج 3 ص 167 ح 4730 عن عمر بن علیّ عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه: ، المعجم الکبیر : ج 1 ص 108 ح 182 ، تاریخ دمشق : ج 3 ص 156 ح 599 کلاهما عن علیّ بن عمر بن علیّ عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه عنه: ، کنز العمّال : ج 12 ص 111 ح 34237 ؛ الأمالی للطوسی : ص 427 ح 954 ، الأمالی للصدوق : ص 467 ح 622 کلاهما عن علیّ بن عمر بن علیّ عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه عنه: ، دلائل الإمامه : ص 146 ح 53 عن فاطمه ابنه الإمام الحسین علیه السلام ، بحار الأنوار : ج 43 ص 22 ح 12 .