گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
تفسیر نوجوان
جلد هجدهم
سوره فُرقان




بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر
تقوا برترین معیار شناخت
1 تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِه لِیَکُونَ لِلْعالَمینَ نَذیرا
زوالناپذیراست و پربرکتاستکسیکهقرآنرابر بندهاش نازلکردتاجهانیانراانذارکند (وازعذاب و کیفرالهی بترساند).
است و میدانیم برکت داشتن چیزي عبارت از آن است که « برکت » آغاز میشود که از ماده « تَبارَك » این سوره با جمله
داراي دوام و خیر و نفع کامل باشد .
جالب اینکه مبارك بودن ذات پروردگار به وسیله نزول فرقان، یعنی قرآنی که جداکننده حق از باطل است معرفی شده و این نشان
صفحه 53 از 57
میدهد که برترین خیر و برکت آن است که انسان وسیلهاي براي
150 ) سوره فُرقان )
شناخت حق از باطل در دست داشته باشد .
تا آن حد اهمیت دارد که قرآن مجید در آیه 29 سوره انفال آن را به عنوان پاداش بزرگ پرهیزکاران « فرقان و شناخت » موهبت
یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اِنْ تَتَّقُوااللّهَ یَجْعَلْلَکُمْ فُرْقانا: اي کسانی که ایمان آوردهاید اگر تقوي پیشه کنید خداوند » : ذکر کردهاست
. « فرقان در اختیار شما میگذارد
آري بدون تقوا ، شناخت حق از باطل ممکن نیست ، چرا که حب و بغضها و گناهان حجاب ضخیمی بر چهره حق میافکند و
درك و دید آدمی را کور میکند .
لارْضِ وَ لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا وَلَمْ یَکُنْلَهُ شَریکٌفِیالْمُلْکِوَخَلَقَکُلَشَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدیرا 􀂕 2 اَلَّذي لَهُ مُلْکُ السَّمواتِ وَ ا
خداوندي که حکومت و مالکیت آسمانها و زمین از آن او است و فرزندي براي خود انتخاب نکرد و شریکی در حکومت و
مالکیت ندارد و همه چیز را آفرید و دقیقا اندازهگیري نمود .
( جزء هیجدهم ( 151
میگوید : به معنی در اختیار گرفتن چیزي و حاکمیت بر آن است ، درحالی که « مفردات » در « راغب » چنانکه « مُلک » واژه
مِلک همیشه دلیل برحاکمیت و تصرف مالکانه نیست و به این ترتیب هر مُلکی ، مِلک است ، در حالی که هر مِلکی ،
مُلک نیست .
(1). « وَ لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا » : سپس به نفی عقاید مشرکان یکی پس از دیگري پرداخته میگوید
اصولاً نیاز به فرزند یا به خاطر استفاده از نیروي انسانی اودر کارها است ، یا براي یاري گرفتن به هنگام ضعف و پیري و ناتوانی
است و یا براي انس گرفتن در تنهایی است و مسلم است که هیچ یک از این نیازها در ذات پاك او راه ندارد .
، -1 توضیح بیشتر درباره نفی فرزندان از خداوند و دلایل آن در جلد 1 تفسیرنمونه ، ذیل آیه 116
سوره بقره درج شده است .
152 ) سوره فُرقان )
را فرزند خدا « عزیر » و بهاینترتیب اعتقادنصاري را بهاینکه حضرتعیسیمسیح فرزند خدا است و یا یهود که
میدانستند و همچنین اعتقاد مشرکان عرب را نفی مینماید .
3 وَاتَّخَذُوا مِنْدُونِه الِهَۀً لایَخْلُقُونَ شَیْئا وَ هُمْ یُخْلَقُونَ وَ لا یَمْلِکُونَ لَاِنْفُسِهِمْ ضَرّا وَ لا نَفْعا وَ لایَمْلِکُونَ مَوْتا وَ لا حَیوةً وَ لا
نُشُورا
آنها غیر از خداوند معبودانی براي خود برگزیدند ، معبودانی که چیزي را نمیآفرینند بلکه خودشان مخلوقند مالک زیان و سود
خود نیستند و نه مالک مرگ و حیات و رستاخیزشان .
اصولی که براي انسان اهمیت دارد همین پنج امر است : مسأله سود و زیان و مرگ و زندگی و رستاخیز .
به راستی اگر کسی مالک اصلی این امور نسبت به ما باشد شایسته پرستش است اما آیا این بتها هرگز قادر بر این امور در مورد
خودشان هستند تا چه رسد به اینکه عابدان خود را بخواهند در این جهات زیر پوشش حمایت خویش قرار دهند ؟
( جزء هیجدهم ( 153
154 ) سوره فُرقان )
صفحه 54 از 57
درباره