گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دوازدهم
فصل سوم : زیان های دشمنی با امام علی



3 / 1 محرومیّت از رحمت خدا

3 / 2 نابودی

فصل سوم : زیان هایِ دشمنی با امام علی3 / 1محرومیّت از رحمت خداپیامبر خدا صلی الله علیه و آله :خداوند از فرو فرستادن باران بر قوم بنی اسرائیل به خاطر بداندیشی آنان درباره پیامبرانشان امتناع کرد و از فرو فرستادن باران بر این امّت [ نیز] به خاطر دشمنی شان با علی بن ابی طالب ، امتناع می کند .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :خداوند عز و جل باران را از بنی اسرائیل به خاطر بداندیشی آنان درباره پیامبرانشان و اختلاف در دینشان ، باز گرفت . نیز این امّت را به خشک سالی مبتلا خواهد ساخت و باران آسمان را از آنان به خاطر دشمنی شان با علی ، دریغ خواهد داشت .

3 / 2نابودیامام علی علیه السلام :به خاطر من ، سه کس نابود می شوند و سه کس رستگار می گردند. لعنت کننده من ، شنونده ای که بر آن ، صحّه می گذارد و گناهکاری که بار گناه را به دوش می کشد ، یعنی پادشاه خوش گذرانی که به واسطه ناسزاگویی به من ، به وی نزدیکی می جویند و در نزد وی ، از دین من بیزاری می جویند و بزرگیِ تبارِ مرا خوار می شمارند ، نابود می شوند . ریشه من ، ریشه پیامبر صلی الله علیه و آله است و دین من ، همان دین پیامبر صلی الله علیه و آله . و سه کس به خاطر من ، رستگار می شوند : دوستدار پیرو ، دشمنِ آن که با من دشمن است ، و دوستدار آن که دوستدار من است . هر گاه بنده ای مرا دوست بدارد ، دوستدار مرا نیز دوست می دارد و با دشمن من دشمنی می کند و از من پیروی می کند . هر کس باید قلب خویش را بیازماید ؛ زیرا خداوند در وجود هیچ کس ، دو قلب قرار نداده تا با یک قلب دوست بدارد و با قلب دیگر ، دشمنی کند . هر که قلبش از مِهر غیر ما سیراب شده ، بر ضدّ ما تبانی کرده است . پس بداند که خداوند عز و جل و جبرئیل و میکائیلْ دشمن اویند ، و خداوندْ دشمن کافران است .

.


ص: 348

3 / 3مَوتُ الجاهِلِیَّهِرسول اللّه صلی الله علیه و آله :مَن أحَبَّ عَلِیّا مَحیاهُ ومَماتَه ، کَتَبَ اللّهُ تَعالی لَهُ الأَمنَ وَالإیمانَ ما طَلَعَتِ الشَّمسُ وما غَرَبَت ؛ ومَن أبغَضَ عَلِیّا مَحیاهُ ومَماتَه ، فَمیتَتُهُ جاهِلِیَّهٌ ، وحوسِبَ بِما أحدَثَ فِی الإِسلامِ . (1)

الإمام علیّ علیه السلام :طَلَبَنی رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله فَوَجَدَنی فی جَدوَلٍ نائِما ، فَقالَ : قُم ، ما ألومُ النّاسَ یُسَمّونَکَ أبا تُرابٍ ! قالَ : فَرَآنی کَأَنّی وَجَدتُ (2) فی نَفسی مِن ذلِکَ ، فَقالَ : قُم ، وَاللّهِ لاُرضِیَنَّکَ ! أنتَ أخی ، وأبو وُلدی ، تُقاتِلُ عَن سُنَّتی وتُبرئ ذِمَّتی ؛ مَن ماتَ فی عَهدی فَهُوَ کَنزُ اللّهِ ، ومَن ماتَ فی عَهدِکَ فَقَد قَضی نَحبَهُ ، ومَن ماتَ یُحِبُّکَ بَعدَ مَوتِکَ خَتَمَ اللّهُ لَهُ بالأَمنِ وَالإیمانِ ما طَلَعَت شَمسٌ أو غَرَبَت ، ومن مات یُبغِضُکَ ماتَ میتَهً جاهِلِیَّهً ، وحوسِبَ بِما عَمِلَ فِیالإِسلامِ . (3)

.

1- .اُسد الغابه : ج 5 ص 438 الرقم 5515 عن یحیی بن عبد الرحمن الأنصاری ؛ فضائل الشیعه : ص 49 ح 5 ، علل الشرائع : ص 144 ح 10 ، الأمالی للصدوق : ص 679 ح 926 والثلاثه الأخیره عن زید بن ثابت نحوه .
2- .وَجَد الرجلُ ووَجِد : حَزِنَ (لسان العرب : ج 3 ص 446 «وجد») .
3- .مسند أبی یعلی : ج 1 ص 271 ح 524 عن أبی المغیره ، کنز العمّال : ج 13 ص 159 ح 36491 وراجع کشف الغمّه : ج 1 ص 66 .

ص: 349



3 / 3 مرگ جاهلی

3 / 3مرگ جاهلیپیامبر خدا صلی الله علیه و آله :هر کس علی را ، چه در دوران حیات او و چه پس از رحلتش ، دوست بدارد ، خداوند عز و جل تا زمانی که خورشیدْ طلوع و غروب می کند ، آسایش (امنیّت) و ایمان را برای وی رقم می زند و هر کس علی را ، چه در دوران حیاتش و چه پس از رحلتش ، دشمن بدارد ، مرگ او جاهلی خواهد بود و به خاطر آنچه در دوران اسلامْ انجام داده [نیز ]مؤاخذه خواهد شد .

امام علی علیه السلام :پیامبر خدا در پیِ من بود و مرا کنار نهری [ بر روی خاک ،] در خواب یافت . فرمود : «برخیز . مردم را از این که تو را ابو تراب می نامند ، سرزنش نمی کنم» . پیامبر صلی الله علیه و آله احساس کرد که من از این سخن ، غمگین شده ام . پس فرمود : «برخیز ، که به خدا سوگند ، تو را خشنود می سازم . تو برادر من و پدر فرزندان من هستی ، از سنّتم دفاع می کنی و شانه ام را [ از بار مسئولیت ها و تعهّدات] آزاد می کنی . هر که در روزگار من بمیرد ، گنجینه خدایی است و هر که در روزگار تو بمیرد ، به عهد و پیمان خود ، وفا کرده است و هر که پس از رحلت تو ، در حالی که تو را دوست می دارد ، و بمیرد ، خداوندْ تا زمانی که خورشیدْ طلوع و غروب می کند ، آرامش و ایمان را برای او رقم می زند و هر که در حالی که تو را دشمن می دارد ، بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است و برای بمیرد ، به مرگ جاهلی مرده است و برای آنچه در دوران اسلام انجام داده [نیز ]مؤاخذه می شود» .

.


ص: 350

الأمالی للمفید عن أنس بن مالک :نَظَرَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إلی عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السلام فَقالَ: یا عَلِیُّ، مَن أبغَضَکَ أماتَهُ اللّهُ میتَهً جاهِلِیَّهً ، وحاسَبَهُ بِما عَمِلَ یَومَ القِیامَهِ . (1)

الإمام علیّ علیه السلام :إنَّ مُحَمّدا صلی الله علیه و آله أخَذَ بِیَدی ذاتَ یَومٍ فَقالَ : مَن ماتَ وهُوَ یُبِغضُکَ فَفی میتَهٍ جاهِلِیَّهٍ ، یُحاسَبُ بِما عَمِلَ فِیالإِسلامِ ؛ ومَن عاشَ بَعدَکَ وهُوَ یُحِبُّکَ خَتَمَ اللّهُ لَهُ بِالأَمنِ وَالإیمانِ کُلَّما طَلَعَت شَمسٌ وغَرَبَت حَتّی یَرِدَ عَلَیَّ الحَوضَ . (2)

رسول اللّه صلی الله علیه و آله :مَن ماتَ وهُوَ یُبِغضُکَ یا عَلِیُّ ماتَ میتَهً جاهِلِیَّهً یَهودِیّا أو نَصرانِیّا ، و یُحاسِبُهُ اللّهُ بِما عَمِلَ فِی الإِسلامِ . (3)

3 / 4عَمی یَومِ القِیامَهِرسول اللّه صلی الله علیه و آله لِلمُهاجِرینَ وَالأَنصارِ : أحِبّوا عَلِیّا لِحُبّی ، وأکرِموهُ لِکَرامَتی ، وَاللّهِ ما قُلتُ لَکُم هذَا مِن قِبلَی ، ولکِنَّ اللّهَ تَعالی أمَرَنی بِذلِکَ . ویا مَعشَرَ العَرَبِ ! مَن أبغَضَ عَلِیّا مِن بَعدی حَشَرَهُ اللّهُ یَومَ القِیامَهِ أعمی لَیسَ لَهُ حُجَّهٌ . (4)

عنه صلی الله علیه و آله :یُؤتی بِجاحِدِ حَقِّ عَلِیٍّ ووَلایَتِهِ یَومَ القِیامَهِ أصَمَّ وأبکَمَ وأعمی یَتکَبکَبُ (5) فی ظُلُماتِ یَومِ القِیامَهِ . (6)

.

1- .الأمالی للمفید: ص75 ح10، بحار الأنوار: ج39 ص265 ح36.
2- .تاریخ دمشق : ج 42 ص 292 ح 8824 عن عاصم بن ضمره .
3- .المناقب للکوفی : ج 1 ص 321 ح 242 عن ابن عمر .
4- .شواهد التنزیل : ج 1 ص 495 ح 523 عن أبان بن تغلب عن الإمام الباقر عن آبائه علیهم السلام .
5- .کَبْکَبه : إذا قَلَب بعضَه علی بعض ، أو رَمَی به من رأس جبلٍ أو حائط . وفی التنزیل العزیز : «فَکُبْکِبُوا فِیهَا ...» معناه : دُهْوِروا . وحقیقه ذلِکَ فی اللغه تکویر الانکِباب ؛ کأنّه إذا اُلقی یَنْکَبُّ مرَّهً بعد مَرّه حَتّی یَسْتقرّ فیها (تاج العروس : ج 2 ص 348 و349 «کبب») .
6- .تفسیر فرات : ص 372 ح 503 ، المناقب لابن شهر آشوب : ج 3 ص 273 ، تأویل الآیات الظاهره : ج 2 ص 872 ح 8 کلّها عن أبی ذرّ .

ص: 351



3 / 4 نابینایی در روز قیامت

الأمالی ، مفید به نقل از انس بن مالک : پیامبر صلی الله علیه و آله به علی بن ابی طالب علیه السلام نگاه کرد و فرمود : «ای علی! خداوند ، دشمن تو را به مرگ جاهلی می میراند و در روز قیامت ، وی را به خاطر آنچه [ در دوران اسلام ]انجام داده [نیز ]مؤاخذه می کند» .

امام علی علیه السلام :روزی ، محمّد صلی الله علیه و آله دستم را گرفت و فرمود : «هر که بمیرد ، در حالی که با تو دشمنی دارد ، به مرگ جاهلی مرده است و به آنچه در دوران اسلام انجام داده [نیز] مؤاخذه خواهد شد و هر که پس از تو زندگی کند و دوستت بدارد ، خداوند عز و جل مادام که خورشیدْ طلوع و غروب می کند ، آرامش و ایمان را برای وی مقدّر می کند تا این که در حوض [ کوثر] بر من وارد شود» .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :ای علی! هر کس در حالی که با تو دشمنی دارد ، بمیرد ، به مرگ جاهلی (یهودی یا نصرانی) مُرده است و خداوند ، او را به خاطر آنچه در دوران اسلام انجام داده است [نیز] مؤاخذه می کند .

3 / 4نابینایی در روز قیامتپیامبر خدا صلی الله علیه و آله خطاب به مهاجران و انصار : علی را به خاطر محبّت به من دوست بدارید و به احترام من ، احترامش کنید . به خدا سوگند ، این را از پیش خود به شما نگفتم ؛ بلکه خداوند والا ، مرا به گفتن این مطلب ، فرمان داده است . ای جماعت عرب! هر که پس از من ، علی را دشمن بدارد ، خداوند در روز قیامت ، او را نابینا محشور می کند و [ او ]حجّتی نخواهد داشت .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :در روز قیامت ، انکار کننده حقّ علی و ولایتش را کر و گنگ و نابینا می آورند ، در حالی که در تاریکی های آن روز ، معلّق است .

.


ص: 352

عنه صلی الله علیه و آله :ما مِن أحَدٍ خالَفَ وصِیَّ نَبِیٍّ إلّا حَشَرَهُ اللّهُ أعمی یَتَکَبکَبُ فی عَرَصاتِ القِیامَهِ . (1)

3 / 5نارُ جَهَنَّمَرسول اللّه صلی الله علیه و آله :إنَّ النّارَ لَتَغیظُ ویَشتَدُّ زَفیرُها عَلی أعداءِ عَلِیٍّ علیه السلام وهُم فِی الدُّنیا قَبلَ أن یَدخُلوها . (2)

عنه صلی الله علیه و آله :یا عَلِیُّ ، لَو أنَّ اُمَّتی أبغَضوکَ لَأَکَبَّهُمُ اللّهُ عَلی مَناخِرهِم فِی النّارِ . (3)

عنه صلی الله علیه و آله :یا عَلِیُّ ، لَو أنَّ اُمَّتی صاموا حَتّی یَکونوا کَالحَنایا ، وصَلّوا حَتّی یَکونوا کَالأَوتارِ ، ثُمَّ أبغَضوکَ ، لَأَکَبَّهُمُ اللّهُ فِی النّارِ . (4)

عنه صلی الله علیه و آله :لَو أنَّ عَبَدا عَبَدَ اللّهَ ألفَ عامٍ بَعدَ ألفِ عامٍ وألفِ عامٍ بَینَ الرُّکنِ وَالمَقامِ ، ثُمَّ لَقِیَ اللّهَ مُبغِضا لِعَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ وعِترَتی ، أکَبَّهُ اللّهُ عَلی مَنخِرَیهِ یَومَ القِیامَهِ فی نارِ جَهَنَّمَ . (5)

.

1- .تأویل الآیات الظاهره : ج 1 ص 164 ح 2 ، بحار الأنوار : ج 27 ص 307 ح 11 نقلاً عن کنز الفوائد وکلاهما عن جابر .
2- .ثواب الأعمال : ص 247 ح 2 عن عتیبه بیّاع القصب عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام ، بحار الأنوار : ج 39 ص 302 ح 114 .
3- .تاریخ دمشق : ج 42 ص 297 ح 8831 ، الفردوس : ج 5 ص 321 ح 8316 کلاهما عن جابر .
4- .تاریخ دمشق : ج42 ص 66 ح 8413 ، المناقب لابن المغازلی : ص 297 ح 340 ؛ المناقب للکوفی : ج1 ص 242 ح 157 ، مجمع البیان : ج 7 ص 371 نحوه وکلّها عن جابر بن عبد اللّه وراجع کنز الفوائد : ج2 ص 181 .
5- .تاریخ دمشق : ج 42 ص 471 ح 9042 ، فرائد السمطین : ج 1 ص 332 ح 257 ، أخبار مکّه للفاکهی : ج 1 ص 472 ح 1039 ، المناقب للخوارزمی : ص 87 ح 77 کلاهما نحوه وکلّها عن ابن مسعود ، کفایه الطالب : ص 312 عن سعید بن زید .

ص: 353



3 / 5 آتش جهنّم

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :هیچ کس وصیّ پیامبری را نافرمانی نمی کند ، مگر آن که خداوند ، او را نابینا محشور می کند و او در صحرای قیامت ، معلّق است .

3 / 5آتش جهنّمپیامبر خدا صلی الله علیه و آله :آتش جهنّم برای دشمنان علی افروخته است و زبانه می کشد ، در حالی که آنان هنوز در دنیا هستند و وارد جهنّم نشده اند .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :ای علی! چنانچه امّتم با تو دشمنی ورزند ، خداوند عز و جل آنان را در آتش ، سرنگون خواهد کرد .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :ای علی! امّت من ، چنانچه [ آن قدر ]روزه بگیرند که چون کمان [خمیده] شوند و [ آن قدر ]نماز بگزارند که همانند زه کمانْ [لاغر ]گردند ، امّا تو را دشمن بدارند ، خداوند عز و جل آنان را در آتش ، سرنگون خواهد کرد .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :اگر بنده ای هزاران سال ، خدا را در میان رُکْن و مقامْ عبادت کند ، ولی در حالی که دشمن علی بن ابی طالب و خاندان من است ، خداوند را ملاقات کند ، خداوند عز و جل او را در قیامت به رو در آتش جهنّم خواهد انداخت .

.


ص: 354

عنه صلی الله علیه و آله :یا عَلِیُّ ، لَو أنَّ عَبدا عَبَدَ اللّهَ عَزَّ وجَلَّ مِثلَ ما قامَ نوحٌ فی قَومِهِ ، وکانَ لَهُ مِثلُ اُحُدٍ ذَهَبا فَأَنفَقَهُ فی سَبیلِ اللّهِ ، ومُدَّ فی عُمرِهِ حَتّی حجّ ألفَ عامٍ عَلی قَدَمَیهِ ، ثُمَّ قُتِلَ بَینَ الصَّفا وَالمَروَهِ مَظلوما ، ثُمَّ لَم یُوالِکَ یا عَلِیُّ ، لَم یَشَمَّ رائِحَهَ الجَنَّهِ ولَم یَدخُلها . (1)

عنه صلی الله علیه و آله :یَقولُ اللّهُ تَعالی یَومَ القِیامَهِ لی ولِعَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ : أدخِلَا الجَنَّهَ مَن أحَبَّکُما ، وأدخِلَا النّارَ مَن أبغَضَکُما ؛ وذلِکَ قَولُهُ تَعالی : «أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍ» (2) . (3)

ینابیع المودّه عن جابر رفعه :إنَّ اللّهَ تَعالی جَعَلَ عَلِیّا قائِدَ المُسلِمینَ إلَی الجَنَّهِ ؛ بِهِ یَدخُلونَ الجَنَّهَ ، وبِهِ یَدخُلونَ النّارَ ، وبِهِ یُعَذَّبونَ یَومَ القِیامَهِ . قُلنا : وکَیفَ ذلِکَ یا رَسولَ اللّهِ ؟ قالَ : بِحُبِّهِ یَدخُلونَ الجَنَّهَ ، وبُبغضِهِ یَدخُلونَ النّارَ ویُعَذَّبونَ . (4)

طبقات الحنابله عن محمّد بن منصور :کُنّا عِندَ أحمَدَ بنِ حَنبَلٍ ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ : یا أبا عَبدِ اللّهِ ، ما تَقولُ فی هذَا الحَدیثِ الَّذی یُروی أنَّ عَلِیّاً قالَ : أنَا قَسیمُ النّارِ ؟ فَقالَ : وما تُنکِرونَ مِن ذا ؟ ! أ لَیسَ رُوّینا أنَّ النَبِیَّ صلی الله علیه و آله قالَ لِعَلِیٍّ : «لا یُحِبُّکَ إلّا مُؤمِنٌ ولا یُبِغضُکَ إلّا مُنافِقٌ» ؟ ! قُلنا : بَلی . قالَ : فَأَینَ المُؤمِنُ ؟ قُلنا : فِی الجَنَّهِ . قالَ : وأینَ المُنافِقُ ؟ قُلنا : فِی النّارِ . قالَ : فَعَلِیٌّ قَسیمُ النّارِ . (5)

.

1- .المناقب للخوارزمی : ص 67 ح 40 عن زید بن علیّ عن أبیه عن جدّه عن الإمام علیّ علیهم السلام ، الفردوس : ج 3 ص 364 ح 5103 عن الإمام علیّ علیه السلام عنه صلی الله علیه و آله ؛ بشاره المصطفی : ص 94 عن عبد اللّه بن مسعود ، المناقب لابن شهر آشوب : ج3 ص 198 عن زید بن علیّ عن أبیه عن جدّه علیهماالسلامعنه صلی الله علیه و آله ، الصراط المستقیم : ج 2 ص 49 .
2- .ق : 24 .
3- .الأمالی للطوسی : ص 290 ح 563 عن أبی سعید الخدری و ص 368 ح 782 عن علیّ بن علیّ بن رزین عن الإمام الرضا عن آبائه علیهم السلام نحوه ، مجمع البیان : ج 9 ص 220 عن أبی سعید الخدری .
4- .ینابیع المودّه : ج 2 ص 293 ح 844 ؛ إحقاق الحقّ : ج 4 ص 278 .
5- .طبقات الحنابله : ج 1 ص 320 ، کفایه الطالب : ص 72 وراجع تاریخ دمشق : ج 42 ص 301 ح 8832 .

ص: 355

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :ای علی! اگر بنده ای خداوند عز و جل را به اندازه عمل نوح در میان قومش عبادت کند و [ نیز ]کوهی از طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق نماید و [ نیز ]عمرش چنان طولانی شود که پیاده ، هزار حج بگزارد و سپس در میان کوه صفا و مروه مظلومانه کشته شود ، ولی تو را دوست نداشته باشد ، بوی بهشت را حس نخواهد کرد و داخل آن نخواهد شد .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :در روز قیامت ، خداوند به من و علی بن ابی طالب می فرماید : «کسی را که شما دو نفر را دوست داشته است ، وارد بهشت کنید و کسی را که با شما دو نفر دشمنی کرده است ، وارد جهنّم کنید» . و این ، سخن خداوند متعال است که فرمود : «هر کافرِ دشمنی ورز را در جهنّم بیفکنید» » .

ینابیع المودّه به نقل از جابر ، در حدیثی که سندش را به معصوم علیه السلام می رساند : [پیامبر خدا فرمود : ]«خداوند متعال ، علی علیه السلام را پیشوای مسلمانان به سوی بهشت قرار داده است . [ آنان] به واسطه علی وارد بهشت می شوند و به واسطه علی وارد جهنّم می گردند و به واسطه علی [ در روز قیامت] ، عذاب می شوند» . گفتیم : ای پیامبر خدا! این ، چگونه است؟ فرمود : «به خاطر دوستی با وی به بهشت می روند و به خاطر دشمنی با وی به جهنّم می روند و عذاب می شوند» .

طبقات الحنابله به نقل از محمّد بن منصور : نزد احمد بن حنبل بودیم . مردی به وی گفت : ای ابو عبداللّه ! نظر تو درباره حدیثِ : «من ، تقسیم کننده آتشم» که از علی علیه السلام روایت شده ، چیست؟ گفت : چه شده است که این حدیث را انکار می کنید؟ مگر برای ما روایت نشده که پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : «جز مؤمن ، تو را دوست نمی دارد و جز منافق ، تو را دشمن نمی دارد»؟ گفتیم : چرا . گفت : [ جای] مؤمن کجاست؟ گفتیم : در بهشت . گفت : [ جای] منافق کجاست؟ پاسخ دادیم : در آتش . گفت : بنا بر این ، علی تقسیم کننده آتش است .

.


ص: 356

راجع : ص 222 (دخول الجنّه) ، و ص 230 (مجاوره النبیّ صلی الله علیه و آله فی الجنّه) . ج 8 ص 214 (قسیم الجنّه والنار) .

.


ص: 357

ر . ک : ص 223 (ورود به بهشت) و ص 231 (همنشینی با پیامبر در بهشت) . ج 8 ص 215 (تقسیم کننده بهشت و دوزخ) .

.


ص: 358

الفصل الرابع : صفات مبغضیه4 / 1خُبثُ الوِلادَهِرسول اللّه صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه السلام : لا یُبغِضُکَ مِنَ العَرَبِ إلّا دَعِیٌّ (1) ، ولا مِنَ الأَنصارِ إلّا یَهودِیٌ ، ولا مِن سائِرِ النّاسِ إلّا شَقِیٌّ . (2)

عنه صلی الله علیه و آله :یا عَلِیُّ ، لا یُبغِضُکَ مِن قُرَیشٍ إلّا سِفاحِیٌّ ، ولا مِنَ الأَنصارِ إلّا یَهودِیٌ ، ولا مِنَ العَرَبِ إلّا دَعِیٌّ ، ولا مِن سائِرِ النّاسِ إلّا شَقِیٌّ . (3)

عنه صلی الله علیه و آله :مَعاشِرَ الأَنصارِ ! اِعرِضوا أولادَکُم عَلی مَحَبَّهِ عَلِیٍّ ؛ فَإِن أجابوا فَهُم مِنکُم ، وإن أبَوا فَلَیسوا مِنکُم . قالَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ : فَکُنّا نَعرِضُ حُبَّ عَلِیٍّ علیه السلام عَلی أولادِنا ، فَمَن أحَبَّ عَلِیّا عَلِمنا أنَّهُ مِن أولادِنا ، ومَن أبغَضَ عَلِیّا انتَفَینا مِنهُ . (4)

.

1- .الدَّعِیّ : المُتَّهَم فی نسبه (لسان العرب : ج 14 ص 261 «دعا») .
2- .المناقب للخوارزمی : ص 323 ح 330 عن ابن عبّاس ، الخصال : ص 577 ح 1 عن مکحول عن الإمام علیّ علیه السلام عنه صلی الله علیه و آله وفیه «لن یبغضک من العرب إلّا دعیّ ، ولا من العجم إلّا شقیّ ، ولا من النساء إلّا سلقلقیه» .
3- .علل الشرائع : ص 143 ح 7 عن جابر بن عبد اللّه الأنصاری ، فضائل الشیعه : ص 67 ح 25 عن معاویه بن عمّار عن الإمام الصادق عن أبیه عن جدّه علیهم السلام عنه صلی الله علیه و آله ، المناقب لابن شهر آشوب : ج 2 ص 267 عن الإمام علیّ علیه السلام عنه صلی الله علیه و آله و ج 3 ص 231 ، بشاره المصطفی : ص 201 ؛ فرائد السمطین : ج 1 ص 135 ح 97 والثلاثه الأخیره عن أنس وفیها «لا یبغضه» بدل «لا یبغضک» .
4- .علل الشرائع : ص 143 ح 7 عن أبی هارون العبدی عن جابر بن عبد اللّه الأنصاری .

ص: 359