گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد اول
(2)ویژگی های «دانش نامه امام حسین علیه السلام»


اشاره

اینک پس از گزارش کوتاهی از محتوای دانش نامه امام حسین علیه السلام و بدون نگاه تفصیلی به متن آن ، می خواهیم شماری از ویژگی های برجسته این دانش نامه را برشماریم :

1 . بازنگری تاریخ زندگی امام حسین علیه السلام

در پیش گفتار آوردیم که بازنگری تاریخ عاشورا و پاک سازی آن از مطالب سست و بی اساس ، بزرگ ترین خدمتی است که امروز ، مراکز علمی و پژوهشی می توانند به ساحت قدسی ابا عبد اللّه علیه السلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته باشند . دانش نامه امام حسین علیه السلام ، گامی است متواضعانه در این راه ، و بدین سان ، اصلی ترین ویژگی این دانش نامه ، بازنگری تخصّصی زندگی امام حسین علیه السلام و بخصوص ، تلاش برای تحریف زدایی از تاریخ عاشوراست . سایر ویژگی های این پژوهش که در پی خواهند آمد ، به گونه ای مرتبط با این ویژگی اصلی هستند .

2 . استناد به منابع کهن و قابل استناد

نخستین اقدام اساسی در جهت بازنگری زندگی امام حسین علیه السلام ، مستند ساختن متن گزارش ها به منابع کهن و قابل استناد است . از این رو ، کوشیده ایم تا متن این دانش نامه ، از منابع حدیثی و تاریخی معتبر و قابل استناد ، گزینش گردد . بر این پایه ، تکیه گاه اصلی تدوین آن ، در درجه نخست ، منابعی هستند که تا قرن چهارم و پنجم هجری نگارش یافته اند ، و در مراتب بعد ، منابع تألیف شده تا قرن هفتم هجری و

.




پس از آن ، آثار تا قرن نهم . مقتل نگاری های قرن دهم هجری به بعد ، به دلایلی که در «کتاب شناسی تاریخ عاشورا و عزاداری» بدانها اشاره می شود ، (1) مورد استناد نیستند ، جز برای نقد و اهدافی مانند آن ، که در این صورت ، به معتبر نبودن گزارش ، اشاره خواهیم داشت . البته توجّه به این نکته ضروری است که در پژوهش های تاریخی ، سختگیری های معمول در روایات فقهی ، معمول نیست ؛ بلکه بیشتر ، چگونگی و استواری یا نااستواری متن ، مورد توجّه است و برای رسیدن به حقیقت ، باید از قرائن مختلف ، بهره گرفت . بر این اساس ، در جمع آوری گزارش ها و گزینش آنها ، افزون بر تلاش برای مستند کردن آنها به منابع معتبر ، اصلی ترین معیار را «نقد متن» قرار داده ایم و کوشیده ایم تا از راه تأیید مضمون گزارش ها با قرائن عقلی و نقلی ، برای پژوهشگر ، نوعی اطمینان به گزارش ، حاصل شود . از این رو ، احادیث مُنکَر را نیاورده ایم ، گر چه در منابع معتبر آمده باشند ، و اگر در موارد خاصّی ، گزارش غیر معتبری را عرضه کرده ایم ، چراییِ آن را توضیح داده ایم . این نکته نیز قابل توجّه است که هر چند مبنای ما در نگارش این دانش نامه ، بررسی اسناد روایات نیست ؛ لیکن در بخش امامت امام حسین علیه السلام ، به دلیل اهمّیتِ اعتقادی موضوع ، افزون بر آنچه بدان اشارت رفت ، بررسی اسناد نیز مورد توجّه قرار گرفته است .

3 . بهره گیری از منابع شیعه و اهل سنّت

امام حسین علیه السلام ، نه تنها پیشوای سوم پیروان اهل بیت علیهم السلام ، بلکه شخصیتی بزرگ در جهان اسلام است که دارای وجهه بین المللی و فرا دینی و مورد احترام پیروان همه مذاهب اسلامی و آزادیخواهان جهان است . از این رو ، استناد به منابع اهل سنّت

.

1- .. ر . ک : ص 91 (منابع غیر قابل استناد) .



در کنار منابع پیروان اهل بیت علیهم السلام ، افزون بر تقویت مضمون گزارش ها ، بر اعتبار جهانیِ دانش نامه ای که ابعاد گونه گون زندگی امام علیه السلام را گزارش می کند ، می افزاید و مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد . گفتنی است که منابع کهن و قابل استناد فراوانی از اهل سنّت ، مانند : تاریخ الطبری ، أنساب الأشراف ، الفتوح ابن اعثم و... ، تاریخ عاشورا را گزارش کرده اند که در کنار منابع شیعه ، در این دانش نامه ، مورد بهره برداری قرار گرفته اند .

4 . جامعیت همراه با گزیده نگاری

یکی از ویژگی های مهم این دانش نامه ، این است که کوشیده ایم در حدّ توان ، با ارجاع گزارش های همگون به یکدیگر ، جامعیت همراه با گزیده نگاری ، رعایت گردد . در این شیوه از نگارش ، همه متون حدیثی ای که در منابع فریقین آمده اند، در معرض دید پژوهشگر قرار می گیرند ؛ امّا جز در مواردی خاص ، (1) تکرار نمی شوند ؛ بلکه برگزیده آنها در متن کتاب می آید و در پاورقی ، به متون مشابه ، اشاره می گردد . بدین سان ، کوشیده ایم تا ضمن اجتناب از افزون نگاری و تکرار ملال انگیز ، پژوهشگر بتواند با منابع گسترده ای در باره موضوع مورد تحقیق خود ، آشنا گردد .

5 . نقد مطالب نادرستِ منابع معتبر

هر چند گزارش منابع معتبر ، برای دستیابی به واقعیت ، سودمند است ؛ امّا اعتبار منبع ، لزوما به معنای درستی گزارش نیست . چه بسا مطلبی در منابع معتبر آمده ، ولی صحیح نیست . یکی از ویژگی های این دانش نامه ، این است که نه تنها گزارش های منابع غیر معتبر را در صورت نیاز ، مورد نقد قرار می دهد ؛ بلکه در پاره ای از موارد ، گزارش های

.

1- .این موارد، عبارت اند از : تعدّد ابواب و عناوین ، اختلاف اساسی گزارش ها ، وجود پیام و نکته ویژه ای در هر یک از گزارش ها .



منابع معتبر را نیز ارزیابی کرده ، نادرستی آنها را روشن می سازد ، مانند گزارش های مربوط به حضور اسماء بنت عُمَیس در جریان ولادت امام حسین علیه السلام ، در صورتی که وی در آن تاریخ ، همراه شوهرش جعفر بن ابی طالب ، در حبشه بوده است ، (1) یا مشارکت امام علیه السلام در جنگ های فتح اِفریقیّه(تونس) و طبرستان، (2) یا استعفای مسلم بن عقیل از نمایندگی امام علیه السلام ، (3) یا مخفی شدن امام زین العابدین علیه السلام در دوران اسارت (4) و ... .

6 . تبیین و تفسیر ، در کنار گزارش

کتاب های تاریخی ، معمولاً یا صرفا به نقل و گزارش حوادث تاریخی می پردازند و یا از زاویه تحلیل و تفسیر ، به رویدادها می نگرند ؛ امّا در دانش نامه امام حسین علیه السلام ، سعی بر این بوده تا از هر دو شیوه نقل ، استفاده شود ، بدین سان که پیش از نقل متن گزارش در باره مسائل مختلف و یا پس از آن ، در صورت نیاز ، تفسیر و تبیین نکات مهم تاریخی ، جمع بندی گزارش ها و تحلیل رویدادها را پیش دید خوانندگان جستجوگر ، قرار می دهد .

7 . بررسی تفصیلیِ مسایل مرتبط با حادثه عاشورا

در این کتاب ، افزون بر تبیین، تفسیر و نقد گزارش های تاریخی ، مسائل و مباحث مهم و محوری مرتبط با حادثه عاشورا ، مانند : زمینه ها و فلسفه نهضت حسینی ، ارزیابی سفر امام حسین علیه السلام به عراق و انقلاب کوفه ، ارزیابی کارنامه مسلم بن عقیل در کوفه ، پیامدهای واقعه عاشورا و نقش مستقیم و غیر مستقیم آن در جنبش های پس

.

1- .ر. ک : ص 156 (سخنی درباره حضور اسماء بنت عُمیس ، هنگام ولادت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام) .
2- .ر . ک : ج 2 ص 324 (بخش چهارم / درآمد) .
3- .ر . ک : ج 4 ص 70 (بخش هفتم / فصل چهارم / تأمّلی در گزارش های مربوط به استعفای مسلم از نمایندگی امام حسین علیه السلام ) .
4- .ر . ک : ج 8 ص 171 (بخش نهم / فصل ششم / سخنی در باره گزارش های مربوط به پنهان شدن امام زین العابدین علیه السلام ) .



از آن ، مسائل مربوط به عزاداری سیّد الشهداء علیه السلام بویژه آسیب شناسی ، و سیر تاریخی آن ، و تاریخچه عمارت حرم امام حسین علیه السلام ، به تفصیل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .

8 . جمع بندی و تحلیل روایات متعارض

شماری از روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام بر حسب ظاهر ، در مورد برخی از مسائل مربوط به امام حسین علیه السلام ، تعارض دارند ، مانند : احادیثی که درباره نام گذاری امام علیه السلام وارد شده اند یا احادیثی که تغذیه امام حسین علیه السلام از انگشتان یا زبان پیامبر صلی الله علیه و آله را گزارش کرده اند ، یا احادیثی که ثواب زیارت سیّد الشهدا را با ثواب حج و عمره ، مقایسه نموده اند . جمع بندی و تحلیل این گونه روایات ، پژوهشگر را با «فقهُ الحدیث» و فهم نقل های مختلف ، آشنا می سازد .

9 . کاربردی بودنِ محتوا

دانش نامه امام حسین علیه السلام ، همچون دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السلام که پیش از این ، به عرصه پژوهش ، تقدیم گردید کتابی صرفا تاریخی نیست که متون و اسناد تاریخی مرتبط با حسین بن علی علیه السلام را گزارش و تحلیل کند ؛ بلکه در گزینش متون و ارائه تحلیل ها ، واقعیت ها و نیازهای روز ، در نظر گرفته شده است . کوشیده ایم که این مجموعه ، مرجعی غنی و کارآمد برای پژوهشگران ، گویندگان ، نویسندگان ، هنرمندان ، فیلم نامه نویسان و همه کسانی باشد که می خواهند حسین بن علی علیه السلام را به عنوان الگوی یک زندگی شرافتمندانه به جامعه معرّفی کنند ، و نیز برای همه آزادیخواهانی که می خواهند از روش آن پیشوای بزرگ ، سرمشق بگیرند .

10 . تنظیم منطقی و آسان یاب

گزارش ها و تحلیل ها به گونه ای تنظیم شده اند که پژوهشگر با نگاهی اجمالی و گذرا ، در جریان کلّی مطالب کتاب ، قرار گیرد و در اسرع وقت ، به سادگی بتواند مطلب

.




مورد نظر خود را بیابد . به سخن دیگر ، عناوین ، همچون نموداری درختی تنظیم شده اند ، به گونه ای که گویای محتوای بخش ها و فصل ها باشند و همه محتوای کتاب را شامل شوند .

11 . فراهم ساختن نیازهای پژوهشی فرعی

به منظور تسهیل کار پژوهشگرانی که به این دانش نامه مراجعه می کنند ، نیازهای فرعیِ پژوهشی آنان نیز فراهم شده تا برای دستیابی به مسائل جزئی ، نیاز به مراجعه به منابع دیگر ، نداشته باشند . شرح حال اجمالی اشخاص و گزارش اختلاف نام های آنان در منابع مختلف ، تبیین الفاظ دشواریاب ، توضیح مکان ها و نکات مبهم گزارش ها ، تا جای ممکن ، در متن کتاب یا در پانوشت ، انجام شده است . همچنین مکان های تاریخی ، با نقشه های گویای طرّاحی شده توسّط متخصّصان (1) (با همکاری محقّقان پژوهشکده علوم و معارف حدیث) ، به دقت، معرّفی گردیده اند.

12 . روش دانش نامه در تکریم

در گزارش متون حدیثی و تاریخی ، در صورتی که متن مورد استناد ، از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نقل شده باشد ، نام آن بزرگواران ، همواره همراه با تکریم آورده می شود ، (2) هر چند در منبع ، چنین نیامده باشد ، و اگر متن از غیر پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نقل شده باشد ، فقط به ذکر نام ، بسنده می گردد .

.

1- .. از جناب آقای علی بابا عسکری و مهندس ابو الفضل خسروی و شرکت مهندسان مشاور «گئوداد» که پنج نقشه ابتکاری و بی نظیر این دانش نامه را سامان داده اند ، صمیمانه تقدیر می گردد .
2- .نام پیامبر خدا همراه با جمله «صلّی اللّه علیه و آله» و نام اهل بیت و پیامبران و فرشتگان الهی با جمله «علیه السلام» می آید .