گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد دوم
آیه نهم: (((إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَاد)))



اشاره
به راستی پروردگار تو در کمین گاه است
سوره فجر ( 89 ) آیه 14
ص: 16
ص: 17
أعُوذُ بِالِله مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
( بِسْمِ الِله الرَّحمنِ الرَّحِیمِ( 1
( ‹‹إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَاد›› ؛( 2
به راستی پروردگار تو در کمین گاه است
است. در قرآن آیه اي که به صراحت درباره صراط قیامت باشد، نمی توان یافت، « صراط » مسئله ،« معاد » از بحث هاي مهمِ
لیکن با ضمیمه احادیث، آیاتی با بحث صراط ارتباط می یابد.
در منابع وحیانی معناي روشنی دارد. از ظاهر آنها به دست می آید که صراط پلی بر روي دوزخ است. این مطلب « صراط »
محذور عقلی ندارد تا نیازمند تأویل باشد. لیکن برخی با توجه به مبانی پیش ساخته دست به تأویل آیات زده و بیاناتی مطرح
کرده اند که پذیرفتنی نمی باشد.
از سخنان ملاصدرا چنین استفاده می شود که نفس، سیر درونی و تکاملی به سوي خدا دارد. در این حرکت، رذیلت ها زدوده
می شود و فضیلت ها در نفس پدید می آید، در این سیر صعودي که در خود نفس رخ می دهد راه، رونده و مسافت یکی
است.
به باور ملاصدرا صراط همین حرکت و سیر درونی نفس است که در عالم قیامت به ادارك نفس محسوس می گردد، نه
اینکه تحقق خارجی جداي از نفس انسان داشته و پلی براي گذر انسان به سوي بهشت باشد.
210 از حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام روایت کرده است که: چون خواست به : -1 . علامه مجلسی در بحارالأنوار 89
سپس آیه را تلاوت کرد. « أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم » : آیه اي استشهاد کند، فرمود
. -2 . سوره فجر ( 89 ) آیه 14