گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد سوم
فهرست جلد سوم


قسمت01بخش1"سوره آل عمران ، آيات 6 - 1
قسمت01بخش2"اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيتنزول آن
قسمت01بخش3"(تنزيل ) بر تدريج نزولدلالت دارد
قسمت01بخش4"وجه اين كه قرآن كريم درباره وحى ، تعبيرانزال و تنزيل (فرود آمدن ) را بكار برده است
قسمت01بخش5"معناى كلمه (تورات ) و (انجيل )
قسمت01بخش6"معناى (فرقان ) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد
قسمت01بخش7"شادى و غم ، رنج و راحت دائر مدار طرز فكر آدمى است
قسمت01بخش8"سعادت و شقاوت روحى و جسمى ، و اينكه افراد بى خدا در هرحال پريشانروز هستند
قسمت01بخش9"سعادت و شقاوت از ديدگاه اسلام
قسمت01بخش10"كيفر كافران ، از حكم قضاوقدر و مشيت الهى خارج نيست
قسمت01بخش11"روايتى متضمن محاجه و مباحثه رسول خدا (ص ) با سران نصاراى نجران
قسمت01بخش12"روايتى درباره خلقت جنين و سرنوشت او...
قسمت01بخش13"توضيح روايت
قسمت02بخش14"منظور از محكم بودن بعضى آيات قرآن و متشابه بودن بعضى ديگر
قسمت02بخش15"معناى اينكه آيات محكمه (ام الكتاب ) هستند
قسمت02بخش16"آيات مشابه نيز، پس از آنكه با آيات محكمه تبيين شدند، محكمه مى شوند
قسمت02بخش17"(محاكمات ) آيات متضمن اصول مسلمه قرآنى است و (متشابهات ) آيات متضمن فروعاست
قسمت02بخش18"ثابت نبودن و احيانا متغير بودن احكام اجتماعى و فروعى ، موجب تشبه مى گردد
قسمت02بخش19"بررسى معناى (تاءويل ) در آيات قرآنى و اقوالى كه در اين باره گفته شده است
قسمت02بخش20"سه نكته كه از توضيحات درباره معناى (تاءويل ) به دست آمده است
قسمت02بخش21"علم به تاءويل كتاب مختص به خداى تعالى است
قسمت02بخش22"موضع (راسخون در علم ) در برابر آيات متشابه ، ايمان به آنها و توقف در مقامعمل است
قسمت02بخش23"دعاى راسخون در علم : (ربنّا لا تزغ قلوبنا...)
قسمت03بخش24"مقدّمه
قسمت03بخش25"1 محكم و متشابه (گفتار)
قسمت03بخش26"نقلاقوال مختلفى كه درباره مراد از محكم و متشابه گفته شده و نقد و ردّ آنها
قسمت03بخش27"كلام راغب اصفهانى در بيان مراد از محكم و متشابه و اقسامى كه براى محكم و متشابهقائل است
قسمت03بخش28"دو اشكال بر قول راغب
قسمت03بخش29"پيروى آيات متشابه منشاء بدعتها و انحرافهاى بعد ازرسول خدا(ص ) و مبداء فتنه ها و محنت ها بوده است
قسمت03بخش30"2- ام الكتاب بودن آيات محكم چه معنا دارد؟
قسمت03بخش31"3- تاءويل چه معنا دارد؟
قسمت04بخش32"دو دليل (اجمالى و تفصيلى ) بر سستى اقوالى كه درباره مراد ازتاءويل گفته شده است
قسمت04بخش33"4 - آيا كسى جز خدا تاءويل قرآن را مى داند؟
قسمت04بخش34"اختلاف در اين مساءله از ابتدا تواءم با خلط و اشتباه بوده و ادله طرفين قاصر استاثبات مدعاى آنها است
قسمت04بخش35"انحصار علم به تاءويل در خداى سبحان ، منافاتى با اعطاء آن علم به بعضى افرادندارد
قسمت04بخش36"تاءويل قرآن عبارتست از حقايق خارجى كه آيات قرآنى مستند به آن حقائق است
قسمت04بخش37"بيان آنكه در ماوراى قرآنى كه در دست ما است امرى هست كه به منزله روح از جسد وممثل از مثل است
قسمت04بخش38"(مطهرين ) از بندگان خدا با قرآنى كه در كتاب مكنون و لوح محفوظ است تماس دارند(لا يمسه الا المطهرون )
قسمت04بخش39"(مطهرين ) همان (راسخين ) در علم هستند
قسمت04بخش40"5 چرا كتاب خدا مشتمل بر متشابه است ؟
قسمت04بخش41"بررسى سه جوابى كه به پرسش فوق داده شده وقابل بررسى است
قسمت04بخش42"بيان آنچه در پاسخ به سؤ ال بالا شايسته گفتن است با توجه به پنج امر
قسمت05بخش43"هدف از خلقت انسان ، تشريع دين و سپس تطهير الهى است و همه افراد انسان به اينكمال نمى رسند
قسمت05بخش44"راه رسيدن به هدف فوق شناسندن انسان به خود او است (از طريق تربيت علمى و عملى )
قسمت05بخش45"اساس هدايت اسلام بر علم و معرفت است نه تقليد كوركورانه
قسمت05بخش46"امرى كه باعث شده است بيانات قرآن كريم جنبه(مثل ) به خود بگيرد
قسمت05بخش47"بيان اينكه جنبه مثل داشتن ، مستلزم وجود تشابه است (ضرورت وجود متشابهات )
قسمت05بخش48"ده نكته كه از مباحث و مطالب گذشته روشن شد
قسمت05بخش49"مراتب مختلف قرآن از نظر معنا و اينكه هر معنايى خصوص به مرتبه اى از فهم و دركاست
قسمت05بخش50"اثر متقابل علم و عمل در يكديگر
قسمت05بخش51"مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم وعمل دارند
قسمت05بخش52"رواياتى در معناى (محكم و متشابه )
قسمت05بخش53"روايتى درباره (راسخين در علم )
قسمت05بخش54"روايتى در وصف قرآن و اينكه قرآن ظاهرى و باطنى دارد
قسمت06بخش55"انواع انطباق كليات قرآن بر مصادق
قسمت06بخش56"مراد از هفت حرف در روايتى كه مى گويند: قرآن بر هفت حرفنازل گشته است
قسمت06بخش57"منظور از تفسير به راءى كه از آن نهى شده است
قسمت06بخش58"ده قول كه درباره مراد از تفسير به راءى گفته شده است
قسمت06بخش59"توضيح مراد از (تفسير به راءى ) با شرحى در مورد تفاوت و اختلاف عمده بين كلامخدا و كلام بشرى
قسمت06بخش60"تفسير به راءى موجب ناهماهنگى و تنافى آيات قرآن مى شود
قسمت06بخش61"مراد از (زدن بعض از قرآن به بعض ديگر) در روايتى كه از آن نهى شده است
قسمت06بخش62"دور شدن از علم اوصياء رسول اللّه (ص )، باعث روى آوردن به تفسير به راءى شد
قسمت06بخش63"نهى از (تكلم به راءى ) و (قول به غير علم ) و (ضرب بعض به بعض )،نهى از استمداد از غير قرآن براى فهم قرآن است
قسمت06بخش64"پاسخ به اين توهم كه هر تفسيرى كه از كلمات صحابه و تابعين خارج باشد، تفسيربه راءى است
قسمت06بخش65"شاءن پيامبر (ص ) فقط تعليم كتاب و تسهيل فهم كلام الهى است
قسمت07بخش66"راه به سوى فهم قرآن بروى كسى بسته نيست
قسمت07بخش67"قرآن بر معانى خود دلالت دارد و اهل بيت (ع ) ما را به طريق اين دلالت و اغراض و مقاصدقرآن راهنمايى مى كنند
قسمت07بخش68"رفع تناقض بين دو دسته روايات
قسمت07بخش69"آيات 18 - 10 آل عمران
قسمت07بخش70"بيان آيات
قسمت07بخش71"آهنگ و غرض كلى اين آيات و ارتباط آنها با آياتقبل
قسمت07بخش72"ديدگاه انسان مادى به مال و اولاد
قسمت07بخش73"وجه مقدم ساختن (اموال ) بر (اولاد) در آيه شريفه
قسمت07بخش74"تكذيب كنندگان (از كفار) منشاء اصلى آتش هستند و ديگران به آتش آنها مى سوزند
قسمت07بخش75"معناى (شديد العقاب ) بودن خداى سبحان
قسمت07بخش76"آيه شريفه (قد كان لكم ) ناظر بر واقعه بدر است كه در آن با نصرت الهى مؤ منينظفر يافتند
قسمت07بخش77"معناى آيه شريفه در نتيجه
قسمت07بخش78"بيان وجوه و احتمالاتى كه درباره مرجع ضميرها در آيه شريفه گفته شده است
قسمت07بخش79"معناى بصير و بصيرت در معارف الهى
قسمت07بخش80"اموال و لذائذ اين دنيا وسائل در مقدّمه نيل به چيزى است كه نزد خدا است و خود مستقلا هدفنيستند
قسمت07بخش81"چه كسى دنيا و متاع دنيوى را در نظر انسان زينت مى دهد؟
قسمت07بخش82"دو گونه بودن جلوه گرى دنيا در نظر مردم
قسمت07بخش83"فساد نظريه بعضى از مفسرين كه گفته اند حقايق و طبايع مستند به خدا است ، پس حبمال و لذايذ دنيوى
قسمت08بخش84"بخث در اين سوره از طبيعت امتها است
قسمت08بخش85"فساد گفته مفسرى ديگر
قسمت08بخش86"منشاء اشتباه اين مفسران ، غفلت از وجود ارتباط بين تمام اجزاى اين عالم مى باشد.
قسمت08بخش87"در اين عالم نه فقط اعيان خارجى ، بلكه اوصاف وافعال نيز با هم مرتبط و وابسته هستند
قسمت08بخش88"كون و فساد در غير اعمال و در اعمال سعادت آور، بلاواسطه مستند به خدا است ولى دراعمال شقاوت بار باواسطه
قسمت08بخش89"چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است
قسمت08بخش90"چهار نكته راجع به آيه كريمه (زين للناس حب الشهوات )
قسمت08بخش91"معناى تزئين حب براى مردم
قسمت08بخش92"اصناف مردم از لحاظ دلبستگى به اقسام شهوات
قسمت08بخش93"لذائذ و نعمتهاى دنيا در آخرت هم است با اين تفاوت كه نعمتهاى آخرت خالى از قبح وفساد است
قسمت08بخش94"توضيحى درباره (رضوان من اللّه )
قسمت08بخش95"علت تقابل رضوان با شهوات انسانى در آيه شريفه
قسمت08بخش96"چرا لذائذ اخروى مختص به مؤ من است
قسمت08بخش97"تقرير يك اشكال : لذائذ دنيوى براى بقاى انسان و حفظنسل او است ، در آخرت كه دار بقاء است
قسمت08بخش98"جواب به اشكال فوق
قسمت08بخش99"خلود و جاودانگى انسان در آخرت به معناى ابطال وجود او نيست ، بلكه ادامه وجود دنيوىاو است
قسمت08بخش100"انسان علاوه بر نقص و كمال طبيعى ، نقص و كمالى نيز دارد كه به اختيار واعمال او بسته است
قسمت09بخش101"تخلص از عذاب نعمتى افزون بر مغفرت است
قسمت09بخش102"پنج خصلت براى متقين
قسمت09بخش103"چرا خداوند در اين آيه اقامه شهادت مى كند
قسمت09بخش104"توضيحى درباره رابطه بين عادل بودن خداى سبحان و شهادت او به وحدانيت خودش
قسمت09بخش105"وجه اينكه ملائكه و صاحبان علم هم در كنار خدا شهادت مى دهند
قسمت09بخش106"نقش و معناى (قائما بالقسط) در آيه شريفه
قسمت09بخش107"پاسخ به سخن بعضى از مفسرين كه گفته اند مراد از شهادت دادن خدا، شهادت قولىنيست
قسمت09بخش108"شهادت خداوند دعواى مشركين را باطل مى كند
قسمت09بخش109"نتيجه معناى آيه : نفى شريك براى خداوند است
قسمت09بخش110"علت تكرار (لا اله الا هو) و ختم آيه به دو نامه (عزيز) و (حكيم )
قسمت09بخش111"بحث روايتى
قسمت09بخش112"بالاترين لذتها در دنيا و آخرت كدام است ؟
قسمت09بخش113"آيات 25 - 19 آل عمران
قسمت09بخش114"مراد از (ان الدين عند اللّه الاسلام )
قسمت09بخش115"اختلاف اهل كتاب ناشى از غرور و ستمگرى آنها بود
قسمت09بخش116"دين واحد است و بعد از آن هيچ حجتى نيست
قسمت09بخش117"چند نكته كه از جمله : (فان تولوا فانما اليك البلاغ ...) استفاده مى شود
قسمت09بخش118"چگونه اهل كتاب فريب خدعه هاى نفس خويش را خوردند؟
قسمت09بخش119"ملكات نفسانى عمل را در نظر انسان زينت مى دهند
قسمت10بخش120"بحث روايتى
قسمت10بخش121"سوره آل عمران ، آيات 27 - 26
قسمت10بخش122"معناى كلمه (ملك ) و اقسام آن
قسمت10بخش123"(مالك الملك ) و (مليك الملوك ) بودن خداىعزوجل
قسمت10بخش124"ملك و مُلك اعتبارى نيز درباره خدا صادق است
قسمت10بخش125"سه مطلب درباره (قل الهم مالك الملك ...)
قسمت10بخش126"ملك ، چه حق و چه باطل از ناحيه خداى تعالى است
قسمت10بخش127"معناى (عزت ) و (ذلت ) و بيان اينكه عزت فقط از آن خدا از ناحيه او است
قسمت10بخش128"معناى (خير) و بيان اينكه اين كلمه افعلتفضيل نيست
قسمت10بخش129"خير در قرآن اسم خدا نيست بلكه صفت خدا است
قسمت10بخش130"جمله (بيدك الخير) دلالت دارد بر اينكه خير منحصر در خداى تعالى است
قسمت10بخش131"خير و شر تكوينى و خير و شر تشريعى
قسمت10بخش132"مراد از بيرون آوردن زنده از مرده و مرده از زنده
قسمت10بخش133"چهار مقابله لطيف در دو آيه شريفه
قسمت10بخش134"رزق از نظر قرآن به چه معنا است ؟
قسمت10بخش135"آنچه انسان در راه حرام مورد بهره بردارى قرار مى دهد رزق خدا نيست
قسمت10بخش136"رزق همه موجودات به اذن خدا است
قسمت10بخش137"هر چه رزق است خير و مخلوق است و هر چه مخلوق است رزق و خير است
قسمت10بخش138"رزقى كه خداى سبحان مى دهد عطيه اى است بدون عوض ، و در برابر حقى نيست
قسمت11بخش139"تقسيم رزق به دو قسم : عام و خاص
قسمت11بخش140"رزق ، چيزى است كه مورد انتفاع مرزوق واقع شود و ربطى به زيادى و كمىمال ندارد
قسمت11بخش141"بحث روايتى
قسمت11بخش142"آيا ملك و حكومت بنى اميه را خدا به آنان داد؟
قسمت11بخش143"اشتباه بنى اميه در فهم آيه ملك
قسمت11بخش144"دو روايت به معناى (تخرج الحى من الميت و تخرج ميت من الحى )
قسمت11بخش145"رواياتى در باره (رزق ) و اينكه روزى هر كس مقدر است
قسمت11بخش146"بحث علمى
قسمت11بخش147"ضرورى بودن نظام حكومت در اجتماع
قسمت11بخش148"تحول بشر در تغيير حكومت سلطنتى به حكومت جمهورى
قسمت11بخش149"نقش مهم انبيا(ع ) در اصلاح و رفع نواقص نظامهاى حكومتى
قسمت11بخش150"انبياء و مبارزه با خودكامگان زمان
قسمت11بخش151"حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم
قسمت11بخش152"هدف اولياى دين از معارضه با استكبار جلوگيرى از فساد است
قسمت11بخش153"بحث فلسفى (در مورد استناد امور اعتباريه به خداى سبحان )
قسمت11بخش154"آيات 32 - 28 آل عمران
قسمت11بخش155"معناى جمله (مؤ منان كافران را اولياى خود نگيرند)
قسمت11بخش156"تضاد دو صفت كفر و ايمان به دارندگان آنها سرايت مى كند
قسمت11بخش157"مراد از كلمه (دون ) در جمله (من دون المؤ منين )
قسمت11بخش159"جمله اى كه دلالت بر جواز و مشروعيت (تقيه ) مى كند
قسمت11بخش160"تهديد و تحزير شديد به كسانى كه كافران را ولى و دوست مى گيرند
قسمت12بخش161"خداوند هميشه عالم است نه فقط روز قيامت
قسمت12بخش162"سخنى درباره (حب ) و (دوست داشتن خدا) درذيل جمله : (ان كنتم تحبون اللّه ...)
قسمت12بخش163"حب چيست و چه آثارى دارد؟
قسمت12بخش164"لازمه دوست داشتن خدا، قبول دين او و اطاعت و تسليم در برابر او است
قسمت12بخش165"معناى آيه (ان كنتم تحبون اللّه ...)
قسمت12بخش166"مغفرت الهى و در نتيجه ، افاضه رحمت الهى ، اثر نزديكى خدا به بنده است
قسمت12بخش167"چهار نكته كه از آيات كريمه گذشته استفاده شد
قسمت12بخش168"بحث روايتى
قسمت12بخش169"چند روايت درباره حب خدا
قسمت12بخش170"سوره آل عمران ، آيات 34 و 33
قسمت12بخش171"معناى اصطفاء (برگزيدن ) آدم و نوح و آل ابراهيم وآل عمران ، بر عالميان
قسمت12بخش172"معناى كلمه (آل ) و بيان مراد از (آل ابراهيم وآل عمران )
قسمت12بخش173"مراد از آل ابراهيم معصومين از ذريه ايشان است
قسمت12بخش174"بحث روايتى
قسمت13بخش175"سوره آل عمران ، آيات 41 - 35
قسمت13بخش176"معناى سخن مادر مريم : (نذرت لك ما فى بطنى محررا)
قسمت13بخش177"اعتقاد مادر مريم به حمل خود از روى جزم بود
قسمت13بخش178"معناى جمله (و ليس الذكر كالانثى )
قسمت13بخش179"وجه تسميه (مريم )
قسمت13بخش180"(قبول حسن ) به معناى تقبل يعنى قبول با رضايت درونى است
قسمت13بخش181"معناى (محراب )
قسمت13بخش182"رزقى كه همواره نزد مريم بوده رزق معمولى و عادى نبوده است
قسمت13بخش183"شباهت بسيار بين عيسى و يحيى (على نبينا و آله و عليهما السلام )
قسمت13بخش184"عيسى و يحيى در كلام خداوند سبحان
قسمت13بخش185"استفهام زكريا در جمله (انى يكون لى غلام ؟) بمنظور استبعاد نبوده است
قسمت13بخش186"استفهام يحيى نظير سؤ ال حضرت ابراهيم است
قسمت13بخش187"در خواست نشانه و علامت كردن زكريا براى چه بوده است ؟
قسمت13بخش188"تصرف شيطان در نفوس انبياء (ع ) محال است
قسمت13بخش189"طرح يك سؤ ال و پاسخ به آن
قسمت13بخش190"سخنى پيرامون الهامات غيبى و خواطر شيطانى
قسمت13بخش191"بخشى از تكلم كه مخصوص خداوند است
قسمت14بخش192"بحث روايتى (در ذيل آيات مربوط به مادر مريم و زكريا و...)
قسمت14بخش193"سخنان بعضى از مفسرين در انكار اين روايات و پاسخ به او
قسمت14بخش194"بحث روايتى (راجع به الهامات و خواطر)
قسمت14بخش195"سوره آل عمران ، آيات 60 - 42
قسمت14بخش196"منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
قسمت14بخش197"وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
قسمت14بخش198"وجه تعبير به (ملائكه ) در جمله (اذ قالت الملائكة ...)
قسمت14بخش199"گفتار معصومين در تفسير (كلمه )
قسمت14بخش200"معناى (كلمه خدا) و مراد از (كلمه ) در جمله : (يبشرك بكلمة منه ...)
قسمت14بخش201"وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به (مسيح )
قسمت14بخش202"يهود و كلمه (مسيح )
قسمت14بخش203"معناى كلمه (عيسى )
قسمت14بخش204"اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع ) با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
قسمت15بخش205"مراد از (تورات ) (انجيل ) در قرآن كريم
قسمت15بخش206"بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
قسمت15بخش207"معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
قسمت15بخش208"معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
قسمت15بخش209"جمله (مصدقا لما بين يدى من التورية ...) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خود را قبول داشته است دلالت نمى كند
قسمت15بخش210"عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
قسمت15بخش211"قيد (الى اللّه ) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
قسمت15بخش212"مراد از ايمان در جمله (قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...) ايمان بعد ازايمان است
قسمت15بخش213"راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
قسمت15بخش214"معناى (توفى ) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه (موت )
قسمت15بخش215"توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
قسمت15بخش216"منظور از (رفع عيسى به سوى خدا) و (تطهير او از كافران )
قسمت15بخش217"مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
قسمت15بخش218"مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
قسمت16بخش219"تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
قسمت16بخش220"وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
قسمت16بخش221"دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
قسمت16بخش222"جمله (الحق من ربك ) از بديع ترين بيانات قرآنى است
قسمت16بخش223"بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
قسمت16بخش224"رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
قسمت16بخش225"اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
قسمت16بخش226"اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابل قبول براى مردم بود
قسمت16بخش227"روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
قسمت16بخش228"روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
قسمت16بخش229"روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
قسمت16بخش230"روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
قسمت16بخش231"بحث روايتى ديگر در معناى محدث
قسمت16بخش232"فرق ميان نبى ، رسول و محدث
قسمت16بخش233"على (ع ) محدث بود
قسمت16بخش234"مطالبى پيرامون (وحى ) و واژه (محدث )
قسمت16بخش235"تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
قسمت16بخش236"توضيح اينكه : (محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند)
قسمت17بخش237"سوره آل عمران آيات 63 61
قسمت17بخش238"پاسخ به اين توهم كه آيه مباهله نمى تواند در شاءن على و فاطمه و حسنين (ع )نازل شده باشد
قسمت17بخش239"اهل بيت پيامبر(صلوات اللّه عليهم ) در دعوى و دعوترسول اللّه شريك بودند و اين از بزرگترين مناقب است
قسمت17بخش240"در قضيه مباهله ، رسول خدا (ص ) اهل بيت خود را به عنوان نمونه هائى از مؤ منين همراه نبرد بلكه به عنوان شركاء خود
قسمت17بخش241"جواب به يك اشكال ديگر بر اينكه همراهى بارسول خدا (ص ) در مباهله ، فضيلت و منقبت است
قسمت17بخش242"تبليغ و دعوت ، عين نبوت و بعثت نيست و لازمه شركت در دعوى و دعوت پيامبر (ص )شريك بودن در نبوت آن جناب نيست
قسمت17بخش243"بحث روايتى (رواياتى درباره : محاجه پيامبر (ص ) با نصاراى نجران ...)
قسمت17بخش244"گفتگوى امام كاظم (ع ) و رشيد درباره (ذرّيه )
قسمت17بخش245"پاسخ امام رضا (ع ) از سؤ ال ماءمون عباسى
قسمت17بخش246"مضمون روايات شيعه در خصوص همراهان پيامبر(ص ) در مباهله
قسمت17بخش247"روايتى از صحاح اهل سنت در مناقب اميرالمؤ منين (ع )
قسمت17بخش248"دو روايت از (حيلة الاوليا) ابو نعيم اصفهانى
قسمت17بخش249"سه روايت از (دارالمنثور) از جلال الدين سيوطى
قسمت18بخش250"مباهله ، مخصوص داستان نصاراى نجران نبوده ورسول اللّه (ص ) در مقام مباهله با يزيد نيز آمده بود
قسمت18بخش251"سخن يكى از مفسرين در مقام رد انطباق (انفس ) و (نساء) و (ابناء) در آيه مباهله با على و فاطمه و حسنين (عليهم السلام)
قسمت18بخش252"كلام مبتنى بر تعصب كلامى بى پايه و باطل است
قسمت18بخش253"بررسى و رد گفته هاى تعصب آميز و مغرضانه آن مفسر
قسمت18بخش254"مقصود ما بيان مصداق است نه معناى لفظ!
قسمت18بخش255"اساتيد بلاغت و بيان به اين آيه استناد كرده اند
قسمت18بخش256"توضيحى درباره استعمال جمع و اراده يك نفر (نساء) واستعمال جمع و اراده دو نفر (انفس و ابنا) در آيه مباهله
قسمت18بخش257"رد اين توهم كه آيه مباهله ناظر بر اجتماع و ملاعنه دو فريقاهل حق و اهل باطل مى باشد
قسمت18بخش258"رد اين توهم كه يقين پيامبر و مؤ منين نسبت به مساءله مسلم است
قسمت18بخش259"وجه متعين وجه دوم است
قسمت18بخش260"رد آخرين بخش كلام اين مفسر كج انديش
قسمت18بخش261"روايت شاذّ است و مفسرين همگى از آن اعراض كرده اند
قسمت18بخش262"سوره آل عمران ، آيات 78 - 64
قسمت18بخش263"معناى (كلمه سواء) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
قسمت19بخش264"دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيد و نفى بغى و فساد مىباشد
قسمت19بخش265"نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
قسمت19بخش266"ويژگيهاى دين فطرى
قسمت19بخش267"افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر، با فطرت انسانى مخالف است
قسمت19بخش268"محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
قسمت19بخش269"دو محاجه اهل كتاب كدام است
قسمت19بخش270"دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
قسمت19بخش271"اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
قسمت19بخش272"نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
قسمت19بخش273"اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
قسمت19بخش274"كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافر به خدا
قسمت19بخش275"معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: (به آنچه در آغاز روز بر مؤ منين نازل گشته ايمان آورديم و ...)
قسمت19بخش276"سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
قسمت19بخش277"جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
قسمت19بخش278"جمله (اولا يعلمون ) جواب خدا به يهوديان نيست
قسمت19بخش279"اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
قسمت20بخش280"معناى (فضلخدا) و بيان جوابى به يهود كه جمله (انالفضضل بيد اللّه ) متضمن آن است
قسمت20بخش281"اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
قسمت20بخش282"منشاء اين اعتقاد باطل يهود
قسمت20بخش283"چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
قسمت20بخش284"قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
قسمت20بخش285"شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
قسمت20بخش286"آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكر فرموده است
قسمت20بخش287"دروغ بستن يهود به خداى سبحان
قسمت20بخش288"بحث روايتى
قسمت20بخش289"رواياتى در ذيل آيه شريفه (يا اهلالكتاب تعالوا الى كلمة سواء...) و شاءن نزول آن
قسمت20بخش290"نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
قسمت20بخش291"برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
قسمت20بخش292"دو روايت از تفسير (الدرالمنثور) سيوطى
قسمت20بخش293"حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
قسمت20بخش294"نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
قسمت20بخش295"داستان گفتگو بين نجاشى و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه (ان اولى الناس بابراهيم ...)
قسمت21بخش296"حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
قسمت21بخش297"نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
قسمت21بخش298"دو روايت از كافى و امالى
قسمت21بخش299"سوره آل عمران ، آيات 80 - 79
قسمت21بخش300"بيان آيه شريفه (ما كان لبشر...) كه متضمن پاكى ساحت مسيح (ع ) از عقايد خرافىنصارا نسبت به او مى باشد
قسمت21بخش301"حاصل معناى آيه (و ما كان ليشر...)
قسمت21بخش302"معناى (عبادا لى ) و فرق بين عبد و عبيد
قسمت21بخش303"معناى ماده (درس ) و مراد از آن در (بما كنتم تدرسون )
قسمت21بخش304"علت دو اختلافى كه در سياق دو آيه وجود دارد
قسمت21بخش305"1 - داستان عيسى و مادرش (عليهماالسلام ) در قرآن چگونه است
قسمت21بخش306"كلام حضرت عيسى در كودكى نسبت به برنانه نبوتش براعتاستهلال بود
قسمت21بخش307"حضرت عيسى (ع ) و شريعت تازه او
قسمت21بخش308"2- شخصيت عيسى (عليه السلام ) و مقامش در درگاه خدا
قسمت21بخش309"3 - عيسى چه مى گفت ؟ و درباره اش چه مى گفتند؟
قسمت21بخش310"اعتقاد خرافى به تفديه عيسى عليه السلام بااعتقاد به اينكه آن حضرت از شفيعان روز جزا است فرق دارد
قسمت21بخش311"آيات شريفه اى كه عقايد باطل مسيحيان درباره مسيح (ع ) را بيان مى كنند
قسمت21بخش312"مساءله پدر و پسر بودن خدا و مسيح در انجيلهاى موجود
قسمت22بخش313"كلماتى از انجيل در در مورد پدرى و پسرى كه نمى توان آنها را بر تشريفحمل كرد
قسمت22بخش314"حاصل و نتيجه گفتار مسيحيان (اقنومهاى سه گانه )
قسمت22بخش315"4- احتجاج قرآن بر ضد مذهب تثليث
قسمت22بخش316"احتجاج اول : استدلال به عدم امكان فرزند داشتن خداىمتعال
قسمت22بخش317"سه دليل عقلى بر محال بودن توليد مثل براى خدا
قسمت22بخش318"چهار برهان در آيه شريفه (بديع السموات و الارض )
قسمت22بخش319"احتجاج دوم : اثبات اينكه شخص عيسى بن مريم (ع ) پسر خدا و شريك او در الوهيت نيست
قسمت22بخش320"خوردن طعام دلالت بر احتياج و ماديت مى كند لذا با الوهيت منافات دارد
قسمت22بخش321"مسيح انسان بوده داراى صفات و احوال و افعال بشرى
قسمت22بخش322"عبادت كردن مسيح خود اولين دليل بر نفى الوهيت اوست
قسمت22بخش323"5 - مسيح يكى از شفيعان نزد خدا است ، نه خونبهاى گنهكاران
قسمت22بخش324"تقدير و توضيح اعتقاد مسيحيان به تفديه عيسى عليه السلام
قسمت22بخش325"مساءله دار و فدا اساس دعوت مسيحيان
قسمت22بخش326"ده اشكال بر اين اعتقاد باطل
قسمت22بخش327"دومين اشكال
قسمت22بخش328"سومين اشكال بر گفتار نصارا
قسمت22بخش329"اشكال چهارم
قسمت22بخش330"اشكال پنجم بر گفتار مسيحيان
قسمت22بخش331"اتصاف خداوند به جسم و اوصاف جسمانى در كتاب نصارا
قسمت22بخش332"اشكال ششم بر گفتار مسيحيان
قسمت22بخش333"اشكال هفتم
قسمت22بخش334"اشكال هشتم
قسمت23بخش335"لازمه اعتقاد به تفديه عيسى عليه السلام جهل به معناى حقيقى گناه و خطا و نفهميدنچگونگى ارتياط گناه با عقاب است
قسمت23بخش336"لازمه قول به هلاكت دائمى فرزندان آدم و انحصار راه نجات آنان در فدا شدن عيسى (ع )،لغو و عبث بودن تشريع تمام اديان است
قسمت23بخش337"سخنى به طرفدارى بولس و پاسخ آن
قسمت23بخش338"قرآن كريم نيز مؤ يد اين حكم عقلى است
قسمت23بخش339"اشكال دهم بر سخن مسيحيان
قسمت23بخش340"در سلطنت حقيقيه خداوند كه تبديل و تبدلى در آن راه ندارد، فديه واقع شدن عقلامحال است
قسمت23بخش341"نفى فديه در آيات قرآنى
قسمت23بخش342"شفاعت غير از فديه است و قرآن كريم شفاعت را در مورد عيسى (ع ) اثبات كرده است
قسمت23بخش343"6 - اين آراء از كجا منشاگرفته ؟
قسمت23بخش344"اولين كسى كه در مكه مردم را به بت پرستى دعوت كرد
قسمت23بخش345"7 - كتابى كه اهل كتاب خود را منسوب به آن مى دانند چيست ؟ و چگونه كتابى است ؟
قسمت23بخش346"بحث تاريخى
قسمت23بخش347"1 - سرگذشت تورات فعلى :
قسمت23بخش348"سند كتاب تورات تا پنجاه سال قطع شده است !
قسمت23بخش349"2 - داستان مسيح و انجيل
قسمت23بخش350"انجيلهاى چهارگانه
قسمت23بخش351"3 انجيل لوقا
قسمت23بخش352"4 انجيل يوحنّا
قسمت24بخش353"بى اعتبارى انجيلهاى چهارگانه از لحاظ سند ومجهول الحال بودن آنها
قسمت24بخش354"عدم اعتبار كتب مسيحيت باعبث شده است بعضى منكر وجود خارجى عيسى و بعضى معتقد بهوجود دو عيسى شوند
قسمت24بخش355"امور ديگرى كه موجب ترديد درباره انجيلهاى مسيحيت مى شوند
قسمت24بخش356"ظهور دعوت مسيحيت بعد از خود عيسى عليه السلام بوده است
قسمت24بخش357"سهم بزرگ جوامعى مانند روم هند، چين و ... كه مسيحيت در آنها گسترش يافته ، دراعتقاد به تثليت و ظهور لاهوت در ناسوت
قسمت24بخش358"به جهت عجز از دعوت بر اساس مبانى عقلى و عقلائى ، مبلغين مسحيت اساس دعوت خود رابر مكاشفه و رهبانيت قرار دارد
قسمت24بخش359"علت موفقيت دعوت به مسيحيت ، در امپراتورى روم
قسمت24بخش360"بطلان و فساد مبناى دعوت مسيحى ، موجب درگيرى و مشاجره بين مدارس مسيحى و سپس مراقبت كليسا و تفتيش عقايد
قسمت24بخش361"اجمالى از سير تاريخى مسحيت و پيدايش انشعابات و مذاهب مختلف مسيحى
قسمت24بخش362"انشعاب مسيحيت به سه شعبه كاتوليك ، ارتدوكس ، پروتستانت
قسمت24بخش363"اتهامات و دروغ پردازى هاى كليسا درباره مسلمين در زمان جنگهاى صليبى و حتى پس از آن
قسمت24بخش364"افول كليسا و رشد الحاد و بى دينى ، در اثر تعليمات غلط مسيحيت
قسمت25بخش365"گفتار دو تن از اساتيد علوم دينى درباره نهضت دينى در آمريكا
قسمت25بخش366"بحث روايتى (رواياتى كه درباره شاءن نزول آيه كريمه : (ما كان لبشر...) )
قسمت25بخش367"سوره آل عمران ، آيات 85 - 81
قسمت25بخش368"مراد از ميثاق در: (و اذ اخذ اللّه ميثاق النبيين ...)
قسمت25بخش369"وجه ديگر در آيه كه جواب شرط باشد
قسمت25بخش370"مناقشه در سخن بعضى از مفسرين در معناى آيه
قسمت25بخش371"تسليم تكوينى تمامى اهل آسمانها و زمين در برابر اللّه تعالى
قسمت25بخش372"بحث روايتى (در ذيل آيات گذشته )
قسمت25بخش373"روايتى از الدرالمنثور (و من يبتغ غير الاسلام دينا
قسمت25بخش374"سوره آل عمران ، آيات 91 - 86
قسمت25بخش375"هدايت يافتن كافرانى كه كفرشان ناشى از عناد و دشمنى با حق است ،محال مى باشد
قسمت25بخش376"توبه كافرانى كه بعد از ايمان كفر ورزيده و بر كفر خود افزودندقبول نمى شود
قسمت25بخش377"بحث روايتى (رواياتى راجع به شاءن نزول آيات گذشته )
قسمت25بخش378"نقل داستان به روايتى ديگر
قسمت25بخش379"سوره آل عمران ، آيات 95 - 92
قسمت26بخش380"(بر) به معناى توسع در خير است و اعم از خير اعتقادى و عملى مى باشد (لن تنالواالبر حتى ...)
قسمت26بخش381"انفاق مال مورد علاقه از اركان (بر) است و مجاهدت در انفاقمال بيشتر و دشوارتر است
قسمت26بخش382"شبهه اى كه مسيحيان در مساءله (نسخ ) القاء مى كردند و پاسخ به آنها در آيه :(كل طعام كان حلا...)
قسمت26بخش383"حاصل شبهه اى كه يهود به مؤ منين القاء مى كردند
قسمت26بخش385"برسى گفتار ديگر مفسرين در خصوص اين آيه شريفه
قسمت26بخش386"ظلم ، قبل از روشن شدن حقيقت براى ظالم ، محقق نمى شود
قسمت26بخش387"بحث روايتى (روايتى درباره حرام نمودن اسرائيل گوشت شتر را بر خود)
قسمت26بخش388"سوره آل عمران ، آيات 97 - 96
قسمت26بخش389"پاسخ به شبهه اى ديگر كه يهود در مورد تغيير قبله و نسخ القاء مى كردند در آيه :(ان اول بيت وضع للنّاس ...)
قسمت26بخش390"معناى (مبارك بودن ) و (هدايت بودن ) بيت اللّه الحرام
قسمت26بخش391"حج اولين بار در زمان ابراهيم عليه السلام تشريع شد
قسمت26بخش392"كعبه ، هدايت به سوى سعادت دنيا و آخرت است و هدايت آن فراگير مى باشد
قسمت26بخش393"آيات بيناتى كه در بيت اللّه است (فيه آيات بينات )
قسمت26بخش394"استخدام دو جانبه يك كلام ، از عجايب لطايف قرآن كريم است
قسمت26بخش395"توجه به آهنگ آيه كه مرددّ بين انشاء و اخبار است
قسمت26بخش396"(آيت ) اعم از معجزه و خارق العاده است و مقام ابراهيم و امنيت داخلين به بيت و وجوب حجالبيت بهترين آيات مى باشند
قسمت26بخش397"جمله : (من دخل كان آمنا) درصدد بيان حكم تشريعى است نه اخبار از يك خاصيّتتكوينى
قسمت26بخش398"بحث روايتى (رواياتى درباره : كعبه ، دحوالاءرض ، اولين بيت مبارك بودن بيت اللّه ،حج و...)
قسمت26بخش399"دو روايت در زمينه توسعه مسجدالحرام در زمان بنى عباس
قسمت27بخش400"رواياتى از معصومين در وجوب حج
قسمت27بخش401"بحث تاريخى (پيرامون بناى كعبه و چند بار تجديد بناى آن )
قسمت27بخش402"شكل كعبه
قسمت27بخش403"جامه كعبه
قسمت27بخش404"مقام و منزلت كعبه
قسمت27بخش405"توليت كعبه
قسمت27بخش406"سوره آل عمران آيات 101 - 98
قسمت27بخش407"بيان ارتباط اين آيات با آيات سابق مربوط به يهود
قسمت27بخش408"سوره آل عمران ، آيات 110 - 102
قسمت27بخش409"(حق التقوى ) غرض و مقصد نهايى است و دستور (فاتقوا اللّه ما استطعم ) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد
قسمت27بخش410"مراد از اعتصام همگانى به (حبل اللّه ) در (واعتصموابحبل اللّه جميعا...)
قسمت27بخش411"داءب و رسم قرآن بر ذكر علل و اسباب تعليماتش مى باشد و از اطاعت و تقليدكوركورانه و بدون دليل نهى مى كند
قسمت27بخش412"چكيده سخن
قسمت27بخش413"وجه اينكه خداوند اعتصام به حبل اللّه و عدم تفرق را نعمت خوانده است
قسمت28بخش414"امر به معروف و نهى از منكر، از لوازم و واجبات اجتماع معتصم بهحبل اللّه است
قسمت28بخش415"امر به معروف و نهى از منكر اگر واجب باشد واجب كفايى است
قسمت28بخش416"نهى از تفرقه و اختلاف در آراء و عقايد
قسمت28بخش417"علت تاءكيد فراوان قرآن كريم به دعوت به اتحاد و نهى از اختلاف
قسمت28بخش418"مالكيت خداى تعالى دليل است كه او ظالم نيست
قسمت28بخش419"آيه شريفه حال سابقين اولين از مهاجر و انصار مى ستايد
قسمت28بخش420"بحث روايتى (رواياتى درباره : (حق تقاته )(حبل اللّه )، فرقه ناجيه و امت واحده
قسمت28بخش421"رواياتى كه دلالت دارند بر اينكه حبل اللّه همان قرآن است
قسمت28بخش422"حديث ثقلين خبر متواتر مورد اتفاق است
قسمت28بخش423"روايات هفتادودو فرقه
قسمت28بخش424"آنچه در امتهاى گذشته بوده نظيرش در اين امت نيز خواهد بود
قسمت28بخش425"طرد بعضى از اصحاب پيامبر در قيامت از ناحيه خدا
قسمت28بخش426"سه روايت درباره (كنتم خير امة ...)
قسمت28بخش427"سوره آل عمران ، آيات 120 - 111
قسمت28بخش428"مراد از اينكه بر اهل كتاب ذلت زده شده : (ضربت عليهم الذلة )
قسمت28بخش429"كلام بعضى از مفسرين : آيه در مقام تشريع نيست
قسمت28بخش430"معناى (امت قائمة ) و اشاره به فرق بين (سرعت ) و (عجله )
قسمت29بخش431"(خيرات ) مفيد استغراق است به معناى مطلقاعمال صالح
قسمت29بخش432"عمل فاسد، اثر فاسد در پى دارد