گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد نهم
فهرست جلد نهم


قسمت01بخش1"آيات 6 - 1 سوره انفال
قسمت01بخش2"ترجمه آيات
قسمت01بخش3"بيان آيات
قسمت01بخش4"معناى (انفال )،(ذات ) و مراد از اصلاح طلبى ذات البين
قسمت01بخش5"اختلاف مفسرين در قرائت (يسئلونك عن الانفال)
قسمت01بخش6"معنى و ترتيبى كه از ضميمه ساختن آيات ساختن آيات مربوط بهانفال استفاده مى شود
قسمت01بخش7"بيان عدم منافات بين آيات مربوط به غنيمت و خمس با آيه :(قل الانفال لله والرسول )
قسمت01بخش8"پنج صفت براى مؤ منين حقيقى
قسمت01بخش9"مراد از درجات در: (لهم درجات عند ربهم ) مراتب قرب به خدا است
قسمت01بخش10"معناى (حق ) و (جدال )
قسمت01بخش11"بحث روايتى
قسمت01بخش12"(معناى انفال ، شاءن نزول آيات مربوط بهانفال ...)
قسمت01بخش13"آيات 14 - 7 سوره انفال
قسمت01بخش14"ترجمه آيات
قسمت01بخش15"بيان آيات مربوط به جنگ بدر و وضع وحال روحى مسلمين در آن جنگ كه نخستين جنگ آنان بود
قسمت01بخش16"مراد از (مردف ) بودن ملائكه اى كه در جنگ بدر به يارى مسلميننازل شدند
قسمت02بخش17"امداد مسلمين با فرستادن ملائكه به منظور بشارت مسلمين و آرامش دلهاى آنان بوده نهبراى كشتن كفار
قسمت02بخش18"امداد مسلمين در جنگ بدر با فرو فرستادن باران
قسمت02بخش19"بحث روايتى
قسمت02بخش20"(رواياتى درباره جنگ بدر و شاءن نزول آيات مربوطه )
قسمت02بخش21"داستان جنگ بدر
قسمت02بخش22"خواب عاتكه (دختر عبدالمطلب ) تعبير شد!
قسمت02بخش23"انصار هم همچو مهاجرين دست يارى به پيامبر اكرم (ص ) مى دهند
قسمت02بخش24"پيامبر اكرم (ص ) دستور حركت صادر مى كند
قسمت02بخش25"جنگ بدر آغاز مى شود
قسمت02بخش26"خطابه رسول الله (ص ) براى لشگر اسلام در روز جنگ بدر
قسمت02بخش27"حكايت جريان جنگ بدر بنقل از واقدى در كتاب مغازى
قسمت02بخش28"جنگ بدر بروايت تفسير قمى
قسمت02بخش29"اسامى كفارى كه به نقل شيخ مفيد عامه و خاصه اتفاق دارند در جنگ بدر به دستاميرالمؤ منين على (ع ) هلاك شدند
قسمت02بخش30"فهرست اسامى شهداى جنگ بدر
قسمت03بخش31"آيات 29 - 15 سوره انفال
قسمت03بخش32"ترجمه آيات
قسمت03بخش33"بيان آيات شريفه متضمن دستوراتى راجع به جهاد اسلامى و نهى از فرار از جنگ
قسمت03بخش34"پيروزى مسلمين در جنگ بدر مرهون عنايت الهى و امدادهاى غيبى بوده است (...و ما رميت اذارمين ...)
قسمت03بخش35"معناى (الذين قالوا سمعنا و هم لا يسمعون ) و اينكه مراد از آن در آيه شريفه چهكسانى است
قسمت03بخش36"بدترين جنبندگان ، كر و لالهايى هستند كهتعقل نمى كنند
قسمت03بخش37"شرحى در مورد (حيات ) و اقسام آن از نظر قرآن ، درذيل آيه شريفه : (استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم و لما يحييكم )
قسمت03بخش38"آيه شريفه ناظر به زندگى حقيقى انسان است كه اشرف واكمل از حيات دنيوى است و با علم و عمل درك مى شود
قسمت03بخش39"وجوهى كه درباره مراد از آنچه رسول الله (ص ) بدان دعوت مى كند و موجب احياء استگفته شده است
قسمت03بخش40"معناى (قلب ) در قرآن كريم و توضيح درباره جمله : (ان اللهيحول بين المرء و قبله )
قسمت03بخش41"از آنجا كه خدا مالك حقيقى تمام موجودات است و انسان به تمليك او مالك مى شود، پسخداوند ميان انسان و متعلقات او حائل و رابط است
قسمت03بخش42"براى ترك اجابت دعوت پيامبر (ص ) هيچ عذرىمقبول نيست
قسمت03بخش43"از آنجا كه دلها مسخر خداوند است ، غرور به خاطرتمايل قلب به صلاح و تقوا، و ياءس و نوميدى از عدماقبال قلب به خيرات و صالحات بى مورد است
قسمت03بخش44"اشاره به اينكه آيه شريفه : (ان الله يحول بين المرء و قبله ) از جامع ترينآيات قرآنى است
قسمت03بخش45"فتنه اى كه دامنه آن همه را (ظالمين وفتنه اى كه دامنه آن همه را (ظالمين و غير ظالمين )فرا مى گيرد و از آن زنهار داده شده است عبارتست از اختلاف داخلى بين امت
قسمت04بخش46"معناى آيه شريفه : (واتقوا فتنة لاتصيبن الذين ظلموا منكم خاصه ) بنابر قرائتمشهور و بنابر قرائت (لتصيبن )
قسمت04بخش47"روزگار استضعاف و نگرانى خود و تاءييد و يارى خدا را بياد آوريد
قسمت04بخش48"معناى : (و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون ) در آيه شريفه كه از خيانت به خدا ورسول (ص ) نهى مى كند
قسمت04بخش49"نهى از خيانت به خدا و رسول (ص ) ناظر بهعمل بعضى از مسلمين بوده است كه تصميمات سرى را به دشمن اطلاع مى داده اند
قسمت04بخش50"بحث روايتى
قسمت04بخش51"(در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر)
قسمت04بخش52"عدم اختصاص نهى از فرار از جنگ به جنگ بدر و سخن صاحب المنار در اين باره
قسمت04بخش53"اشكال سخن صاحب المنار
قسمت04بخش54"رواياتى در مورد شاءن نزول آيه : (و ما رميت اذ رميت و لكن اله رمى )
قسمت04بخش55"چند روايت در معناى :(واعملوا ان الله يحول بين المرء و قبله )
قسمت04بخش56"رواياتى در ذيل آيه شريفه :(واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصه )
قسمت04بخش57"چند روايت در مورد شاءن نزول آيه :(يا ايها الذين آمنوا لاتخوفوا اللهوالرسول ...)
قسمت04بخش58"آيات 40 - 30 سوره انفال
قسمت04بخش59"ترجمه آيات
قسمت05بخش60"بيان آيات
قسمت05بخش61"معناى (مكر) و تقسيم آن به مكر ممدوح و مكر مذموم
قسمت05بخش62"بيان اينكه جمله :( ان كان هذا هو الحق ...) حكايت كلام مشركين نيست
قسمت05بخش63"مقتضاى اينكه پيغمبر (ص ) رحمة للعالمين است اين نيست كه مصلحت دين ناديده گرفتهشود و مطلقا عذاب دنيوى براى ظالمين در كار نباشد
قسمت05بخش64"وجوهى كه در مجمع البيان در مورد اينكه در يك آيه عذاب از مشركين نفى ، و در آيهدوم اثبات شده است ، نقل شده و اشكال وارد بر آن وجوه
قسمت05بخش65"اشاره به اينكه متروك ماندن خانه كعبه ، مؤ اخذه و عذاب الهى در پى دارد
قسمت05بخش66"توضيح معناى آيه شريفه :(ليميز الله الخبيث من الطيب ...)
قسمت05بخش67"معناى آيه شريفه : (و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و يكون الدين كله لله ...)
قسمت05بخش68"بحث روايتى
قسمت05بخش69"رواياتى در ذيل آيه شريفه : (و اذ يمكر بك الذين كفروا...) در مورد توطئهقتل پيامبر (ص ) در مكه ، و هجرت آن حضرت به مدينه
قسمت06بخش70"رواياتى در شاءن نزول و معناى آيه : (اللهم ان كان هذا هو الحق ...) و (ما كانالله معذبهم )
قسمت06بخش71"رواياتى در معناى : (و ما كان صلاتهم عندالبيت الا مكاء و تصديه ) و شاءننزول آن
قسمت06بخش72"چند روايت در ذيل آيه شريفه : (ان الذين ينفقون اموالهم ليصدوا عنسبيل الله ...)
قسمت06بخش73"آيات 54 - 41 سوره انفال 115
قسمت06بخش74"ترجمه آيات
قسمت06بخش75"بيان آيات
قسمت06بخش76"توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس : (واعملوا انما غنمتممن شى ء فان لله خمسه و للرسول ...)
قسمت06بخش77"ياد آورى امدادهاى غيبى الهى در جنگ بدر كه موجب پيروزى مسلمين گرديد
قسمت06بخش78"شش دستور جنگى به سربازان اسلام
قسمت07بخش79"توضيح در مورد زينت دادن شيطان ، اعمال مشركين راو تحريك آنها به جنگ با مسلمين وسپس تنها گذاشتن آنانرا
قسمت07بخش80"سخن منافقين و بيمار دلانى كه در ميان اصحاب بدر بودند، درباره مسلمان مجاهد
قسمت07بخش81"تبدل نعمت به نقمت و عذاب هنگامى است كه صاحبان نعمت استعداد درونى خود را از دستداده مستعد عقاب شده باشند.
قسمت07بخش82"بحث روايتى
قسمت07بخش83"رواياتى در مورد خمس و مستحقيقن آن در ذيل آيه شريفه : (واعملوا انما غنمتم من ...)
قسمت07بخش84"رواياتى در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر
قسمت07بخش85"اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى ، امر محالى نيست تا استعبادشود
قسمت07بخش86"آيات 66 - 55 سوره انفال 145
قسمت07بخش87"ترجمه آيات
قسمت08بخش88"بيان آيات
قسمت08بخش89"بدترين جنبندگان نزد خداوند كسانى هستند كه در كفر خود استوار بوده ايمان نمىآورند (يهود)
قسمت08بخش90"دستور مقابله به مثل در برابر پيمان شكنان و مقاتله و نبرد با آنان
قسمت08بخش91"توضيح مفردات آيه شريفه :(واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ...) و معناى آن و بياناينكه خطاب در در آن عام است و متوجه تمامى مسلمين مى باشد
قسمت08بخش92"معناى اينكه فرموده است : آنچه در راه خدا انفاق كنيد (ازمال و جان ) به شما بازگردانده مى شود
قسمت08بخش93"صلح با دشمن ، با توكل بر خداى سميع عليم
قسمت08بخش94"شرحى در مورد غريزه حب و بغض و تاءييد نمودن خداوند پيامبر (ص ) را با ايجادالفت بين قلوب مؤ منين
قسمت08بخش95"مبانى تربيتى اسلام كه با توجيه مؤ منين به سوى حيات حقيقى و جاودان و تمتعاتمعنوى ، بين ايشان الفت و برادرى برقرار مى سازد
قسمت08بخش96"معناى جمله : (حسبك الله و من اتبعك من المؤ منين )
قسمت08بخش97"رمز اينكه يك نفر مؤ من صابر مى تواند بر ده نفر كافر چيره گردد
قسمت08بخش98"اثر مستقيم ضعف روحى در كاستن از ميزان توان در كسب پيروزى بر دشمن
قسمت08بخش99"اشاره به اينكه هر قدر بر عزت و شكوت ظاهرى مسلمين افزوده مى گشت از درجهايمان و قوت معنويات آنان كاسته مى شده است
قسمت09بخش100"بحث روايتى
قسمت09بخش101"سير اجمالى در حوادث و وقايعى كه بعد از هجرترسول الله (ص ) به مدينه در مدت هفت سال بين آن حضرت و طوائف يهود جريان يافت
قسمت09بخش102"رواياتى در تفسير آيه : (واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ...)
قسمت09بخش103"دستور پذيرش صلح در: (و ان جنحوا للسلم فاجنح لها) موقت بوده و نسخگرديده است
قسمت09بخش104"چند روايت درباره مراد از (من اتبعك ) در آيه شريفه : (يا ايها النبى حسبك الله ومن اتبعك من المؤ منين )
قسمت09بخش105"آيات 71 - 67 سوره انفال
قسمت09بخش106"ترجمه آيات
قسمت09بخش107"بيان آيات
قسمت09بخش108"اختلاف مفسرين در تفسير آياتى كه به جهت اسير گرفتن كفار در جنگ بدر، مؤ منين رامورد عتاب قرار داده
قسمت09بخش109"آنچه سزاوار است در تفسير آيات مذكوره گفته شود
قسمت09بخش110"معناى آيات مورد بحث با توجه به آنچه گذشت
قسمت09بخش111"بحث روايتى
قسمت09بخش112"(رواياتى در مورد اسيرگرفتن ، مشركين در جنگ بدر و فديه گرفتن از آنها، درذيل آيات مربوطه )
قسمت10بخش113"آيات 75 - 72 سوره انفال
قسمت10بخش114"ترجمه آيات
قسمت10بخش115"بيان آيات
قسمت10بخش116"معناى برقرار بودن ولايت بين مهاجرين و انصار (اولئك بعضهم اولياء بعض )
قسمت10بخش117"دوستى با كفار، انتشار سيره و روش آنان در ميان مسلمين و در نتيجه فتنه و فساد درپى دارد
قسمت10بخش118"بحث روايتى
قسمت10بخش119"(منسوخ گشتن حكم ارث به مؤ اخات (برادر خواندگى )، بطلانقول به عصبه در ارث و...)
قسمت10بخش120"آيات 16 - 1 سوره توبه
قسمت10بخش121"ترجمه آيات
قسمت10بخش122"بيان آيات
قسمت10بخش123"اشاره به اختلاف در اينكه سوره توبه سوره اىمستقل يا ملحق به سوره انفال مى باشد
قسمت10بخش124"اعلائم برائت در: (برائة من الله و رسوله ...) صرف تشريع نيست بلكه انشاءحكم و قضاء بر برائت است
قسمت10بخش125"عهد شكنى مشركين ، مجوز مقابله به مثل به آنان بوده است
قسمت10بخش126"اقوام مفسرين درباره مراد از چهار ماه در آيه :(فسيحوا فى الارض اربعةاشهر)
قسمت10بخش127"مراد از (يوم الحج الاكبر) در آيه : (و اذان من الله و رسوله ...) واقوال مختلف در اين مورد
قسمت10بخش128"عهد و پيمانى كه با مشركينى كه به پيمان خود وفادار بوده اند منعقد شده تا پايانمدت محترم است
قسمت10بخش129"امر به از ميان برداشتن مشركين پيمان شكن و منقرض ساختن آنان بعد از انقضاء مهلتچهار ماهه ، مگر آنكه توبه كنند...
قسمت10بخش130"چنانچه مشركين توبه كردند آنان را رها كنيد
قسمت10بخش131"امر به امان دادن به مشركى كه امان مى طلبد تا به بحث و بررسى درباره دين حقبپردازد
قسمت11بخش132"هشت مطلب كه از بيانات گذشته معلوم مى گردد
قسمت11بخش133"حكو وجوب امان دادن براى استماع كلام خدا،قابل نسخ نيست
قسمت11بخش134"پذيرش دين حق بايد با اختيار باشد و دراصول اعتقادى بايد علم يقينى حاصل شود
قسمت11بخش135"مشركين به هيچ ميثاق طبيعى يا قراردادى در برابر مؤ منين وفادار نيستند هر چند چربزبانى كنند.
قسمت11بخش136"برادر خوانده شدن مؤ منين در قران كريم به نحو مجاز و استعاره نيست بلكه آثارىبر آن مترتب است
قسمت11بخش137"تحريك و تشويق مسلمين به قتال و كارزار با بيان اينكه جهاد صحنه آزمون استو...
قسمت11بخش138"بحث روايتى
قسمت11بخش139"حديث مزبور از مصادر اهل سنت
قسمت11بخش140"اعلام برائت چند حكم ديگر را نيز اعلام نمود
قسمت11بخش141"علاوه بر اين وظيفه اعلان برائت ، على (ع ) در آنسال اميرالحاج نيز بوده است
قسمت11بخش142"پيامبر اسلام (ص ) امير المؤ منين (ع ) را با چهار پيغام براى مشركين روانه مكه مىكند
قسمت11بخش143"سخن مغرضانه ابن كثير كه گفته است مخصوص به حكم برائت است و احكام ديگر راابوبكر و ابوهريره رساندند و...
قسمت11بخش144"نقد و رد آن گفته ها
قسمت12بخش145"خود عبارت (لا يودى عنك الا انت او رجل منك ) اشتراك در رسالت را مى رساند
قسمت12بخش146"سخن صاحب المنار در مورد ابلاغ آيات برائت و بدگوئى او از شيعه و كوششى كهبراى اثبات افضل بودن ابوبكر به عمل آورده است
قسمت12بخش147"اشكالات وارده بر گفته هاى صاحب المنار
قسمت12بخش148"موضوع امارت حاج با مساءله وحى آسمانى كه احدى حتىرسول خدا (ص ) هم حق مداخله و دخل و تصرف در آن را نداشته است فرق دارد
قسمت12بخش149"اضطراب و اختلاف روايات راجع به اعلان آيات برائت
قسمت12بخش150"خدشه اى كه صاحب المنار خواسته است بر يكى بودن نفس پيامبر (ص ) و على (ع )كه از جمله وحى استفاده مى شود وارد كند و جواب او
قسمت12بخش151"اشكال سوم بر سخن صاحب المنار
قسمت12بخش152"اشكال چهارم بر سخن صاحب تفسير المنار
قسمت12بخش153"رواياتى درباره اينكه اعلام كننده آيات برائت على (ع ) بوده است
قسمت12بخش154"در روايات شيعه روز حج اكبر، روز عيد قربان دانسته شده است
قسمت12بخش155"روايتى درباره چهار ماه مهلت دادن به مشركين درذيل آيات گذشته
قسمت12بخش156"چند روايت در ذيل آيه (فقاتلوا ائمة الكفر...)
قسمت12بخش157"چند روايت در ذيل آيه شريفه : (الا تقاتلون قوما نكثوا ايمانهم ...)
قسمت12بخش158"گفتارى در معناى عهد و اقسام آن
قسمت12بخش159"بررسى و ريشه يابى انعقاد عقود و معاهدات (به معناى اعم ) بين اشخاص
قسمت13بخش160"نياز اجتماعات به پيمانها و معاهدات
قسمت13بخش161"اعتبار معاهدات در اسلام و لزوم احترام به آنها
قسمت13بخش162"نقض ابتدائى عهد جايز نيست ولى مقابله بهمثل تجويز شده است
قسمت13بخش163"مقايسه بين اسلام و جوامع متمدن غير دينى از لحاظ احترام به پيمانها و تعهدات
قسمت13بخش164"گفتارى درباره انتساب اعمال به اسباب
قسمت13بخش165"در ذيل جمله : (قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم )
قسمت13بخش166"انتساب افعال به اسباب طولى در قرآن كريم
قسمت13بخش167"استدلال اشاعره به آيه : (قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ...) براى اثبات جبر واينكه افعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است
قسمت13بخش168"جواب به اشاعره و بيان اشكال عمده مذهب آنان كهاصل عليت مى باشد
قسمت13بخش169"سخن جبرى مذهبان از ماديون و پاسخ بدان
قسمت13بخش170"جواب معتزله به اشاعره و اختيارشان قول به تفويض واستقلال انسان در اعمالش را
قسمت13بخش171"رد مذهب تفويض و بيان اينكه عناوين گناه منسب به داوند نيست
قسمت13بخش172"آيات 24 - 17 سوره توبه
قسمت13بخش173"ترجمه آيات
قسمت13بخش174"بيان آيات
قسمت13بخش175"معناى عمارت مساجد الله در: (ما كان للمشركين ان يعمروا مساجد الله )
قسمت14بخش176"هيچ عمل لغو و بى فايده اى در دين تشريع نشده و جواز هر عملى منوط به اينست كهخداوند به فاعلش حق داده باشد
قسمت14بخش177"وجه تغيير از عبادت به (خشية ) و اشاره به وجود ملازمه بين عبادت و+ترس
قسمت14بخش178"مراد از (سقاية الحاج )
قسمت14بخش179"وزن و ارزش عملبه زنده بودن و تواءم بودن عمل با ايمان است
قسمت14بخش180"مقصود از (اعظم درجة عند الله ) اينست كه آنهايى كه فقط سقايت و عمارت كرده اندئر مقابل مؤ منين مهاجر و مجاهد هيچ درجه و فضيلتى ندارند
قسمت14بخش181"سبب نهى از دوستى پدران و برادران كافر، مداخله آنان در امور مؤ منين و تحريكايشان به وسيله آنان مى باشد
قسمت14بخش182"مراد از جمله : (فتربصوا حتى ياءتى الله بامره )
قسمت14بخش183"بحث روايتى
قسمت14بخش184"چند روايت در مورد اينكه آيه شريفه :(اجعلتم سقاية الحاج ...) درباره اميرالمؤ منين(ع ) نازل شده است
قسمت14بخش185"سخن صاجب المنار در مورد روايات مربوط به شاءننزول آيه شريفه و نقد و رد آن و اشاره به كيفيت استناد به رواياتى كه راجع به قرآنكريم است و متعرض حكم شرعى نمى باشد
قسمت14بخش186"رواياتى ديگر در مورد شاءن نزول آيه شريفه : (اجعلتم سقاية الحاج ...)
قسمت15بخش187"چند روايت در ذيل آيه شريفه : (لاتتخذوا آبائكم و اخوانكم اولياء ان استحبواالكفر...)
قسمت15بخش188"آيات 28 - 25 سوره توبه
قسمت15بخش189"ترجمه آيات
قسمت15بخش190"بيان آيات
قسمت15بخش191"بيان آيات مربوط به جنگ حنين
قسمت15بخش192"مغرور شدن مسلمين به كثرت نفراتشان و هزيمتشان در آغاز جنگ
قسمت15بخش193"سخن عجيب يكى از مفسرين در تفسير آيه و توجيه هزيمت مسلمانان در آغاز جنگ
قسمت15بخش194"مراد از انزال (سكينت ) برسول (ص ) و مؤ منين
قسمت15بخش195"معناى (سكينت ) كه در آيات قرآن آمده است
قسمت15بخش196"نازل شدن سكينت موقوف است بر وجود طهارتدل و صفاى باطن
قسمت15بخش197"منظور از مؤ منانى كه سكينت بر آنان نازل گرديد افراد معدودى است كهرسول خدا(ص ) را تنها نگذاشتند و فرار نكردند
قسمت15بخش198"ادامه خوشنودى و رضاى خدا از كسى و بقاء ستايش و مدح او بستگى دارد به بقاءصفات و احوال حميده او
قسمت15بخش199"معناى (سكينت ) و اشاره به اينكه سكينت از جنود خداى تعالى است
قسمت15بخش200"معناى : (انما المشركون نجس )
قسمت15بخش201"بحث روايتى
قسمت15بخش202"استشهاد امام هادى (ع ) در پاسخ متوكل به آيه (لقد نصركم فى مواطن كثيره ) درتعيين حد كثير
قسمت15بخش203"داستان جنگ حنين به نقل مجمع البيان
قسمت16بخش204"اعتراض انصار نسبت به كيفيت تقسيم غنائم جنگ حنين و خطابهرسول الله (ص ) در جواب به آنها
قسمت16بخش205"فهرست اسامى شهداى حنين و بيان تعداد نفرات وفادارى كه فرار نكردند و پيامبر(ص ) را تنها نگذاشتند
قسمت16بخش206"آيات 35 - 29 سوره توبه
قسمت16بخش207"ترجمه آيات
قسمت16بخش208"بيان آيات
قسمت16بخش209"مراد از رسول در توصيف اهل كتاب به اينكه (آنچه را كه خدا ورسول او حرام كرده اند حرام نمى دانند) پيامبر اسلام (ص ) مى باشد
قسمت16بخش210"واداشتن اهل كتاب به پرداخت جزيه مطابق با عدالت و انصاف است
قسمت16بخش211"مراد از حق بودن دين ، و معناى توصيف اهل كتاب به عدم تدين به دين حق
قسمت16بخش212"معناى (جزيه ) و مقصود از صغار اهل كتاب در:(...و هم صاغرون )
قسمت16بخش213"معرفى (عزير) و بيان اينكه مراد يهود از اينكه گفتند (عزير پسر خداست ) چهبوده است
قسمت16بخش214"گفتار مسيحيان مبنى بر اينكه عيسى پسر خداست مشابه گفتار كفار در امم گذشته است
قسمت16بخش215"معناى (احبار) و (رهبان ) و اشاره به اينكه برخلاف نصارا، يهود جدا و واقعامعتقد به فرزندى عزير براى خدا نبوده اند
قسمت16بخش216"اطاعت بدون قيد و شرط و بالاستقلال همان عبادت و پرستش است و مختص به خداىسبحان مى باشد
قسمت17بخش217"لطافت تعبير از حال اهل كتاب به :( يريدون ان يطفؤ وا نور الله بافواههم )
قسمت17بخش218"اراده الهى بر انتشار دين اسلام در عالم بشريت تعلق گرفته است .
قسمت17بخش219"اشاره به اهميت اقتصاديات در نظام بشرى و وجه اينكه از ميان گناهان احبار و رهبان(اكل مال به باطل ) ذكر شده است
قسمت17بخش220"مواردى از تعديات مالى كشيشان
قسمت17بخش221"حكم حرمت كنز و احتكار ذهب و فضه مخصوص بهاهل كتاب نيست و معناى انفاق در راه خدا انفاق در مصالح و ضروريات دينى و اجتماعى است
قسمت17بخش222"بحث روايتى
قسمت17بخش223"رواياتى در مورد قتال با اهل كتاب و رواياتى در مورد اينكه مجوساهل كتاب هستند
قسمت17بخش224"چند روايت در مورد معناى اينكه يهود و نصارا احبار و رهبان را ارباب گرفتند
قسمت17بخش225"چند روايت در ذيل جمله : (ليظهره على الدين كله ) و تفسير آن به ظهور حضرتمهدى (ع )
قسمت17بخش226"رواياتى در ذيل آيه :(والذين يكنزون تاذهب والفضة ...) و استناد مستمر ابوذر بهاين آيه شريفه در برابر عثمان و معاويه و گنجينه داران
قسمت17بخش227"بررسى موضع ابوذر و بيان اينكه گفتار او نتيجه اجتهادش نبوده بلكه ماءخوذ ازرسول الله (ص ) بوده است
قسمت17بخش228"بيان فساد و ضعف دو روايتى كه در صدد مخدوش ساختن ابوذر است
قسمت17بخش229"گفتارى در معناى كنز
قسمت18بخش230"مفاسدى كه براندوختن و احتكار پول مترتب است
قسمت18بخش231"در مواردى كه انفاق ، مستحب يا مباح است چرابخل ورزيدن جائر نباشد؟
قسمت18بخش232"نقش مبرات و مستحبات مالى در حفظ اساس حيات مجتمع دينى و ايجاد نظام اسلامى
قسمت18بخش233"آيات 37 - 36 سوره توبه
قسمت18بخش234"ترجمه آيات
قسمت18بخش235"بيان آيات
قسمت18بخش236"مراد از ماههاى دوازده گانه در: (ان عدة الشهور عندالله اثنا عشر شهرا...) ماههاىقمريست
قسمت18بخش237"اشاره به حكم حرمت قتال در ماههاى حرام چهارگانه
قسمت18بخش238"معناى كلمه (كافه ) و جمله : (قاتلوا المشركين كافة كما يقاتلونكم كافة )
قسمت18بخش239"توضيح در مورد (نسى ء) كه در ميان عرب دوران جاهليت مرسوم بوده است
قسمت18بخش240"بحث روايتى
قسمت18بخش241"(رواياتى در ذيل آيه : ان عدة الشهور عندالله ... و در مورد قانون نسيى ء)
قسمت19بخش242"آيات 48 - 38 سوره توبه
قسمت19بخش243"ترجمه آيات
قسمت19بخش244"بيان آيات
قسمت19بخش245"ملامت و سرزنش مؤ منين به جهت تثاقل و سستى نمودنشان به هنگام جنگ به اينكه مگربه حيات ناچيز دنيا قانع شده اند؟
قسمت19بخش246"اگر شما پيامبر (ص ) را يارى نكنيد، بدانيد كه خداوند وقتى كه مشركين او رابيرون كردند با انزال سكينه و جنود غيبى او را يارى نمود
قسمت19بخش247"چند دليل بر اينكه ضمير (عليه ) در جمله :(فانزل الله سكينة عليه ) به رسول (ص ) برمى گردد نه به صاحب(ابوبكر)
قسمت19بخش248"استدلال بعضى به جمله فوق براينكه سكينت بر ابوبكرنازل شده ، و چند اشكال بر آن استدلال
قسمت19بخش249"مراد از (كلمة الذين كفروا) و (كلمة الله ) در آيه شريفه
قسمت19بخش250"در راه جهاد عذر و بهانه نياوريد و به هر وسيله ممكن(امول و انفس ) جهاد كنيد
قسمت19بخش251"بيان اينكه عتاب در آيه : (عفا الله عنك لم اذنت لهم ) عتاب جدى نيست بلكه مفيدغرض ديگرى است
قسمت19بخش252"استدلالبه آيه فوق بر صدور گناه از رسول خدا (ص ) مردود است
قسمت19بخش253"خلاصه گفتار صاحب المنار در ذيل آيه فوق كه در آن عفو خدا ازرسول خدا (ص ) را مربوط به ترك اولى نمودن آن حضرت دانسته است
قسمت19بخش254"جواب به صاحب المنار و بيان اينكه عملرسول خدا (ص ) اولى و اصلح بوده است نه ترك اولى مفسده حضور منافقين در ميانصفوف مؤ منين مجاهد
قسمت19بخش255"يكى از علائم و نشانه هاى نفاق
قسمت20بخش256"مفسده حضور منافقين در ميان صفوف مؤ منين مجاهد
قسمت20بخش257"بحث روايتى
قسمت20بخش258"رواياتى در مورد كيفيت هجرت پيامبر (ص ) از مكه به مدينه و داستان غار و...
قسمت20بخش259"نقد و بررسى استدلال به آيه غار بر فضيلت ابوبكر
قسمت20بخش260"نقد و رد رواياتى كه مى گويند سكينت بر ابوبكرنازل شد
قسمت20بخش261"آماده شدن مسلمين براى جنگ با روميان و خطبه پيامبر (ص ) براى آنانقبل از حركت به سوى تبوك
قسمت20بخش262"چند روايت در ذيل آيه شريفه : (عفا الله عنك لم اذنت لهم ...)
قسمت20بخش263"داستان چند تن از مؤ منينى كه با تاءخير به لشگريان عازم تبوك پيوستند يا آنكهتخلف كردند و سپس توبه نمودند
قسمت20بخش264"آيات 63 - 49 سوره توبه
قسمت20بخش265"ترجمه آيات
قسمت21بخش266"بيان آيات
قسمت21بخش267"منافقين كه به گمان خود از ناملايمات فتنه احتمالى جنگ دورى مى گزينند در واقع ازنفاق و ضلالتشان در فتنه سقوط كرده اند و خود غافلند
قسمت21بخش268"خوشحالى منافقين از شكست مسلمين و بدحالى آنها از پيروزى مسلمين و جواباول به آنان
قسمت21بخش269"فقط اراده و مشيت خداوند جارى است و توكل و واگذارى امور به او جايى براى سروريا غم نمى گذارد.
قسمت21بخش270"جواب دوم به منافقين : (قل تربصون بنا الا احدى الحسينين )
قسمت21بخش271"انفاق منافقين مقبول نيست
قسمت21بخش272"شيفته اموال و اولاد بسيار منافقين مشو كه اموال و اولاد آنان مايه عذاب آنها است
قسمت21بخش273"مواد مصرف صدقات واجبه (زكوات )
قسمت21بخش274"وجوهى كه در توجيه ترتيب ذكر موارد هشتگانه مصرف زكات گفته شده
قسمت21بخش275"معناى جمله : (قل اذن خير لكم )
قسمت21بخش276"توضيح مراد از جمله : يؤ من بالله و يؤ من للمؤ منين )
قسمت21بخش277"عدم منافات بين اينكه پيامبر اسلام (ص ) رحمة للعالمين است و اينكه فقط براى مؤمنين رحمت است
قسمت21بخش278"بحث روايتى
قسمت21بخش279"روايتى در مورد كسانى كه در مورد تقسيم صدقات بين فقراء به پيامبر (ص )اعتراض كردند
قسمت22بخش280"(منهم من يلمزك فى الصدقات ...)
قسمت22بخش281"رواياتى درباره تقسيم صدقات واجب و مستحقين آن
قسمت22بخش282"كسانى كه در شمار (مؤ لفة قلوبهم ) بودند ورسول خدا (صلى الله عليه و آله ) از زكات به آنان پرداخت كرد
قسمت22بخش283"مواردى از پرداخت صدقه واجب در فرمايش امام صادق (ع )
قسمت22بخش284"چند روايت در ذيل آيه (يقولون هو اذن قل اذن خير لكم ...)
قسمت22بخش285"آيات 74 - 64 سوره توبه
قسمت22بخش286"ترجمه آيات
قسمت22بخش287"بيان آيات
قسمت22بخش288"بيان اين دسته از آيات مربوط به منافقين و توطئه آنها براىقتل پيامبر (ص ) در راه تبوك
قسمت22بخش289"نگرانى منافقين از جهت افشاء توطئه پليدشان توسطرسول الله (ص )
قسمت22بخش290"نگرانى منافقين از جهت افشاء توطئه پليدشان توسطرسول الله (ص )
قسمت22بخش291"اشكال دوم در ارتباط با آيه (يحزر المنافقون ...) و پاسخ هايى كه به آن داده شدهاست
قسمت22بخش292"جواب منافقين به سؤ ال از رفتار توطئه گرانه شان
قسمت22بخش293"معناى كلمه (طائفة )
قسمت22بخش294"مراد از ايمان منافقين در جمله : (لقد كفرتم بعد ايمانكم )
قسمت23بخش295"اشكالى به آيه در مورد عفو بعضى منافقين و عذاب بعضى ديگر و پاسخ به آن
قسمت23بخش296"اوصاف عمومى و جامع منافقين
قسمت23بخش297"بيان حالعامه مؤ منين
قسمت23بخش298"رضوان خدا، حقيقت رستگارى است و حتى در بهشت رضاى خدا نباشد بهشت هم عذابخواهد بود
قسمت23بخش299"مراد از جهاد با منافقين مقاومت و خشونت در برابر آنها است
قسمت23بخش300"بحث روايتى
قسمت23بخش301"روايات مختلفى كه در ذيل آيه : (يحذر المنافقون ...) و شاءننزول آن نقل شده اند
قسمت23بخش302"كداميك از روايات با آيات مورد بحث تطبيق مى كند؟
قسمت23بخش303"چند روايت در بيان مقصود از جمله : (نسواالله فنسيهم )
قسمت23بخش304"رواياتى در مورد خشنودى و رضاى الهى درذيل جمله : (و رضوان من الله اكبر)
قسمت24بخش305"آيات 80 - 75 سوره توبه
قسمت24بخش306"ترجمه آيات
قسمت24بخش307"بيان آيات
قسمت24بخش308"بيان حال دسته اى ديگر از منافقين كه از پرداخت زكات سرپيچى كردند
قسمت24بخش309"خلف وعده و دروغگويى از علل نفاق و نشانه هاى آن است . و بعضى از نفاق ها بعد ازايمان عارض مى شود
قسمت24بخش310"بحث روايتى
قسمت24بخش311"داستان (ثعلبة بن حاطب ) و نزول آيات مربوط به خوددارى از اداء زكات
قسمت24بخش312"رواياتى در مورد آمرزيده نشدن منافقين درذيل آيه : (استغفرلهم اولا تستغفرلهم ...) و بررسى آنها
قسمت24بخش313"آيات 96 - 81 سوره توبه
قسمت24بخش314"ترجمه آيات
قسمت24بخش315"بيان آيات
قسمت24بخش316"ادامه آيات مربوط به كسانى كه از رفتن به جنگ سرباز زدند و نكوهش و تهديدآنان به عذاب آخرت
قسمت24بخش317"نهى از نمازگزاردن بر جنازه منافقين و ايستادن در كنار گور آنان
قسمت24بخش318"بر خلاف منافقين ، مؤ منين به ماندن در خانه و شهر راضى نشدند بلكه بااموال و انفس خود به جهاد برخاستند
قسمت24بخش319"نكته موجود در جمله : (اعدّ الله لهم جنات ...) و اينكه ورود به جنت براى مؤ منينمجاهد مشروط به باقى ماندن آنان به صفاى ايمان و اصلاحاعمال است
قسمت24بخش320"مقايسه بين فقراء و تهيدستان كه آمادگى خود را براى جهاد اعلام نمودند، ودروغگويان منافق
قسمت24بخش321"كسانى كه حكم وجوب جهاد از آنها برداشته شده و معذور مى باشند
قسمت24بخش322"عذرخواهى منافقين از شما بعد از جنگ مسموع ومقبول نيست و نبايد از آنها راضى شويد
قسمت25بخش323"بحث روايتى
قسمت25بخش324"روايتى در ذيل آيه شريفه : (فرح المخلفون ...)
قسمت25بخش325"رواياتى در ذيل آيه اى كه از نمازگزاردن بر جنازه ميت منافق و حضور در كنار قبر اونهى مى كند (و لا تصل احد منهم )
قسمت25بخش326"بيان ضعف و جعلى بودن رواياتى كه حاكى از نمازگزاردن پيامبر (ص ) بر جنازهعبدالله بن ابى و حضور او در كنار قبر او و... مى باشد
قسمت25بخش327"چند روايت در مورد خوالف (كسانى كه با پيامبر به قصد تبوك نرفتند)
قسمت25بخش328"چند روايت در مورد بكائين (چند نفرى كه به سبب نداشتن مركب براى حضور يافتن درجنگ بسيار گريستند)
قسمت25بخش329"آيات 106 - 97 سوره توبه
قسمت25بخش330"ترجمه آيات
قسمت25بخش331"بيان آيات شريفه مربوط به وضع اعراب از لحاظ كفر و نفاق و ايمان
قسمت25بخش332"بيان آيات
قسمت25بخش333"معناى كلمه (اعراب ) و بيان اينكه باديه نشينان به سبب دروى از تمدن و علم وادب از معارف دينى دورتر بوده اند
قسمت25بخش334"تقسيم مؤ منين به سه گروه : سابقون اولون از مهاجرين و انصار و تابعين آنان بهاحسان . و بيان مراد از هر كدام
قسمت25بخش335"معناى اتباع به احسان در جمله : (والذين اببعوهم باحسان ) كه وصف طبقه سوم از مؤمنين است
قسمت25بخش336"حكم به فضيلت سابقون اولون از مهاجرين و انصار مقيد است به ايمان وعمل صالح
قسمت25بخش337"معناى رضايت مؤ منين از خدا و رضايت خدا از مؤ منين و بيان اينكه رضايت خدا از اوصاففعل او است نه از اوصاف ذاتش
قسمت25بخش338"مقصود از عذاب كردن منافقين در دو نوبت (سنعذبهم مرتين ) چيست ؟
قسمت25بخش339"امر به اخذ زكات از اموال مردم
قسمت26بخش340"گيرنده زكات خداست و تصدق و اداء زكات نوعى توبه است چنانچه توبه همصدقه اعمال است
قسمت26بخش341"توضيح درباره معناى آيه : (و قلاعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله والمؤ منون ) و اينكه مخاطبين آن چه كسانى هستند ورؤ يت در آن به چه معنا است ؟
قسمت26بخش342"بحث روايتى
قسمت26بخش343"رواياتى در ذيل آيه شريفه : (و السابقون الاولون من المهاجرين والانصار...)
قسمت26بخش344"سخن (قرظى ) مبنى بر اينكه تمامى اصحاب پيامبر (ص ) آمرزيده اند و خوب وبدشان اهل بهشتند و نقد و رد آن سخن
قسمت26بخش345"رواياتى در ذيل آيه : (و آخرون اعترفوا بذنوبهم ...) و اينكه در مورد چه كسانىنازل شده است
قسمت26بخش346"چند روايت در ذيل آيه مربوط به زكات
قسمت26بخش347"چند روايت در ذيل آيه شريفه : (و آخرون مرجون لامرالله )
قسمت26بخش348"گفتارى پيرامون زكات و ساير صدقات (نظر اسلام درباره اجتماع و حقوق مالى آن ومزايا و ويژگيهاى نظام ماليه عمومى در اسلام )
قسمت26بخش349"آيات 110 - 107 سوره توبه
قسمت26بخش350"ترجمه آيات
قسمت26بخش351"بيان آيات
قسمت26بخش352"داستان بناى مسجد ضرار توسط منافقين و نهى خداوند پيامبر صلى الله عليه و آلهرا از نمازگزاردن در آن
قسمت26بخش353"بيان تفاوت در اساس و پايه زندگى مؤ منين و منافقين در قالبمثل
قسمت26بخش354"بحث روايتى
قسمت26بخش355"رواياتى در مورد بناى مسجد ضرار و نزول آيات مربوطه ، سازندگان آن مسجد وكسانى كه به دستور پيامبر (ص ) آن را ويران ساختند...
قسمت27بخش356"آيات 123 - 111 سوره توبه
قسمت27بخش357"ترجمه آيات
قسمت27بخش358"بيان آيات
قسمت27بخش359"وعده قطعى بهشت به كسانى كه در راه خدا با جان ومال خود جهاد مى كنند (ان الله اشترى )
قسمت27بخش360"وضع و وصف فردى و اجتماعى مؤ منين
قسمت27بخش361"سبب عدم جواز استغفار براى مشركين لغو بودن استغفار براى آنان است
قسمت27بخش362"علت وجوب تبرى از دشمنان خدا، و اشاره به عموميت اين حكم
قسمت27بخش363"وجه اينكه توبه (بازگشت ) خدا به پيامبر (ص ) و مهاجرين انصار،قبل از ذكر توبه خدا به سه نفرى كه از جنگ تبوك تخلف كردند در آيه وارد شده وبيان مراد از توبه خدا در اين موارد
قسمت27بخش364"بيان مقصود از توبه در هر يك از مواردى كه در آيات مورد بحث تكرار شده
قسمت27بخش365"معناى اينكه فرمود: با صادقين باشيد (...و كونوا مع الصادقين )
قسمت27بخش366"پاداش مجاهدان ، و مراد از جمله : (ليجزيهم الله احسن ما كانوا يعملون )
قسمت27بخش367"توضيح آيه نفر (فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ...) و بيان آنچه كه از آناستنباط مى شود
قسمت27بخش368"بحث روايتى
قسمت27بخش369"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت28بخش370"روايتى درباره مشقات و سختى هايى كه مسلمانان در راه تبوكتحمل نمودند
قسمت28بخش371"آيات 129 - 124 سوره توبه
قسمت28بخش372"ترجمه آيات
قسمت28بخش373"بيان آيات
قسمت28بخش374"حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى
قسمت28بخش375"هيچ سوره قرآنى بى اثر در دلها نيست ، قلب سليم را ايمان و سرور مى افزايد وقلب مريض را رجس و ضلالت
قسمت28بخش376"توصيف پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به اينكه نسبت به هدايت مردم حرص واهتمام شديد دارد
قسمت28بخش377"بحث روايتى
قسمت28بخش378"(رواياتى در ذيل آيات گذشته )
قسمت28بخش379"روايتى درباره نقض و تماميت ايمان و شدت و ضعف آن
قسمت28بخش380"روايتى در مورد پاك بودن پدران (ص ) از زنا