گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دوازدهم
فهرست جلد دوازدهم

بخش01قسمت1"خلاصه و برداشتى از آيات سوره ابراهيم (ع )
بخش01قسمت2"اشاره به عموميت رسالت پيامبر اسلام (ص )
بخش01قسمت3"شبهه تناقض بين دو آيه و پاسخ به آن
بخش01قسمت4"اشاره به نكته مفرد آوردن (نور) و جمع آوردن (ظلمات )
بخش01قسمت5"(لام ) در جمله : (لتخرج الناس ...) براى افاده غرض است نه عاقبت
بخش01قسمت6"بيان اينكه وجود غرض و مصلحت در افعال خداوند براى رفع نياز يااستكمال نيست
بخش01قسمت7"جهان فرق بين اغرض ما بندگان و اغراض خداى سبحان
بخش01قسمت8"معناى عزت و عزيز و داراى عزت بودن خدا تعالى
بخش01قسمت9"وجه آوردن هر دو صفت (عزيز) و (حميد) در دنباله آيه شريفه
بخش01قسمت10"وجه تقدم صفت (عزيز) بر (حميد) در آيه شريفه
بخش01قسمت11"حميد و عزيز بودن لازمه مالكيت مطلقه خداوند است
بخش01قسمت12"وجود دو راه پيشا روى انسان : استحباب (انتخاب ) دنيا بر آخرت يا استحباب آخرت بردنيا
بخش01قسمت13"معناى اينكه كافران راه خدا را كج مى خواهند (و يبغونها عوجا)
بخش01قسمت14"توضيحى در مورد ارسالرسل به لسان قوم خود (ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه )
بخش01قسمت15"هدايت و ضلالت مربوط به پيامبران نبوده بلكه مشيت خداوند است
بخش01قسمت16"داستان رسالت موسى (ع ) روشنترين مصداق عزت الهى در ميان انبياء
بخش01قسمت17"مراد از (ايام الله ) در جمله (و ذكرهم به ايام الله )
بخش01قسمت18"(روايتى در بيان مراد از ايام الله )
بخش02قسمت19"نقل و برسى اقوالمفسرين درباره جمله (و اذتاذن )
بخش02قسمت20"معناى اين كلام موسى (ع ) كه فرمود: اگر سما و تمامىاهل زمين كافر شويد خدا غنى و حميد است
بخش02قسمت21"حكايت تكذيب انبياء توسط اقوام پيشين
بخش02قسمت23"ممكن هم است جمله (لا يعلمهم الا الله ) را اعتراضيه گرفت ، هر چند كه آنچه ما گفتيمبا سياق كلام مناسب تراست ،
بخش02قسمت24"اقوال مفسرين در معناى آيه (الم ياءتكم نبؤ الذين ...)
بخش02قسمت25"اقوال گوناگون مفسرين در معناى آيه (فردوا ايديهم فى افواههم )
بخش02قسمت26"معناى (فطر) و (فاطر) و اثبات توحيد ربوبى خداوند در اين آيه
بخش02قسمت27"توضيح برهانى كه توحيد الوهيت و ربوبيت خدا را اثبات مى كند
بخش02قسمت28"توضيح برهانى كه از جمله : (يدعوكم ليغفرلكم ...) براى اثبات نبوت عامهاستفاده مى شود
بخش02قسمت29"معناى (من ) در جمله : (ليغفر لكم من ذنوبكم ) و وجوهى كه درباره آن گفته شدهاست
بخش02قسمت30"گفتار زمخشرى درباره تبعيض در جمله (من ذنوبكم )
بخش02قسمت31"توضيحى درباره معجزه در بيان جمله : (فاءتوا بسلطان مبين )
بخش02قسمت32"پاسخ انبياء به ايراد كفار
بخش02قسمت33"معناى جمله : (و ما لنا ان لا نتوكل على الله ... و على الله فليتوكل المتوكلون ) در گفتگوى انبياء(ع ) با مكذبان
بخش02قسمت34"توضيح معناى (عود) در تهديد كفاره خطاب به پيامبران (ع ) و مؤ منان :(اولتعودن فى ملتنا)
بخش02قسمت35"پاسخ خداوند در مقابل تهديد كافران مكذب : (لنهلكن الظالمين و لنسكننكم الارض...)
بخش03قسمت36"(روايتى درباره شكر نعمت و چند روايت ديگر درذيل آيات گذشته )
بخش03قسمت37"رواياتى درباره معناى (صديد)
بخش03قسمت38"اشاره به معناى (حق ) و بيان اينكه مراد از حق بودند خلقت آسمانها و زمين هدفداربودن عالم هستى است
بخش03قسمت39"بيان جمله : (ان يشايدهبكم و ياءت بخلق جديد) و پاسخ به يك سؤال در اين مورد
بخش03قسمت40"معناى جمله : (و برزوا الله جميعا)
بخش03قسمت41"بيان بگو مگوى كفار در روز قيامت
بخش03قسمت42"سخن شيطان با پيروان خود در قيامت
بخش03قسمت43"معناى اينكه در قيامت شيطان به اتباع خود مى گويد: (خدا به شما وعده حق داد و منبه شما وعده دادم ولى وفا نكردم )
بخش03قسمت44"بيان اينكه شيطان بر مردم سلطه اى ندارد و فقط دعوت به گناه مى كند
بخش03قسمت45"رد كلام فخر رازى در خصوص استثناء در آيه شريفه
بخش03قسمت46"بيزارى جستن شيطان و هر متبوع ديگرى از پيروان خود، در روز قيامت
بخش03قسمت47"انسان مختار است و خود مسؤ ول نيك و بد اعمال خويش است
بخش04قسمت48"وجوهى كه در مورد تركيب و معناى آيه : (الم تر كيف ضرب الله مثلا كلمة طيبة ...)گفته شده است
بخش04قسمت49"موارد اختلاف مفسرين در بيان معنى و مفاد مفردات آيه فوق الذكر
بخش04قسمت50"بيان مراد از (كلمه طيبه ) اى كه به شجره طيبه تشبيه شده است
بخش04قسمت51"مقصود از كلمه خبيثه كه به شجره خبيثه تشبيح شده شرك به خدا است
بخش04قسمت52"آغاز و ادامه هدايت مؤ منين از ناحيه خداوند است (يثبت الله الذين آمنوابالقول الثابت )
بخش04قسمت53"چند معناى ديگر كه براى آيه : (يثبت الله الذين آمنوا...) ذكر كرده اند
بخش04قسمت54"حكايت حال سردمداران و بزرگان ضلالت و ظلم كه كفران نعمت كرده مردم خود را هلاكتكشاندند
بخش04قسمت55"انگيزه اصلى مشركين در شرك ورزيدن به عمد و اختيار
بخش04قسمت56"وجه جمع بين دو آيه اى كه يكى وجود دوستى در قيامت اثبات و ديگرى نفى مى كند
بخش04قسمت57"استدلال بر اختصاص ربوبيت براى خدا به اختصاص تدبير عام موجودات به او
بخش04قسمت58"معناى (سخر لكم الفلك ) و سخر لكم الانهار)
بخش04قسمت59"معناى سؤ ال و توضيح مراد از جمله : اتيكم منكل ما سالتموه : خداوند از تمام آنچه از او خواستيدبه شما داد)
بخش04قسمت60"توضيحى درباره اينكه نعمت هاى الهى قابل شمارش نيست (و ان تعدوا نعمة الله لاتحصوها)
بخش04قسمت61"روايتى درباره مراد از كلمه طيبه و كلمه خبيثه در آيه(مثل كلمة طيبة كشجرة طيبة ...)
بخش04قسمت62"نقل ورد سخن (آلوسى ) كه در روايتى بنابر آن مراد از شجره خبيثه بنى اميه اندمناقشه كرده
بخش05قسمت63"چند روايت در مورد سؤ ال قبر و تطبيق آيه : ( يثبت الله الذين آمنوا...) بر آن 92
بخش05قسمت64"چند روايت در تطبيق آيه : ( الذين بدلوا نعمة الله كفرا...) بر بنى اميه و بنىمغيره
بخش05قسمت65"روايتى در اين باره كه اظهار عجز از شكر نعمتهاى الهى شكر است
بخش05قسمت66"انعام به فرزندان ابراهيم (ع )، نمونه اى ديگر از انعام هاى خداى عزيز و حميد
بخش05قسمت67"استظهار اينكه ابراهيم (ع ) دو بار از خداوند براى (مكه ) امنيت طلبيده است
بخش05قسمت68"امنيتى كه ابراهيم (ع ) براى مكه خواست امنيت تشريعى بوده است
بخش05قسمت69"درخواست ابراهيم (ع ) از خدا كه او و فرزندانش را از بت پرستى دور بدارد
بخش05قسمت70"مقصود از (بنى ) كه ابراهيم (ع ) براى خود و آنان دورى از پرستش بتها رادرخواست نمود
بخش05قسمت71"مراد از تبعيت در جمله : (فمن تبعنى فانه منى ) پيروى هم در اعتقاد و هم درعمل است
بخش05قسمت72"ابراهيم (ع ) پيروى و تبعيت را ملاك انتساب افراد به خود دانست
بخش05قسمت73"بى پايگى اشكالاتى كه درباره دعاى ابراهيم (ع ) مطرح شده
بخش05قسمت74"ضعف پاسخهاى داده شده به اشكال فوق
بخش05قسمت75"اشكال ديگرى بر كلام ابراهيم و بيان ضعف پاسخهاى داده شده به آن
بخش05قسمت76"دعاى ابراهيم (ع ) بعد از بناى كعبه و ساخته و آباد شدن مكه بوده است
بخش05قسمت77"نكته شايان توجه در دعاهاى ابراهيم (ع )
بخش06قسمت78"دلالت آيه بر اينكه (آزد) پدر ابراهيم نبوده است
بخش06قسمت79"(روايتى در ذيل آياتى كه دعاى ابراهيم (ع ) را حكايت مى كنند)
بخش06قسمت80"پاسخ به يك توهم : خداوند از ستمكارانغافل نيست !
بخش06قسمت81"عذاب استيصالشامل مؤ منين نمى شود
بخش06قسمت82"با عذاب انقراض شرك ريشه كن مى شود
بخش06قسمت83"معناى اينكه مكر ظالمان نزد خدا است هرچند مكرشان از جا كننده كوهها باشد
بخش06قسمت84"گفتارى در معناى انتقام خدا و انگيزه و غايت آن (ان الله عزيز ذو انتقام )
بخش06قسمت85"انتقام فردى و انتقام اجتماعى
بخش06قسمت86"بيان بطلان يك اشكال در ارتباط با انتقام گرفتن خداوند
بخش06قسمت87"اقوال گوناگون مفسرين در معناى مبدل شدن زمين و آسمانها
بخش06قسمت88"معناى بروز و ظهور خلق براى خداوند در روز قيامت (و برزو الله الواحد القهار)
بخش06قسمت89"پاداش و كيفر هر نفسى همان كرده هاى نيك و بد خود او است
بخش06قسمت90"(روايتى درباره تبديل زمين در قيامت در ذيل آيه : (يومتبدل الارض غير الارض ...)
بخش06قسمت91"رواياتى كه مى گويد زمين در قيامت مبدل به نان مى شود
بخش06قسمت92"روايتى از امام باقر(ع ) در ترتيت خلقت آسمانها و زمين
بخش07قسمت93"مفاد كلى سوره مباركه حجر
بخش07قسمت94"پشيمانى كافران : اى كاش مسلمان شده بوديم !
بخش07قسمت95"درخواست مشركان از پيامبر(ص ) كه بر ايشان ملائكه بياورد!
بخش07قسمت96"جواب خداوند در مقابل اين درخواست باطل
بخش07قسمت97"حق مطلب در معناى : (ما ننزل الملائكة الا بالحق ...)
بخش07قسمت98"قرآن از هر گونه تحريف و تصرفى مصون است
بخش07قسمت99"(روايتى در مورد خروج موحدان عاصى از جهنم و بقاء كافران در آن درذيل آيه : (ربما يود...)
بخش07قسمت100"فصلاول : در بيان اينكه قرآن عصر حاضر همان قرآننازل بر پيامبر اسلام (ص ) است
بخش07قسمت101"رواياتى كه بر عدم وقوع تحريف و تصرف در قرآن دلالت دارند
بخش07قسمت102"استدلالاتى بر عدم وقوع زياده و نقص و تغيير در قرآن 157
بخش07قسمت103"دليل چهارم قائلين به تحريف : تكرار حوادث مربوط به بنىاسرائيل در امت اسلام .
بخش07قسمت104"بيان ضعف استدلال به اجماع براى اثبات عدم وقوع تحريف قرآن و زياد شدن در آن
بخش08قسمت105"ضعف و قصور روايات دال بر وقوع تحريف در قرآن از نظر سند و دلالت
بخش08قسمت106"دسيسه و جعل روايت دشمنان قرآن مخفى نماند(ع )"
بخش08قسمت107"برسى نمونه هايى از آيات جعلى و ساختگى !
بخش08قسمت108"مجموع قرآن دلالت قطعى دارد بر اينكه در قرآن تحريفى رخ نداده است
بخش08قسمت109"پاسخ به دو دليل ديگر قائلين به تحريف : استبعاد عقلى عدم تحريف و روايتىدرباره مصحف على عليه السلام
بخش08قسمت110"خطاب به قائلين به تحريف : مقصود شما از نسخ تلاوت چيست ؟
بخش08قسمت111"پاسخ به دليل ديگر قائلين به تحريف : تكرار حوادث مربوط به بنىاسرائيل در امت اسلام
بخش08قسمت112"درباره جمع و تاءليف قرآن و جمع بين رواياتى كه برخى بر جمع قرآن در زمانپيامبر(ص ) و برخى بعد از آن حضرت دلالت دارند
بخش08قسمت113"جمع و تدوين قرآن بر اساس يك قرائت در زمان عثمان
بخش08قسمت114"آنچه از روايات مربوط به جمع و تاءليف قرآن استفاده مى شود
بخش08قسمت115"دلالت روايات مربوط به جمع قرآن بر عدم تحريف
بخش09قسمت116"قرآن خود عمده ترين دليل بر عدم وقوع تحريف است
بخش09قسمت117"ترتيب سور قرآن در جمع اول و دوم كار صحابه بوده است
بخش09قسمت118"ترتيب آيات قرآن نيز توفيقى نبوده و بدون دخالت صحابه انجام نشده است
بخش09قسمت119"آيا ترتيب آيات قرآنى توفيقى است ؟
بخش09قسمت120"نقل كلام مازرى درباره دلالت روايت انس بر جمع قرآن بعد از پيامبر(ص ) و رد آن
بخش09قسمت121"ايراداتى چند به قائلين به توفيقى بودن ترتيب آيات قرآنى
بخش09قسمت122"رد روايات انساء كه از طرق عامه وارد شده و بر منسوخ التلاوه شدن پاره اى از آياتوحى دلات مى كنند
بخش09قسمت123"دلگرمى دادن به پيامبر(ص ) تا از انكار و استهزاء كفار دلتنگ و ناراحت نشود.
بخش09قسمت124"معناى جمله : (كذلك نسلكه فى قلوب المجرمين )
بخش09قسمت125"تمسك به عجب آورترين معجزات در نظر كافران براى بيانحال درونى آنان
بخش09قسمت126"عنايت به ياد آوردن زيبايى و زينت آسمان به نجوم و كواكب ، در موارد مختلف قرآن
بخش09قسمت127"معناى (موزون ) و مراد از جمله : (انبتنا فيها منكل شى ء موزون )
بخش09قسمت128"مقصود از: (من لستم له برازقين ) در آيه (و جعلنا لكم فيها معايش و من لستم لهبرازقين )
بخش09قسمت129"معناى (شى ء)، (خزائن ) و (قدر معلوم ) و مراد آيه شريفه (و ان من شى ءالا عندناخزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )
بخش09قسمت130"وجوه و اقوال مختلف مفسرين در معنا و مراد از آيه شريفه (و ان من شى ء الا عندنا...)
بخش10قسمت131"سخن يكى از مفسرين معاصر در معناى آيه و نقد آن
بخش10قسمت132"بيان حقيقتى بسيار دقيق و معنائى ژرف در اين آيه شريفه
بخش10قسمت133"سه حقيقت علمى از جهان هستى كه چهارده قرنقبل قرآن افاده نموده است
بخش10قسمت134"نظام خلقت بدون (موت و حيات ) نظامى تام و حكيمانه نمى بود
بخش10قسمت135"(رواياتى درباره استراق سمع شياطين و رجم آنها با نجوم و درذيل آيه : (ان من شى ء الا عندناخزائنه ) و...)
بخش10قسمت136"رواياتى در ذيل آيه (و لقد علمنا المستقدمين منكم ...)
بخش10قسمت137"معناى خلقت انسان از (صلصال من حماء مسنون )
بخش10قسمت138"توضيحاتى درباره معناى لغوى (جن )
بخش10قسمت139"آيا (جان ) همان جن است ؟(ع )"
بخش10قسمت140"بحث در مبداء خلقت جن و تناسل و ذيريه داشتن او
بخش10قسمت141"معناى كلمه (بشر) و نكته اى كه در التفات از تكلم به غيب در آيه : (و اذاقال ربك ) هست
بخش10قسمت142"معناى (سويته ) و (نفخت فيه من روحى ) و توضيحى در رابطه بين روح و بدن
بخش10قسمت143"اشاره به وجه استثناء ابليس از ملائكه با اينكه او از جن است و نه از ملائكه
بخش10قسمت144"وجه تقييد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: (ان عليك اللعنة الى يوم الدين)
بخش11قسمت145"وجه اينكه خداوند لعنت خود را به ابليس اختصاص داد (عليك لعنتى )
بخش11قسمت146"وجه تقيد و تحديد لعنت بر شيطان تا روز جزا در: (ان عليك اللعنة الى يو الدين)
بخش11قسمت147"ابليس ماءمور به سجده بر نوع بشر بودند نه تنها آدم
بخش11قسمت148"روزى كه تا آن به شيطان مهلت داده شده روز قيامت نيست !
بخش11قسمت149"(وقت معلوم ) به چه معناست و براى چه كسى معلوم است ؟(ع )"
بخش11قسمت150"توضيح در مورد نسبت اغواء به خدا در (رب بما اعوتينى ...)
بخش11قسمت151"وجوهى كه مفسران براى توجيه حمل جمله : (بما اغويتنى ) براضلال ابتدائى خدا ذكر كرده اند
بخش11قسمت152"جواب كلى به مفسران مزبود
بخش11قسمت153"معناى جمله : (لا زينن لهم فى الارض ) و دلالت آن بر اينكه زمين ظرف اغواى شيطاناست
بخش11قسمت154"مراد از (عبادت مخلصين ) كه از اغواى شيطان مصون هستند
بخش11قسمت155"معناى بر خدا بودن راه شيطان (هذا صراط على مستقيم )
بخش11قسمت156"آيه : (ان عبادى ليس لك عليهم سلطان ...) متضمن سه جواب به ابليس است
بخش11قسمت157"رواياتى چند درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
بخش11قسمت158"مقصود از (عبادى ) و استثناء در آيه شريفه و نقد نظر مفسران در اين خصوص
بخش11قسمت159"اثبات سلطنت و ولايت براى ابليس ، با سلطنت مطلقه خدا منافات ندارد
بخش11قسمت160"معناى اينكه جهنم هفت در دارد: (لها سبعة الواب ...)
بخش11قسمت161"(متقين ) در آيه : (ان متقين فى جنات ...) اعم از (مخلصين ) در آيه : (الا عبادكمنهم المخلصين ) است
بخش11قسمت162"نقد و ابطال سخن (فخر رازى ) كه گفته است مراد از (متقين ) كسانى است كه ازشرك بپرهيزند
بخش12قسمت163"بيان حال متقين در ورودشان به بهشت
بخش12قسمت164"قضاهاى رانده شده اى كه در قرآن حكايت شده است
بخش12قسمت165"رواياتى درباره نفخ روح در كالبد آدم عليه السلام
بخش12قسمت166"چند روايت درباره وقت يوم معلوم در آيه (فانك من المنظرين الى يوم الوقت المعلوم )
بخش12قسمت167"روايتى در بيان مراد از درهاى جهنم در ذيل جمله : (لها سبعة ابواب ...)
بخش12قسمت168"چند روايت در تفسير و بيان مراد جمله : (اخوانا على سرر متقابلين )
بخش12قسمت169"بشارت و انذار در يك داستان و ارتباط آن با داستانهاىقبل
بخش12قسمت170"از مغفرت خدا ماءيوس و از رحمت او نااميد نباشيد
بخش12قسمت171"بيان آيات مربوط به ورود مهمانان ابراهيم (ع )
بخش12قسمت172"تعجب ابراهيم از بشارت داده شدن به فرزند، بر اساس استبعاد عادى بوده است
بخش12قسمت173"معناى (غابر) و مراد از اينكه همسر لوط از (غابرين ) بوده است
بخش12قسمت174"وارد شدن ملائكه بر (لوط) عليه السلام و گفتگوى بين ايشان و آن حضرت
بخش12قسمت175"قضاى الهى به قطع نسل و انقراض قوم لوط
بخش12قسمت176"قضاى الهى به قطع انسان و انقراض قوم لوط
بخش12قسمت177"معناى آيه (لعمرك انهم لفى سكرتهم يعمهون ...)
بخش12قسمت178"توضيحى در مورد (اصحاب ايكه ) و (اصحاب حجر)
بخش12قسمت179"(چند روايت در ذيل برخى از آيات گذشته )
بخش13قسمت180"معناى آيه شريفه (و ما خلقنا...)
بخش13قسمت181"بيان وهن استدلال هر يك از قائلين به جبر و تفويض به اين آيه شرفه براى اثباتمرام خود
بخش13قسمت182"معناى (صفح ) و فرق آن با (عفو) و مفاد جمله : (فاصح الصفحالجميل ...)
بخش13قسمت183"بيان اينكه مراد از (سبعا من المثالى ) سوره حمد است و اشاره به وجوهى كه دربارهاين تعبيرگفته است
بخش13قسمت184"معناى (مثانى ) و اشاره به معناهائى كه ديگران براى آن گفته اند
بخش13قسمت185"بيان چهار دستور به رسول الله (ص ) در آيه شريفه
بخش13قسمت186"مقصود از (مقتسمين ) و وجه تسميه آنان به اين نام
بخش13قسمت187"دستور علنى كردن دعوت به پيامبر(ص ): (فاصدع بما تؤ مر)
بخش13قسمت188"توضيح اينكه مراد از (يقين ) در آيه : (و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ) مرگاست
بخش13قسمت189"روايتى در توضيح معناى (فاصفح الصفحالجميل ) و (سبع مثالى ) و مراد از مقتسمين )
بخش13قسمت190"چند روايت درباره علنى شدن دعوت پيامبر(ص ) و نيز درباره پنج تن مستهزئين آنحضرت
بخش13قسمت191"رواياتى در ذيل آيه (واعبد ربك حتى ياتيك اليقين )
بخش13قسمت192"بحثى فلسفى در چگونگى تكليف و دوام آن
بخش13قسمت193"تكاليف الهى همواره ملازم آدمى بوده و بشر در همهاخوال محتاج دين است
بخش14قسمت194"بيان مفاد كلى سوره نحل و مكى و مدنى بودن آيات آن
بخش14قسمت195"مراد از امر خدا و معناى (اتى امر الله فلا تستعجلوه ) و وجوهى كه در اين بارهگفته شده است
بخش14قسمت196"رد نظريه ديگر مفسرين درباره مفاد آيه شريفه
بخش14قسمت197"اشاره به آنچه كه از اين آيات قرآنى درباره حقيقت روح استفاده مى شود
بخش14قسمت198"بيان معناى آيه : (ينزل الملائكة بالروح من امره ...)
بخش14قسمت199"وجوه مختلفى كه مفسران در پيرامون معناى آيه فوق ذكر كرده اند
بخش14قسمت200"بعثت پيامبران و انزال ملائكه منوط به مشيت خداوند است
بخش14قسمت201"رد سخن بعضى مفسرين در استدلال به آيه بر عدم شرط استعداد و و قابليت در امررسالت
بخش14قسمت202"اشاره به دو مرحله داشتن انذار پيامبران هم در عقيده و هم درعمل
بخش14قسمت203"احتجاج بر وحدانيت خدا از دو جهت : از راه خلق كردن و از راه تدبير
بخش14قسمت204"غرض از ذكر اينكه خلقت انسان از نطفه اى ناچيز است بيان بى شرمى و وقاحت بشراست
بخش14قسمت205"اشاره به فوائد انعام (شتر، گاو، گوسفند) و هدف از خلقت آنها
بخش14قسمت206"بر خدا است كه قصد سبيل (راه هدايت ) را معين و روشن كند (و على الله قصدالسبيل ...)
بخش14قسمت207"اختلاف دو فرقه اشاعره و معتزله در دلالت آيه
بخش14قسمت208"سه قسم احتجاج براى سه گروه مختلف از انسانها بر وحدانيت خدا در ربوبيت
بخش14قسمت209"معناى (وترى الفلك مواخر فيه )
بخش15قسمت210"اركان سه گانه الوهيت و ربوبيت : خالق بودن ، منعم بودن و عالم بودن به درون وبرون انسان
بخش15قسمت212"رواياتى در ذيل آيه (اتى امر الله فلا تستعجلوه )
بخش15قسمت213"نقد استدلال برخى از علماء به روايات فوق الذكر
بخش15قسمت214"روايتى كه در آن (اتى امر الله ) به ظهور مهدى عليه السلام تطبيق شده است
بخش15قسمت215"رواياتى درباره حكم شرعى بول و گوشت چهارپايان
بخش15قسمت216"دو روايت در تطبيق جمله : (و بالنجم هم يهتدون ) بر ائمهاهل بيت عليهم السلام
بخش15قسمت217"اعتقاد به معاد لازمه توحيد كامل است
بخش15قسمت218"بيان اينكه گمراه كنندگان همانند بار گناهان ناشى از اضلالشان را بر دوش مىكشند
بخش15قسمت219"چگونگى تعدد وزر و عذاب در ازاء عمل واحد
بخش15قسمت220"اشاره به استفاده هاى نادرستى كه از آيه (ليحملوا اوزارهم كاملة يوم القيمة )
بخش16قسمت221"مقصود از كسانى كه علم داده شده اند در آيه :(قال الذين اوتوا العلم ...) معصومين عليهم السلام هستند
بخش16قسمت222"معناى آيه : (قيل للذين اتقوا ماذا انزل اليكم قالوا خيرا) و مراد از (الذين اتقوا)
بخش16قسمت223"معناى (طيب ) و (طاهر) و مقصود از طيب بودن متقين درحال توفى و مرگ
بخش16قسمت224"تعلق مشيت خداوند (لوشاء الله ) به امر عدمى (ما عبدنا) در آيه و توجيه آن
بخش16قسمت225"تقرير و تبيين استدلال مشركين براى بت پرستى خود
بخش16قسمت226"پاسخ به دليل مشركين : تنها وظيفه پيامبران (بلاغ مبين ) است
بخش16قسمت227"تقسيم امت ها به دو طائفه هدايت يافته و گمراه
بخش16قسمت228"وجه اينكه گمراهى - به خلاف هدايت - به خود گمراهان نسبت داده شده است
بخش16قسمت229"توضيح اينكه (ضلالت ) امر عدمى است و نمى توان گفت خدا آن را ايجاد كرده است
بخش16قسمت230"تسليت و دلدارى رسول خدا(ص ): نسبت به هدايت مشركين حريص مباش
بخش16قسمت231"تفسير آيه توسط جبريون و مفوضه در جهت اثبات مذهب خود
بخش16قسمت232"در قيامت ياورانى هستند كه مشركين از يارى آنها بهره مند نمى شوند
بخش16قسمت233"مسئله رفع اختلاف و تبيّن آن يكى از معرفات روز قيامت است
بخش17قسمت234"اشاره به تعابير مختلف از ايجاد خداى تعالى به :قول ، كلمه ، امر، اراده و قضاى خدا در ذيل (اننقول له كن فيكون )
بخش17قسمت235"بحث روايتى (رواياتى در ذيل : (الذين اتوا العلم )، (... قالوا خيرا)، (قالوااساطير الاولين ) و...)
بخش17قسمت236"نقشه قريش در برابر جذابيت دعوت پيامبر اكرم (ص ) درذيل آيه (و اذا قيل لهم ماذا...)
بخش17قسمت237"روايتى درباره سلطنت و قدرت نامحدود خدا
بخش17قسمت238"مقصود از حسنه در دنيا كه خداوند به مهاجرين وعده داده مجتمع صالح اسلامى است
بخش17قسمت239"علت توصيف مهاجرين به دو صفت صبر وتوكل
بخش17قسمت240"مفاد آيه : (و ما ارسلنا من قبلك الا رجالا...) حصر رسالت در بشر عادى است
بخش17قسمت241"معنا و موارد استعمال كلمه : (ذكر)
بخش17قسمت242"مراد از اهل ذكر در فاسئلوا اهل الذكر) و اينكه مخاطبين اين خطاب كيانند
بخش17قسمت243"معنا و مفاد آيه : (و انزل اليك الذكر لتبين للناس مانزل اليهم ...)
بخش17قسمت244"وجوهى كه مفسرين در تفسير آيه گفته اند
بخش17قسمت245"حجت بودن بيانات رسول الله و عترت او (ائمه ) عليهم الصلاة و السلام
بخش17قسمت246"انذار و تهديد مشركين كه از در مكه به خدا و پيامبرانش گناه مى كردند (مكرواالسيئات )
بخش17قسمت247"مراد از (اخذ در تقلب ) و (اخذ بر تخوف ) كه مشركين بدان تهديد شده اند
بخش18قسمت248"گردش سايه اشياء نشانه خضوع و سجود موجودات در برابر خداست
بخش18قسمت249"سجده جنبندگان آسمانها و زمين براى خدا به معناى خضوع وتذلل آنان در برابر خدا است
بخش18قسمت250"توضيحى درباره استكبار در مقابل مخلوق و درمقابل خالق
بخش18قسمت251"توضيحى درباره در مقابل مخلوق و در مقابل خالق
بخش18قسمت252"وجه عدم استكبار عملى ملائكه در برابر خداى سبحان
بخش18قسمت253"رد استدلال برخى به آيه : (يخافون ربهم ...) براىقول به اينكه ملائكه مكلف بوده خوف و رجادارند وافضل از بشر هستند
بخش18قسمت254"مقصود از جمله : (لا تتخدوا الهين اثنين ) و معنايى كه از نهى از دو خدا گرفتناستفاده مى شود
بخش18قسمت255"لازمه مالكيت مطلقه خدا اين است كه فقط او معبود و دين دائما از او باشد (له الدين واصبا)
بخش18قسمت256"در تنگناها و شدائد، اميد بستن به مسبب الاسباب و دست به دامان او شدن فطرى انساناست
بخش18قسمت257"توضيح اينكه كفران نعمت غات و غرض شرك ورزيدن مشركين است
بخش18قسمت258"مقصود از اينكه مشركين بخشى از روزى خود را نصيب (ما لا يعملون ) قرار مى دهند
بخش18قسمت259"منشاء و سبب اينكه مشركين ملائكه را مؤ نث و دختران خدا مى دانستند
بخش18قسمت260"معناى جمله : (و لهم ما يشتهون ) و گفتگوئى كه در مورد شده است
بخش18قسمت261"حكايت دختر كشى مشركين و نكوهش آن
بخش18قسمت262"ايمان به آخرت منبع همه خيرات و بركات و ايمان نداشتن به آخرت ريشه همه گناهاناست .
بخش19قسمت263"منزه بودن خداى تعالى از هر قبيح عقلى و طبعى و از اتصاف به صفات ممكنات
بخش19قسمت264"معناى جمله (ولله المثل الاعلى )
بخش19قسمت265"اگر خدا مردم را به ظلمشان اخذ كند دابه اى روى زمين نخواهد ماند
بخش19قسمت266"بيان ضعف استدلال به اين آيه براى قول به معصوم نبودن انبياء
بخش19قسمت267"مراد از (امم ) و (اليوم ) در آيه : (تالله لقد ارسلنا الى امم من قبلك ...)
بخش19قسمت268"رواياتى كه در آنها اهل ذكر در جمله : (فاسئلوااهل الذكر) به اهل بيت عليهم السلام تفسيرشده است
بخش19قسمت269"بيان اينكه با توجه به سياق آيات مراد ازاهل ذكر اهل كتاب است و با قطع نظر از خصوص آيهمراداهل بيت عليهم السلام مى باشد
بخش19قسمت270"چند روايت در معناى : (فاسئلوا اهل الذكر)، (افا من الذين مكروا)، (له الدين واصبا)و (لله المثل الاعلى )
بخش19قسمت271"مفاد آيه (ان فى ذلك لاية لقوم يسمعون )
بخش19قسمت272"معناى اينكه فرمود: شير خالص را از ميان فضولات شكم و خون به شما نوشانيديم
بخش19قسمت273"معناى كلمه (سكر) و بيان مفاد آيه (تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا...)
بخش19قسمت274"عدم دلالت جمله : (تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا) بر مباح بودن مسكرات
بخش19قسمت275"رد مطالبى كه صاحب (روح المعانى ) در ارتباط با آيه مورد بحث بيان كرده است
بخش19قسمت276"معنا و موارد استعمال كلمه (وحى )
بخش19قسمت277"ايحائات و الهامات خداى سبحان به زنبورعسل
بخش19قسمت278"وجه اينكه آيه زنبور عسل به (لقوم يسمعون )
بخش20قسمت279"معناى جمله (فما الذين فضلوا برادى رزقهم على ما ملكت ايمانهم ...)
بخش20قسمت280"وجوه ديگرى كه در معناى آيه فوق گفته شده است
بخش20قسمت281"ذكر نعمت داشتن فرزندان و نوادگان
بخش20قسمت282"وجوهى كه در معناى آيه : (ما لا يملك لهم رزقا فى السموات و الارض شيئا) گفتهشده است
بخش20قسمت283"مراد از مثل زدن براى خدا كه از آن نهى فرموده است (فلا تضربوا للهالامثال )
بخش20قسمت284"مثلى براى اثبات توحيد ربوبى با استناد به وحدت منعم
بخش20قسمت285"اقامه حجت بر توحيد و اشاره به مساءله نبوت با ذكر يكمثل
بخش20قسمت286"چند وجه ديگر در تفسير آيه : (و ضرب الله مثلا رجلين ...) گفته شده است
بخش20قسمت287"معناى (غيبت ) و (شهادت ) و مراد از غيبت آسمانها و زمين در (ولله غيب السمواتوالارض )
بخش20قسمت288"بيان اينكه قيامت از غيب هاى سماوات و ارض است
بخش20قسمت289"مفاد اينكه فرمود: امر ساعت (قيامت ) مانند چشم بر هم زدن يا نزديك تر از آن است
بخش20قسمت290"عموميت قدرت خدا و نحوه تعلق آن به مخلوقات
بخش20قسمت291"نكاتى كه از آيه : (ولله غيب السموات و الارض ...) استفاده مى شود
بخش20قسمت292"بيان ضعف قولمفسرين به اينكه مراد علم به غيب آسمانها و زمين است
بخش20قسمت293"چند روايت در تطبيق آيه (و اوصى ربك الىالنحل ...) بر پيامبر و اهل بيت او عليهم السلام
بخش20قسمت294"روايتى در معناى (حفده ) و در تطبيق جمله : (من ياءمربالعدل ) بر اميرالمؤ منين و ائمه عليهم السلام
بخش21قسمت295"در آيه : (والله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا) علم حصولى انسان دربدو تولد نفى شده است
بخش21قسمت296"سبب حقيقى پرواز مرغان در هوا خداى تعالى است
بخش21قسمت297"پرواز مرغان در آسمان يكى از آيات الهى است
بخش21قسمت298"ذكر نعمت خانه ، پوست و پشم و كرك و موى حيوان و...
بخش21قسمت299"وجه اينكه درباره سرابيل فرمود: (شما را از گرما نگه مى دارد) و حفظ از سرما راذكر نكرد
بخش21قسمت300"معناى آيه : (يعرفون نعمة الله ثم ينكرونها و اكثر هم الكافرون )
بخش21قسمت301"وجوهى كه درباره آيه (و اكثرهم الكافرون ) مفسرين گفته اند
بخش21قسمت302"استدلال بعضى به آيه بر بطلان عقيده جبريها و نقد آن
بخش21قسمت303"مراد از اينكه در قيامت از هر امتى شهيدى مبعوث مى گردد
بخش21قسمت304"قيامت روز پاداش و كيفر است نه روز عمل و راهى به بازگشت از آن به حيات ذنيوىنيست
بخش21قسمت305"در عذاب ظالمان در آخرت تخفيف و تاءخيرى نيست
بخش21قسمت306"مشركين در روز قيامت تسليم خدا مى شوند
بخش21قسمت307"تسليم اضطرارى مشركين در قيامت در برابر خدا سودى به حالشان ندارد
بخش21قسمت308"كافران مفسد عذابى بيش از ديگر كفار خواهند داشت
بخش21قسمت309"تفصيلى در مورد شهادت (گواهى دادن )، شهيد و شهداء
بخش21قسمت310"برسى و بيان وجه جمع بين مفاد آيات مختلف در مورد شهادت
بخش21قسمت311"معناى اينكه قرآن بيان كننده هر چيزى است (تبيانالكل شى ء)
بخش22قسمت312"روايتى در ذيل آيه : (يعرفون نعمة الله ثم ينكرونها...) و جئنابك شهيدا على هؤلاء)
بخش22قسمت313"چند روايت در ذيل جمله : (تبيانا لكل شى ء)
بخش22قسمت314"اشاره به احتمام شديد در اسلام به اصلاح وضع جامعه
بخش22قسمت315"اشاره به معنا و اقسام دوگانه عدل (فردى و اجتماعى )
بخش22قسمت316"بيان اينكه امر به عدل در (ان الله ياءمربالعدل و الاحسان ) امر به عدالت اجتماعى است
بخش22قسمت317"امر به احسان نسبت به ديگران در (ان الله ياءمربالعدل و الاحسان ) و احسان نسبت به خويشاوندان در (ايتاء ذى القربى )
بخش22قسمت318"نهى از فحشا و منكر و بغى در واقع امر به حفظ وحدت در مجتمع است
بخش22قسمت319"سبب شناعت شكستن قسم
بخش22قسمت320"تمثيل نقض عهد به پنبه كردن خود رشته
بخش22قسمت321"انسان مسؤ ول است و اضلال خدا ابتدائى نيست و فرع بر ضلالت شخص گمراه است
بخش22قسمت322"نهى مستقل از اينكه هسم وسيله خدعه و دغلكارى قرار داده شود
بخش22قسمت323"مقصود از اينكه فرمود: صابران را پاداش مى دهيم (با حسن ما كانوا يعملون )
بخش23قسمت324"ويژگيهاى حيات طيبه اى كه خداوند آن را به نيكوكاران وعده داده است
بخش23قسمت325"وجوهى ديگر كه درباره مراد از حيات طيبه گفته شده است
بخش23قسمت326"مراد از استعاذه به خدا از شيطان ، پناه جستن قبلى است
بخش23قسمت327"استعاذه به خدا توكل به خدا است و ايمان وتوكل دو ملاك صدق عبوديت هستند
بخش23قسمت328"گروهى كه شيطان بر آنان مسلط است
بخش23قسمت329"اشاره به مساءله نسخ و حكمت آن و پاسخ به خرده گيرى مشركين در آيه شريفه : (واذا بدلنا آيه مكان اية ...)
بخش23قسمت330"اتهام مشركين به پيامبر(ص ) در ارتباط با مسئله نسخ
بخش23قسمت331"توضيحى در مورد اينكه با نزول آيات ناسخ خداوند ايمان مؤ منين را تثبيت مى كند
بخش23قسمت332"شرح و تفصيل جواب خداى سبحان به افتراى مشركين بهرسول خدا(ص ) كه گفتند مردى غيرعرب به او مى آموزد
بخش23قسمت333"رواياتى در ذيل آيه : (ان الله يامر بالعدل و الاحسان ...) و بيان مراد ازعدل و احسان
بخش23قسمت334"دو روايت در ذيل آيه : (من عمل صالحا من ذكر و انثى فلنحيينه حيوة طيبة )
بخش23قسمت335"رواياتى در ذيل آيه : (يقولون انما يعمله بشر...)
بخش23قسمت336"مؤ من هرگز دروغ نمى گويد
بخش23قسمت337"تهديد شديد عليه كفارى كه بعد از ايمان آوردن كافر و مرتد شدند
بخش23قسمت338"معناى مهر زدن خدا بر دل ها و گوشها و ديدگان كفار
بخش23قسمت339"وعده جميل به محاجرانى كه جهاد نموده صبورى كردند
بخش23قسمت340"در قيامت هركسى به فكر خود بوده و از خود دفاع مى كند
بخش24قسمت341"بحث روايتى (رواياتى درباره تقيه در ذيل آيه : (الا من اكره ...) ونزول آن درباره عمار ياسر و...)
بخش24قسمت342"مثلى متضمن هشدار نسبت به كفران نعمت و زنهار از عذاب مترتب بر آن
بخش24قسمت343"نكاتى كه از آيه : (فكلوا مما رزقكم الله حلالا طيبا) استفاده مى شود
بخش24قسمت344"نهى از بدعت در دين در اين آيه
بخش24قسمت345"تحريم طيبات براى بنى اسرائيل ناشى از ظلم خودشان و عقوبت خدا در برابرعصيان آنان بوده است
بخش24قسمت346"در مغفرت و رحمت الهى بسوى همگان باز است
بخش24قسمت347"بيان مراد از اينكه ابرهيم (ع ) يك امت بود
بخش24قسمت348"ذكر اوصاف ابراهيم (ع ) كه آثار تدين به دين خنيف او است
بخش24قسمت349"معناى آيه (انما جعل السبت على الذين اختلفوا فيه ...) و مقصود از اختلاف يهود درسبت
بخش24قسمت350"وجوهى كه مفسرين درباره اختلاف مذكور در آيه گفته اند
بخش24قسمت351"معناى (حكمت )، (موعظه ) و (مجادله )
بخش24قسمت352"مراد از موعظه حسنه و جدال احسن در آيه : (ادع الىسبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة وجادلهم بالتى هى احسن )
بخش25قسمت353"وجه ترتيب در ذكر حكمت و موعظه و جدال در آيه و بيان ضعف سخن بعضى مفسريندرباره آن
بخش25قسمت354"فضيلت صبر بر آزار مشركين و امر به پيامبر(ص ) به اينكه صبر كند و خدا به اوصبر داده است
بخش25قسمت355"(روايت در ذيل آيات : (ضرب الله مثلا...)، (ان ابراهيم كان امة ).(ادعو الىسبيل ربك )