گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد سيزدهم
فهرست جلد سیزدهم


قسمت01بخش1"سوره اسراء آيه 1
قسمت01بخش2"سوره اسراء مكى است و 111 آيه دارد
قسمت01بخش3"ترجمه آيه
قسمت01بخش4"بيان آيه
قسمت01بخش5"نقل برخى اقوال مدنى بودن بعضى از آيات سوره اسراء و اشاره به مفاد كلى اينسوره مباركه
قسمت01بخش6"معناى آيه شريفه : (سبحان الذى اسرى بعبده ...)
قسمت01بخش7"بحث روايتى
قسمت01بخش8"روايتى مفصل در شرح واقعه (اسراء) و (معراج ) و آنچه پيامبر (ص ) در شبمعراج ديد و شنيد
قسمت01بخش9"صعود پيامبر اكرم (ص ) با جبرئيل به آسمان دنيا
قسمت01بخش10"ديدار پيامبر (ص ) با حضرت آدم و ملك الموت و گفتگو با آندو
قسمت01بخش11"برخورد با فرشته اى عجيب الخلقه و جلوه هايى از تجسماعمال در شب معراج
قسمت01بخش12"عرج به آسمانهاى دوم و سوم
قسمت01بخش13"عروج به آسمانهاى چهارم و ششم
قسمت01بخش14"عروج به آسمان هفتم و ديدن عجائب ديگرى از مخلوقات خدا
قسمت01بخش15"دو نهر (كوثر) و (رحمت ) و دو درخت (طوبى ) و (سدرة المنتهى )
قسمت01بخش16"عطيه خداوند به پيامبر (ص ) در شب معراج
قسمت01بخش17"حكايت تخفيف نمازهاى واجب يوميه از پنجاه نماز به پنج نماز
قسمت01بخش18"طاغيان قريش و رد آيات روشن صدق دعوى پيامبر در شب معراج ارائه آيات بر صدقدعوى خود توسط پيامبر اكرم (ص ) درباره شب معراج در برابر طاغيان قريش
قسمت01بخش19"حكاياتى از شب معراج بروايت ابن عباس
قسمت01بخش20"امام باقر و امام سجاد (ع ) به سئوالاتى پيرامون معراج پيامبر (ص ) پاسخ مىگويند
قسمت02بخش21"حديثى از امام باقر (ع ) درباره معراج پيامبر (ص ) و شرح كلماتى از آن
قسمت02بخش22"روايتى درباره معراج پيامبر (ص ) از طريقاهل سنت و نقد و بررسى مضامين آن
قسمت02بخش23"رد رواياتى كه بنابر آنها معراج جسمانى نبوده و در عالم رؤ يا صورت گرفته است
قسمت02بخش24"پيامبر (ص ) از حضرت فاطمه (س ) بوى بهشت استشمام مى كند
قسمت02بخش25"شرح و تفضيل اولين نماز پيامبر در شب معراج از زبان مبارك امام كاظم (ع )
قسمت02بخش26"روايتى كه مى گويد معراج دو مرتبه صورت گرفته است
قسمت02بخش27"خلاصه آنچه از روايات اسراء و معراج استفاده مى شود در مجمع البيان طبرسى
قسمت02بخش28"دو روايت درباره نحوه تعيين ركعات نماز
قسمت02بخش29"درجه رفيع آرايشگر خانواده فرعون نزد خدا
قسمت02بخش30"اقوال مختلف درباره زمان و مكان معراج و اينكه جسمانى بوده يا روحانى
قسمت02بخش31"نظر مؤ لف درباره معراج پيامبر اكرم (ص )
قسمت02بخش32"بحثى ديگر
قسمت02بخش33"(تقسيم جزئيات مربوط به معراج به چهار قسم ، از نظر معنى و سند)
قسمت03بخش34"سوره اسرى ، آيات 2 - 8
قسمت03بخش35"ترجمه آيات
قسمت03بخش36"بيان آيات
قسمت03بخش37"اشاره به مورد استعمال كلمه (كتاب ) مجيد
قسمت03بخش38"وجه اينكه وكيل گرفتن خدا شرك است
قسمت03بخش39"معناى (ذريه ) و وجه منصوب بودن آن در آيه
قسمت03بخش40"خلاصه معناى آيه و اشاره به اختلاف مفسرين در اعراب آن
قسمت03بخش41"معناى مختلف واژه (قضاء) و معناى آيه : (و قضينا الى بنىاسرائيل لتفسدن فى الارض ...)
قسمت03بخش42"توضيح معناى آيه شريفه : (فاذا جاء وعد اوليهما...) و اشاره به ضعف وجوهديگرى كه در اين باره گفته شده است
قسمت03بخش43"آثار نيك و بد اعمال به عامل برمى گردد (ان احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اساءتمفلها)
قسمت03بخش44"بحث روايتى
قسمت03بخش45"چرا نوح (ع ) عبد شكور خوانده شده است
قسمت03بخش46"روايتى در ذيل آيه (لتفسلان فى الارض مرتين ...)
قسمت03بخش47"مقصود از دو بار سركوب شدن و هلاكت بنىاسرائيل بر اثر دو با فسادانگيزى آنان بر روى زمين
قسمت03بخش48"سوره اسرى ، آيات 9 - 22
قسمت03بخش49"ترجمه آيات
قسمت03بخش50"بيان آيات
قسمت03بخش51"توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه (اقوم ) است هدايت مى كند و اينكه اسلام دين(قيم ) است
قسمت04بخش52"خداوند براى مؤ منان صالح العمل بر خود حق قرار داده است (ان لهم اجرا كبيرا)
قسمت04بخش53"بيان اينكه انسان عجول بوده و آنسان كهدر طلب خيرات است در پى شر نيز مى باشد(و يدع الانسان بالشر دعائه بالخير)
قسمت04بخش54"دو نكته كه آيه شريفه روشن مى شود
قسمت04بخش55"مراد از آيت بودن شب و روز و محو آيت ليل و مبصره بودن آيات نهار
قسمت04بخش56"وجود قدرت و آزادى ، دليل و مجوز ارتكاب هر عملى نيست
قسمت04بخش57"معناى (طائر) و مراد از جمله : (و كل انسان الزمناه طائره فى عنقه )
قسمت04بخش58"عاقبت و سرنوشت انسان با اعمال ارادى و اختيارى او لزوم و حتميت پيدا مى كند
قسمت04بخش59"مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مى شود (و نخرج له يومالقيمة كتابا يلقيه منشورا)
قسمت04بخش60"هدايت هر كس به سود خود و ضلالتش عليه خود است (و لا تزر وازرة وزر اخرى )
قسمت04بخش61"توضيح اينكه فرمود: (و ما كنا معذبين حتى نبعث رسولا)
قسمت04بخش62"مقصود از اراده هلاك قريه در جمله : (و اذا اردنا ان نهلك قرية )
قسمت04بخش63"توجيه امر خدا در (امرنا مترفيها ففسقوا فيها) با اينكه خدا امر به فحشاء نمى كند
قسمت04بخش64"وجوهى كه مفسرين در توجيه اين امر گفته اند.
قسمت05بخش65"مراد از (اراده عاجله ) در آيه : (من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها...)
قسمت05بخش66"اعمال آدمى اسباب اخروى هستند و بر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند
قسمت05بخش67"بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى ، و عقبى طلبان دراعمال اخروى مستمدّ از عطاى خداوندند
قسمت05بخش68"اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه بيان شده است
قسمت05بخش69"توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است
قسمت05بخش70"بحث روايتى
قسمت05بخش71"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت05بخش72"گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء
قسمت05بخش73"فصل 1 - در معنا و حدود آن :
قسمت05بخش74"فصل 2 - نظرى فلسفى در معناى قضاء:
قسمت05بخش75"فصل 3 - روايات هم اين نظريه را تاءييد مى كنند:
قسمت05بخش76"بحث فلسفى
قسمت05بخش77"(در بيان اينكه فيض خداوند مطلق و نامحدود است و منشاء اختلاف انواع و افراد اختلافقابليت ها است )
قسمت05بخش78"سوره اسرى آيات 23 - 39
قسمت05بخش79"ترجمه آيات
قسمت06بخش80"بيان آيات
قسمت06بخش81"قضاء تشريعى خداوند به نپرستيدن جز او
قسمت06بخش82"نيكى كردن به والدين ، از مهمترين واجبات بعد از توحيد
قسمت06بخش83"آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر و مادر نيست
قسمت06بخش84"امر به تواضع و خضوع در برابر والدين و دعا براى آنها
قسمت06بخش85"اشاره به وجه اينكه فرمود: اسرافكاران برادران شياطين هستند
قسمت06بخش86"نهى از افراط و تفريط در انفاق
قسمت06بخش87"نهى از فرزند كشى (چه دختر و چه پسر) از بيم فقر و گرسنگى كه در عرب رسمبوده
قسمت06بخش88"نهى شديد از زناكارى
قسمت06بخش89"بحثى قرآنى و اجتماعى پيرامون حرمت زنا
قسمت06بخش90"معناى جمله : (فلا يسرف فى القتل انه كان منصورا)
قسمت06بخش91"نهى از تصرف در مال يتيم و امر به وفاء به عهد
قسمت06بخش92"امر به مراعات عدالت و وفا در كيل و وزن و بيان (خير) و (احسن تاءويلا) بودنآن
قسمت06بخش93"نهى از متابعت از غير علم (لا تقف ما ليس لك به علم )
قسمت06بخش94"اشاره به حكم فطرت به لزوم پيروى از علم يا پيروى از ظنّ به استناد حجت علمى وعقلى
قسمت07بخش95"رد اشكالاتى به آيه كه مى گويد عمل به اين آيه خود متابعت از ظن است
قسمت07بخش96"تعليل نهى از پيروى از غير علم به : (ان السمع و البصر و الفوادكل اولئك كان عنه مسؤ ولا)
قسمت07بخش97"كلام مجمع البيان در معناى آيه (و لا تقف ما ليس لك به علم ) و نقد آن
قسمت07بخش98"نهى از تكبر و گردن فرازى كردن
قسمت07بخش99"بحث روايتى
قسمت07بخش100"رواياتى در ذيل جمله : (و بالوالدين احسانا) درباره نيكى كردن به پدر و مادر
قسمت07بخش101"چند روايت در معناى (اوابين )
قسمت07بخش102"رواياتى درباره اجتناب از افراط و تفريط در انفاق درذيل آيه : (و لا تجعل يدك مغلولة الى عنقك ...)
قسمت07بخش103"اعمالى كه با ايمان به خدا سازگارى ندارد
قسمت07بخش104"چند روايت در ذيل آيه : (و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا...)
قسمت07بخش105"رواياتى درباره پيروى نكردن از غير علم و تقسيم شدن ايمان ، بر اعضاء و جوارح(ان السمع و البصر...)
قسمت07بخش106"سوره اسرى آيات 40 - 55
قسمت07بخش107"ترجمه آيات
قسمت07بخش108"بيان آيات
قسمت07بخش109"تصريف آيات (تنوع بيان و احتجاج ) به منظور متذكر شدن شنوندگان
قسمت07بخش110"با اينكه ثمره تصريف آيات ازدياد نفرت كفار بوده ، حكمتنزول آيات چه بوده است ؟
قسمت07بخش111"احتجاجى با مشركين در نفى شريك براى خداوندمتعال
قسمت08بخش112"تقرير استدلال بر نفى شرك براى خدا به صورت يك قياس استثنائى
قسمت08بخش113"تسبيح سنگ و چوب به چه معنااست ؟
قسمت08بخش114"وجود سراپا فقر و نياز موجودات ، وجود رب واحد را اعلام مى كند
قسمت08بخش115"هر موجودى از موجودات داراى مرتبه اى از علم است و تسبيح موجودات تسبيح حقيقى است
قسمت08بخش116"تسبيح همه موجودات تسبيح حقيقى و قالى است
قسمت08بخش117"وجود موجودات هم حمد خدا و هم تسبيح او است
قسمت08بخش118"مقصود از (حجاب مستور) كه خداوند آنرا بين قارى قرآن و مشركينحائل قرار مى دهد
قسمت08بخش119"وجوه مختلفى كه در معناى (حجابا مستورا) گفته شده است
قسمت08بخش120"استبعاد مشركين مسئله معاد را
قسمت08بخش121"پاسخ خداوند با قدرت مطلقه خود به استبعاد مشركين
قسمت08بخش122"امر به خوش زبانى و اجتناب از درشتگويى
قسمت08بخش123"سعادت و شقاوت هر كس بسته به مشيت الهى است كه بر اساسعمل تعيين مى شود
قسمت08بخش124"بحث روايتى
قسمت08بخش125"رواياتى درباره تسبيح موجودات و سفارش مدارا با حيوانات
قسمت08بخش126"توضيحى در مورد تسبيح محسوس برخى موجودات كه در پاره اى رواياتنقل شده است
قسمت09بخش127"چند روايت درباره (بسم اللّه الرحمن الرحيم ) درذيل آيه : (و اذا ذكرت ربك ...)
قسمت09بخش128"سوره اسرى آيات 56 - 65
قسمت09بخش129"ترجمه آيات
قسمت09بخش130"بيان آيات
قسمت09بخش131"استدلال ديگرى بر نفى الوهيت خدايان مشركين
قسمت09بخش132"چند وجه ديگر در بيان مراد از مالك نفع و ضرر نبودن بتها
قسمت09بخش133"فقط دعا و درخواست حقيقى از خداى سبحان مستجاب است
قسمت09بخش134"توضيح اينكه آلهه دروغين ، خود در جستجوى وسيله به سوى پروردگارشان هستند
قسمت09بخش135"وجوه ديگرى كه در معناى جمله : (يبتغون الى ربهم الوسيلة ايهم اقرب ) گفتهاند
قسمت09بخش136"سنت الهى در اقوام گذشته : دعوت به حق ، به سعادت رساندن مؤ منان و هلاكت ياعذاب شديد منكران و طاغيان
قسمت09بخش137"كتاب (لوح محفوظ) و بحث مفسرين پيرامون آن
قسمت09بخش138"وجه اينكه خداوند پيشنهاد كفار راجع به آوردن آيات را اجابت نكرد
قسمت09بخش139"دو وجه ديگر در معناى آيه : (و ما منعنا اننرسل بالايات الا ان كذب بها الاولون )
قسمت09بخش140"مراد از (رؤ يا) و (شجره ملعونه ) در آيه : (و ما جعلنا الرؤ يا التى اريناك...)
قسمت09بخش141"معناى اصطلاحى (شجره ) و تطبيق آن با فرقه خاصى در صدر اسلام
قسمت10بخش142"شجره ملعونه اى كه در رؤ يا بر پيامبر (ص ) نشان داده شده است فتنه اسلام است
قسمت10بخش143"بيان اينكه آيه شريفه ناظر به (بنى اميه ) است
قسمت10بخش144"پاسخ به مفسرينى كه رؤ يا را معراج و شجره معلونه را (شجره زقوم ) دانسته اند
قسمت10بخش145"وجه ديگرى كه (رؤ يا) را به جنگ بدر مربوط دانسته است و رد آن
قسمت10بخش146"يادآورى داستان سجده نكردن ابليس بر آدم (ع ) و آغاز عصيان و اغواى او
قسمت10بخش147"معناى قول شيطان : (لاحتنكن ذريته الا قليلا)
قسمت10بخش148"لشكر سواره نظام و پياده نظام شيطان ياور او در گمراهى انسان
قسمت10بخش149"يادآورى داستان سجده نكردن ابليس بر آدم (عليه السلام ) و آغاز عصيان و اغواى اومراد از مشاركت شيطان در اموال و اولاد مردم در خطاب : (و شاركهم فىالاموال و الاولاد)
قسمت10بخش150"بحث روايتى
قسمت10بخش151"رواياتى در ذيل آيه : (و ما منعنا نرسل بالايات ...)
قسمت10بخش152"رواياتى در ذيل (ما جعلنا الرّويا الّتى اريناك الا فتنة للنّاس ) و انطباق آن با بنىاميه
قسمت10بخش153"چند روايت درباره شركت شيطان در اموال و اولاد مردم
قسمت10بخش154"سوره اسرى آيات 66 - 72
قسمت10بخش155"ترجمه آيات
قسمت10بخش156"بيان آيات
قسمت11بخش157"انسان بالفطره متوجه خدا است
قسمت11بخش158"آيا در خشكى تضمينى و تاءمينى از گرفتارى ها داريد كه از خدا اعراض مى كنيد؟
قسمت11بخش159"معناى آيه : (و لقد كرمنا بنى آدم ...)
قسمت11بخش160"امتياز و خصيصه انسان بين همه موجودات و نظر مفسرين در اين باره
قسمت11بخش161"معناى جمله : (و فضلنا هم على كثير ممن خلقنا تفضيلا)
قسمت11بخش162"فرق بين (تكريم ) و (تفضيل ) انسان و نظر بعضى مفسرين در اين خصوص
قسمت11بخش163"آيه شريفه ناظر به تفضيل انسان از حيث وجود مادى است و ملائكه ازمفضل عليه (كثير ممن خلقنا) خارج است
قسمت11بخش164"گفتار در برترى انسان از ملائكه
قسمت11بخش165"نقد كلام زمخشرى كه قول بر تفضيل انسان بر ملك را مردود دانسته است
قسمت11بخش166"افضل بودن اطاعت انسان از جهت كشف صفاى باطن و حسن سريره او است
قسمت11بخش167"موارد استعمال كلمه (امام ) در قرآن
قسمت11بخش168"مراد از (امامهم ) در جمله : (يوم ندعواكل اناس بامامهم )
قسمت11بخش169"اقوال و وجوه مختلف درباره مراد از (امام ) در جمله فوق
قسمت12بخش170"معناى (من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة اعمى ) و وجوهى كه در اين باره گفتهشده است
قسمت12بخش171"بحث روايتى
قسمت12بخش172"(رواياتى درباه برترى انسان ، احضار هر گروه با امام خود در قيامت و ...)
قسمت12بخش173"سوره اسرى آيات 73 - 81
قسمت12بخش174"ترجمه آيات
قسمت12بخش175"بيان آيات
قسمت12بخش176"نيرنگ مشركين براى حفظ حرمت خود و خدايان شان
قسمت12بخش177"جلوه اى ديگر از آثار عصمت و حفظ الهى
قسمت12بخش178"معناى (دلوك شمس ) و (غسق الليل ) در آيه : (اقم الصلوة لدلوك الشمس...)
قسمت12بخش179"امر به رسول (ص ) به تهجد نيمه شب و دعا و استمداد از خداوند
قسمت12بخش180"مقصود از (دخول و خروج به صدق ) در (رب ادخلنىمدخل صدق ...)
قسمت12بخش181"بحث روايتى
قسمت12بخش182"رواياتى در ذيل آيه : (و ان كادوا ليفتنونك ...) كه خدعه مشركين بارسول اللّه (ص ) را حكايت مى كند
قسمت12بخش183"رواياتى درباره واجب شدن نمازهاى پنجگانه و مراد از مشهود بودن قرآن فجر (نمازصبح ) در ذيل آيه : (اقم الصلوة ...)
قسمت12بخش184"رواياتى درباره شفاعت نمودن پيغمبر اسلام (ص ) در قيامت ، درذيل جمله : (عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا)
قسمت12بخش185"سوره اسراى آيات 82 - 100
قسمت12بخش186"ترجمه آيات
قسمت12بخش187"بيان آيات
قسمت12بخش188"وجه اينكه قرآن براى مؤ منين (شفاء) و (رحمت ) ناميده شده است .
قسمت13بخش189"توضيح اينكه قرآن ظالمين را جز زيان نمى افزايد
قسمت13بخش190"حاصل معناى آيه و اشاره به وجوهى كه مفسرين درباره آن گفته اند.
قسمت13بخش191"بيان حال انسان عادى دلبسته به اسباب ظاهرى
قسمت13بخش192"بحثى فلسفى
قسمت13بخش193"(در بيان اينكه شرور بالعرض داخل در قضاى الهى هستند)
قسمت13بخش194"تقسيمات (عدم ) و بيان اينكه كدام قسم آن شر است .
قسمت13بخش195"تقسيم كلى امور به پنج قسم
قسمت13بخش196"سخن صاحب روح المعانى درباره شرور و كلام فخر رازى
قسمت13بخش197"معناى (كليعمل على شاكلته )
قسمت13بخش198"صفات درونى انسان علت تامه اعمال بدنى او نيست بلكه مقتضى آنست
قسمت13بخش199"بيان اينكه سعادت و شقاوت ضرورى و تغييرناپذير نيست و اكتسابى و از آثاراعتقادات و اعمال انسان مى باشد
قسمت13بخش200"انسان داراى (شاكله )هايى است مختلف داراى آثا مختلف
قسمت13بخش201"بيان وجه ارتباط و اتصال اين آيه با (وننزل من القرآن ...)
قسمت13بخش202"سخن فخر رازى پيرامون آيه (قل كل يعمل على شاكلته ) و نقد آن
قسمت13بخش203"بحث فلسفى
قسمت13بخش204"(درباره سنخيت وجودى و رابطه ذاتى بينفعل و علت فاعلى )
قسمت13بخش205"وجود رابطه و سنخيت بين فعل و فاعل از نظر قرآن
قسمت13بخش206"معناى (روح ) و مراد از (امر خدا) و توضيح اينكه روح از امر خدا است
قسمت13بخش207"موارد اطلاق و استعمال كلمه (روح ) در آيات قرآن مجيد
قسمت14بخش208"اقوال مختلف و متعدد مفسرين درباره مراد از روح در آيه : (يسئلونك عن الروح ...)
قسمت14بخش209"تحدّى عمومى (همه انس و جن ) و به تمامى خصوصيات قرآن (نه فقط بلاغت و فصاحت)
قسمت14بخش210"مشروط كردن مشركين ايمان خود را به معجزاتى غريب و ناممكن
قسمت14بخش211"تحقق بخشيدن به پيشنهاد مشركين ، در شاءن پيامبر (ص ) نيست
قسمت14بخش212"گفتار بعضى مفسرين در ارتباط به دو كلمه بشرا و رسولا در آيه و اشكالات آن
قسمت14بخش213"تقرير و توضيح برهان بر نبوت عامه و اثبات آن
قسمت14بخش214"توضيح برهانى عقلى بر اينكه تحمل وحى خاص انبياء الهى است
قسمت14بخش215"توجهى به سياق آيه و دلات آن
قسمت14بخش216"چون دليل و برهان نتيجه نبخشيد، گواهى را به خدا واگذار
قسمت14بخش217"معناى جمله : (قادر على ان يخلق مثلهم )
قسمت14بخش218"بيان اينكه انسان مبعوث در قيامت عين انسان دنيايى است نه مانند او
قسمت14بخش219"بحث روايتى
قسمت14بخش220"رواياتى درباره نيت و عمل در ذيل جمله : (كليعمل على شاكلته )
قسمت14بخش221"چند روايت درباره شاءن نزول آيه : (يسئلونك عن الروح ...) و بيان مراد از روح
قسمت15بخش222"سوره اسرى ، آيات 101 - 111
قسمت15بخش223"ترجمه آيات
قسمت15بخش224"بيان آيات
قسمت15بخش225"مقصود از معجزات نه گانه موسى (ع ) در آيه : (و لقد آتينا موسى تسع اياتبينات ...)
قسمت15بخش226"معناى اينكه خطاب به بنى اسرائيل فرمود: (اسكنوا الارض فاذا جاء وعدالاخرة...)
قسمت15بخش227"حكمت نزول تدريجى و تفريق قرآن
قسمت15بخش228"بى نياز بودن قرآن از ايمان مشركين به آن ، براى ثبوت حقانيت و كمالش
قسمت15بخش229"اشاره به اقسام نام ها و بيان مراد از جمله : (فله الاسماء الحسنى )
قسمت15بخش230"اين آيه عقيده وثنيت را درباره اسماء و صفات الهى رد مى كند
قسمت15بخش231"بيان اينكه اسماء خداوند متعال مرآت و معرف يك مسمى هستند
قسمت15بخش232"معناى (جهر) و (اخفات ) و امر به اعتدال در قرائت نماز
قسمت15بخش233"نفى فرزند، ولى و شريك داشتن خداى تعالى
قسمت15بخش234"بحث روايتى
قسمت15بخش235"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت15بخش236"رواياتى درباره اسماء حسنى ، اسماء حقيقى و اسماء اسماء خدا
قسمت15بخش237"مطالب اتفاقى و اختلافى درباره اسماء خدا و اشاره به عقيده بت پرستان درباره آن
قسمت16بخش238"چند روايت درباره جهر و اخفات در نماز
قسمت16بخش239"بحثى روايتى و قرآنى
قسمت16بخش240"(درباره تفريق آيات قرآن و قرانا فرقناه ...)
قسمت16بخش241"تقسيم قرآن به آيات و سور
قسمت16بخش242"عدد سوره ها و آيات قرآن كريم
قسمت16بخش243"ترتيب سوره هاى قرآن كريم
قسمت16بخش244"سوره كهف مكى است و 110 آيه دارد
قسمت16بخش245"سوره كهف ، آيات 1 - 8
قسمت16بخش246"ترجمه آيات
قسمت16بخش247"بيان آيات
قسمت16بخش248"آهنگ و مفاد كلى اين سوره مباركه
قسمت16بخش249"توضيح مقصود از اينكه قرآن عوج (كجى ) نداشته ، قيّم است
قسمت16بخش250"اشاره به اقوال مختلف مفسرين در ذيل جمله : (لميجعل له عوجا...)
قسمت16بخش251"قول و اعتقاد به فرزند داشتن خدا چه به نحو حقيقى و چه به نحو مجازباطل و ممنوع است
قسمت16بخش252"هدف از خلق زينت بر روى زمين آزمايش انسان ها و تميز نيك و بد بر اساس اعتقاد وعمل است
قسمت16بخش253"بحث روايتى
قسمت16بخش254"(رواياتى در تفسير جملات : (لينذر باءسا شديدا)، (فلعلك باخع نفسك ...) و(لنبوهم ايهم احسن عملا)
قسمت16بخش255"سوره كهف آيات 9 - 26
قسمت16بخش256"ترجمه آيات
قسمت16بخش257"بيان آيات
قسمت16بخش258"وجه اتصال و رابطه آياتى كه داستان اصحاب كهف را حكايت مى كنند با آياتقبل
قسمت17بخش259"بيان اينكه اصحاب رقيم نام ديگر اصحاب كهف است
قسمت17بخش260"مقصود از (رحمت ) و (رشد) در دعاى اصحاب كهف : (ربنا اتنا من لدنك رحمة وهيى لنا من امرنا رشدا)
قسمت17بخش261"معناى جمله : (فضربنا على اذا نهم فى الكهف سنين عددا)
قسمت17بخش262"معناى اينكه فرمود: سپس اصحاب كهف را بيدار كرديم (لنعلم اى الحزبين احصى)
قسمت17بخش263"اقرار به توحيد پروردگار و نفى ربوبيت ارباب و آلهه در گفتگوى اصحاب كهفبا خود
قسمت17بخش264"جزئياتى از داستان اصحاب كهف كه از آيات استفاده مى شود
قسمت17بخش265"وضعيت جغرافيايى غار اصحاب كهف و كيفيت قرار گرفتن اصحاب كهف در آن
قسمت17بخش266"نظر مفسرين درباره موقعيت جغرافيائى غار و نقد و بررسى آن
قسمت17بخش267"وجه اينكه با ديدن وضع اصحاب كهف قلب انسان مملو از رعب و ترس مى شود
قسمت17بخش268"بيان غايت و هدف از بعث (بيدار كردن ) اصحاب كهف
قسمت17بخش269"چند وجه ديگر درباره غايت بعث اصحاب كهف (ليتسائلوا بينهم ...)
قسمت17بخش270"معناى جمله : (لبثنا يوما او بعض يوم )
قسمت18بخش271"جمله : (ربكم اعلم بما لبثتم ) انحصار علم حقيقى به معناى احاطه بر عين موجودات وحوادث ، به خداى تعالى را افاده مى كند
قسمت18بخش272"گفتگوى اصحاب كهف بعد از بيدار شدن درباره رفتن به شهر
قسمت18بخش273"نگرانى اصحاب كهف از فاش شدن رازشان و دست يافتن كفار به آنان
قسمت18بخش274"با اينكه تقيه و تظاهر به كفر از روى اضطرار جايز است سبب نگرانى و بيماصحاب كهف چه بوده است ؟
قسمت18بخش275"جوابهاى ديگرى كه به اشكال فوق داده شده است
قسمت18بخش276"توضيح آيه : (فقالوا ابنوا عليهم بنيانا...) كه گفتگو و مجادله مردم را دربارهاصحاب كهف حكايت مى كند
قسمت18بخش277"بيان دو گروه متنازع و مسئله مورد تنازع در (اذ يتنازعون بينهم امرهم )
قسمت18بخش278"وجه دلالت بيدار شدن اصحاب كهف بعد از خواب چند صد ساله ، بر حق بودن معاد وقيامت
قسمت18بخش279"وجه ديگرى براى جمله (اذ يتنازعون بينهم امرهم )
قسمت18بخش280"مقصود از: (الذين غلبوا على امرهم ) در آيه :(قال الذين غلبوا على امرهم ...)
قسمت18بخش281"حكايت اختلاف مردم در عدد اصحاب كهف و بيان اينكه ايشان هفت نفر بوده اند
قسمت18بخش282"عملى از هر عاملى موقوف به اذن و مشيت خداى تعالى است
قسمت18بخش283"انسان بايد كار فردا را به مشيت خدا (ان شاء اللّه ) مشروط كند
قسمت18بخش284"وجوه ديگرى كه درباره استثناء در آيه : (و لا تقولنّ لشى ء انىفاعل ذلك غدا الا ان يشاء الله ) گفته شده است
قسمت19بخش285"معناى آيه : (واذكر ربك اذا نسيت ...) و وجوهى كه در معناى آن گفته شده است
قسمت19بخش286"مشار اليه به هذا در (لا قرب من هذا رشدا) و سخن مفسرين درباره آن
قسمت19بخش287"بيان عدد سالهاى اقامت اصحاب كهف در غار
قسمت19بخش288"مدت اقامت اصحاب كهف در غار هم مورد اختلاف مردم بوده است
قسمت19بخش289"ولايت مستقل منحصرا از آن خداست
قسمت19بخش290"بحث روايتى
قسمت19بخش291"روايتى كه مى گويد (رقيم ) نام دو لوح مسى بوده است
قسمت19بخش292"روايتى در شرح داستان اصحاب كهف
قسمت19بخش293"موارد و جهات اختلاف در روايات راجع به داستان اصحاب كهف
قسمت19بخش294"روايات ديگرى پيرامون داستان اصحاب كهف
قسمت19بخش295"چند روايت حاكى از اينكه اصحاب كهف مدتى تقيه مى كرده اند
قسمت19بخش296"روايت مشهورى از ابن عباس در نقل داستان
قسمت19بخش297"اشكالاتى كه به روايت ابن عباس (فوق الذكر) وارد است
قسمت19بخش298"معناى (رقيم ) در روايت ابن عباس و تطبيق آن با روايات ديگر
قسمت19بخش299"رواياتى متضمن ذكر اسماء اصحاب كهف
قسمت20بخش300"اصحاب كهف ياران حضرت مهدى (عج )اند
قسمت20بخش301"گفتارى در چند فصل پيرامون اصحاب كهف و سر گذشت ايشان
قسمت20بخش302"1 - داستان اصحاب كهف در تعدادى از روايات :
قسمت20بخش303"1 - دو سبب عمده وجود اختلاف شديد در مضامين روايات راجع به اصحاب كهف
قسمت20بخش304"2 - داستان اصحاب كهف از نظر قرآن :
قسمت20بخش305"3 - داستان از نظر غير مسلمانان
قسمت20بخش306"4 - غار اصحاب كهف كجا است ؟
قسمت20بخش307"1 - غار (افسوس ) در تركيه
قسمت20بخش308"2 - غار (رجيب ) در اردن
قسمت20بخش309"غارهاى ديگر كه اصحاب كهف را به آنها نسبت مى دهند
قسمت20بخش310"سوره كهف آيات 27 - 31
قسمت20بخش311"ترجمه آيات
قسمت20بخش312"بيان آيات
قسمت20بخش313"مفاد كلى اين آيات و ربط آنها با آيات قبل
قسمت20بخش314"وظيفه پيامبر (ص ) تلاوت آيات و تبليغ وحى است و جز خدا مرجعى ندارد
قسمت20بخش315"معناى (صبر) و (وجه ) و مراد از (اراده و طلب وجه خدا)
قسمت20بخش316"گفتار ديگران در معناى (وجه ) و (دعاى صبح و شام ) در آيه شريف
قسمت20بخش317"بيان عدم دلالت جمله : (لا تطع من اغفلنا قلبه ) بر جبر و عدم منافات جبر مجازاتىناشى از اختيار، با اختيار
قسمت20بخش318"اى پيامبر! حق را بگو و از ايمان نياوردن مردم تاءسف مخور كه ظالمان را آتش و مؤ منانصالح العمل را پاداش است
قسمت20بخش319"بحث روايتى
قسمت20بخش320"رواياتى درباره تقاضاى مشركين از پيامبر مبنى بر دور ساختن افراد فقير از خود، ورواياتى ديگر در ذيل آيات گذشته
قسمت21بخش321"سوره كهف ، آيات 32 - 46
قسمت21بخش322"ترجمه آيات
قسمت21بخش323"بيان آيات
قسمت21بخش324"مثلى بيانگر حال دنيا طلبان كه به مالكيت كاذب خوددل بسته اند
قسمت21بخش325"فخر فروشى و تكبر ثروتمند غافلدر برابر رفيق مؤ من خود
قسمت21بخش326"آدمى بالفطرة به چيزى كه آن را باقى و ماندگار بدانددل مى بندد
قسمت21بخش327"توانگر غافل از خدا، را محق و شايسته برخوردارى و تنعم مى داند حتى در قيامت
قسمت21بخش328"توضيح جواب رفيق مؤ من آن مرد توانگر مغرور، به او
قسمت21بخش329"وجه اينكه مرد فقير در جمله : (اكفرت بالذى خلقك ) رفيق توانگر خود را كافرخواند
قسمت21بخش330"زمام همه امور بدست خدا است
قسمت21بخش331"معناى اينكه خداوند (خير ثوابا و خير عقبا) است
قسمت21بخش332"مثلى ديگر براى بيان حقيقت زندگى دنيا و زينت هاى سريعالزوال
قسمت21بخش333"مراد از (باقيات صالحات ) در آيه شريفه
قسمت21بخش334"سوره كهف ، آيات 47 - 59
قسمت21بخش335"ترجمه آيات
قسمت22بخش336"بيان آيات
قسمت22بخش337"جابجائى كوهها در قيامت كه به تعبيرهاى مختلفى در قرآن آمده است
قسمت22بخش338"يادآورى قيام و عرضه گشتن مشركين و همه مردم بر پروردگار، همراه با اعمالشان وديگر هيچ
قسمت22بخش339"اشاره به چند نكته و خصوصيت درباره قيامت
قسمت22بخش340"از ياد بردن قيامت سبب اصلى اعراض از هدايت و فساداعمال است
قسمت22بخش341"(وضع كتاب ) در قيامت ، كتابى كه هيچ صغيره و كبيره اى را فروگذار نكرده ومجرمان (چه مشرك و چه غير مشرك ) از آن بيم ناكند
قسمت22بخش342"تجسم گناهان كوچك و بزرگ و وحشت گنهكاران در قيامت
قسمت22بخش343"مراد از ولايت شيطان در جمله : (افتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)
قسمت22بخش344"دو برهان كه در آيه (ما اشهد تهم خلق السموات و الارض ...) براى نفى ولايتابليس و ذرية اش اقامه شده است
قسمت22بخش345"وجوه مختلف ديگرى كه مفسرين درباره معنى و مفاد آيه فوق گفته اند
قسمت22بخش346"معناى اينكه فرمود: (در قيامت ما بين مشركين و شركاءمحل هلاكت قرار داده ايم )
قسمت22بخش347"معناى جمله : (و ربك الغفور ذوالرحمة ) و معنايى كه در سياق آيات تهديد افاده مىكند
قسمت22بخش348"بحث روايتى
قسمت22بخش349"(چند روايت در ذيل آيات گذشته )
قسمت23بخش350"سوره كهف ، آيات 60 - 82
قسمت23بخش351"ترجمه آيات
قسمت23بخش352"بيان آيات
قسمت23بخش353"داستان موسى (ع ) و عالم و آنچه از آن استفاده مى شود
قسمت23بخش354"سخن مفسرين درباره داستان مذكور و شخصيتهاى آن
قسمت23بخش355"آغاز داستان موسى و همراه خود
قسمت23بخش356"حكايت ماهى بريان شده كه خود را به دريا انداخته است
قسمت23بخش357"اشاره به اينكه انبياء (عليهم السلام ) از مطلق آزار و ايذاء شيطان مصون نيستند
قسمت23بخش358"ملاقات موسى (عليه السلام ) با بنده اى از بندگان خدا خضر (ع ) كه به او رحمت وعلم داده شده
قسمت23بخش359"تقاضاى تعليم از طرف موسى (ع ) و پاسخ حضرت حضر (ع )
قسمت23بخش360"ادب و تواضع فراوان موسى (ع ) در برابر استاد (خضر عليه السلام )
قسمت23بخش361"صبر نياوردن موسى (ع ) به سكوت در برابراعمال خضر (ع )
قسمت23بخش362"غرض اصلى آيات بيان يك داستان و سه اعتراض است نه بيان سه داستان
قسمت23بخش363"بخش سوم داستان موسى و خصر (ع ): بناى ديوار مشرف به سقوط
قسمت23بخش364"جدا شدن موسى و خضر (ع ) موسى (ع ) را بهتاءويل اعمال خود (سوراخ كردن كشتى ، قتل نوجوان و بناى ديوار)
قسمت23بخش365"بحثى تاريخى در دو فصل
قسمت23بخش366"1 - داستان موسى و خضر در قرآن
قسمت24بخش367"2 - شخصيت خضر
قسمت24بخش368"بحث روايتى
قسمت24بخش369"اختلاف فراوان روايات در جهات و جزئيات اين داستان
قسمت24بخش370"روايات ديگرى درباره داستان موسى و خضر عليهماالسلام
قسمت24بخش371"رواياتى درباره اينكه خداوند به خاطر اصلاح مردى مؤ من امر فرزندان او را اصلاحمى كند
قسمت24بخش372"رواياتى درباره گنج مدفون در زير ديوار درذيل (و اما الجدار فكان لغلامين ...)
قسمت24بخش373"سوره كهف ، آيات 83 - 102
قسمت24بخش374"ترجمه آيات
قسمت24بخش375"بيان آيات
قسمت24بخش376"مربوط به شرح حال و بيان داستان ذوالقرنين
قسمت24بخش377"معناى (عين حمئة ) و بيان موقعيت جغرافيائى آن
قسمت24بخش378"ظالمان را عذاب مى كنيم و مؤ منان صالح العمل را جزاى حسنى است
قسمت24بخش379"ساختن سد به وسيله ذوالقرنين
قسمت24بخش380"بكار بردن قطعه هاى آهن در ساختن سدى محكم توسط ذوالقرنين
قسمت25بخش381"وجوهى كه در بيان مراد آيه شريفه : (افحسب الذين كفروا ان يتخذوا عبادى من دونىاولياء...) گفته شده است
قسمت25بخش382"بحث روايتى
قسمت25بخش383"اختلافاتى كه جهاد متعدد در روايات مربوط به ذوالقرنين وجود دارد
قسمت25بخش384"دو روايت اميرالمؤ منين على (ع ) درباره ذوالقرنين
قسمت25بخش385"حديثى از امام صادق (ع ) درباره آفتاب و طلوع و غروب آن
قسمت25بخش386"رواياتى در ذيل برخى جملات آيات راجع به ذوالقرنين
قسمت25بخش387"بحثى قرآنى و تاريخى پيرامون داستان ذوالقرنين در چندفصل
قسمت25بخش388"1 - داستان ذو القرنين در قرآن
قسمت25بخش389"2 - داستان ذو القرنين و سد و ياجوج و ماجوج از نظر تاريخ
قسمت25بخش390"3 - ذو القرنين كيست و سدش كجا است ؟ اقوال مختلف در اين باره
قسمت25بخش391"نظر بعضى كه ذوالقرنين را همان اسكندر مقدونى دانسته اند و ردّ آن
قسمت25بخش392"نظر جمعى از مورخين كه ذوالقرنين را مردى عرب از ملوك يمن دانسته اند
قسمت26بخش393"سخن بعضى در اثبات اينكه ذوالقرنين ، كورش ، پادشاه هخامنشى ايران ، و ياءجوج وماءجوج ، اقدام مغول بوده اند
قسمت26بخش394"بحث مفسرين و مورخين پيرامون قوم ياءجوج و ماءجوج و حوادث مربوط به آنها
قسمت26بخش395"سوره كهف ، آيات 103 - 108
قسمت26بخش396"ترجمه آيات
قسمت26بخش397"بيان آيات
قسمت26بخش398"معرفى زيانكارترين زيانكارن (اخسرين اعمالا) كه كارهاى بى نتيجه خود را نيكو مىپندارند و اعمالشان حبط شده
قسمت26بخش399"بحث روايتى
قسمت26بخش400"(رواياتى درباره (اخسرين اعمالا) و (جنّات الفردوس )
قسمت26بخش401"سوره كهف ، آيه 109
قسمت26بخش402"ترجمه آيه
قسمت26بخش403"بيان آيه
قسمت27بخش404"اشاره به معناى (كلمه خدا) و بيان مقصود از اينكه اگر درياها مركب باشد كلماتخدا را با آن نتوان نوشت
قسمت27بخش405"بحث روايتى
قسمت27بخش406"(روايتى در ذيل آيه گذشته )
قسمت27بخش407"آيه 110 سوره كهف
قسمت27بخش408"ترجمه آيه
قسمت27بخش409"بيان آيه
قسمت27بخش410"بيان آخرين آيه سوره ، كه به سه اصل : توحيد، نبوت و معاد اشاره دارد
قسمت27بخش411"بحث روايتى
قسمت27بخش412"(رواياتى درباره اخلاص در عمل و پرهيز از رياكارى )