گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد پانزدهم
فهرست جلد پانزدهم

قسمت01بخش1"سوره مؤ منون آيات 1-11
قسمت01بخش2"معناى (فلاح ) و (ايمان واقعى )
قسمت01بخش3"معناى (خشوع )
قسمت01بخش4"بيانى درباره اين وصف مؤ منين كه فرمود: (الذين هم فى صلاتهم خاشعون )
قسمت01بخش5"گفتارى در معناى تاءثير ايمان (و بيان اينكه ايمان عبارت است از (علم عملى ) )
قسمت01بخش6"مراد از لغو و اعراض از لغو در آيه شريفه
قسمت01بخش7"اشاره به اينكه وصف مؤ منين به اعراض از لغو كنايه از علّو همت و كرامت نفس ايشاناست .
قسمت01بخش8"معنا و وجه (والذين هم للزكوة فاعلون )
قسمت01بخش9"زكوة ، يكى از بزرگترين عوامل تقارب طبقات جامعه
قسمت01بخش10"معناى (امانت ) و داخل (عهد) و مراد از رعايت آن دو (والذين هم لا ماناتهم و عهدهمراعون )
قسمت01بخش11"چند روايت درباره خشوع در نماز
قسمت01بخش12"رواياتى در معناى اعراض از لغو و حفظ فرج
قسمت01بخش13"بيانى در اين باره كه ازدواج موقت در عرف قرآن و صدر اسلام مشروعيت داشته و نكاحمحسوب مى شود
قسمت01بخش14"قرائن و شواهد ديگرى بر مشروعيت متّعه
قسمت01بخش15"بيان فساد گفتار كسانى كه زوجيت متعه را انكار كرده اند
قسمت01بخش16"روايات ديگرى در ذيل آيات 1 الى 11 سوره مؤ منون
قسمت01بخش17"(در باره فلسفه و حكمت تشريع ازدواج موقت در اسلام )
قسمت01بخش18"سوره مؤ منون ، آيات 12 تا 22
قسمت01بخش19"مراد از (انسان ) در آيه : (و لقد خلقنا الانسان من سلاسة من طين )
قسمت01بخش20"مقصود از اينكه فرمود: (ثم انشاءناه خلقا آخر) و معنايى كه تعبير به انشاء افادهمى كند.
قسمت02بخش21"معناى (بركت ) و اينكه فرمود: (فتبارك الله احسن الخالقين ).
قسمت02بخش22"اشاره به اينكه خلقت اختصاص به خداى تعالى ندارد
قسمت02بخش23"مقصود از (طرائق ) در آيه : (و لقد خلقنا فوقكم سبع طرائق ).
قسمت02بخش24"يادآورى نعمت باران ، رويانيدن اشجار، فوائد چهارپايان و...
قسمت02بخش25"رواياتى درباره مراحل مختلف خلقت انسان
قسمت02بخش26"دو روايت درباره آيه : (و شجرة تخرج من طور سيناء...) ).
قسمت02بخش27"سوره مؤ منون آيات 23 تا 54
قسمت02بخش28"اشاره به عقيده بت پرستان درباره عبادت آلهه و معناى خطاب نوح عليه السلام بهقوم خود: (اعبدوا الله ...)
قسمت02بخش29"افترائات و احتجاجات قوم نوح عليه السّلام در مقام انكار رسالت آنحضرت .
قسمت02بخش30"و دورى گزيدن از قوم خود كه بعد از انكار و تكذيبشان محكوم به عذاب شده بودند
قسمت02بخش31"اشراف و بزرگان قوم نوح عامه مردم را عليه پيامبراشان مى شورانند.
قسمت02بخش32"نزول عذاب الهى و آغاز آن با صيحه اى آسمانى
قسمت02بخش33"يادآورى سنت الهى : هدايت امم با ارسال رسل ، تكذيب امتها آنان را و عذاب الهى و...
قسمت02بخش34"اشاره اى به رسالت موسى و هارون
قسمت02بخش35"خطابى از خداوند به عموم پيامبران
قسمت03بخش36"بحث روايتى (روايتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت03بخش37"سوره مؤ منون ، آيات 55 تا 77
قسمت03بخش38"تاءخير در عذاب كافران و بهره مند ساختن آنان بهمال و فرزندان براى املاء و استدراج آنان است نه براى خيرخواهى .
قسمت03بخش39"شرح صفات مؤ منين
قسمت03بخش40"(خيرات ) در جمله : (اولئك يسارعون فى الخيرات ...)اعمال صالحه ناشى از اعتقاد حق است .
قسمت03بخش41"بيان اينكه در دين خدا تكليف حرجى نه در اعتقاد و نه درعمل وجود ندارد (لا يكلف الله نفسا الا وسعها)
قسمت03بخش42"فايده وجود نامه اعمال و جواب به شبهه اى كه فخر رازى در اين باره ذكر كرده است.
قسمت03بخش43"اعمال بد مانع از انجام اعمال صالحه است .
قسمت03بخش44"رد عذرهايى كه مشركين براى قبول رسالت پيامبر صلى اللّه عليه و آله آوردند.
قسمت03بخش45"معنائى كه آيه (ولو اتبع الحق اهدائهم لفسدت السموات و الارض ) بيانگر آن است .
قسمت03بخش46"وجه اينكه از قرآن كريم به (ذكر) تعبير شده است .
قسمت03بخش47"اشاره به اينكه حق صراط مستقيم است و كافران گريزان از حق ، منحرف از صراطمستقيم هستند.
قسمت04بخش48"بحث روايتى (رواياتى درباره مراد از (قلوبهم وجلة ) و معناى استكانت و تضرعو...)
قسمت04بخش49"سوره مؤ منون ، آيات 78 - 98
قسمت04بخش50"يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص بهانسان )
قسمت04بخش51"استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
قسمت04بخش52"ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
قسمت04بخش53"بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
قسمت04بخش54"اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
قسمت04بخش55"معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
قسمت04بخش56"معناى (ملكوت ) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاداز اين طريق .
قسمت04بخش57"منضور از اينكه فرمود: (و هو يخبر و لا يجار عليه ).
قسمت04بخش58"مراد از (اتخاذ ولد) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : (مااتّخذ اللّه من ولد).
قسمت04بخش59"تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : (اذا لذهب كلّ اله بما خلق )
قسمت04بخش60"بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله (ولعلا بعضهم على بعض ) متضمن آناست .
قسمت04بخش61"اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
قسمت05بخش62"معناى (همزات الشياطين )
قسمت05بخش63"سوره مومنون ، آيات 99 - 118
قسمت05بخش64"وصف حال مشركين در حال رويارو شدن با مرگ و تمناى بازگشت نمودن و عدم اجابت آن(قال ربّ ارجعون ...)
قسمت05بخش65"معناى (برزخ ) و مراد از: (و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون )
قسمت05بخش66"مقصود از اينكه در قيامت حسب و نسبى در بين نيست و كسى ازحال ديگرى نمى پرسد
قسمت05بخش67"توضيح اينكه اهل عذاب در مقام اعتراف و تقاضاى برگشت مى گويند: (ربّنا غلبتعلينا شقوتنا...)
قسمت05بخش68"جواب رد خداوند به توبه و تقاضاى دوزخيان
قسمت05بخش69"اشاره به برهانى براى مساءله بعث با بيان منزه بودن خداى ملك حق از انجام كاربيهوده و عبث .
قسمت05بخش70"بحث روايتى
قسمت05بخش71"پاره اى از روايات مربوط به برزخ و احوال آن
قسمت05بخش72"در قيامت هر حسب و نسبى منقطع است جز حسب و نسبرسول اللّه (ص )
قسمت05بخش73"روايتى ديگرى درباره بهشت و دوزخ و ساكنان آنها
قسمت05بخش74"سوره نور، آيات 1 تا 10
قسمت05بخش75"معنا و مورد استعمال كلمه (سورة ) و مقصود از اينكه فرمود: (سورة انزلناها وفرضناها)
قسمت05بخش76"بيان حد زناى زانى و زانيه
قسمت06بخش77"معناى اينكه فرمود: (زانى جز با زانيه يا مشركه نكاح نمى كند، و با زانيه جززانى يا مشرك ازدواج نمى كند...)
قسمت06بخش78"وجوهى كه درباره اين آيه گفته شده است
قسمت06بخش79"تشريع حد قذف
قسمت06بخش80"بيان حكم (لعان )
قسمت06بخش81"چند روايت در باره آيه حد زنا و آيه : (الزانى لا ينكح الا زانية او مشركة ...) وشاءن نزول آن .
قسمت06بخش82"رواياتى درباره آيات راجع به قذف و لعان و شاءننزول آنها
قسمت06بخش83"روايتى در شاءن نزول آيه لعان
قسمت06بخش84"سوره نور، آيات 11
قسمت06بخش85"بيان آيات مربوط به داستان افك
قسمت06بخش86"شناخته و رسوا شدن عناصر فاسد، براى مجتمع صالح و اسلامى خير است (لاتحسبوه شرّا لكم ...)
قسمت06بخش87"توبيخ كسانى كه وقتى اتهام دروغ (افك ) را شنيدند آن را رد و تكذيب نكردند وبدون تحقيق و علم آن را شايع ساختند.
قسمت06بخش88"اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هيچ يك از شما هرگز پاك و تزكيه نمى شد
قسمت07بخش89"كسانى كه زنان مؤ منه محصنه را متهم به زنا مى كنند در دنيا و آخرت لعنت شده وعذابى عظيم دارند.
قسمت07بخش90"معناى اينكه در آخرت مى دانند كه خدا حق مبين است
قسمت07بخش91"روايتى مفصل از (الدر المنثور) دربارهنزول آيات مربوط افك درباره عائشه
قسمت07بخش92"موارد اشكال در اين روايت و روايات ديگرى كه از طرق عامه در اين بارهنازل شده است .
قسمت07بخش93"رواياتى از طرق شيعه كه بنابر آنها داستان افك درباه ماريه قبطيه ، و تهمت زنندهعائشه بوده .
قسمت07بخش94"اشكالاتى كه بر اين روايت نيز وارد است
قسمت07بخش95"روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به افك ، قذف و آيه : (الزانى لا يتكح ...)
قسمت07بخش96"سوره نور، آيات 27 تا 34
قسمت07بخش97"بيان آيات مربوط به دخولبه خانه ديگران .
قسمت07بخش98"اذن عام براى دخول به اماكن عمومى .
قسمت07بخش99"دستور غضّ بصر و حفظ عورات
قسمت08بخش100"امر به حجاب دارى و آشكار نساختن مواضع زينت و...
قسمت08بخش101"امر و تشويق به ازدواج و به عقد قرارداد جهت آزادى بردگان (مكاتبه )
قسمت08بخش102"بحث روايتى
قسمت08بخش103"رواياتى در ذيل آيات مربوط به استيناس و استيذان در هنگام ورود به خانه ديگران .
قسمت08بخش104"رواياتى درباره چشم فرو بستن از نگاه به نامحرم و حفظ فروج و...
قسمت08بخش105"رواياتى در ذيل آبات مربوط به امر تشويق به نكاح ، مكاتبه با بندگان و نهىاكراه كنيزان به زناكارى
قسمت08بخش106"سوره نور، آيات 35
قسمت08بخش107"معنا و مفادى كه آيات : (الله نور السموات و الارض ...) متضمن آن است .
قسمت08بخش108"معناى (نور) و توضيح مراد از اينكه فرمود: (خدا نور آسمانها و زمين است ).
قسمت08بخش109"خداوند براى همه موجودات (معلوم ) است و همه او را مى شناسند.
قسمت08بخش110"مقصود از نور خدا همان نور ايمان و معرفت است كه به مؤ منين اختصاص دارد.
قسمت08بخش111"تمثيل نور خدا به نور چراغ (مثل نوره كمشكوة ...). براى بيان تابش نور ايمان ومعرفت در قلوب مؤ منين .
قسمت08بخش112"مراد از جمله (نور على نور) در آيه شريفه
قسمت08بخش113"مؤ منينى كه داراى ايمان كامل هستند از نور خدا بهره مى گيرند.
قسمت08بخش114"وصف حال كسانى كه هيچ گاه از ياد خداوند باز نمى مانند(ع )"
قسمت08بخش115"اشاره به اينكه تسبيح خدا مقدمه حصول معرفت ، و حمد خدا بعد ازحصول معرفت اوست جلّ و علا.
قسمت09بخش116"وجه اين كه در (رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع ) الهاء تجارت و بيع هر دو نفى شدهاست .
قسمت09بخش117"وجه مقابله بين ذكر خدا و اقامه نماز در آيه شريفه
قسمت09بخش118"مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: (تتقلب فيه القلوب و الابصار)
قسمت09بخش119"توضيح فراز اولآيه پاداش مؤ منان (ليجزيهم الله احسن ما عملوا).
قسمت09بخش120"توضيح فراز دوم آن (و يزيدهم من فضله ).
قسمت09بخش121"توضيح فراز سوم آيه پاداش مؤ منان (و الله يرزق ...).
قسمت09بخش122"تشبيه اعمال غير مؤ منين به سرابى كه تشنه آن را آب مى پندارد و نكاتى كه اينتشبيه افاده مى كند.
قسمت09بخش123"تشبيهى ديگر: اعمال كفار چون ظلمات متراكم و مضاعفى است كه دست خود را در آننتوانند ديد.
قسمت09بخش124"استدلال بر اينكه خدا نور آسمانها و زمين است در آيه : (الم تر ان الله يسبح له منفى السموات و الارض ...).
قسمت09بخش125"نكات و لطائفى در استدلال اين آيه وجود دارد 1 اختصاص تسبيح خدا به عقلا و مرغانهوا.
قسمت09بخش126"از علم قطعى به رؤ يت (الم تر) تعبير شده است .
قسمت09بخش127"وجه تعليم به حيوانات در آيه شريفه .
قسمت09بخش128"وجه اختصاص تسبيح از ميان همه صفات كماليه خدا
قسمت09بخش129"نور عمومى خدا و نور خصوصى او همچون رحمت او دو گونه است .
قسمت09بخش130"ذكر مواردى از خلقت و تدبير خداوند براى بيان اينكه مبداء و مرجع امور مشيت خداىسبحان است
قسمت09بخش131"بيان ديگرى بر انحصار بازگشت امور به مشيت خداوند
قسمت09بخش132"بحث فلسفى
قسمت09بخش133"(در بيان اينكه خداوند علت اينكه تامه همه موجودات است ق ما يشاء...)
قسمت09بخش134"رواياتى در ذيل آيه نور (الله نور السموات و الارض ...) و مفردات و جملات آن
قسمت09بخش135"روايتى كه مى گويد آيه نور مثلاهل بيت عليهم السلام است و بيانى در ذيل آن
قسمت09بخش136"بيت اميرالمؤ منين عليه السّلام مصداق اكمل (فى بيوت اذن الله ) است
قسمت09بخش137"چند روايت درباره : (رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع ...)
قسمت10بخش138"سوره نور، آيات 47 ات 57
قسمت10بخش139"ايمان به خدا و پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) و اطاعت خدا ورسول (صلى اللّه عليه و آله ) واجب و ملازم يكديگرند
قسمت10بخش140"بيان اينكه نفاق انگيزه اعراض پاره اى از مؤ منان ظاهرى از حكم و حكميترسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) بوده است
قسمت10بخش141"بر خلاف منافقان ، مؤ منان در برابر حكميت و حكم خدا ورسول (صلى اللّه عليه و آله ) تسليم بوده مى گويند: (سمعنا و اطعنا...)
قسمت10بخش142"منافقان سوگندهاى شديد ياد مى كنند كه از تو اطاعت مى كنند، بگو قسم مخوريد...
قسمت10بخش143"رسول را وظيفه اى و شما را وظيفه اى است ، نافرمانى شما به او زيانى نمى رساندو پيروى از او مايه هدايت خود شما است
قسمت10بخش144"وعده جميل الهى به مؤ منينى كه عمل صالح انجام مى دهند
قسمت10بخش145"مراد از استخلاف مؤ منين صالح العمل در زمين و مقصود از مستخلفينقبل از ايشان در آيه : (وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ...)
قسمت10بخش146"مراد از تمكين دين در (وليمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم ) و بيان مفردات ديگرآيه
قسمت10بخش147"اختلاف شديد مفسرين پيرامون مورد نزول اين آيه و مفاد آن
قسمت10بخش148"بيان حق مطلب در معنا و مفاد آيه و مورد نزول آن
قسمت10بخش149"توضيح اينكه وعده استخلاف در آيه ، جز با اجتماعى كه با ظهور مهدى (ع ) بر پامى شود با هيچ مجتمعى قابل انطباق نيست
قسمت10بخش150"رواياتى در شاءن نزول آيات مربوط به منافقين
قسمت11بخش151"رواياتى درباره شاءن نزول و مفاد آيه : (وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملواالصالحات ليستخلقنكم فى الارض ...)
قسمت11بخش152"حديثى از اميرالمؤ منين عليه السّلام در نهج البلاغه كه در آن به آيه (وعد اللّه الذينآمنوا...) در عزت و نصرت مؤ منين استدلال كرده اند
قسمت11بخش153"وقت استدلال صاحب روح المعانى به حديث فوق در تطبيق آيه با زمان خلفاء
قسمت11بخش154"سوره نور، آيات 58 - 64
قسمت11بخش155"بيان آياتى كه متضمن پاره اى از احكام و آداب معاشرت است
قسمت11بخش156"بيان يك استثنا از عموم حكم حجاب
قسمت11بخش157"معناى اينكه فرمود: (فاذا دخلتم بيوتن فسلموا على انفسكم ) **فاذا دخلتم بيوتافسلموا على انفسكم تحية من عند الله مباركه طيبة ...***
قسمت11بخش158"نهى از بى اعتنايى كردن به دعوت و فراخوانىرسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) و شانه خالى كردن از احضار و تكليف او (لا تجعلوادعاء الرسول ...)
قسمت11بخش159"(رواياتى در باره مفاد و شاءن نزول پاره از از آيات گذشته )
قسمت11بخش160"سوره فرقان ، آيات 1 - 3
قسمت11بخش161"توضيح آيه : (تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا)
قسمت12بخش162"اثبات ملك مطلق براى خداوند (له ملك السموات و الارض )
قسمت12بخش163"استنتاج فرزند و شريك نداشتن و انحصار خلقت ، تقدير و تدبير در اوعزوجل
قسمت12بخش164"توضيح اينكه خلقت ، تقدير و تدبير منحصرا از آن خداوند است
قسمت12بخش165"نكوهش مشركين كه آلهه اى گرفتند كه خالق چيزى نبوده و خود مخلوقند و مالك نفع وضرر، و موت و حيات و نشورى نيستند
قسمت12بخش166"بحث روايتى (دو روايت درباره مقصود از تسميه قرآن به (فرقان ) )
قسمت12بخش167"سوره فرقان ، آيات 4 - 20
قسمت12بخش168"حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
قسمت12بخش169"تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
قسمت12بخش170"طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مىخورد و...
قسمت12بخش171"جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
قسمت12بخش172"مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
قسمت12بخش173"مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
قسمت12بخش174"مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
قسمت12بخش175"طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
قسمت13بخش176"پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
قسمت13بخش177"معناى جمله (كانوا قوما بورا) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
قسمت13بخش178"رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله (كانوا قوما بورا) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
قسمت13بخش179"پاسخ دوم به اشكال مشركين
قسمت13بخش180"دو نكته
قسمت13بخش181"روايتى درباره شاءن نزول آيه : (و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
قسمت13بخش182"سوره فرقان ، آيات 21 - 31
قسمت13بخش183"احتجاج ديگر كفار در رد رسالت رسول الله (صلى اللّه عليه و آله وسلم ): چراملائكه بر او نازل نشده ، پروردگارمان را نمى بينيم
قسمت13بخش184"معناى جمله (حجرات محجورا) و مراد مشركين از بكار بردن آن در قيامت
قسمت13بخش185"كفار ملائكه را مى بينند ولى به هنگام مرگ و در روزى كه بشارتى برايشان نيست ومى گويند (حجرا محجورا)
قسمت13بخش186"در آن روز به اعمال كافران مى پردازيم ... فجعلناه هباء منثورا
قسمت13بخش187"معناى (خير) در آيه : (اصحاب الجنة يومئذ خير مستقرا واحسن مقيلا)
قسمت13بخش188"توضيح اين تعبير از وقوع قيامت كه فرمود: (يوم تشقق السماء بالغمام ...)
قسمت13بخش189"بيان جمله : (الملك يومئذ الحق للرحمن ) و وجه اينكه فرمود: (قيامت بر كفار روزىبس دشوار است )
قسمت13بخش190"آه و حسرت ظالم (منحرف از هدايت ) در روز قيامت : (يا ليتنى اتخذت معالرسول سبيلا، يا ويلتى يا ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا)
قسمت13بخش191"گلايه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) در روز قيامت از عاصيان امت خود به خداوند
قسمت14بخش192"رواياتى در باره حبط اعمال و در ذيل آيات گذشته مربوط بهاهل جنت و نار)
قسمت14بخش193"سوره فرقان ، آيات 32 - 40
قسمت14بخش194"توضيح و تقرير طعنه و اعتراض به ديگر كفار به قرآن از جهت تدريجى بودننزول آن
قسمت14بخش195"توضيح اينكه در بيان علت و حكمت تدريجى قرآن فرمود: كذلك لنثبت به فؤ ادك...)
قسمت14بخش196"بيان اينكه نزول تدريجى آيات به هنگام حاجت به آنها كاملترين راه تعليم معارفالهى است
قسمت14بخش197"پاسخ به اشكالى در ارتباط با نزول تدريجى آيات
قسمت14بخش198"وجوهى كه مفسرين در توجيه نزول تدريجى قرآن گفته اند و بيان ضعف آن وجوه
قسمت14بخش199"مفاد آيه : (الذين يحشرون على وجوههم الى جهنم ...)
قسمت14بخش200"و وجوهى كه در معناى حشر بر وجوه گفته شده است
قسمت14بخش201"ياداورى هلاك ساختن اقوام كافر پيشين : قوم موسى عليه السّلام ، قوم نوح عليهالسّلام ، قوم عاد و ثمود و اصحاب الرّسّ و اقوام بسيار ديگر
قسمت14بخش202"(رواياتى درباره اصحاب رس و عذاب آنان و...)
قسمت14بخش203"بيان حد مسلحقه (جماع زنان با يكديگر)
قسمت14بخش204"سوره فرقان ، آيات 41- 62
قسمت15بخش205"بيان استهزاء كفار و پاسخ خداوند به اينعمل آنها
قسمت15بخش206"مراد از معبود گرفتن هواى نفس و توضيحى درباره جمله : (اتخذ الهه هويه )
قسمت15بخش207"نفى سمع و عقل از كفار و تشبيه آنان به چهار پايانبل هم اضل سبيلا
قسمت15بخش208"تشبيه و تنظير جهل و ضلالت مردم و هدايت آنان به وسيله انبياء، به كشيدن سايهو...
قسمت15بخش209"معناى (مد الظل ) از نظر ديگر مفسرين
قسمت15بخش210"اشاره به نعمت باد و آب باران
قسمت15بخش211"مقصود از اينكه فرمود با قرآن با دشمنان جهاد كن (جاهدهم به جهادا كبيرا)
قسمت15بخش212"تشبيه انقسام مردم به مؤ من و كافر، به آب دو دريا (يكى گوارا و ديگرى ناگوار) وبه خلقت زن و مرد از نطفه
قسمت15بخش213"مقصود از استثنا (الا من شاء ان يتخذ الى زبه سبيلا) در آيه :(قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء...)
قسمت15بخش214"نظر مفسرين درباره استثناء مذكور
قسمت15بخش215"تنها وكيل و متصرف در امور بندگان خدا است كه داراى حيات و ملك و علم مطلق است
قسمت15بخش216"معناى جمله (الرحمن فسئل به خبيرا) و اقوال مختلف مفسرين در اين باره
قسمت15بخش217"حكايت استكبار مشركين از سجده براى خداوند و فزونى نفرتشان از آن
قسمت15بخش218"بيان استغنا و تعزز خداوند در مقابل استكبار مشركين
قسمت15بخش219"تنظير روشنگرى عالم روحانى و معنوى انسانها باارسال رسل ، به روشنگرى عالم طبيعت با شمس و قمر
قسمت16بخش220"بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت16بخش221"سوره فرقان ، آيات 63 - 77
قسمت16بخش222"صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان
قسمت16بخش223"رعايت اعتدال در انفاق : يكى از صفات مؤ منين
قسمت16بخش224"معناى اينكه در وصف مؤ منان فرمود: (لا يدعون مع الله الها آخر) با توجه به عقيدهمشركان درباره عبادت خدا
قسمت16بخش225"توجيه مخلد مرتكبين قتل ، زنا و ربا در عذاب
قسمت16بخش226"وجوهى كه در معناى تبديل سيئات به حسنات (فاولئكيبدل الله سيئاتهم حسنات ) گفته شد.
قسمت16بخش227"حسنه يا سيئه بودن عمل منوط به آثار عمل است وتبديل سيئات به حسنات نيز به معناى تبديل آثار است
قسمت16بخش228"مراد از اينكه درباره مؤ منين فرمود: (لا يشهدون الزورو اذا مروا باللغو مرواكراما)
قسمت16بخش229"وصف ديگر عباد الرحمن : آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت و بصيرت نمىپذيرند
قسمت16بخش230"معناى اينكه ايشان از خداوند مى خواهند: (ما را براى متقين امام قرار بده )
قسمت16بخش231"معناى آيه شريفه : (قل ما يعبوا بكم ربى لولا دعاوكم ...)
قسمت16بخش232"بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤ منين ، اسراف واقتار، تبديل سيئات به حسنات و...)
قسمت16بخش233"سوره شعراء، آيات 1-)
قسمت16بخش234"بيان غرض سوره مباركه شعراء و مكى بودن آن
قسمت16بخش235"تسلى دادن به پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : از اينكه ايمان نمى آورند غصهنخور
قسمت16بخش236"معناى اينكه مشركين از (ذكر محدث ) اعراض مى كنند
قسمت17بخش237"معناى جمله : (و ما كان اكثرهم مؤ منين ) و مفاد تعبير به (ما كان )
قسمت17بخش238"بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلقعلم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند)
قسمت17بخش239"(روايتى در ذيل آيه : (ان نشاء ننزل عليهم ..)
قسمت17بخش240"سوره شعراء، آيات 10 - 68
قسمت17بخش241"غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قومموسى و هارون ، ابراهيم و نوح و...
قسمت17بخش242"اشاره به معناى (خوف ) و فرق آن با (خشيت )
قسمت17بخش243"بيان اينكه جمله : (فارسل الى هارون اخى ) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
قسمت17بخش244"معناى (ذنب ) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: (و لهم على ذنب )
قسمت17بخش245"دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
قسمت17بخش246"گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
قسمت17بخش247"مفاد جمله : (و انت من الكافرين ) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمدهاست
قسمت17بخش248"پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
قسمت17بخش249"مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :(قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...)
قسمت17بخش250"رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
قسمت17بخش251"مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهبلى ربى حكما)
قسمت17بخش252"توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
قسمت17بخش253"توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
قسمت17بخش254"بيان گفتار مفسرين درباره جمله (الم نربك ) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
قسمت18بخش255"اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
قسمت18بخش256"بيان علت اينكه فرعون گفت : (رب العالمين چيست ؟)
قسمت18بخش257"تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
قسمت18بخش258"دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتاربعضى مفسرين در اين زمينه
قسمت18بخش259"جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : (قال ربكم و رب آبائكم الاولين )
قسمت18بخش260"فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
قسمت18بخش261"فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
قسمت18بخش262"موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
قسمت18بخش263"معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
قسمت18بخش264"پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
قسمت18بخش265"واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
قسمت18بخش266"قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
قسمت18بخش267"نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
قسمت18بخش268"سوره شعرا، آيات 69 - 104
قسمت19بخش269"سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
قسمت19بخش270"توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
قسمت19بخش271"اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
قسمت19بخش272"ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيفمى كند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
قسمت19بخش273"اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
قسمت19بخش274"وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اىكه به خود نسبت دارد
قسمت19بخش275"مقصود از (حكم ) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
قسمت19بخش276"مراد از (لسان صدق در آخرين ) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : (واجعل لى لسان صدق فى الاخرين )
قسمت19بخش277"بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجهانحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
قسمت19بخش278"وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء (الا من اتى اللّه بقلب سليم ) در آيه : يوملا ينفع ...)
قسمت19بخش279"فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
قسمت19بخش280"بحث روايتى (رواياتى درباره (لسان صدوق فى الاخرين )، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
قسمت19بخش281"دو روايت در ذيل (و اغفر لابى ) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
قسمت19بخش282"بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
قسمت19بخش283"دو روايت در ذيل (فما لنا من شافئين ...) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
قسمت20بخش284"سوره شعرا، آيات 105 - 122
قسمت20بخش285"وجه اينكه قوم نوح را مكذب همه مرسيلن خوانده و فرموده است : (كذبت قوم نوحالمرسلين )
قسمت20بخش286"در گفتگوى نوح عليه السّلام با قوم خود، آنان ايمان آوردن افراد بىمال و مكنت به او را بر او خرده مى گيرند
قسمت20بخش287"نوح عليه السّلام از خداوند مى خواهد بين او و قومش قضاى خود را براند
قسمت20بخش288"بحث روايتى (چند روايت درباره نوح عليه السّلام و قوم او)
قسمت20بخش289"سوره شعرا، آيات 123 - 140
قسمت20بخش290"توبيخ قوم هود عليه السّلام بخاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى كاخ مانند براىتفاخر و تفريح ) و افراد در غضب
قسمت20بخش291"انكار و تكذيب قوم هود عليه السّلام و هلاك گرديدنشان
قسمت20بخش292"روايتى درباره دعوت هود عليه السّلام و روايتى درذيل جمله : (اتبنون بكل ريع آية تعبثون )
قسمت20بخش293"سوره شعراء، آيات 141 - 159
قسمت20بخش294"نهى نمودن صالح عليه السّلام قوم ثمود را از اطاعت امر مسرفان كه فساد مى كنند واصلاح نمى كنند
قسمت20بخش295"توضيح اينكه نتيجه انحراف انسان از فطرت ، فساد و افساد در زمينبالمآل عذاب و هلاك است
قسمت20بخش296"تكذيب و نافرمانى قوم ثمود و گرفتار شدن به عذاب الهى
قسمت20بخش297"سوره شعراء، آيات 160 - 175
قسمت20بخش298"توضيح (ما خلق لكم ) كه در سخن لوط عليه السّلام با قوم خود آمده ، با بياناينكه آميزش با همجنس برخلاف نظام خلقت و فطرت انسان است .
قسمت21بخش299"سوره شعراء، آيات 176 - 191
قسمت21بخش300"اشاره به اينكه اصحاب ايكه چه كسانى بوده اند
قسمت21بخش301"دو روايت درباره رسالت شعيب عليه السّلام
قسمت21بخش302"سوره شعراء، آيات 192 - 227
قسمت21بخش303"معناى (انزال ) و (تنزيل ) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
قسمت21بخش304"توضيح و تفصيل معناى جمله : (نزل به الروح الامين على قلبك )
قسمت21بخش305"بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
قسمت21بخش306"وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه وآله وسلم ) گفته شده است
قسمت21بخش307"اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
قسمت21بخش308"معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
قسمت21بخش309"تفسير (ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين ) و معناى(اعجمين )
قسمت21بخش310"معناى آيه شريفه : (كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين اينچنين قرآن را در دلهاىمجرمان عبور مى دهيم ).
قسمت21بخش311"هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
قسمت21بخش312"ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
قسمت22بخش313"پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش ‍ مى آورد
قسمت22بخش314"زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
قسمت22بخش315"اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
قسمت22بخش316"توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
قسمت22بخش317"جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند واو را شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
قسمت22بخش318"روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : (و انذر عشيرتك الاقربين ) انجام داد
قسمت22بخش319"نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
قسمت22بخش320"روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : (و انذر عشيرتك الاقربين ) انجام داد
قسمت22بخش321"پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
قسمت22بخش322"دو روايت در ذيل (و تقلبك فى الساجدين ) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّهعليه و آله است
قسمت22بخش323"روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : (و الشعراء يتبعهم الغاوون ...)
قسمت22بخش324"سوره نمل آيات 1 - 6
قسمت23بخش325"با تكذيب معاد، انسان متحير، و اعمالش حبط و بلااثر است
قسمت23بخش326"سوره ، نمل ، آيات 7 - 14
قسمت23بخش327"معناى (شهاب ) و (قبس ) در (آتيكم بشهاب قبس لعلكم تصطلون
قسمت23بخش328"وجوه مختلف درباره مراد از (من فى النار) در آيه شريفه
قسمت23بخش329"بيان عدم منافات بين تشبيه عصاى موسى عليه السّلام بعد از القاء، به (ثعبانمبين مار بزرگ ) و به (جانّ مار كوچك )
قسمت23بخش330"توضيحى درباره جمله (انى لا يخاف لدى المرسلون ) و بيان اينكه ترس موسىعليه السّلام مذموم نبوده است
قسمت23بخش331"توضيح درباره (الا من ظلم ثم بدل حسنا...)
قسمت23بخش332"سوره نمل ، آيات 15 - 44
قسمت23بخش333"نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
قسمت23بخش334"مقصود از (منطق الطير) در سخن سليمان عليه السّلام (علمنا منطق الطير...)
قسمت23بخش335"بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
قسمت23بخش336"طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
قسمت23بخش337"عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
قسمت23بخش338"عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
قسمت23بخش339"سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجامعمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
قسمت23بخش340"ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
قسمت24بخش341"بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
قسمت24بخش342"حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
قسمت24بخش343"معناى (خب ء) و مفاد آيه : (الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات والارض ...)
قسمت24بخش344"و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
قسمت24بخش345"واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
قسمت24بخش346"توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : (قالت يا ايها الملواانى القى الى كتاب ...)
قسمت24بخش347"اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
قسمت24بخش348"تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
قسمت24بخش349"مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
قسمت24بخش350"راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
قسمت24بخش351"سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
قسمت24بخش352"تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
قسمت24بخش353"درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
قسمت24بخش354"آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه (عنده علم من الكتاب )
قسمت24بخش355"اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
قسمت24بخش356"معناى (ارتداد طرف ) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
قسمت24بخش357"احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
قسمت24بخش358"ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
قسمت24بخش359"گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام ) آنچه در قرآن آمده
قسمت24بخش360"2 - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
قسمت24بخش361"3 - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
قسمت25بخش362"4 - رواياتى كه در اين داستان وارد شده
قسمت25بخش363"احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه (وورث سليمان داود) عليه ابوبكردر مسئله غصب فدك
قسمت25بخش364"اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس(قبل ان يرتد اليك طرفك )
قسمت25بخش365"آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
قسمت25بخش366"سوره نمل ، آيات 45-53
قسمت25بخش367"مقصود از (تطيّر) و (طائر) در گفتگوى صالح عليه السّلام و قوم ثمود:(قالوا اطيرنابك و بمن معك ...)
قسمت25بخش368"هم قسم شدن مفسدان براى قتل صالح عليه السّلام واهل او، و مكر خدا و هلاك ساختن آنان
قسمت25بخش369"سوره نمل ، آيات 54 - 58
قسمت25بخش370"حكايت اجمالى داستان دعوت لوط عليه السّلام و تكذيب قوم او و هلاكتشان
قسمت25بخش371"سوره نمل ، آيات 59 - 81
قسمت25بخش372"انتقال از داستانهاى انبياء و اقوامشان به زمان خاتم الانبياء و احتجاج با كفار زمان اوصلى اللّه عليه و آله وسلم
قسمت25بخش373"توضيح اينكه دعاى مضطر چون صادقانه است قطعا اجابت مى شود (امن يجيب المضطراذا دعاه و يكشف السوء)
قسمت25بخش374"بيان فساد گفتار برخى مفسرين در ارتباط با آيه شريفه
قسمت25بخش375"مقيد بودن اجابت به مشيت خدا منافاتى با استغراق ندارد
قسمت25بخش376"خليفه بودن انسان در زمين مستلزم كشف سوء او و رفع موانع از پيش پاى اوست
قسمت26بخش377"مقصود از اينكه فرمود: (يبدء الخلق ثم يعيده )
قسمت26بخش378"بطور كلى در عالم وجود بطلان و نيستى راه ندارد
قسمت26بخش379"نفى الوهيت آلهه مشركين از طريق نفى ربوبيت آنها و انحصار ربوبيت در خداى سبحان
قسمت26بخش380"برهانى ديگر بر ابطال الوهيت آلهه مشركين با بيان اينكه آنان علمى به غيب و قيامتندارند
قسمت26بخش381"توصيف بى خبرى و استعباد و انكار مشركين نسبت به قيامت
قسمت26بخش382"معناى آيه : (قل عسى ان يكون ردف لكم بعض الذى تستعجلون ) و مفاد كلمه (عسى) و امثال آن در كلام خداى تعالى
قسمت26بخش383"بحث روايتى
قسمت26بخش384"رواياتى در مراد از بندگان در (وسلام على عباد الذين اصطفى )
قسمت26بخش385"روايتى كه در آن از جمله : (و يجعلكم خلفاء الارض ) وجوب مطلق فرمانبرى ازخليفه (حاكم ) استفاده شده و بيان مجعول بودن آن
قسمت26بخش386"نقل و رد روايتى راجع به اينكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) علم غيب نداشتهو...
قسمت26بخش387"سوره نمل ، آيات 82 - 93
قسمت26بخش388"مقصود از (قول ) و اخراج جنبنده اى از زمين كه با مردم سخن مى گويد
قسمت26بخش389"مراد از (آيات ) و خشر فوجى از هر امت در آيه : (و يوم نحشر منكل امة فوجا ممن كذب بآياتنا...)
قسمت27بخش390"مقصود از نفخ در صور در آيه : (و يوم ينفح فى الصور ففزع من فى السموات و منفى الارض ...) كدام نفخه است ؟
قسمت27بخش391"وجه اينكه تخريب و ويرانى عالم - با پيدايش قيامت - را صنع متقن خود خواند(صنع الله الذى اتقن كل شى ء)
قسمت27بخش392"حمل آيه : (و ترى الجبال تحسبها جامدة و هى تمرّمرّ السحاب ) بر حركت جوهرى وبر حركت انتقالى زمين
قسمت27بخش393"من ماءمور به عبادت خدا و تلاوت قرآن هستم و بس ، هر كه ايمان آورد براى خود و هركه گمراه گشت عليه خود
قسمت27بخش394"رواياتى درباره مراد از (دابة من الاءرض ) در آيه : (و اذا وقعالقول عليهم اخرجنا لهم دابة من الاءرض )
قسمت27بخش395"چند روايت راجع به مراد از (حسنه ) در آيه : (من جاء بالحسنة فله خير منها)