گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد شانزدهم
فهرست جلد شانزدهم

قسمت01بخش1"سوره قصص آيات 14-1
قسمت01بخش2"بيان آيات
قسمت01بخش3"غرض و مفاد سوره قصص : وعده جميل به مؤ منين با ذكر داستان موسى (عليه السلام )و فرعون
قسمت01بخش4"از داستان موسى (ع ) و فرعون مؤ منين بايد درس بگيرند
قسمت01بخش5"وصف كارهاى فرعون و محيطى كه موسى (عليه السلام ) در آن زاده شد
قسمت01بخش6"معناى آيه : (و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ...)
قسمت01بخش7"الهام به مادر موسى (عليه السلام ): موسى را شير بده و چون بر او ترسيدى ودريايش بيانداز
قسمت01بخش8"معناى (خاطى ء) و (مخطى ) و مقصود از اينكه فرعون و فرعونيان را در گرفتناز نيل (خاطئين ) لقب داد
قسمت01بخش9"معناى اينكه فرمود: (واصبح فؤ اد موسى فادغا...)
قسمت01بخش10"تعقيب و مراقبت خواهر موسى (ع ) او را بدرخواست مادرش
قسمت01بخش11"بازگردانيده شدن موسى (ع ) به دامان مادر به لطف الهى
قسمت01بخش12"بحث روايتى
قسمت01بخش13"چند روايت در ذيل آيه : (و نريد ان نمن على الذين الستضعفوا...) و جرى تطبيق آنبر ائمه اهل بيت (عليهم السلام )
قسمت01بخش14"روايتى متضمن داستان توليد موسى (عليه السلام ) و به رود انداخته شدن او و...
قسمت01بخش15"سوره قصص ، آيات 15 - 21
قسمت01بخش16"بيان آيات
قسمت01بخش17"فصل دوم از داستان موسى (عليه السلام ): حوادث بعد از بلوغ و بيرون رفتن از مصربه سوى مدين و...
قسمت01بخش18"مراد از اينكه موسى (عليه السلام ) بعد ازقتل (خطاءى ) مرد قبطى گفت : (هذا من ...
قسمت02بخش19"مفاد آيه : (قال رب بما انعمت على فلن اكون ظهيرا للمجرمين ) و وجوهى كه در معناىآن گفته شده است
قسمت02بخش20"مراد از (مجرمين ) در قول موسى (ع ) (فلن اكون ظهيرا للمجرمين )
قسمت02بخش21"بحث روايتى (چند روايت درباره آمدن موسى (عليه السلام ) به مصر و كشتن مرد قطبىبه خطا و اينكه گفت : ...
قسمت02بخش22"آيات 28-22 سوره قصص
قسمت02بخش23"بيان آيات مربوط به فصل سوم داستان موسى : بيرون شدن از مصر به سوى مدينو ملاقات با شعيب (عليه السلام ) و ...
قسمت02بخش24"(مدين ) كدام شهر بوده است ؟
قسمت02بخش25"موسى (عليه السلام ) در اعمال خود مراقبت شديد داشته و فقط رضاى خدا را در نظرداشته است
قسمت02بخش26"بحث روايتى
قسمت02بخش27"رواياتى در ذيل جمله (رب انى لما انزلت الى من خير فقير)
قسمت02بخش28"سوره قصص ، آيات 29 - 42
قسمت02بخش29"رواياتى در ذيل آيات راجع به داستان ورود موسى (عليه السلام ) به مدين و ملاقاتبا شعيب (عليه السلام گشتن و...
قسمت02بخش30"توضيحى در مورد تكلم خداى تعالى با موسى (عليه السلام ) در طور سينا از وراىحجاب (شجرة )
قسمت03بخش31"وجوه مختلف در معناى جمله : (واضمم اليك جناحك من الرهب ...) در خطاب خداوند بهموسى (عليه السلام )
قسمت03بخش32"سبب درخواست موسى (ع ) از خداوند كه هارون را به يارى اش بفرستد
قسمت03بخش33"سخن فرعونيان در تكذيب موسى (عليه السلام ) و جواب آن حضرت بدانان
قسمت03بخش34"مقصود فرعون از اينكه به (هامان ) گفت : برايم برجى بساز (لعلى اطلع الىاله موسى )
قسمت03بخش35"مراد از اينكه فرمود: فرعونيان را پيشوايانى كه به سوى آتش مى خوانند قرارداديم ...
قسمت03بخش36"بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى (عليه السلام )و دعوت او)
قسمت03بخش37"گفتارى پيرامون داستانهاى موسى (عليه السلام )و هارون - در چندفصل
قسمت03بخش38"1- مقام موسى نزد خدا و پايه عبوديت او.
قسمت03بخش39"2- آنچه از سرگذشت موسى كه در قرآن آمده است
قسمت03بخش40"3 - مقام هارون نزد خدا و پايه عبوديت او
قسمت03بخش41"4 - داستان موسى (عليه السلام ) در تورات عصر حاضر
قسمت03بخش42"آيات 56-43 سوره قصص
قسمت03بخش43"بيان آيات
قسمت03بخش44"اشاره به سياق نزول اين آيه شريفه
قسمت04بخش45"جواب به مشركين كه هم قرآن و هم تورات را رد و انكار مى كنند و گفتند: (سحرانتظاهرا) و (انا بكل كافرون )
قسمت04بخش46"مدح و ستايش طايفهى اى از اهل كتاب كه به قرآن ايمان آوردند و... و مژده به ايشانكه دوبار پاداش داده مى شوند.
قسمت04بخش47"بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات گذشته )
قسمت04بخش48"بيان گرامى تر بودن حضرت محمد(ص ) و امت او نزد خدا از موسى (ع ) و امت او
قسمت04بخش49"شاءن نزول (لذين آتيناهم لكتاب ...) و ميان معناى (و يدرون بالحسنة السية )
قسمت04بخش50"روايت جعلى اهل سنت درباره كفر ابوطالب و بيان اينكه ائمه اطهار (ع )قائل به ايمان او هستند
قسمت04بخش51"سوره قصص ، آيات 57 - 75
قسمت04بخش52"بيان آيات
قسمت04بخش53"غرض كلى آيات : بيان بهانه ديگرى از مشركين بر عدم ايمانشان به قرآن
قسمت04بخش54"پاسخ به اين عذر و بهانه مشركين كه اگر ايمان بياوريم از سرزمينمان رانده مىشويم
قسمت04بخش55"جواب ديگرى به آن بهانه : تنعم و بهره مندى مادى درحال كفر و بى ايمانى ، در معرض هلاكت و فنا است
قسمت05بخش56"ترجيح پيروى هدى بر ترك آن با مقايسهحال پيروان هدايت با حال پيروان هوى
قسمت05بخش57"سخن پيشوايان شرك در روز قيامت كه در مقام بيزارى جستن از پيروان خود (مشركين )
قسمت05بخش58"معناى و مراد از جمله (اءغوينا هم كما غوينا)
قسمت05بخش59"معناى اينكه كورى به اخبار نسبت داده شده (فعميت عليهم الانباء) نه به خود مشركين
قسمت05بخش60"پاسخ ديگر به عذر و بهانه مشركين
قسمت05بخش61"بيان اينكه خداوند داراى اختيار تكوينى (يخلق ما يشاء) و تشريعى (ويختار) است
قسمت05بخش62"معناى مختار بودن انسان و بيان اينكه او در برابر اراده تكوينى و تشريعى خدااختيارى ندارد
قسمت05بخش63"مقصود از اينكه فرمود: (ما كان لهم الخيرة )
قسمت05بخش64"سه وجه براى اينكه فقط خدا مستحق پرستش است : (له الحمد فى الاولى و الاخرة وله الحكم و اليه ترجعون )
قسمت05بخش65"اثبات توحيد ربوبى خداى تعالى با بيان عجز آلهه مشركين از آوردن نور يا ياآوردن شب
قسمت05بخش66"در قيامت كه روز كشف حقائق است بطلان پندار مشركان آشكار مى گردد (فعلمواان الحقلله ...)
قسمت05بخش67"بحث روايتى (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت05بخش68"سوره قصص ، آيات 76 - 84
قسمت06بخش69"بيان آيات مربوط به قارون كه بهره مندى ازمال و ثروت او را از خدا غافل ساخته به هلاكتش انجاميد
قسمت06بخش70"اشاره اى لطيف به كثرت فراوان ثروت قارون (ان مفاتحة لتنوء بالصبة اولىالقوة )
قسمت06بخش71"گفتگوى مؤ منين با قارون و اندرزدادن به او به اينكه سرمستى نكند و با انفاقاموال براى آخرت توشه بياندوزد
قسمت06بخش72"پاسخ مستكبرانه قارون : اموال من حاصل كاردانى و مهارت خودم مى باشد و كسى در آنسهيم نبوده حق مداخله ندارد
قسمت06بخش73"جواب به قارون با يادآورى اينكه خداوند پيش از او كسانى توانگرتر از او را هلاكساخته است بدون اينكه علم و ...
قسمت06بخش74"وجوهى كه در معنااى جواب قارون (انما اوتيته على علم عندى ) گفته شده است
قسمت06بخش75"ديدگاه يكدسته (دنياپرستان ): تمناى داشتن ثروتى چون ثروت قارون
قسمت06بخش76"دسته اى ديگر (مؤ منان ): (ثوب اللدخير...)
قسمت06بخش77"بعد از هلاكت قارون ، برآرزومندان ثروت او معلوم گشت كه وسعت و تنگى رزق تابعمشيت خدا است .
قسمت06بخش78"بهشت مختص كسانى است كه در اين دنيا خواهان برترى جوئى و فساد نباشند
قسمت06بخش79"اشاره به اينكه ملاك در ثواب و عقاب ، آثارحاصل از اعمال است
قسمت06بخش80"بحث روايتى (رواياتى درباره داستان قارون و آيات مربوط به آن )
قسمت06بخش81"داستان قارون در تورات حاضر
قسمت06بخش82"چند روايت درباره تواضع و بيان اينكه بسا مى شود كه بند كفش كسى موجب عجب واستعلاى او مى شود
قسمت06بخش83"سوره قصص ، آيات 85 - 88
قسمت06بخش84"معناى آيه و وجوه مختلفى كه درباره مراد از (معاد) در آن گفته شده است
قسمت06بخش85"معناى جلمه (قل ربى احملم من جاء بالهدى ...) و سخن بعضى مفسران درباره آن
قسمت07بخش86"شرح و توضيح اينكه توحيد خداوند را به(كل شى ء هالك الا وجهه ) تعليل فرمود
قسمت07بخش87"بيان وجه ديگرى در تغيير (كل شى ء هالك الا وجهه )
قسمت07بخش88"جواب به يك شبه و اشاره به اينكه مقصود از هلاكت نابودى نيست
قسمت07بخش89"وجوه مختلف و متعددى كه درباره مراد از هلاكتكل شى ء و استثناى وجه خدا گفته شده است .
قسمت07بخش90"بحث روايتى
قسمت07بخش91"(رواياتى درباره معنى و مفاد جمله : (كل شى ء هالك الا وجهه )
قسمت07بخش92"سوره عنكبوت آيات 1 - 13
قسمت07بخش93"حاصل و خلاصه اى از غرض و مفاد سوره عنكبوت و اشاره به مكى بودن آن
قسمت07بخش94"بيان سنت الهى مبنى بر امتحان و آزمايش امت ها
قسمت07بخش95"علت فتنه و امتحان الهى : تمايز راستگويان از دروغ گويان در ادعاى ايمان
قسمت07بخش96"معناى آيه : (ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا...)
قسمت07بخش97"مفاد آيه : (من كان يرجو القاء الله ...) و مردا از (لقاء الله )
قسمت08بخش98"امر به نيكى به والدين و نهى از پيروى ايشان در شرك ورزيدن به خدا
قسمت08بخش99"وصف مؤ منين زبانى كه ايمان عاريتى دارند
قسمت08بخش100"طائفه مورد بحث در آيات سابق همان منافقين اند
قسمت08بخش101"مشركين نه تنها عذاب ديگران را بدوش نمى كشند بلكه عذابشان مضاعف خواهد بود
قسمت08بخش102"رواياتى در معنى و شاءن نزول آيه : (احسب الناس ان يتركوا...) و آيه : (و منالناس من يقول آمنا...)
قسمت08بخش103"داستان عياش بن ابى ربيعه و نزول آيه (و ما كان لمؤ من انيقتل مؤ منا الاخطاء) درباره او
قسمت08بخش104"رواياتى كه مى گويد امت اسلام پس از پيامبر(ص ) در بوته فتنه و آزمايش قرار مىگيرند
قسمت08بخش105"دو روايت در ذيل : (ليحملن اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم )
قسمت08بخش106"سوره عنكبوت ، آيات 14 - 40
قسمت08بخش107"بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
قسمت08بخش108"توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادتخدا و ابطال بت پرستى
قسمت08بخش109"احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
قسمت09بخش110"احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
قسمت09بخش111"بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
قسمت09بخش112"بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
قسمت09بخش113"تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
قسمت09بخش114"معنى و مورد استعمال كلمه (اجر) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: (وآتينا اجره فى الدنيا)
قسمت09بخش115"مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
قسمت09بخش116"نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
قسمت09بخش117"مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
قسمت09بخش118"اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذابالهى
قسمت09بخش119"بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
قسمت09بخش120"رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
قسمت09بخش121"سوره عنكبوت ، آيات 41 - 55
قسمت09بخش122"تمثيل اتخاذ ارباب و آلهه و روى آوردن به غير خدا به اتخاذ سست ترين خانه ها،خانه عنكبوت
قسمت09بخش123"معنى و مفااد آيه شريفه : (ان الله يعلم ما يدعون من دونه من شى ء...)
قسمت10بخش124"خلقت ، تدبير و ولايت ملازم يكديگرند و هر سه مختص به خداى تعالى است
قسمت10بخش125"چگونه نماز ايستادن را از فحشا و منكر باز مى دارد
قسمت10بخش126"جواب به اين اشكال كه چرا بسيارى از نمازگزاران مرتكب كبائر و منكرات مى شوند؟
قسمت10بخش127"حق مطلب در پاسخ اشكال فوق
قسمت10بخش128"معناى (ذكر) و مقصود از اينكه درباره نماز فرمود: (و لذكر الله اكبر)
قسمت10بخش129"وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (ولذكر الله اكبر) گفته اند
قسمت10بخش130"مقصود از مجادله نيكو با اهل كتاب كه بدان امر فرموده است
قسمت10بخش131"احتجاج بر اثبات اينكه قرآن نازل از ناحيه خداى سبحان است
قسمت10بخش132"بحث روايتى
قسمت10بخش133"رواياتى در ذيل آيه : (ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر و لذكر اللهاكبر)
قسمت10بخش134"رواياتى درباره ياد خدا و در ذيل (ولذكر الله اكبر)
قسمت10بخش135"چند روايت حاكى از اينكه مراد از (الذين اوتوا العلم ) ائمه (عليهم السلام ) هستند ودرباره شاءن نزول آيه : ...
قسمت10بخش136"سوره عنكبوت ، آيات 56 - 60
قسمت10بخش137"امر و تحرص به مهاجرت و صبر كردن بر مشكلات هجرت
قسمت10بخش138"مرگ براى شما قطعى است پس خد را براى آخرت مهيا سازيد
قسمت11بخش139"بحث روايتى (رواياتى در ذيل آيات : (الم تكن ارض الله واسعة ...) و(كل نفس ذائقة الموت ) و (كاءين من دابه لا تحمل رزقها...)
قسمت11بخش140"همه انسانها مى ميرند حتى پيامبران (انك ميت و انهم ميتون )
قسمت11بخش141"آيات 69-61 سوره عنكبوت
قسمت11بخش142"ضد و نقيض ها در اعتقادات مشركين درباره خالق و مدبر عالم
قسمت11بخش143"ضيق و وسعت روزى و معيشت بدست خداوند است و بس
قسمت11بخش144"توضيح اينكه زندگى دنيا لهو و لعب و زندگى آخرت حيات واقعى است
قسمت11بخش145"حكايت تناقض ديگر از تناقضهاى مشركين
قسمت11بخش146"مكه مكرمه حرم امن الهى است
قسمت11بخش147"معناى آيه : (والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين )
قسمت11بخش148"بحث روايتى (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت11بخش149"سوره روم ، آيات 1 - 19
قسمت11بخش150"اشاره به مضامين و غرض سوره مباركه روم
قسمت11بخش151"وجوهى كه در معناى آيه : (يومئذ يفرح المؤ منون بنصر الله ...) و ارتباط آن باقبل (غلبت الروم ...) گفته شده است
قسمت11بخش152"اشاره اى در مورد وجه اينكه خداوند خلف وعده نمى كند (لا يخلف الله وعده )
قسمت11بخش153"چند وجه در بيان مفاد آيه : (يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا...)
قسمت11بخش154"توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به (حق ) و(اجل مسمى ) نيافريد
قسمت11بخش155"دو وجه در معناى آيه : (ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان كذبوا بآيات الله...)
قسمت12بخش156"نكاتى كه از آيه : (فسبحان حين تمسون و حين تصبحون وله الحمد...) استفاده مىشود
قسمت12بخش157"بحث روايتى (نقد رواياتى كه در ذيل آيه : (غلبت الروم ...) و شرطبندى با مشركينبر سر غلبه روم نقل شده )
قسمت12بخش158"شرطبندى ابوبكر با مشركين بعد از نزول آيه تحريم قمار بوده است .
قسمت12بخش159"سوره روم آيات 20 - 26
قسمت12بخش160"اشاره به مراد از اينكه در مقام بر شمردن آيات خود فرموده است خدا شما را از خاكآفريد
قسمت12بخش161"بيان اينكه خلقت ازواج و جعل مودت و مهربانى بين زن و مرد از آيات خدا است
قسمت12بخش162"اختلاف انسانها از نظر زبان ، نژاد و... از آيات الهى است
قسمت12بخش163"يادآورى آيات الهى ديگر: خوابيدن در شب ، تلاش در روز، رعد و برق ،فروفرستادن باران و...
قسمت12بخش164"مراد از، قيام آسمان و زمين در (و من آياته ان تقوم السماء و الاءرض باءمره )
قسمت12بخش165"يادآورى آيات الهى ديگر: خوابيدن در شب ، تلاش در روز، رعد و برق ،فروفرستادن باران و... نكاتى كه در ترتيب بيان آيات وجود دارد
قسمت12بخش166"همه موجودات تحت از اطاعت تكوينى خداوند هستند
قسمت12بخش167"سوره روم ، آيات 27 - 39
قسمت12بخش168"طرح يك اشكال و بيان وجوه مختلفى در پاسخ به آن
قسمت12بخش169"پاسخ ديگرى از صاحب كشاف و بيان چهاراشكال به آن
قسمت12بخش170"جواب به اشكال فوق با بيان مفاد جمله : (وللهالمثل الاءعلى )
قسمت13بخش171"تمثيلى متضمن رد و ابطال پندار مشركين درباره اينكه خدا از مخلوقات خود شركايىدارد
قسمت13بخش172"شرح مفاد آيه : (فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التى فطر الناسعليها...)
قسمت13بخش173"بيان اينكه فطرت انسان هادى همه افراد در هر عصر و مصر به سوى سعادت است
قسمت13بخش174"اقوال مختلف مفسرين درباره مفردات و مفاد آيه (فاقم وجهك للذين حنيفا...)
قسمت13بخش175"كلام فخر رازى در مراد از (لاتبديل لخلق الله ) و بياناشكال آن
قسمت13بخش176"نهى از تخرب و تفرق در دين كه از صفات مشركين و ناشى از پيروى آنان از اهواءخود است
قسمت13بخش177"مراد آيه شريفه و بيان عدم منافات آن با آيه (و اذا مس الانسان ضردعوا...)
قسمت13بخش178"وسعت و تنگى معيشت تابع مشيت خدا است (يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)
قسمت13بخش179"مراد از (ربا) و (زكات ) در آيه : (و ما آتيتم من ربا ليربوا...)
قسمت13بخش180"بحث روايتى
قسمت13بخش181"روايتى درباره شاءن نزول آيه : (ضرب لكم مثلا من انفسكم ...) كه در مقام نفىاعتماد به شريك داشتن خدا است
قسمت13بخش182"رواياتى در ذيل آيه : (فطرة الله التى فطر الناس عليها...) و بيان مراد از(فطرت )
قسمت13بخش183"چند روايت حاكى از اينكه كل مولود يولد على الفطرة ...
قسمت13بخش184"فدك حق مسلم حضرت زهرا(س ) بوده است
قسمت14بخش185"گفتارى در معناى فطرى بودن دين در چندفصل
قسمت14بخش186"1 - هدايت عامه موجودات بسوى غايت تكوينى خود
قسمت14بخش187"2 - زندگى اجتماعى و نياز به قانون ويژگى انسان است
قسمت14بخش188"3- دين (مجموعه سنن قوانين ) بايد در جهت برآوردن حوائج حقيقى انسان و مطابق بافطرت و تكوين تشريع شده باشد.
قسمت14بخش189"4 - اسلام (دين فطرت )، (دين خدا) و(سبيل الله ) است
قسمت14بخش190"سوره روم ، آيات 40 - 47
قسمت14بخش191"هيچ شاءنى از شؤ ون عالم از (خلقت ) جدا نيست و لذا خالق عالم را شريكى نيست
قسمت14بخش192"اشاره به وجود رابطه مستقيم بين اعمال مردم و حوادث عالم
قسمت14بخش193"سخن عجيب مفسرين در ذيل آيه (ظهر الفساد فى البر و البحر...)
قسمت14بخش194"دو دسته شدن مردم در روز قيامت ، كافران به سوى جهنم و نكو كرداران به سوىبهشت
قسمت14بخش195"پاداشى كه خدا به مؤ منان صالح العمل مى دهدفضل او است كه ناشى از محبت خدا به بندگان خود مى باشد
قسمت14بخش196"يادآورى آيت (باد) و آثار آن
قسمت14بخش197"بحث روايتى (رواياتى در ذيلآيه : (ظهر الفساد...) و برخى ديگر از آيات گذشته )
قسمت14بخش198"سوره روم ، آيات 48 - 53
قسمت14بخش199"استدلال بر توحيد و معاد با يادآورى انزال باران و ديگرافعال خداى تعالى
قسمت14بخش200"خدايى كه زمين موات را (با فرستادن باران ) زنده مى كند مردگان را نيز زنده خواهدكرد
قسمت15بخش201"سوره روم ، آيات 54 - 60
قسمت15بخش202"يادآورى مراحل خلقت و حيات انسان
قسمت15بخش203"وصف حال مجرمين در قيامت كه فاصله بين مرگ و بعث خود را ساعتى بيش نمىپندارند
قسمت15بخش204"سوره لقمان ، آيات 1 - 11
قسمت15بخش205"مضامين سوره مباركه لقمان و غرض از نزول آن
قسمت15بخش206"نكوهش كسى كه براى منصرف ساختن مردم از حقائق و معارف قرآن ، به ترويج (لهوالحديث ) مى پرداخته است
قسمت15بخش207"توصيف خريدار لهو الحديث : گويا گوشش در برابر تلاوت قرآن كر است
قسمت15بخش208"بحث روايتى (رواياتى درباره شاءن نزول آيه : (و من الناس من يشترى لهو الحديث...) و اينكه غنا لهو الحديث است )
قسمت15بخش209"رواياتى دال بر حرمت غنا و موسيقى
قسمت15بخش210"حديثى از امام سجاد(ع ) در بيان شدت حرمت موسيقى
قسمت15بخش211"سوره لقمان ، آيات 12 - 19
قسمت15بخش212"(شكرگزارى خداوند) حكمتى است كه خدا به لقمان عطا فرمود.
قسمت15بخش213"اشاره به علت اينكه شرك به خدا ظلم عظيم است
قسمت15بخش214"تشكر از پدر و مادر شكر خدا است
قسمت15بخش215"بيان موردى كه نبايد در آن از والدين اطاعت كرد
قسمت15بخش216"بخاطر والدين نبايد از دين - كه رهنماى سعادت ابدى است - چشم پوشى كرد
قسمت15بخش217"علم خداوند به تمامى پنهان ها احاطه دارد
قسمت15بخش218"معناى اينكه لقمان بعد از امر فرزند به صبر بر مصائب ، صبر را از (عزمالامور) خواند
قسمت15بخش219"توضيح سفارشات ديگر لقمان به فرزند: (و لا تصعر خدك للناس ...)
قسمت15بخش220"بحث روايتى
قسمت15بخش221"رواياتى درباره حقوق والدين و حد اطاعت از ايشان
قسمت16بخش222"رواياتى درباره نماز، صبر و پرهيز از گناهان كوچك و راجع به معناى جمله : (ولاتصعر خدك للناس )
قسمت16بخش223"گفتارى پيرامون داستانلقمان و پاره اى از كلمات حكمت آميز او - در دوفصل
قسمت16بخش224"1 - شخصيت و داستان لقمان و حكمت داده شدنش ، در روايات
قسمت16بخش225"پاره اى از مواعظ و حكم آن جناب
قسمت16بخش226"سوره لقمان ، آيات 20 - 34
قسمت16بخش227"معناى اينكه فرمود: (سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض )
قسمت16بخش228"نكوهش از مجادله بدون علم و از روى تقليد درباره خدا
قسمت16بخش229"احتجاج بر وحدانيت خداى تعالى در الوهيت و ربوبيت ، از طريق انحصار ملك حقيقى دراو، و غنى و ...
قسمت16بخش230"افاده كثرت و وستعت خلق و تدبير خداى تعالى
قسمت16بخش231"بيان امكان معاد در برابر استبعاد مشركين
قسمت16بخش232"اعتراض به آينه شريفه و پاسخ به آن
قسمت17بخش233"استشهاد براى علم خدا به اعمال بندگان به تدبير جارى در نظام شب و روز
قسمت17بخش234"معناى (حق ) بودن خداى تعالى و (على ) و (كبير) بودن او عزاسمه
قسمت17بخش235"معناى جمله : (و لا يغرنكم بالله الغرور)
قسمت17بخش236"بيان اينكه خداوند عالم به هر كوچك و بزرگ است
قسمت17بخش237"بحث روايتى
قسمت17بخش238"چند روايت در بيان مراد از نعمت هاى ظاهر و باطن درذيل آيه (واسبغ عليكم نعمه ظاهرة و باطنة )
قسمت17بخش239"وصف دنيا از زبان اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در جواب مردى كه از دنيا بدگويى مىكرد
قسمت17بخش240"چند روايت در مورد انحصار علم به چند چيز در خداى تعالى درذيل آيه : (ان الله عنده علم الساعة و...)
قسمت17بخش241"سوره سجده ، آيات 1 - 14
قسمت17بخش242"بيان آيات
قسمت17بخش243"اجمال مطالبى كه سوره مباركه سجده متضمن است
قسمت17بخش244"مقصود از قومى كه پيش ز پيامبر اسلام (صلى الله عليه و اله و سلم )، پيامبر بهسويشان فرستاده نشده بود (ما اتيهم ن نذير من قبلك )
قسمت17بخش245"استواء خداوند بر عرش كنيه از مقام تدبير موجودات بعد از خلقت آنها است
قسمت17بخش246"تحليل معناى شعاعت و اينكه جز خداوند ولى و شفيعى نيست
قسمت17بخش247"معناى ديگرى كه مفسرين براى جمله : (ما لكم من دونه من ولى و لا شفيع )قائل شده ند و براى آن توجيهاتى كرده اند
قسمت17بخش248"توضيح مفاد آيه : (يدبر الامر من السماء الى االارض ثم يعرج اليه فى يوم كانمقداره الف سنة مما تعدون )
قسمت18بخش249"اشاره به حقيقت حسن و بيان اينكه خلقت و حسن متلازمند (احسنكل شى ء خلقه ) و زشتى و بدى ذاتى مخلوقات نيست
قسمت18بخش250"مراد از انسان در جمله : (و بدء خلق الانسان من طين )
قسمت18بخش251"سخن كفار در مقام استعباد معاد، و جواب به آن
قسمت18بخش252"بيان اينكه مرگ انسان نابودى انسان نابودى او نيست با توضيحى راجه به تجردنفس
قسمت18بخش253"جلوه اى از حال مشركين در روز قيامت
قسمت18بخش254"اشاره به قضاى الهى در امر هدايت و ضلالت انسانها
قسمت18بخش255"بحث روايتى (رواياتى درباره توفى ملك السموات و...)
قسمت18بخش256"گفتارى پيرامون پيدايش انسان نخستين
قسمت18بخش257"بررسى آنچه در قرآن در اين باره آمده است
قسمت18بخش258"نظريان و فرضيات مختلف در اين باره ، از آن جمله فرضيه تطور انواع
قسمت18بخش259"بيان عدم دلالت آياتى كه احيانا براى تاءييد فرضيه تطور بدانها استشهاد شدهاست بر صحت اين فرضيه
قسمت18بخش260"سوره سجده ، آيات 15 - 30
قسمت19بخش261"از نظر اوصافشان
قسمت19بخش262"معرفى مؤ منين از نظر اعمالشان
قسمت19بخش263"بشارت به مؤ منين به پاداشى مافوق علم و تصور همگان (فلا تعلم نفس ما اخفى لهممن قرة اعين )
قسمت19بخش264"مقايسه مومن و كافر از نظر عاقبت آنها، پاداش و جزاى الهى
قسمت19بخش265"وجوه مختلف درباره مراد از (بلقائه ) در آيه (و لقد آتينا موسى الكتاب فلا تمنفى مربة من لقائه ...)
قسمت19بخش266"مقصود از (فتح ) در آيه : (و يقولون متى هذا الفتح ...)
قسمت19بخش267"بحث روايتى
قسمت19بخش268"رواياتى دز ذيل آيه (تتجافى جنوبهم عن المضاجع ) و (فلا تعلم نفس ما اخفىلهم من قرة اعين ...)
قسمت19بخش269"رواياتى در عظمت نماز شب و فضيلت شب و روز جمعه
قسمت19بخش270"چند روايت در ذيل آيه (افمن كان مؤ منا كمن فاسقا...) و (لنذيقنهم من العذاب الادنى...)
قسمت19بخش271"سوره احزاب ، آيات 1 - 8
قسمت19بخش272"اشاره به زمينه نزول آيه : (يا ايهاا النبى اتق الله و لا تطع الكافرين و المنافقين...)
قسمت19بخش273"معناى جمله : (ما جعل الله من قلبين فى جوفه ) و ارتباط آن را باقبل و بعد
قسمت19بخش274"الغاء رسم و سنت (ظهار) و (دعاء و تبنى - فرزند خواندگى
قسمت19بخش275"توضيح مفاد و مراد از اينكه فرمود: (النبى اولى بالمؤ منين من انفسهم و ازواجهامهاتهم )
قسمت19بخش276"بيان الويت در توراث صاحبان رحم از مؤ منين
قسمت20بخش277"الغاء سنت توراث غير ارحام از يكديگر - مراد از ميثاقى كه خداوند از پيامبرانگرفت
قسمت20بخش278"وجوهى كه درباره مراد از اينكه فرمود: (تا از راستى راستگويان بپرسد) گفتهاند
قسمت20بخش279"بيان اينكه مراد از راستى در جمله : (ليسئل الصادقين عن صدقهم ) انطباق پيمانالهى در عالم ذربا كردار و عمل در اين عالم است
قسمت20بخش280"بحث روايتى
قسمت20بخش281"روايتى درباره شاءن نزول آيه : (يا ايها النبى اتق الله ...)
قسمت20بخش282"چند روايت حاكى از اينكه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود هر كه را منمولايم على (عليه السلام ) مولا است در ...
قسمت20بخش283"سوره احزاب ، آيات 9 - 27
قسمت20بخش284"بيان آيات مربوط به داستان جن احزاب (خندق )
قسمت20بخش285"حكايت ترس و بهانه تراشى منافقان و بيماردلان بعد از مشاهده لشكر انبوه دشمن وسخن پراكنى هايشان در ...
قسمت20بخش286"مقصود از اينكه فرمود: (لقد كان لكم فىرسول الله اسوة حسنة ...)
قسمت20بخش287"وصف حال مؤ منين بعد از ديدن لشكريان احزاب : افزون گشتن ايمان ، وفا و استوارىبر عهده و...
قسمت20بخش288"بيان وصف مؤ منينى كه به عهد خود وفا كردند
قسمت20بخش289"اشاره به اينكه بسا مى شود گناه مقدمه سعادت و آمرزش مى شود
قسمت21بخش290"بحث روايتى
قسمت21بخش291"داستان اجتماع قبائل مختلف عرب براى جنگ با پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ووقايع جنگ احزاب : حفر خندق و...
قسمت21بخش292"يكى از معجزات پيامبر اكرم (ص ) در واقعه حفر خندق
قسمت21بخش293"يكى ديگر از دلائل نبوت حضرت خاتم (ص ) در واقعه خندق
قسمت21بخش294"روياروئى لشكر اسلام و كفر در جنگ خندق
قسمت21بخش295"آغاز درگيرى و به ميدان آمدن عمرو بن عبدود و مقابله اميرالمؤ منين (عليه السلام ) بااو
قسمت21بخش296"پيروزى اميرالمؤ منين بر عمرو بن عبدود و بيان ارزش آن از زبان مبارك پيامبر(ص)
قسمت21بخش297"نيرنگى كه يكى از مؤ منان بعد از اجازه گرفتن از پيامبر (صلى الله عليه و آله وسلم ) براى ايجاد تفرقه بين دشمنان به كار برد
قسمت21بخش298"خذيفه بن اليمان از جنگ خندق سخن مى گويد
قسمت21بخش299"خاتمه جنگ احزاب و روانه شدن سپاه اسلام به سوى بنى قريظه و محاصره آنانو...
قسمت21بخش300"سرانجام يهوديان بنى قريظه و حكميت سعد بن معاذ درباره آنها
قسمت21بخش301"سرانجام حق ستيزى كعب بن اسيد يهودى و شاءننزول (و انزل الذين ظاهروهم ...)
قسمت21بخش302"سوره احزاب ، آيات 28 - 35
قسمت21بخش303"بيان آيات
قسمت21بخش304"بيان آيات مربوط به همسران رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم )
قسمت22بخش305"مخير كرد پيامبر اكرم (ص ) همسران خود را بين دو امر
قسمت22بخش306"تنها ملاك سعادت و كرامت (تقوى ) است و هيچ حسب و نسب از آن جمله همسرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )...
قسمت22بخش307"اشاره بر مضاعف بودن پاداش و كيفر، زنان پيامبر(ص ) در برابرعمل خوب و بد خود
قسمت22بخش308"دستوراتى چند به همسران پيامبر اكرم (ص )
قسمت22بخش309"(اهل البيت ) و مخاطب آيه (يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا) چه كسانى هستند؟
قسمت22بخش310"اثبات اينكه مراد از (اهل البيت ) و مخاطب آيه تطهير، خمسه طيبه (پيغمبر، على ،فاطمه ، حسن و حسين عليهم ...
قسمت22بخش311"آيه تطهير بدنبال آيات مربوط به زنان پيامبرنازل شده است
قسمت22بخش312"مفاد آيه تطهير عصمت اهل بيت (ع ) به اراده تكوينى خداوند است
قسمت22بخش313"اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست
قسمت22بخش314"بحث روايتى
قسمت22بخش315"شاءن نزول آيه (يا ايها النبى قل لازواجك ...)
قسمت22بخش316"رواياتى در ذيل آيات مربوط به همسران پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )
قسمت22بخش317"نام و مشخصات همسران و كنيزان رسول الله (ص )
قسمت22بخش318"اغصار اهل بيت (ع ) در پنج تن بنقل از ام سلمه
قسمت22بخش319"روايات متعدد درباره نزول آيه تطهير درباره پنج تن (عليهم السلام ) كه در زيركساى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) ...
قسمت23بخش320"رواياتى درباره اينكه رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) مدتى را هر صبحبه در خانه على (عليه السلام ) ...
قسمت23بخش321"چند روايت متضمن اينكه مقصود از اهل بيت رسول الله (صلى الله و آله و سلم ) همسران آنحضرت نيستند
قسمت23بخش322"سوره احزاب ، آيات 36 - 40
قسمت23بخش323"بيان مراد از قضاى خدا و رسول (صلى الله عليه و آله و سلم ) در اين آيه
قسمت23بخش324"معناى آيه (و ما كان لمؤ من و لا مؤ منة اذا قضى الله و رسوله امرا...)
قسمت23بخش325"توضيح آيه : (و اذ تقول للذى انعم الله عليه و انعمت عليه ...) كه راجعه بهازدواج پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )...
قسمت23بخش326"بيان اينكه جمله (و تخشى الناس والله احق ان تخشيه ) متضمن تاءييد و انتصار آنجناب است
قسمت23بخش327"اشاره به اشتباه مفسرين در ارتباط با آيه فوق
قسمت23بخش328"اشاره به فرق بين (خوف ) و (خشيت ) و اينكه خوف به انبياء (عليهم السلام )نسبت داده مى شود ولى خشيت از ...
قسمت23بخش329"پاسخ به اعتراض مردم درباره ازدواج پيامبر با همسر پسرخوانده اش
قسمت23بخش330"بحث روايتى (رواياتى پيرامون آيات مربوط به ازدواج پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلم ) با همسر مطلقه زيد بن حارثه )
قسمت23بخش331"سوره احزاب ، آيات 41- 48
قسمت23بخش332"معنى و مراد از ذكر و تسبيحى كه مؤ منان بدان امر شده اند و وجه اينكه فرمود:(سبحوه بكرة و اصيلا)
قسمت23بخش333"مقصود از درود فرستادن خدا بربندگان كه بسيار ياد خدا مى كنند
قسمت23بخش334"اشاره به معناى (شاهد) و (سراج منير) بودن پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله و سلم )
قسمت23بخش335"بحث روايتى رواياتى درباره فضيليت ذكر خدا درذيل آيه : (يا ايها الذين آمنوا ذكروا الله ذكرا كثيرا)
قسمت24بخش336"سوره احزاب ، آيات 49 - 62
قسمت24بخش337"بيان آيات مربوط به نكاح و طلاق كه بعضى مخصوص پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلم ) و برخى راجع به همه مسلمانان است
قسمت24بخش338"بيان هفت طائفه از زنان كه خدا در پيامبر(ص )حلال كرده است
قسمت24بخش339"دستور به مسلمانان كه از وراى حجاب با همسران پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) ملاقات كنند
قسمت24بخش340"معناى صلات خدا و ملائكه و مؤ منين بر پيامبر اكرم (ص )
قسمت24بخش341"معناى اينكه خدا آزاردهندگان پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) را در دنيا و آخرتلعنت كرده است
قسمت24بخش342"وجه اينكه آزار مؤ منين را (بهتان ) و (اثم مبين ) خواند
قسمت24بخش343"تهديد منافقين و بيماردلان و شايعه پرااكنان به اخراج از شهر و مدور ساختن خونشان، اگر از فساد دست نكشند
قسمت24بخش344"بحث روايتى
قسمت24بخش345"چند روايت درباره احكام و آداب طلاق
قسمت24بخش346"رواياتى در ذيل آيات مربوط به ازدواج پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و احكاممربوط به ...
قسمت24بخش347"شاءن نزول آيه (و امراء مؤ منة ان وهبت نفسها للنبى ...)بنقل از كتاب شريف كافى
قسمت24بخش348"شاءن نزول آيه (يا ايها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوت النبى ...)
قسمت24بخش349"چند روايت درباره معناى صلوات خدا و ملائكه و مؤ منين بر پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلم ) و كيفيت ...
قسمت24بخش350"دو روايت در ذيل آيه مربوط به حجاب زنان و درذيل آيه متضمن تهديد منافقان و بيمار دلان و شايعه پراكنان
قسمت24بخش351"سوره احزاب ، آيات 63 - 73
قسمت25بخش352"وصف حال كافران در عذاب قيامت و عذر آوردنشان به اينكه ما بزرگان خود را پيروىكرديم و گمراه شديم
قسمت25بخش353"توضيحى درباره اينكه صلاح اعمال و غفران ذنوب را نتيجه و فرع بر(قول سديد) آورد
قسمت25بخش354"بررسى احتمالات مختلف در مراد از امانتى كه به انسان به وديعه سپرده شده است
قسمت25بخش355"بيان اينكه مراد از اين امانت ولايت الهى و كمال در اعتقاد وعمل حق است و مقصود از حمل انسان دارا ...
قسمت25بخش356"پاسخ به ين پرسش كه چراى خداى حكيم و عليم چنين بار سنگينى را بر انسان ظلومو جهول بار كرد
قسمت25بخش357"معناى عرضه امانت به آسمانها و زمين و وصف انسانحامل آن به ظلوم و جهول
قسمت25بخش358"اقوال مختلف مفسرين در تفسير آيه : (انا عرضناالاءمانة ...) و مراد از امانت و عرضآن
قسمت25بخش359"بحث روايتى
قسمت25بخش360"روايات و اقوالى درباره مقصود از اذيت بنىاسرائيل به موسى (عليه السلام ) در ذيل آيه : (لا تكونوا ...
قسمت25بخش361"دو روايت درباره امانتى كه خدا عرضه كرد
قسمت25بخش362"توضيحى درباره اينكه مقصود از آن امانت ، ولايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است
قسمت25بخش363"سوره سبا، آيات 1 - 9
قسمت25بخش364"موضوعاتى كه در سوره مباركه سباء از آن بحث شده
قسمت25بخش365"استدلال بر بعث و جزا با استناد به عموميت ملك ، وكمال علم خداى تعالى
قسمت25بخش366"پاسخ به منكرين معاد با بيان عموميت علم خدا و وسعت آن
قسمت25بخش367"استهزاى كفار پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) را در اختيارش از معاد، وجواب به آنان و تهديدشان به عذاب و هلاكت
قسمت25بخش368"اندرز كفار و تهديد آنان بجهت تكذيب پيامبر و استهزاء آنحضرت
قسمت26بخش369"بيان آيات مربوط به نعمت هايى كه خداوند به داوود و سليمان (عليه السلام ) دادهموهبت فرموده بود
قسمت26بخش370"كوهها و مرغان به امر خدا مسخر داود(ع ) بودند
قسمت26بخش371"بيان موهبت هاى الهى به حضرت سليمان (ع )
قسمت26بخش372"اشاره به مرگ سليمان (ع ) در حالى كه به عصاى خود تكيه داده بود
قسمت26بخش373"داستان قوم (سباء) كه متنعم بودند و كفران نمودند و هلاك و نابود گشتند
قسمت26بخش374"قوم سبا خود پيشنهاد عذاب مى دهند
قسمت26بخش375"پيروى از شيطان اختيارى بوده و معيارى براى تميز مؤ من به آخرت از شاك در آن است
قسمت26بخش376"بحث روايتى (روايتى در باره مواهب خداوند به داوود و سليمان (عليه السلام ) وداستان قوم سباء)
قسمت26بخش377"آيات 30-22 سوره سباء
قسمت26بخش378"ابطال الوهيت آلهه مشركين با استدلال به اينكه آنها دعاى كسى را اجابت نمى كنند
قسمت26بخش379"توضيح معناى اينكه فرمود: (و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له )
قسمت26بخش380"حكايت تذلل و خشيت ملائكه در مقابل خداوند
قسمت26بخش381"بيان اختلاف مراتب ملائكه و مقامات متفاوت آنها
قسمت26بخش382"اقوال ديگر در تفسير و بيان مراد اين آيه شريفه
قسمت26بخش383"احتجاج ديگرى عليه مشركين با پرسش از خود مشركين درباره روزى دهنده آنان
قسمت27بخش384"روز قيامت روز جمع و فتح است
قسمت27بخش385"احتجاح ديگر: خدايان خود را به من نشان بدهيد...
قسمت27بخش386"معناى آيه : (و ما ارسلنا الا كافة للناس ...)
قسمت27بخش387"تقرير برهانى كه با بيان عموميت رسالت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )بر توحيد و نفى الهه و شركاء متضممن است
قسمت27بخش388"بحث روايتى (چند روايت در ذيل آيه : (حتى اذا فزع عن قلوبهم ...) و آيه : (و ماارسلناك الا كافة للناس )
قسمت27بخش389"سوره سباء، آيات 31 - 54
قسمت27بخش390"گفتگو و مخاصمه ضعفاى با بزرگانشان ، در قيامت ، كه گمراهى خود را متوجهبزرگان خود كرده ...
قسمت27بخش391"دروغگويى و پنهانكارى كفار در قيامت كه روز كشف اسرار است ، از باب ظهور ملكاترذيله و عادات بد نفسانى است
قسمت27بخش392"وجه اينكه مترقين گفتند ما عذاب نمى شويم
قسمت27بخش393"جواب به آنان با بيان اينكه كثرت مال و اولاد بدون ايمان وعمل صالح مانع از عذاب نيست
قسمت27بخش394"سؤ ال خداوند از ملائكه (آهولاء اياكم كانوايعبدون ) و بيزارى جستن ملائكه از عبادتمشركين
قسمت27بخش395"مقصود از اينكه مشركين به جن ايمان داشته آنها را عبادت مى كرده اند
قسمت27بخش396"اصرار و پافشارى مشركين در پيروى هوى و مقاومت بدوندليل در برابر حق و موعظه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )...
قسمت28بخش397"وصف حال مشركين در ساعت مرگ كه از سلطه خدا مفرى نداشته ، ايمان دير هنگامشانسودى به حالشان نمى رساند
قسمت28بخش398"بحث روايتى
قسمت28بخش399"رواياتى درباره انفاق و صدقه دادن
قسمت28بخش400"رواياتى در باره اينكه آيات (و لوترى اذ فزعوا) ناظر بر فرو رفتن لشكرسفيانى در زمين (در زمان ظهور حضرت مهدى