گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد بیستم
فهرست جلد بیستم

قسمت01بخش1"سوره معارج آيات 18-1
قسمت01بخش2"مضامين سوره مباركه معارج و مكى و مدنى بودن آن
قسمت01بخش3"مراد از سؤ ال سائل بعذاب واقع
قسمت01بخش4"مقصود از توصيف خداى تعالى به (ذى المعارج )
قسمت01بخش5"منظور از عروج ملائكه و روح در روز قيامت به سوى خدا
قسمت01بخش6"مراد از اينكه كفار عذاب قيامت را دور مى بينند و خداوند نزديك مى بيند.
قسمت01بخش7"بيان سختى روز قيامت بر گنهكاران به نحوى كه از فرزندان و كسان خود حالى...
قسمت01بخش8"ويژگى آتش جهنم و بيان كسانى را كه بسوى خود مى طلبد
قسمت01بخش9"بحث روايتى
قسمت01بخش10"روايتى درباره نزول آيات (ساءل سائل بعذاب واقع ....) درباره مردى كه از نصبامير المومنين (عليه السلام ) به ...
قسمت01بخش11"چند روايت ديگر در ذيل آيات مربوط به طول روز قيامت واحوال آن روز
قسمت01بخش12"آيات 35-19 سوره معارج
قسمت01بخش13"سوره معارج ، آيات 19- 35
قسمت01بخش14"توضيح راجع به صفت (حرص ) و (هلع ) و (تقسيم ) آن به حرص خدادادىكه مفيد و مطلوب است ...
قسمت01بخش15"اوصاف نمازگزارانى كه از (هلوع ) بودن استثنا شده اند
قسمت01بخش16"بحث انحصار موارد حق معلوم در دو مورد سائل و محروم است .
قسمت01بخش17"مقصود از مراعات امانات و عهد و مراد از محافظت بر صلوة
قسمت01بخش18"بحث روايتى
قسمت01بخش19"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته راجع به نماز، حقسائل و محروم و...)
قسمت02بخش20"آيات 44-36 سوره معارج
قسمت02بخش21"توضيح معناى آيه : (فمال الذين كفروا قبلك مهطعين ....)
قسمت02بخش22"بيان اينكه مراد از (الذين كفروا) منافقينى هستند كه اطراف پيامبر (صلى الله عليهو آله و سلم ) را گرفته بودند.
قسمت02بخش23"چند وجه در معناى (انا خلقنا هم مما يعلمون )
قسمت02بخش24"بيان وجوهى از التفات در آيه (فلا اقسم برب المشارق و المغارب ...)
قسمت02بخش25"بيان وعده اى (روز قيامت ) كه به كفار داده شده : بيرون شدن از قبر، سرگردانى...
قسمت02بخش26"بحث روايتى
قسمت02بخش27"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت02بخش28"سوره نوح آيات 24-1
قسمت02بخش29"دعوت نوح (عليه السلام ) به اصول سه گانه دين : (ان اعبدو الله و اتقوه واطيعون )
قسمت02بخش30"بيان منظور از بعضى گناهان كه با ايمان آمرزيده مى شود (يغفركم من ذنوبكم )
قسمت02بخش31"اشاره به اينكه وسعت آمرزش گناهان به مقدار وسعت ايمان وعمل صالح است .
قسمت02بخش32"شرح مفاد آيه : (و يؤ خركم الى اجل مسمى ....) كه مى گويد اگر عبادت و تقوى واطاعت پيشه كنيد خدا اجل غير مسمايتان ...
قسمت02بخش33"گله و شكايت نوح (ع ) از قومش به خداى متعال
قسمت02بخش34"اثر استغفار از گناهان در رفع مصائب و بلايا و فتح باب نعمت ها
قسمت02بخش35"معناى آيه : (ما لكم لا ترجون للّه و قارا)
قسمت02بخش36"و بيان احتجاجى كه بر ربوبيّت و معبود بودن خداى تعالى متضمّن است .
قسمت03بخش37"اشاره به وجه اينكه ماه را نور در آسمانها، و خورشيد را چراغ ناميد.
قسمت03بخش38"و مراد از اينكه فرمود شما را چون نبات از زمين رويانيد.
قسمت03بخش39"شكوه دوباره نوح (عليه السّلام ) از اينكه قومش او را نافرمانى كرده از كسى كهمال و فرزند جز زبانش نيفزود پيروى كردند.
قسمت03بخش40"بحث روايتى
قسمت03بخش41"روايتى درباره اينكه استغفار سبب وسعت رزق ونعمت مى شود، مراد از (لا ترجون للّهو قارا)، ...
قسمت03بخش42"آيات 28-25 سوره نوح
قسمت03بخش43"اشاره به دلالت جمله (اغرقوا فادخلوا نارا) بر وجود برزخ
قسمت03بخش44"بيان تتمه نفرين نوح (عليه السّلام ) عليه قوم خود.
قسمت03بخش45"آيات 1-17 سوره جن
قسمت03بخش46"شگفتى تعجب طائفه اى از جن از استماع قرآن كريم
قسمت03بخش47"گفتارى پيرامون جنّ
قسمت03بخش48"(آنچه درباره جنّ در آيات قرآن آمده است )
قسمت03بخش49"وجوه مختلف درباره قرائت انّ به فتح همزه ) در (وانّه تعالى جدّ ربّنا...) و آياتبعد از آن كه حكايت سخنان جنّيان ...
قسمت03بخش50"مراد از پناهنده شدن مردانى از انس به مردانى از جنّ در آيه : (و انّه كانرجال من النس يعوذون برجال من الجنّ)
قسمت03بخش51"مفاد آيه : (و انّا لمسنا السّماء...) و آيه : (و انّا كنّا نقعد منها...) كه از ممنوع شدنجنّيان از صعود به آسمان و استراق سمع...
قسمت03بخش52"توضيح معناى اينكه مؤ منان جنّى گفتند: (و انّا منّا الصّالحون و منّا دون ذالك و كنّاطرائق قددا)
قسمت03بخش53"امر به صبر و نهى از فسّاق و كفّار
قسمت03بخش54"دو دستگى در طائفه جن : مسلمون و قاسطون و ويژگى هر كدام
قسمت03بخش55"استقامت بر طريقه اسلام وسعت رزق ، و اعراض از ياد خدا عذاب رو به فزونى در پىدارد
قسمت03بخش56"بحث روايتى
قسمت04بخش57"(رواياتى درباره استماع جنّ از رسول خدا، بيعت آنها با پيامبر(صلى اللّه عليه وآله وسلّم )...)
قسمت04بخش58"آيات 28-18 سوره جّن
قسمت04بخش59"وجوه مختلف درباره مراد از اينكه مساجد از آن خدا است (و انّ المساجد للّه ...)
قسمت04بخش60"مراد از كسانى كه چون پيامبر (صلى اللّه عليه وآله ) به نماز مى ايستاد در اطرافشگرد مى آمدند (كاد و يكونون عليه لبدا)
قسمت04بخش61"بيان موقعيت پيامبر (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) نسبت به پروردگار و نسبت بهمردم
قسمت04بخش62"علم غيب بالاصالة از آن خدا است و بالتّبع و به تعليم الهى ديگران هم مى توانندآن را دارا شوند
قسمت04بخش63"احتمالات و وجوه مختلف درباره معناى آيه : (فانّه يسلك من بين يديه و من خلفهرصدا...)...
قسمت04بخش64"چهار مطلب كه از سه آيه اخير مورد بحث استفاده مى شود
قسمت04بخش65"مستثنيات از عموم (فلا يطهر على غيبه احدا)
قسمت04بخش66"معصوم بودن انبياء و رسل در گرفتن ، حفظ و ابلاغ وحى به زبان و بهعمل
قسمت04بخش67"عدم اختصاص علم غيب به پيامبران به موردى خاص
قسمت04بخش68"بحث روايتى
قسمت04بخش69"(رواياتى راجع به جمله (انّ المساجد للّه ) واينكه پيغمبر(صلى اللّه عليه وآله ) وائمه (عليه السلام ) عالم غيب يوده اند)
قسمت04بخش70"سوره مزمّل آيات 19-1
قسمت04بخش71"مفاد خطاب (يا اءيّها المزّمّل )
قسمت05بخش72"چند وحه در معناى آيه : (قم اللّيل الّا قليلا...)
قسمت05بخش73"بيان جهات مختلف سنگين بودن قرآن (انّا سنلقى عليك قولا ثقيلا) و چند وجه در اينباره
قسمت05بخش74"اقوال ديگر مفسرين در بيان سنگينى قرآن
قسمت05بخش75"چند قول در معناى دو آيه : (ان ناشئة الليل اشد وطاء واقوم قيلا ان لك فى النهارسبحا طويلا
قسمت05بخش76"مقصود از (ذكر) در خطاب : (و اذكر اسم ربك )
قسمت05بخش77"مقصود از(ذكر) در خطاب ،: (واذكر اسم ربّك )
قسمت05بخش78"معناى اينكه فرمود: خدا را وكيل بگير
قسمت05بخش79"تهديد تكذيب كنندگان صاحب نعمت
قسمت05بخش80"هشدار به كفّار بااشاره به هلاكت فرعون بر اثر نافرمانى از فرستاده خدا
قسمت05بخش81"اشاره هايى به شدت عذاب روز قيامت
قسمت05بخش82"بحث روايتى
قسمت05بخش83"رواياتى درباره نزول آيات : (يا ايّها المزّمّل قماللّيل الّا قليلا...)
قسمت05بخش84"چند روايت درباره مراد از ترتيل قرآن و آداب تلاوت قرآن
قسمت05بخش85"رواياتى راجع به كيفيّت نزول وحى بررسول اللّه (صلى الله عليه و آله )
قسمت05بخش86"مراد از تبتّل به سوى خدا(و تبتّل اليه تبتيلا)
قسمت05بخش87"آيه 20 سوره مزّمّل
قسمت05بخش88"زمان نزول اين شريفه كه متضمّن تخفيف دستور قيام در دو ثلث شب يا نصف يا ثلث آناست
قسمت06بخش89"آيه شريفه مربوط به حكم شب زنده دارى مفاد آياتاوّل سوره را نسخ نمى كند بلكه تخفيف مى دهد
قسمت06بخش90"بحث روايتى
قسمت06بخش91"(روايتى درباره تخفيف تهجّد شبانه ، قرائت قرآن ، تجارت ، قرض به خدا، و...)
قسمت06بخش92"سوره مدثّر آيات 7-1
قسمت06بخش93"جمع بين روايات مختلف درباره زمان نزول سوره مباركه مدثّر
قسمت06بخش94"معناى خطاب (يا ايهّا المدثّر)
قسمت06بخش95"معناى تكبير و فرق آن با تسبيح
قسمت06بخش96"اقوال مختلف درباره مراد از تطهير جامه ها (و ثيابك فطهّر)
قسمت06بخش97"چند وجه در معناى آيه : (و لا تمنن تستكثر) و (و لربّك فاصْبر)
قسمت06بخش98"بحث روايتى
قسمت06بخش99"(رواياتى درباره نزول سوره مدثّر و بعضى آيات نخست آن )
قسمت06بخش100"آيات 31-8 سوره مدثّر
قسمت06بخش101"تركيب نحوى آيه : (فذالك يومئذ يوم عسير على الكافرون غير يسير)
قسمت06بخش102"وصف حال وليد بن مغيره و تكذيب نمودن او، اخبار از درانداختنش به دوزخ
قسمت06بخش103"مقصود از توصيف سقر به اينكه (لا تبقى و لا تذر...)
قسمت06بخش104"مراد از نوزده نفر موكّلان بر جهنّم و ابنكه فرمود: (و جعلنا عدّتهم الّا فتنة ...)
قسمت07بخش105"دنباله بحث گذشته راجع به نفاق ،
قسمت07بخش106"و بيان اينكه انگيزه هاى نفاق قبل از هجرت نيز وجود داشته است
قسمت07بخش107"بحث روايتى
قسمت07بخش108"(رواياتى درباره آنچه وليد بن مغيره درباره قرآن گفت ،ونزول آيات گذشته درباره او)
قسمت07بخش109"آيات 48-32سوره مدثّر
قسمت07بخش110"چند وجه درباره مقصود از(انّها لا حدى الكبر) و (نذيرا للبشر)
قسمت07بخش111"معناى اينكه فرمود: (كلّ نفس بما كسبت رهينة ) و مراد از استثناء (الا اصحاب اليمين)
قسمت07بخش112"سؤ ال بهشتيان از جهنميان به ما سلكم فى سقر؟ و پاسخ آنها
قسمت07بخش113"مقصود از (يقين ) كه در جواب مجرمين به سؤال بهشتيان (ما سلككم فى سقر) آمده است
قسمت07بخش114"آيات 56-49 سوره مدثّر
قسمت07بخش115"تشبيه كفّار اعراض كننده از قرآن ، به گورخران رميده از شير، و بيان انگيزه آنان درتكذيب
قسمت07بخش116"پاسخ به دو توقع بيجاى كافران در امر رسالت ونزول كتاب آسمانى
قسمت07بخش117"فعل اختيارى نسبت به انسان ممكن و نسبت به خدا ضرورى التحقق است
قسمت07بخش118"بحث روايتى
قسمت07بخش119"چند روايتى درباره مراد از اينكه كقار مى خواستند به هر كدام صحفى منشّره دادهشود
قسمت07بخش120"رواياتى درباره معناى (هو اهل التقوى واهل المغفرة )
قسمت07بخش121"سوره قيامت آيات 15-1
قسمت07بخش122"مقصود از (نفس لوّامه ) كه بدان قسم ياد شده است
قسمت08بخش123"آزادى طلبى انسان براى انجام هر كار دلخواه ، انگيزه تكذيب قيامت و پرسش انكارآميزاز زمان آن است
قسمت08بخش124"اشاره به اينكه جستجو گريزگاه در قيامت از باب ظهور ملكات آدمى است ،
قسمت08بخش125"و بيان مراد از اينكه در روز قيامت (مستقّر انسان فقط به سوى پروردگار است )
قسمت08بخش126"وجوهى كه درباره مقصود از (ماقدّم و اخّر) گفته شده است
قسمت08بخش127"مراد از اينكه انسان بر نفس خود بصيرة است
قسمت08بخش128"بحث روايتى
قسمت08بخش129"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته : نفس لّوامه ، وجدان ، و...)
قسمت08بخش130"آيات 40-16 سوره قيامت
قسمت08بخش131"مقصود از نهى : (لا تحرك به لسانك لتجعل به ) و مراد از (علينا جمعه و قرآنه)
قسمت08بخش132"وجوهى در معناى آيه (فاذا قراءناه فاتبع قرآنه ) و آيه : (ثم ان علينا بيانه)
قسمت08بخش133"مقصود از نهى : (لا تحرّك به لسانك لتعجل به ...) گفته شده است
قسمت08بخش134"وصف حال طائفه اى كه در قيامت گشاده رويند
قسمت08بخش135"اشكالى كه در مورد انحصار مستفاد از آيه : (الى ربها ناظرة ) و پاسخ آن
قسمت08بخش136"حكايت حال طائفه اى ديگر كه در قيامت گرفته رويند،
قسمت08بخش137"مراد از جمله (والتفّت السّاق بالسّاق )
قسمت08بخش138"مراد از اينكه در قيامت (مساق ) به سوى پروردگار است
قسمت08بخش139"وجوه مختلف درباره معناى آيه : (اولى لك فاولى ثمّ اولى لك فاولى )
قسمت08بخش140"بحث روايتى
قسمت08بخش141"چند روايت درباره نزول آيات : (لا تحرك به لسانك ...)
قسمت08بخش142"رواياتى در معناى آيه : (الى ربّها ناظرة )
قسمت08بخش143"رواياتى در توضيح آيات مربوط به دم مرگ ، (اولى لك فاولى ...)، (ايحسبالانسان ان يترك سدى ") و قدرت خداوند بر احياء اموات
قسمت09بخش144"سوره دهر آيات 22-1
قسمت09بخش145"اشاره به مضامين سوره مباره دهر
قسمت09بخش146"مراد از اينكه انسان شى ء مذكورى نبوده ، و احتجاجى كه اين بيان متضمّن است
قسمت09بخش147"مقصود از ابتلاء انسان (نبتليه ) و آنچه از تفريع (فجعلناه سميعا بصيرا) بر آناستفاده مى شود
قسمت09بخش148"معناى شكر و كفر و دو نكته اى كه از آيه : (انّا هديناهالسبيل امّا شاكرا و كفورا) استفاده مى شود
قسمت09بخش149"فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
قسمت09بخش150"بيان اينكه فطرت و خلقت آدمى شاهد بر حقّ و واجب الاتّباع بودن دعوت تشريعىالهى است
قسمت09بخش151"مراد از (ابرار)، و صفات ايشان
قسمت09بخش152"توضيحى در مورد تنعّم ابرار و نوشيدنشان از چشمه اى كه (يشرب بها عباداللّه...)
قسمت09بخش153"مفاد، سبب و محلّ نزول آيه : (و يطعمون الطعام على حبّه ...)
قسمت09بخش154"معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
قسمت09بخش155"وصف نعمت هاى بهشتى ابرار كه در مقابل صبرشان در راه خدا داده شده اند
قسمت09بخش156"مقصود از (شراب طهور) كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود
قسمت10بخش157"اشاره به وجه اينكه در شمار نعم بهشتى ابرار، از حورالعين نام برده نشده است
قسمت10بخش158"بحث روايتى
قسمت10بخش159"چند روابت حاكى از مدنى بودن سوره هل اتى
قسمت10بخش160"رواياتى راجع به نزول سوره هل اتى در شاءن اميرالمؤ منين و فاطمه (عليهماالسّلام)
قسمت10بخش161"چند روايت از طرق عامّه دالّ بر جضور مردى سياه نزدرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سورههل اتى
قسمت10بخش162"نقد و بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شاءن(اهل بيت (ع ) )
قسمت10بخش163"ردّ سخن يكى از مفسّرين دائر بر اينكه سورههل اتى مكّى است
قسمت10بخش164"رواياتى در بيان معناى جمله : (لم يكن شيئا مذكورا)
قسمت10بخش165"رواياتى ديگر در زيلبرخى آيات گذشته : (انا هديناه السبيل ...)، (عينا يشرب بها عباد الله ...)، (ويطعمون الطعام ...) و...
قسمت10بخش166"رواياتى در تفسير آيات مربوط به وصف بهشت و نعمتهاى آن
قسمت10بخش167"گفتارى پيرامون هويت انسان از نظر قرآن كريم
قسمت10بخش168"(در ذيل آيه : (هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا)
قسمت10بخش169"آيات 31-23 سوره دهر
قسمت10بخش170"امر به صبر و نهى از اطاعت از فساق و كفار
قسمت10بخش171"معناى آيه : (نحن خلقناهم و شددنا اسرهم ...) كه متضمّن دفع يك توّهم در موردقدرت خداى تعالى است
قسمت10بخش172"اشاره به اينكه مشيّت بنده موقوف بر مشيّت خدا است (و ما تشاؤ ن الا ان يشاء اللّه)
قسمت10بخش173"بحث روايتى
قسمت10بخش174"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته از جمله (و ما تشاؤ ن ...)
قسمت10بخش175"سوره مراسلات 15-1
قسمت10بخش176"مراد از قسم (و المرسلات عرفا)، ( و الناشرات نشرا) و سوگندهاى ديگر آغازسوره مباركه مرسلات براى تاءييد وقوع قيامت صفحه
قسمت11بخش177"مقصود از وصف فرشتگان به (فالملقيات ذكرا عذرا و نذرا)
قسمت11بخش178"سخنى درباره سوگندهاى خداى تعالى در قرآن
قسمت11بخش179"گفتارى پيرامون سوگند ياد كردن خداى تعالى
قسمت11بخش180"حوادث و نشانه هاى قيامت كه حاكى از تغاير نظام اخروى و نظام دنيوى در همه شؤ وناست
قسمت11بخش181"بحث روايتى
قسمت11بخش182"(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت11بخش183"آيات 50-16 سوره مرسلات
قسمت11بخش184"بيان احتجاجاتى بريگانگى خداوند در ربوبيت ، و بر اثبات يومالفصل كه از آيه : (الم نهلك الاولين ...)...
قسمت11بخش185"وصف عذابى كه مكذبان قيامت در آن روز به سوى آن روانه مى شوند
قسمت11بخش186"مقصود از ركوع در آيه : (و اذا قيل لهم اركعوا لايركعون ) و وجهاتصال اين آيه با آيات قبل
قسمت11بخش187"بحث روايتى
قسمت11بخش188"(چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
قسمت11بخش189"سوره نباء آيات 16-1
قسمت11بخش190"بيان محتواى كلى سوره مباركه نباء
قسمت11بخش191"بيان اينكه مقصود از (نباء عظيم ) قيامت و(تسائل ) از آن در بين مشركين بوده است (عم يتسائلون ...)
قسمت12بخش192"مراد از اختلاف مشركين درباره معاد
قسمت12بخش193"بيان احتجاج و استدلال بر ثبوت بعث و جزا، مستفاد از آيات : (المنجعل الارض مهادا...)
قسمت12بخش194"معناى اينكه فرمود: (كوه ها را ميخ قرار داديم ) و (ازواج خلقتان كرديم ،
قسمت12بخش195"معناى اينكه فرمود (خوابتان را سبات قرار داده ايم و شب را لباس و روز را معاشقرار داديم .
قسمت12بخش196"بحث روايتى
قسمت12بخش197"(رواياتى در بيان برخى آيات گذشته )
قسمت12بخش198"آيات 40-17 سوره نباء
قسمت12بخش199"اوصاف قيامت ، نباء عظيمى كه واقع خواهد شد
قسمت12بخش200"توضيحى پيرامون به راه انداخته شدن كوه ها و سراب شدنشان (و سيرتالجبال فكانت سراباء)
قسمت12بخش201"معناى (احقاب ) كه درباره ماندن طاغيان در جهنم فرمود: (لا بثين فيها احقابا)
قسمت12بخش202"اشاره به مطابقت جزا با اعمال ، اعمالى كه ثبت و ضبط شده اند
قسمت12بخش203"پاداش نيك متقين : نعمت هاى بهشتى
قسمت12بخش204"بيان مقصود از اينكه فرمود: (لا يملكون منه خطابا...)
قسمت12بخش205"مراد از (روح ) در: (يوم يقوم الروح و الملئكه ....)
قسمت12بخش206"منظور از كسانى كه در قيامت (لا يتكلمون ) و مراد از استثناء: (الا من اذن له الرحمن...)
قسمت12بخش207"گفتارى درباره معناى روح و مراتب آن در قرآن
قسمت13بخش208"بحث روايتى
قسمت13بخش209"رواياتى درباره معناى (احقاب )، مراد از (روح )، و... درذيل آيات گذشته
قسمت13بخش210"ما هستيم آنها كه در قيامت اجازه سخن داشته شفاعت مى كنيم
قسمت13بخش211"سوره نازعات آيات 41-1
قسمت13بخش212"اقوال مختلف درباره مراد از پنج سوگند آغاز سوره نازعات : (و النازعات غرقا والناشطات نشطا...)
قسمت13بخش213"نقد و بررسى اقوال فوق
قسمت13بخش214"بيان اينكه در اين پنج سوگند به ملائكه سوگند ياد شده است
قسمت13بخش215"گفتارى پيرامون واسطه بودن ملائكه در تدبر
قسمت13بخش216"(در ذيل آيه فالمدبرات امرا)
قسمت13بخش217"عدم منافات بين واسطه بودن ملائكه و استناد حوادث به ايشان ، به استناد آنها بهخداى تعالى و به اسباب ظاهرى
قسمت13بخش218"معناى اينكه درباره قيامت فرمود: (يوم ترجف الراجفه تتبعها الرادفة )
قسمت13بخش219"حكايت سخن كفار در استبعاد معاد
قسمت13بخش220"داستان موسى (عليه السلام ) و فرعون و آنچه اشاره به اين داستان در اين مقام افادهمى كند
قسمت13بخش221"معناى (هل لك الى ان تزكى و اهديك الى ربك فتخشى ) كه موسى (عليه السلام )ماءمور شد به فرعون بگويد
قسمت13بخش222"مراد فرعون از اينكه خطاب به مردم مصر گفت : (انا ربكم الاعلى )
قسمت13بخش223"چند وجه در معناى (فاخذه الله نكال الاخره و الاولى )
قسمت14بخش224"رفع استبعاد معاد در خطاب و استفهام توبيخى (ءاءنتم اشد خلقا ام السماءبنيها...)
قسمت14بخش225"تسميه قيامت به (الطامه الكبرى )
قسمت14بخش226"تقسيم مردم به دو دسته : طاغى دوزخى ، او خائف از مقام پروردگار كه بهشت ماءواى اواست و بيان ضابطه براى صفات هر يك
قسمت14بخش227"لوازم و آثار طغيان و خوف از مقام رب
قسمت14بخش228"مقصود از مقام پروردگار و خوف از آن
قسمت14بخش229"بحث روايتى
قسمت14بخش230"(رواياتى درباره سوگندهاى سوره نازعات ، استعباد معاد توسط كفار،خوف از مقامپروردگار،پيروى از هوى )
قسمت14بخش231"آيات 46-42 سوره نازعات
قسمت14بخش232"چند وجه در معناى اينكه بعد از حكايت سوال مشركين از زمان وقوع قياعت فرمود: (فيمانت من ذكريها)
قسمت14بخش233"آنچه از آيه (الى ربك منتهاها) كه در مقامتعليل عدم علم پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ...
قسمت14بخش234"مفاد آيه (كانهم يوم يرونها لم يلبثوا الا عشيه اوضحيها) كه در قالبتمثيل نزديكى قيامت را بيان مى كند
قسمت14بخش235"بحث روايتى
قسمت14بخش236"(چند روايت راجع به سوال مردم از زمان وقوع قيامت و جواب خداى تعالى )
قسمت14بخش237"سوره عبس آيات 16-1
قسمت14بخش238"اشاره به شان نزول اين آيات و غرض سوره كه عبارتست از عتاب هر كس كهثروتمندان
قسمت14بخش239"خبرى عتاب آميز حاكى از روى گرداندن يك مرد نابينا و عنايت و توجه به توانگران
قسمت14بخش240"اشاره به اينكه قرآن كريم (تذكره ) است
قسمت14بخش241"مقصود از اينكه درباره قرآن فرمود: (فى صحف مكرمة ...)
قسمت14بخش242"اشاره به اينكه ملائكه اى مخصوص سفراى وحى و - تحت امرجبرئيل - متصدى حمل و ابلاغ آن به پيامبران بوده اند
قسمت14بخش243"بحث روايتى
قسمت14بخش244"روايتى حاكى از اعراض پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) از ابن ام مكتوم ونزول آيات : (عبس و تولى ...)
قسمت15بخش245"بيان اينكه آيات عتاب به روشنى متوجه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) نيست ونزول آن در مورد روى گرداندن آن حضرت از ...
قسمت15بخش246"روايتى ديگر حاكى از نزول آيات عتاب در مورد مردى از بنى اميه
قسمت15بخش247"آيات 17 - 42، سوره عبس
قسمت15بخش248"معناى آيه (قتل الانسان ما اكفره ) و مراد از كفر در آن
قسمت15بخش249"نفى عذر از بشر در كفر ورزيدن و استكبارش ، با بيان حقارت و ناچيزى مبداء خلقت اوو...
قسمت15بخش250"اشاره به عدم منافات اينكه خلقت و تقدير از ناحيه خدا است با مختار بودن انسان
قسمت15بخش251"مراد از اينكه فرمود خدا انسان را اقبار (دفن ) كرد - ثم امانه فاقبره -
قسمت15بخش252"معناى آيه : (كلا لما يقض ما امره ) كه متضمن ملامت انسانهاى مبتلا به كفر است
قسمت15بخش253"معناى آيه : (كلا لما يقض ما امره ) كه متضمن ملامت انسانهاى مبتلا به كفر است
قسمت15بخش254"اشاره به شدت و سختى روز قيامت به نحوى كه انسان حتى از كسان و نزديكانش مىگريزد
قسمت15بخش255"سيماى كفار و اهل شقاوت در قيامت
قسمت15بخش256"بحث روايتى
قسمت15بخش257"(روايتى درباره : (قتل الانسان ما اكفره )،جهل ابوبكر و عمر به معناى (ابا) شدت روز قيامت و...)
قسمت15بخش258"سوره تكوير آيات 14-1
قسمت15بخش259"مفاد كلى سوره تكوير و زمان نزول آن
قسمت15بخش260"حوادث و وقايع زمان وقوع قيامت
قسمت15بخش261"مراد از اينكه درباره قيامت فرمود: (و اذا العشار عطلت و اذا الوحوش حشرت ...)
قسمت15بخش262"وجه اينكه فرمود از دختران زنده به گور شده پرسيده مى شود: (باى ذنب قتلت )
قسمت15بخش263"بحث روايتى
قسمت15بخش264"(رواياتى در معناى آيات گذشته )
قسمت15بخش265"آيات 29-15 سوره تكوير
قسمت15بخش266"مراد از (الخنس الجوار الكنس ) كه بدانها قسم ياد فرموده است
قسمت15بخش267"معناى (و الليل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس )
قسمت16بخش268"مدح و توصيف جبرئيل به شش صفت
قسمت16بخش269"وجه اينكه فرمود: (صاحب شما) ديوانه نيست
قسمت16بخش270"مراد از اينكه رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم )جبرئيل را در افق مبين ديده است
قسمت16بخش271"دفع هر گونه شبهه و ترديد درباره حقانيت قرآن و اينكه آن كتاب هدايت است
قسمت16بخش272"بحث روايتى
قسمت16بخش273"(روياتى در ذيلبرخى آيات گذشته )
قسمت16بخش274"سوره انفطار آيات 19-1
قسمت16بخش275"بيان تعدادى از علامتهاى روز قيامت
قسمت16بخش276"مراد از اينكه در قيامت هر نفسى به آنچه مقدم و مؤ خر داشته عالم مى شود
قسمت16بخش277"مفاد استفهام توبيخى (يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم ) و آنچه وصف(كريم ) افاده مى كند
قسمت16بخش278"برقرارى عدالت بين اعضاء و قواى انسان يكى از موارد تدبير الهى
قسمت16بخش279"ثبت و ضبط اعمال انسانها توسط دو فرشتهموكل و توصيف آنها به (كراما كاتبين )
قسمت16بخش280"ملائكه به افعال و نيات ما علم دارند و بر هر كس دو ملك ماءمور ثبت و كتابتاعمال اويند
قسمت16بخش281"در قيامت رابطه تاءثير و تاءثر اسباب عادى از بين مى رود
قسمت16بخش282"بحث روايتى
قسمت16بخش283"(رواياتى در ذيل (علمت نفس ما قدمت و اخرت )، (و ان عليكم لحافظين ) و (الامريومئذ لله )
قسمت16بخش284"سوره مطففين آيات 21-1
قسمت16بخش285"چند وجه درباره اينكه در توصيف (مطففن ) به (الذين اذا كتالوا على الناسيستوفون ....) خريدن به وزن گفته نشده
قسمت16بخش286"احتمال برانگيخته شدن بعد از مرگ براى اجتناب از محرمات كافى است
قسمت17بخش287"توضيح مفردات و جملات آيات : (كلا ان كتاب الفجار لفى سجين ...)
قسمت17بخش288"اقوال مفسرين در بيان مراد از مفردات و جملات اين آيات
قسمت17بخش289"گناه زياد و مستمر، سر انجام انسان را به تكذيب روز جزا منتهى مى كند
قسمت17بخش290"اعمال زشت صفا و جلاى نفس را تيره كرده به آن نقش و صورتى مى دهند كه از درك حقمانع مى گردد
قسمت17بخش291"معناى (عليين ) كه فرمود كتاب ابرار در آن است و چندقول در اين باره
قسمت17بخش292"مراد از (مقربون ) و اينكه ايشان عليين را مى بينند
قسمت17بخش293"بحث روايتى
قسمت17بخش294"(رواياتى راجع به : (نزول سوره مطففن )، در عليين بودن كتاب ابرار و در سجينبودن كتاب فجار،
قسمت17بخش295"رواياتى راجع به فساد و (رين ) قلب بر اثر ارتكاب گناه )
قسمت17بخش296"آيات 36-22 سوره مطففين
قسمت17بخش297"جلالت قدر ابرار و نعمت هاى بهشتى ايشان
قسمت17بخش298"توجيه نحوى توالى دو حرف عطف در (و فى ذلك فليتنافس المتنافسون ...)
قسمت17بخش299"چشمهاى در بهشت بنام (تسنيم )
قسمت17بخش300"خنده مؤ منان به كفار در روز جزا در مقابل خنده آن مجرمان به مؤ منان در دنيا
قسمت17بخش301"بحث روايتى
قسمت17بخش302"( چند روايت حاكى از اينكه مراد از(الذين اجر موا) منافقين و از(الذين آمنو) اميرالمومنين( عليه السلام )
قسمت17بخش303"سوره انشقاق آيات 25-1
قسمت17بخش304"معناى اينكه در بيان چند تا از مقدمات قيامت فرمود آسمان منشق و زمين كشيده مى شود وفرمود(و ازنت لربها و حقت )
قسمت17بخش305"مفاد آيه : (يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كد حافملاقيه ) و دلالت آن بر بحث وجزا
قسمت17بخش306"مقصود از اينكه فرمود اكتابش به دست راست داده شود شادمان به سوى(اهل ) خود باز مى گردد
قسمت17بخش307"رد پندار آن كس كه نامه اعمالش از پشت سر به او داده مى شود و در دنيا در(اهل ) خود مسرور بود و مى پنداشت ...
قسمت17بخش308"جوابى كه به اين سوال و اشكال داده شده كه مومنان گنهكار در زمره (من اوتىكتابه بيمينه ) هستند يا (من اوتى ...
قسمت18بخش309"تقسيم اهلمحشر به دو طائفه اصحاب يمين و اصحاب شمال تقسيمى كلى نيست
قسمت18بخش310"معناى آيه : (لتركبن طبقا عن طبق )
قسمت18بخش311"معناى جمله (والله اعلم بما يوعون )
قسمت18بخش312"بحث روايتى
قسمت18بخش313"(رواياتى درباره محاسبه اعمال در قيامت ،نزول آيه : (و اما من اوتى كتابه ....)، (لتركبن طبقا عن طبق ) و...)
قسمت18بخش314"سوره بروج آيات 22-1
قسمت18بخش315"اشاره به مضامين سوره مباركه بروج
قسمت18بخش316"مراد از ذات البروج بودن آسمان
قسمت18بخش317"مقصود از (شاهد) در (و شاهد و مشهود)رسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و مراد از (مشهود) ...
قسمت18بخش318"اقوال عديده مفسرين درباره مراد از (شاهد و مشهود)
قسمت18بخش319"اقوال از (اصحاب الاخدود) و معناى (قتل اصحاب الاءخدود)
قسمت18بخش320"آنچه آوردن اوصاف : عزيز، حميد، مالكيّت سموات وارض و شهيد بودن بر هر چيزبراى خداوند در آيه : (و ما نقموا منهم ...
قسمت18بخش321"تهديد شكنجه كنندگان مؤ منين و مؤ منات به عذاب جهنّم و عذاب حريق
قسمت18بخش322"توضيح تعليل شديد بودن بطش پروردگار به اينكه او مبدء و معيد است
قسمت18بخش323"اشاره به چند صفت از صفات خداوند در ارتباط با وعده و وعيد او بهاهل بهشت و دوزخ
قسمت18بخش324"بحث روايتى
قسمت18بخش325"رواياتى درباره مراد از(و شاهد و مشهود) داستان اصحاب اخدود، وصف لوح محفوظ،و...)
قسمت18بخش326"رواياتى در داستان اصحاب اخدود در ذيل(قتل اصحاب الاخدود)
قسمت18بخش327"رواياتى در وصف لوح محفوظ
قسمت18بخش328"سوره طارق آيات 17-1
قسمت18بخش329"معناى (طارق ) و (ثاقب )
قسمت19بخش330"مراد از اينكه فرمود: (هيچ نفسى نيست جز اينكه بر آن حافظى است )
قسمت19بخش331"شخصيت انسان به نفس و روح او است و لذا انسانى كه در قيامت اعاده مى شود عين همانانسان دنيوى است نه مثل او
قسمت19بخش332"استدلال بر قدرت خدا بر احياء اموات به خلقت انسان از آبى جهنده كه از بين (صلب) و (ترائب ) خارج مى شود
قسمت19بخش333"وجه تسميه قيامت به (يوم تببلى السّرائر)
قسمت19بخش334"وصف قرآن به اينكه (قول فصل ) است و(هزل نيست )
قسمت19بخش335"بحث روايتى
قسمت19بخش336"(رواياتى در ذيلبرخى آيات گذشته از جمله (يوم تبلى السّرائر) و (اءنهلقول فصل )
قسمت19بخش337"سوره اعلى آيات 19-1
قسمت19بخش338"مضمون كلمه سوره مباركه اعلى
قسمت19بخش339"توضيح معناى اينكه فرود: (سبّح اسم ربّك - نام پروردگارت را تنزيه كن)
قسمت19بخش340"اقوال مختلف در اين باره
قسمت19بخش341"مظاهر تدبير الهى : خلقت ، تسويه ، تقدير، هدايت ، و...
قسمت19بخش342"معناى (اقراء) در (سنقرئك فلا تنسى ) و مفاد استثناء (الّا ماشاء اللّه )
قسمت19بخش343"آسوده خاطر نموده پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از چيست تلقى وحى الهى و حفظآن
قسمت19بخش344"معناى اينكه خطاب به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) فرمود: (و نيسّرك لليسرى- تو را براى يسرى آسان مى كنيم )...
قسمت19بخش345"سودمند واقع شدن شرط اساسى تذكره و اشاره به گفتار مفسرين درباره شرطمذكور
قسمت19بخش346"معناى اينكه شقىّ دوزخى در آتش نه مى ميرد و نه زنده مى شود،
قسمت19بخش347"مراد از تزّكى در: (قد افلح من تزكّى )
قسمت19بخش348"بحث روايتى
قسمت19بخش349"(رواياتى در ذيلآيات : (سبّح اسم ربك الاعلى )، (سنقرئك فلاتنسى )، (قذ افلح من تزّكى ) ودرباره صحف اولى )
قسمت20بخش350"روايتى درباره عدد انبياء الهى و كتب و صحيفه هاى آنها
قسمت20بخش351"سوره غاشيه آيات 26-1
قسمت20بخش352"وجه تسميه قيامت به (غاشيه - فراگيرنده ) و معناى اينكه در قيامت وجوهىخاشعه اند و (عاملة و ناصبة )
قسمت20بخش353"وصف جنّت عاليه اى كه چهره هاى ناعمه در قيامت در آن جاى دارند
قسمت20بخش354"دعوت به نظر در مظهر تدبير الهى
قسمت20بخش355"توضيحى راجع به استثناء (الّا من تولّى و كغر) از (فذّكر انّما انت مذّكر)
قسمت20بخش356"بحث روايتى
قسمت20بخش357"(رواياتى در ذيل آيات (عاملة ناصبة ) (فذّكر انّما انت مذكر) و درباره حساباعمال )
قسمت20بخش358"سوره فجر آيات 30-1
قسمت20بخش359"مظامين سوره مباركه فجر
قسمت20بخش360"وجوه مختلف درباره مراد از (فجر)، (ليال عشر) و (شفع و وتر) كه بدآنهاسوگند ياد شده است
قسمت20بخش361"مراد از (ارم ذات العماد)
قسمت20بخش362"وجه توصيف فرعون به (ذى الاوتاد)
قسمت20بخش363"حكايت زبان حال نوع آدمى كه آزمايش خدا با اكرام و نعمت دادن را به حساب ممتاز بودنخود از ديگران مى گذارد
قسمت20بخش364"و آزمايش خدا با فقر و تنگدستى را اهانت و خوارى از ناحيه خدا مى پندارد
قسمت20بخش365"مراد از آمدن پروردگار در قيامت (و جاء ربّك و الملك ...)
قسمت21بخش366"متذكّر شدن و (يا ليتنى ) گفتن انسان در قيامت
قسمت21بخش367"(نفس مطمئنة ) نفسى است كه با ايمان به پروردگار و ياد او سكونت يافته ، بهمقام رضا رسيده است و...
قسمت21بخش368"بحث روايتى
قسمت21بخش369"(رواياتى درباره مراد از شفع و وتر، تسميه فرعون به ذى الاءوتاد، آورده شدنجهنم ، آمدن خدا، و...)
قسمت21بخش370"شفع حسن و حسين (ع ) و وتر اميرالمؤ منين عليه السلام است
قسمت21بخش371"حديثى از امام صادق (ع ) درباره خصوصيات قبض روح مؤ من درذيل (يا ايها النفس المطمئنه ...)
قسمت21بخش372"سوره بلد آيات 20-1
قسمت21بخش373"حقيقتى درباره خلقت انسان كه سوره مباركه بلد بيان مى كند صفحه
قسمت21بخش374"سه وحه در معناى آيه : (و انت حلّ بهذا البلد)
قسمت21بخش375"بيان اينكه سوگند (و والد و ما ولد) سوگند به ابراهيم واسمعيل (عليهما السّلام ) است
قسمت21بخش376"چند قول ديگر درباره مراد از (والد و ما ولد)
قسمت21بخش377"خلقت انسان در (كبد) و آميخته بودن حيات او با رنج و خستگى
قسمت21بخش378"حكايت منت گذارى كسى كه مقدارى از مال خود را انفاق نموده ، مى گويد:مال هنگفتى را تلف كردم
قسمت21بخش379"رد و انكار لازمه سخن كسى كه انفاق از مال بر او گران آمده گفت : (اهلكت مالالبدا)
قسمت21بخش380"معناى (عقبه ) و وجه تفسير آن به (فك رقبه ) و (اطعام در روز قحطى )
قسمت21بخش381"بحث روايتى
قسمت21بخش382"رواياتى درباره قسم به شهر مكه ، مراد از ( والد و ما ولد)
قسمت21بخش383"رواياتى در ذيل (هديناه النجدين ) و درباره اطعام مسكين و آزاد كردن برده
قسمت21بخش384"سوره شمس آيات 16-1
قسمت21بخش385"مضمون سوره شمس
قسمت21بخش386"چند وجه درباره مرجع ضمير در (والنّهار اذا جلّها)
قسمت21بخش387"وجه اينكه در آيه : (والسّماء و ما بنيها) از بانى آسمانى تعبير به (ما) شدهاست
قسمت22بخش388"معناى (فجور) و (تقوى ) و مراد از اينكه خداوند فجور و تقواى نفس را به اوالهام كرده
قسمت22بخش389"زكّيها و قد خاب من دسّيها)
قسمت22بخش390"طغيان قوم ثمود و پى كردن ناقه صالح (عليه السّلام )، نمونه اى از (و خاب مندسّيها)
قسمت22بخش391"بحث روايتى
قسمت22بخش392"(رواياتى درباره الهام فجور و تقوى ، اشقاى اولّين و اشقاى آخرين )
قسمت22بخش393"سوره ليل آيات 21-1
قسمت22بخش394"مراد از اينكه درباره مؤ من انفاق كننده متقّى فرمود: (فسنيسّره لليسرى )
قسمت22بخش395"درباره بخل ورزنده مكذّب فرمود: (فسينسّره للعسرى )
قسمت22بخش396"هدايت خلق از قضاهاى الهى است كه بر خود واجب كرده (انّ علينا للهدى ) و با هادىبودن انبياء (عليهم السّلام ) منافات ندارد
قسمت22بخش397"فرق بين هدايت به معناى ارائه طريق و هدايت به معناىايصال به هدف
قسمت22بخش398"بيان اينكه تكذيب كننده دعوت حقّ و روى گرداننده از آن (اشقى ) است ،
قسمت22بخش399"و اينكه مفاد آيه (لا يصليها الا الاءشقى ...) اينست كه فقط كافر اشقى خالد درجهنم است
قسمت22بخش400"متّقى ترين افراد كسى است كه در راه رضاى خدا ازمال حود انفاق مى كند
قسمت22بخش401"بحث روايتى
قسمت22بخش402"(رواياتى درباره نزول آيات : (فاءما من اعطى و اتّقى ...) در شاءن (ابودحداح) و روايتى درباره اينكه هدايت كننده خدا است )
قسمت22بخش403"كلام فخر رازى در شاءن نزول سوره ليل و نقد و برسى آن
قسمت22بخش404"سوره ضحى آيات 11-1
قسمت23بخش405"مقصود از اينكه خطاب به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) فرمود خدا تو را (يتيم )و (ضالّ) يافت . چند وجه در اين باره
قسمت23بخش406"نقل اقوال مفسرين در مراد از ضلالت در آيه شريفه
قسمت23بخش407"تو يتيم بودى و درد يتيمى كشيده اى ، پس بر يتيم قهر مكن . تهيدست بوده اى و طعمفقر چشيده اى...
قسمت23بخش408"بحث روايتى
قسمت23بخش409"رواياتى درباره نزول آيه : (و لسوف يعطيك ربّك فترضى )، شفاعت ، و معناىآيه : (و امّا بنعمة ربّك فحدث )و...
قسمت23بخش410"سوره انشراح آيات 8-1
قسمت23بخش411"نادرستى سخن فخر رازى در ردّ اين قول كه سوره (والضحّى ) و (الم نشرح )يك سوره اند
قسمت23بخش412"مقصود از شرح صدر رسول الله (ص ) در (الم نشرح لك صدرك )
قسمت23بخش413"وجوه مختلف در باره مراد از (وضع وزر) از آن حضرت
قسمت23بخش414"توضيح مفاد آيه : (فانّ مع العسر يسرا) و ردّ سخنى از زمخشرى در اين باره
قسمت23بخش415"مفاد تكرار جمله : (انّ مع العسر يسسرا) و چند وجه درباره امر (فاذا فرغت فانصب...) به پيامبر (صلى الله عليه و آله )
قسمت23بخش416"بحث روايتى
قسمت23بخش417"(رواياتى متضمن تمثيلى حاكى از شكافته شدن سينه پيامبر (صلى الله عليه وآلهوسلم ) و تبديل و تبديل قلب او...
قسمت23بخش418"سوره تين آيات 8-1
قسمت23بخش419"مراد از (تين ) و (زيتون ) و وجه تسميه مكه به (البلد الامين )
قسمت23بخش420"منظور از خلقت انسان در احسن تقويم و اشاره به مقام رفيع او بر حسب طبع اوّلى واستعداد ذاتى
قسمت23بخش421"چند احتمال درباره مراد از (ردّ) انسان (جز مؤ منان صالحالعمل ) به (اسفل سافلين )
قسمت23بخش422"معناى آيه : فما يكذّبك بعد بالدين ...) و تقرير احتجاجى كه براى اثبات بعث وجزا متضمّن است
قسمت23بخش423"بحث روايتى
قسمت23بخش424"(چند روايت راجع به مراد از (تين ) ، (زيتون ) و (البلد الامين )
قسمت23بخش425"سوره علق آيات 19-1
قسمت23بخش426"معناى (قرائت ) و مفاد (اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...)
قسمت24بخش427"معناى (قرائت ) و مفاد (اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...)
قسمت24بخش428"مراد از امر به قرائت در (اقراء و ربّك الاكرام ) و مفاد توصيف خدا به (الّذى علّمبالقلم ) بعد از امر به قرائت
قسمت24بخش429"بى نياز دانستن خود، منشاء و علّت طغيان آدمى است
قسمت24بخش430"توضيحى راجع به تشريع نماز قبل از شب معراج وقبل از نزول قرآن كه از آيه : (اراءيت الذى عيدا اذا صلّى ) استفاده مى شود
قسمت24بخش431"تهديد آنكه مانع نمازگزاردن پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مى شده
قسمت24بخش432"بحث روايتى
قسمت24بخش433"رواياتى در باره ماجراى نزول نخستين وحى بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم :(اقرء باسمربك ...)
قسمت24بخش434"و بيان اشكالى كه در اين روايت ديده مى شود
قسمت24بخش435"شاءن نزول آيات : (اءراءيت الذّى ينهى ...)، سجده نزديكترين حالت عبد به ربّ،سوره عزائم
قسمت24بخش436"سوره قدر آيات 5-1
قسمت24بخش437"مفاد آيه : (انّا انزلنا فى ليلة القدر) اينست كه همه قرآن در شب قدرنازل شده است
قسمت24بخش438"وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان است وهر سال تكرار مى شود
قسمت24بخش439"مراد از بهتر بودن شب قدر از هزار شب ، و منظور ازتنزّل ملائكه و روح به اذن پروردگارشان (من كلّ امر)
قسمت24بخش440"بحث روايتى
قسمت24بخش441"روايتى دالّ بر اينكه سوره قدر براى تسليت بهرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) كه ...
قسمت24بخش442"رواياتى درباره بهتر بودن شب قدر از هزار ماه ، تقدير امور ونزول ملائكه و روح در آن شب
قسمت24بخش443"سوره بيّنه آيات 8-1
قسمت25بخش444"تفسير آيه : (لم يكن الّذين كفروا من اهل الكتاب ...) كه گفته شده ازمشكل ترين آيات قرآنى است
قسمت25بخش445"موارد استعمال واژه (كتاب ) و مراد از اينكه فرمود درصحف مطهّره اى كه پيامبر(صلى الله عليه و آله ) تلاوت مى كند ...
قسمت25بخش446"بيان اينكه كتب آسمانى براى عموم بشر آورده شده و آيه (و ما تفرق الذين اوتواالكتاب ...) حكايت حال مشركين نيز هست
قسمت25بخش447"بيان مفاد جمله (و ذلك دين القيمه )
قسمت25بخش448"بهترين مردم و بدترين مردم
قسمت25بخش449"بحث روايتى
قسمت25بخش450"(چند روايت درباره اينكه مراد از (خيرالبريّه - بهترين مردم ) اميرالمؤ منين (عليهالسلام ) و شيعيان اويند)
قسمت25بخش451"سوره زلزال آيات 8-1
قسمت25بخش452"مقصود از اينكه در قيامت زمين (اثقال ) خود را بيرون مى كند و (انسان ) مى گويدآن را چه شده است
قسمت25بخش453"معناى اينكه در روز قيامت زمين به وحى الهى از اخبار خود سخن مى گويد
قسمت25بخش454"معناى اينكه فرمود: (يومئذ يصدر الناس اشتاتا)
قسمت25بخش455"بيان عدم منافات بين آيه : (فمن يعمل مثقال ذرة ) با آياتى كه بر حبطاعمال...
قسمت25بخش456"بيان عدم منافات ...
قسمت25بخش457"بحث روايتى
قسمت25بخش458"سوره عاديات آيات 11-1
قسمت25بخش459"وجوهى كه درباره مراد از سوگندهاى : (والعاديات ضبحا...) گفته شده و بياناينكه اين قسم ها به سوارگان رزمنده است
قسمت25بخش460"دو خصلت بنى آدم : (كنود) بودن حبّ مال داشتن
قسمت25بخش461"بحث روايتى
قسمت25بخش462"(روايتى راجع به نزول سوره عاديات درباره نبرد اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در جنگذات السلاسل ، و روايتى ديگر)
قسمت25بخش463"سوره قارعه آيات 11-1
قسمت25بخش464"وجه تسميه قيامت به (قارعه ) و تشبيه مردم پس از بر انگيخته شدن ، به تودهملخ
قسمت26بخش465"معناى اينكه درباره كسى كه اعمالش سبك است فرمود: (فامه هاويه )
قسمت26بخش466"بحث روايتى
قسمت26بخش467"معناى اينكه درباره كسى كه اعمالش سبك است فرمود: (فامّه هاويه )
قسمت26بخش468"سوره تكاثر 8-1
قسمت26بخش469"توضيح مفردات و مفاد آيات : (الهكيم التكاثر حتى زرتم المقابر...) كه متضمّنتوبيخ شديد مردم در جمع مال و نفرات است
قسمت26بخش470"تخطئه و تهديد متكاثران و معناى (لترونّ الجحيم ) و (ثم لترونهّا عين اليقين)
قسمت26بخش471"توضيحى درباره (نعمت ) و استفاده از آن در راه اطاعت و سؤال از آن در قيامت
قسمت26بخش472"بحث روايتى
قسمت26بخش473"چند روايت درباره شاءن نزول سوره تكاثر
قسمت26بخش474"رواياتى بيانگر اينكه مراد از نعيمى كه از آن سؤال مى شود محمد و آل او (عليه السلام )، يا ...
قسمت26بخش475"بيان رابطه بين نعمت بودن نعمت بودن نعمت ها و هدايت دينى صفحه
قسمت26بخش476"سوره عصر آيات 3-1
قسمت26بخش477"اقوال مختلف درباره مراد از (عصر) كه بدان قسم ياد فرموده است صفحه
قسمت26بخش478"شرحى در مورد مستثنى بودن مؤ منان صالحالعمل از زيانمندى جنس انسان صفحه
قسمت26بخش479"جمله (و عملوا الصّالحات ) بر عمل به همهاعمال صالح دلالت دارد واز آن استفاده مى شود كه ...
قسمت26بخش480"خصوصيت و اهميت تواصى به صبر كه بعد از عنوان كلى (و عملوا الصّالحات )اختصاص به ذكر يافتند صفحه
قسمت26بخش481"بحث روايتى
قسمت26بخش482"(چند روايت در ذيل آيات سوره عصر)
قسمت26بخش483"سوره همزه آيات 9-1
قسمت26بخش484"تهديد شديد به گردآورندگان مال و ذكر اوصاف آنان كه (همزه )اند و (لمزه) و مال خود را مايه جاودانى مى پندارند و... صفحه
قسمت26بخش485"رد پندار غلط انسانى كه خيال مى كند مال دنيا به او جلودانگى مى بخشد
قسمت26بخش486"معناى اينكه در وصف آتش جهنم فرمود: (التى تطلع على الافئده ) و معناى (فىعمد ممده ) صفحه
قسمت26بخش487"بحث روايتى
قسمت26بخش488"(رواياتى درباره شاءن نزول سوره همزه ، معناى (همزه ) و (لمزه ) و... مراد از(عمد ممده )
قسمت26بخش489"سوره فيل آيات 5-1
قسمت27بخش490"بيان مفردات و مفاد آيات سوره مباركه فيل صفحه
قسمت27بخش491"بحث روايتى
قسمت27بخش492"(داستان اصحاب فيل و هلاكشان ) صفحه
قسمت27بخش493"سوره قريش آيات 5-1
قسمت27بخش494"بررسى قول به وحدت سوره (فيل ) و (ايلاف ) و سوره (ضحى ) و (المنشرح ) صفحه
قسمت27بخش495"معناى سوره ايلاف در فرض وحدت با سورهفيل و در صورت استقلال
قسمت27بخش496"بحث روايتى
قسمت27بخش497"(روايتى درباره مفاد سوره ايلاف ) صفحه
قسمت27بخش498"سوره ماعون آيات 7-1
قسمت27بخش499"اوصاف تكذيب كنندگان دين : راندن يتيم ، عدم اهتمام به طعام مسكين ،سهل انگارى در نمازگزاران ، رياكارى و منع (ماعون )
قسمت27بخش500"بحث روايتى
قسمت27بخش501"(چند روايت درباره مفاد آيات گذشته از جمله :سهل انگارى درباره نماز و مراد از منع (ماعون )
قسمت27بخش502"سوره كوثر آيات 3-1
قسمت27بخش503"اقوال مختلف درباره مراد از (كوثر) و بيان شواهددال بر اينكه مراد از آن ذريّه پيامبر (صلى الله عليه و آله )...
قسمت27بخش504"مراد از امر صلوة و نحر بعد از منت گذاردن به اعطاء كوثر
قسمت27بخش505"بحث روايتى
قسمت27بخش506"رواياتى درباره اينكه مراد از (نحر) در (فصلّ لربّك و انحر) بلند كردن دستها در موقع اداء تكبير است
قسمت27بخش507"ذكور، كسى كه زخم زبان زد، و نزول سوره كوثر
قسمت27بخش508"سوره كافرون ، آيات 1 - 6
قسمت27بخش509"رواياتى راجع به زخم زبان در (يا ايّها الكافرون ...) به گروهى معهود و معيناز كفار بوده و (و لا انتم عابدون ما اعبد) ...
قسمت28بخش510"وجه تكرار مضمون سابق در (و لا انتم عابد ما عبدتم و لا انتم عابدون ما اعبد)صفحه
قسمت28بخش511"بيان اينكه آيه : (لكم دينكم ولى دين ) اخبار از اينست كه كافران مخاطب پيامبر(صلى الله عليه و آله ) به ...
قسمت28بخش512"بحث روايتى
قسمت28بخش513"سوره نصر، آيات 1- 3
قسمت28بخش514"بحث روايتى
قسمت28بخش515"(روايتى درباره شاءن نزول سوره كافرون و روايتى راجع به تكرار يك مضمون درسوره ) صفحه
قسمت28بخش516"بيان اينكه مراد از نصر و فتح در (اذا جاء نصر الله و الفتح ...) رسيدن آنپيشگويى شده فتح مكه است
قسمت28بخش517"وجه و مناسبت امر به حمد و استغفار پروردگار، بعد از ديدن نصر الهى
قسمت28بخش518"بحث روايتى
قسمت28بخش519"چند روايت مربوط به نزول سوره نصر
قسمت28بخش520"تفصيل داستان فتح مكه : پيمان شكنى مكيان ، حركت قواى اسلام ، وقايع بين راه ، واردشدن به شهر و...
قسمت28بخش521"رسول خدا صلى الله عليه و آله عزم خود را براى فتح مكه جزم مى كند
قسمت28بخش522"ديدار ابوسفيان با پيامبر صلى الله عليه و آله و اسلام آوردن او بهنقل از عباس
قسمت28بخش523"حركت لشكر اسلام بر سوى مكه و فتح مكه
قسمت28بخش524"خطبه پيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از فتح مكه
قسمت28بخش525"سوره تبت آيات 5-1
قسمت28بخش526"معناى (تلت بدا ابى لهب و تبّ)
قسمت28بخش527"وجه اينكه در اين نفرين از ابولهب به كنيه ياد شده
قسمت28بخش528"توضيحى درباره اينكه نفرين به ابولهب و اينكه فرمود: (سيصلى نارا...) عدماختيار ابولهب در جهنمى شدن را افاده نمى كند
قسمت28بخش529"بحث روايتى
قسمت28بخش530"(چند روايت درباره بد رفتارى ابولهب و همسرش بارسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سوره تبّت )
قسمت29بخش531"سوره اخلاص آيات 4-1
قسمت29بخش532"فرق بين (احد) و (واحد) و معناى احد بودن خداى تعالى
قسمت29بخش533"معناى اينكه خدا صمد است اينست كه هر چيزى در ذات و آثار و صفات محتاج او است و اومنتهى المقاصد است
قسمت29بخش534"بيان اينكه نزائيدن ، زاده نشدن و كفو نداشتن خدا فرع بر صمد بودن و يگانگى اودر ذات و صفات و افعال است
قسمت29بخش535"بحث روايتى
قسمت29بخش536"سوره فلق ، آيات 1 - 5
قسمت29بخش537"معنى (فلق ) در (قل اعوذ برب الفلق ) و مفاد (و من شر ما خلق )
قسمت29بخش538"ذكر خصوص شر شبانگاه ، شر ساحران و شر حاسد بعد از ذكر (من شر ما خلق )از باب اهتمام به اين سه شرط است
قسمت29بخش539"بحث روايتى
قسمت29بخش540"چند روايت حاكى از نزول (معوذتين ) بعد از بيمار شدن پيامير (صلى الله عليه وآله ) بر اثر سحر يك يهودى
قسمت29بخش541"نظر ابن مسعود داثر بر اينكه (معوذتين ) جزء قرآن نيست ، رد اين نظر و بياناينكه تواتر قطعى بر اينكه اين دو سوره ...
قسمت29بخش542"چند روايت درباره مراد از (قلق ) و درباره آثار حسد
قسمت29بخش543"سوره ناس آيات 6-1
قسمت29بخش544"شرحى در مورد اينكه خداى تعالى از سه جهت (ربّ الناس )، (ملك النّاس ) و(اله النّاس ) بودن ملجاء و معاذ است
قسمت29بخش545"مراد از (وسواس خنّاس ) و اينكه فرمود: (من الجنّة و النّاس )
قسمت29بخش546"بحث روايتى
قسمت29بخش547"(رواياتى درباره شاءن نزول ، مراد از (وسواس ) و وساوس و تسويلات آن )صفحه