گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد دوم
« شرایط تقلید »






(ت) س 1: آیا مجتهد جامع الشرایط لازم است براي تقلیدکتابت داشته باشدیانه؟ ج: هو العالم ;لازم نیست. چنانچه اعلم عادل
باشد، می شود از او تقلید نمود ولو نتواند بنویسد. س 2: آیا از مجتهد اعلمی که اصل انقلاب را قبول دارد ولی با مسؤولین اختلاف
نظر دارد، می توان تقلید کرد؟ و آیا اصلًا موافق نظام بودن در مرجعیت شرط است؟ ج: هو العالم ;مرجع تقلید باید اعلم و عادل
باشد و بیش از این شرط ندارد. ولی نمی شود عالم عامل با اصل حکومت اسلامی مخالف باشد. بلی! ممکن است با مسؤولین از
باب اینکه با قوانین اسلامی اداره نمی کنند و کارهاي آنان بر خلاف دستورات شرع است اختلاف نظر داشته باشد. س 3: اگر
کسی نیت تقلید از مجتهدي کند، آیا تقلید محقق می شود؟ ج: هو العالم ;تقلید با نیت محقق نمی شود. بلکه تقلید، عمل کردن به
دستور مجتهد است. به عبارت دیگر تقلید عملی است که مستند به رأي و فتواي مجتهد باشد.
« راههاي شناخت مجتهد و اعلم »
س 4: اینجانب مقلد یکی از مراجع می باشم و از آنجایی که حضرت عالی پدرم را می شناسید که یکی از مجتهدین است، از ایشان
سؤال شد اعلم کیست که نظرشان چهار نفر می باشند و یکی از آن بزرگواران حضرت عالی می باشید و من شخصی را مقلد می
باشم که جزء این چهار نفر نمی باشد. از آنجایی که این جانب تحقیق نموده و ارادت خاصی خدمت معظم له دارم، آیا می توانم از
مقلدین حضرت عالی بشوم؟ ج: هو العالم ;اعلمیت من تا براي شما ثابت نشود، نمی توانید رجوع کنید و فتاواي من که به صورت
جواب استفتاء به شما ارسال می شود براي شما حجیّت ندارد و نمی توانید به آنها عمل کنید. س 5: در زمانی که چندین مرجع
براي تقلید وجود دارد و نظر اهل خبره بر اینکه کدام مرجع اعلم است مختلف می باشد ;تکلیف شخصی که وظیفه اش تقلید ازاعلم
است چه می باشد؟ ج: هو العالم ;چنانچه اهل خبره عادل، متعدد باشند و هر کدام شخصی را غیر از آن که دیگران به اعلمیت او
شهادت می دهند، معرفی و شهادت دهند، شخص مقلد در تقلید از هر کدام از کسانی که اعلمیت آنها محتمل است مخیر است و
چنانچه شهود بر اعلمیت یکی از مجتهدین زیادتر باشد، احتیاطاً او را براي تقلید انتخاب نماید.
« بقاء بر تقلید میت »
س 6: آیا در جائز بودن یا جائز نبودن بقاء بر تقلید میت لازم است به فتواي مجتهد اعلم زنده رجوع شود و بر طبق اجازه او عمل
شود. ج: هو العالم ;چون مسأله جواز بر بقاء تقلید میت اختلافی است بنابراین بر مکلف لازم است در جواز بقاء یا عدم جواز آن
رجوع به اعلم حیّ بنماید و به فتواي او عمل کند. س 7: آیا جائز است باقی ماندن بر تقلید حضرت آیت الله... در تمام مسائل یا در
مسائلی که در زمان ایشان به آنها عمل شده است ؟ ج: هو العالم ;بقاء بر تقلید میت را مطلقاً جایز نمی دانم ولو آن میت، اعلم از



صفحه 13 از 90
تمام فقهاء اسلام باشد.
« مسائل متفرقه تقلید »
س 8: اگر مجتهد یا مقلد عمل به اصل نمودند و سپس کشف خلاف شد، آیا اعمالی که بر طبق اصل انجام شده، اعاده لازم دارد یا
نه؟ ج: هو العالم ;نماز با غیر نماز فرق دارد. در نماز در خصوص ارکان، اعاده لازم است و در غیر اینها لازم نیست. س 9: مراد از
در مسائل 9 و 118 رساله عملیه شما کدامیک از موارد زیر است: 1 حرام است 2 باطل است 3 هم حرام و هم « جائز نیست » عبارت
باطل است. ج: هو العالم ;مراد باطل است. یعنی عدم جواز وضعی. ولی چون این عمل به حرمت متعاقب می شود قهراً هر دو مراد
است. س 10 : آیا بوسیدن دست غیر معصوم به عنوان تبرك جائز است؟ ج: هو العالم ;بوسیدن دست غیر معصوم به خصوص پدر و
س 11 : فرق بین مرجع تقلید و ولایت فقیه در چیست؟ ج: هو العالم; « مرجعیت و ولایت فقیه » . مادر و علماي عاملین جائز است
ولایت فقیه به معناي حکومت فقیه است. مرجع تقلید کسی است که در فروع دین قول او حجت است، بنابراین فرق واضح است.
س 12 : آیا ولایت مراجع تقلید همان ولایت ائمه معصومین علیهم السلام می باشد؟ ج: هو العالم ;خیر، ولایت امام معصوم (ع)
خیلی اوسع از ولایت فقیه است. س 13 : توهین نمودن به مجتهد جامع الشرائط یا لعنت نمودن او از روي علم و عمد، چه حکمی
دارد؟ آیا موجب کفر و خروج از دین اسلام می گردد؟ در صورتی که خود لعنت کننده قبول دارد او مجتهد جامع الشرائط است.
ج: هو العالم ;امام زمان ارواحنا فداه فرموده است: الراد علیهم الراد علینا و الراد علینا کالراد علی الله و هو علی حدالشرك بالله. س
14 : آیا ناسزا گفتن و فحش دادن به مرجع تقلید به این دلیل که درباره انقلاب یا اشخاص، حرف هایی زده است جایز است؟ ج: هو
العالم ;در صورتی که اصل حکومت اسلامی را اهانت نکند، بلکه متعرض مسؤولین بشود به این جهت که بر طبق دستورات
اسلامی عمل نمی کنند جائز نیست. س 15 : اگر مرجع تقلیدي بدون ثابت شدن حق یکی، علی الاعلان طرف مقابل را حمایت
کند. دراین صورت آیا عدالتش باقی می ماند و تقلید از او جائز است یا خیر؟ ج: هو العالم ;چنانچه احتمال بدهید که بر آن عالم
ثابت شده است که حق با او است، این عمل موجب سلب عدالت نمی شود و تقلید او جائز است.
« احکام