گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد دوم
« احکام طهارت »






« حیض »
س 21 : اگر زنی یک روز حیض دید و عمل به احکام آن نمود روز بعد قرص مانع حیض خورد و حیض نیامد، آیا می تواند نماز و
روزه خود را انجام دهد؟ ج : هو العالم ;بلی، و باید نمازي که در روز اول نخوانده است، قضاءکند. چون حیض کمتر از سه روز
نیست ولو سه روز نبودن با ایجاد مانع باشد.
« جنابت »
س 22 : اگر در حال خواب، آبی از انسان خارج شود، با توجه به اینکه بعد از بیدار شدن نمی تواند علائم سه گانه مربوط به احتلام
را تشخیص دهد، وظیفه چیست؟ ج : هو العالم ;چنانچه علائم احتلام و منی بودن ظاهر باشد که باید به آن عمل شود، والا اگر
واقعاً مشکوك باشد بناء بر عدم جنابت بگذارد و به وضوء اکتفاء کند. س 23 : اگر انسان جنب غسل نمود ولی قبل از استبراء از
بول یا بعد از آن رطوبتی دید و شک کرد آیا بول است یا منی؟ وظیفه چیست؟ ج : هو العالم ;اگر شخصی با انزال منی جنب شود
و بدون استبراء به بول غسل کند و رطوبتی مردد بین بول و منی ببیند، حکم می شود به اینکه آن منی است و باید غسل بکند. و
وضوء لازم نیست و اگر بعد از استبراء به بول و قبل از استبراء از بول باشد حکم می شود به اینکه بول است و باید وضوء بگیرد و
غسل لازم نیست، و اگر بعد از استبراء از بول باشد، چنانچه وضوء نگرفته است، فقط وضوء واجب است و اگر وضوء گرفته، باید
جمع بین وضوء و غسل بنماید.
« وضوء »
س 24 : اگر محاسن صورت پرپشت و بلند باشد آیا رساندن آب به پوست صورت لازم است؟ ج : هو « کیفیت وضوء گرفتن »
العالم ;در وضوء آب رساندن به صورت لازم نیست مگر در موردي که ریش خیلی خفیف باشد که با یک مشت آب ریختن و
دست کشیدن، آب به صورت برسد که در این صورت باید شسته شود، به هرحال اگر یک مشت آب به صورت بریزد و یک دفعه
دست بکشد کافی است. س 25 : آیا در وضوء مقداري از عذار (قسمت بالاي فک) و عارض (گونه) جزء صورت است و باید
شسته شود؟ ج : هو العالم ;آنچه دست باز از صورت می گیرد لازم است و زیادي از آن لازم نیست. به عبارت دیگر پهناي
صورت، یعنی مقداري که بین انگشت وسط و شست قرار می گیرد، باید شسته شود. س 26 : اگر در وضوء هنگام شستن صورت و
دست ها اقدام به باز و بسته کردن شیر آب نماید چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;اشکال ندارد. س 27 : با توجه به مسأله 257
رساله عملیه شما، آیا در وضوء می تواند صورت و دست ها را چند مرتبه آب بریزد و در آخرین مرتبه قصد شستن براي وضوء
نماید؟ برفرض مثبت بودن جواب آیا بین شستن مرتبه اول و دوم فرقی هست یا خیر؟ ج : هو العالم ;آب ریختن هر چند عدد باشد
اشکال ندارد، ولی اگر تمام عضو شسته شد، مرتبه دوم مستحب است و مرتبه سوم جائز نیست. س 28 : اگر کسی تا مچ در وضوء
بشوید و بعد از مچ تا سرانگشتان آب بریزد و به نیت وضوء بشوید آیا وضوي او صحیح است؟ ج : هو العالم ;بلی، صحیح است.
س 29 : اگر وضوء گیرنده در مسح پا، مانعی را بعد از مسح دید آیا می تواند مانع را برطرف کند و دوباره مسح کند؟ ج : هو



صفحه 15 از 90
العالم ;بلی، مادامی که موالات از بین نرفته باشد. س 30 : اگر در حال مسح سر، قسمتی از دست به آب صورت رسید، آیا می تواند
با بخش باقی دست که متصل به آب صورت نشده پاها را مسح کند؟ ج : هو العالم ;بلی، می تواند مسح کند. س 31 : اگر رطوبت
کف دست براي مسح باقی نمانده باشد، آیا می تواند از سایر اعضاي وضوء رطوبت بگیرد؟ ج : هو العالم ;بلی، می تواند، ولی
احوط استحباباً تقدیم ریش و ابرو بر سایر اعضاء وضوء است. س 32 : حد مسح کشیدن پاي مرد و زن چگونه است؟ فرق دارد یا
نه؟ ج : هو العالم ;به یک نحو است هیچ فرقی ندارد. س 33 : آیا در وضوء براي مسح پاها جایز است یا دست راست پاي چپش را
مسح کند و برعکس؟ ج : هو العالم ;بنابر اقوي باید مسح پاي راست با دست راست و پاي چپ با دست چپ باشد . س 34 : آیا در
وضوء مسح منکوس جایز است یا خیر؟ ج : هو العالم ;بلی جائز است. س 35 : در حال اضطرار آیا مسح نمودن پاها اگر حایل
نازك روي آنها باشد جایز است یا خیر؟ ج : هو العالم ;جایز است. س 36 : آیا در وضوء مسح کردن بر روي حایل همانند مقنعه یا
جوراب در حال ضرورت یا تقیه یا سرماي شدید یا ترس از حیوان درنده، و یا ترس از دشمن، جایز است؟ ج : هو العالم ;بلی جائز
است ولی در خصوص مسح سر در حال تقیه احوط تیمم بعد از وضوء است. س 37 : در صورتی که وضوء گیرنده روي پاها را دو
مرتبه مسح کند، آیا وضویش باطل است؟ ج : هو العالم ;اگر مسح اول صحیح باشد وضوء باطل نمی شود و اگر مسح اول صحیح
نباشد، در مسح دوّم اگر پا را خشک کند، صحیح والا باطل است. س 38 : آیا در وضوء تکرار عمدي یا سهوي مسح سر و پاها
موجب بطلان وضوء می شود؟ ج: هوالعالم;جواب این مسأله ازجواب مسأله قبل معلوم می شود.
« شرایط وضوء »
س 39 : در صورتی که دست نجس بود و آن را با آبی که کریّت آن مشکوك است شست و وضوء گرفت. آیا دست پاك شده و
وضوء صحیح است یا خیر؟ ج : هو العالم ;چنانچه دست را داخل آب نماید و آن آب سابقه کریّت دارد، پاك می شود و وضوء
صحیح است،اگرسابقه کریّت ندارد. دست محکوم به نجاست است و وضوء هم باطل است. س 40 : اگر دست نجس بود و انسان
یادش رفت آن را بشوید و با آب قلیل وضوء گرفت ونماز خواند، آیا نماز صحیح است یا نه؟ ج : هو العالم ;بنابر احتیاط باید
نمازها را اعاده کند.
« احکام وضوء »
س 41 : آیا استحباب نفسی وضوء به نظر مبارك شما ثابت است؟ و مراد از استحباب نفسی آن چه می باشد؟ ج : هو العالم ;بلی
ثابت است، مراد هم آن است که خود وضوء بدون قصد غایت مثل نماز یا غیر آن مطلوب است. س 42 : اگر بخواهیم قبل از اذان
براي نماز واجب وضوء بگیریم باید با چه نیتی باشد؟ ج : هو العالم ;به قصد استحباب نفسی یا به قصد طاهر بودن یا براي یک نماز
مستحبی یا قرائت قرآن. س 43 : در صورتی که انسان می داند بعد ازداخل شدن وقت نماز، اگر وضوء را تأخیر بیندازد مضطر به
مسح بر حایل می شود آیا تقدیم وضوء واجب است؟ در صورتی که تأخیر وضوء، منجر به وضوي ضرورت یا تقیه گردد، آیا باز
همین حکم را دارد؟ ج : هو العالم ;بلی تقدیم وضوء واجب است ولکن اگر تأخیر خلاف تقیه باشد، جائز نیست. س 44 : اگر کسی
وضوء گرفت براي اینکه قرآن بخواند آیا می تواند با همان وضوء نماز بخواند؟ ج : هو العالم ;بلی می تواند. س 45 : اگر کسی با
اعتقاد به اینکه مورد تقیه یا ضرورت است وضوي تقیه اي یا ضرورتی گرفت سپس خلاف آن روشن شد، آیا چنین وضویی در
وقت یا خارج وقت صحیح است؟ ج : هو العالم ;صحیح نیست.
« مبطلات وضوء »



صفحه 16 از 90
س 46 : آیا با توجه به احادیثی که در وسایل الشیعه کتاب صوم ایراد گردیده است موضوعاتی همانند دروغ بستن بر خداوند متعال
یا معصومین (ع)، غیبت کردن، ظلم کردن، و تکرار نظر به نامحرم نمودن موجب نقض وضوء می شوند؟ ج : هو العالم ;موجب
س 47 : مس نمودن القاب و کنیه « مس اسامی محترم » . نقض نمی شود، و جواب از استدلال به روایات در کتب علمی آمده است
: هاي ائمه اطهار (ع) بدون وضوء چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;در صورتی که به نحو هتک و اهانت نباشد، مانعی ندارد. س 48
کسی که بیماري سلس بول و غایط دارد اگر وضوء بگیرد آیا می تواند مس کتابت قرآن مجید بنماید؟ ج : هو العالم ;بلی، جائز
است و می تواند مس کند.
« غسل »
س 49 : آیا با غسل هاي واجب و غسل هاي مستحب قطعی همانند غسل جمعه می توان بدون وضوء نماز خواند؟ ج : « احکام غسل »
: هو العالم ;بلی می شود نماز خواند بلکه با غسلهایی که روایت ضعیفی دلالت بر استحباب آن بکند، می توان نماز خواند. س 50
اگر زن حامله از دنیا برود بچه را از شکم او بیرون آورند آیا لازم است بر طفل بعد از بلوغ غسل مس میت نماید؟ ج : هو العالم;
چنانچه بچه از شکم مادر مرده بیرون آمده است بعد از بلوغ مقتضاي احتیاط لزومی وجوب غسل مس میت است. س 51 : اگر طفل
نابالغ میت را مسح کرد، آیا بعد از بلوغ غسل مس میت بر او واجب است؟ ج : هو العالم ;بلی! در صورتی که بچه نابالغ مس میت
نماید غسل بعد از تکلیف بر او واجب است. س 52 : آیا قضاي غسل جمعه چه در حال عذر نبودن آب یا با بودن آب کفایت از
وضوء می کند؟ ج : هو العالم ;در مورد امر به قضاء غسل جمعه کفایت ازوضوء می کند ولی اگر ثابت نباشد و رجاءاً قضاء کند
کافی نیست.
« احکام تیمم »
س 53 : اگر کسی با نداشتن آب، تیمم بدل از غسل جنابت کرد و خوابید بعد از بیداري وظیفه اش براي نماز تیمم بدل از غسل
است یا بدل از وضوء. ج : هو العالم ;وظیفه او تیمم بدل از وضوء است. س 54 : اگر نماز گذار با وضوء نماز بخواند تدافع بول و
غایط می شود و اگر وضویش را باطل کند دیگر آب نمی یابد، آیا می تواند وضوء را باطل کند و با تیمم نماز بخواند؟ ج : هو
س 55 : شخص محتضر که در عالم نزع « احکام میت » . العالم ;نمی تواند مگر آنکه باطل نکردن وضوء براي او ضرر داشته باشد
است و با دستگاه برقی تنفس مصنوعی داده می شود و اگر آن دستگاه را خاموش کنند فوت می کند و آیا خاموش کرن این
دستگاه جایز است یا نه؟ ج : هو العالم ;جایز نیست.
« غسل میت »
س 56 : مسلمانی که در بلاد کفر زندگی می کرده فوت نموده است، براي غسل و کفن و دفن او در آنجا مسلمان یافت نمی شود.
چه باید بکند؟ ج : هو العالم ;با وجود اهل کتاب، کافر مماثل اولًا غسل می کند و بعد او را غسل می دهد، و اگر اهل کتاب نباشد،
غسل ساقط است. بقیه مراسم را انجام دهند. (ت) س 57 : در حال ضرورت آیا کافر می تواند غسل و کفن و دفن میت مسلمان را
انجام دهد؟ ج : هو العالم ;حکم این مسأله از جواب مسأله قبل معلوم شد.
« کفن میت »
س 58 : هزینه گور و کفن زن به عهده کیست؟ ج : هو العالم ;هزینه کفن به عهده شوهر او است. س 59 : در شهادت نامه میت



صفحه 17 از 90
س 60 : شخصی در نماز میت بعد از تکبیر اولی تنها « نماز میت » . شهادت زن ها صحیح است یا نه؟ ج : هو العالم ;بلی، صحیح است
شهادت به توحید را می گوید و شهادت به رسالت را فراموش می کند و بعد از نماز یادش می آید. آیا آن نماز مجزي است؟ ج :
هو العالم ;مجزي نیست.
« دفن میت »
س 61 : در صورتی که میت را در جاي غصبی دفن کرده اند، اگر او را به مکان دیگر ببرند هتک حرمت او می شود و از طرفی
مالک زمین رضایت ندارد آیا اینجا باب تزاحم می شود یا قاعده سلطنت حاکم است؟ ج : هو العالم ;در صورتی که بشود به نحوي
ببرند که هتک نباشد ولو در شب، لازم است والا حتی الامکان صاحب زمین را راضی کنند. اگر نشد، باب تزاحم است.
« مسائل متفرقه میت »
س 62 : دکتري فوت شدن کسی را تصدیق کرد، لکن بعد از مدتی با تنفس مصنوعی زنده شد، آیا غسل میت بر او واجب است یا
نه؟ و آنهایی که او را مس کرده اند غسل مس میت بر آنها واجب است یا خیر؟ ج : هو العالم ;چنانچه زنده شود معلوم می شود از
: اول نمرده است و دکتر اشتباه کرده است، چون مرده زنده نمی شود. بنابراین نه غسل میت واجب است و نه غسل مس میت. س 63
زنی مرده و بعد از اتمام غسل هاي سه گانه اش، جنین او متولد می شود. آیا غسل استحاضه و نفاس براي او لازم است؟ و آیا غسل
هاي قبلی به قوت خود باقی است؟ و در رابطه با جنین چه باید کرد؟ ج : هو العالم ;غسل استحاضه و نفاس لازم نیست، ولی باید
نجاست شسته شود. و اما جنین اگر چهارماه او تمام شده یا مستوي الخلقه است، واجب است غسل داده و تکفین شود و به همانگونه
: که متعارف است دفن شود و الا غسل واجب نیست و در پارچه اي پیچیده و دفن می شود، در هر دو صورت نماز ندارد. س 64
میتی که جنازه اش بعد از آنکه مدتی در بیابان افتاده و شدیداً بو گرفته و متلاشی شده، به دست آمده و قابلیت غسل و تیمم ندارد،
چه باید کرد؟ و ثانیاً آیا کفن کامل براي او لازم است؟ ج : هو العالم ;چنانچه استخوان هاي آن بدون گوشت باقی است، جمیع
اعمال واجب بر میت غیر از غسل که در فرض سؤال ممکن نیست، واجب است.
« احکام