گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد دوم
احکام طلاق






« کیفیت طلاق »
س 341 : اگر کسی زن خود را طلاق تقیه اي کند صحیح است یا نه؟ ج : هو العالم ;صحیح است، چنانچه شرایط طلاق تقیه اي
محقق باشد س 342 : طلاق فضولی غیر نافذ است یا باطل؟ ج : هو العالم ;به نظر ما طلاق فضولی باطل نیست و موقوف به اجازه
است، ولی چون ادعاي اجماع (آن هم مدعی مثل شیخ انصاري (ره)) بر بطلان طلاق فضولی می کنند، پس احتیاط اگر لازم نباشد
خوب است. س 343 : آیا طلاق اکراهی غیر نافذ است یا باطل؟ ج : هو العالم ;طلاق اکراهی باطل است و با اجازه صحیح نمی
شود. س 344 : شخصی زنش را طلاق داده و پس از یکماه رجوع به عقد نموده و طی نامه اي به زنش خبر داده، اما نامه نرسیده و
زن پس از اتمام عده شوهر کرده و اکنون از شوهر دوم حامله است. حالا شوهر اول برگشته و مسئله روشن شده، حالا تکلیف زن و
شوهر اول و شوهر دوم وهمچنین تکلیف بچه چیست مشروحاً مرقوم فرمایید. ج : هو العالم ;این خانم زن اولی است و باید از شوهر
دوم جدا شود، چنانچه شوهر اول او را طلاق بدهد، بعد از عده دومی می تواند او را تزویج کند، غرض این که حرام ابدي نمی
شود و بچه هم چون وطی به شبهه بوده است اگر امکان الحاق به اولی نباشد، ملحق به شوهر دوم است، یعنی یک سال از نزدیکی
کردن شوهر اولی بیشتر گذشته باشد. و در صورتی که کمتر گذشته و احتمال داده شود از شوهر اول است ملحق به او می شود، بهر
حال بچه حلال زاده است.
« طلاق خلع »
س 345 : اگر زنی مهر خود را که در ذمه زوج است در طلاق خلعی ببخشد لکن آن زن قبل از طلاق از بذل مهر رجوع کند، آیا
آن حق دوباره در ذمه زوج بر می گردد؟ با فرض آن که چیزي الان موجود نیست؟ ج : هو العالم;بلی همان حق برمی گردد چون
بخشش ما فی الذمه در طلاق خلع مشروط به عدم رجوع است، در صورت رجوع ذمه مشغول است یا مشغول می شود، والله العالم.
س 346 : اینجانب در سال هفتاد ونه شمسی بابت مهریه همسرم که تعداد 114 سکه بود قطعه زمینی را به ایشان واگذار کردم که در
سند آن نیز قید گردید. در سال هشتاد و یک طی یک طلاق توافقی با ایشان، با بذل کلیه مهریه خود، در قبال طلاق، حکم طلاق
خلع صادر و به اجراء درآمد. با توجه به اینکه عده ایشان تمام شده است، خواهشمند است بفرمایید مالک اصلی زمین در حال
حاضر چه کسی است؟ ج : هو العالم ;بعد از اینکه تمام مهریه این خانم، خصوص زمین ولو به عنوان معاوضه بوده و در وقتی که
کلیه مهریه را بذل نموده، مرادش قطعاً زمین بوده است و در خلع شرط نیست که عین مهریه بذل شود، بنابراین فدیه در فرض سؤال
زمین بوده است لذا بعد از تمام شدن عده حقی به زمین ندارد و زمین مال شوهر است.
« عده طلاق »
س 347 : مردي که با زن معقوده خود وطی در دبر کرده و قبل از عروسی او را طلاق داده آیا عده و تمام مهر لازم می شود؟ ج :
هو العالم ;بلی هم عده لازم است و هم تمام مهر را باید بپردازد نه نصف. س 348 : زنی در سن مَن تحیض است ولی رحم خود را
قطع و بیرون کرده حال که شوهرش او را طلاق داده آیا بر او عده هست یا خیر؟ و آیا برایش جایز است بعد از طلاق شوهرش،
بدون نگه داشتن عده متعه کسی شود؟ ج : هو العالم ;بلی، عده لازم است چون احتمال حمل از قبیل حکمت است نه علت، و لذا
اگر شوهر زنی که حیض می بیند در سفر باشد و یک سال هم گذشته باشد و او را طلاق بدهد عده لازم است با آنکه معلوم است



صفحه 49 از 90
که حامله نیست. س 349 : اگر در طلاق رجعی زوج به جاي رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را سه ماهه متعه کند و در این مدت
به او دخول نکند، حال بعد از انقضاي عده و گذشتن مدت، سه ماه متعه، آیا زوجه می تواند با مرد دیگري ازدواج کند یا نیاز به
عده دیگري دارد؟ ج : هو العالم ;چنانچه متعه را به قصد رجوع به زوجیت انجام ندهد، بلکه به قصد انشاء زوجیت موقته باشد، متعه
باطل است، چون مطلقه رجعیه در حکم زوجه است و زوجه را نمی توان متعه نمود، بنابراین همان انقضاء عده اولی در ازدواج اوبا
مرد دیگر کافی است، و اگر به قصد رجوع باشد، احتمالا رجوع نیست باز هم انقضاء عده اولی کافی است و احتمالا رجوع محقق
می شود بنابراین انقضاء عده کافی نیست، پس رعایت احتیاط حسن است. س 350 : اگر در حال عده طلاق بائن، زن در مهرش
رجوع نکند آیا زوج می تواند با دادن یک مهري که رضایت زوجه را جلب کند او را به عقد دائم یا موقت خویش درآورد؟ ج :
هو العالم ;بلی می تواند چون عده براي غیر زوج است.
« احکام سر بریدن حیوان »
س 351 : در سر بریدن حیوان اگر رگها به تدریج بریده شودو سر اتفاقاً قطع شود آیا حیوان حلال می شود؟ ج : هو العالم ;اشکال
ندارد و به نظر ما اگر سر عمداً هم قطع شود مکروه است و حرام نیست و موجب حرمت گوشت حیوان هم نیست. س 352 : اگر
نصف سر حیوان بریده شود در صورتی که هنوز جان دارد، آیا می توان آن را تذکیه کرد یا نه؟ ج : هو العالم ;بلی می توان تذکیه
نمود. س 353 : شخصی مرغی را سر می برد و بعد متوجه می شود که حلقوم بر روي بدن مانده است و سر از بدن مرغ جدا شده
است، پس آن شخص دوباره حلقوم را می برد، حکم این مسئله چگونه است؟ ج : هو العالم ;اگر تا سر مرغ جدا نشده باشد و روح
در بدن است، حلقوم را ببرد حلال می شود، اما در صورت جدا شدن سر و نبودن روح در بدن حلال نمی شود، و چنانچه روح
دارد احتیاط مستحسن است. والله العالم. س 354 : اگر حیوان حلال گوشت خمر بخورد و سپس آن سر را ببرند آیا جایز است روده
ها و دل و کبد آن را بخورند یا نه. ج : هو العالم ;چنانچه زیاد بخورد و مست شود و در حال مستی ذبح شود، خوردن آنچه در
شکم آن است حرام است، و الا آنها را آب بکشند و خوردن آنها جایز است.
« احکام خوردن و آشامیدن »
س 355 : اگر حیوان حلال گوشت تذکیه کامل شرعی نشد، آیا نجس می شود؟ در صورتی که آن گوشت را براي خورشت طبخ
کنند، خوردن آن خورشت بدون گوشت چگونه است؟ ج : هو العالم ;چنانچه شرایط لازمه ذبح رعایت نشده باشد نجس می شود
و خوردن آن خورشت هم جایز نیست. س 356 : اگر کسی شیر همسر خود را بخورد چه صورت دارد؟ ج : هو العالم ;اشکال
: ندارد. س 357 : خوردن خون، فضله و حدقه چشم ماهی حلال گوشت چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;حلال نیست. س 358
کدام قسمت از بدن ماهی خوردنش جایز نیست؟ ج : هو العالم ;چون معلوم نیست که محرمات ذبیحه که پانزده چیز است غیر از
خون و مدفوع در ماهی باشد و بر فرض آنکه بوده باشد خیلی ریز است و در طبخ مستهلک در ضمن بقیه اجزاءمی شود لذا غیر آن
دو مورد در صورت عدم استهلاك، چیز حرامی نیست. س 359 : آیا استفاده از میوه ها و مواد غذایی حاصله از تغییرات ژنتیکی
: جایز است؟ ج : هو العالم ;در صورتی که خطر جانی نداشته باشد و احتمال عقلائی هم به توجه خطر نباشد، جائز است. س 360
در صورت انتقال ژن حیوان حرام گوشت به گیاه، خوردن محصول آن چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;اشکال ندارد، چون ژن
حیوان حرام گوشت با انتقال به گیاه استحاله می شود و حرمت آن از بین می رود.
« احکام لباس