گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دوم
« احکام اعیاد »






« عیدالزهراء »
س 587 : نظر حضرتعالی در رابطه با مراسم و حدیث فضیلت نهم ربیع چیست؟ ج : هو العالم ;روزي با فضیلت است به خاطر
جهاتی، و روایاتی هم در فضیلت آن روز وارد شده است. اعمالی هم ذکر شده است که به ضمیمه قاعده تسامح در ادله سنن
استحباب آنها ثابت می شود. س 588 : نهم ربیع الاول عید الزهراء چه روزي است؟ و آیا کف زدن و شادي کردن در این روز وارد
تألیف سید ابن طاوس مفصلا در این باره نوشته و « زوائد الفوائد » شده است؟ ج : هو العالم ;روز نهم ربیع الاول است، در کتاب
روایاتی هم نقل می کند، مراجعه کنید. س 589 : اگر در مجلس عیدالزهراء و میلاد ائمه علیهم السلام، تنها نشسته باشیم ولی
خودمان دست نزنیم چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;اگر مجلس محرم نباشد، اشکال ندارد. س 590 : دف زدن و رقصیدن در



صفحه 73 از 90
مجلس عیدالزهراء و میلاد اهل بیت (ع) چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ج : هو العالم ;دف زدن جایز نیست، رقصیدن مرد براي
زن نامحرم و زن براي مرد نامحرم جایز نیست. س 591 : دست زدن در مجلس عید الزهراء و میلاد ائمه علیهم السلام چه حکمی
دارد؟ ج : هو العالم ;اگر توأم با کارهاي خلاف دیگر نباشد اشکال ندارد.
« عید نوروز »
س 592 : آیا عید نوروز از نظر شرع مقدس اسلام اصالت و اعتبار دارد یا خیر؟ ج : هو العالم ;بلی، روایاتی هست. س 593 : آیا
آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شده صحیح است؟ آیا انجام اعمال آن (اعم از نماز و دعا و غیره) به قصد
ورود جایز است؟ ج : هو العالم ;در مستحبات کافی است یک روایت ضعیفه باشد. بنابراین به قصد ورود جایز است. س 594 : اگر
عید نوروز عید جمشیدي سلطانی است که مسلمان هم نبوده است ، پس چگونه غسل مستحب است؟ ج : هو العالم ;چون در آن
روز که به حسب خلقت داراي خصوصیاتی بوده است، اسلام اعمالی را مستحب دانسته، این اعمال مربوط به عید گرفتن کفار نمی
باشد.
« احکام مجلس عروسی »
س 595 : لطفاً بفرمایید دست زدن در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟ ج : هو العالم ;اگر توأم با کارهاي خلاف دیگر نباشد،
اشکال ندارد. س 596 : اگر در مجلس عروسی خودمان دست نزنیم و فقط بنشینیم چگونه است؟ ج : هو العالم ;اگر مجلس محرم
نباشد، اشکال ندارد. س 597 : در صورتی که شرکت نکردن در مجالس عروسی که نوعاً همراه با لهو و لعب است باعث خصومت
و دشمنی بین اقوام شود وظیفه چیست؟ ج : هو العالم ;نباید شرکت نمود، محرمات با این حرفها حلال نمی شود. س 598 : آیا معظم
له پوشش لباس بدن نما و آرایش فراوان عروس در شب اول عروسی را جایز می دانید؟ نسبت به گردش عروس که در آخر شب به
همراه تعدادي ماشین صورت می گیرد، چه می فرمایید؟ ج : هو العالم ;پوشیدن لباس بدن نما به عروس در حضور نامحرمان جایز
نیست و نیز در صورت عورت نما بودن در مقابل زنان نیز جایز نیست، غیر از این دو مورد اشکال ندارد. نسبت به گردش با ماشین
در آخر شب با رعایت عدم مزاحمت دیگران و رعایت حجاب اشکال ندارد.
« احکام قرائت قرآن »
را هنگام وصل با الف بخوانیم یا لکن بدون الف؟ ج : هو العالم ;کلمات « لکنا » کلمه ( )« لکنا هو الله ربی » س 599 : در آیه شریفه
قراء در اثبات الف در حال وصل مختلف است. و اما در حال وقف ظاهراً در اثبات الف خلافی نیست مگر از قتیبه و به نظر من
اثبات الف در هر دو حال بهتر است. س 600 : هنگامی که قاري قرآن در مورد قرائت وقف می کند آیا جایز است او را با گفتن
و امثال آن، تشویق کنیم؟ و آیا از سنت است یا نه؟ ج : هو العالم ;جایز است ولی دلیلی به خصوص بر سنت بودن « الله اکبر » کلمه
آن ندیدم.
« مسائل اعتقادي

« مسائل اعتقادي »
« اسلام »
با توجه به ( )« یا بنی اسراییل اذکروا نعمتی التی انعمت علکیم و انی فضلتکم علی العالمین » : س 601 : خداوند در قرآن می فرماید



صفحه 74 از 90
اینکه الان هم در دنیا اینگونه است، چگونه می گوییم اسلام دین برتر است و مسلمانان بر تمام اقوام مسلط می شوند؟ ج : هو
العالم ;ظاهراً مراد این است که خداوند تعالی به واسطه نِعَم، که عبارت است از انزال منّ و سلوي و پیغمبر هایی که براي آنها
ارسال شده است و غرق فرعون و... بنی اسراییل را به بقیه امتها تا آن زمان فضیلت داده است، و الا تردیدي نیست که افضل امم
امت محمد (ص) می باشند. و افضلیت هم ربطی به تسلط ندارد.
« نبوت و امامت »
س 602 : آیا نبوت انبیاء و امامت معصومین علیهم السلام اکتسابی است یا موهبتی یا هر دو؟ به چه دلیل؟ ج : هو العالم ;بحثی
مفصل است که در اینجا نمی گنجد، اجمالا اینکه موهبتی است.
« مهدویت »
س 603 : فلسفه وجود امام غائب عجل الله تعالی فرجه چیست؟ ج : هو العالم ;فلسفه وجود آن حضرت به طور اختصار همان فلسفه
لزوم وجود خورشید است که اگر خورشید روزي خاموش شود، عالم متلاشی می شود. بقاء جمیع عوالم وابسته به وجود آن امام
(ع) است، بسط کلام موکول به محل دیگراست . س 604 : شخصی ادعا کرده امام زمان (عج) را در بیداري دیده است و دستش را
بوسیده است و چیزهاي دیگر، آیا می شود به سخن این شخص، با اینکه روحانی می باشد اعتماد کرد؟ ج : هو العالم ;ابداً نمی
شود اطمینان نمود. س 605 : در زمان غیبت مخصوصاً در عصر حاضر وظیفه ما چیست؟ ج : هو العالم ;عمل به وظایف شرعیه و
انتظار فرج و توسل به آن حضرت. و رفتن به در خانه آن بزرگوار براي امور دنیا و آخرت، چون واسطه فیض الهی آن بزرگوار
است. س 606 : چه کنیم که مورد توجه امام زمان (عج) قرار بگیریم؟ ج : هو العالم ;عمل به وظایف شرعیه.
« تولی و تبري »
س 607 : آیا تولی و تبري بر هر شخص واجب است؟ اگر کسی به جاي این که شخصیت امام (ع) را واجب الاطاعۀ و معصوم از
جانب خدا بداند، نعوذ بالله اهانت کند، مثلا بگوید امامان مطیع خلفاي ثلاثه بودند، و یا حضرت علی بیعت کرد، آیا دارنده چنین
عقیده اي مؤمن هست یا خیر؟ ج : هو العالم ;تولی و تبري از واجبات است و اگر کسی امام را واجب الاطاعۀ و معصوم نداند شیعه
نیست، همین نحو اگر به امام اهانت کند. س 608 : اگر کسی به جاي این که از خلفاي ثلاثه تبري بجوید، قائل به احترام آنها باشد
و بگوید که خلفاء مثل پیغمبر (ص) بودند، آیا چنین شخصی مؤمن و شیعه است؟ ج : هو العالم ;خیر، یقیناً شیعه نیست و یا آنکه از
اسلام و تشیع و شخصیات شیعه هیچ گونه اطلاعی ندارد.
« مسائل متفرقه اعتقادي »
س 609 : با اینکه خارج کردن تیر از پاي مبارك امیرالمؤمنین (ع) در حال نماز و ملتفت نشدن آن حضرت، در عروة الوثقی، در
جامع السعادات علامه نراقی ج 3 ص: 328 و کتب دیگر مذکور است یکی از علماي متأخرین نوشته است خبر مذکور را به علت
اشتهارش نقل کرده اند و تا به حال کسی سند معتبر ارائه نکرده است! نظر حضرتعالی چیست؟ ج : هو العالم ;بزرگانی که اسم برده
اید اجل از آن هستند که خبر را ندیده، نقل کنند. س 610 : حکم منکر شق القمر و آمدن ستاره به خانه اهل بیت (ع) چیست؟ ج :
: هو العالم ;چنانچه به حسب ادله ثبوت آنها را بداند و منکر شود کافر است مانند انکار ضروري دین در غیر این مورد. س 611
که مؤلفش دقیقاً معلوم نیست، چگونه معتبر می باشد؟ و چطور فقهاء در بعضی احکام مستحبۀ به روایت آن « جامع الاخبار » کتاب



صفحه 75 از 90
کتاب استدلال می نمایند؟ ج : هو العالم ;در مستحبات اکتفاء به روایات آن کتاب می شود چون خبر ضعیف به مقتضاي قاعده
تسامح در ادله سنن اثبات استحباب می نماید، ولی در احکام لزومیه خبر ضعیف کافی نیست. س 612 : در روایتی است که براي
انسان معصوم (ع) پنج روح است از جمله روح المدرج، بفرمایید مراد از آن چیست؟ ج : هو العالم ;در اصول کافی( )، طی خبر
و به عبارت اخري، عالم « روح المدرج الذي به یذهب الناس و یجیئون » : صحیحی تمام ارواح خمسه را توضیح داده می فرماید
المدرج عالم الملک. به هر حال رجوع کنید به آن محل، مفصلا بیان شده است. س 613 : روایتی از امام کاظم (ع) که می فرماید:
مدرکش چیست؟ ج : هو العالم ;روایت کرده از امام صادق (ع) حرعاملی در کتاب ( ) « من اخذ دینه من افواه الرجال ردّته الرجال »
ج 1ص 125 ،همچنین شیخ صدوق این روایت را از امام علی (ع) نقل کرده است. س 614 : در « الفصول المهمه فی اصول الائمه »
قال ابن عباس عن معنی قول النبی (ص) حین رأي من یحتجم فی » کتاب معانی الاخبار و وسایل الشیعه حدیثی از ابن عباس است
آیا این که هر دو نفر حجامت کننده و حجامت « افطر الحاجم و المحجوم » مراد از عبارت ( )« افطر الحاجم و المحجوم » ، شهر رمضان
شده بر پیامبر (ص) دروغ بستند به واسطه حجامت خود یا این که هر دو نفر داخل در سنت و فطرت شدند چون حجامت از سنت
اي دخلا » هاي پیامبر اکرم (ص) است؟ بفرمایید مراد کدام معنی است؟ ج : هو العالم ;مراد همان معناي اخیر در جامع الاخبار قال
اقرب است. و در ذیل خبر از ابن عباس نقل شده است که « بذلک فی فطرتی و سنتی لان الحجامۀ مما أمر علیه السلام به فاستعمله
و لا بأس به. « انما افطرا لانهما تسابا و کذبا فی سبّهما علی نبی الله صلی الله علیه و آله لا للحجامه »

قال
« مسائل اعتقادي »
« اسلام »
با توجه به ( )« یا بنی اسراییل اذکروا نعمتی التی انعمت علکیم و انی فضلتکم علی العالمین » : س 601 : خداوند در قرآن می فرماید



صفحه 74 از 90
اینکه الان هم در دنیا اینگونه است، چگونه می گوییم اسلام دین برتر است و مسلمانان بر تمام اقوام مسلط می شوند؟ ج : هو
العالم ;ظاهراً مراد این است که خداوند تعالی به واسطه نِعَم، که عبارت است از انزال منّ و سلوي و پیغمبر هایی که براي آنها
ارسال شده است و غرق فرعون و... بنی اسراییل را به بقیه امتها تا آن زمان فضیلت داده است، و الا تردیدي نیست که افضل امم
امت محمد (ص) می باشند. و افضلیت هم ربطی به تسلط ندارد.
« نبوت و امامت »
س 602 : آیا نبوت انبیاء و امامت معصومین علیهم السلام اکتسابی است یا موهبتی یا هر دو؟ به چه دلیل؟ ج : هو العالم ;بحثی
مفصل است که در اینجا نمی گنجد، اجمالا اینکه موهبتی است.
« مهدویت »
س 603 : فلسفه وجود امام غائب عجل الله تعالی فرجه چیست؟ ج : هو العالم ;فلسفه وجود آن حضرت به طور اختصار همان فلسفه
لزوم وجود خورشید است که اگر خورشید روزي خاموش شود، عالم متلاشی می شود. بقاء جمیع عوالم وابسته به وجود آن امام
(ع) است، بسط کلام موکول به محل دیگراست . س 604 : شخصی ادعا کرده امام زمان (عج) را در بیداري دیده است و دستش را
بوسیده است و چیزهاي دیگر، آیا می شود به سخن این شخص، با اینکه روحانی می باشد اعتماد کرد؟ ج : هو العالم ;ابداً نمی
شود اطمینان نمود. س 605 : در زمان غیبت مخصوصاً در عصر حاضر وظیفه ما چیست؟ ج : هو العالم ;عمل به وظایف شرعیه و
انتظار فرج و توسل به آن حضرت. و رفتن به در خانه آن بزرگوار براي امور دنیا و آخرت، چون واسطه فیض الهی آن بزرگوار
است. س 606 : چه کنیم که مورد توجه امام زمان (عج) قرار بگیریم؟ ج : هو العالم ;عمل به وظایف شرعیه.
« تولی و تبري »
س 607 : آیا تولی و تبري بر هر شخص واجب است؟ اگر کسی به جاي این که شخصیت امام (ع) را واجب الاطاعۀ و معصوم از
جانب خدا بداند، نعوذ بالله اهانت کند، مثلا بگوید امامان مطیع خلفاي ثلاثه بودند، و یا حضرت علی بیعت کرد، آیا دارنده چنین
عقیده اي مؤمن هست یا خیر؟ ج : هو العالم ;تولی و تبري از واجبات است و اگر کسی امام را واجب الاطاعۀ و معصوم نداند شیعه
نیست، همین نحو اگر به امام اهانت کند. س 608 : اگر کسی به جاي این که از خلفاي ثلاثه تبري بجوید، قائل به احترام آنها باشد
و بگوید که خلفاء مثل پیغمبر (ص) بودند، آیا چنین شخصی مؤمن و شیعه است؟ ج : هو العالم ;خیر، یقیناً شیعه نیست و یا آنکه از
اسلام و تشیع و شخصیات شیعه هیچ گونه اطلاعی ندارد.
« مسائل متفرقه اعتقادي »
س 609 : با اینکه خارج کردن تیر از پاي مبارك امیرالمؤمنین (ع) در حال نماز و ملتفت نشدن آن حضرت، در عروة الوثقی، در
جامع السعادات علامه نراقی ج 3 ص: 328 و کتب دیگر مذکور است یکی از علماي متأخرین نوشته است خبر مذکور را به علت
اشتهارش نقل کرده اند و تا به حال کسی سند معتبر ارائه نکرده است! نظر حضرتعالی چیست؟ ج : هو العالم ;بزرگانی که اسم برده
اید اجل از آن هستند که خبر را ندیده، نقل کنند. س 610 : حکم منکر شق القمر و آمدن ستاره به خانه اهل بیت (ع) چیست؟ ج :
: هو العالم ;چنانچه به حسب ادله ثبوت آنها را بداند و منکر شود کافر است مانند انکار ضروري دین در غیر این مورد. س 611
که مؤلفش دقیقاً معلوم نیست، چگونه معتبر می باشد؟ و چطور فقهاء در بعضی احکام مستحبۀ به روایت آن « جامع الاخبار » کتاب



صفحه 75 از 90
کتاب استدلال می نمایند؟ ج : هو العالم ;در مستحبات اکتفاء به روایات آن کتاب می شود چون خبر ضعیف به مقتضاي قاعده
تسامح در ادله سنن اثبات استحباب می نماید، ولی در احکام لزومیه خبر ضعیف کافی نیست. س 612 : در روایتی است که براي
انسان معصوم (ع) پنج روح است از جمله روح المدرج، بفرمایید مراد از آن چیست؟ ج : هو العالم ;در اصول کافی( )، طی خبر
و به عبارت اخري، عالم « روح المدرج الذي به یذهب الناس و یجیئون » : صحیحی تمام ارواح خمسه را توضیح داده می فرماید
المدرج عالم الملک. به هر حال رجوع کنید به آن محل، مفصلا بیان شده است. س 613 : روایتی از امام کاظم (ع) که می فرماید:
مدرکش چیست؟ ج : هو العالم ;روایت کرده از امام صادق (ع) حرعاملی در کتاب ( ) « من اخذ دینه من افواه الرجال ردّته الرجال »
ج 1ص 125 ،همچنین شیخ صدوق این روایت را از امام علی (ع) نقل کرده است. س 614 : در « الفصول المهمه فی اصول الائمه »
قال ابن عباس عن معنی قول النبی (ص) حین رأي من یحتجم فی » کتاب معانی الاخبار و وسایل الشیعه حدیثی از ابن عباس است
آیا این که هر دو نفر حجامت کننده و حجامت « افطر الحاجم و المحجوم » مراد از عبارت ( )« افطر الحاجم و المحجوم » ، شهر رمضان
شده بر پیامبر (ص) دروغ بستند به واسطه حجامت خود یا این که هر دو نفر داخل در سنت و فطرت شدند چون حجامت از سنت
اي دخلا » هاي پیامبر اکرم (ص) است؟ بفرمایید مراد کدام معنی است؟ ج : هو العالم ;مراد همان معناي اخیر در جامع الاخبار قال
اقرب است. و در ذیل خبر از ابن عباس نقل شده است که « بذلک فی فطرتی و سنتی لان الحجامۀ مما أمر علیه السلام به فاستعمله
و لا بأس به. « انما افطرا لانهما تسابا و کذبا فی سبّهما علی نبی الله صلی الله علیه و آله لا للحجامه » قال