گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد اول
راههاي تحصیل یقین






1 - کسب معارف
با ارزش فراوانی که در فرمایشات گهربار اهل بیتعلیهم السلام براي مقام یقین ذکر شده است، این سئوال در اذهان خطور میکند
که چگونه میتوان به مقام یقین دست یافت؟ پاسخ این سئوال نیز در گفتار آن بزرگواران موجود است. از راههاي بسیار مؤثّر براي
صفحه 78 از 85
بدست آوردن یقین، معرفت است. در صورتی که انسان از آگاهی به معارف الهی بهرهمند شود، از اعتقاد راسخ و مقام یقین
برخوردار خواهد شد. این حقیقتی است که در روایات به آن تصریح شده است. در مواعظ خداوند به پیغمبر اکرمصلی الله علیه
وآله وسلم در شب معراج آمده است: وَالْمَعْرِفَۀُ تُورِثُ الْیَقینَ، فَاِذا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لایُبالی کَیْفَ اَصْ بَحَ، بِعُسْرٍ اَمْ بِیُسْرٍ ...( 220 ) معرفت
موجب یقین میشود، پس هرگاه بنده داراي یقین شد، باکی ندارد که شب را چگونه به روز آورد؛ به سختی باشد یا راحتی.
بنابراین، تردیدها و اضطرابها نوعاً از کمبود یقین ایجاد میشود. باید براي رفع آنها حالت یقین را در خود ایجاد کنید و براي ایجاد
حالت یقین، باید کسبِ معرفت کنید؛ زیرا با فراگرفتن معارف اهل بیتعلیهم السلام میتوان به مقام والاي یقین راه یافت.
2 - دعا و نیایش
از وظائف ما دعا و نیایش به درگاه خداوند براي ایجاد و افزایش یقین است. حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام در یکی از خطبههاي
میفرمایند: عِبادَ اللَّهِ سَلُوا اللَّهَ الْیَقینَ.( 221 ) بندگان خدا، از خداوند بخواهید به شما یقین عنایت کند. » معروفه « خود به نام خطبه
بنابراین یکی از راههایی که براي ایجاد و افزایش یقین به ما ارشاد فرمودهاند، خواستن از خدا است. در فرمایشات خاندان وحی
درباره کیفیّت و چگونگی یقین نیز راهنماییهائی فرمودهاند. از آنجا که انسان هر لحظه در خطر سقوط و هلاکت قرار دارد، ممکن
است یقین خود را از دست داده و دچار ضعف و سستی در ایمان و عقیده شود. لذا ما را به دعا براي به دست آوردن یقینِ صادقانه،
ارشاد فرمودهاند. صلحا و ابرار بر اثر دعا براي به دست آوردن یقین صادقانه از آن برخوردار شدهاند. انسانی که از شکّ و وسوسه
رهایی یافته و به مقام یقین صادقانه راه یافته، همچون انسانی است که پس از کفر دوباره تجدید حیات نموده و از ظلمت و تاریکی
اَوَ مَنْ کانَ مَیِّتاً فَاَحْیَیْناهُ وَجَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی « : کفر نجات یافته و به عالم نور وارد شده باشد. خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید
222 ) آیا کسی که مرده بوده )کافر بود(، پس ما او را حیات بخشیدیم ).» بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها
)هدایت کردیم( و نوري براي او قرار دادیم که بوسیله آن در میان مردم راه رود، مثل کسیست که در ظلمات )کفر( است و از آن
رهائی ندارد؟! این آیه همچون مثالی است براي آنان که از ظلمت شکّ و تردید که براي قلب همچون مرگ است، نجات یافته و
به عالم یقین که حیاتبخش دل میباشد، راه یافته باشند. آیا این گونه افراد همانند کسانی هستند که هنوز گرفتار تاریکیهاي شکّ و
تردید و وسوسه میباشند. همان گونه که شکّ و تردید، دل را سیاه میکند، یقین قلب را نورانی میسازد؛ بلکه نورانیترین قلبها از
آنِ کسانی است که به مقام یقین رسیدهاند. حضرت امام باقرعلیه السلام میفرمایند: لا نُورَ کَنُورِ الْیَقینِ.( 223 ) نوري همانند نور یقین
نیست. آیا افرادي که صاعقه مرگبار تردید و وسوسه آنان را فرا گرفته است، همانند شخصیّتهائی هستند که قلبشان را نور یقین
احاطه کرده است؟! آیا فردي که بر اثر شکّ و تردید، ارزشهاي موجود خود را به نیستی کشیده، همانند انسانی است که با تلألؤ
انوار یقین قلبش صفا یافته و از حیات و قدرت و نیروئی تازه برخوردار است؟ پس براي آن که قلب ما از انوار تابناك یقین نورانی
باشد، باید از خداوند بخواهیم به ما یقین صادقانه عنایت فرماید؛ زیرا یقین اگر صادقانه باشد، بزرگترین امتحانات نه تنها آن را
سست نمیکند، بلکه بر استحکام و قوّت آن میافزاید. پس در صورتی یقین صادقانه است که تزلزل ناپذیر باشد و در امتحانات،
ضعف و سستی نداشته باشد. در دعایی که از حضرت امام صادقعلیه السلام در تعقیب نماز ظهر وارد شده، از خداوند این گونه
مسئلت میشود: اَسْأَلُکَ حَقایِقَ الْاِیمانِ وَصِ دْقَ الْیَقینِ فِی الْمَواطِنِ کُلِّها.( 224 ) خداوندا، از تو مسئلت مینمایم حقیقتهاي ایمان و
صدق یقین را در تمام مواطن. تعبیري که امام صادقعلیه السلام در تعقیب نماز ظهر ذکر نمودهاند، بیانگر این نکته است که در همه
موارد حتّی در سختترین آنها، باید یقین محکم و صادقانه و خلل ناپذیر باشد، به حدّي که در سختترین حالات و دشوارترین
امتحانات پاي برجا بوده و ضعف و تزلزل در آن پدیدار نشود. بدست آوردن این گونه یقین آسان نیست و باید براي ایجاد شدن
آن دست به دعا برداشت؛ زیرا یقین صادقانه از صفات اولیاء خداست و همگان را بر آن دسترسی نیست.
صفحه 79 از 85
3 - تهذیب نفس
با اصلاح نفس و تهذیب آن از خطرات و خطورات نفسانی و شیطانی، میتوان به عالم یقین راه یافت و از سرچشمه آب حیات
سیراب شد و دل و جان را از طراوت آن صفا بخشید. زیرا یقین میتواند انسان را به مقصود نهایی رهنمون شود و در صورت
ازدیاد، او را به مقصد اصلی برساند. بنابراین میتوانید با تهذیب و اصلاح نفس، یقین خود را افزایش دهید. این حقیقتی است که
حضرت امام موسی بن جعفرعلیهما السلام به آن تصریح فرمودهاند: ... بِاِصْلاحِکُمْ اَنْفُسَکُمْ تَزْدادُوا یَقیناً وَتَرْبَحُوا نَفیساً ثَمیناً، رَحِمَ
اللَّهُ امْرَءً هَمَّ بِخَیْرٍ فَعَمِلَهُ اَوْ هَمَّ بِشَرٍّ فَارْتَدَعَ عَنْهُ، ثُمَّ قالَ: نَحْنُ نُؤَیِّدُ الرُّوحَ بِالطَّاعِۀِ للَّهِِ وَالْعَمَلِ لَهُ.( 225 ) آن حضرت فرمودند: بوسیله
اصلاح نمودن نفس خود، یقین خود را افزایش میدهید و شیء پر قیمتی را سود میبرید. خداوند رحمت کند مردي را که به کار
خوب همّت گمارد و آن را انجام دهد یا به کار زشتی تصمیم داشته باشد، ولی خود را از انجام آن باز دارد. آن گاه حضرت
فرمودند: ما اهل بیت روح را به وسیله طاعت براي خداوند و عمل براي او تأیید میکنیم. پس با اصلاح نفس بر یقین انسان افزوده
میشود؛ زیرا شکّ که مخالف یقین است یا بر اثر وسوسه شیطان ایجاد میشود و یا با حدیث نفس؛ و در صورت تهذیب و اصلاح
نفس، حدیث نفس و وسوسه شیطان مغلوب میشوند. از مجموع فرمایشات اهل بیتعلیهم السلام چنین استفاده میکنیم: میان حالت
یقین و اصلاح نفس تلازم است؛ یعنی لازمه اصلاح نفس، افزایش حالت یقین و لازمه وجود یقین محکم، اصلاح نفس است.
بنابراین با تهذیب نفس، میتوانید یقین خود را افزایش دهید و همچنین با تقویت یقین، میتوانید باطن و نفس خود را پاکسازي
کنید، و با پاکسازي نفس و ایجاد یقین از قدرتهاي بزرگ روحی استفاده کنید. وجود یقین در افرادي که کرامات و امور خارق
العاده از آنان ظاهر شده است، کاملًا مشهود است. جریانی که میآوریم گواه بر این حقیقت است. از مرحوم حاج شیخ حسنعلی
اصفهانی نقل شده است که ایشان فرمودند: در سفر حجّ، وقتی وارد حجاز شدیم، چون پول همراه نداشتیم و شریفِ مکّه نیز مبلغی
از هر مسافر دریافت میکرد، ناچار با عدّهاي که مایل به پرداخت وجهی از این بابت نبودند، از راه فرعی از » خاوه « پول به عنوان
جدّه عازم مکّه شدیم. در بین راه با مأمورین حکومتی برخوردیم؛ آنها مانع حرکت ما شدند و گفتند: در این محلّ بمانید تا
بیایند و پس از پرداخت پول به راه خود ادامه دهید، در غیر این صورت حق ورود به مکّه را ندارید. همگی » خاوه « مأمورین وصول
در سایه چند درخت خرما به انتظار مأمورین وصول نشستیم. تمام همراهان پولهاي خود را حاضر کردند و به من گفتند: شما نیز پول
خود را حاضر کنید. گفتم: من پولی همراه ندارم. گفتند: اگر طمع داري که ما به تو پول دهیم، پولی به تو نخواهیم داد؛ اگر پولی
هم ندهی، نمیتوانی به سوي خانه خدا بروي. گفتم: من به شما طمع ندارم، بلکه به خداوند طمع دارم که مرا یاري خواهد کرد.
گفتند: در این بیابان عربستان، خداوند چگونه تو را یاري خواهد کرد؟ گفتم: حدیثی از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم روایت
شده: کسی که به مردم خدمت کند و مزدي نخواهد، خداوند در بیابان در حال گرفتاري، همچون سیلی که از کوه جاري میشود و
موانع را برطرف میسازد، موانع کار او را رفع مینماید و او را یاري میکند. پس از ساعتی، آنها سؤال خود را تکرار کردند و من
نیز همان پاسخ را به آنها دادم. آنها با تمسخر گفتند: گویا این شیخ حشیش کشیده که این حرفها را میزند، والّا در بیابان غیر از ما
کسی نیست که به او کمک کند؛ ما نیز به هیچ وجه به او کمک نخواهیم کرد. ساعتی نگذشت که از دور گردي ظاهر شد، به
همراهان گفتم: این خیري است که به سوي من میآید و آنها استهزاء کردند. پس از لحظاتی از میان گرد و خاك دو نفر سوار
ظاهر شدند که اسبی را یدك میکشیدند، به ما نزدیک شدند. یکی از آن دو گفت: آقا شیخ حسنعلی اصفهانی در بین شما
کیست؟ همراهان مرا نشان دادند. او گفت: دعوت شریف را اجابت کن. سوار بر اسب شدم و به اتّفاق مأمورین به سوي جایگاه
مکّه شدیم، دیدم مرحوم شیخ فضلاللَّه نوري و مرحوم حاج شیخ محمّد جواد » شریف « شریفِ مکّه راه افتادیم. وقتی وارد چادر
بیدآبادي - که مرا با آنها سابقه مودّت بود - نیز در آنجا حضور دارند. شریف مکّه حاجتی داشت که من بخواست خداوند آن را
صفحه 80 از 85
برآورده ساختم. بعد از آن معلوم شد که شریف ابتدا حاجت خود را خدمت مرحوم شیخ فضلاللَّه نوري عرض کرده و مرحوم شیخ
فضلاللَّه به او فرموده بودند: انجام حاجت شما به دست شخصی است به این نام؛ دستور دهید ایشان را پیدا کنند و اینجا بیاورند و
حتماً ایشان جزء پیادهها هستند. از این رو شریف دستور میدهد که مأمورین به تمام راههاي فرعی بروند و هر جا مرا یافتند نزد او
ببرند. آري یقین در ظهور کرامات و امور خارق العاده از اولیاء خدا، داراي نقش اساسی است.
نتیجه بحث
افکار و اندیشههاي ما در صورتی اثري بسزا دارد که از صفت یقین نسبت به آنها برخوردار باشیم. آنان که در جستجوي مقامات
عالی معنوي و جویاي رسیدن به معارف الهی هستند، باید زمینه ایجاد یقین را در خود به وجود آورند. کسانی که با عالم غیب در
ارتباط هستند نیروي یقین را در خود ایجاد نموده و به تقویت و پرورش آن پرداختهاند؛ زیرا یقین شرط اساسی براي رسیدن به عالم
معنی و دست یافتن به مقامات معنوي است. با ایجاد یقین، میتوانید دلهاي پژمرده و قلبهاي زنگار گرفته را حیات تازه بخشیده و
مرضهاي روح و آلودگیهاي فکري را از آن بزدائید. در این صورت هم باطن شما اصلاح میشود و هم ارزش اعمال روزانه شما در
پیشگاه خداوند افزایش مییابد. کسب معارف، تهذیب نفس، مجالست با بزرگان دین و اولیاء خدا، بهترین راههاي کسب یقین
است. ترك گناه از شرایط مهمّ و اساسی حفظ یقین است؛ زیرا گناه و معصیت میتواند ایمان و یقین را که در طول سالها به دست
آمده نابود کند. گر عزم تو محکم و متین آمده است در پرتو انوار یقین آمده است تا نور یقین به دل نتابید، کجا؟ سرپنجه عزم، از
آستین آمده است؟
پی نوشتها
409 ، نهج البلاغه: کلمات / 3) بحار الأنوار: 69 .229/ 329 ، از تنبیه الخواطر: 2 / 2) بحار الأنوار: 14 . 1) نهجالبلاغه: کلمات قصار 335
7) شرح غرر الحکم: .55/ 322 ، از اصول کافی: 2 / 6) بحار الأنوار: 71 . 5) تحف العقول: 93 .310/ 4) بحار الأنوار: 67 . قصار 109
(12 .162/ 11 ) شرح غررالحکم: 3 . 10 ) سوره آل عمران، آیه 190 و 191 .431/ 9) بحار الأنوار: 13 . 8) همان کتاب: 322 .321/5
16 ) امالی . 272/ 15 ) شرح غررالحکم: 5 . 324/ 14 ) شرح غررالحکم: 5 . 19/ 13 ) شرح غررالحکم: 4 . 401/ شرح غررالحکم: 6
(20 .372/ 19 ) شرح غررالحکم: 5 .163/ 18 ) بحار الأنوار: 95 .214/ 17 ) شرح غررالحکم: 4 .403/ 114 ، بحار الأنوار: 77 / الطوسی: 1
24 ) بحار .408/ 23 ) بحار الأنوار: 21 . 22 ) تقویت و تمرکز فکر: 132 . 21 ) نیروهاي شگرف مغز: 119 .280/ شرح غررالحکم: 5
(29 .103/ 28 ) بحار الأنوار: 75 .102/ 27 ) بحار الأنوار: 75 .103/ 26 ) بحار الأنوار: 75 .101/ 25 ) بحار الأنوار: 75 .104/ الأنوار: 75
30 ) اگر مسلمانان صدر اسلام به این فرمایش گهربار اوّل مظلوم عالم حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام گوش . نهج البلاغه: خطبه 35
فرا داده و به آن عمل مینمودند، حکومت جابرانه جبت و طاغوت و وارثان آنها بر سر مردم ستمدیده سایه نمیافکند. ولی آن همه
نصیحتهائی که مردم آثار مخالفت با آنها را تجربه کرده بودند، در قلوب زنگار گرفته جاي نگرفت و متأسّفانه تاریخ سیاه انسانها،
. 33 ) بیندیشید و ثروتمند شوید: 19 . 32 ) نهج البلاغه، قصار الحکم: 152 . همچنان تکرار شد. 31 ) نهج البلاغه، قصار الحکم: 202
38 ) تفسیر . 37 ) سوره الذّاریات، آیه 56 .342/ 36 ) بحار الأنوار: 72 . 606/ 35 ) شرح غرر الحکم: 2 .330/ 34 ) شرح غرر الحکم: 5
.305/ 42 ) شرح غرر الحکم: 5 . 41 ) نهج البلاغه: نامه 53 .339/ 40 ) بحار الأنوار: 90 .148/ 39 ) بحار الأنوار: 51 .122/ نورالثقلین: 5
47 ) بحار الأنوار: .124/ 46 ) بحار الأنوار: 99 .332/ 45 ) بحار الأنوار: 100 .394/ 44 ) شرح غرر الحکم: 5 .24/ 43 ) بحار الأنوار: 47
217 ، از مجالس / 50 ) بحار الأنوار: 71 .210/ 49 ) شرح غرر الحکم: 5 .14/ 500 ، بحار الأنوار: 78 / 48 ) شرح غرر الحکم: 4 .380/18
53 ) شرح . 52 ) بیندیشید و ثروتمند شوید: 140 . 142/ 222 ، از اصول کافی: 2 / 51 ) بحار الأنوار: 71 . شیخ مفیدرحمه الله: 128
صفحه 81 از 85
56 ) فوائد الرضویّه محدّث .192/ 55 ) إکمال الدین: 227 ، به نقل بحار الأنوار: 12 .257/ 54 ) بحار الأنوار: 78 .288/ غررالحکم: 5
60 ) امالی صدوق: 198 ، به نقل .211/ 59 ) بحار الأنوار: 70 .588/ 58 ) بحار الأنوار: 33 . 57 ) تذکرة القبور: 71 . قمیرحمه الله : 544
64 ) نهج البلاغه: نامه 47 ، بحار .155/ 63 ) بحار الأنوار: 94 .24/ 62 ) بحار الأنوار: 70 . 61 ) سوره نساء ، آیه 27 .205/ بحار الأنوار: 7
68 ) شرح غرر الحکم: .317/ 67 ) بحار الأنوار: 62 . 63/ 66 ) بحار الأنوار: 3 . 65 ) رك: مغز متفکّر جهان شیعه: 439 .24/ الأنوار: 75
72 ) رك: همان . 71 ) رك: همان کتاب: 85 . 70 ) رك: همان کتاب: 80 . 69 ) رك: زندگی و شخصیّت شیخ انصاري: 58 .262/3
76 ) زندگانی و شخصیّت شیخ .120/ 75 ) شرح غرر الحکم: 2 . 74 ) نهج البلاغه: نامه 31 .282/ 73 ) شرح غرر الحکم: 2 . کتاب: 90
80 ) شرح غرر . 79 ) نهج البلاغه، کلمات قصار: 325 .92/ 78 ) شرح غرر الحکم: 1 .112/ 77 ) شرح غرر الحکم: 5 . انصاري: 42
84 ) سوره رعد ، .499/ 83 ) شرح غرر الحکم: 2 .49/ 82 ) شرح غرر الحکم: 1 . 81 ) نهج البلاغه، کلمات قصار: 261 .115/ الحکم: 5
86 ) نوشته خطّی استاد اعظم مرحوم آیۀ اللَّه العظمی آقاي حاج شیخ مرتضی حائري رضوان اللَّه . 85 ) سوره ابراهیم ، آیه 24 . آیه 14
. 406/ بحارالأنوار: 95 .»... اَللَّهُمَّ اَوْصِ لْنی اِلَیْکَ مِنْ اَقْرَبِ الطُّرُقِ اِلَیْکَ وَاَسْهَلِها عَلَّیَ « : علیه. 87 ) در دعاي مأثور چنین وارد شده است
92 ) سوره .205/ 91 ) بحار الأنوار: 1 . 173 و 183 / 90 ) بحار الأنوار: 102 . 20/ 89 ) اصول کافی: 1 . 87/ 88 ) شرح غررالحکم: 5
(97 .340/ 96 ) بحار الأنوار: 71 .81/ 95 ) بحار الأنوار: 19 .76/ 94 ) بحار الأنوار: 77 .102/ 93 ) بحار الأنوار: 77 . زخرف ، آیه 67
1 .375/ 100 ) اصول کافی: 2 . 99 ) معجزات و کرامات ائمّه اطهارعلیهم السلام : 110 . 98 ) نهج البلاغه: نامه 69 .30/ اصول کافی: 1
. 105 ) سوره نجم ، آیه 29 .289/ 104 ) شرح غرر الحکم: 2 .197/ 103 ) بحار الأنوار: 74 (102 . 101 و 2 . نهج البلاغه: خطبه 86 )
110 ) بحار .12/ 109 ) بحار الأنوار: 78 .86/ 108 ) شرح غرر الحکم: 5 .364/ 107 ) بحار الأنوار: 78 . 106 ) سوره قصص ، آیه 79
114 ) کتاب السبعین، منتخبات . 113 ) نهج البلاغه: نامه 53 .6/ 112 ) بحار الأنوار: 78 .197/ 111 ) بحار الأنوار: 74 .307/ الأنوار: 70
117 ) بحار الأنوار: .128/ 116 ) بحار الأنوار: 78 .6/ کراوس: 464 ، به نقل تحلیلی از آراي جابر بن حیّان. 115 ) بحار الأنوار: 78
(122 . 121 ) نهج البلاغه: نامه 78 .242/ 120 ) بحار الأنوار: 51 . 119 ) نهج البلاغه: خطبه 175 .294/ 118 ) بحار الأنوار: 12 .422/77
125 ) سوره . 391 ، مصباح الشریعه: 61 / 124 ) بحار الأنوار: 70 .410/ 123 ) بحار الأنوار: 69 . 160 ، نهج البلاغه: نامه 31 / بحار الأنوار: 1
130 ) بحار . 129 ) سوره رعد ، آیه 11 (128 .336/ 127 ) اصول کافی: 2 ) 2 . 126 ) نهج البلاغه: کلمات قصار 202 . مائده ، آیه 30
(132 . 131 ) بحار الأنوار: 46 ص 244 ، الخرائج: 229 . 193 ، البلد الأمین: 127 ، المصباح: 123 ، مصباح المتهجّد: 329 / الأنوار: 90
(136 .254/ 135 ) شرح غرر الحکم: 5 .160/ 134 ) شرح غرر الحکم : 5 .106/ 133 ) رك: العبقريّ الحسان: 2 . سوره صفّ ، آیه 14
139 ) رك: معراج السعاده مرحوم نراقی. 140 ) نهج . 138 ) سوره انبیاء ، آیه 83 . 137 ) سوره لقمان ، آیه 17 .50/ بحار الأنوار: 44
144 ) معجزات و کرامات ائمّه . 143 ) سوره فیل ، آیه 1 .227/ 142 ) بحار الأنوار: 1 .61/ 141 ) بحار الأنوار: 34 . البلاغه: نامه 31
147 ) سوره آل عمران ، آیه . 146 ) سوره بقره، آیه 45 . 145 ) زندگانی و شخصیّت شیخ انصاري: 427 . اطهارعلیهم السلام : 200
(152 . 151 ) سوره یوسف، آیه 24 . 150 ) سوره مریم، آیه 51 . 149 ) سوره انفال ، آیه 65 .212/ 148 ) رك: تفسیر عیّاشی: 1 .200
. 154 ) رك: فوائد الرضویّه محدّث قمیرحمه الله: 452 . 245 ، مصباح الشریعۀ: 52 / 153 ) بحار الأنوار: 70 .283/ بحار الأنوار: 52
158 ) سوره .216/ 157 ) بحار الأنوار: 71 . 156 ) سوره غافر، آیه 14 .16/ 261 ، اصول کافی: 2 / 229 و 84 / 155 ) بحار الأنوار: 70
(162 .16/ 230 ، اصول کافی: 2 / 161 ) بحار الأنوار: 70 .290/ 160 ) بحار الأنوار: 77 . 159 ) سوره عنکبوت، آیه 65 . یونس، آیه 22
166 ) بحار الأنوار: . 215/ 165 ) بحار الأنوار: 77 . 25/ 164 ) بحار الأنوار: 70 . 249/ 163 ) بحار الأنوار: 70 . 115/ بحار الأنوار: 52
171 ) سوره .204/ 170 ) بحار الأنوار: 1 . 169 ) سوره زمر، آیه 9 . 168 ) سوره مجادله، آیه 11 .468/ 167 ) اصول کافی: 2 .280/87
175 ) بحار الأنوار: . 174 ) نهج البلاغه: کلمات قصار 280 .32/ 173 ) بحار الأنوار: 2 .185/ 172 ) بحار الأنوار: 1 . اعراف، آیه 179
. 179 ) روانشناسی ضمیر ناخودآگاه: 78 . 178 ) نهج البلاغه: خطبه 27 . 177 ) علم و نابخردي: 76 .162/ 176 ) بحار الأنوار: 77 .32/2
صفحه 82 از 85
183 ) فوائد الرضویه مرحوم .2/ 182 ) بحار الأنوار: 2 . 181 ) فوائد الرضویه مرحوم محدّث قمی: 440 .344/ 180 ) بحار الأنوار: 70
187 ) سوره .162/ 186 ) بحار الأنوار: 102 . 185 ) تحف العقول مرحوم حرّانی: 457 .233/ 184 ) بحار الأنوار: 78 . محدّث قمی: 406
190 ) فوائد الرضویّه محدّث . 94/ 189 ) بحار الأنوار: 1 . 210/ 188 ) کنز الفوائد کراجکی به نقل بحار الأنوار: 5 . هود، آیه 88
193 ) بحار . 192 ) فوائد الرضویّه محدّث قمّیرحمه الله: 401 . 191 ) فوائد الرضویّه محدّث قمیرحمه الله: 402 . قمیرحمه الله: 401
.37/ 195 ) بحار الأنوار: 98 . 10 ، تفسیر الإمام العسکريعلیه السلام: 17 ، معانی الأخبار: 15 / 194 ) بحار الأنوار: 24 .198/ الأنوار: 91
199 ) بحار الأنوار: . 198 ) فوائد الرضویّه محدّث قمیرحمه الله: 411 . 382/ 197 ) بحار الأنوار: 100 . 53/ 196 ) بحار الأنوار: 98
. 203 ) سوره بقره آیه 260 . 202 ) سوره انعام، آیه 75 .144/ 201 ) شرح غرر الحکم: 1 .308/ 200 ) شرح غرر الحکم: 5 .356/78
208 ) فوائد .185/ 207 ) بحار الأنوار: 78 .230/ 206 ) شرح غرر الحکم: 5 .219/ 205 ) بحار الأنوار: 77 .176/ 204 ) بحار الأنوار: 70
212 ) با محرمان .57/ 211 ) اصول کافی: 2 . 210 ) تذکرة القبور: 60 .370/ 209 ) جامع الدرر: 2 . الرضویّه محدّث قمیرحمه الله : 388
(217 .147/ 216 ) بحار الأنوار: 94 .147/ 215 ) بحار الأنوار: 51 .211/ 214 ) بحار الأنوار: 21 .286/ 213 ) بحار الأنوار: 90 . راز: 54
(221 .27/ 220 ) بحار الأنوار: 77 .42/ 219 ) بحار الأنوار: 90 .347/ 218 ) بحار الأنوار: 28 .306/ 244 ، اصول کافی: 2 / بحار الأنوار: 73
225 ) اصول کافی: .71/ 224 ) بحار الأنوار: 86 . 165/ 223 ) بحار الأنوار: 78 . 222 ) سوره انعام، آیه 122 . 293/ بحار الأنوار: 77
1431 جمادي الثانی / 5 / 194 . این اسرار موفقیت ج 1 می باشد 22 / 268/2 ، بحار الأنوار: 69
درباره مرکز