گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد اول
فصل سوم: راه هاي شکار پسران






اشاره
بعد از آن که علل فرار دختران و راه هاي گوناگون شکار آنان بیان شد، به روش هاي مختلف شکار پسران به طور خلاصه توجه
صفحه 77 از 98
فرمایید. قبل از یاد آوري راه هاي شکار جوانان به این نکته باید توجه داشت که حدود سه قرن بیگانگان و غربی ها کشور ایران و
بسیاري ازکشورهاي ضعیف را محل تاخت و تاز خویش جهت غارت ذخایر مادي و معنوي آنان قرار داده بودند، که به برکت
انقلاب اسلامی تحت رهبري حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) خون شهداء عزیز و ایثار ملّت مسلمان پاي دشمنان از این مرز و بوم
قطع شد. آنچه باعث شد ملت مسلمان ایران به ویژه جوانان غیور آگاه شوند و سینه سترگ خود را در برابرگلوله هاي دشمن
سپرکنند و از این مملکت حراست نمایند، اسلام ناب محمدي(صلّی الله علیه و آله) بود. اکنون دشمنان براي آن که انتقام خود را از
اسلام عزیز و مدافعان آن بگیرند و راه را دوباره براي چپاول بازکنند، روش هاي مختلفی را براي ضربه زدن به کارگرفته اند. البته
این روش ها چیز جدیدي نیست، اما یادآوري آنها براي جوانان غیور و پرنشاط مناسب می باشد. این که به برخی از آن شگردها
توجه فر مایید:
* ترویج میگساري:
شراب خواري و مردم را به طرف آن کشاندن یکی از آن شگردهایی است که در مقاطع گوناگون تاریخ سردمداران فاسد جهت
استعمار جامعه به کار برده اند. زیرا اگر مردمی به جاي تلاش علمی، صنعتی و اخلاقی به شراب خواري وگناهانی که لازمه آن
است، آلوده شدند دیگر نخواهند توانست خوب بیندیشند، زیرا ریشه رشد در تمام جهات مادي و معنوي تعلق و عقل سالم است و
شراب فکر انسان را ازکار می اندازد و قدرت فکرکردن را از او می گیرد. جوانی که به شراب خواري مبتلا شد، دیگر نخواهد
توانست یک محصل، دانشجو، صنعتگر یاکارگر خوب براي تأمین معاش خود و یک عضو مفید براي جامعه باشد. شراب باعث
مستی انسان می گردد و انسان مست یعنی کسی که عقلش به وسیله شراب ازکار افتاده، و حالت دیوانه و بدتر از آن را پیدا می
کند. هنگامی که شراب خوارگی حالتی را پیدا کرد، امکان دارد به هر جنایتی دست بزند، حتی ممکن است به محارم خود تجاوز
کند و یا فرزندان خود را به قتل برساند و یا جانش را به خطر بیاندازد. چنان که بارها براي شراب خواران این حوادث اتفاق افتاده
است. اکنون به گزیده اي از آیات و روایات درباره علت حرام بودن شراب توجه فرمایید:
« فلسفه حرام بودن شراب »
* علت حرام بودن شراب در قران کریم:
«. یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اِنَّمَا الخَمْرُ والْمَیْسِرُ والْاَنْصابُ والْاَزلامُ رِجْسُ مِنْ عَمَلِ الشَّیطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ » : قران کریم می فرماید
اي کسانی که ایمان آورده اید، شراب و قمار و بتها و ازلام (که یک نوع بخت آزمایی بوده) جزء پلیدترین کارهاست، و تمام اینها
اِنَّما یُریدُالشَّیْطانُ اَنْ یُوقِعَ » : از اعمال شیطان می باشد، از این کارهاي پلید دوري کنید تا رستگار شوید( 1). هم چنین می فرماید
شیطان می خواهد به وسیله ي «. بَینَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَ یَصُ دَّکُمْ عَنْ ذِکرِاللّهِ وَ عَنِ الصَّلوةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونَ
،268 ،218 ، شراب و قمار در میان شما بذر عداوت و ----------------- 1- سوره ي مائده آیه ي 90 و مانند آن. بقره 169
نور، 21 . دشمنی بپاشد و از ذکر خدا و نماز باز دارد، آیا شما (با این همه پلیدي که شراب و قمار دارد) خودداري خواهید
مِنْ » : کرد؟!( 1) از این دو آیه استفاده می شودکه شراب: 1- چیزي پلید: رِجْس، چیز پلید و آلوده و ناپاکی است. 2- عمل شیطان
باعث عداوت و دشمنی بین مردم « اَنْ یُوقِعَ بَینَکمُ الْعَدَاوَةَ » : شراب خواري یک کار شیطانی است. 3- منشاءدشمنی « عَمَلِ الشَ یْطانِ
شراب و قمار بین دل ها بُغض وکینه ایجاد می کند. 5- مانع یاد « وَالْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ » : می گردد. 4- سبب بغض وکینه
. شراب و قمار مانع عبادت و نماز می شود. 1- مائده/ 91 « وَ یَصُدُّکُمْ عَنْ ذِکرِالِله وَ عَنِ الصَّلوةِ » : خداوند و نماز
صفحه 78 از 98
* علت حرام بودن شراب درکلام ائمه اطهار(علیهم السّلام):
-1 ده گروه ملعونند: رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله)ده نفر را درباره شراب لعنت کرد: 1- کسی که درخت انگور (مو)
- را به خاطر شراب بکارد. 2- شخصی که آن درختان را نگهبانی دهد. 3- کسی که انگور را بفشارد. 4- فردي که آن را بخورد. 5
وکسی که در ظرف بریزد تا دیگران بخورند. 6 - شخصی که آن را از محلی به محل دیگر حمل می کند 7- وکسی که تحویل می
2- منشاء نافرمانی خداوند: .( گیرد. 8- و فردي که خریده. 9- و آن کسی که فروخته. 10 - و آنکه پولش را دریافت کرده است ( 1
-3 .( خداوند به چیزي بدتر از شراب نافرمانی نشده است ( 2 « ماعُصِیَ الُله بِشَئءٍاَشَدُّ مِنْ شُرْبِ الْمُسْکِرِ » : امام باقر (علیه السّلام) فرمود
شراب عقل و قدرت فکرکردن را از انسان می «... وَهُوَ لا یَعْقَلُ ...» : اثر شراب در عقل: هم چنین آن حضرت(علیه السّلام) فرمود
1- خصال شیخ صدوق (رحمت الله علیه). 2- کافی، ج 6 ،ص 3 و 4، وسائل ------------------------- .( گیرد ( 3
وَ یَثِبُ عَلی اُمِّهِ وَابْنَتِهِ وَ ...» : 3- همان. 4- عامل بدترین نوع از رابطه نامشروع: امام باقر(علیه السّلام) فرمود . الشیعه،ج 17 ،ص 250
5- ریشه تمام .( شراب خوار در حال مستی (به خاطر از دست دادن عقل) ممکن است با مادر، دختر یا خواهرش زناکند( 1 « اُخْتِهِ
شراب ریشه تمام گناهان است( 2). امام صادق(علیه السّلام) « اِنَّ الْخَمْرَ رأسُ کُلِّ اِثْمٍ » : مفاسد: رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) فرمود
شراب خواري کلید تمام پلیدي ها و آلودگی هاست( 3). همچنین آن حضرت(علیه السّلام) « شُرْبُ الْخَمْرِ مِفْتاحُ کُلِّ شَرِّ » : فرمود
------------------- .( شراب مادر و ریشه تمام پلیدي ها و رأس همه بدي هاست( 4 « لِاَنَّها اُمُّ الْخَبائِثِ وَ رَأسُ کُلِّ شَرٍّ » : فرمود
4- وسائل . 3- وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 251 و 253 . 2- وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 251 . -1 وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 250 --
وَالسُّکْرانُ زِِمامُهُ بِیَدِالشیطانِ اِنْ اَمَرهُ اَنْ » : 6- مهارش به دست شیطان: و نیز آن حضرت (علیه السّلام) فرمود . الشیعه ،ج 17 ،ص 253
انسان شرابخوار و مست اختیار و زمامش به دست شیطان است بطوري که اگر شیطان به او بگوید براي بت ها « یَسْجُدَ لِلْأوْثانِ سَجَدَ
لا یَزالُ الْعَبْدُ فی فُسْحَۀٍ مِنَ اللّهِ حَتی یَشرَبَ الْخَمْرَ، فَاِذا شَرِبِها » : سجده کن، سجده می کند( 1). امام محمد باقر(علیه السّلام)فرمود
انسان « خَرَقَ اللّهُ عَنْهُ سِرْبالَهُ، وَ کانَ وَلیُِّهُ وَ اَخُوهُ اِبْلیسَ، وَ سَمْعَهُ وَ بَ َ ص رَهُ وَ یَدَهُ وَ رِجْلَهُ یَسُوقُهُ اِلی کُلِّ شَرٍّ وَیَصْ رِفُهُ عَنْ کُلِّ خَیْرٍ
گناهکار همیشه مورد عفو و لطف خداوند قرار می گیرد، مگر این که شراب بخورد، زمانی که (این مایع نجس و پلید را) خورد
حضرت حق لباس حیاء و عفت او را از بین می برد و از زیر سایه لطف خداوند خارج می گردد و تحت سلطه و رهبري شیطان قرار
می گیرد. در این زمان ابلیس گوش، چشم، دست، پا (و تمام اعضاي او را) به طرف هر گناهی می برد و از تمام کارهاي خوب او
2- وسائل . 7- بدتر از زنا، سرقت و قتل: ----------------------- 1- وسائل الشیعه، ج 17 ،ص 254 .( را منع می کند( 2
إنَّکَ تَزْعَمُ أنَّ الخَمْرَ اشَدُّ مِنَ الزِّنا والسِّرقَهِ؟ فقالَ نَعَمْ اِنَّ صاحِبَ » : الشیعه، ج 17 ،ص 249 . ازحضرت علی (علیه السّلام) سؤال شد
شما فرموده اید که شراب از «. الزِّنا لَعَلَّهُ لا یَعْدُوهُ إلی غَیْرِهِ و اِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ زَنی و سَرَقَ وَ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ الُله وَ تَرَكَ الصلوةَ
زنا و دزدي بدتر است؟ فرمودند بلی، به خاطر این که زناکننده شایدگناه دیگر مرتکب نشود. در حالی که شرابخوار وقتی شراب
8- در محضر خداوند: رسول خدا(صلّی الله .( خورد ممکن است زنا بکند، دزدي انجام دهد، آدم بکشد و نماز را هم ترك کند( 1
کسی که کارش شراب خواري است، روز قیامت در حالی که کافر است « مُدْمِنُ الْخَمْرِ یَلْقَی اللّهَ یَوْمَ یَلْقاهُ کافِراً » : علیه و آله) فرمود
« دائِمُ الْخَمْرِ یَلْقَی الَله کَعابِدِ وَثَنٍ » : خداوند را ملاقات می کند در حالی که کافر است( 2). هم چنین آن حضرت (علیه السّلام) فرمود
دائم الخَمْر و کسی که شراب زیاد می خورد، روز قیامت خداوند را ----------------------- 1-فروغ کافی، ج 6 ،ص
9- حالات .( 2- وسائل الشیعه، ج 17 ،ص 255 . مانند یک بت پرست ملاقات خواهدکرد( 1 . 403 ، گناهان کبیره، ج 1 ،ص 255
یَأتی عَلی شارِبِها ساعَۀٌ یُسْلَبُ لُبُّهُ فَلا یَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لا » : شراب خوار درکلام امام صادق(علیه السّلام): امام صادق (علیه السّلام) فرمود
براي شراب خوار در اثر مستی شراب لحظات و حالاتی پیش خواهد آمد که دیگر « یُتْرَكُ مَعْصِ یَۀٌ اِلاّ رَکِبَها... وَ لا فاحِشَ ۀًاِلاّ اَتاها
پروردگارش را نمی شناسد و هیچ گناهی ترك نشده و حرام نگردیده مگر این که انسان شراب خوار مرتکب می شود و هیچ فساد
صفحه 79 از 98
10 - ارزش حرف و سخن شراب خوار: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) .( و رابطه نامشروعی نیست که او انجام خواهد داد( 2
-11 . ( شراب خوار وقتی سخن گفت (و شهادت داد) حرف او را قبول نکنید( 3 « شارِبُ الْخَمْرِ لا تُ َ ص دِّقُوهُ اِذا حَ دَثَ » : فرمود
خواستگاري: هم چنین آن حضرت(علیه السّلام) فرمود: --------------------------- 1.همان. 2- وسائل الشیعه ،ج 17
شراب خوار هنگامی که خواستگاري کرد به او دختر « وَ لا تُزَوِّجُوهُ اِذا خَطَبَ » . 3- وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 250 ، ،ص 253
کسی که دخترش را به شراب خوار « مَنْ زَوَّجَ اِبْنَتَهُ شارِبَ الْخَمْرِ فَکَأنَّما اَقادَها اِلَی النّارِ ...» : ندهید( 1). امام صادق(علیه السّلام)فرمود
و به عیادت « وَلا تَعُودُهُ اِذا مَرَضَ » : 12 - در وقت بیماري .( بدهد، او را با دست خودش به آتش (دنیا و آخرت) گرفتار نموده است( 2
وقتی که شارب الخمر مرد، در تشییع « وَ لا تَحْضُ روُهُ اِذا ماتَ » : 13 - در هنگام مردن .( شراب خوار نروید زمانی که مریض شد( 3
-1 همان. 2- وسائل -------------------- « وَ لا تَأتَمِنُوهُ عَلی اَمانَۀٍ » : 14 - امانتداري .( جنازه و بر سر قبر او حاضر نشوید( 4
4- همان. در سپردن امانت به شراب خوار اعتماد نداشته باشید( 1). امام . 4- وساثل الشیعه، ج 17 ،ص 250 . الشیعه،ج 17 ،ص 249
انسان شراب خوار قرآن را هم قبول « وَ شارِبُها مُکَ ذِّبُ بِکِتابِ الِله لَوْ صَ دَّقَ کِتابَ اللّهَ حَرَّمَ حَرامَهُ ...» : صادق (علیه السّلام)فرمود
10 - نماز .( ندارد، به خاطر آن که اگر قبول داشت آنچه را قرآن حرام کرده (مانند شراب) حرام می دانست و آن را نمی خورد( 2
شارِبُ الْخَمْرِ لا یَقْبَلُ الُله صَ لاتَهُ اَرْبَعینَ یَوْماً فَاِنْ ماتَ فِی الَارْبَعینَ ماتَ ...» : شراب خوار: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود
خداوند نماز شراب خوار را تا چهل روز قبول نمی کند و اگر در این چهل روز مُرد، کافر از دنیا رفته است (مگر این که توبه « کافِراً
کند)( 3). معناي این حدیث این نیست که اگر کسی شراب خورد تا چهل روز نماز هم نخواند چون نماز او قبول نیست، بلکه
مقصود آن است که آن قدر شراب اثر منفی در انسان می گذاردکه تا چهل روز اثر خباثت و پلیدي شراب در او خواهد بود. لذا --
3- وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 255 و 258 . پیامبر اسلام . -1 همان. 2- وسا ئل الشیعه ،ج 17 ،ص 251 ------------------
هنگامی که شخصی شراب خورد تا چهل روز اثر آن در « اذا شَرِبَ الْخَمْرَ بَقِیَتْ فی مُشاشِهِ اَرْبَعینَ یَوْماً » : (صلّی الله علیه و آله) فرمود
شراب «... مُدْمِنُ الْخَمْرِ تُورِثُهُ الاِرْتِعاشَ » : 16 - شراب و رَعْشه: امام صادق (علیه السّلام) فرمود .( سرشت و طبیعت او باقی می ماند( 1
شراب نور ایمان و معنویت را از بین می «... وَ تَذْهَبُ بِنُورِهِ ...» : 17 - نور ایمان .( خواري باعث بیماري رَعشه و لرزیدن می گردد( 2
19 - محروم از شفاعت: - .( شراب خواري غیرت و مردانگی را نابود می سازد( 4 «... تَهْدِمُ مُرُوتَهُ ...» : 18 - غیرت و مردانگی .( برد( 3
3- همان، 4-همان. رسول . 2- وسائل الشیعه، ج 17 ،ص 244 . -1 وسائل الشیعه،ج 17 ،ص 245 ----------------------
به خدا سوگند شفاعت من شامل « لا یَنالُ شَ فاعَتی مَنِ اسْتَخَفَّ بَ َ ص لاتِهِ (وَ) مَنْ شَرِبَ الْمُسْکِرَ » : خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود
لا یَدْخُلُ » : 20 - بی بهره از بهشت: امام باقر (علیه السّلام) فرمود .( کسی که نمازش را سبک بشمارد (و) شراب بخورد نمی شود( 1
( کسی که پدر و مادرش را اذیت کند و فردي که شراب بخورد داخل بهشت نمی شوند...( 2 «... الْجَنَّۀَ الْعاقُ لِوالِدَیْهِ وَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ
یَأتی شارِبُ الْخَمْرِ یَوْمَ الْقِیامَۀِ مًسْوَدّاً وَجْهُهُ، مُدْلِعاً لسانُهُ » : -21 وضع و شکل شراب خوار در قیامت: امام محمد (علیه السّلام)فرمود
شراب « یَسیلُ لُعابُهُ عَلی صَ دْرِهِ، حُقٌّ عَلَی الِله اَنْ یُسْقِیَهُ مِنْ طینَۀِ بِئْرٍ خَبالٍ . قالَ: قُلْتُ: وَ ما بِئْرُ خَبالٍ؟ قالَ: بِئْرٌ یَسیلُ فیها صَدیدُ لزُّناةِ
خوار در روز قیامت محشور می شود در حالی که صورتش سیاه است و زبانش را بیرون آورده به طوري که چرك وکثافت از
زبانش به سینه اش می ریزد. و سزاوار است بر خداوندکه به چنین افرادي ازگِل و --------------------- 1- وسائل الشیعه،
2- وسائل الشیعه ،ج 17 ،ص 267 . لجن چاه خَبال بخوراند. از امام(علیه السّلام)سؤال شد: چاه خبال چه چاهی . ج 17 ،ص 261
22 - نوشیدنی ( است؟ آن حضرت (علیه السّلام) فرمود: چاهی است که چرك زخم زناکاران و انسان هاي فاسد در آن می ریزد( 1
« مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ سَ قاهُ الُله مِنَ السَمِّ الَاساوِدِ وَ مِنْ سَمَّ الْعَقارِبِ » : شراب خوار در روز قیامت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)فرمود
1- و سائل الشیعه، ج .( کسی که شراب بخورد، خداوند در روز قیامت از زهر مارهاي سیاه بزرگ و عقرب ها به او می نوشاند( 2
. 2- وسائل الشیعه، ج 17 . 17 ،ص 237
صفحه 80 از 98
* فلسفه حرمت شراب درکلام امام رضا (علیه السّلام)
حَرَّمَ اللّهُ الْخَمْرَ لِما فیها مِنَ الْفَسادِ، وَ مِنْ تَغْییرِ عُقُولِ شارِبهِا، وَ حَمْلِها اِیّاهُمْ عَلی اِنْکارِ اللّهِ » : آن حضرت (علیه السّلام) فرمود
عَزَّوَجَلَّ، وَ الْفِرْیَۀِ عَلَیْهِ وَ عَلی رَسُلِهِ و سایِرِ ما یَکُونُ مِنَ الْفَسادِ وَ الْقَتْلِ وَ الْقَذْفِ وَ الزِّنا وَ قِلَّۀِ الاحْتِجاز مِنْ شَیءٍ مِنَ الْمَحارِمِ فَبِذلِکَ
خداوند شراب را حرام کرد به خاطر این که شراب: ------------------------- «... قَقَیْنا عَل کُلِّ مُسْکِرٍ مِنَ الاشرِبَۀِ اَنَّهُ حَرامٌ
1- منشاء فساد وآلودگی است. 2- عقل و قدرت تفکر شراب خوار را . 2- وسائل الشیعه، ج 17 . -1 و سائل الشیعه، ج 17 ،ص 237
تغییر می دهد. 3- شراب کاري می کند که شراب خوار منکر خداوند می شود. 4- شراب سبب دروغ گفتن بر حضرت حق تعالی و
پیامبران(علیهم السّلام)می گردد. 5- شراب باعث گناهان دیگري مانند: آدمکشی، تهمت، زنا می شود و راه را براي بسیاري از
معاصی باز می کند. به خاطر همین ضررهاست که ما حکم به حرام بودن هر مایع مست کننده کرده ایم. (وکسی که ایمان به خدا و
روز قیامت دارد و ما خاندان را دوست دارد، باید از شراب دوري کند) زیرا بین ما و کسی که شراب می خورد، رابطه و پیوندي
. 1- وسائل الشیعه، ج 17 ،ص 262 .( نیست( 1
* ثواب ترك شراب:
انسان گاهی گناهی مانند شراب خواري راکه ترك می کند، به خاطر ترس از خداوند و روز قیامت نیست، بلکه به خاطر حفظ
سلامتی بدنش می باشد. در حدیث داریم حتی اگرکسی شراب را نه به خاطر انجام دستور خداوند بلکه به خاطر سلامتی و حفظ
مَنْ تَرَكَ الْمُسْکِرَ صِ یانَۀً لِنَفْسِهِ » : آبرویش ترك نمود، خداوند باز به او پاداش بزرگی خواهد داد. امام صادق (علیه السّلام)فرمود
کسی که شراب را براي حفظ جان و سلامتی خودش ترك کند، خداوند رحیق مختوم راکه شراب « سَقاهُ اللّهُ مِنَ الرَّحیقِ الْمَختومِ
1- وسائل الشیعه ،ج 1 ،ص 239 ، حدیث اشاره به آیه 25 سوره مطففین .( زلال و دست نخورده بهشتی است به او می نوشاند( 1
است.
* ضررهاي جسمی شراب:
شراب براي بسیاري از اعضاء بدن انسان ضرر فراوان داردکه بیان آنها خود احتیاح به کتاب جداگانه اي دارد( 2). اینک از باب
معاون اول وزارت بهداشت روسیه « او نیشچنکو » نمونه به آمارکسانی که توسط الکل در روسیه کشته شده اند توجه فرمائید: گنادي
در مسکو اعلام کرد: مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف الکل در روسیه افزایش یافته و در 5 ماهه اول سال جاري میلادي 16583
نفر در اثر نوشیدن نوشابه هاي الکلی جان خود را از دست داده اند. 2- جهت اطلاع از ضررهاي روانی، اقتصادي، اجتماعی،
76 و اولین دانشگاه و آخرین پیامبر(صلّی الله علیه و آله)، - 79 وج 5، ص 68 - فرهنگی و امنیتی شراب به تفسیر نمونه، ج 2، ص 74
ج 7 و گناهان کبیره، ج 1 و الکل از نظر فقه اسلامی مراجعه فرمایید. وي افزود این مسأله باید جدي گرفته شود و درك نشود که
الکل مسأله اي عمده براي سلامتی عمومی است. اوگفت: نزدیک به دو میلیون نفر معتاد به الکل وجود دارد که به طور رسمی ثبت
.28/5/ 1- جمهوري اسلامی، 80 .( نام شده اندکه از این تعداد 56 هزار نفرکودك زیر 14 سال می باشند( 1
* دوستان ناباب:
دقت نکردن در انتخاب دوست، و عدم توجه به توصیه هاي پدر و مادر و انسان هاي بزرگ تر و دلسوز و دوست شدن با انسان
هاي ناباب یکی از راه هایی است که می تواند در زندگی جوان اثر منفی بگذارد و او را دچار بحران و شکست نماید. در بحث
صفحه 81 از 98
شکار دختران خواندیم که بسیاري از جوانان به خاطر تعرض به ناموس مردم و قتل و جنایت سرشان بالاي دار رفت، و به خاطر مواد
مخدر جوانی شان بر باد رفت، یکی از علل مهم آن دوستان ناباب بود. بر همین اساس اسلام نسبت به انتخاب دوست سفارش بسیار
2- جهت اطلاع بیشتر در مورد خصوصیات دوستان .( نموده است. اکنون به یک حدیث در مورد اقسام دوستان توجه فرمایید( 2
« ( دوست یابی در کلام امیرالمؤمنین (علیه السّلام » ج 2 ،ص 739 و کتاب » پاسخ به پرسش هاي جوانان » خوب و بد، به کتاب
مراجعه فرمایید.
* انواع و اقسام دوستان:
اِنَّ الَّذینَ تَراهُمْ لَکَ اَصْ دِقاءُ اِذا بَلَوْتَهُمْ وَجَدْتَهُمْ عَلی طَبَقاتٍ شَتّی: فَمِنْهُمْ کَالَاسَدِ فی عِظَمِ الَاکْلِ وَ » : امام صادق (علیه السّلام)فرمود
شِدَةِ الصَّوْلَۀِ. وَ مِنْهُمْ کَالذِئْبِ فِی الْمَ َ ض رَّةِ. وَ مِنْهُمْ کَالکَلْبِ فِی الْبَصْ بَصَۀِ. وَ مِنْهُمْ کَالثَّعْلَبِ فِی الرَّوَغانِ وَ السَّرْقَۀِ. صُوَرَهِمْ مُخْتَلِفَۀٌ وَ
کسانی که به عنوان رفیق در اطرافت می « الْحِرْفَۀُ واحِدَةٌ، ما تَصْ نَعُ غَداً اِذا تَرَکْتَ فَرداً وَحیداً لا اهْلٌ لَکَ وَ لا وَلَدٌ اِلاَّ الَله رَبَّ الْعالَمینَ
بینی، هنگامی که انها را امتحان کنی، خواهی دیدکه انواع متعددي هستند (و متوجه خواهی شد که دوستان واقعی نمی باشند. بلکه
براي منافع خودشان دور تو جمع شده اند). بعد فرمود این دوستان چندگروهند: 1- بعضی از دوستان مانند شیر درنده می باشند.
همانطوري که شیر دنبال طعمه بزرگ و لقمه چرب و نرم از طریق قهر و غلبه و زور می باشد، بعضی از انسان ها نسبت به رفقاي
خود این چنین هستند. 2- برخی دیگر از این دوستان مانندگرگ دنبال آسیب و ضرر رساندن به دوست خود می باشند. 3- عده اي
دیگر از دوستان مانند سگ هستند که با دم تکان دادن و چاپلوسی، می خواهند چیزي از دوست خود بگیرند. 4- تعدادي از
دوستان مانند روباه هستند و با زبان بازي و نیرنگ می خواهند چیزي را از دوست خود بدزدند و فرار نمایند. این دوستان به صورت
هاي مختلف (مانند شیر، گرك، سگ و روباه) ظاهر می شوند با اینکه شگردهایشان مختلف است. اما هدف واحدي دارند (و آن
استفاده از مال تو و خالی نمودن جیبت می باشد). پس مواظب باش در آینده و در عالم قبر و روز قیامت چه خواهی کرد؟ آن
زمانی که تنها می مانی واز زن و فرزند و این دوستان خبري نیست، وکاري هم از دستشان ساخته نیست، و جز خداوند بزرگ
. 1- بحارالانوار،ج 74 ،ص 179 .( پناهگاه و فریادرسی نخواهی داشت( 1
* ترویج فساد وبرهنگی:
ترویج فساد و برهنگی و عادي کردن روابط دختران و پسران از طریق نوارهاي موسیقی، پخش بعضی فیلم ها از تلویزیون، پخش
عکس هاي مبتذل، ماهواره، رایانه و اینترنت راه هاي دیگري است که دشمنان انسانیت براي تسلیم نمودن جوانان انتخاب کرده اند.
اگر چه این وسایل جنبه هاي مثبت فراوان دارد اما دشمنان از جهات منفی آنها براي مقاصد شومشان استفاده می کنند. همان طوري
که در این چند قرن اخیر از همین راه ها بسیاري از کشورهاي اسلامی مانند: اندس، الجزایر، ترکیه، افغانستان، ایران و... را شکست
پاسخ به پرسش » و « بهشت جوانان » 1- جهت اگاهی بیشتر از آثار مخرب ترویج فساد و فرهنگ برهنگی غربی به کتاب .( دادند( 1
مراجعه فرمایید. « هاي جوانان ج 1 و 2
* ایجاد شک و تردید نسبت به دین و تمسخر آن:
ایجاد شک و شبهه نسبت به اساس دین مانند قران کریم و وجود مقدس رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) و ائمه اطهار،
مسخره کردن مقدسات به گونه اي که پیروي از فرهنگ بیگانه وکفر عین سعادت دانسته شود و عمل به دستورات نجات بخش
اسلام عزیز نوعی عقب ماندگی به شمار آید. به طوري که جوانان ازگذاشتن ریش و مزین شدن نامشان به اسم مبارك پیامبران و
صفحه 82 از 98
امامان معصوم(علیهم السّلام)، رفتن به مسجد و خواندن نماز احساس شرم کنند و دختران از داشتن چادر و حجاب و پیروي از
فرهنگ اسلام خجالت بکشند. این موارد و صدها مسأله دیگر درباره ایجاد شک و تردید و تمسخر دین و مقدسات در زمان تمام
پیامبران بوده و چیز جدیدي نیست و نخواهد بود. آنچه ما باید بدانیم آن است که دشمنان بشریت براي از بین بردن دین همه با هم
متحد و اتفاق نظر دارند، اما روش هاي آنان به حسب زمان و مکان فرق دارد. تمام اینها براي انحراف و شکار جوانان غیور و
متدین و دور نمودن مردم از معنویت است. که تنها راه نجات نیز درگرو آشنا نمودن مردم با مکتب خوب اسلام از طریق استدل و
منطق می باشدکه الحمدلله در مورد پاسخ به پرسش هاي دینی، مراکزي در قم وجود دارد و در این مورد کتاب هاي متعدد و
0 اینک به فرازهایی از وصیت نامه حضرت امام(قدّس سرّه) توجه فرمایید: 1- جهت اطلاع بیشتر ( متنوعی نوشته و چاپ شده است( 1
مراجعه فرمایید. « درس ها و عبرت ها از قرآن و کربلا » و »« پاسخ به پرسش هاي جوانان » و « بهشت جوانان » به کتاب
* روش هاي سلطه بیگانه برکشورهاي اسلامی درکلام امام خمینی(قدّس سرّه):
ه- از جمله نقشه ها که مع الأسف تأثیر بزرگی درکشورها وکشور عزیزمان گذاشت و آثار آن باز تا حد زیادي به جا مانده،
بیگانه نمودن کشورهاي استعمار زده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است به طوري که خود را و فرهنگ و قدرت
خود را به هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله گاه عالم
دانستند و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرائض غیر قابل اجتناب معرفی نمودند. و قصه این امر غم انگیز طولانی و ضربه هایی
که از آن خورده و اکنون نیز می خوریم کشنده وکوبنده است. و غم انگیزتر این که آنان ملت هاي ستم دیده زیر سلطه را در همه
چیز عقب نگه داشته وکشورهایی مصرفی بار آوردند و به قدري ما را از پیشرفت هاي خود و قدرت هاي شیطانی شان ترسانده
اندکه جرأت دست زدن به هیچ ابتکاري نداشتیم و همه چیز خود را تسلیم آنان کرده و سرنوشت خود وکشورهاي خود را به دست
آنان سپرده و چشم وگوش بسته مطیع فرمان بودیم و این پوچی و تهی مغزي مصنوعی موجب شده که در هیچ امري به فکر و دانش
خود اتکاء نکنیم وکورکورانه از شرق و غرب تقلید نماییم. بلکه از فرهنگ و ادب و صنعت و ابتکار اگر داشتیم، نویسندگان
وگویندگان غرب و شرق زده بی فرهنگ، آنها را به باد انتقاد و مسخره گرفته و فکر و قدرت بومی ما را سرکوب و مأیوس نموده و
می نمایند و رسوم وآداب اجنبی را هر چند مبتذل و مفتضح باشد با عمل وگفتار و نوشتار ترویج کرده و با مداحی و ثناجویی آنها
را به خورد ملت ها داده و می دهند.
* تحقیر فرهنگ خودي:
حفسرت امام تنمغ می فرماید: فی المثل اگر درکتاب یا نوشته یاگفتاري چند وازه فرنگی باشد بدون توجه به محتواي ان با اعجاب
پذیرفته وگوینده و نویسنده ان را دانشمند و روشنفکر به حساب می اورند و ازگهواره تا قبر به هر چه بنژیم اگر با وازه غربی و
شرقی اسمگذاري شود مرغوب و مورد توجه و از مطاهر تمدن و پیشرفتگی محسموب و اگر وازه هاي بومی خودي به کار رود
مطرود وکهنه و واپس زده خواهد بود. کودکان ما اگر نام عربی داشته باشند مفتخر و اگر نام خودي دارند سر به زیر و عقب افتاده
اند. خیابان ها، کوچه ها، مغازه ها، شرکت ها، داروخانه ها، کتابخانه ها، پارچه ها و دیگر متاع ها هر چند در داخل تهیه شده باید
نام خارجی داشته باشد تا مردم از ان راضی و به ان اقبال کنند. فرنگی مابی از سر تا پا و درتمام نمثسمت و برخاست ها و در
معاشرت ها و تمام شئون زندگی موجب افتخار و سربلندي و تمدن و پیشرفت، و در مقابل اداب و رسوم خودي، کهنه پرستی و
عقب افتادگی است. در هر مرض و کسالتی ولو جزئی و قابا! علاح در داخا! باید به خارح رفت و دکترها و اطباء دانشمند خود را
محکوم و مایوس کرد. رفتن به انگستان و فرانسه و امریکا و مسکو افتخاري پرارزش و رفتن به حج و سایر اماکن متبرکه کهنه
صفحه 83 از 98
پرستی و عقب ماندگی محسوب می شد! بی اعتنایی به آنچه مربوط به مذهب و معنویات است از نشانه هاي روشنفکري و تمدن،
در مقابل تعهد به این امور نشانه عقب ماندگی وکهنه پرستی است! اینجانب نمی گویم ما خود همه چیز داریم. معلوم است ما را در
طول تاریخ نه چندان دور خصوصاً در سده هاي اخیر از هر پیشرفتی محروم کرده اند و دولت مردان خائن و دودمان پهلوي
خصوصاً و مراکز تبلیغاتی علیه دستاوردهاي خودي و نیز خودکوچک دیدن ها و یا ناچیز دیدن ها، ما را از هر فعالیتی براي پیشرفت
محروم کرد. وارد کردن کالاها از هر قماش و سرگرم کردن بانوان و مردان خصوصاً طبقه جوان به اقسام اجناس وارداتی از قبیل
ابزار آرایش و تزئینات و تجملات و بازي هاي کودکانه و به مسابقه کشاندن خانواده ها و مصرفی بار آوردن هر چه بیشترکه خود
داستان هاي غم انگیز دارد و سرگرم کردن و به تباهی کشاندن جوان هاکه عضو فعال هستند با فراهم آوردن مراکز فحشاء و
عشرتکده ها و ده ها از این مصائب حساب شده براي عقب نگه داشتن کشورهاست. * وصیت حضرت امام خمینی به ملت عزیز:
من وصیت دلسوزانه و خادمانه می کنم به ملّت عزیزکه اکنون تا حدود زیاد و چشم گیري از بسیاري از این دام ها نجات یافته و
نسل محروم حاضر به فعالیت و ابتکار برخاسته و دیدیم که بسیاري ازکارخانه ها و وسایل پیشرفته مثل هواپیماها و دیگر چیزها که
گمان نمی رفت متخصصین ایرانی قادر به راه انداختن کارخانه ها و امثال آن باشند و همه دست ها را به سوي غرب یا شرق
درازکرده بودیم که متخصصین آنان اینها را به راه اندازند، در اثر محاصره اقتصادي و جنگ تحمیلی خود جوانان عزیز ما قطعات
محل احتیاج را ساخته و با قیمت هاي ارزان تر عرضه کرده و رفع احتیاح نمودند و ثابت کردندکه اگر بخواهیم می توانیم. باید
هوشیار و بیدار و مراقب باشیدکه سیاست بازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه هاي شیطانی شما را به سوي این چپاولگران بین
المللی نکشند و با اراده مصمم و فعالیت و پشتکار خود به رفع وابستگی ها قیام کنید و بدانیدکه نژاد آریا و عرب از نژاد اروپا و
امریکا و شوروي کم ندارد و اگر خوديِ خود را بیابد و یأس را از خود دورکند و چشم داشت به غیر وجود نداشته باشد، در دراز
مدت قدرت همه کار و ساختن همه چیز را دارد و آنچه انسان هاي شبیه به اینان به آن رسیده اند، شما هم خواهید رسید به شرط
اتکاء به خداوند تعالی و اتکاء به نفس و قطع وابستگی به دیگران و تحمل سختی ها براي رسیدن به زندگی شرافتمندانه و خارج
شدن از تحت سلطه اجانب. * وصیت حضرت امام(قدّس سرّه) به جوانان: و بر دولت ها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر
و چه در نسل هاي آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را باکمک هاي مادي و معنوي تشویق به کار نمایند و از
ورودکالاهاي مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیري نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند و از جوانان، دختران و
پسران می خواهم که استقلال و آزادي و ارزش هاي انسانی را ولو با تحمل زحمت و رنج فداي تجملات و عشرت ها و بی بند و
باري ها و حضور در مراکز فحشاءکه از طرف غرب و عمال بی وطن به شما عرضه می شود، نکنند؟ که آنان چنانچه تجربه نشان
داده جز تباهی شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدنتان و مصرفی
نمودن ملّت وکشورتان به چیز دیگر فکر نمی کنند و می خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان
1- وصیت نامه الهی، سیاسی حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) ----------------------- .( نیمه وحشی نگهدارند( 1
فصل چهارم: