هوالشکور
این تراث نامه از مجموعه میراث حوزه علمیه اصفهان به محضر عالم وارسته، محقق متتبع، محدث رجالی، کتابشناس، تبارشناس و تراجم نگار چیره دست و تراث پژوه پرسابقه، مرحوم آیت اللّه سید محمدعلی روضاتی اعلی اللّه مقامه الشریف تقدیم می گردد. هموکه از راهنمایان و مشوّقان همیشگی این مجموعه بود. رحمه اللّه علیه رحمهً واسعهً.
ص :2
ص :3
ص :4
درباره این مجموعه
«میراث حوزه اصفهان»مجموعه ای است نوپا،باطرحواره ای به وسعت عرصه:«رساله نگاری در پهنه یکهزار سال تلاش علمی،معرفتی دانشیانی که با حوزه علمیّه اصفهان پیوند داشته اند.
مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیّه اصفهان-که به امر مرجع عالیقدر حضرت آیه اللّه العظمی مظاهری«مدّ ظله العالی» تأسیس گردیده-این مجموعه را با هدف ارائه محقّقانه،شکیل و شایسته متون مورداشاره بنا نهاده است و با چشمداشت به لطف حضرت حق در این مسیر گام می نهد.در توضیح این مطلب اشاره به نکاتی چند بایسته است.
(الف)هرچند عنوان«رساله»عنوانی است عام و ریخته های قلمی خرد و کلان را به یکسان دربرمی گیرد.اما در اینجا به اقتضای متاخّران و معاصران،این کلمه به معنای«نگاشته های کم برگ»به کار رفته است.
(ب)«رساله نگاری»مفهومی است عام و مراد از آن همان معنای اصیل عامش می باشد،بدین ترتیب تألیف،ترجمه،تحشیه و دیگر ساحت های تلاش علمی قلمزنان می تواند در حیطه این مجموعه قرار گیرد.
(ج)حوزه زمانی این مجموعه،به هیچ دوره خاصّی محصور نمی باشد.امروزه،از سابقه یکهزار ساله حوزه علمیّه اصفهان آگاهی داریم،رساله هایی که در این مجموعه عرض می شود.می تواند سراسر این پهنه وسیع را دربرگیرد.
(د)پرواضح است که اگر در این شهر ابن سیناها،صاحب ابن عبادها و علاّمه مجلسی ها«قدس سرّهم»به تلاش علمی مشغول بوده اند،شیخ بهایی ها،و میردامادها و حکیم صهباها«قدس سرّهم»نیز در کنار تلاش علمی بس
ص :5
ارجمندشان به ذوق ورزی و تکاپوهای گرانقدر در زمینه هایی که نشانگر عالی ترین هیجانات روح انسانی است،هم می پرداخته اند.ازاین رو مجموعه حاضر دو حیطه«تلاش علمی و تکاپوی ذوقی»را همزمان در کنار هم عرضه خواهد کرد.
(ه)پیوند با«فضای علمی و معرفتی»حوزه علمیّه اصفهان،شرط اجتناب ناپذیر ورود نگاشته ها به این مجموعه است.
گذشته از علمی بودن آثار،تطابق آن با«فضای معرفتی»حوزه ای که اقیانوس های ناپیدا کرانه ای همچون مجلسی شیخ بهایی،میرداماد،محقّق خوانساری،فاضل هندی صدر المتألّهین،حکیم نوری،حکیم سبزواری«قدس سرّهم»را در خود پرورانده است شرطی است که این مجموعه بر حصول آن تأکید دارد.
(و)هدف این مجموعه«ارائه محقّقانه شکیل و شایسته این متون»می باشد.این عنوان می تواند مادّه و صورت مجموعه حاضر را مشخص سازد،زیرا ارائه«محقّقانه»این نگاشته ها،نشانگر مادّه مجموعه و ارائه«شکیل»آن نشان دهنده صورت آن است.به باور ما،ارائه«شایسته»نیز ارائه ای است که همزمان دو قید«محقّقانه»و«شکیل» بودن را به همراه داشته باشد.
بدین ترتیب،این مجموعه،می کوشد با استمداد از عنایات حضرت حقّ،متون فاخری که شرایط مذکور را حائز باشد، منتشر نموده و صفحات خود را بدان،زیور بخشید و در این راه،همدلی و همراهی همه محقّقان ارجمند را امید می برد.
و اللّه ولیّ التّوفیق مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان
ص :6
اشاره
ص :7
میراث حوزه اصفهان
دفتر نهم
به اهتمام
محمّدجواد نورمحمّدی
مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیّه اصفهان
ص :8
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه مرکز··· 19
رساله المهدیه
مؤلّف: مولی محمد صادق اصفهانی
تحقیق و تصحیح: محمّد جواد نورمحمّدی
مقدمه تحقیق··· 27
شرح حال میرزا صادق مینا··· 28
استادان··· 30
شعر و شاعری در زندگی مینای اصفهانی··· 32
صفت جنگ··· 33
ایضاً له تعریف بنگاله··· 33
تألیفات··· 34
وفات··· 38
متن رساله··· 41
المقصد الأول: فی اثباته تعالی··· 43
الفصل الأول: فی کیفیه استدلال کل فرقه علی اثباته تعالی··· 43
برهان حدوث و العالم··· 43
ص :9
برهان اتقان صنع··· 43
الفصل الثانی: فی بیان استدلال علی وجوده تعالی، و فیه وجوه··· 44
الفصل الثالث: فی أنّ واجب الوجود تعالی و تقدس واحد، لوجوه··· 47
الفصل الرابع: فی أنّ الواجب لذاته لایجوز أن یکون جوهراً أو عرضاً··· 51
المقصد الثانی: فی صفاته··· 53
الفصل الأول: فی أ نّه تعالی قادر مختار یصدر الأفعال و الآثار··· 53
الفصل الثانی: فی أ نّه تعالی عالم بذاته و بجمیع الأشیاء کلیاتها و جزئیاتها··· 57
بیان و توضیح لعلم الواجب تعالی··· 62
الفصل الخامس: فی أ نّه تعالی حیّ، لوجوه··· 64
الفصل السادس: فی أ نّه تعالی مرید، لوجوه··· 66
الفصل السابع: فی أ نّه تعالی سمیع بصیر، لوجوه··· 68
الفصل الثامن: فی أ نّه تعالی متکلم··· 71
الفصل التاسع: فی أ نّه تعالی صادق لا یتوهّم الکذب فی حقه تعالی، لوجوه··· 76
الفصل العاشر: فی أ نّه تعالی سرمدی··· 77
فی تعریف صفه الذات و الفعل··· 79
الفصل الحادی عشر: فی صفاته التی لا یلیق بجنابه تعالی، و فیه فصول··· 81
المقصد الثالث: فی النبوه··· 88
الأول: فی إرساله··· 88
الفصل الثانی: فی أنّ النبی یجب أن یکون معصوماً و کاملاً فی العقل و منزهاً عن السهو ··· 90
الفصل الثالث: فی طریق معرفته··· 91
الفصل الرابع: فی أنّ الأنبیاء أفضل من الملائکه··· 93
ص :10
الفصل الخامس: فی نبوه نبینا محمد بن عبداللّه بن عبدالمطلب و...··· 96
المقصد الرابع: فی الإمامه··· 100
الفصل الأول: فی وجوب نصبه··· 100
الفصل الثانی: فی عصمته··· 102
الفصل الثالث: فی أسباب امامه علی بن أبیطالب و أولاده علیهم السلام ··· 105
الفصل الربع: فی رفع توهم الذین ظنّوا بالخلافه··· 116
الفصل الخامس: فی إمامه أئمه إحدی عشر··· 126
المقصد الرابع: فی المعاد الجسمانی··· 135
فهرست منابع تحقیق··· 139
رساله فی عدم انفعال الماء القلیل
مؤلّف: فقیه محقق الفقیه آیه اللّه سید ناصرالدین حجت نجف آبادی
تحقیق و تصحیح: مهدی باقری سیانی
مقدمه محقّق:··· 145
درنگی کوتاه در حیات علمی آیه اللّه سید ناصرالدین حجت نجف آبادی··· 147
ولادت و خاندان··· 147
حیات علمی··· 149
نثر زیبای مؤلّف··· 151
در کلام دیگران··· 152
ارتحال و مدفن··· 153
آثار مکتوب··· 155
تذکر چند نکته··· 160
برخی نکات و شیوه تحقیق رساله «عدم انفعال الماء القلیل»··· 161
و اما سخن پایانی...··· 163
ص :11
متن رساله ماء القلیل··· 167
نقل الأقوال فی المسأله··· 168
المقدمه··· 170
البنود الخمسه··· 170
تأسیس الأصل فی المسأله··· 175
قاعده أصاله الطهاره··· 175
بعض الآیات الوارده فی أصاله الطهاره··· 176
نقل کلام الحکماء و ردّه··· 177
معنی الانزال و التنزیل فی کلام اللّه المجید··· 178
فی بیان الأخبار··· 181
تنبیه فی نقل کلام الشیخ الأعظم··· 184
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 184
نقل قسم آخر من کلام الشیخ الأعظم··· 184
المناقشه مع الشیخ الأعظم··· 185
فی التعرض لبیان المعارضات··· 188
وجوه الجمع بین الأخبار المتعارضات··· 189
نقل کلام المحقق الخراسانی··· 194
نقل کلام صاحب الفصول··· 195
حصیله الحدیث··· 195
وجه التوفیق بین الأخبار··· 196
نقل کلام الشیخ الأعظم··· 196
بعض الإشکالات فی کلام الشیخ الأعظم··· 197
نقل کلام الشیخ الاعظم··· 197
ص :12
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 198
قسم آخر من کلام الشیخ الأعظم··· 199
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 199
نقل قسم من کلام الشیخ الأنصاری··· 200
نقد کلام الشیخ الأنصاری··· 201
نقل قسم آخر من کلام الشیخ قدس سره ··· 202
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 203
نقل قسم من کلام الشیخ الأنصاری··· 205
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 207
کتاب قرب الاسناد و مؤلّفه··· 209
معنی الأصل و المراد منه··· 210
اشکال من الشیخ الأعظم و جوابه··· 213
کلام الشیخ الأعظم··· 215
المناقشه فی کلام الشیخ الأعظم··· 216
نقل قسم آخر من کلام الشیخ الأعظم··· 217
المناقشه مع الشیخ الأعظم··· 219
المنابع و المصادر التحقیق··· 229
رساله أحکام ذی الید
مؤلّف: بهاءالدین محمد الحسینی النائینی (المختاری النائینی)
تحقیق و تصحیح: سید محمود نریمانی
مقدمه محقّق:··· 237
رساله أحکام ذی الید··· 244
ص :13
نگاهی به زندگی مختاری نائینی··· 237
تحصیلٌ··· 245
ید المنفرده عن التصرف··· 246
إشکال بعض العلماء··· 248
ترفیلٌ··· 251
لنا أمور··· 252
قول العلامه فی القواعد··· 253
حجه المخالف أیضاً أمور··· 254
أحدها: ما قرر، زین المحققین··· 254
ثانیها: أ نّه لا تعارض بین الید الحالیه و الماضیه··· 258
ثالثها: أ نّه إذا وقع التعارض بین الملک و الید··· 261
تحویلٌ··· 262
الذی شاع بین طلبه العصر هو مجرد الاستدلال باستصحاب الإقرار··· 267
تکمیلٌ··· 274
تذییلٌ··· 274
فی حجیه البراءه الأصلیه و دلیله··· 275
أدله الاستصحاب··· 277
فهرست منابع و مآخذ··· 283
رساله شرح مناجات خمسه عشر
مؤلّف: آیت اللّه ملاّ حبیب اللّه کاشانی
تحقیق و تصحیح: قاسم ترکی هرچگانی
رساله خمسه عشر··· 292
ص :14
مقدمه··· 287
المناجاه الأولی··· 292
المناجاه الثانیه تسمی بمناجاه الشاکرین··· 309
المناجاه الثالثه یسمی بمناجاه الخائفین··· 315
المناجاه الرابعه تسمی بمناجاه الراجین··· 321
المناجاه الخامسه تسمی بمناجاه الراغبین··· 327
المناجاه السادسه یسمی بمناجاه الشاکرین··· 332
منابع تحقیق··· 333
رساله تاریخ فلسفه
مؤلّف: حکیم میرزا باقر امامی قدس سره
تحقیق و تصحیح: سید محمد علی مدرس مطلق
مقدمه محقّق··· 335
رساله تاریخ فلسفه··· 341
قبل از یونان··· 341
فلاسفه یونان··· 348
فصل اول: در قسمت یونانی··· 350
عقاید ثالیس در طبیعیات··· 350
عقاید انکسوارس در مسائل حکمت··· 353
شرح [بیانات انکسوارس]··· 356
مقایسه فلسفه حکیم مزبور با استادش··· 358
فرقه قیروانیه··· 361
فرقه اشراقیه··· 363
ص :15
عقاید افلاطون··· 364
عقائد ارسطاطالیس در اشیاء طبیعیه··· 369
فرقه کلبیه··· 376
پیدایش رواقیین··· 378
فصل دوم: در قسمت ایطالیایی··· 380
عقائد فیثاغورت··· 380
فرقه هرقلیه··· 384
فرقه ایائیتکیه··· 384
فرقه بیرهونیه··· 385
فصل چهارم: در حوادث واقعه نسبت به سائر مدارس و مکاتب پس از اندراس کتابخانه اسکندریه··· 391
فصل پنجم: در بیان انتقال یافتن فلسفه از یونان در عرب··· 395
فصل ششم: علت رسیدن مؤلّفات ارسطو از عرب به اروپا و پیدایش فلسفه سکوستیکیه (مدرسیه)··· 399
یادداشتهای مؤلف··· 400
تصوّف··· 407
تأثیر تصوّف و عرفان در ادبیات ایران··· 407
رساله إعجاز القرآن
مؤلّف: سید حسن بن محمدتقی اصفهانی
تحقیق و تصحیح: محمد جواد نورمحمدی
مقدمه··· 411
شرح حال مؤلف اعجاز القرآن··· 411
تألیفات··· 412
ص :16
وفات··· 414
اعجاز القرآن و تحقیق آن··· 414
رساله اعجاز القرآن··· 419
المقدمه··· 419
عله تألیف الرساله··· 419
أما الأولی: الطریقه الإجمالیه··· 420
الشواهد الداله علی أنّ القرآن فی حد الأعجاز··· 425
دقائق بلاغیه فی الآیه الشریفه··· 439
منابع تحقیق··· 447
فهرستواره نسخ خطی
کتابخانه شهرداری اصفهان
متن رساله نسخ خطی کتابخانه شهرداری اصفهان··· 510 451
فهارس فنی دفتر نهم
آیات··· 511
روایات··· 521
چهارده معصوم علیهم السلام ··· 535
اشخاص··· 541
کتابها··· 549
مکانها··· 551
فرق و مذاهب··· 555
ص :17
ص :18