مقدمه
این نوشتار سزاوار میبیند، نظري به دیدگاه امام خمینی؛ در باره شخصیت فاطمه زهرا (س) داشته باشد، گذشته از آنکه حضرت
امام؛ از فرزندان حضرت زهرا (س) است و در مکتب او پرورش یافته و عمر شریف خویش را در راه اهداف والاي اسلام و اهل
بیت (ع) سپري فرموده است، همزمانی میلاد امام خمینی؛ (بیستم جماديالثانی سال 1320 ه.ق) و میلاد فاطمه زهرا (س) بر این
مناسبت، دو چندان، افزوده است. حضرت امام؛ در برخی از پیامها و سخنرانیهاي خود به ترسیم و توصیف شخصیت جاودانه فاطمه
زهرا (س) پرداختهاند، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که آنچه بیان کردهاند تنها اشاره به بخشی از فضایل بیپایان و
وصفناشدنی زهراي مرضیه (س) است، نه تبیین همه آن، که اصولا از قدرت بشر خارج است، و به کلام امام؛ نیز در این باره
خواهیم پرداخت. اینک سخنان حضرت امام؛ را تحت عناوینی چند به شما خواننده گرامی تقدیم میداریم:
فاطمه مایه افتخار
اشاره
در دنیایی که در آن زندگی میکنیم، از گذشته تا حال، انسانها بر حسب دیدگاه خود از جهان و انسان و زندگی، به اشیاء یا
اشخاصی افتخار میکردهاند و آنها را مایه فخر و مباهات خود دانستهاند، اما حضرت امام؛ فاطمه زهرا (س) را مایه افتخار میدانند،
ببینیم چه کسانی به زهراي مرضیه (س) افتخار میکنند.
افتخار جهان هستی
. [ امام: روز پر افتخار ولادت زنی [است] که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است [ 1] . زنی که عالم به او افتخار دارد. [ 2
افتخار خاندان وحی
امام: زنی که افتخار خاندان وحی، و چون خورشیدي بر تارك اسلام میدرخشد. [ 3] . تاریخ اسلام گواه احترامات بیحد رسول
. [ خدا (ص) به این مولود شریف است. [ 4
افتخار پیروان او
. [ امام: براي زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسؤولیت. [ 5
صفحه 7 از 14
فاطمه تجلی کمال انسان
امام: تمام هویت انسانی در او جلوهگر است. [ 6] . تمام ابعادي که براي زن متصور است و براي یک انسان متصور است در فاطمه
زهرا (س) جلوه کرده و بوده است. [ 7] . یک انسان به تمام معنی انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت
انسان،... تمام حیثیت زن، تمام شخصیت زن فردا [روز میلاد] موجود شد. [ 8] . تمام هویتهاي کمالی که در انسان متصور است و
در زن تصور دارد، تمام، در این زن است. [ 9] . نکته: حضرت امام؛ در بیان اینکه چرا در آیه (انا انزلناه) به شکل جمع ذکر شده
است فرمودهاند: بدانکه نکته آن تفخیم مقام حق تعالی به مبدئیت تنزیل این کتاب شریف است... بعبارت دیگر این صحیفه نورانیه
[قرآن کریم] صورت اسم اعظم است چنانچه انسان کامل نیز صورت اسم اعظم است، بلکه حقیقت این دو در حضرت غیب یکی
است و در عالم تفرقه از هم بحسب صورت متفرق [هستند[. [ 10 ] . نتیجه: با توجه به اینکه حضرت امام؛، حضرت زهرا را انسان
حضرت زهرا (س) صورت اسم » : کامل معرفی نمودهاند و از سویی انسان کامل را صورت اسم اعظم میدانند، نتیجه میگیریم که
اعظم الهی است .
مقامات معنوي