گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد ششم
مقدمه







این نوشتار سزاوار میبیند، نظري به دیدگاه امام خمینی؛ در باره شخصیت فاطمه زهرا (س) داشته باشد، گذشته از آنکه حضرت
امام؛ از فرزندان حضرت زهرا (س) است و در مکتب او پرورش یافته و عمر شریف خویش را در راه اهداف والاي اسلام و اهل
بیت (ع) سپري فرموده است، همزمانی میلاد امام خمینی؛ (بیستم جماديالثانی سال 1320 ه.ق) و میلاد فاطمه زهرا (س) بر این
مناسبت، دو چندان، افزوده است. حضرت امام؛ در برخی از پیامها و سخنرانیهاي خود به ترسیم و توصیف شخصیت جاودانه فاطمه
زهرا (س) پرداختهاند، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که آنچه بیان کردهاند تنها اشاره به بخشی از فضایل بیپایان و
وصفناشدنی زهراي مرضیه (س) است، نه تبیین همه آن، که اصولا از قدرت بشر خارج است، و به کلام امام؛ نیز در این باره
خواهیم پرداخت. اینک سخنان حضرت امام؛ را تحت عناوینی چند به شما خواننده گرامی تقدیم میداریم:
فاطمه مایه افتخار
اشاره
در دنیایی که در آن زندگی میکنیم، از گذشته تا حال، انسانها بر حسب دیدگاه خود از جهان و انسان و زندگی، به اشیاء یا
اشخاصی افتخار میکردهاند و آنها را مایه فخر و مباهات خود دانستهاند، اما حضرت امام؛ فاطمه زهرا (س) را مایه افتخار میدانند،
ببینیم چه کسانی به زهراي مرضیه (س) افتخار میکنند.
افتخار جهان هستی
. [ امام: روز پر افتخار ولادت زنی [است] که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است [ 1] . زنی که عالم به او افتخار دارد. [ 2
افتخار خاندان وحی
امام: زنی که افتخار خاندان وحی، و چون خورشیدي بر تارك اسلام میدرخشد. [ 3] . تاریخ اسلام گواه احترامات بیحد رسول
. [ خدا (ص) به این مولود شریف است. [ 4
افتخار پیروان او
. [ امام: براي زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسؤولیت. [ 5
صفحه 7 از 14
فاطمه تجلی کمال انسان
امام: تمام هویت انسانی در او جلوهگر است. [ 6] . تمام ابعادي که براي زن متصور است و براي یک انسان متصور است در فاطمه
زهرا (س) جلوه کرده و بوده است. [ 7] . یک انسان به تمام معنی انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت
انسان،... تمام حیثیت زن، تمام شخصیت زن فردا [روز میلاد] موجود شد. [ 8] . تمام هویتهاي کمالی که در انسان متصور است و
در زن تصور دارد، تمام، در این زن است. [ 9] . نکته: حضرت امام؛ در بیان اینکه چرا در آیه (انا انزلناه) به شکل جمع ذکر شده
است فرمودهاند: بدانکه نکته آن تفخیم مقام حق تعالی به مبدئیت تنزیل این کتاب شریف است... بعبارت دیگر این صحیفه نورانیه
[قرآن کریم] صورت اسم اعظم است چنانچه انسان کامل نیز صورت اسم اعظم است، بلکه حقیقت این دو در حضرت غیب یکی
است و در عالم تفرقه از هم بحسب صورت متفرق [هستند[. [ 10 ] . نتیجه: با توجه به اینکه حضرت امام؛، حضرت زهرا را انسان
حضرت زهرا (س) صورت اسم » : کامل معرفی نمودهاند و از سویی انسان کامل را صورت اسم اعظم میدانند، نتیجه میگیریم که
اعظم الهی است .
مقامات معنوي