گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد اول
وجوب حجاب و تأکید پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) درباره آن







پیامبراسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: هر نگاه بی جا، تیر مسمومی از تیرهاي شیطان است. هر کس از خوف خدا آن
را ترك کند خداوند در عوض ایمانی به او می بخشد که شیرینی آن را در قلب احساس نماید. 1 از امام علی بن ابی طالب روایت
شده است ": روزي در محضر رسول خدا(صلی الله علی و آله و سلم) شرفیاب شده و در کنار بقیع نشسته بودیم. آن روز هوا سرد و
بارانی و زمین اندکی مرطوب بود. در آن حال دیدیم که زنی بر الاغی سوار است 1-قال رسول الله(ص) النظر سهمٌ من سهام ابلیس
فمن ترکها خوفاً من الله اعطاهُ الله ایماناً یجد حلاوتهُ فی قلبه. (محمد تقی مجلسی: بحارالانوار، ج 104 ، دارالاحیاء التراث العربی،
بیروت 1403 ، ص 28 و 36 . به نقل از میزان الحکمه، ص 32 و 90 . و از مقابل ما عبور می کرد. مسیر حرکت ناهموار بود. ناگهان
دست الاغ به گودالی فرو رفت و زن از بالاي ان به زیر افتاد. تا چنین شد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) صورتش را از
طرف آن زن برگرداند. اصحاب عرض کردند: اي رسول خدا، زن پوشش کامل دارد. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) سه
مرتبه فرمودند": خداوند دارندگان پوشش کامل را مورد غفران و آمرزش خود قرار دهد. "سپس فرمودند ": اي مردم، اندام خود
1-قال علی(ع):َکنتُ قاعداً را کامل بپوشانید و بدان وسیله همسران خود را که از منزل خارج می شوند از نامحرمان حفظ کنید." 1
فی البقیعِ معَ رسول الله(ص) فی یَوْمٍ رَجَنَ و مَطرهُ اذمرّت امرأة علی حمار فهوتْ ید الحمار فی وهدة فسقطتِ المرأةُ فأعرض النّبی
بوجهه قالوا: یا رسول الله انّها ستره ولۀ قال: اللهم اغفر للمسرولات ثلاثاً. یا ایّها النّاس اتخذوا السرادیلات فأنّها من استَر ثیابکم و
.( حسّنوا بها نسائکم اذا خَرَجنَ. (ورام بن ابی فرس: تنبه الخواطر، چاپ نهم، ج 2، ص 78
-7 روایات و مسأله حجاب
از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود ": براي زن مسلمان شایسته نیست مقنعه و لباسی بپوشد که اندامش را
نپوشاند." 1 روزي پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از اصحاب خود پرسیدند...": زنان در چه حالتی به خداوند نزدیکترند "؟خبر
این سؤال به حضرت زهرا(س) رسید. ایشان در پاسخ پیامبر عرض کردند ": زن خانه داري که نامحرم او را نبیند "پیامبر(صلی الله
1-عن حلبی عن ابی عبدالله(ع)، قال: لا یصلحُ للمرأةِ علیه و آله و سلم) با شنیدن این جواب فرمودند": فاطمه پاره تن من است." 2
المسلمۀ ان تلبسَ من الخُمُر و الدّروع ما لا یواري شیئاً. (محمدبن حسن حرّ عاملی: وسائل الشیعه، ج 4، چاپ دوم، مؤسسسه آل
2-سأل رسولُ الله(ص) اصحابَه عن المرأة... فمتی تکونُ ادنی من ربّها؟ فلم یدروا فلمّا سمعت فاطمۀ قالت: ادنی .( البیت قم، ص 388
ما تکونُ من ربّها ان تلیزمَ قصرَ بیتها. فقال رسول الله(ص"): انّ فاطمۀ بضعۀ منّی. ("احمد رحمانی امام علی(علیه السلام) فرمودند":
چشمها صیدگاه شیطانند". 1 و" چشم دیده بان فتنه است." 2 رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند ": از فزونی نگاه
برحذر باشید که بذر هواي نفس را می پاشد و غفلت به بار می آورد." 3 امام علی(علیه السلام) فرمودند ":اگر چشم را به شهوت
باز کنی، نتیجه اش نابینایی قلب است." 4 امام صادق(علیه السلام) فرمودند ": عیسی بن مریم(علیه السلام) به اصحابش می فرمود: از
نگاههاي بی جا برحذر باشید که در دل شهوت را میکارد و براي اصحابش فتنه به بار می آورد." 5 و باز فرمودند: مسیح(علیه
السلام) می فرمود: از نگاه به امور ممنوعه برحذر باشید که بذر شهوات را می پاشد و گیاه همدانی: فاطمۀالزهرا. بهجۀقلب
صفحه 10 از 16
1-الامام علی(ع): العیونُ مصائدُ الشیطان، (عبد الواحد آمدي: غرر و دُرر .( المصطفی، چاپ اول، نشر مؤسسه بدر، 1357 ،ص 273
3-قال رسول الله(ص): ایّاکم و فُضول النظر فانّه یبذر الهوي و .( 2-الامام علی(ع): العین رائد الفتنِ. (همان مأخذ، ص 366 .( ص 950
4-عن علی(ع): اذا بصرُت العین الشهوةَ عمی القلب عن العاقبۀ.( .( یولد الغفلۀ. (محمد باقر مجلسی: بحارالانوار، ج 72 ،ص 199
5-الامام صادق(ع): یابن جُندبُ انّ عیسی بن مریم(ع) قال: لاصحابه، ایّاکم و النّظرة فانها .( عبدالواحد آمدي: غرر و دُرر،ص 4063
تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنۀ. (حسن بن علی بن...حرّانی: تحف العقول به تصحیح علی اکبر غفاري، دفتر
انتشارات اسلامی، تحف العقول، ص 305 ) فسق به بار می آورد." 1 رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود ": خشم خداي
عزوجل شدت می گیرد بر زن شوهرداري که نگاهش را از غیر شوهر و یا افراد غیر محرمش پر کند." 2 درباره نگاه به نامحرم
روایت فراوان است که بدین مقدار بسنده کردیم. آنچه در این بحث بیشتر اهمیت دارد و روایات هم در آن باره بسیار است،
وجوب حجاب براي بانوان است. به عنوان نمونه، به چند روایت اشاره می کنیم. زنی عطر فروش به نام" حولاء "گاهی براي
خانواده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) عطر می آورد. روزي پیامبر خطاب به او فرمود": اي حولاء! زینتهایت را براي غیر
شوهرت آشکار مکن. براي زن روا نیست ساقهاي دست و پاي برهنه اش را نامحرم ببیند. اگر کسی چنین کند لعنت و خشم خدا و
لعن فرشتگان و عذاب دردناکی براي خود آماده کرده است ". اي حولاء! زنانی که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند، زیبایی
و زینتهاي خود را بر نامحرمان آشکار نمی کنند که اگر چنین کنند، دین خود را فاسد و خشم خدا 1-و قال(ع): ان المسیحَ علیه
2-قال .( السلام قال: ایاکم النّظر الی المحذورات فانها بذر الشهوات و نبات الفسق. (محمد باقر مجلسی: بحارالانوار، ج 104 ، ص 42
رسول الله(ص) اشتدّ غضب الله عزوجل علی امرأةِ ذات بکل ملأت عینُها من غیر زوجِها او غیر ذي محرم منها.( ثواب الاعمال،
338/1 ). را برانگیخته اند." 1 امیرالمؤمنین(علیه السلام) در وصایاي خود به فرزندش حضرت مجتبی(علیه السلام) فرمود ": پسرم!
همسرانت را در حجاب داشته باش، زیرا خیر تو و آنها در حجاب کامل آنهاست و باز با حجاب کامل از خانه بیرون رفتن آنها بهتر
از آن است که نامحرم غیر مورد اعتمادي به منزلت وارد شود. اگر ممکن باشد که همسرانت را جز تو کسی نشناسد، انجام بده." 2
-1 یا حولاءَ لا تُبدي زینتک لغَیر زوجک، یا حولاء لا یحل لامرأة ان تظهر مِعصمَها و قدمها لرجُل غیر بعلِها و اذا فعلت ذلکَ لم تزل
فی لعنۀ الله و سخطه و غضب الله علیها و لعنتها ملائکۀ الله و اعدّ لها عذاباً الیماً... یا حولاء مَن کانَت منکنّ نومن بالله و الیوم الآخر لا
تجعلْ زینتها لغَیر زوجها و لا تبدي خُمُرها و مِعصَمها و الا امرأةِ جعلت شیئاً من ذلک لغیر زوجِها فقد افسَدَت دینها و سخطت ربّها. (
2-الامام علی(ع) لإبنه . (245- حاج میرزا حسن نوري: مستدرك الوسائل، تحقیق مؤسسه آل البیت،چاپ سوم، ج 14 ، ص 238
الحسن و اکفُف علیهنّ من ابصارهنّ بحجبک ایّاهنّ فانّ شدةَ الحجاب خیر لک و لهنّ و لیس خروجهنّ بأشدّ من إدخالکَ من لا
.( یوثقُ به علیهنّ و ان استطعتُ ان لا یعرفن غیركَ من الرّجال فافعل. ( حسن بن علی بن... حرانی: تحف العقول، ص 86
-8 نظر مفسران درباره حجاب
تمام مفسران از جمله طبرسی در مجمع البیان(ج 4، ص 138 )، علامه در المیزان(ج 15 ،ص 156 ) و نویسندگان کتابهاي منهاج
الصادقین (در ج 6، ص 295 )، اطیب البیان (ج 9،ص 521 )، تقریب القرآن(ج 18 ، ص 98 )، حجۀالتفاسیر(ج 5، ص 13 )، ابوالفتوح(ج
14 )، جوامع الجامع(ج 3، ص 103 )، اثنی عشري(ج 10 ، ص 488 ) مخزن العرفان(ج 9، ص 95 ) بصائر، نمونه، وحی القرآن و ... ذیل
دو آیه شریفه سوره نور و احزاب، بر وجوب حجاب کامل تأکید کرده اند. جمله" ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن "را مقنعه اي
دانسته اند که تمام سر و گردن را بپوشاند و زیادي آن قفسه سینه را کامل بگیرد. و عبارت" جلباب "را که در سوره احزاب آمده،
به معناي عبا (چادر عربی) و چادر مشکیی که در میان خانمهاي ایرانی مرسوم است، گرفته اند. از مضمون روایات نیز همین نوع
حجاب استنباط می شود.
صفحه 11 از 16
-9 حضرت