گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد اول
حضرت زهرا(س) و مسأله حجاب







حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) از پدرانش و از امام علی (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود ": شخص نابینایی از
حضرت فاطمه زهرا(س) اجازه ورود خواست. فاطمه زهرا(س) خود را با حجاب کامل پوشاند و سپس اجازه ورود عنایت فرمود.
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: دخترم، چرا حجاب پوشیدي؟ او مردي نابینا است. حضرت زهرا عرض کرد: اما پدر،
من نابینا نیستم، به علاوه این که، او بوي عطر بدن را استشمام می کند. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود ": گواهی می دهم
1-عن موسی بن جعفر عن آبائه قال: قال: علی(ع) استأذنَ اعمی علی فاطمۀ فاحجبتهُ فقال رسول که تو پاره تن من هستی." 1
الله(ص) لها لم حجبته و هو لا یراك؟ فقالت ان لمیکن یرانی فانّی اراهُ و هو یشمّ المریح فقال: رسول الله(ص) اشهد انک بضعۀ منی.
( احمد رحمانی همدانی: فاطمۀالزهرا بهجۀ قلب المصطفی، ج 4، ص 258 ). ابو نعیم اصفهانی که از علماي سنت و جماعت است و
در صدوسی هجري درگذشته است، کتابی در وصف گزیدگان خدا به نام حلیۀ الأولیاء و طبقات الاصفیاء در چند مجلد نوشته و
فصلی را به فاطمه زهرا(س) اختصاص داده است. در ضمن این فصل ، به اسناد خود از عمران بن حُصین چنین می نویسد ": روزي
پیغمبر به من گفت: -با من به دیدن فاطمه نمی آیی؟ -چرا. و با هم به خانه فاطمه رفتیم. پیغمبر رخصت خواست و دخترش اجازت
داد. -با کسی که همراه من است داخل شوم؟ -پدر، به خدا جز عبائی ندارم! -دخترم خودت را با آن عبا چنین و چنان بپوش. و
دستور پوشیدن داد."... 1 از این روایات و نظیر اینها اهمیت حجاب و دوري از نامحرمان و مطیع فرمان خداوند در رعایت کامل
حجاب از عملکرد زهراي مرضیۀ مستفاد می شود. حضرت فاطمه زهرا(س) سخت مقید بودند که مطابق دستورالعمل کتاب خدا، در
کلیه واجبات از جمله حجاب رفتار نمایند. بدین منظور، آن گاه که براي اقامه دعوي علیه خلیفه اول درباره فدك، قصد رفتن به
مسجد را 1-سیدهاشم بحرانی: حلیۀالابرار، ج 2،ص 42 . و محمد باقر مجلسی: بحارالانوار، ج 43 ، ص 37 . کردند، نخست برابر
دستور آیه شریفه قرآن که می فرماید" ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن "مقنعه بزرگی بر سر مبارك افکندند، چنان که تمام سر و
گردن تا بالاي سینه را پوشاند و سپس مطابق آیه شریفه سوره احزاب که میفرماید": یدنین علیهن من جلابیبهن، "چادر عربی بلندي
روي مقنعه بر سر نهادند و بدین ترتیب آماده رفتن به مسجد شدند. گروهی از زنان فامیل اطراف حضرت را گرفته بودند، چنان که
مشخص نبود کدام زهراي مرضیه است و مانند رسول خدا قدم برمی داشتند. بلندي چادر حضرت گاه موجب می شد که پاي
همراهان روي دامن چادر قرار گیرد. 1 این نوع پوشش به دلیل رعایت دستور آیه مبارکه قرآن صورت گرفت که آن حضرت مطابق
آیه سوره نور، مقنعه پوشید و مطابق آیه سوره احزاب چادر بر سر کرد. اگر الگوي زنان مؤمن حضرت زهرا(س –) است که
هست- راه و روش آن بانوي بزرگ اسلام باید ملاك رفتار و منش زنان مسلمان باشد. 1-...انّه لمّا اجتمعَ ابوبکر و عمر علی منع
فاطمۀَ فدکاً و بَلغَها ذلک لائتْ خمارها علی رأسها و اشتملتْ بجَلبابها و اقبلت فی لمۀ من حفدتها و نساءَ قومها تطأ ذیولها تحزم
مشیتُها مشیۀُ رسول الله... (سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 1، چاپ دارالتعارف بیروت، ص 315 ) به نقل از کتاب احتجاج طبرسی.
و این حدیث از طرق مختلف روایت شده است.
-10 حضرت زینب (س) و الگوي حجاب
پس ار حضرت زهرا(س)، منش حضرت زینب(س) به عنوان الگوي حجاب بیان می شود. در روایتی از یحیی مازنی نقل شده است
که گفت ": من در همسایگی امیرالمؤمنین(علیه السلام) در مدینه زندگی می کردم و در مجاورت خانه اي بودم که حضرت
زینب(س) در آنجا ساکن بود. به خدا سوگند، هیچ گاه شخص آن بانو را ندیدم و صدایی از او نشنیدم. هرگاه قصد زیارت جدّش
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) را می نمود، شب به زیارت آن حضرت می رفت و این در حالی بود که برادرش حسن(علیه
صفحه 12 از 16
السلام) از سمت راست و برادرش حسین(علیه السلام) از سمت چپ او حرکت می کردند و امیرالمؤمنین(علیه السلام) پیشاپیش در
حرکت بودند. و همین که نزدیک مرقد مطهر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می رسید، نخست امیرالمؤمنین(علیه السلام)
روشنایی قندیلها را خاموش می کرد. یک نوبت که حضرت مجتبی دلیل خاموش کردن چراغها را از پدرش سؤال کرد، ایشان
فرمودند": خواهرت زینب همراه ماست. شاید نامحرمی او را ببیند." 1 این دو بانوي بزرگ حضرت فاطمه و حضرت زینب (س)
الگوي زنان مؤمنه اهستند و خانمها باید رفتار و منش آن بزرگواران را الگوي زندگی خود قرار دهند. ولی متأسفانه، امروزه
دشمنان اسلام براي بی عفاف کردن زنان مسلمان و گسترش فساد، تهاجم و هیاهوي بسیاري به راه انداخته اند. 1-و حدّث یحیی
المازي قالَ: کنتُ فی جوار امیرالمؤمنین(ع) فی المدینۀِ مدة مدیدةٌ و بالقرب من البیت الذي تسْکنه زینبُ ابنته فلا و الله ما رأیتُ لها
شخصاً و لا سمعت لها صَوتاً و کانت اذا ارادتِ الخروجُ لزیارةِ جدّبها رسول الله(ص) تخرجُ لیلًا و الحسن عن یمینها و الحسین عن
شِمالها و الأمیرالمؤمنین(ع) امامَها فاذا قرُبت من القبر الشّریف سبقها امیرالمؤمنین فاخَمَََََه ضوء القنادیلَ فسأله الحسن مرّة عن ذلک
.( فقال: اخشی ان ینظر احد الی شخص اختکَ زینبُ. (احمد رحمانی همدانی: فاطمۀالزهرا بهجۀقلب المصطفی، ص 642
-11 نظر مراجع تقلید درباره حجاب
بااستناد به آیات شریفه قرآن و روایات فراوانی که به برخی از آنها اشاره شد و نیز سنت عملی حضرت زهرا و زینب کبري(س)،
علما و مراجع تقلید به وجوب حجاب فتوا داده و آن را براي زنان مسلمان امري ضروري و لجتناب ناپذیر معرفی کرده اند، که به
برخی از آنها اشاره می شود: 1-امام خمینی(ره) در مسأله 2435 و مسأله 2433 رساله توضیح المسائل چهار مرجع ص 587 و
588 ف بر وجوب حجاب تأکید دارند. 2-آیۀ الله گلپایگانی(ره) در ص 458 رساله، درباره حجاب به عنوان آنچه یک زن باید
بداند، بحث کرده اند. 3-آیۀ الله بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی و آقاي سیستانی گفته اند ": سزاوار نیست زنهاي مؤمن
بدون چادر خارج شوند. " 4-آقاي ملکی تبریزي گفته اند ": پوشیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب همان چادر
مشکی است که زنهاي مؤمنه خود را با آن می پوشانند. " 5-آیۀ الله خامنه اي- دام عزّه- فرموده اند ": بهترین حجاب چادر است.
چادر سیاه هم بی اشکال است و کراهت ندارد."
ختام سخن
با عنایت به آیات کریمه قرآن و روایات رسیده از معصومان، و با تحقیق و پژوهش مفسران و فواید کلامی و فلسفی آن و فتواي
مراجع تقلید و خردمندان بر ضرمرت وجوب حجاب، بعید می نماید که کسی از نظر دینی و شرعی در وجوب حجاب و لزوم آن
شک داشته باشد. آنچه باقی می ماند، طرح شبهاتی است که از طرف مغرضان با هدف بی عفاف کردن بانوان القاء می شود. بسیار
روشن و طبیعی است که گوهرهاي ارزشمند را دور از دید و دسترس اهریمنان حفظ می کنند،این خزف است که در همه جا به
فراوانی موجود است و از بی ارزشی کسی بدان چشم ندارد. در گذشته ایام، با زور سرنیزه می خواستند گوهرهاي گرانبها را از
صدف درآورند، چادرها را از سر بانوان برداشتند، زنان مؤمن با آنها مقابله می کردند و هیچ گاه تسلیم نشدند و مردم را در مسجد
گوهرشاد به رگبار مسلسل بستند، مجروحان را با کامیون در دل شب به خارج شهر بردند و زنده به گور کردند، اما توفیق نیافتند،
چه": ید الله فوق ایدیهم. . "حال قلم به مزدها تهاجم فرهنگی سنگینی را آغاز کرده اند، به این امید که سدّ عفاف و تقوي را
بشکنند و هر روز به شکلی خاص، ندایی را ساز می کنند. بر زنان فاضل و دانشمند است که به این هرزه جوییها و یاوه سراییها
پاسخ بدهند و این انتظار، انتظار بی جایی نیست.
صفحه 13 از 16
نیایش
خداوندا، ما را توفیق طاعت، دوري از معصیت، درستی نیت و حقیقت معرفت عنایت فرما! زبان ما را به صواب و حکمت جاري
فرما، و دیدگان ما را از خیانت، و گوشهاي ما را از شنیدن بیهوده و غیبت باز دار! دانشمندان را به زهدورزي و نصیحت،
دانشجویان را به دانش اندوزي و رغبت، شنوندگان را به گوش دادن و متابعت، و بیماران را به شفا و صحت و درگذشتگان را
بهلطف و مرحمت و پیروان را به وقار و مسکنت و جوانها را به توبه و انابت و زنها را به حیا و عفت و توتنمندان را به فروتنی و
وسعت و بیچارگان را به صبر و قناعت روزي فرما. آمین یا ربّ العالمین
درباره مرکز