گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد ششم
بخش دوم : چرا حجاب؟







اشاره
از جمله سؤالاتی که برخی از افراد می پرسند، این است که فلسفه ي حجاب براي زنان چیست؟ چنین سؤالی می تواند دو جنبه
داشته باشد: عده اي به قصد رسیدن به حقایق و برخی دیگر به نیت اعتراض و وارد کردن اشکال سؤال می کنند. در این قستم از
بحث، به فلسفه و ماهیت حجاب می پردازیم و اینکه چرا زنان مسلمان باید حجاب را رعایت کنند؟ رعایت حجاب نه تها براي خود
زن ارزش می آفریند، بلکه می تواند خانواده، اجتماع و... را نیز تحت تأثیر قرار دهد. همان طور که رعایت آن به عنوان یک امر
ضروري می تواند مفید باشد، عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی را به همراه دارد. اینک ناگهی کوتاه می اندازیم به فویاد و اثرات
رعایت حجاب و پیامدهاي آن و پاسخی مناسب به این سوال که چرا حجاب براي زنان ضروي است؟ و جواب سؤال فوق را در
موارد ذیل بررسی می نماییم: 1 حجاب در اسلام یک قانون است. 2 حجاب به عنوان سرچشمه زلال می تواند زن را به کمال
برساند. 3 حجاب از بی بند و باري و مفاسد اجتماعی جلوگیري می کند. 4 حجاب باعث استواري و تداوم کانون گرم خانواده ها
می شود.
حجاب در اسلام قانون است
صفحه 28 از 73
اشاره
بر زن مسلمان فض است که بدون هیچ گونه قید و شرطی قانون حجاب را بپدیرد. بدون شک استقلال فکري و روحی انسان اجازه
نمی دهد که بی قید و شرط و شرط تسلیم انسان دیگري شود؛ چرا که او هم مثل خودش یک انسان است و ممکن است در برخی
موارد اشتباه کند. ولی اگر انسان نسبت به خداوند تسلیم نشود، گمراه است؛ چرا که فرمان خداوند عاري از هر گونه اشتباهی است،
از این گذشته فرمان خداوند حافظ منافع انسان است. آیا ممکن است یک انسان عاقل این حقیقت را تشخیص بدهد و با این وجود
مصالح خود را زیر پا گذارد؟ هر چه داریم از خداوند سبحان داریم و باید در برابر دستورات او تسلیم شویم. اسلام از تسلیم گرفته
تسلیم شدن روح اسلام است. واضح است که خداوند و پیامبر (ص) هیچ نیازي به تسلیم مردم « الاسلام هو التّسلیم » : شده است
ندارند، بلکه انسان به علت عدم اطلاع کامل برخی مصالح خویش را فراموش می کند که خداوند می داند و به پیامبر دستور می
دهد. این درست به آن می ماند که یک طبیب ماهر به بیمارش بگوید: در صورتی به درمان تو می پردازم که در برابر دستوراتم
تسلیم محض باشثی و از خود هیچ اراده اي نداشته باشی. این نهایت دلسوزي طبیب را نسبت به بیمار نشان می دهد و خدا از چنین
طبیبی برتر و بالاتر است. مردم در برابر دستورات و احکام الهی سه دسته اند: گروه اول: تنها در مواردي تسلیم حق هستند که با
در حقیقت اگر ایمان هم آورده اند، به خاطر منافعشان است نه به حکم خداوند. .« نؤمن ببعض و نفکر ببعض » : منافعشان تطبیق کند
گروه دوم: کسانی که اراده و خواسته هایشان، خواسته و اراده ي خداست و اگر منافع زودگذرشان با فرمان خداوند در تضاد بود،
از منافع خود چشم می پوشند و تسلیم فرمان خداوند می شوند، اینان مؤمنان و مسلمانان راستیند. گروه سوم: از گروه دوم هم برترند
و در واقع جز آنچه خدا اراده کند، اراده اي ندارند و جز آنچه او می خواهد، خواسته اي در دل آنها نیست. آنها به جایی رسیده اند
که فقط چیزي را دوست می دارند که او دوست دارد و از چیزي متنفرند که او نمی خواهد، در حقیقت تسلیم محض خداوند
تبارك و تعالی هستند. 1 و این همان معناي آیه 36 از سوره ي مبارکه احزاب است که می فرماید: (و ما کان لمؤمن و لا مؤمنه اذا
هیچ مرد و زن با ایمانی حق » ( قضی الله و رسوله امراًآن یکون لهم الخیره من امرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضلّ ضلالًا مبیناً
ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امري را لازم بدانند، اختیاري از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و
و در سوره ي مبارکه نور آیات 51 و 52 آمده است: (انما کان قول «. رسولش را کند، به گمراهی آشکاري گرفتار شده است
المؤمنین اذا دعوا الی الله و رسوله لیحکم بینهم ان یقولو سمعنا و اطعنا و اولئک هم المفلحون، و من یطع الله و رسوله و یخش الله و
مؤمنان هنگامی که به سوي خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوري کند، سخنانشان تنها این » ( یتّقه فاولئک هم الفائزون
است که می گویند شنیدیم و اطاعت کردیم و رستگاران واقعی انها هستند و هر کس خدا و پیامبرش را اطاعت کند و از پروردگار
. 1 . تفسیر نمونه، ج 7، ص 329 «. بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد، آنها رستگارند
مؤمنان باید کاملاً تسلیم باشند
که از مهاجران بود. با یکی از انصار بر سر آّبیاري نخلستان هاي خود که در کنار هم قرار داشتند، اختلاف پیدا « زبیر بن عوام »
کردند. هر دو براي حلّ اختلاف خود خدمت پیامبر (ص) رسیدند. از آنجا که باغستان زبیر در قسمت بالاي نهر و باغستان نصاري
در قسمت پایین نهر بود. پیامبر (ص) دستور داد که اول زبیر باغ هایش را آبیاري کند و بعد مسلمان انصاري، اما این مرد انصاري به
ظاهر مسلمان از داوري عادلانه ي پیامبر (ص) ناراحت شد و گفت: آیا این قضاوت به خاطر آن بود که زبیر عمّه زاده ي توست؟
پیامبر (ص) از این سخن بسیار ناراحت شد، به حدّي که رنگ رخسارش دگرگون گردید. در این موقع آیه ي شریفه ي 65 سوره
ي مبارکه نساءنازل شد و به مسلمانان هشدار دارد: (فلا و ربّک لا یؤمنون حتّی یحکّموك فیما شجر بینهم ثمّ لا یجدوا فی انفسهم
به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه تو را در اختلاف خود به داوري » ( حرجاً مما قضیت و یسلّموا تسلیماً
صفحه 29 از 73
به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اینکه تو را در اختلاف خود به داوري » ( حرجاً مما قضیت و یسلّموا تسلیماً
با توجه به مطالب فوق از آنجایی که موضوع «. طلبند و سپس در دل خود از داوري تو احساس ناراحتی نکنند و کاملًا تسلیم باشند
حجاب از دستورات الهی و از واجبات و ضروریات دین اسلام می باشد، یک مسلمان نباید از روي عمد و با آگاهی به این موضوع
آن را منکر شود که اگر این طور شد، چنین فردي در ردیف کافران قرار می گیرد که باید مطابق قانون شرع اسلام مجازات شود.
قانون حجاب در اسلام براي حفظ مصالح دنیاي بشریت است؛ چرا که حجاب در زندگی نقش بسیار مهمو موثري ایفا می کند و
اگر حجاب براي زنان ارزش نداشت، خداوند آن را واجب نمی کرد. زنان مسلمان پیرو قران مجید هستند و کتاب آسمانی و وحی
الهی براي آنان کافی است و با صراحت زنان را به پوشش امر می کند و از بی حجابی نهی می کند. حجاب در اسلام قانون است و
رعایت آن لازم و ضروري است. براي روشن شدن مطلب به بخش حجاب در قران در همین کتاب مراجعه فرمایید. لذا بر زنان
مسلمان فرض است که با رعایت حجاب به مخالفین حجاب ثابت کنند که پیرو دین الهی و حضرت فاطمه (ع) سیّده ي زنان عالم
هستند و با این کار خود سنّت پیامبر (ص) و حضرت صدیقه ي طاهره فاطمه ي زهرا (ع) را زنده نگه می دارند. اسلام حجاب را
لازم و واجب نموده تا زمینه ي لازم براي رشد و کمال منوي ما باشد و از طرفی آیا زنان بی حجاب دلایل منطقی بر برهنگی و بی
حجابی خود دارند؟ و اگر دلیلی متقن و محکم دارند، فواید و مزیّت هاي بی حجابی خود را بیان کنند. امام صادق (ع) می فرمایند:
روز قیامت آن زن زیبایی را که به خاطر زیبایی و قشنگی اش فریب خورده است، براي مجازات می آورند. او می گوید: »
پروردگارا! آنچه من کردم به خاطر این است که تو مرا زیبا آفریدي. در پاسخ به این زن حضرت مریم (ع) را می آورند و می
گویند: تو زیباتري یا ایشان؟ ما او را هم زیبا آفریدیم، اما او فریب نخورد. مرد زیبا را هم که فریب زیبایی اش را خورده است، می
آورند. او هم براي توجیه کار خود می گوید: خدایا! مرا زیبا آفریدي و همین سبب چنین کاري شد. در این هنگام حضرت یوسف
(ع) را می آورند و می گویند: تو زیباتري یا یوسف؟ ما او را نیز زیبا افریدیم، اما او فریب نخورد. و نیز کسی را که به خاطر بلا و
مصیبت گول خورده است، می آورند. او براي اینکه کار خود را توجیه کند، می گوید: خدایا! بلاهاي زیاد باعث شد که گول
بخورم. در این هنگام حضرت ایوب (ع) را می آورند و می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا این؟ او هم بلاهاي زیادي دید،
1 در ادامه این قسمت بی مناسبت نیست که فرمایشتاتی از امام خمینی (ره) بیاوریم که می فرماید: «. امام فریب شیطان را نخورد
خطري که حس می کنیم، این است که زنان دو مرتبه به آن ابتذال ها کشانده شوند، اما حجاب اسلامی چه معنی دارد؟ حجاب »
اسلامی یعنی وقار، حجاب، شخصیت، ساخته ي من فقیه و دیگران نیست، این نصّ صریح قرآن است. آن قدري که قرآن مجید
1 . بحارالانوار، ج 2 «. بیان کرده نه ما می توانیم از آن حدود خارج شویم و نه زنانی که به این تاب بزرگ آسمانی معتقد هستند
. 2 . مجلّه پیام زن، سال اوّل، دي ماه 1371 ، شماره 10 ، ص 1 . 12 ، ص 341
حجاب؛ سرچشمه ي کمال زن
حجاب؛ به عنوان یک سراپرده ي مجلل، شخصیت و قداست زن را در بر می گیرد و روز به روز بر درخشندگی و شخصیت زن می
افزاید. زن در سایه حجاب می تواند به تکاپو و فعالیت بپردازد بدون آن که گوهر شخصیتی خود را از دست بدهد. حجاب زن را
از افتادن به گودال نابودي و هلاکت نجات می دهد. زنی که حجاب دارد، همه چیز دارد: ایمان، شخصیت، عزّت، عظمت و آبرو و
حیثیت اجتماعی. زن در پرتو حجاب همانند یک غنچه ي زیباست که علی رغم زیبایی کسی نمی تواند لطافت او را مورد تیر چشم
زخم قرار دهد و تا زمانی که این غنچه شکفته نشده است، هیچ حق چیدن و چپاول آن را ندارد. اما وقتی شکفته شد، خیلی زود
مورد تعرض قرار می گیرد. دیري نمی پاید که آن غنچه ي زیبا از شاخه جدا می شود و گلبرگ هاي لطیف آن در زیر پاي
کامجیوان دیوسرشت له می شود، دستان بی رحم کامجویان در سایه س شعارهاي فریبنده، حجاب را از سر غنچه هاي لطیف می
گیرند تا روز به روز گلستان اجتماع را ویران و ویران تر کنند. تا غنچه ي نشکفته، به گلزار نهان است محفوظ ز چشم و طمع
صفحه 30 از 73
رهگذران است آن دم که شکوفا شود و کشف حجابش در چیدن آن دست طلب بوالهوسان است زن چون عطري خوشبوست و
حجاب او چون شیشه اي زیبا و محکم که باعث می شود این عطر براي مدت ها پا برجا بماند و از هر گونه دستبردي در امان باشد
و با هر نگاه آلوده اي نپرد. آیا می شود دور یک باغ زیبا و پر گل را دیوار نکشید و بدون حفاظ گذاشت؟ حجاب چون صدفی
گرانبهاست که مراورید شخصیت زن را در خود جاي می دهد و نمی گذارد که این گوهر گرانبها در بازار داغ و پر مخاطره ي
انسان هاي بوالهوس به قیمت ارزان فروخته شود. ارزش زن به حجاب اوست. وقار و ارزش زن همچون گنجی پر ارزش است که
نیاز به مراقبت و نگهداري دارد و هر کس که این گنجینه را بیشتر دوست دارد. از آن مراقبت بیشتري می کند. این گنجینه را بیشتر
دوست دارد، از آن مراقبت بیشتري می کند. این گنجینه با نگهداري روز به روز گرانبهاتر می شود، ولی اگر در معرض دیده ي
همگان قرار بگیرد، تکراري می شود و خریداران خود را از دست می دهد. زنانی که براي حجاب ارزش قائل نیستند ، در حقیقت
به همان دوره گردانی می مانند که کالاي وجود خود را به خریداران ارزان می فروشند و آیا هیچ زن عاقلی حاضر به این کار می
شود؟ حجاب زینت و زیبایی زن است. از امیرالمؤمنین علی (ع) روایت شده است که ما روزي خدمت پیامبر اسلام (ص) نشسته
بودیم ایشان، فرمودند: (اخبرونی ايّ شیء خیر للنّساء) به من خبر دهید بهترین زینت از براي زنان چیست؟ هیچ کدام از اهل مجلس
جواب نداند و از هم متفرق شدند. من به نزد فاطمه س آمدم و سوال پیامبر (ص) را براي او نقل کردم و در ضمن گفتم: هیچ کدام
از ما جواب رسول الله (ص) را نمی دانستیم. حضرت فاطمه (ع) فرمود: من جواب این سؤال را می دانم: (خیر للنّساء ان لایرین
الرّجال و لایراهنّ الرّجال) بهترین زینت از براي زنان آن است که هیچ مردي آنان را نبیند و آنان هم هیچ مردي را نبینند. من به نزد
رسول خدا (ص) برگشتم و گفتم: یا رسول الله! بهترین زینت زنان این است که هیچ مردي آنان را نبیند و آنان هم هیچ مردي را
نبینند. حضرت با تعجب فرمودند: شما که قبلًا اینجا بودید چیزي نگفتید، این جواب را از کجا آوردي؟ گفتم: این جواب از فاطمه
1 اي زن به تو از «. انّ فاطمه بضعه منّی، به راستی فاطمه پاره ي تن من است » : (ع) است. پیامبر (ص) تعجب رکدند و فرمودند
فاطمه این گونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است فرمان خدا قول نبی نصّ کتاب است از بهر زنان افضل
طاعات حجاب است خداوند در قرآن مجید سوره ي مبارکه ي احزاب آیه ي شریفه 59 می فرماید: (یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ،
روسري هاي خود را اطراف گردن خود بیفکنند، این کار براي آن که شناخته شوند و مورد آزار » ( ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین
که در آیه ي مذکور آمده، چیست؟ باید گفت که زن « شناخته شدن » در جواب این سؤال که منظور از «. قرار نگیرند، بهتر است
مسلمان با رعایت حجاب، عصمت و متانت و حجب و حیاي خود را به دیگران گوشزد می نماید و از دیگر زنان بی بند و بار و بی
عفّت باز شناخته می شود و از دست تعدي و تجاوز نااهلان و نگاه هاي زهرآلود انسان هاي هرزه در امان می ماند. آري! زن در
حجاب و پوشش همچون طاووس خوش پر و بال است، طاووس به پر و بال زیبایش می نازد و زن مسلمان به حجابش افتخار می
کند، زن بی حجاب همچون طاووس بی پر و بال و زشت است و آیا در این شرایط کسی حاضر می شود آن همه زیبایی را با این
من به عنوان کسی که در کشور » : استاد مسلمان انگلیسی زبان در ایران می گوید « خانم فاطمه دولان » ؟ همه زتشی معاوضه کند
غربی زندگی کرده است می فهمم که فلسفه حجاب چیست؟ وجود حجاب باعث می شود که زن ارزش خود را از حدّ کالاي
تجارتی و یا وسیله اي براي بهره دهی بیشتر، بالاتر ببرد و هم خود براي خویش ارزش قائل باشد و هم جامعه را وادار به احترام
2 حضرت امام خمینی (ره) احیاگر اسلام ناب محمدي در عصر کنونی می فرماید: 1 . فاطمه ي زهرا، من المهد الی اللحمد. «. کند
آنها که زن ها را می خواهند ملعبه ي مردان و ملعبه ي جوان هاي فاسد قرار بدهند، جنایتکارند. زن » . 2 . مجله ي زن، شماره 994
ها نباید گول بخورند، زن ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزك کرده بیرون برود، با سر و باز و لخت، این مقام زن
1 و در نهایت اینکه حجاب منشأ کمال زن است و به زنان حرمت و احترام می بخشد. زنان «. نیست، این عروسک بازي است نه زن
باید پاکی و صداقت را از حضرت مریم، آسیه، هاجر، خدیجه و فاطمه زهرا (ع) به ارث ببرند و باید میراث دار پاکی آنها باشند و
صفحه 31 از 73
نباید بازیچه ي هوس و آلوده به ویروس گناه گردند. جامعه اي که زن را برهنه می خواهد، جامعه اي که روز به روز زن را به
آرایش بیشتر دعوت می کند و به خاطر زیبایی و قوّه ي جنسی اش از او به عنوان یک تابلوي تبلیغاتی استفاده می کند و جامعه اي
که از زن براي جلب جهانگردان و... استفاده می کند، هرگز نباید انتظار داشته باشد که در آرامش به سر برد. در چنین جامعه اي
شخصیت زن تا حدّ یک عروسک و یا یک کالاي بی ارزش سقوط می کند و ارزش هاي والاي انسانی او به کلی از دست می رود
و در این صورت او تنها به زیبایی و جوانی اش می تواند بنازد، نه به ارزش هاي درونی و معنوي خود، و چه دردناك است که
بدانیم این جوانی و زیبایی مانند بهاري است که خزانی را در پی دارد، ولی ارزش هاي درونی و معنوي و ذاتی براي همیشه باقی و
ماندگار است. به هر حال وقتی بی حجابی رایج شد، انسان هاي سرکش و دیو صفت، زنان را در جنگال هاي تیز خود می گیرند و
از این طریق از آنها براي ارضاي هوس هاي پلید خود استفاده می کنند. و اي خواهر! از تو انتظار می رود که با حفظ حجاب از
. کرامت، شرافت، کمال، قداست، عظمت، حیثیت و تمام کمالات انسانی خود به نحو احسن پاسداري کنی. 1 . تبیان، ص 227
حجاب؛ مانع آلوده شدن جامعه به فساد
اشاره
حجاب همچون سدّي محکم از آلوده شدن جامعه جلوگیري می کند و نمی گذارد که جامعه در منجلاب فسادهاي اجتماعی فرو
رود. پیدایش مفاسد اجتماعی علت هاي زیادي دارد که یکی از علت هاي آن ریشه در بی حجابی زنان دارد. وقتی زنان به صورت
نیمه عریان در جامعه حاضر شوند، بینندگان هرزه را به تحریک وا می دارند و این تحریک زمینه ساز انواع و اقسام فساد اجتماعی
با یک نگاه، آتش «. نگاه؛ تیري از تیرهاي شیطان است » می شود. امام صادق (ع) فرموده است: (النظر سهم من سهام ابلیس) 1
هوس پلید شعله ور می شود و فرد دیوانه وار و مستانه به این طرف و آن طرف می زند تا شاید راهی براي ارضاي هوس خود پیدا
اي بسا آتش عق که از یک » کند و این آتش را خاموش کند. امیرالمؤمنین علی (ع) فرموده است: (ربّ صبابه غرست من لحظه) 2
خودنمایانی هستند که از نشان دادن اندام لخت و عریان خود به دیگران لذّت می برند، لباس هاي «. نگاه کردن پدید می آید
نازك، کوتاه، تنگ و چسبیده می پوشند تا بدین وسیله نقاط محرّك بدن خود را بهتر جلوه دهند و با این عمل صدها کمبودي را
که دارند مستور بدارند و عقده ها و نیازهاي عاطفی و کمبودهاي خود را پوشانیده و از منظر دیگران دور بدارند، اینان گندم
نمایانی جو فروش بیش نیستند. در امان ماندن محیط زندگی جامعه از افتادن در انحراف و فساد و... همگی از برکات حجاب است.
زن مربّی جامعه است، از دامن زن انسان » : سعادت و شقاوت جامعه تا حدودي در گرو زنان می باشد. امام خمینی (ره) می فرماید
ها پیدا می شوند، مرحله اوّل مرد و زن صحیح از دامن زن است. مربّی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود
زن است، زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند. مبدأ همه ي سعادت
3 از گفتار، حرکات و سکنات نیکوي مادران و زنان است که «. ها از دامن زن بلند می شود، زن مبدأ همه ي سعادت ها باید باشد
مرد عروج می کند و به درجات بالا می رسد. زن با رعایت حجاب نقشه هاي شیاطین را خنثی و آنها را ناامید می کند، و آن ها را
وادار می کند تا دام هایی را که براي افراد جامعه به ویژه جوانان گسترده اند، جمع کنند. زنان جامعه باید با رعایت حجاب امیدها
را در دل کسب فضایل را در جوانان افزایش می دهد و باعث ترقی و پیشرفت جوانان در عرصه هاي مختلف می شود. 1 . زبده
. 3 . پوشش زن در اسلام، ص 96 . 2 . آثار الصادقین، ج 23 ، ص 287 . الاحادیث، ج 1، ص 13
فحشاء سپاه موسی (ع) را از پاي در آورد
صفحه 32 از 73
حضرت موسی (ع) با تلاش هاي پیگیر خود به تدریج بر ستمگران پیروز شد و پرچم توحید و عدالت را در نقاط زمین به اهتراز در »
آورد. او براي توسعه ي خداپرستی و عدالت همواره می کوشید. در آن عرصه شهر انطاکیه (که فعلًا در تریکه است) شهر باسابقه و
پرجمعیتی بود، ولی ساکنان آن همواره تحت حکومت خودکامگی ستمگران به سر می بردند و از جهات گوناگون در فشار قرار
داشتند. موسی (ع) براي نجات ملت انطاکیه راهی جز سرکوبی ستمگران و تفح آن شهر و حومه نمی دید، براي ارجاي این امر
سپاهی به فرماندهی یوشع و کالب تشکیل داد و آن سپاه را به سوي انطاکیه رهسپار کرد. عده اي از مردم نادان و از همه جا بی خبر
که اسم اعظم را می دانست، جمع شدند و از او خواستند تا درباره ي « بلعم باعورا » و اغفال شده ي انطاکیه به دور دانشمند خود
موسی (ع) و سپاهش نفرین کند. بلعم در ابتدا این پیشنهاد را در کرد، ولی بعد بر اثر هواپرستی و جاه طلبی جواب مثلت به آنها داد.
سوار بر الاغ خود شد تا بر سر کوهی که سپاه موسی (ع) از بالاي آن پیدا بودند، برود و در آنجا به موسی و سپاهش نفرین کند. در
راه الاغش از حرکت ایستاد، هر چه کرد الاغ به پیش نرفت، حتی آن قدر با ضربات تازیانه اش آن را زد که کشته شد. سپس آن را
رها کرد و پیاده به بالاي کوه رفت، ولی در آنجا هر چه فکر کرد تا اسم اعظم را به زبان آورد و نفرین کند، به یادش نیامد و
خلاصه چون به نفع دشمن و به زیان حق و عدالت گام بر می داشت، شایستگی استجابت دعا از او گرفته شد و با کمال
سرافکندگی برگشت. او که تریش به هدف نرسیده بود و به طور کلی از دین و ایمان سرخورده شده بود، دیگر همه چیز را نادیده
گرفت و سخت مغلوب هوس هاي نفسانی خد گشت. از آنجا که دانشمند بود، براي سرکوبی سپاه موسی (ع) راه عجیبی را به مردم
انطاکیه پیشنهاد کرد که همواره استعمارگران براي شکست هر ملتی از همین راه استفاده می کنند آن راه و پیشنهاد این بود: مردم
انطاکیه از راه اشاعه ي فحشا و انحراف جنسی و برداشتن پوشش و حجاب از زنان و دختران وارد عمل گردند. دختران و زنان زیبا
چهره و خوش اندام را با وسایل آرایش بیارایند و آنها را همراه اجناس مورد نیاز به عنوان خرید و فروش وارد سپاه موسی (ع) کنند
و سفارش کرد که هرگاه کسی از سربازان سپاه موسی (ع) قصد سوء در مورد آن دختران و زن ها داشت، مانع او نشوند. آنها همین
کار را انجام دادند، طولی نکشید که سپاه موسی (ع) با نگاه هاي هوس آلود خود به پیکر نیمه عریان زنان آرایش کرده، کم کم
در پرتگاه انحراف جنسی قرار گرفتند، سپس کار رسوایی به آنجا کشید که: فرمانده یک قسمت از سپاه موسی (ع) زنی را به
حضور موسی (ع) آورد و گفت: خیال می کنم نظر شما این است که هم بستر شدن با این زن حرام است، به خدا سوگند هرگز
دستور تو را اجرا نخواهم کرد. آن زن را به خیمه برد و با او آمیزش نمود. کم کم بر اثر شهوت پرستی اراده ها سست شد. بیماري
هاي مقاربتی و طاعت زیاد گردید و لشگر موسی (ع) از هم باشید تا آنجا که نوشته اند: بیست هزار نفر از سپاه موسی (ع) به خاك
1 این «. سیاه افتادند و با وضع ننگینی سقوط کردند، روشن است که با رخ دادن چنین وضعی شکست و بیچارگی حتمی است
ما باید حجاب را از زنان ایرانی » : داستان به خوبی بیانگر یکی از فلسفه هاي پوشش براي زنان است. تئوریسین آمریکایی گفته
ما دیگر نمی توانیم در ایران روي تحریکات دانشجویی » : مارتین ایندیک (نظریه پرداز صهیونیست آمریکایی) گفت «. بگیریم
پروژه ي فعلی ما این است که حجاب را از زنان » : وي افزود «. حساب کنیم و دیگر نمی شود دانشجویان را به خیابان ها بیاوریم
2 مرحوم علامه ي شهید مرتضی مطهري (ره) «. ایران بگیریم، زنان بی حجاب علامت مخالفت با حکومت دینی ایران خواهند شد
زن مسلمان باید آن چنان در میان مردم رفت و آمد کند که علایم عفاف و وقار و سنگینی و پاکی از آن هویدا باشد و » : می فرماید
با این صفت شناخته شود و در این وقت است که بیماردلان که دنبال شکار می گردند، از آنها مأیوس می شوند و فکر بهره کشی
از آنها در مخیله شان خطور نمی کند، می بینیم که جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و لخت و عریان می گردند.
وقتی که به آنها اعتراض می شود که چرا مزاحم می شوید؟ می گویند: اگر دلش این چیزها را نخواهد، با این وضع بیرون نمی
آید. 3 بنابر آنچه گفته شد، نجات جوانان از گرداب گناه و منجلاب فساد از برکات رعایت حجاب در جامعه می باشد. به امید آن
روزي که زنان و دختران باشعور ما به اهمیت رعایت حجاب پی ببرند و با رعایت حجاب هم به سلامت جامعه بیافزایند و هم
صفحه 33 از 73
2 . هفته نامه پرتو، 16 . کرامت و شأن خود را حفظ نمایند. 1 . پوشش زن در اسلام، ص 48 ، به نقل از بحارالانوار، ج 13 ، ص 374
. 3 . مسئله حجاب، ص 177 . دي ماه 1381 ، شماره 162 ، ص 2
حجاب؛ عامل تحکیم خانواده
اشاره
تحکیم و اقتدار خانواده؛ خود عاملی است که از فلسفه ي حجاب ناشی می شود. در جامعه اي که زنان آن بدون حجاب در برابر
دیدگان نامحرم و غیر خودي ظاهر می شوند، دیگر نباید انتظار داشت که خانواده هایی با اقتدار و متین در آن جامعه شکل گیرد.
وقتی زنی بدون حجاب ظاهر شد، دیگر قداست خانواده معنایی ندارد، چرا که بینندگان یک زن بی حجاب تنها خانم ها نیستند،
بلکه این فیلم شوم و ویرانگر بینندگان دیگري هم دارد و آن مردان هستند که بعضاً مجردند و هنوز ازدواج نکرده اند. وقتی این
مردان به راحتی می توانند بیننده ي چنین فیلمی باشند که بازیگر اصلی آن یک زن بی حجاب است و وقتی که می شود به راحتی
از چنین زنانی کام دل گرفت و تا زمانی که زنان هرزه و نیمه عریانی در اجتماع یافت می شوند که کالا را به قیمت بسیار ناچیز در
اختیار مشتریان آلوده ي خود قرار می دهند؛ نمی توان انتظار داشت که افراد خانواده هایی که اصول اخلاقی را رعایت می کنند از
این بلا به دور بمانند. و چه دردناك است اگر با خودنمایی و ناز و کرشمه زهرآگین این گونه افراد، جوانان پاك ما هم یک لحظه
در دل قصد گناه کنند. بنابراین یک فرد بی حجاب مسؤول بر باد رفتن قداست و استواري خانواده هاست. اگر بگوییم جوانان ما
فقط به دلیل مشکلات شغلی و اقتصادي ازدواج نمی کنند حق مطلب را به درستی ادا نکرده ایم، چون با استناد به گفته هاي فوق،
بی حجابی و هرزگی زنان، خود تیشه اي است که به ریشه درخت خانواده می خورد و از طرفی مانع از آن می شود که نهال یک
خانواده ي دید با دستان جوانان سالم ما در گلستان اجتماع کاسته شود.
چرا گاو بخرم؟
از جوانی پرسیدند: براي چه ازدواج نمی کنی؟ گفت: وقتی که هر روز می توان شیر تازه را به راحتی به دست آورد، چرا گاو
بخرم؟ تمام مطالب گفته شده را می توان در دو مورد زیر خلاصه کرد: 1 اگر بیننده ي زن بی حجاب مجرّد باشد، فکر ازدواج را
از سر بیرون می کند؛ چون می تواند به راحتی به لذّت هاي نامشروع خود دست یابد. 2 اگر بیننده ي زن بی حجاب فردي متأهّل
باشد، باز هم تحت تأثیر قرار می گیرد؛ چون مرد همواره به دنبال تنوع است و هر چه را دید آرزو می کند و می خواهد. زدست
دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد وقتی مرد متأهّل زن بی حجاب را می بیند به او علاقه مند می شود؛ چون
اندام ظریف و عریان این زن همچون یک آهنرباي قوي، دیده و دل مرد را به طرف خود می کشد. به موازات گرایش به این زن
بی حجاب، حرص و طمع رسیدن به او روز به روز در دل مرد ریشه می دواند و از طرفی محبت و علاقه ي وي نسبت به زن شرعی
و قانونی اش روز به روز کمرنگ و کمرنگ تر می شود، تا جایی که چنین مردي ناخودآگاه هنگام ورود به منزل دچار سوء رفتار
می شود و از خود پرخاشگري و خشونت نشان می دهد و پیامد چنین رفتارهایی طلاق هاي تلخ و ناگواري است که ریشه در بی
حجابی عده اي از زنان هرزه دارد. آیا چنین فرجامی براي افراد به راستی سخت و ناگوار نیست؟ و آیا زنان بی حجاب جداي ضرر
به خود به دیگران ضرر نمی زنند؟ قضاوت و داوري را به شما خواننده ي فهیم می گذاریم. با استناد به آمار و ارقامی که امروزه از
سوي کارشناسان امور اجتماعی داده می شود، به این نکته می رسیم که آمار طلاق روز به روز بیشتر می شود تا جایی که به یک
پدیده ي تلخ اجتماعی تبدیل شده است. وقتی طلاق روز به روز رشد می کند و ازدواج کاهش می یابد، تازه می فهمیم در اطراف
صفحه 34 از 73
چون دیواري است که اطراف خانواده ها کشیده می شود و مانع از فروپاشی آن می شود. در « حجاب » ما چه می گذرد. بنابراین
یک جامعه ي فرهنگی و باحجاب، زن و شوهر متعلق به یکدیگرند. عاطفه و عشق همچون یک رودخانه زلال بین دو قلب جریان
می یابد و زلالی این رودخانه، گویاي صداقت و پاکی میان زن و شوهر است. و برعکس در جامعه اي که زنان در آن بدون
حجاب ظاهر می شوند، رودخانه ي زلال و پاك صداقت، مبدأ و مقصدي ندارد. این رودخانه از قلب زن سرچشمه می گیرد و
چون مسیر مشخصی ندارد، هر رهگذري از آن مشتی می گیرد و خود را سیراب می کند و دیري نمی پاید که دیگر آبی در
رودخانه نمی ماند؛ چون به چندین رود تقسیم شده و آب آن هرز رفته است. چنین است که پیمان مقدس زناشویی شکسته شده و
جز کودکانی بی سرپرست که بر سر پیمان مانده اند، دیگر چیزي به جاي نمانده است. مرحوم علامه شهید آیت الله مطهري (ره)
علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می شود، جواب می دهند که حالا زود است، ما » : می فرماید
هنوز بچه ایم و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالی می کنند، همین است و حال آن که در قدیم یکی از شیرین ترین
آرزوهاي جوانان ازدواج بود. جوانان، پیش از آن که به برکت دنیاي اروپا، کالاي زن این همه ارزان و فراوان گردد، شب زفاف را
کم از تخت پادشاهی نمی دانستند. ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندي انجام می گرفت و به همین دلیل زوجین
یکدیگر را عامل نیک بختی و سعادت خود می دانستند. ولی امروز کامجویی هاي جنسی در غیر کادر ازدواج به حدّ اعلا فراهم
است و دلیلی براي آن اشتیاق ها وجود ندارد. معاشرت هاي آزاد و بی بند و بار پسران و دختران، ازدواج را به صورت یک وظیفه
و تکلیف و محدودیت درآورده است که باید آن را با توصیه هاي اخلاقی و یا احیاناً چنان که برخی از جراید پیشنهاد می کنند، با
. 1 . مسأله حجاب، ص 89 1 «. اعمال زور بر جوانان تحمیل کرد
بخش سوم : چرا بی حجابی؟
عدم شناخت و آگاهی