گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد ششم
بخش چهارم : شیوه هاي برخورد با بی حجابی







اشاره
بخش پایانی کتاب به شیوه هاي مقابله و برخورد با بی حجابی اختصاص دارد. گفتیم که بی حجابی ویروس خطرناکی است که نه
تنها پیکره ي قداست و ارزش زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه اثرات آن دامنگیر جامعه و افراد ان نیز می شود و دیري نمی
پاید که این ویروس خطرناك باعث ترویج فساد اجتماعی می شود و شیرازه خانواده ها را از هم می گسلاند. به جرأت می توان
گفت که عدم رعایت حجاب به نوعی مخالفت با قانون الهی است. مواردي که در این قسمت ذکر می شودف شما را به ابزارهایی
مجهز می کند که می توانید به مدد آنها به برخورد صحیح با بی حجابی برخیزید: الف: اطلاع رسانی و آگاهی ب: تقویت بنیه ي
ایمان و تقوا ج: معرفی الگوهاي مناسب د: مبارزه ي جدّي با مزدوران
اطلاع رسانی و آگاهی
اولین گام در راستاي مبارزه با فرهنگ بی حجابی، اطلاع رسانی و آگاهی می باشد. بدین معنا که زنان جامعه با فواید و برکات
رعایت حجاب آشنا شوند و با اطلاع از اثرات منفی بی حجابی، از این بیماري مصون بمانند. وقتی در برخورد با یک زن بی حجاب
او را قانع می کنیم که بی حجابی همچون یک سمّ خطرناك است، اگر بودن غرض باشد حجاب را رعایت می کند. زیرا که:
1 . نهج البلاغه، حکمت 172 . بر همگان فرضاست که با «. مردم دشمنند با آنچه نسبت به آن بی اطلاعند » (الناس اعداء ما جهلوا) 1
تلاش پیگیر برکات حجابرا به بانوان گوشزد کنند و در ضمن با توضیح اثرات منفی آن در راستاي ریشه کن کردن فرهنگ بی
حجابی گام هایی محکم بردارند. از افرادي که در بخش هاي مختلف فرهنگی کار می کنند گرفته تا رسانه هاي گروهی، صدا و
سیما، مطبوعات، نشریات، سخنوران، نویسندگان، اولیاء و مربیان همه و همه باید دست به دست هم بدهند و جامعه را در برابر این
بیماري خطرناك واکسینه کنند. به اعتقاد بنده این شیوه می تواند یکی از مفیدترین راهکارهاي مقابله با فرهنگ بی حجابی باشد.
بسی جاي تأسف است اگر دستگاه هاي تبلیغاتی فرهنگی، رسانه ها، صدا و سیما و اصحاب قلم نسبت به این امر از خود کوتاهی
«. آگاهی ریشه ي همه ي خوبی ها و ارزش هاست » نشان دهند. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می فرمایند: (العلم رأس الخیر کلّه) 1
العلم اجلّ ) «. آگاهی و شناخت اصل همه ي خوبی هاست » حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: (العلم اصل کلّ خیر) 2
العلم ) «. آگاهی راهنماست » ( العلم دلیل ) «. دانش گمشده ي مؤمن است » ( العلم ضالّه المؤمن ) «. دانش؛ برترین سرمایه است » ( بضاعه
العلم حجاب من الافات) ) «. علم و آگاهی نجات بخش از فرو رفتن در حیرت و سرگردانی است » ( ینجی من الارتباك و الحیره
بنابراین وقتی زنان جامعه به فواید رعایت حجاب و مضرات عدم رعایت آن آگاه «. شناخت و آگاهی پرده و سپر از آفت هاست »
2 . غررالحکم، ج 1، ص 29 ، حدیث . شدند، آن وقت می توان انتظار جامعه اي سالم را داشت. 1 . آثار الصادقین، ج 13 ، ص 443
صفحه 66 از 73
.868
تقویت و تحکیم بنیه ي تقوا
با تقوا می توان سعادت را خرید
ترس از خداوند سبحان و قدرت تقوا از دیگر ابزارهاي مقابله با بی حجابی است. زنانی که به خداوند ایمان و اعتقاد دارند و
همواره به یاد او هستند و هرگز از یاد خدا غافل نمی شوند، می دانند که خداوند در همه جا شاهد و ناظر بر اعمال آنهاست.
بنابراین چنین زنانی با رعایت حریم حجاب، خود را از دید نامحرمان محفوظ می دارند. تقوا یعنی پرهیز از انجام کارهایی که به
آخرت انسان ضربه می زند، تقوا یعنی کوشش فراوان براي نگهداري خویشتن و انجام کارهاي سودمند. تقوا و پرهیزگاري به عنوان
تنها ابزاري که انسان را به قله ي خوشبختی می رساندف همچون راهنماي خردمند آدمی را از افتادن در پرتگاه هاي خطرناك
زندگی حفظ می کند.
سفارش استاد به عارف
عارفی به استادش گفت: مرا وصیّتی جامع فرما. استاد گفت: وصیّتی به تو می کنم که خداي رب العالمین آن را به اولین و آخرین
ما به آنان که پیش از » فرموده و آن تقواست. آنجا که می فرماید: (و لقد وصّینا الّذین اؤتوا الکتاب من قبلکم و ایاکم ان اتّقوا الله) 1
بی گمان خداوند بیش «. شما داراي کتاب آسمانی بودند، وصیت کردم و به شما نیز همان وصیت را می کنم که تقوا داشته باشید
از همه در فکر مصلحت بنده ي خویش است و بیش از همه به بندگان مهر و عطوفت می ورزد. بنابراین اگر راهی بهتر و پربارتر از
تقوا در دنیا براي بندگانش می یافت، صد در صد به آن سفارش می کرد. از این سفارش این نکته به روشنی یافت می شود که
خوشبختی و سعادت مردم وابسته به تقواست و تقوا ممکن نیست. مگر اینکه انسان گناه را بشناسد و از آن دوري کند. 1 . نساء،
.131
اگر در دنیا چنین کنی...
شخصی از عابدي پرسید: تقوا را براي من توصیف کن. عابد گفت: اگر در زمین خارستان قدم بزنی، چه سازي؟ گفت: با ملاحظه
و احتیاط قدم بر می دارم تا خاري به پایم نرود. عابد گفت: اگر در دنیا چنین کنی، تقوا خواهی یافت.
آثار تقوا
اشاره
تقوا آثاري از خود به جاي می گذارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: الف: تقوا انسان را از کیدهاي شیاطین
اگر صبر کنید و پرهیزگاري » حفظ و نگهداري می کند. در قرآن کریم آمده است: (انّ تصبروا و تتّقوا لایضرّکم کیدهم شیئاً) 1
ب: تقوا باعث می شود که خداوند انسان را یاري کند. (انّ الله مع الذین اتّقوا) 2 «. نمایید، نیرنگشان هیچ زیانی به شما نمی رساند
. 2 . نحل، 128 . 1 . آل عمران، 120 «. همانا خداوند یار و یاور متقیان است »
دختر هم جوان باتقوا را پذیرفت
صفحه 67 از 73
که او را نوح بن مریم می گفتند و قاضی و رئیس مرو بود و ثروتی بسیار داشت. او را دختري بود با کمال و « مرو » مردي بود در
جمال، که بسیاري از بزرگان وي را خواستگاري کردند و پدر در کار دختر سخت متحیر بود و نمی دانست او را به که دهد. می
گفت اگر دختر را به یکی دهم، دیگران آزرده می شوند و فرمانده بود. قاضی، خدمتکاري جوان داشت، بسیار پارسا و دیندار،
بود و قاضی باغث داشت بسیار آباد و پرمیوه. روزي به او گفت: امسال به باغ انگور برو و از آنها نگهداري کن. « مبارك » نامش
خدمتکار برفت و دو ماه در آن باغ در کار پرداخت. روزي قاضی به باغ آمد و گفت: اي مبارك! خوشه اي انگور بیاور. جوان
انگوري آورد که ترش بود. قاضی گفت: برو خوشه اي دیگر بیاور. آورد، باز هم ترش بود. قاضی گفت: نمی دانم باغ به این
بزرگی، چرا انگور ترش پیش من می آوري و انگور شیرین نمی آوري؟ مبارك گفت: من نمی دانم کدام انگور شیرین است و
کدام ترش؟ قاضی گفت: سبحان الله، تو دو ماه است که انگور می خوري و هنوز نمی دانی کدام شیرین است؟ مبارك گفت: اي
قاضی! به نعمت تو سوگند که من هنوز از این انگور نخورده ام و مزه اش را ندانم که ترش است یا شیرین. قاضی پرسید: چرا
نخوردي؟ مبارك گفت: تو به من گفتی که انگور نگاه دار، نگفتی که انگور بخور و من چگونه نمی توانستم خیانت کنم. قاضی
بسیار شگفت زده شد و گفت: خدا تو را بدین امانت نگه دارد. قاضی چون دانست که این جوان بسیار عاقل و دیندار است، گفت:
اي مبارك! مرا در تو رغبت افتاد، آنچه می گویم باید انجام دهی. مبارك گفت: اطاعت می کنم. قاضی گفت: اي جوان! مرا
دختري است زیبا، که بسیاري از بزرگان او را خواستگاري کرده اند، نمی دانم به که دهم، تو چه صلاح می دانی؟ مبارك گفت:
کافران در جاهلیت، در پی نسبت بودند و یهودیان و مسیحیان روي زیبا و در زمان پیامبر ما، دین می جستند و امروز، مردم ثروت
طلب می کنند. تو هر کدام را خواهی، اختیار کن. قاضی گفت: من دین را انتخاب می کنم و دخترم را به تو خواهم داد که دیندار
و با امانتی. مبارك گفت: اي قاضی، اخر من یک خدمتکارم، دخترت را چگونه به من می دهی ایا او مرا می خواهد؟ قاضی گفت:
برخیز با من به منزل بیا، تا چاره کنم. چون به خانه آمدند، قاضی به مادر دختر گفت: اي زن! این خدمتکار، جوانی بسیار پارسا و
شایسته و باتقواست، مرا رغبت افتاده که دخترم را به او بدهم، تو چه می گویی؟ زن گفت: هر چه تو بگویی، اما بگذار بروم و
داستان را براي دخترم بگویمف ببینم نظر او چیست. مادر آمد و پیغام پدر را به او رسانید. دختر گفت: چون این جوان باتقواست و
دیندار و امین است. می پذیرم و آنچه شما می فرمایید، من همان کنم و از حکم خدا و شما بیرون نیایم و نافرمانی نکنم. قاضی
داد با ثروتی بسیار. پس از چندي خداوند به آنان پسري داد که نامش را عبدالله بن مبارك گذاشتند و تا « مبارك » دخترش را به
جهات هست، حدیث او کنند به زهد و علم و پارسایی. 1 ج: تقوا محبت خداوند را نسبت به انسان بر می انگیزد. (انّ الله یحبّ
د: تقوا باعث پذیرش اعمال انسان می شود. (انّما یتقبّل الله من المتّقین) 3 «. همانا خداوند باتقوایان را دوست می دارد » المتّقین) 2
3 . مائده، 27 . ح: . 2 . توبه، 7 . 1 . دنیاي جوانان، محمدعلی کریمی نیا، ص 187 «. همانا خداوند فقط اعمال باتقوایان را می پذیرد »
«. آن گاه کسانی را که پرهیزگار بوده اند، می رهانیم » تقوا انسان را از هلاکت و سقوط نجات می دهد. (ثمّ ننجّی الّذین اتّثقوا) 1
. افلاطون گفته است: به تقوا عادت کنید که توشه ي آخرت و نجات دنیا در آن است. 1 . مریم، 72
تقوا، تقوا، تقوا
آورده اند که روزي واعظی بر منبر گفت: اي مردم! هر کس بسم الله را از روي اخلاص بگوید، می تواند از روي آب بگذرد، آن
چنان که در خشکی سفر کند. جوانی ساده دل که منزلش در خارج از شهر بود و هر روز ناگریز بود از رودخانه عبور کند، آنجا
بود. چون این سخن از واعظ بشنید، بسیار خوشحال شد. هنگام بازگشت به خانه بسم الله گویان پا بر آب نهاد و از رودخانه
گذشت. روزهاي بعد نیز کارش همین بود و در دل از واعط بسیار سپاسگزاري می کرد و در صدد بود تا هدایت و ارشاد او را
جبران کند. روزي واعظ را به منزلش دعوت کرد تا پذیرایی شایانی از وي به عمل آودر. واعظ نیز دعوت او را پذیرفت و با جوان
صفحه 68 از 73
پاکدل به راه افتادند. چون به رودخانه رسیدند، جوان بسم الله گفت و پاي بر آب نهاد و از روي آن گذر کرد. اما واعظ هم چنان
بر جاي خویش ایستاده بود و قدم بر نمی داشت، جوان آواز داد: اي مرد بزرگ! تو خودت بر منبر این دستور دادي و من از آن روز
چنین می کنم، پس چرا اینک بر جاي خود ایستاده اي؟ بسم الله بگو و از روي آب گذر کن. واعظ گفت: حق همان است که تو
. 3 . نهج البلاغه، خطبه 157 . می گویی، اما دلی که تو داري من ندارم، 2 تقوا، تقوا، تقوا... 2 . خزینه الجواهر، ص 573
سخنان امیرالمؤمنین ع
امیرالمومنین علی (ع) درباره تقوا می فرمایند: (اعلموا، عبادالله، انّ التقوي دار حصن عزیز، و الفجور دار حصن ذلیل، لا یمنع اهله، و
اي بندگان خدا! بدانید که تقوا قلعه اي محکم و نیرومند است، اما بدکاري » لایحرز من لجا الیه، الا و بالتّقوي تقطع حمه الخطایا) 3
و گناه حصاري سست و بی دفاع است که اهلش را از بدي باز می دارد و کسی که به آن پناهنده شود، نگهداري اش نمی کند.
فانّ التّقوي الله مفتاح سداد و ذخیره معاد و عتق من کلّ ملکه، و نجاه من کلّ ) «. آگاه باشید باتقوا می توان زهر گناهان را از بین برد
تقوا کلید گشایش هر دري است و ذخیره ي آخرت و سبب آزادي از هر گونه بردگی (شیطان) و نجات از هر گونه » هلکه) 1
آري! همان گونه که گفته شد، ترویج فرهنگ بی حجابی از جمله ابزارهایی است که سلطه گران از آن استفاده می «. هلاکت است
کنند تا دنیاي ما را به تباهی کشند و آخرت ما را ویران سازند. اسلام براي مقابله با چنین نقشه اي مقاومت در برابر ترویج فرهنگ
بی بند و باري و فساد را بر می گزیند و روشن است که چنین مقاومتی بدون سلاح ایمان و تقوا مفهومی ندارد. بنابراین تقویت
قدرت ایمان و تقوا یکی از راهکارهاي مفید مقابله با بی حجابی است یک انسان متقی و پرهیزگار هیچ گاه تحت تأثیر نقشه هاي
شوم سلطه گران قرار نخواهد گرفت و حتی در سخت ترین شرایط به مدد نیروي ایمان و تقوا در برابر مشکلات از خود مقاومت
ایمان یکی از قوایی است که بشر به مدد آن زندگی می کند و فقدان کامل آن، در حکم » : نشان خواهد داد. ویلیام جمیز گفت
. 1 . همان، خطبه 230 «. سقوط بشر است
معرفی الگوهاي مناسب
معرفی الگوهاي مناسب یکی از راهکارهاي مبارزه با بی حجابی است. بر اساس اعتقاد همه ي روانشناسان و روانکاوان انسان
موجودي است الگوپذیر، اگر الگوي مناسب به او معرفی شود، به سعادت خواهد رسید و اگر الگوي نامناسب به او معرفی شودف
به هلاکت خواهد رسید. در قسمت حیاء در فصل سوم همین کتاب الگوهایی معرفی شده، مراجعه بفرمایید.
عزم جدّي و همگانی
دانستن بدون خواستن هرگز توانستن بار نمی آورد عزم جدّي و همگانیاز دیگر راهکارهاي مقابله با بدحجابی و بی حجابی است.
بی حجابی در اسلام یک نوع منکر معرفی شده است و امر به معروف و نهی از منکر با شرایط خودش واجب می شود و در مقوله
ي نهی از منکر بر دولت، حکومت و مردم فرض است که با این پدیده ي زشت اجتماعی مبارزه کنند و بر خوردي قاطعانه از خود
نشان دهند. در مرحله ي نخست با زبانی ملایم و نرم با بدحجابی برخورد شود و اگر نتیجه نداد، از وي روي برگردانید و در همه
جا با یک دید منفی به او نگاه کنند و حتی مواقعی در برخوردهاي اجتماعی و فردي نسبت به او بی اعتنایی کنند و او را از جامعه
طرد کنند. اگر راهکارهاي فوق باز هم نتیجه نداد، باید از گفتار تند و خشن استفاده کرد و در مواردي تهدید نمود و اگر این
راهکار هم مفید نیفتاد، باید طبق موازین و بر اساس قانون نسبت به بی حجابی 1 . همان، خطبه 230 . اعمال قدرت کرد؛ چرا که در
گفته شد حجاب یک قانون است و بی حجابی یعنی شکستن این قانون، پس بر همگان فرض است که از « فلسفه ي حجاب » مبحث
صفحه 69 از 73
گسترش این فرهنگ جلوگیري کنند. امروزه در بعضی از کشورها چون حکوئمت لائیک ترکیه و کشورهاي غربی، شاهد مبارزه و
مقابله با حجاب هستیم، مجالس و پارلمان ها قانون منع حجاب وضع و تصویب می کنند و با زنان محجبه با شدت تمام مبارزه می
شود و آنان را مورد ضرب و شتم و بی مهري قرار می دهند و آنها را از دانشگاه ها و مدارس، مراکز دولتی و محل کار خود اخراج
می کنند و دلیل آنها اینست که باید قانون اجرا شود. ایا این براي ما مسلمانان قابل تعریف است که در بسیاري از کشورها با حجاب
مقابله شود، ولی ما در مقابل بی حجابی و بدحجابی سکوت کنیم؟ و آیا بر ما مسلمانان به خصوص در نظام اسلامی که حجاب
یک اصل قانونی است، شرم آور نیست که با بی حجابی مبارزه و مقابله نکنیم؟
منابع و مآخذ