گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد هشتم
فصل اول:امنیت خانواده









2 امنیت و آرامش زن
نفس آدمی دریایی از تمایلات و خواسته هاي اوست که مهمترین آنها به خوراکی ها، امور جنسی و مال و جاه مربوط می شود و
بدون شک بالاترین خواسته هاي مردان تمال به جنس زن است. ارائه زیبایی ها و مواضع بدن زن، به شهوت و طمع مردان دامن می
زند و آنها را به یک کانون جدي خطر مبدل می سازد که به سلب امنیت و آرامش زن منتهی می گردد. آنچه می تواند از این
ناامنی پیشگیري کند پوشیدگی زن از چشم هاي گرسنه نامحرمان است که با حجاب کامل اسلامی عملی خواهد شد. پوشش دینی
پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین خانمی چشم طمع نخواهند داشت که پاکی و
نجابت او را می ستایند. و از طرفی بدن و اسرار زیبایی هاي او در سایه حجابی که دارد از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در
این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاه هاي آلوده و سخنان آزاردهنده و برخوردهاي اراذل مصون خواهد بود و
امنیت و آرامش درونی او برقرار خواهد شد. جسم فروپوش چو دُر در صدف تا نشوي تیر نگاه را هدف قرآن کریم با اشاره به این
فلسفه حجاب فرموده است: اي پیامبر! به زنان و دخترانت و زن هاي مؤمنان بگو خود را با چادر (مقنه بلند) بپوشانند که این پوشش
براي آن که به عفت شناخته شوند بهتر است تا (از تعرض هوسرانان) آزار نبینند. ( 1) نکته: خواهرم: دنیا خراب آبادي است که هر
نقطه آن به نگاه هاي آلوده ناامن گشته است. اما فرشته هاي حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیتی بسر می برند که دیگران از
طعم آن بی خبرند. شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل ( 2) کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها ( 1) سوره احزاب، آیه
2) هولناك ) 59
3 سلامت نسل
تحریکات جنسی که در حواس پنج گانه آدمی بوجود می آید بر روي سیسیتم تولید نسل او نقش مؤثري دارد. دانشمندان معتقدند »
تحریکاتی که در چشم بوجود می آید بر غده هیپوفیز که غده کوچکی در زیر مغز است اثر می گذارد. این غده شش هورمون
تولید می کند که سه نوع آن بر روي سیستم تولید نسل تأثیر دارد. نگاه به زنان بد حجاب و فیلم هاي محرك که چنین اثري را به
1) حضرت شعیب (ع) یکی از دختران خود را ) «. همراه دارد در نهایت به تأثیر منفی در فرزندان و اختلالات وراثتی منتهی می شود
به عقد حضرت موسی (ع) درآورد و مقرر گردید که او مدت هشت یا ده سال در خدمت حضرت شعیب (ع) باشد. وقتی مدت
خدمتگزاري به پایان رسید عرض کرد: می خواهم به وطن خود مراجعت نمایم آیا چیزي به من خواهی داد؟ شعیب (ع) فرمود: همه
گوسفندان سیاه و سفیدي که امسال زاییده می شوند از آن تو باشند. وقتی موسی (ع) می خواست گوسفندان را جفت گیري دهد
صفحه 10 از 61
پوست بخشی از عصاي خود را کند و قسمت هایی را به حال خود واگذارد و آن را در وسط آغل گوسفندان فرو برد و بر آن
پارچه اي سیاه و سفید انداخت و سپس گوسفندان نر را به سراغ ماده می فرستاد. گوسفندان نر به این چوب و پارچه سیاه و سفید
می نگریستند و جفت گیري می کردند و در نتیجه نوزاد آنها جملگی سیاه و سفید زاییده شدند. ( 2) با توجه به آنچه بیان گردید
زنان و دختران خود نما تأثیر ناروا و غیر قابل بخششی را بر سلامت نسل هاي اجتماع خواهند گذارد که آنها خود از اختلالات
وراثتی آن بیزارند و فلسفه حجاب دینی پیشگیري از چنین آثاري است. یک آزمایش علمی دیگر ژان روستان فرانسوي آزمایشی را
، مطرح کرده است. ( 1) بهداشت ازدواج از نظر اسلام، تألیف دکتر صفدر صانعی ( 2) تفسیر نور الثقلین، ج 4 « لاوي » در کتاب
ص 126 . این آزمایش که بر تعدادي اردك نر و ماده انجام گرفته است. نتایج علمی مفیدي را به اثبات رسانده است. ژان روستان و
همکارانش تعدادي اردك هاي نر و ماده را در سالن آزمایش قرار دادند و قبل از شروع آزمایش هورمون هاي تناسلی اردك ها را
نیز مورد بررسی قرار دادند. پس از چندي که اردك ها با یکدیگر بودند مورد آزمایش هورمونی قرار گرفتند که در نتیجه هورمون
هاي آنها زیاد شده بود. اردك هاي نر و ماده را از یکدیگر جدا کردند و پس از مدتی که آنها را مورد آزمایش قرار دادند
هورمون ها به حال طبیعی بازگشته بود. براي آن که اثبات شود این تحولات هورمونی از راه چشم و بینایی آنها صورت گرفته است
آزمایش دیگري را انجام دادند. بدن اردك هاي نر را با پارچه سیاهی پوشاندند تا نوري از راه پوست آنها به درون بدن راه نیابد و
چشم آنها را بازگذاردند تا بتوانند یکدیگر را ببینند. در این آزمایش نیز مشاهه گردید که هورمون هاي آنها زیاد شده است و در
نتیجه اثبات گردید که نگاه اردك هاي نر به ماده عامل تحولات هورمون آنها بوده است. در آزمایشی دیگر چشم اردك هاي نر را
بسته و آنها را در میان ماده ها رها کردند. این بار ازدیاد هورمون مشاهده نشد. ( 1) این آزمایش اثبات می کند که زنانی که خود
را در معرض دید مردان نامحرم قرار می دهند چه آثار زیانباري بر جامعه و نسل انسان ها می گذارند. ( 1) برگرفته از کتاب
بهداشت ازدواج نوشته دکتر صفدر صانعی.
4 تحکیم خانواده
تحکیم خانواده که بر اساس محبت، صمیمیت، انس، وحدت، همدلی و دلسوزي همسران استوار می شود از مهمترین مسائل
خانوادگی به شمار می رود و آنچه بنیان خانواده را متزلزل کند از بدترین آفت هاي آن به حساب می آید. خودنمایی و حضور
تحریک آمیز زنان و دختران در صحنه هاي اجتماعی، نظر هر مرد متأهل و مجردي را به خود جلب می کند. اگر بیننده متأهل باشد
با توجه به غریرزه تنوع طلبی و زیباخواهی که دارد بخشی از توجه خود را متوجه آنان می کند و در نتیجه به همان اندازه، گرایش
به همسرش را که همواره با او زندگی می کند کاهش می دهد. گرچه بسیاري از زنان خودنما زیبایی همسر بیننده را ندارند اما
تازگی و تنوع اما تازگی و تنوع که دارند کمبود زیبایی آنها را به طور موقت تدارك می کند. وقتی چشم هاي مردي در محیط
هاي مختلف اجتماعی از دیدن زنان ودختران کامیاب شود طبعاً میزان علاقه او نسبت به همسرش از ناحیه نیازهاي جنسی تأمین می
شود که این نیازهارا زنان جلوه گر جامعه به طور نامشروع برآورده می سازند. این کاهش علاقه بسیاري از پیوندها را با سستی
همراه می سازد و مسائل اخلاقی مختلفی را به بار می آورد به گونه اي که در نوع نگرش مرد به همسرش تأثیر منفی می گذارد.
کج خلقی، بهانه گیري، بی میلی در همراهی با همسر از ره آوردهاي جلب توجه مردان به زنان بی تقواي جامعه است، و حتی کار
به جایی می رسد که مرد همسر شرعی و قانونی خود را مزاحم کامیابی هاي خود می داند و به خاطر همین بینش از او متنفر می
شود. فلسفه حجاب جلوگیري از این قبیل آفات ناگواري است که اساس خانواده ها را تهدید می کند. حال اگر بیننده مجرد باشد با
توجه به این که چشمان او از مناظر شهوت انگیز زنان بد حجاب بهره مند می شود، به راحتی تن به تعهدات زندگی مشترك نمی
دهد و از زنان و دخترانی که به طور رایگان چشمان گرسنه او را کامیاب می کنند بهره غیر شرعی می گیرد و ازدواج را به تأخیر
صفحه 11 از 61
می اندازد. این واقعیت تلخ در کشورهاي غربی رواج کامل دارد و در کشورهاي اسلامی نیز وجودو دارد. بدون تردید تأخیر
ازدواج پسران جوان تنها به مشکلات اقتصادي یا تحصیلی آنها مربوط نمی شود بی توجهی به تقواي جنسی و لجام گسیختگی زنان
و دختران خودنما در این تأخیرها که آفتش به آنها نیز سرایت می کند مربوط می شود. وقتی دختران بدون پیمان همسرداري و
هزینه ها و تعهدات شرعی و قانونی، خود را در معرض نگاه هاي جوانان قرار می دهند آنها بر خود لازم نمی دانند که آنچه به طور
رایگان به آنها می رسد را با بهاي سنگین ازدواج به دست آورند. فلسفه حجاب اسلامی این است که از این بی رغبتی ها و تزلزل
ها در تشکیل خانواده هاي جوان جلوگیري می کند. یکی دیگر از فلسفه هاي حجاب می تواند امنیت و سلامت روحی و اخلاقی
مردان به ویژه جوانان از تحریکات جنسی و اشتغال هاي ذهنی باشد که در ضمن مطالب گذشته به آن اشاره شد. نکته:
انحصارگرایی زن به همسرش ستون عفاف اوست. زنی که زیبایی ها خود را طعمه چشم هاي نامحرم کند انحصار به همسر را
خدشه دار کرده است.
فلسفه انحصار پوشش به بانوان
حدود پوشش زنان و مردان به ویژگی هاي جسمانی آنها مربوط می شود. جاذبه هاي شدید جنسی بدن زن و موهاي او که از جمله
زیبایی هاي وي به شمار می روند اقتضا دارد که پوشش کامل خود را مراعات کند. اما مرد که خلقت او به گونه اي دیگر است و
حکمت الهی بر خلق جاذبه هاي جنسی، دلربایی ها، لطافت ها و ظرافت هاي جسمانی او نبوده است موظف به رعایت چنین پوششی
نخواهد بود. احکام صوت و خوشبیی زنان نیز بر همین فلسفه استوار است. بنابراین فلسفه تعین پوشش دینی بانوان از آثار تکوینی
وجود آنها نشأت می گیرد. زنان مسلمان نیز با درك روشن آثار وجودي خود، پوشش اسلامی را با معرفت پذیرفته اند و آن را
نگهبان ارزش ها، تقوا، عفت، حیا، نجات، وقار، پاکی، شرافت، فضیلت، صلابت، سلامت و متانت خود می دانند. نکته: خواهرم!
ویژگی هاي جسمانی زن از اسرار اوست و حجاب حافظ اسرار زیبایی هاي زن است. پس مبادا اسرار خود را بر نامحرمان افشا کنی
که اسرار خود را نادیده انگاشته اي.
فصل دوم: پایه هاي حجاب
اشاره
حجاب هنر زن و زن هنر آفرینش است.
پایه هاي حجاب
اشاره
پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است یک عمل ظاهري و گسسته از پایه ها و فرهنگ اسلام نیست
بلکه حجاب خیمه عفاف بانوانی است که آن را بر پایه هاي خود استوار کرده اند و چنانچه این پایه ها در وجود هر خانمی بوجود
آید حجاب دینی او به طور طبیعی شکل خواهد گرفت در غیر این صورت به عنوان یک عمل خشکِ فیزیکی مطرح خواهد بود که
همواره در معرض تزلزل است.
الف ایمان به خدا و آخرت
صفحه 12 از 61
ایمان به خدا و ترس از آخرت از مهمترین پایه هاي حجاب به شمار می رود. وقتی زن به خداي تعالی و علم و حکمت او ایمان
آورد و معتقد گردد احکامی که براي انسان تشریع کرده است بدون نقص و داراي فوائد و آثار مثبتی است و هم چنین باور کند که
بی توجهی به احکام خداي تعالی خذلان دنیا و عذاب آخرت را به همراه دارد از حکم الهی حجاب استقبال می کند. چه این که
(1) ( حجاب لباس اهل ایمان است. امیرالمؤمنین (ع) فرموده است: انسان به وسیله ایمان به کارهاي خوب رهنمون می گردد. ( 1
غرر الحکم
ب آگاهی
شناخت سیمان زن، حقیقت حجاب و فلسفه و آثار آن از جمله پایه هاي مستحکم پوشش دینی است. وقتی خانمی به سؤال درونی
خود که چرا باید پوشیده باشم جواب دهد پایه حجاب دینی درون او شکل می گیرد و این آگایه به عمل او معنا و ارزش و دوام
می بخشد. و ما در بفصل اول، فلسفه حجاب را به طور مشروح بیان کردیم. شناخت آثار حجاب بخش دیگري از آگاهی هاي
ضروري را تشیکل می دهد. انسان تا به آثار مثبت کاري پی نبرده باشد به انجام آن راغب نخواهد بود اما با آگاهی از آثار مثبت
آن با علاقه به دنبال تحقق آن حرکت می کند. به عنوان مثال اگر انسان به فواید باران آگاهی نداشته باشد باریدن باران را جز گل
شدن زمین و ایجاد مشکلات نمی پندارند که مانع رکود فعالیت ها، محدودیت در بیرون رفتن از منزل و امثال آن می گردد اما
وقتی بداند که اثر باران سرسبزي و طراوت زمین، حیات جنگل ها، رشد و تغذیه موجودات زنده، پاك سازي زمین و آسمان را از
آلودگی ها، و آثار فراوان دیگري از جمله پاسخ به نیازهاي درونی و حیاتی انسان خواهد بود به بارش باران علاقه مند می گردد و
از گل شدن زمین و برخی مشکلات سطحی و زودگذر آن کمترین ناراحتی به خود راه نخواهد داد. وقتی زن به آثار و برکات
حجاب آگاهی یابد نه تنها از آن احساس سنگینی نمی کند که از آن استقبال می کن و وسوسه هاي شیطانی را به هیچ می انگارد.
شناخت آثار زیبانبار خودنمایی و جلوه گري هاي زن و تأثیرات نامطلوبی که بر جنسم خالف می گذارد مکمل آگاهی هایی است
که از آنها سخن گفتیم. نکته: خواهرم! حجاب باله هاي شنا به سوي سرچشمه هستی است و پوشش هاي مهیج وزنه هاي سنگینی
است که زن را غریق ژرفاي مهیب دنیا خواهد کرد. نمونه هاي به حق پیوسته فرشته هاي حجاب را مشاهده کن که چگونه بر اجساد
کنیزکان شیطان نگاه هایی عبرت آمیز دارند و بر هدایت خویش دل به سپاس حق مشغول ساخته اند.
ج تقوا
پرهیزکاري یکی دیگر از پایه هاي حجاب اسلامی است. تقواي آدمی ضامن اجراي احکام خداست و تا این پایه قویم در قلب
خانمی شکل نگیرد لباس تقوا در برنخواهد کرد. ایمان بدون تقوا انسان را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند. نکته: خواهرم! تقواي
الهی را به کام جان خود ریز تا عالم جانت گلستان گل هاي طاعت و تسلیم گردد. و خیمه حجابت را برافراشته دار تا حافظ گلستان
ارزش هایت شود.
فصل سوم: ادله