گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد هشتم
فصل هفتم: اشکال ها و پاسخ ها






اشاره
حجاب اسلامی تنها پوشش زن است که پیام آزادي می دهد.
اشکال ها و پاسخ ها
اشاره
اشکال هایی بر پوشش دینی شده است که در این فصل به تحلیل آنها می پردازیم.
الف سلب آزادي
مهمترین اشکال بر حجاب دینی سلب آزادي زن است. زیرا لزوم پوشش اسلامی، زن را از آزادي و انتخاب برهنگی موي سر و
اعضاي بدن و لباس دلخواه خود در برابر مردان بیگانه ممنوع می سازد. از این بیان معلوم می گردد منظور از سلب آزادي، آزادي
علمی، اقتصادي، سیاسی و امثال آن نیست و تنها به آزادي در برهنگی و نوع لباس اختصاص می یابد که غالباً به آزادي هاي جنسی
مربوط می شود. و البته سلب آن از ارزش هاي دینی و عقلی است. آزادي بر دو نوع است: نوع اول را آزادي مفید و ارزشی و
دیگري را آزادي زیانبار و ضد ارزشی گویند. اگر آزادي با فطرت و عقل و دین تضاد نداشته باشد زیانی در پی ندارد و در
بسیاري از موارد سودمند است، در غیر این صورت آثار منفی آن کمتر از آثار مخرب اسارت نیست. درك آزادي و اسارت حقیقی
کار آسانی نیست. چه آزادي هاي ظاهري که عین اسارت است و چه قیدهایی که عین آزادي است. عقل و دین و فطرت بهترین
معیار آزادي و اسارتند. با توجه به آنچه بیان گردید می گوییم: نه آنچه مغایر آزادي انسان است نقطه منفی به شمار می رود و نه
آنچه انسان را به آزادي هاي مخرب سوق می دهد نقطه مثبت تلقی می شود. به همان اندازه که آزادي ارزش است قیودي که
انسان را از اسارت هاي پنها و آشکار صیانت می کند نیز ارزش است. بهتر است آزاید ارزشی معنا شود تا معلوم گردد آیا حجاب
مخالف آزادي ست یا اساساً وجود آزادي بدون حجاب دینی محال است. و پوشش دینی کدام آزادي را سلب می کند و کدام
آزادي را به ارمغان می آورد. بنابر عقل انسان که معیار شناخت خوبی ها و بدي هاست ویژگی هاي آزادي ارزشی عبارتند از: 1 با
عقل و فطرت در ستیز نباشد. 2 با احکام خداوند حکیم تضادي نداشته باشد. 3 به مفاسد فردي و اجتماعی منتهی نگردد. 4 عفت
و پاکی جامعه را تهدید نکند. 5 شخصیت انسان را منکوب نسازد. 6 حرص و شهوت را تشدید نکند. 7 حقوق دیگران را پایمال
نگرداند. 8 انسان از یاد خدا غافل نسازد. حال قیود و محدودیت هاي فوق که برخی آزادي ها را سلب می کنند نه تنها مغایرتی با
عقل انسان ندارند که مطلوب آن هستند. بنابراین قیودي که انسان را از رویارویی با قوانین عقل و فطرت و بندگی غیر خدا می
رهانند، و از هلاکت در شهوات، تضییع حقوق دیگران، مفاسد اجتماعی و سقوط شخصیت انسانی و تنش هاي روانی و جنسی
حفظ می کنند همانند آزادي، از ارزش هاي بزرگ فرهنگ بشري به شمار می آیند. با توجه به معارفی که بیان گردید آیا برهنگی
و خودنمائی از شرایط معمقولی که ذکر گردید برخوردار است؟ تا یک آزادي مطلوب، قابل دفاع و ارزشمند باشد؟ قطعاً با هیچ
یک از شرایط منطقی آزادي مطابقت ندارد، و به عکس پوشش دینی از همه شرایط و ویژگی هاي مثبتی که براي محدودیت هاي
ارزشی بیان گردید برخوردار است. محدودیت حجاب به فرض آن که محدودیت بر آن صادق باشد از جمله اموري است که
ارزشی فراتر از آزادي هاي معمولی انسان ها دارد زیرا پوشش دینی کل ید آزاید زن و جامعه از اسارت هاي نفسانی است. ثمره
صفحه 35 از 61
حجاب آزادي زن از اسارت هواي نفس است و نتیجه بی حجابی فرو رفتن در کام اسارت هاست. زیرا بی حجابی همواره با
مدگرایی همراه است و زنان مدگرا پیوسته در اسارت مدسازان بسر می برند. لجام گسیختگی هاي شهوي که غرب به اسم آزادي
به زن داده است چه دردي را از او درمان کرده است تا جوامع دیگر از آن استقبال کنند؟ آیا فرهنگ بی حجابی و برهنگی جچز بر
دردهاي زن غربی افزوده است؟ آن اندازه که انسانیت از آزادي جنسی آسیب دیده است از کمتر چیزي زیان دیده است. زیرا لجام
گسیختگی هاي جنسی در جامعه نه تنها او را اسیر لباس ها، مدها و ظاهسازي ها می کند که عقل و هوش و بینش او را سلب می
کند و از او اسیري با معلولیت هاي فرهنگی فراوان به وجود می آورد. و به عکس آن اندازه که جوامع بشري از پوشیدگی زنان و
حفظ حریم عفاف و حیاي آنها خیر و برکت دیده است از کمتر چیزي بهره مند بوده است. بنابراین نه آزادي در بی حجاب بی قابل
دفاع است و نه محدودیت پوشش دینی محل اشکال. اگر حجاب محدودیت است، بی حجابی اسارت است و این دو بسیار تفاوت
دارد. البته حجاب تلاش بیشتري را طلب می کند که این اندازه تلاش براي زنان جلوه گر به نوبه خود وجود دارد. در هر صورت
محدودیت به طور مطلق مردود نیست بلکه به خاطر آثار منفی که دارد مردود است اما اگر داراي آثار مثبت باشد به اندازه آزادي و
در مواردي از ارزشی فراتر از آن برخوردار است. بدون شک اصل احترام به مالکیت افراد، آدمی را از تصرف در اموال دیگران
نهی می کند و از میان همه اموال، او را به استفاده از اموال دیگران نهی می کند و از میان همه اموال، او را به استفاده از اموال
شخصی خود محدود می سازد اما هیچ عاقلی به وجود چنین قانون محدودکننده اي اعتراض نکرده است. زیرا آزادي تصرف در
اموال دیگران یک لجام گسیختگی مخالف مصالح زندگی بشري است که نظام زندگی را درهم می ریزد و بر همین اساس همه
انسان ها آن را هب عنوان یک محدودیت ارزشی پذیرفته اند. بنابراین به همان اندازه که آزادي ارزشمند است قوانین کنترل کننده
و محدودکننده انسان ارزشمندند تا از آزادي هاي مخرب که در حقیقت همان آزادي هاي نفس سرکش است جلوگیري نمایند.
محدودیت بانون از تحرکات جنسی در جامعه که به ضررهاي کلیدي فراوانی آن اشاره خواهد شد یک ارزش بزرگ است. بلکه
باید گفت پوشش دینی پاسدار ارزش هاي زن است که او را از اسارت نفس که بدترین نوع اسارت است آژاد می سازد. بهاي این
آزادي بزرگ محدودیت جزئی در نوع پوشش است که هر بانوي خردمندي از آن استقبال می کند. زحمت حجاب بهایی است که
زن براي تأمین آزادي از نفس خود می پردازد. خلاصه این که پوشش دینی نه تنها مخالف آزادي نیست که بهترین آزادي را به
ارمغان می آورد و به قفرض آن که محدودیت تلقی شود یک محدودیت ارزشی است که زن و جامعه او را از مفاسد زیادي حفظ
می کند. اما این بد حجابی و برهنگی است که آزادي واقعی را سلب می کند و از زن اسیر می سازد زیرا آزادي زن به آزادسازي
او از سیطره شهوت است نه خودنمائی و برهنگی که فرو ریختن ارزش هاي او را به همراه دارد. انسان فطرتی آزادي خواه دارد اما
گاهی در راه سیدن به آن به خطا می رود و مثلاً بی حجابی را که پله هاي اسارت است به جاي حجاب دینی که نردبام آزادي
است بر می گزیند که این را خطاي در تطبیق گویند و مثال هاي فراوان دیگري هم دارد. نکته: خواهرم! جامه هاي مهیج، پوشش
اسراي شهوت است، و پوشش دینی لباس آزاد زنان همیشه تاریخ بوده است. تو نیز عطر حجاب بر تارك تاریخ بیفشان که فرشته
هاي حجاب طلایه داران پاکی و نجابتند.
ب رکود فعالیت ها
اشکال دیگر این است که حجاب مانع فعالیت زن در عرصه هاي زندگی است. اما تجربه انقلاب اسلامی اثبات کرد که زنان می
توانند در تمامی صحنه هاي اجتماعی، اقتصادي، حماسی، سیاسی، علمی، هنري، حقوقی، قانونگذاري و بسیاري از صحنه هاي دیگر
با پوشش دینی حضور یابند. حضور بانوان عفیف در حساس ترین صحنه ها مثل مجلس قانونگذاري کشور، کرسی هاي تدریس
دانشگاه ها، طبابت، صدا و سیما و امثال آن عملًا این بهانه را سلب کرده است. حجاب نه تنها مانع فعالیت هاي زن نیست که زمینه
صفحه 36 از 61
فعالیت هاي سالم او را فراهم می سازد. این خودنمائی زن است که با کشاندن مسائل جنسی به محیط کار نیروهاي جامعه را فلج می
کند. بله حجاب مانع فعالیت هاي شهوي زنان در ادارات، تفریحگاه ها و صحنه هاي اجتماعی دیگر است! مانتو کمی از لباس هاي
دیگر بانوان بلندتر است و حتی مزاحمت لباس هاي زمستانی آنها را ندارد و مقنعه از مزاحمت و پریشانی موهاي سر که مانع فعالیت
است جلوگیري می کند و شلوار مانع فعالیت هیچ زن و مردي نخواهد بود. اگر خانمی نخواهد محیط کار را نمایشگاه ویژگی هاي
زنانه خود سازد پوشش دینی سبب کمترین رکودي در فعالیت هاي او نخواهد بود. به عکس این خودنمائی و بی حجابی است که
زن را به حواس پرتی و رکود می کشاند و فرصت گرانبهاي او رادر پی تزئین و خودآرائی تلف می سازد و پس از خروج از منزل
نیز او را به نمایش تن و حفظ آرایش و تنظیم موهاي سر وا می دارد و با نمایاندن جاذبه هاي زنانگی خود فعالیت هاي مردان را با
رکود روبرو می سازد. به فرض محال که حجاب موجب کندي فعالیت زنان شاغل باشد بی حجابی سبب رکود فعالیت زنان و
مردان خواهد شد. عجیب است که پوشش دینی مانع فعالیت است اما صرف هزینه و فرصت فراوان به منظور نمایش بدن و شکار
نیروهاي جامعه سبب رکود فعالیت ها نیست. زنی که با ظاهر بزك کرده خود که لازمه بی حجابی است به طور خواسته و ناخواسته
به صید دل هاي مردان می پردازد مانع فعالیت است یا بانوي متنیی که همواره با پوشش دینی بدون اجیاد تنش هاي جنسی به کار
خود مشغول است؟ زن بی حجاب به کدام شغل و منصب اجتماعی سالمی رسیده است که پوشیدگی زن مانع رسیدن به آن بوده
است؟ تجربه نشان داده است که زن هاي خودنما همواره در شغل هاي پائین جامعه قرار داشته اند و موقعیت هاي بلند اجتماعی،
عملی، تخصصی، سیاسی و حقوقی پیوسته از آن زنان متین و پوشیده و با حیا بوده است. در پایان ذکر این نکته لازم است که
حجاب یک فرمان الهی است که مصالح فراوانی را براي اجتماع تأمین می کند و به فرض که سبب کندي فعالیت برخی زنان گردد
باید مراعات شود اگر چه بیان گردید که پوشش دینی با فعالیت هاي بانوان شاغل سازگار است. نکته: خانم! بهاي تو بهشت است،
خود را به دنیا نفروش! لذت جاودان را به شهوت فانی نفروش! که این معاملات جملگی باطل است و خدا به فروش خلیفه اش
رضایت ندهد.
د تشدید حرص مردان
یکی دیگر از ایرادها این است که پوشیدگی زن اشتیاق و حرص مردان را افزایش می دهد. زیرا انسان بر چیزي که از آن منع شده
است حرص می ورزد. اما اگر از حجاب بیرون آید پس از مدتی براي مردان جامعه طبیعی خواهد شد و حساسیت هاي جنسی از
میان خواهد رفت. این راه حل اشکالات فراوانی را به همراه دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم: 1 زن بی حجاب تنها براي
مردانی که همواره او را می نگرند ممکن است طبیعی شود اما مردهاي نامحرم به چند نفر محدود نمی گردند. بنابراین ظاهر او
همواره براي اکثریت قریب به اتفاق مردان جامعه تازگی و تنوع دارد و نگاه به او کاهش نخواهد یافت. ضمن این که جلوه هاي
زنانه پیوسته مورد دید و طمع گرسنگان جنسی قرار دارند اگر چه به طور مکرر مورد نظاره آنها باشند. چه این که عطش مردان به
زن ها محدودیت ندارد. نتیجه آن که بیرون شدن زن از پوشش عفاف حرص چشم هاي گرسنه را کاهش نمی دهد بلکه با توجه به
آشکار شدن جذبه ها و زیبائی هاي جسمانی او توجه و حرص مردان را افزایش می دهد. 2 آزمندي انسان در صورتی است که
ببیند، هوس کند و منع شود. اگر غذاي لذیذي را از چشم گرسنه اي دور بدارند به آن حرص نمی ورزد و هم چنین اگر زن بسیار
و زن پوشیده از دیده نامحرمان به « هر آنچه دیده بیند دل کند یاد » . زیبائی از چشم مردان پوشیده باشد به آن حرص نخواهند ورزید
دور است. اما اگر در معرض دید نامحرم قرار گیرد، خودنمائی کند، ایجاد هوس نماید و دست یابی به او ممنوع باشد اشتیاق
نامحرم چند برابر می شود. پوشش دینی مواضع زیبا و مهیج زن را می پوشاند و طبعاً زمینه تحریک و آزمندي پدید نخواهد آمد.
اما فرو نشاند غرایز جنسی با برهنه ساختن زنان، خاموش کردن شعله هاي آتش با بنزین است. امام رضا (ع) فرمود: نگاه به موهاي
صفحه 37 از 61
زنان شوهردار و غیر شوهردار حرام گردیده است زیرا با این نگاه است که شهوت مردان به هیجان می آید و به فسادشان می
3 تمایلات جنسی مرد به زن در نگاه او خلاصه نمی شود تا با بی حجابی زن روابط آنها طبیعی گردد. بلکه نگاه به ( کشاند. ( 1
مواضع آشکار شده بدن او مقدمه بیداري شهوت و تمایلات خفته مرد می گردد و زمینه آزمندي شدید او بر کامیابی هاي جنسی
دیگر می شود و چنین تشدید حرصی از حرص بر نگاه به مراتب زیانبارتر است، و زنان بی حجاب علاوه بر حرص بر نگاه به
مواضع مهیج، حرص بر کامیابی هاي دیگر جنسی را فراهم می سازند. نگاه به زنان خودنما شهوت مردان را متلاطم می سازد و تا
ارضا نگردند نگاه آنها ادامه می یابد و از آنجایی که قیود اجتماعی، شرعی و عقلی مانع ارضاي آن هستند حرص بر نگاه ادامه
خواهد داشت تا به عقده هاي درونی یا جنایات جنسی منتهی شود که نمونه هاي آن فراوان است. 4 طبیعی شدن نگاه بیگانه به
مواضع جمال و مهیج یک زن جز با کنار گذاردن عفت که اساس ارزش زن را تشکیل می دهد میسر نیست و ( 1) عیون اخبار
الرضا، ج 2، ص 99 . سرپرست او نیز باید فاصله عمیقی از سلامت اخلقی، غیرت، مردانگی و دیانت داشته باشد تا راضی شود به
اندازه اي چشم هاي لجام گسیخته نامحرم در زیبایی هاي ناموسش سیر و سیاحت کند تا براي او طبیعی شود. طبیعی شدن نگاه به
زن در قوانین شرافتمندانه دین و عقل جز براي محرم او مجاز نمی باشد. نتیجه این که اشکال تشدید حرص مردان به عکس آنچه
گفته اند بر بی حجابی مترتب است که با فرو ریختن دیوار حجاب تمایلات شهوي به تنش ها و تجاوزات جنسی مردان منتهی می
گردد. اما ممنوعیتی که از سوي پوشیدگی زنان بر مردان بیگانه تحمیل می شود به غزل سرائی، ادبیات و عشق عفیف منتهی می
گردد که مقدمه ازدواج شود. نکته: خانم! چشم هاي مردان را کامیاب مکن که نگاه آنها آتش افروز است و اشک هاي تو توان
خاموش کردن آن را ندارد و نیک بدان که نمایش تن، در تماشاگه نامحرمان سیره زنانی است که به باده شهوت مست و در چاه
هوس مدفون گشته اند. مگر آن که با ریسمان توبه بدر آیند و بر تارك عفت سر برافرازند.
فصل هشتم: ریشه هاي بی حجابی
اشاره
برهنگی دینی اساس فرهنگ برهنگی است.
ریشه هاي بی حجابی (بد حجابی)
اشاره
بد حجابی و جلوه گري زنان در برابر مردان بیگانه از عوامل فراوانی برخوردار است که ضمن بحث در مورد آنها به درمان هر یک
اشاره می کنیم.
1 هوسرانی
انسان به خاطر برخورداري از قوه شهوت که درون نفسش قرار دارد همواره نداي درخواست ها در آسمان روحش طنین انداز است
و اگر بدون توجه به ارزش هاي دینی و اخلاقی به این خواسته ها پاسخ مثبت دهد او را به انسانی هوسران مبدل می سازند. برخی
زنان فقط به خاطر هوسرانی به تنوع لباس، آرایش و زینت و خودنمائی در جامعه می پردازند و خود را به هر زن و مردي ارائه می
کنند. البته بسیاري از آنها از تعرض مردان نامحرم هراسناکند و تنها مایلند آزاد باشند تا به این تمایلات نفسانی خود عمل کنند.
آنها جز به شیک پوشی، خودنمائی، لذت خواهی، خوشگذرانی، نمی اندیشند و شاید نتوانند بیندیشند و از همین رو بهترین اوقات
صفحه 38 از 61
خود را در قدم زدن در محیط هاي تجارتی، تفریحی، میهمانی هاي مفسده انگیز و انتخاب دوست داشتنی هاي خود می دانند و به
نمایش ظواهر خوتد به دیگران اصرار دارند و اگر ازدواج کرده باشند چه بسا همسر خود را همانند بنده اي به خیابان ها، پاساژها و
مغازه می کشانند تا به انتخاب هاي هوس آلود خود دست یابند. اعمال چنین زنانی ماهیت فرهنگی دارد آنها به حاکمیت فرهنگ
هوس بر زندگی خود اعتقد دارند و آن را جزء اخلاق خود ساخته اند. زنی که از چنین روحیه و اعمالی برخوردار است باید بداند
ریشه اعمال او نفس اماره و وسوسه هاي شیطان است و هدف از خلقت خود را گم کرده است و در مسیري حرکت می کند که با
برداشتن هر قدمی از فطرت خود و دین خدا و نظام آفرینش که نظام توجه به آفریدگار و اطاعت از اوست بیشتر فاصله می گیرد.
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: کسی که بر شهوات پیشی گیرد آفت ها بر او سرعت می گیرند. ( 1) و در حدیث دیگري فرمود: اگر از
هواي نفس خود اطاعت کنی کر و کورت می کند و آخرت و را تباه می گرداند و هلاکت می سازد. ( 2) زنی که هوسرانی از
اصول زندگی او گردد به پوچی و خط قرمز فقر معنوي راه یافته است و باید بداند هیچ چیز غیر منطقی تر از این که زندگی به
هوس بگذرد نیست و تنها راه نجات او بازگشت به ارزش هاي دینی و تقواي الهی است. ( 1) غرر الحکم ( 2) غرر الحکم نکته: اي
که در زیب و زینت خود فرو رفته اي! به ظاهر خویش غره مشو که وسیله آزمایش توست و نیک بدان که جسم زیباي آدمی
همانند لباس زیبنده او روزي کهنه خواهد شد.
2 کسب موقعیت
انسان موقعیت طلب است و همواره می خواهد در میان مردم از جایگاهی در خور توجه برخوردار باشد. چنین جایگاهی به دو
صورت حقیقی و کاذب محقق می شود. موقعیت حقیقی در اثر تحصیل علم و فضائل اخلاقی به دست می آید، اما برخی زنان که
فاقد این ارزش ها هستند با نمایش زیبایی ها و جاذبه هاي طبیعی و ساختگی زنانه خود سعی در جلب توجه دیگران می کنند تا به
کمبودهاي باطنی خود پاسخ دهند. غافل از آن که هرگز کسی نمایش زیبائی هاي زنانه را دلیل بر شخصیت و جایگاه ارزشی او
نمی گیرد. بی حجابی، زن را صاحب فضیلت نمی کند بلکه از او عروسکی می سازد که با رشد و تعالی فاصله ها دارد. ضمن این
که موقعیت حاصل از تحرکات جنسی تنها نزد بیمار دلانی به وجود می آید که خود کمترین اعتباري ندارند. زن اگر محروم از
فضائل و ارزش هاي انسانی باشد اگر سراسر وجود خود را به طلا و زینت ها و لباس هاي فاخر تزئین کند ذره اي بر ارزش حقیقی
او افزوده نخواهد شد چه اي که هزار من تزئین و زیائی به یک جو تقوا نمی ارزد. تحصیل جز از راه به دست آوردن زیبائی هاي
باطنی و فضائل انسانی و کمک پروردگار عالم میسر نیست. ارزش زن بالاتر از آن است که خود را چراگاه چشم هاي گرسنه
نامحرمان سازد. او باید به فاطمه و مریم بیندیشد که فرشته با آنها سخن می گفت نه آن که با حضور جاذبه دار و مهیج، خود را
مخاطب سخنان هرزگان سازد که از حقیقت خود فرو افتاده است. نکته: خانم! دل مردان اقیانوس مخاطره آمیز شهوت است پس در
ساحل آن به تفریح و خودنمائی نپرداز که از امواج هولناك آن در امان نخواهی بود. چرا که تلفات بی شمار این بحر عمیق از
خاطرات تلخ تاریخ است.
3 ضعف ایمان
بی حجابی فقر فرهنگ دینی است. فرامین الهی و از جمله حجاب اسلامی، از سوي خداي تعالی به بشر ابلاغ گردیده است و عمل
به آنها جز در پرتوي ایمان به پروردگار عالم که ریشه اصلی عمل است میسر نخواهد بود. بنابراین کسانی که از اعتقاد به خداوند
در شک و تردید به سر می برند و قلب آنها از ایمان به خداوند و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده است در عمل به
دستورات الهی تسامح می ورزند و تا زمانی که این مشکل اعتقادي بر طرف نشود بهبودي حاصل نمی گردد. چرا که ایمانبه خدا
صفحه 39 از 61
مادر ارزش هاست.
4 دگرآزاري
ریشه خودنمائی و بد حجابی بسیاري از زنان، عقده دگرآزاري است. برانگیختن تمایلات دیگري همراه با محروم کردن او یک
بیماري دگر آزاري است. نظیر این که شخصی غذائی را به انسان گرسنه اي ارائه دهد و تمایل او را به آن غذا برانگیزد و از آن
محرومش نماید. دگرآزاري جنسی نیز به این است که زنی خود را بیاراید و در معرض دید دیگران قرار دهد تا تمایلات او
برانگیخته شود و بدون پاسخ بماند. اگرچه این حرکت، مردان جامعه را عقده مند می کند اما زنان بیمار از حرکت خود لذت می
برند. باید به چنین زنانی گفت آزار دادن مردان جزا ین که گناهی بر گناه خودنمائی آنها می افزاید اثر دیگري ندارد، ضمن این
که آزار دیگران با هیچ منطق و وجدانی سازگار نیست. چه این که تبدیل مردان و جوانان سالم جامعه به انسان هاي عقده اي با
شرافت یک زن سازگاري ندارد. نکته: اي از ستم خویش غافل! چشم و گوش دل باز کن، تا ناله هاي جانکاه و دل هاي چاك
چاك جوانان بینی. امید است به لباس اهل ایمان درآیی تا محبوب پروردگارت شوي.
5 ارضاي تمایلات
برخی دختران و زنانی که تحت فشار تمایلات جنسی خود قرار دارند براي اطفاء آتش شهوت خود دست به نمایش زیبائی هاي
خود می زنند تا شاید شعله هاي شهوت آنها فروکش کند. اما غافلند که این راه پاسخگویی به تمایلات جنسی نیست بلکه این کار
آتش شهوت را افزایش می دهد ضمن این که این وادي خطرناکی است که بعضی موجودیت و اعتبار خود را بر سر آن گذاشته
اند.
6 صید دل هاي مردان
برخی زنان به بیماري صیادي دل ها گرفتارند. آنها دوست دارند محبوب دل مردها باشند. علاقه همسر براي ارضاي روحیه آنها
کافی نیست، محبوبیت عمومی می طلبند. به یک همسر قانعند اما به یک هوادار قانع نیستند. از همین رو از ویژگی هاي زنانه خود
در جهت ارضاي این بیماري روانی بهره می گیرند و به شکار دل هاي مردان می پردازند. به این گروه زنان باید گفته شود این
علاقه مندي مردهاي نامحرم کار خطرناکی است که چه بسا هستی و آروي آنان را به نابودي کشاند. ضمن این که شکار دل ها
پیروزي ندارد، قربانی دارد، و کمترین سازشی با شرف و پاکی زن ندارد. نکته: اي صیاد دل ها که به صید آمده اي به شکار دلی
آمده اي که به شکار جسمت آمده است. عجبا دو صیاد به شکار یکدیگر پرداخته اند که پیروزي هر کدام شکست هر دوي آنها و
پیروزي ابلیس را به همراه دارد.
7 غربزدگی
تقلید از غرب یکی از مشکلات دیرینه تعدادي از زنان مسلمان بوده است که بدون کمترین تفکر و تحلیلی از زندگی زن غربی به
او اظهار تمایل کرده اند. خمیر مایه اصلی این تقلید را جهل و هوس تشکیل می دهد. ترسیم گوشه اي از آنچه بر زن غربی می
گذرد می تواند پرده تاریک جهل فریب خوردگان جوامع غربی را پاره کند تا به خود آیند. غرب بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی
خود زندگی زن را به طور کلی متحول کرد و بی رحمانه او را از ارزش هاي خود تهی گردانید و اسرار و زیبائی هاي پشت پرده
بدن او را در ممعرض نمایش افعی هاي شهوت قرار داد. اگر غرب به ارزش زن می اندیشید هرگز او را برهنه نمی کرد و از او
صفحه 40 از 61
عروسک نمی ساخت و براي همین است که امروز زن غربی تنها و شکست خورده است. غرب در برابر گرفتن حجاب زن چیزي به
او نداده است بلکه به دنبال آن ارزش هاي دیگر او را ربوده است به گونه اي که زن غربی فقیرترین زن عالم است. و این به خاطر
سادگی و فریب خوردگی تاریخی عهد رنسانس است. اگر زن غربی همانند زن ایرانی مقاومت می کرد و با اتکاء بر دین به مبارزه
با افزون طلبی هاي مردان می پرداخت به پیروزي می رسید. اما تسلیم شد و بزرگترین ضربه هاي تاریخی را که به واژگونی او
منتهی گردید دریافت کرد. ضربه هایی که بر زن غربی وارد شد کفاره سرپیچی او از حجاب و عفافی است که خداوند در همه
ادیان براي زن واجب فرموده است. دکتر اِ. وِ استاد دانشگاه در امریکا می گوید: اساساً زن در امریکا ارزش انسانی و عاطفی ندارد
و او را فقط به عنوان موجودي که می توند مرد را ارضا کند و او را به تمتعی برساند می شناسند و اگر از عهده این وظیفه برنیاید به
سرعت در جامعه مطرود می شود. از این روست که زن براي ایفاي این نقش، با قدرت تمام به عواملی از قبیل لباس و آرایش به
می گوید زنان همیشه سعی کرده اند « خانمژورمینن وایت » ( خودنمایی پرداخته تا بتواند توجه مردان را به سوي خود جلب کند. ( 1
که توجه مردان را به خود جلب نمایند و این باعث شده است که زنان امروز مثل موم یا خاك رسی در دست مردان باشند که به هر
شکلی بخواهند براي جوابگویی به نیازهاي خود، آنها را مورد سوء استفاده قرار دهند. متأسفانه زنان امروز، سر درگم شده و چاره
2) خانم فاطمه امامی تبعه استرالیا و دکتراي ) «. اي جز این ندارند که خود به دنبال شکارچی هاي خویش دودیده و طعمه آنها شوند
من به عنوانی زنی که 27 سال است در غرب زندگی می کند می دانم در آنجا چه می » : جامعه شناسی و علوم سیاسی می گوید
گذرد. مردم از غرب، بهشتی را در تصور خود دارند، ولی در وراي این بهشت، جهمی نهفته است که تار و پود بشریت را به
نابودي می کشاند. زن در غرب و در استرالیا مانند کالا است و مانند مجسمه بی روحی است که از آن به عنوان کالاي تبلیغاتی
3) زندگی و سعادت زن مسلمان مهمتر از آن است که بخواهد آن را بر ( 1) نگاه پاك زن و نگاه آلوده به او ) «. استفاده می کنند
3) همان منبع اساس هواسرانی ها و تقلید از زنان جاهل و اسیر غرب تنظیم کند. پوشش زنان ) 2) روزنامه کیهان، شماره 11485 )
غرب متناسب فرهنگ خود آنهاست و یک زن مسلمان نمی تواند با فرهنگ الهی اسلام لباس زنان غربی را به تن کند که با اسلام
فاصله زیادي دارند. زن مسلمان باید بترسد از آن که خداي ناکرده به سرنوشت زن غربی مبتلا شود که عروسکی بیش نخواهد بود.
غرب پر از آفت و بیماري و نیرنگ است. این زن غربی است که باید به زن مسلمان بیندیشد که اسلام به آن مقام خلیفه الهی داده
است و می تواند با عزت و شرف قله هاي رشد و تعالی را طی کند. روزنامه قدس سال 75 طی مصاحبه اي با یکی از زنان تازه
مسلمان دانمارکی که اخیراً به اتافق شوهر خود جهت اقامت به ایران آمده اند برخی زوایاي تاریک و سیاه ابتذال غربی را در
معرض قضاوت همگان قرار داده است که به بخش هایی از آن اشاره می شود. خانممریم جهانی! زن در اروپا از چه جایگاهی
برخوردار است؟ متأسفانه با این که اروپائی هستم باید بگویم زن در شور من یا در اکثر کشورهاي ارویپایی یعنی کالا، یعنی
مصرف، یعنی سکس، من شرمنده ام از اي که بگویم ما در کشورمان روزنامه هاي سکسی داریم که زنان و دختران نوجوان عصر
تبلیغ و درآمد آن روزنامه ها به شمار می روند. خانم جهانی! با مقایسه اي بین فرهنگ ایرانی و اروپائی جایگاه زن ایرانی را
چگوونه می بینید؟ به نظر من زن ایرانی خوشبخت است. ارزش و شخصیت دارد. منزلت زن ایرانی را دین اسلام به او هدیه داده
است. این را کم کم سایر زنان دنیا درك کرده اند. زنان جامعه من از بی بند و باري جنسی به ستوه آمده اند. آنها وقتی زنان
پوشیده لبنانی و عرب را در خیابان هاي کپنهاك می بینند، با علاقه مندي در مورد نحوه زندگی و ارزشمندي حقوقی او جستجو
می کنند. این گرایش به اسلام دولت هاي اروپائی را عصبانی ساخته است. نکته: اي زن غربی که به تارج رفته اي! به چه سرنوشت
بدي گرفتار آمده اي! اشک تاریخ برایت می ریزد که چه تنها و غریب مانده اي. افسوس که خورشید وجودت در پس کوه هاي
غم و وحشت در شفقی خونین غروب کرده است و غم فرو ریختن دیوار ارزش هایت مغرب زمین را به غمکده اي وحشتناك مبدل
ساخته است که تو را در آن دفن کرده اند و کفتارهاي پلید بر جسم بی جانت دندان تیز کرده اند. آه که زن مغرب زمین، از میان
صفحه 41 از 61
رفت و شیرازه سنگر منزلش از هم فرو پاشید و دیگر این موجودات مسخ شده فرزندان گذشتگانه خود نیستند. خدایا دنیا را با ظهور
ولیت به پیان بر که زمین با همه بزرگی که دارد تنگ شده است و نفس ها به سختی می زند. آمین رب العالمین.
8 زیبائی طلبی
برخی دختران و زنان میل دارند به صورتی زیبا نزد دیگران حضور یابند و با توجه به این که حجاب دینی زیبائی هاي آنها را
پوشش می دهد سعی در ناقص کردن حجاب خود دارند. به همین منظور بخشی از موهاي سر و گردن خود را به نمنایش می
گذارند، و سعی در پوشش لباس هاي زننده، چند رنگ و یا بسیار شاد دارند. و زواید تزئینی مختلفی را در پوشش خود مورد
استفاده قرار می دهند و یا از کفش هاي پاشنه بلند استفاده می کنند تا نوع قرار گرفتن بدن و راه رفتن آنها تحریک آمیز و زیباتر
شود و طنین یکنواخت آن توجه دیگران را جلب نماید و با وسواس خاصی گلوبند، دستبند، حلقه و الگنوي خود را همواره به
نمایش می گذارند و به هر شیشه و آئینه اي که در بین راه برخورد می کنند قیافه خود را مشاهده می کنند تا در صورت لزوم،
زیبائی خود را حفظ نمایند. و غافلند که سادگی زن خود نوعی زیبائی ارزشی را به همراه دارد. و پوشیدگی، زیبائی و ظرافت بدن
او را در برابر آفتاب، سرما و آلودگی هاي جوي بهتر حفظ می کند. امیرالؤمنین (ع) فرمود: صیانه المرأه انعم لحالها و ادوم لجمالها
1) پوشیدگی براي زن سودمندتر و زیبائی او را پایدارتر می سازد. آنها باید بدانند که به نظر روانشناسان، زنان و دخترانی که در )
انتخاب لباس و رنگ هاي متنوع در برابر مردان حساسیت می ورزند از نوعی بیماري برخوردارند و کوشش در خودنمائی و رفع
نقایص ظاهري آنها به منظور جلب دیگران به طفلی شباهت دارد که می خواهد با گریه و فریاد توجه پدر و مادر را به خود جلب
نماید. این در حالی است که حجاب در جمال آنها نقش مؤثري دارد. ضمن این که متانت، بزرگواري، تمرکز حواس و حضور
طبیعی آنها در جامعه را سلب نمی کند و عمر گرانمایه آنها را از پوچی بدور می دارد. نکته: اي جامه دین پوشیده که در هاله حیا
فرو رفته اي! چه تشکل زیبائی یافته اي که چنی نروي گرفته اي! اي جمال انسان که چون ماه، شب را آراسته اي! حجاب را بگو که
بر خود ببالد که با تو قرین است و تو بر حجاب ببال که لباس دین است.
9 ازدواج
عده اي از دختران، خودنمائی و سپس ارتباط با نامحرم را پلی براي رسیدن به ازدواج می پندارند. آنها گمان برده اند که اظهار
زیبائی هاي زنانه می تواند جوانان را به آنها راغب کند به همین خاطر موهاي خود را به نمایش می گذارند و با پوشیدن لباس هاي
جاذبه دار در تحصیل شوهر حرکت می کنند. غافل از این که جوانان با همه خوشروئی هایی که با دختران دارند هرگز به ازدواج با
آنها تن نخواهند داد. بی تقواترین مردِ جامعه براي ازدواج خود به دنبال عفیف ترین دختر می رود همه جوانان دوست دارند
دختري را براي همسري خود گزینش کنند که براي یک مرتبه طرح دوستی و خوش گذرانی با جوان دیگري نداشته است و اسرار
و زیبائی هاي جسمانی خود را تابلوي نامحرمان نکرده باشد. جوانان بی تقوا از دختران خودنما براي لذت هاي موقتی و تفریحات
زودگذر خود استقبال می کنند اما هیچ گاه آنها را به همسري شرعی و قانونی خود نمی پذیرند و به تعبیري دیگر دختران خودنما
در چشم ها جا دارند و زنان پوشیده در دل ها مأوا گرفته اند. بنابراین بد حجابی و حرکت هاي خلاف عفت چشم انداز خوبی براي
ازدواج ندارد و اگر ازدواجی به خاطر جاذبه هاي جنسی صورت پذیرد از بنیان محکمی برخوردار نخواهد بود. راه ازدواج در
رعایت تقوا و درخواست از خداوند و توسل به پیامبر (ص) و اهل بیت او می باشد. نکته: اي صیاد جوانان چه ساده اندیش شده اي!
انتخاب را به صید و ازدواج را به صیادي کشانده اي! نیک بدان که همسريِ صید و صیاد دوام ندارد و ازدواج فریب خوردگان
شهوت بنیان ندارد. ( 1) اصول کافی، باب حیا
صفحه 42 از 61
10 ضعف حیا
ضعف این صفت از سستی اعتقاد به مبدأ و معاد سرچشمه می گیرد و بی حجابی از مصادیق بارز بی حیایی است که از ضعف
ایمان ناشی می شود. امام صادق (ع) فرموده است: ایمان ندارد کسی که حیا ندارد. ( 1) پیامبر اکرم (ص) فرموده است: خدا حیا و
1) اصول کافی، باب حیا ( 2) مستدرك الوسائل، ج 7، ص 463 پوشش و حیا تفکیک ) ( پوشیدگی بندگانش را دوست دارد. ( 2
ناپذیرند و تا جلوه اي از حیا در زنی وجود داشته باشد پوشش او نیز با جدیت مراعات می شود. زنان با حیا کسانی هستند که با
پوشش کامل خود از نمایش بدن، موهاي سر و زینت هاي خود شرم می ورزند. پاکی قلب زنان خودنما به سخن ستمکاري شبیه
است که لاف ترحم بلند کرده است. زنانی که اسرار زیبائی هاي جسمانی خود را به نمایش گذارده اند پرده بین خود و خددا را
دریده اند. کامیاب کردن چشم هاي گرسنه نامحرمان کمترین سازش با پاکی و نجات ندارد و عفیف بودن زن بد حجاب از
القائات بی اعتبار شیطان است. بد حجابی از آفات پاکدامنی به شمار می رود و اساساً زنان پاکدامنی که از موقعیت سالم روحی
برخوردارند از گناهان جنسی پرهیز دارند. و بی حجابی یک انحراف جنسی است. امیرالمؤمنین (ع) فرموده است: کسی که
پاکدامنی پیشه کند گناهانش کم و در نزد خدا منزلتی عظیم دارد. ( 1) بی حیایی زنان و دختران جوان غالباً از دوستان بی حیا، فیلم
هاي مبتذل، جهل به ارزش والاي عفت و حیا و فرهنگ اقوام و خانواده به ویژه روحیه مادر و پدر سرچشمه می گیرد. و بی شرمی
بسیاري از دختران از برهنگی آنها به هنگام حضور در جامعه در سالیان قبل از تکلیف ناشی می شود. مسائل اخلاقی و تربیتی از
ظرافتی خاص برخوردارند و از پایین ترین سنین عمر کودك شکل می گیرند. این یک اشتباه بزرگ است که به مسائل تربیتی
مربوط به شرم و حیاي دختران تا نه سالگی توجه نشود آن گاه با رسیدن زمان تکلیف از آنها خواسته شود تا یک باره در خود
انقاب کنند و مسیر چند ساله خود را عوض نمایند. امور تربیتی انقلاب بردار نیست بلکه حقایقی هستند که باید به تدریج شکل
گیرند. حجاب یک فرهنگ است که از سالیان قبل از تکلیف باید مورد توجه و ممارست قرار گیرد. در هر صورت از جمله ریشه
ها و مبانی خودنمائی و بد حجابی زنان ضعف صفت ارزشمند حیا است. صفتی که وجود دارد آن به زن ارزشی بزرگ می بخشد
و فقدان آن او را از خاك پست تر می سازد. سخن با این گروه از زنان این است که گیرم شما در یک مقطعی از زمان از جوانوي
و زیبائی ها و ویژگی هاي زنانه خود سوء استفاده کردید به هر حال روزي فرا خواهد رسید که سنی از شما گذشته است و
خریداران هوسران شما نیز به سوئی رفته اند. آن گاه شما هستید و ملکرد گذشته خویش. و در پیش روي خود جز مرگ و سؤال و
جواب آخرت چیز دیگري نخواهد بود. آیا عاقلانه است که لذت هاي زودگذر را بر ارزش هاي دینی و حتی خدائی که شما را
خلق کرده است مقدم کنید و یک عاقبت شومی که تباهی آخرت را به همراه دارد براي خود تدارك نمائید؟
11 اظهار غناي مالی
ریشه خودنمائی برخی زنان تفاخر و خودنمائی هاي مالی است. دوست دارند دیگر ان شاهد برخورداري هاي مالی آنها باشند و
تفاوتی نخواهد بود که بیننده زن باشد یا مرد. به همین منظور النگوهاي خود را به نمایش می گذارند و حلقه یا گلوبند گران قیمت
خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند و لباس هاي فاخر به تن می کنند. آنها ارزش خود را به طلا و جواهرات می دانند و
این به معناي آن است که ارزش الهی و انسانی خود را در حد طلاي دنیا پائین آورده اند و برخی خود را در طلا خلاصه کرده اند.
شیطان همه را به یک راه منحرف نمی سازد بلکه هر کسی را با توجه به برخروداري ها و نوع هوسی که دارد از راه خدا دور می
کند. چنین زنانی باید اندیشه کنند که این گونه فخر کردن هاي مالی همراه با جاذبه هاي زنانه، تمایلات نامحرمان را بر می انگیزد
و چه بسا موجودیت مالی آنها را طعمه دیگران سازد. بینش چنین زنانی بسیار سطحی و ظاهربینانه است. اگر آگاه شوند که انسان
صفحه 43 از 61
خلیفه خداست و می توانند ارزشی برتر از ملاك داشته باشد، روحیه و عملکرد آنها عوض می شود و دیگر حاضر نخواهند بود
یراي یک لحظه خود و دارائی خویش را وسیله معصیت خود و غفلت مردان جامعه کنند.
12 سرسپردگان دشمنان اسلام
عده اي از زنان که از حیا و پوشش دینی فاصله زیادي گرفته اند از سرسپردگان و مزدبگیران استعمارگران هستند. آنها براي ترویج
فرهنگ فساد و تهاجم فرهنگی غرب تلاش می کنند. مدهاي مبتذل و مدل هاي غیر مرسوم جامعه اسلامی ابتدا از سوي این زنان و
توریست ها به جامعه آورده می شود و به فریب خورده ها سرایت می کند. اینها ترویج طرح هاي فاسد غرب را به عهده دارند.
هدفشان دریافت اجرت و به دنبال آن مأموریت براي سازمان هاي جاسوسی دشمن است. این زنان مبتذل سربازان تهاجم فرهنگی
غربند. آنچه سبب گردیده است که آنها به جرثومه هاي فساد و عُمّال کفار و استعمار تبدیل شوند زمینه هاي روحی، خانوادگی،
ضعف ارزش هاي دینی و امور مالی بوده است. نقشه هاي شومی که تا به حال دشمنان اسلام براي تضعیف حجاب دینی ارائه کرده
اند توسط آنها به اجرا درآمده است. به نظر می رسد طرح شوم بیرون گذاردن موهاي سر از چادر مشکی که حرکتی در جهت
تضعیف قداست چادر می باشد از سوي همین مجریان حلقه به گوش استعمار به اجرا درآمد. سخن ما به این گروه زنان آن است
که خدمت به استعمارگران کافر پست ترین کار مممکن است. فقر با عزت بر غناي با ذلت به مراتب ترجیح دارد. اگر همه دنیا را
در برابر ایمانی که از تو ستانده اند دریافت کنی زیان کرده اي. اکنون به پا خیز و از همه گذشته هاي خود به سوي خدا توبه کن و
زندگی شرافتمندانه خویش را آغاز کن که این مبارك ترین تصمیم تاریخ زندگی تو خواهد بود.
13 تبلیغات استعماري
زن ها جایگاه خاصی در دل مردان دارند و از توان تأثیرگذاري بالایی برخرودارند. استعمارگران از این تأثیرگذاري زن بر جنس
مخالف همواره سوء استفاده ها کرده و با به فساد کشیدن زن و مرد به اهداف شوم سیاسی و اقتصادي خود راه یافته اند. اولین قدمی
که براي نیل به اهداف خود برداشته اند بی حجاب کردن زن ها بوده است که در بسیاري از کشورها به اجرا درآمده است. فرانتس
اولین اقدام ضد فرهنگی که فرانسه در الجزایر صورت داد تلاش براي از بین بردن » : فانون نویسنده روشنفکر معروف می گوید
حجاب بود و در این کار موفق شد و هرچه بدن زن الجزایري را بیشتر عریان کرد چنگال استعمارگر بیشتر به حلقوم الجزایري فرو
1) مستر همفر جاسوس کهنه ) «. رفت اما مجدداً زن الجزایري شخصیت خود را بازیافت و مبارزه علیه مطامع استعمار نیز آغاز گردید
پس از آن که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم » : کار انگلیسی که معتقد بود باید حجاب از زن مسلمان گرفته شود می گوید
باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنها بیفتند تا فساد در میان مسلمانان رواج یابد. و براي پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان
دانشجوي علوم سیاسی از امریکا می « هاجر » 2) خانم ) «. غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند
از آنجایی که قدرت هاي شرق و غرب که حجاب اسلامی زنان را سدي در برابر خود می دانند، همواره علیه حجاب » : گوید
1) جنگ الجزایر فصل ) (3) «. تبلیغات می کنند. زن ها اگر براي خود ارزش قائل نشوند مردهاي سودجو آنها را لگدمال می کنند
3) روزنامه جمهوري اسلامی، شماره 1661 اقبال لاهوري در آگاهی زنان از ) الجزایر بی حجاب ( 2) حکایت کشف حجاب، ص 14
فریب هاي تبلیغاتی استعمار این اشعار را سروده است. اي زافسون فرنگی بی خبر فتنه ها در آستین او نگر از فریب او اگر خواهی
امان اشترانش را زحوض خود بران اگرچه استعمار سعی جدي در برهنگی و جلوه گري زنان دارد، اما زن مسلمان نیز باید هوشیار
باشد که خود را از دام صیادان بین المللی به دور دارد، و البته زن پوشیده پایگاه استعمارگران نمی گردد زیرا در عقیده او پوشش
دینی از اصول مهم عملی اسلام به شمار می رود. البته هستند کسانی که فریب تبلیغات وسوسه انگیز استعمار را خورده اند و با قیافه
صفحه 44 از 61
هاي شهوت آلود صحنه پاك جامعه را محل نمایش جسم گنهکار خویش ساخته اند که امید است قهر با دین خدا را به قهر با
دشمنان اسلام برگردانند. و از تحرکات جنسی بپرهیزند که خیر آنها در اطاعت از خداست.
14 وسوسه هاي شیطانی
شیطان با همه ارزش هاي الهی مخالف و از همه گناهان و زشتی ها استقبال می کند و در این راه از هر ابزار ممکنی بهره می گیرد.
او با بررسی روحیات افراد به القائات عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادي یا اجتماعی آنها می پردازد وهر کسی را با توجه به
روحیاتی که دارد به انحراف و بالاتر به ابزار انحراف خود مبدل می سازد. گناهان کلیدي در نزد شیطاناز اولویت بیشتري برخوردار
است زیرا این نوع زشتی ها سبب اشاعه گناهان می گردد و از هر یک از آنها گناهان فراوانی می روید شیطان دریافته است که
صلاح و فساد زن در صلاح و فساد اجتماع نقش چشمگیري دارد و از طرفی فهمیده است که زن به خودنمائی نزد دیگران علاقه
مند است و این خودنمائی نقش کلیدي در اشاعه گناه و به فساد کشیدن مردان و به ویژه جوانان و بدآموزي دختران نوجوانو دارد و
می تواند به رقابت و حسادت بین زنان بد حجاب نیز دامن بزند. از این رو یکی از القائات این دشمن قسم خورده انسان وسوه بر
خودنمائی و برهنگی زنان و دختران است تا علاوه بر گنهکاري، از آنها ابزار مورد نظر خود را ساخته باشد. زنانی که زمینه بیشتري
براي انحراف و بارش اقائات شیطانی دارند بیشتر مورد توجه و تلاش او قرار می گیرند به گونه اي که آثار غلیظ تلاش هاي شیطان
در نوع قیافه، لباس، نگاه، صحبت و حرکت هاي آنها آشکار است. از آن جایی که انسان ها از فطرت توحیدي برخوردارند از گناه
که دقیقاً بر خلاف فطرت آنهاست استقبال نمی کنند به همین خاطر شیطان به دنبال وسوسه بر گناه، توجیه آن را نیز القاء می کند.
یکی از بهانه هاي القائی شیطان اظهار روشنفکري زن بد حجاب یا بی حجاب است که متأسفانه در پیروان او مؤثر بوده است. بد
حجابی فریب شیطان است. او به اندازه اي زیرکانه در توجیه بی حجابی عمل کرده است که برخی زنان باور کرده اند که چنین
معصیت آشکاري که مورد نهی جدي خداوند قرار گرفته نوعی روشنفکري، تمدن و پیشرفت است. این در حالی است که زنان با
فضیلت، دانشمند و رشد یافته کشور ما که در مسئولیت هاي قابل توجهی قرار گرفته اند جملگی از زنان عفیف و پوشیده اي هستند
که به تعبیر برخی از آنها حجاب دینی خود را با همه دنیا معاوضه نمی کنند. قرآن کریم خودنمائی را یک عمل جاهلانه و مخالف
روشنفکري معرفی کرده است و می فرماید: وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّۀِ الأولَی ( 1) در خانه هاي خود باشید و همانند
دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودنمائی نکنید. بنابراین آیه قرآن، آرایش و خودنمائی زنان عقب گرد به سنت هاي غلط جاهلیت
قبل از اسلام است. اسلام عمل جاهلیت پیشین را از صحنه جامعه زدود و طهارت و متانت و سادگی زن را در جاي آن قرار داد. اما
جاهلیت جدید دوباره به صحنه آمده است و زنان آرایش و خودنمائی را با روش هاي جدیدي به مرحله عمل در آورده اند. این
همان جاهلیتی است که امام صادق (ع) درباره آن فرموده است: ستکون جاهلیه اخري ( 2) جاهلیت دیگري خواهد آمد. سخن با
چنین زنانی این است که اگر بد حجابی و بی حجابی روشنفکري و تمدن می بود هیچ گاه پروردگار علیم و حکیم از آن نهی نمی
کرد. به طور مسلم تمدن در معصیت خدا یافت نمی شود و اطلاق علم و تمدن بر گناه و معصیت جز تحریف و وارونگی واقعیت ها
چیز دیگري نیست که خود خلافی آشکار نزد پروردگار به حساب می آید. اگر کسی کمترین تفکر واقع بینانه اي داشته باشد به
سرعت می یابد که هوسرانی نه تنها روشنفکري و تمدن نیست که قلب را تاریک و عقل را ضعیف می سازد و منشأ آن جز وسوسه
هاي شیطان و نفس اماره چیز دیگري نیست. بی حجابی نتیجه تمدن نیست بلکه ریشه در غرائیز جنسی و ضعف ( 1) سوره احزاب،
2) تفسیر قمی، ج 22 ، ص 153 . باورهاي دینی دارد. و براي همین است که زن غربی رسواترین زن هاست زیرا عریان ترین ) آیه 33
آنهاست. و هیچ عاقلی این برهنگی را تمدن نمی داند و تحصیلات کلاسیک آنها نیز دلیل بر تعالی آنها نمی باشد. دکتر الکسیس
می دانیم که اخذ تصدیق ها و دیپلم ها و حتی قبولی در مدارس » کارل که خود از نوابغ جهان غرب محسوب می شود می گویدك
صفحه 45 از 61
1) برخی به گمان راحتی بیشتر از داشتن پوشش دینی فاصله گرفته اند در حالی که این راحتی ) «. عالی نیز نشانه هوشمندي نیست
سرابی بیش نیست و سخنی پوشش دینی نیز وسوسه اي بیش نمی باشد که شیطان آن را سخت جلوه داده است. زیرا زنی که از
حجاب اسلامی برخوردار نباشد باید به رسیدگی و تنظیمی به مراتب مشکل تر از حجاب مبادرت ورزد و هر لحظه در حفظ زیبائی،
تنظیم موهاي سر و قیافه قابل توجه دیگران تلاش نماید. از طرفی پوشش دینی ساده هیچ سخنی ندارد. بانوانی که به حجاب دینی
تشرف یافته اد اظهار می دارند که ابتدا مشکل به نظر می رسید اما پس از چندي سراب مشکلات حجاب از جلوي ما برطرف
گردید و عادت کردیم و از چادر هم به راحتی استفادهمی کنیم به گونه اي که بدون پوشش دینی و رو گرفتن کمترین آمادگی
براي حضور نزد نامحرم را نداریم. ( 1) راه و رسم زندگی، ص 11 نکته: خانم! شیطان اراده کرده است از وجود زن ابزار انحراف
سازد و تو خود دیده اي که چه ها کرده است. پس مبادا موهاي تو را کمند خود سازد و زیبائی هایت را دام خویش گرداند و با
خودنمائی هایت مردان را به انحراف اندازد که در این کار حسرتی عظیم نهفته است.
15 ملامت دیگران
یکی از ریشه هاي بد حجابی و خودنمائی دختران و زنان ملامت اعضاي خاننواده، فامیل و دوستان است. چه بانوانی که به خاطر
سلامت نفسی که دارند می خواهند از حجاب دینی کامل برخوردار باشند اما راهزنان راه خدا به آنها شبیخون می زنند و زبان به
ملامت می گشاسیند. گاهی ملامت ها از سوي مردان فامیل صورت می گیرد. ریشه اصلی ملامت اکثر این افراد هواهاي نفسانی
آنهاست زیرا با بی حجابی و خودنمائی زنان و دختران بهتر می توانند به لذت هاي نامشروعخود دست یابند. یک بانوي دانشجو از
وقتی با حجاب شدم با مخالفت هاي شدیدي در خانواده روبرو شدم و می دیدم که مخالفت با » : می گوید « خانم ح.ن » تهران
حجاب، بیشتر از جانب آقایان مطرح می شود تا بانوان، و این برایم سؤال بود که چرا با وجودي که این مسئله به خانم ها مربوط می
مرا متوجه این نکته کرد که شاید بیشتري نفع بی حجابی « بهاي یک نگاه » شود آقایان اظهار نظر می کنند. آشنایی با مطالب کتاب
1) البته مردان و جوانان اقام که با ) «. را همین مدعیان آزادي زن می برند که از این راه به لذت هاي نفسانی بیشتري دست می یابند
حجاب دینی مخالفت می کنند هیچ گاه علت مخالفت خود را که برخورداري از لذت هاي جنسی و مخالفت با احکام خداست به
صراحت اعلام نمی کنند و به سخنان ضعیف و بهانه هاي واهی که بیشتر به یک کلاف سردرگم شبیه است می پردازند. جا دارد
که به آنها گفته شود که می دانید با چه حقیقتی مخالفت می کنید؟ شما قبل از آن که با من مخالفت کنید با آیات قرآن که
حجاب را بیان کرده اند به مخالفت برخاسته اید و اگر خود عقیده ندارید به عقیده دیگران احترام گذارید. هر کسی این حق را
دارد که نوع پوشش خود را انتخاب کند و معلوم است که اگر بین احکام خدا و نظر شما دوگانگی وجود داشته باشد حکم خدا را
ترجیح خواهم داد. ضمن این که شما به ریشه مخالفت خود فکر کنید شاید مثل من هدایت شوید. گاهی مخالفت از سوي پدر،
شوهر یا برادر است. اگرچه هیچ کس از مکر نفس و وسوسه هاي شیطان در امان نیست اما غالب مخالفت هاي آنها ناشی از جهل
به فلسفه، آثار، برکات و حقیقت این حکم الهی است که باید با بیان مطالب مفید و ذکر آیات خدا آنها را متقاعد کرد و اگر از
اعتقاد و یا غیرت لازم برخوردار نیستند به آنها گفته شود مایلم چنین پوششی داشته باشم که خداوند آن را واجب کرده است. چه
این که آثار مثبت آن را احساس کرده ام و از مخالفت با احکام خدا هراسناکم. من قبل از آن که فرزند یا همسر و یا خواهر شما
باشم بنده خدا هستم و خداوند تکلیف همه را روشن کرده است و ( 1) آئین بهزیستی، ج 3، ص 232 بازگشت همه ما به سوي
اوست. شما نیز به مخالفت خود بیندیشید کمترین دلیل منطقی بر آن نخواهید یافت. شما چگونه حاضر می شوید که ناموس خود را
ابزار تحریک نامحرمان سازید. بیش از آنچه شما از من خودنمائی و غفلت بخواهید، از شما غیرت، مردانگی، بزرگواري و آگاهی
می خواهم. و اضافه شود چرا به جاي مخالفت، علت پوشیدگی مرا سؤال نمی کنید؟ همان گونه که من علت منطقی مخالفت شما
صفحه 46 از 61
را خواستارم. اگر مخالفین از خانم هاي اقوام و یا دوستان باشند باید علت مخالفت و ملامت آنها را جویا شد. اگر سخنی داشتند به
جواب منطقی آنها که در مواضع متعدد این کتاب هم به آن اشاره شده است بپردازیم و اگر سخنی نداشتند از آنها بخواهیم از طرح
سخنان و مخالفت هاي بی مورد پرهیز کنند. و اضافه کنیم شما هم تسلیم خدا باشید و البته اگر ازخ دا بترسید و قیامت را باور کرده
باشید حجاب شما از پوشیدگی من کمتر نخواهد بود. البته با انتخاب راه خدا برخی دوستان گذشته از انسان جدا خواهند شد و این
وقتی پوشش دینی را » : خود شروع نیل به ارزش هاي الهی و انس با دوستان باتقوا خواهد بود. بانو م.غ دبیر دینی تهران می گوید
مرعات کردم همیشه غیبت و نیش زبان فامیل و افراد نزدیک کلافه ام می کرد. گویا صاحب اختیار من بودند، نگاه هاي حقارت
آمیز آنان مثل تیر شیطان بود ولی به قدرت الهی به هیچ کدام اهمیت ندادم، زیرا از درون نیازم برطرف شده بود و احساس آرامش
و راحتی می کردم، اگرچه باز هم فلسفه حجاب را دقیقاً نمی دانستم ولی به حجاب ارادت خاصی داشتم. دوستا نااهل از من دور
شده و فامیل با من قطع ارتباط کردند، در عوض خداوند در این راه دوستان با حجاب و صادقی را بر سر راهم گذاشت که تا مرز
1) نکته: اي مسافر راه خدا مقاوم باش که راهزنان این راه ضعیفند و شیطان ها خزیده می آیند. وزش سیاه ) «. هدایت کمکم کردند
سخنان ملامتگران را با سپر علم و استقامت پاسخگوي که آنها بر موج جهل و هوس سوارند و تو بر علم و ایمان استواري و خداوند
یار و مددکار مؤمنان است. ( 1) آئین بهزیستی، ج 3، ص 282
16 مدگرائی
مدگرائی روحیه خاصی است که برخی زنان به آن مبتلا می شوند. مدگرا سعی دارد همواره از تازه هاي لباس و آرایش مطلع
گردد و با هر زحمت و قیمتی که هست از آنها بهره گیرد. مدگرائی در جامعه نتیجه غلبه شهوت و تنوع طلبی افراطی است که
فراموشی دین و عقل را به همراه دارد. شهوت لباس، زنان و دختران را به اسارت مد سازان در آورده است. مدسازان پشت پرده که
با تحقیقات وسیع و روانشناسی لازم به ارائه مدهاي جدید می پردازند به گونه اي به طراحی مدل هاي کفش، لباس و قیافه زنان می
پردازند که پوچی، اسارت، مصرف و تحرك آمیزي آنها هت اغفال جوانان و جو غفلت در جامعه مورد توجه و بلکه از ارکان
نوآوري هاي آنها باشد. سخن با چنین زنانی این است که غالب مدهاي ساخته غرب نظیر لباس هاي تنگ با اصول اخلاقی و
بهداشتی مغایرت دارند چه این که لباس هاي تنگ مانع جریان صحیح خون و تنفس پوستی می گردند وانگهی اگر زندگی آدمی
به ولگردي در خیابان ها، بررسی مدها، تازه هاي لباس و امثال آن بگذرد پس مسئولیت انسانی، آرمان هاي الهی، سعادت اخروي
و بسیاري از حقایق و ارزش هاي الهی و خلاصه هدف آفرینش آدمی و جهان پس از مرگ چه خواهد شد؟ زنان غربی این
زندگی را طی کردند و نتیجه آن چیزي جز سقوط آنها نبود. تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان
آدمیت
17 ضعف غیرت
ضعف غیرت سرپرست خانواده در گرایش به بی حجابی و سستی حیا و عفت زنان و دختران او نقشی بسزا دارد. این روحیه منفی
گاهی سبب می گردد با برخی توجیهات نفسانی بر بی حجابی و جلوه گري ناموس خود اصرار ورزد و چه بسا به آنجا رسد که به
نمایش زیبائی ها و لباس هاي فاخر و زینت هاي گرانبهاي او بر دیگران فخر کند. چنین کسی است که به دست خود ناموس
خویش را به قربانگاه می فرستد. سخن با خانواده او این است که از کمتري همراهی با وي پرهیز کنند که مرز اطاعت از پدر و
همسر عدم مخالفت او با احکام الهی است، و توصیه به چنین سرپرستی این است که در عمل خود بیندیش و از خداوند هراس
داشته باش و ناموس خود را به ابزار تحریک نامحرمان مبدل نکن که عاقبتی ناگوار به همراه دارد. انحصاري ترین برخورداري هاي
صفحه 47 از 61
مرد مربوط به همسر اوست که به معرض مشاهده گذاردن او با حیثیت و مردانگی او در تضاد است.
18 عملکرد دستگاه هاي ذیربط
عملکرد، سخنان و برخوردهاي مسئولین از بالاترین تأثیرات روانی و اجتماعی برخوردار است. اگرچه خانم هایی که حجاب شرعی
را مراعات نمی کنند در قوانین حکومت اسلامی مجرم و داراي کیفر می بشاند اما تصویب صریح، جامع و متقن قوانین پوشش دینی
که از ضروریات دین اسلام به شمار می رود از جمله اموري است که جاي خالی آن احساس می شود. و چه امري از تصویب
ضروریات اسلام مهمتر که باید به آن پرداخته شود. دستگاه اجرائی نیز فراز و نشیب هاي فراوانی را در ارتباط با پوشش دینی طی
کرده و سال هاي زیادي را با بی تفاوتی گذرانده است. امید است شوراي انقلاب فرهنگی که از جایگاهی استوار برخوردار شده
است با انجام کارهاي تخصصی و تحقیقات واقع بینانه و برنامه ریزي هاي منسجم و مداوم فرهنگی و اجرائی وظیفه مهم خود را ایفا
نماید. و دستگاه قضائی کشور نیز به وظایف خود در برابر کسانی که حاضر نیستند عَلَم عصیان بر زمین گذارند عمل نمایند که افت
حجاب در دهه دوم و سوم بعد از انقلاب تأسف بار بوده است. یکی از مسائلی که باید به آن پرداخته شود پوشش مشخص
جهانگردان خارجی است که برخی از آنها به هدف بدآموزي با قیافه هاي حساب شده و لباس هاي خاصی در کشور اسلامی ما
حضور می یابند که آثار منفی آنها بر کسی پوشیده نیست. وظیفه مهم دیگر نظارت لازم بر مؤسسات تولیدي است که بسیاري از
آنها به مراکز مدسازي و دوخت لباس هاي مبتذل مبدل شده اند. آنها آزادانه و به دور از هر نظارتی به دوخت مانتوها، کاپشن ها و
دیگر لباس هاي غیر شرعی مبادرت می ورزند و موقعیت لباس را به گونه اي کرده اند که اگر کسی بخواهد مانتو یا شلوار ساده و
در خور شأنی خریداري کند موفق نخواهد شد. از این رو برخی از بد حجابی هاي دختران و زنان ناشی از لباس هاي تحمیلی
مانتوسراهاي سودجوئی است که به فرهنگ بد حجابی و شهوترانی دامن می زنند، و نظارت جدي دستگاه هاي ذیربط بر آنها به
یکی از آرزوهاي کهنه جامعه اسلامی مبدل شده است. لباس هاي دیگر به ویژه بچه ها و نوجوانان نیز از اثار و علائم غربی مصون
نمانده است. لباس از جمله اموري بوده است که بیش از هر چیز دیگر مورد تاخت و تاز دشمنان اسلام و سرمایه داران سودجوي
بدفرهنگ قرار گرفته است. نظارت ضروري دیگر کنترل بازیگران فیلم هاي تلویزیونی و سینمائی است تا سیماي جمهوري اسلامی
را وسیله ترویج مدهاي جدید خود نسازند. که ناگزیر از تأثیر منفی اخلاقی و اجتماعی آن خواهیم بود.
19 خانواده
خانواده هایی که از تعالیم دینی فاصله می گیرند به یک فرهنگ برزخی بین اسلام و خواسته هاي نفسانی خود می رسند. بسیاري از
عقاید آنها رنگ مذهبی و دینی ندارد. اینان همان کسانی هستند که دین را لقلقه زبان ساخته و با کمترین سختی یا تضاد با
تمایلاتشان به راحتی از دین خدا چشم پوشی می کنند. یکی از مسائل مهم اجتماعی که از ابعاد معنوي مبارزه با نفس برخوردار
است پوشش دینی است که در خانواده هاي شبه مذهبی از جایگاه مناسبی برخوردارنیست و فرزندان آنها نیز به فرهنگ تسامح به
دین که از ره آوردهاي تربیتی والدین است خو می گیرند و در نتیجه زاد و ولد آنها نیز نسخه هاي تکراري آنها خواهد بود. یعنی
آنها نیز فرهنگ بی اعتنائی به احکام دینی را دنبال می کنند. بخشی از بد حجاب هاي جامعه منسوب به این خانواده ها و والدین
شبه مذهبی است که از غیرت دینی تهی مانده اند. خوشا به حال دختري که از مادري عفیف و پوشیده برخوردار است که روحیه
چنین مادري بهترین زمینه حجاب او خواهد بود. نکته: اي که احکام خدا را نادیده انگاشته اي! از خود بیرون شو و در فضاي دل
انگیز دیانت درآي تا نسیم بهاري آن جانت را نوازش دهد و عسل شیرین ارزش هاي دین کامت را گوارا سازد. آن گاه چشمانت
باز شود و زیبائی هاي حقیقی را مشاهده کنی، لطافت هاي دین را لمس نمائی و به دور از اضطراب ها، دلهره ها و نگرانی هاي
صفحه 48 از 61
گذشته در آغوش دین آرام گیري و به حجاب اسلامی سر سپاري.
20 تقلید
یکی دیگر از ریشه هاي خودنمائی و بی حجابی زنان، تقلید ناموجه از زنان و دخترانی است که بنابر یکی از ریشه هاي بی حجابی،
تقواي جنسی را ترك کرده اند. علل چنین تقلیدي: جهل، ساده لوحی، همرنگی با دوستان، چشم و همچشمی و فریب خوردگی از
سخنان خانم هاي بی تقوایی است که در لباس دوست، همسایه، اقوام، همکلاسی و امثال آن به انحراف او همت می گمارند. سخن
با چنین مقلدهایی این است که تقلید در معصیت بنابر هر یک از موارد ناموجهی که ذکر شد از بدترین نوع تقلید است زیرا اصل
تقلید از کسانی که واجد شرایط الگوي انسان نیستند بلکه از جهت فکري یا اخلاقی آفتمندند، خود یک عمل جاهلانه است که
تقلید از گناه آنها بر قبح و زشتی آن می افزاید. زن بی حجاب گلی پر پر شده است و کمترین ارزش تقلیدي ندارد. خلق را
تقلیدشان بر باد داد اي دو صد لعنت بر این تقلید باد این تقلید همان دنباله روي کورکورانه اي است که بدون کمترین تفکر،
عاقبت اندیشی، بررسی ماهیت عمل و آثار و تبعات و احکامشرعی آن مورد توجه قرار می گیرد. انسان زمانی سهمی از موجودیت
انسانی دارد که بیندیشد و بر اساس مصالح واقع بینانه و منافع همه انبه خود تصمیم بگیرد. و تنها با تفکر، اعتماد به نفس، مصلحت
اندیشی، استقلال در عمل و رازش قائل شدن بر خویش است که می توان از بیماري رهایی یافت. نکته: زنی که حاضر به اندیشه در
مصالح دینی و دنیوي خود نباشد به زودي در زندگی مصرفی، تکراري و بی روح خود غروب می کند.
فصل نهم: