گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد هشتم
فصل نهم: آثار بی حجابی







اشاره
حجاب دینی، زن را تجلی گاه ارزش ها می سازد.
آثار بی حجابی (جلوه گري)
اشاره
حضور جاذبه دار جنس زن در جامعه از آثار اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و آخرتی مختلفی برخوردار است که آنها را مورد بحث
قرار خواهیم داد.
1 عقده مند کردن مردان
عقده مند شدن مردان و جوانان از جمله آثار سوء روانیِ جلوه گري زنان است. از دیدگاه علم روانشناسی تا هنگامی که انسان چیز
مورد علاقه خود را نبیند به آن میل پیدا نمی کند و در نتیجه تعادل روانی او حفظ می شود. و گر ببیند و به آن دست یابد هم چنان
تعادل روانی او حفظ خواهد شد. اما اگر ببیند و میل او تحریک شود و به آن دست نیابد درون او ملتهب و ناآرام می گردد و در
صورت تکرار به عقده روانی تبدیل می شود. حال اگر خواستن او در ارتباط با جنس مخالف باشد و به طور مکرر شاهد جاذبه
هاي زنان قرار گیرد شعله تمایلات جنسی بیشتري از درون جانش زبانه می کشد و با توجه به ناکامی هاي مکرري که به او دست
می دهد عقده دار می شود. نکته: اي به زیب و زینت خود مشغول و از نگاه نامحرمان مشعوف! تو را چه شده است که دل مردان را
البوم مناظر شهوت انگیز خویش ساخته اي و زیبائی هاي خود را در صفحات جان جوانان به تصویر کشیده اي؟ هیچ اندیشیده اي
صفحه 49 از 61
که عقده مند کردن مردان ظلمی بزرگ و پنهانی است که از دید خداي قهار مخفی نمی ماند!
2 سقوط شخصیت
حجاب قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطري، زن را از هویت او خارج می سازد و خروج از هویت انسانی همان سقوط از
جایگاه بلند ارزشی اوست. هر قدر که زن در خودآرائی هاي خویش فرو رود از تزئین روح الهی خود فرو می غلطد و ادامه آن به
ختم ارزش هاي او منتهی می شود که تلخ ترین نتیجه حرکت شهوانی او خواهد بود. بی حجابی کلید تخریب ارزش هاي زن است
چرا که حجاب دینی دژ مستحکمی است که تخرب آن انهدام ارزش هاي زن را به همراه دارد. از همین روست که زنان بی تقوا در
برابر کمترین مشکل و گاهی گرفتن تخفیفی ناچیز از فروشندگان، به نمایاندن اسرار زیبائی ها و زینت هاي خود می پردازند که به
طور مسلم ارسال تصویر و هیجانات جنسی به قلب نامحرمان کاهش جدي ارزش زن را به دنبال دارد. نکته: خواهرم! بی حجابی
فرهنگ کسانی است که در پس کوه هاي هوس غروب کرده اند و چه غروب غم انگیزي! پس تو پوشش دینی را برگزین تا در
حجاب هاي تاریک نفس غروب نکنی.
3 تززل خانواده ها
یکی از آثار زیانبار جلوه گري زنان تزلزل بنیان خانواده هاست. کشاندن مسائل جنسی از محیط خانواده به جامعه یک ظلم فاحش
و غیر قابل جبران اجتماعی است که خانواده ها را متزلزل می سازد و البته این غیر از تزلزلی است که در عفت زن بوجود می آید و
زمینه گناهان دیگر و از هم پاشیدگی بنیان خانواده او می شود. توضیح بیشتر در بحث تحکیم خانواده در فصل فلسفه حجاب بیان
گردید. نکته: خانم! همسرگرائی از اصول اخلاقی اسلام است. پس مبادا زیبائی هاي خود را طعمهچشم هاي گرسنه سازي که جلوه
گري انحصار به شوهر را مخدوش می سازد.
4 بلوغ زودرس جنسی جوانان
هنگامی که خانم ها با جلوه گري در برابر نوجوانان ظاهر شوند، درون آنها تحریک می شود و زودتر از زمان طبیعی به مرحله بلوغ
می رسند. این گونه بالغ شدن نوجوانان پسر همانند رسیدن میوه نارسی مثل موز است که به تدریج و در شرایط طبیعی به طعم و
رنگ نرسیده باشد، بلکه با حرارت بیش از حد در زمان کوتاه تر از زمان لازم و معمول برسد. به طور مسلم چنین موزي که گاهی
آثار سوختگی بر آن آشکار است از یک سري کاستی ها و نواقصی برخوردار است و نوجوانانی هم که زودتر به بلوغ می رسند
بلوغ نارس و زودرس آنها سبب بروز اختلال در وجود آنها می گردد و عامل این ضایعه زنان و دختران خودنما هستند. نکته: خانم!
خوب بیندیش که روزي طراوت جوانی با وجودت وداع می گوید و کبوتر زیبائی از آشیانه ات پر می شکد و چروك هاي
ناخوانده بر چهره ات می نشیند. پس چگونه کوتاه زمان جوانی را عرصه تحرکات جنسی خویش ساخته اي؟ بیدار شو که جلوه
گري شهوت مردان را بیدار و نوجوانان معصوم را به بلوغ زودرس جنسی می رساند!
5 تکذیب آیات الهی
قرآن کریم می فرماید: ثم عاقبه الذین اساؤوا السوءا ان کذبوا بایات الله سپس عاقبت کسانی که به گناه آلوده شدند این بود که
آیات قرآن را تکذیب کردند. زنان بی حجابی که به معصیت کبیره خودنمائی و ترك حجاب شرعی گرفتار شده اند و همواره با
علاقه به این عمل ناشایسته ادامه می دهند به جائی خواهند رسید که حجاب دینی را برخلاف میل و خوش گذرانی خود دانسته و
صفحه 50 از 61
آیات قرآنی حجاب را نادیده می انگارند، و د نهایت آیات الهی حجاب را تکذیب می کنند. وقتی انسان مدتی به آیات الهی پشت
پا زد، زمینه تکذیب آنها در او فراهم می شود. زنی که از تذکر به حجاب اخم می کند و با بی توجهی از آن می گذرد و آیات
حجاب را سنگین و غیر قابل قبول می پندارد به تکذیب آیات الهی رسیده است.
6 احساس پوچی
برخی دختران و زنان جوان، جلوه گري و جلب توجه دیگران را به عنوان یکی از مسائل اخلاقی زندگی خود پذیرفته اند، به گونه
اي که به نگاه دیگران معتاد شده اند. اما زمانی نخواهد گذشت که جوانی و زیبائی انها به تدریج کاهش می یابد و جاذبه هاي
زنانگی آنها در پس اثار بزرگسالی غروب می کند و توجه و نگاه دیگران قطع خواهد گردید. در این جاست که چنی نزنانی خود
را تنها و غریب احساس می کنند و وجود خود را بی ارزش و چوپ تلقی می کنند. و این سرنوشت هر زنی است که خودنمائی را
به عنوان یکی از نیازهاي کاذب اخلاقی خود مورد توجه قرار داده است.
7 ایجاد غفلت
زنانی که با جلوه گري و پوشش ناقص با آفتمندي در ویترین جامعه حضور پیدا می کنند توجه مردان ب ویژه جوانان را به زیبائی
ها و ویژگی هاي زنانه خود جلب می کنند و طبیعی است که جلب نظر آنها که توأم با تحرکات جنسی صورت می پذیرد یاد خدا
را از دل مردان بیرون می کند و یاد شهوات و منظره هاي جسنی و شهوت انگیز را در دل آنها زنده یم سازد. بدون شک این غفلت
مردان از گرد و غبار هوس هایی است که زنان بی تقوا در جامعه به راه می اندازند. حال چگونه زنی به خود اجازه می دهد که از
ویژگی هاي زنانه خود سوء استفاده کند و چراغ یاد خدا را در خانه دل مردان و جوانان خاموش سازد، مسئولیتی است که خود
جوابگوي آن خواهد بود. نکته: حقیقت سرائی است آراسته هوا و هوس گرد برخاسته ببینی که هر جا که برخاست گر نبیند نظر
گرچه بیناست مرد
8 عقاب آخرت
از جمله اثار جلوه گري و بی حجابی زنان کیفر آخرتی است. زیرا حجاب هاي ناقص یا آشکار کردن آرایش و زینت ها در نزد
نامحرم و جلوه گري با لباس هاي زناك، تنگ، مدل هاي مخصوص و یا رنگ هاي مهیج و جالب توه نامحرم از جمله گناهان
کبیره اي است که بر آن وعده عذاب داده شده است. چه این که بی حجابی نمود بارزي از گناهان جنسی است که به بسیاري از
گناهان دیگر دامن می زند. پیامبر اکرم (ص) فرموده است: زنی که با موهایش بر جهنم آویزان است کسی است که موهاي خود را
آتش از او زبانه می کشید زیرا خود را براي مردم » از نامحرم نمی پوشاند. ( 1) رسول خدا (ص) فرمود: (در معراج) زنی را دیدم که
2) و در حدیث دیگري فرموده است: دو گروه از اهل آتشند که من آنها را ندیدم: گروهی که تازیانه هایی ) .« آرایش می کرد
همانند دم گاو دارند و به انسان ها می زنند و زنانی که در عین پوشیدگی برهنه اند (لباس هاي نازك یا تنگ و بدن نما می
پوشند) هوسباز و دلفریبند. موهاي آنها همانند کوهان شتر جلوه گر است. اینها وارد بهشت نمی شوند و بی آن را هم استشمام نمی
کنند. اگرچه بوي آن از مسیر بسیار دور استشمام می شود. ( 3) امام باقر (ع) فرمود: گفتگو (مهیج) با زنان از کمینگاه هاي شیطان
( است. ( 4) و در حدیث دیگري فرمود: براي زن جایز نیست که لباس هاي خود را به هنگام خروج از منزل خوشبو کند. ( 5
خوشبوئی زن براي غیر شوهر به اندازه اي مذموم است که سبب نوعی حَدَث در وجود زن می گردد که تنها با انجام غسل آلودگی
آن رفع می گردد. امام صادق (ع) فرمود: ایّما امرأه تطیبت لغیر زوجها لم تقبل الله منها صلوه حتی تغتسل من طیبها کغسلها من
صفحه 51 از 61
، 4) وسائل الشیعه، ج 14 ) 3) همان منبع، ج 14 ، ص 114 ) 1680 ، 2) صحیح مسلم، ج 3 ) 1) وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 156 ) ( جنابتها ( 6
6) وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 113 هر زنی که براي غیر شوهرش خود را خوشبو کند، ) 5) وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 273 ) ص 155
خداوند نمازش را نمی پذیرد تا از خوشبوئی خود غسل کند... البته مراد از عدم قبولی نماز کاهش ارزش آن است و فقها به
استحباب چنین غسلی فتوا داده اند.( 1) از این دو روایت و روایات دیگر و فتواي فقها معلوم می گردد چه اندازه خوشبوئی زن در
جامعه، محیط کار و مهمانی ها براي مردان نامحرم کدورت روحی ایجاد می کند و ارزش عبادات او را کاهش می دهد که براي
رفع چنین آثار سوئی باید غسل کند. و این اسلام عزیز سات که به بیاه چنین ظرافت هایی پرداخته است که زنان مسلمان را از جلب
توجه مردان حفظ نماید تا از آثار نامطلوب روحی و کیفر آخرتی آن در امان مانند. نکته: خانم! ارزش تو بالاتر از آن است که
وجود خود را چراگاه چشم هاي گرسنه سازي، و آخرت را به پاي هوس هاي زودگذر ریزي. از خدا بترس که آتش آخرت از
آتش دنیا سوزان تر و شعله هاي آن از شعله هاي شهوت فروزان تر است. ( 1) رساله، غسل هاي مستحبی
9 بدآموزي
اصولًا فرزندان هر جامعه اي حرکات خود را از بزرگترها می آموزند. از آن جایی که حرکت هاي دختر بچه ها بر اساس تقلید از
بزرگترهاست و زمانی درباره اعمال خود فکر می کنند که به بسیاري از مسائل اخلاقی عادت کرده اند، اگر زنان و دختران به
تکلیف رسیده از شرم و حیا و تقواي در پوشش موي سر، بدن و زینت ها به دور باشند الگوي بدي براي فرزندان جامعه خواهند
بود. نکته: خواهرم! جامعه گلستان همیشه بهاري است که هر روز غنچه هایش شکفته می شوند و شکوفه هایش به بار می نشینند و
بزرگترها چون باغبانی هستند که رفتارشان در سلامت و آفتمندي آنها نقشی بسزا دارد. پس آن گونه رفتار کن که این گلستان
آفت نگیرد، بلکه به گونه اي باش که کبوتران سفید ارزش ها در آن آشیانه گیرند. آن گاه است که شبنم عفاف بر گلبرگ شگوفه
ها می نشیند و برگ هاي سبز زیباي حجاب شکوفه ها را در بر می گیرند و چه زیباست که گل ها رو بگیرند.
فصل دهم: