گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد هشتم
فصل دهم: روش هاي ترویج حجاب
اشاره







فرشته هاي حجاب طلایه داران پاکی و نجابتند.
عوامل و روش هاي ترویج پوشش دینی
اشاره
همان گونه که در مباحث گذشته اشاره شد پوشش دینی یک فرهنگ است و از همین رو تحقق آن نیازمند حرکت هاي فرهنگی
سازنده اي است که آنها را مورد تحلیل قرار می دهیم:
1 تشویق
تشویق همواره به عنوان یک اصل مهم در جهت تربیت آدمی مورد استفاده قرار می گرفته است. یکی از جهات ذکر نعمت هاي
بهشتی در آیات و روایات، بعد تشویقی آن می باشد که تأثیر بسزایی در گرایش مردم به احام دین و پرهیز از گناهان دارد. تشویق
سخن یا عملی است که به انسان شوق و رغبت و دلگرمی داده و عمل او را مورد ستایش قرار می دهد. برخی تشویق ها به صورت
صفحه 52 از 61
نقد و عملی صورت می گیرد که اغلب هب خاطر موقعیت هاي به دست امده می باشد و گاهی به صورت وعده انجام می پذیرد تا
در صورت موفقیت، عملی گردد. ماهیت تشویق ها مختلف است و می تواند بار عاطفی، مالی، تشریفاتی، شغلی، سیاسی، علمی و
امثال آن داشته باشد که تمام این موارد می توانند در ترویج فرهنگ حجاب مورد ساتفاده قرار گیرند. مثلًا سرپرست خانواده اي به
همسر یا دخترش اظهار کند که در صورت رعایت پوشش دینیم حبت تو در دل من بیشتر خواهد شد. یا معلمی به محصلین خود
وعده نمره انضباطی بیشتري بدهد یا مدیري مساعدت هاي مورد نیاز نیروهاي خود ارائه نماید. البته تشویق هاي مالی باید منطبق با
خواست تشویق شونده و نیازهاي منطقی و شرعی زندگی او باشد. و اگر فردي نیازمند نوعی تشویق نباشد به نوعی دیگري مورد
تشویق قرار گیرد. مثلًا یک تقدیرنامه که همراه با قابی زیبا به یک بانوي نمونه در پوشش دینی داده شود اثري به مراتب قوي تر از
اعطاي برخی جوائز مادي دارد که پس از مدتی به مصرف رسیده یا کهنه می گردد. با اعطاي یک جلد قرآن نفیس یا مفاتیح
الجنان، نهج البلاغه و امثال آن که در صفحه اولین آن تقدیر از پوشش دینی تشویق شونده شده باشد و با مهر برترین مقام مسئول
دانشگاه، مدرسه، اداره، بیمارستان و هر محیط کاري دولتی یا شخصی مزین شده باشد از تأثیر مستمري برخوردار خواهد بود. نصب
چنین قابید ر اتاق کار یا منزل، یک مدال افخار براي او به حساب می آید زیرا این مدال پیروزي زن در جهاد اکبر است که بر همه
جوائزي که در ارتباط با امور ورزشی، تخصصی، هنري و امثال آن داده می شود برتري دارد. تقدیرنامه را می توان در یک تذهیب
نفیس با ذکر نام خدا و آیه یا روایتی درباره حجاب و اشاره اي درباره جایگاه ارزشی آن تنظیم کرد و با تقدیر از شخصیت فرد
مورد نظر همراه با اسم و عکس او همراه گردد و چنانچه عکس تقدیرنامه از حضور پوشیده در یکی از صحنه هاي اجتماعی و
شغلی تهیه شده باشد مناسب تر است. حضور رئیس، مدیر و مسئول یک نهاد علمی یا محیط کاري در اتاق یا کلاس خانم نمونه
حجاب و اهداي کتاب یا قاب یادبودي که به ویژگی هاي آن اشاره رفت می تواند به ترویج فرهنگ حجاب کمک کند. این
حرکت باید با حضور برخی مسئولین و نیروهاي دیگر صورت پذیرد و خبر آن نیز در محیط کار به اطلاع همگان برسد. معرفی
بانوي نمونه در پوشش اسلامی بر روي یک پوستر یا تابلوي بزرگ که مورد توجه همگان است از جمله تشویق هاي فرشته هاي
حجاب به شمار می رود. اگر تشویق نامه به مهر چند نهاد فرهنگی مزین شده باشد از تأثیر و اعتبار بیشتري برخوردار است.
حضورروحانیت در چنین جلسات فرهنگی بر ارزش و اهمیت کار می افزاید. وقتی در دوران قبل از انقلاب اسلامی یک دختر بی
حجاب مبتذل به عنوان دختر نمونه سال برگزیده می شد و الگوي دیگران قرار می گرفت چرا در نظام اسلامی که در پی تحقق
ارزش هاي ا لهی است فرشته هاي نمونه حجاب دینی مورد توجه قرار نگیرند و به عنوان یک فرد موفق و صاحب ارزش در رسانه
هاي جمعی مطرح نباشند. این حرکت ها جامعه را به سمت و سوي فرهنگ فاطمی نزدیک می سازد. البته تشویق ها به محدوده
ادارات و نهادها منحصر نمی شود بلکه محیط خانواده و هر نقطه اي از جامعه می تواند محل تشویق راهیان عفاف باشد. احترام لازم
و محسوس به بانوان با حیاي جامعه که از پوشش دینی برخوردارند می تواند از سوي عموم مردم از کسبه، مسئولین ادارات دولتی و
خصوصی، رانندگان وسائل نقلیه و هر کس دیگر به تناسب موقعیت هایی که دارند مورد توجه قرار گیرد. و معلوم است که چنین
احترامی که به خاطر بزرگداشت احکام الهی و الگوي زنان عالم حضرت صدیق طاهره (ع) صورت می گیرد از ارزشی بزرگ
برخوردار است و از غیرتمندي و علاقه به پاکی ها سرچشمه می گیرد. زن هاي بد حجاب باید کاملًا احساس کنند که مسئولین
فروشگاه ها، رانندگان و همه کسانی که به خدمت مردم اشتغال دارند تنها به امور مادي نمی اندیشند بلکه ارزش هاي اسلامی به
ویژه تقواي جنسی، پاکی، عفاف، وقار، متانت و حیاي زنان را در درجه بالایی از اهمیت قرار می دهند و رازق خود را خداي
رحمان می دانند. تشویق متقابل از جمله تشویق هایی است که می تواند در بین خانم ها به طور گسترده اي رایج گردد. باید صفا،
تعاون، همکاري، وحدت و دوستی بین زنان با حجاب به طور کامل در جامعه رسمیت و عینیت یابد که کمترین آنها سلام کردن به
هنگام رسیدن و گذر کردن بر یکدیگر است. وحدت و صمیمت فرشته هاي حجاب، روح آنها را تقویت می کند و زمینه جذب
صفحه 53 از 61
دیگران را پدید می آورد. امید و استدعاي فراوان دارم که خواهران با تقواي جامعه که به توفیق بزرگ پوشش دینی بار یافته اند
وحدت و تعاون و همدلی را وجهه همت خویش قرار دهند و با صبر و بردباري و استمرار خستگی ناپذیر آن را به یک سنت رایج
در آورند که خداوند یار و مددکار آنهاست. گروه هاي اجتماعی و صنفی جامعه که با یکدیگر نقطه مشترك دارند با نوعی
صمیمیت و احترام با یکدیگر برخورد می کنند. زنان پوشیده نیز که وجه مشترك مهمی مثل پوشش دینی دارند به اجراي چنین
سنتی سزاوارترند. امید است این سنت الهی در همه جا و به هر شکل ممکن و با نهایت همت در بین راهروان عفاف تبلور یابد.
نکته: اي جامه دین پوشیده! نیک بدان که فرشته هاي حجاب با تو همراه و هم هدفند. به چیزي عشق می ورزند که تو عشق می
ورزي و از چیزي می نالند که تو می نالی. حال که عشق و ناله اي مشترك دارید چرا تنها و سرد! چرا خشک و بیگانه! اي ستاره
هاي کهکشان عفاف! آشناتر، گرم تر، شکفته تر و دلسوزتر، که شما در یک قافله و با یک قافله سالارید، همه در کاروان زهرا و
سربازان آشناي فاطمه اید که با پوشش اسلامی شناخته می شوید.
2 فعالیت هاي علمی، فرهنگی، هنري
عامل دیگر ترویج فرهنگ حجاب دینی فعالیت هاي گسترده علمی، فرهنگی و هنري مربوط به حجاب در تمام سطوح فکري جامعه
است. ارائه پوستر، نشریه و به ویژه کتاب هاي مفید به آحاد جامعه از دختر و پسر و زن و مرد می تواند سبب ارتقاء سطح آگاهی
آنها در این زمینه گردد. البته باید از نوشته هایی استفاده شود که علاوه بر جنبه هاي علمی و نظري به تحقق عملی پوشش اسلامی
پرداخته باشند. میزگرد، شعر، ادبیات، فراخوانی مقالات، تعیین موضوع حجاب براي انشاء، هنرهاي تصویري، مسابقات فرهنگی و
امثال آن نیز آثار مثبتی به همراه دارند. مسابقات می توانند به صورت فراخوانی مقالات و انتخاب مقالات برتر یا تصاویر، نمایشنامه،
قصه، شعر، و دیگر هنرهاي مربوط به حجاب اسلامی باشد. طرح سؤالات مربوط به پوشش دینی که به شیوه معمول صورت می
گیرد یکی دیگر از روش هاي مسابقات فرهنگی می باشد. اما کنفرانس هاي پر هزینه اي که براي تعداد محدودي از بانوانن که
خود از حجاب اسلامی برخوردارند تأثیر قابل توجهی ندارد. ارائه برنامه ها و فیلم هاي مفید و آموزشی مستمر به ویژه از سوي
تلویزیون اثري فراگیر دارد. رعایت کامل پوشش دینی بانوانی که در فیلم هاي سینمائی و تلویزیونی ایفاي نقش می کنند و یا با هر
مسئولیتی بر صفحه تلویزیون ظاهر می گردند و یا عکس آنها بر صفحات مطبوعات به چاپ می رسد آثار مثبتی دارد همان گونه
که پوشش غیر شرعی آنها آثار زیانبار گسترده اي بر فرهنگ جامعه می گذارد. اساساً حضور زنان پوشیده در صحنه هاي مختلف
جامعه که خود ارائه الگو و تجسم عینی پوشش اسلامی هستند آثار مثبت چشمگیري در همگانی کردن فرهنگ حجاب اسلامی در
جامعه دارد. به همین منظور مصاحبه رسانه هاي گروهی با بانوانی که از حجاب برتر برخوردارند و از یک ویژگی خاص هنري،
علمی، مسئولیت هاي اجتماعی و دولتی قابل توجه برخوردارند می تواند در گسترش فرهنگ حجاب مؤثر باشد. سخنرانی بانوان
فاضل در جمع زنان و محصلین دبیرستان ها و دانشجویان نیز برکاتی را به همراه دارد. جایگزینی تصاویر زنان و دختربچه هاي با
حجاب به جاي تصاویر دیگر در محیط هاي مختلف دولتی یا تجاري و خدماتی یک حرکت فرهنگی به شمار می رود. حضور
دختربچه هایی که چادر مشکی در جامعه به سر دارند از ملاحت و زیبائی خاصی برخوردار است به گونه اي که زنان و دختران بی
حجاب را متذکر و شرمنده می سازد و امید است پیروان فاطمه (ع) از تجه جدي به حجاب فرزندانشان دریغ نورزند. ارائه آیات،
روایات و کلمات حکمت آمیز و تصاویر الهام بخش حجاب در محیط هاي عمومی، تابلوهاي شهر و هر محیط مناسب دیگر نظیر
پشت دفترهاي مورد استفاده دانش آموزان حرکتی دیگر در راستاي تقویت این فرهنگ خواهد بود. طرح برنامه اي مستمر با عنوان
در رادیو و تلویزیون، مجلات که به بررسی و آموزش حجاب پرداخته و از آیات، روایات، اشعار، کلمات نغز و « در آئینه حجاب »
حکمت آمیز مربوط به پوشش دینی استفاده کند وصاحب نظران به ویژه خانم ها در آن حضور چشمگیري داشته باشند از جمله
صفحه 54 از 61
حرکت هاي علمی، هنري مثبت به حساب می آید. سزاوار است روزي به عنوان روز حجاب اسلامی معین گردد تا در پرتو آن به
حرکت هاي متناسب پرداخته شود. و مناسب ترین روز، روز 22 تیرماه است که مردم در دفاع از حجاب اسلامی در مسجد
گوهرشاد مشهد توسط عمّال رضاشاه به شهادت رسیدند.
3 ترویج فرهنگ غیرت
بدون تردید خانم ها با هر تفکر و عقیده اي که باشند نظر و سلقیه همسر خود را در انتخاب هاي خویش مورد توجه قرار می دهند
که از جمله آنها انتخاب لباس و وضع ظاهري است که با آن در جامعه حاضر می شوند. از این رو غیرتمندي یا عدم غیرت مردان
در نوع پوشش و رو گرفتن زنان و دختران آنها از نامحرم و یا بد حجابی و بی حجابی آنها نقشی بسزا دارد. چه زنانی که با انتخاب
هاي سرپرست خود به شقاوت یا سعادت بار می یابند. با توجه به این واقعیت، ترویج فرهنگ غیرت در بین مردان می تواند به
ترویج و تحقق پوشش دینی در جامعه کمک نماید. زیرا اگر روح غیرت در مردي دمیده شود هرگزا اجازه نمی دهد زن یا دخترش
با بد حجابی یا برهنگی خود کمترین تحریکی در دل نامحرم داشته باشند و البته خداوند چنین مردانی را بسیار دوست دارد و از
آنها خواسته است خانواده خود را از عذاب آخرت درامان دارند. قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَ کُمْ وَأَهْلِیکُمْ
نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ( 1) اي کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی که هیزمش از مردم و
سنگ خار است حفظ کنید. پیامبر اکرم (ص) فرموده است: خداوند بینی هر یک از مؤمنین را که غیرت نمی ورزد به خاك می
مالد.ت ت و در حدیث دیگري فرموده: غیرت از ایمان است. ( 3) غیرت یکی از صفات خداوند است که با سرشت مردان خدا
3) وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 109 است. چنین صفتی است که ) 2) وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 109 ) آمیخته ( 1) سوره تحریم، آیه 6
زنان را از فساد و ابتذال بی حجابی و خودنمائی صیانت می کند. نکته: اي عزیز که خدایت به سرپرستی خانواده ات برگزید! غیرت
و مردانگی را پیشه خود ساز تا به گروه مردان راه یابی و نیک بدان که پوشیدگی زنان تبلور غیرت مردان آنهاست. پس با فتوت و
مردانگی پاسدار حجاب ناموس خویش باش آن گونه که غیرت تو را احساس کنند که صادق آل محمد فرمود: خداون غیور است
و مردان غیرتمند را دوست دارد. ( 1) خدایت توفیق دهد.
4 نظارت لازم بر رسانه هاي جمعی
رسانه ها و به ویژه صدا و سیما نقشی مهم در فرهنگ اجتماعی مردم دارند و می توانند با نوع برنامه هاي خود امتی را به فساد یا
صلاح سوق دهند. دقت فراوان در گزینش مسئولیت رسانه ها که در حقیقت رهبران فرهنگی مردم می شوند یک ضرورت جدي
است. اعطاي امتیاز کار فرهنگی جهت راه اندازي مؤسسات هنري، تئاترها، سینماها، روزنامه ها، مجلات، کتب و امثال این امور از
جمله مهمترین امکاناتی است که کمترین تسامح در آن به نفوذ فرهنگ بیگانه و ابتذال اخلاقی و جنسی می انجامد. دولت اسلامی
باید بدون کمترین تسامح، امانت بزرگی که به عنون مجوز حرکت هاي فرهنگی به افراد نالایق واگذار شده است را باز ستاند.
رسانه هایی که به ارائه فیلم ها یا عکس هاي فاقد پوشش دینی مبادرت می ورزند از جمله مواردي هستند که نباید در برخورد با
آنها کمترین تردیدي به دل مسئولین نظام اسلامی راه یابد. ارائه عکس هاي مبتذل و مهیج بر روي مجلات به هر دلیل و بهانه که
باشد حرکتی فریبکارانه است. رادیو تلویزیون از جمله رسانه هاي حساسی است که نظارت بر آنها چشم هاي تیزبین و بیداري می
طلبد. مسئولین صدا و سیما، علما، ارشاد اسلامی و مردم مسئولیتی بزرگ را در برابر این رسانه حساس به عهده دارند. تأسیس دفتر
نمایندگی ولی فقیه در این نهاد با اهمیت می تواند نقش مهمی داشته باشد. شرط پوشش دینی در تهیه و خرید فیلم ها و برنامه هاي
بانوانی که به هر عنوان بر صحنه تلویزیون و سینما ظاهر می شوند یک ضرورت انکارناپذیر است. نمایش دختربچه هاي سر و پا
صفحه 55 از 61
برهنه از سیماي جمهوري اسلامی خالی از بدآموزي هاي فرهنگی نیست. حکم صفحه تلویزیون از هر جاي دیگر جداست چه
برنامه هاي مباحی که آثار حرامی را در جامعه به جاي می گذارد. اگر چه حجاب برخی دختربچه ها واجب نیست اما بی حجابی
آنها نیز وجوبی ندارد. سیاستگذاران فرهنگی باید بیش از هر چیزي به آثار مثبت و منفی برنامه هاي خود بیندیشند تا توفیقات و
برکات الهی رفیق راهشان گردد.
5 فعالیت مؤثر قواي سه گانه
تصویب قوانین جامع و دقیق از سوي مجلس شوراي اسلامی یک ضرورت است. این قوانین همان فتواي فقهاي اسلام درباره پوشش
دینی بانوان است. حجاب دینی یک از ضروریات اسلام است و ضروري بودن این حکم، جایگاه مهم و اسناد محکم آن اقتضا دارد
که مسائل آن به طور دقیق و جامع مورد تصویب قرار گیرد چه این که تصویب ضروریات اسلام ا اهم وظایف مجلس شوراي
اسلامی به حساب می آید. قوه قضائیه نیز باید با جدیت و پرهیز از هرگونه تسامح به قوانین مصوب عمل نماید. زیرا نسخه هرچه
خوب باشد چنانچه عمل به آن نشود هرگز بهبودي حاصل نخواهد شد. حجاب اسلامی چیزي نیست که زنی بتواند به برداشتن آن
رضایت دهد زیرا پوشش دینی حقی الهی، اجتماعی، خانوادگی و فردي است که اگر زن یا سرپرست او از آن بگذرد خدا و جامعه
نخواهند گذاشت. مسکوت گذاردن قوانین اسلامی و نوعی سکوت قانونی ایجاد می کند که سبب ضعف عقاید، اخلاق و اعمال
صالح مردم می گردد. بدون تردید دستگاه قضائی همواره سهمی عظیم در سلامت و بیماري هاي اجتماعی مردم دارد و اوضاع
اخلاقی جامعه کارنامه گویاي دستگاه قضائی هر کشور است. نظارت جدي، دلسوزانه و ازروي ایمان مسئولین دولتی بر محیط هاي
تحت نظارت آنها از جمله عوامل مهم ترویج حجاب و پیشگیري از بد حجابی و ابتذال جنسی در ادارت است. لجام گسیختگی
هاي جنسی برخی زنان در انتخاب لباس، نمایش زینت ها و بخشی از موهاي سر و گردن در محیط کار ناشی از امنیتی است که از
سوي مئولین خود احساس کرده اند و به عکس رعایت پوشش دینی آنها ناشی از حس مسئولیتو غیرتمندي مسئولین رده هاي
مختلف می باشد. از این رو می توان آنان را در پاکی یا ابتذالِ وضع خانم هاي محیط اشتغال سهیم دانست. یکی از روحانیون بیت
امام خمینی در فرانسه می گوید: در غرب خانم ها حجاب اسلامی ندارند و خبرنگارها احیاناً کسانی که براي دیدن امام می آمدند
بدون حجاب اسلامی بودند و در محوطه منزل امام رفت و آمد می کردند. گاهی دیده می شد که بعضی از برادران غیرروحانی با
بعضی از خانم هاي بی حجاب بحث و گفتگو می کنند که این منظره خوبی نداشت. لذا خدمت امام نوشتیم که چنین مسئله اي
وجود دارد. این محوطه مربوط به شماست و صرف نظر از این که این جا غرب است باید حجاب رعایت شود. امام فرمودند که باید
مر حوطه منزل حجاب اسلامی رعایت شود و از آن به بعد در محوطه داخلی منزل امام، حجاب به طور کامل رعایت می شد و
وسائل حجاب اسلامی هم فراهم شد تا کسانی که مثل خبرنگارها حجاب نداشتند بتوانند وارد شوند. ( 1) این حرکت امام حجتی
الهی براي هر کسی است که مسئولیت محیطی دولتی یا شخصی را به عهده می گیرد. ( 1) سرگذشت هاي ویژه زندگی امام خمینی
6 تقویت پایه هاي حجاب
تقویت ریشه هاي حجاب از اهم اموري است که در اصلاح ساختار حجاب کشور نقشی کلیدي دارد بلکه باید به جرأت بیان کرد
که بی توجهی به این عامل مهم تمامحرکت هاي دیگر را عقیم خواهد کرد. پایه هاي حجاب در فصل هفتم این کتاب مورد بررسی
قرار رگفت.
7 توصیه و تذکر
صفحه 56 از 61
یکی دیگر از راه هاي عمومی ترویج پوشش دینی توصیه به حجاب و نهی از بی حجابی و جلوه گري است. قرآن کریم می فرماید:
وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَي تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ ( 1) پند ده که پند براي مؤمنین مفید است. خانم هاي پوشیده که خود به پوشش دینی تجسم عینی
بخشیده اند باید بیشترین سهم را در این حرکت مقدس ایفا کنند و از ملامت ملامتگران ترسی به دل راه ندهند. فرشته هاي نجابت
و پاکی نگذارند که پوشش دینی جزء ارزش هاي فراموش شده گردد. البته این سخن به آن معنا نیست که مردان جامعه وظیفه اي
نداشته باشند. زن ناموس جامعه اسلامی است و همه باید در صیانت او بکوشند. حجاب دینی چیزي نیست که کمترین تسامحی در
آن راه یابد. آیت الله العظمی حائري یزدي که مؤسس بزرگ حوزه علمیه قم بود وقتی از هدف شوم استعمار یعنی کشف حجاب
در ایران باخبر شد اشاره ( 1) سوره ذاریات، آیه 55 به رگ هاي گلوي خود کرد و فرمود: تا پاي جان باید ایستاد و من هم می
ایستم. ناموس است، حجاب است، ضروري دین و قرآن است. ( 1) امر به معروف باید با کمال وقار و صبغه اي الهی بیان شود. مثلًا
گفته شود: خانم! حجاب حکم خداست مراعات فرمایید. یا گفته شود: حجاب قانون خداست و شما هم بنده خدا، مراعات فرمایید.
1) مجله نور علم، دوره دوم، شماره ) ( یا دستور خداوند است که خانم ها موهاي سر خود یا سر و گردن خود را کاملًا بپوشانند.( 2
اول ( 2) براي آگاهی بیشتر به کتاب امر به معروف و نهی از منکر به قلم مؤل مراجعه نمایید.
8 آموزش حجاب در مدارس
مداسر مراکز تعلیم و تربیت و تزکیه اند. آموزش عملی احکام دینی بخشی از وظایف معلم و دانش آموز را تشکیل می دهد.
کارآموزي در مسائل دینی نظیر کارآموزي هاي دیگر مواد درسی یک ضوررت است. در غیر این صورت تعلیمات دینی تنها شکل
نظري به خود می گیرد و کافی نبودن چنین شیوه اي به اثبات رسیده است. علم و عمل به ضروریات اسلام ( 3) از اولویت ویژه اي
برخوردارند که باید در برنامه هاي درسی گنجانده شوند. از جمله آنها پوشش دینی است که باید به طور اساسی و جامع، معارف
مربوط به آن در سطوح مختلف مدارس تدریس گردد تا فرهنگ پوشش دینی با معرفت لازم به مرحله عمل آگاهانه در آید. باید
فلسفه، اهمیت، جایگاه، آثار و احکام حجاب ( 3) ضروري دین آن است که نظیر نماز و روزه همه می دانند جزء اسلام است و
نپذیرفتن آن براي کسی که می داند به رد خدا و رسول او (ص) منتهی می شود سبب خروج از اسلام می گردد. به طور کامل در
سطوح مختلف درسی مورد تدریس رسمی قرار گیرد و با آموزش هاي عملی لازم و مداوم همراه گردد تا فرهنگ حجاب با
معرفت لازم عینیت یابد. توصیه بدون تعلیم و تربیت پوشش دینی آن را به صورت یک دستور خشک و تحمیلی مبدل می سازد، اما
توصیه همراه با معرفت پذیرش آن را آسان می کند. معرفت حجاب خود ضامن اجراي آن است و دوام آن را نیز تضمین می کند.
آن گاه است که پوشش دینی در همه محیط هاي اجتماعی و پس از پایان تحصیلات به شکل یک فرهنگ پذیرفته شده رسمیت
عملی پیدا می کند و از انحصار به زمان رفت و برگشت به مدارس خارج می گردد. تدریس کامل پوشش دینی در مدارس یکی از
منطقی ترین، طبیعی ترین، موفق ترین و کلیدي ترین راه تفهیم حجاب اسلامی در کشور است به ویژه آن که با کارآموزي لازم
همراه باشد. خلأ این برنامه درسی به گونه اي است که اگر برطرف شود بخش عمده اي از معضل بد حجابی دختران و زنان
برطرف خواهد شد. نکته: اي مربی غنچه هاي افرینش! مدرسه محفل درس و بحث و رشد و خاطره هاست که فرازهاي مهم تاریخ
زندگی آدمی را عینیت می بخشد و آنچه را می آموزد در صفحه هاي وجودش حک می شود. پس سردفتر صفحات قلبش را به
ایمان و تسلیم و حیا زرین نما تا گلبرگ وجودش در کاسبرگ زیباي حجاب به وقار و عفت شکفته شود. آنگاه آن شود که خدا
خواهد.
9 خانواده
صفحه 57 از 61
محیط خانواده نقشی بزرگ در حجاب، یا بی حجابی دختران دارد. از این رو باید اموزش خانواده ها مورد توجه جدي قرار گیرد.
اگر پدر و مادر حجاب دینی و آثار و فواید و نقش آن را در سلامت و صیانت زنان و دختران خود درك کنند و بدانند که حجاب
یک حکم الهی است که در قرآن بیان شده است، آن را پذیرفته و فرزندان خود را هم با فرهنگ الهی حجاب همراه خواهند کرد.
البته مادران باید بدانند که اگر بخواهند دخترانشان با حجاب دینی انس گیرند، به آن علاقه مند شوند و به هنگام تکلیف به خوبی
به آن عمل نمایند، باید چند سال قبل از تکلیف یعنی از هنگام ورود به مدرسه آنها را با رعایت حدود کامل حجاب اسلامی همراه
سازند و قبل از آن هم با روسري در محیط هاي اجتماعی حاضر کنند. همان گونه که در روایات آمده است که فرزندان خود را از
سنین قبل از تکلیف به نماز وادارید دختران را هم باید از شش سالگی به رعایت حجاب اسلامی واداریم، به گونه اي که در سن
حدود هشت سالگی استفاده از چادر را آغاز کنند و در سن نه سالگی از حجاب کامل برخوردار گردند. البته این جدول زمان
بندي شده براي عامه مردم است و گرنه بسیاري از خانواده ها زودتر از این به استقبال حجاب می روند، یعنی دختران خود را با
چادر که حجاب برتر است در اولین سال درسی به مدرسه و محیط هاي اجتماعی می فرستند و این روش از موفقیت بیشتري
برخوردار است، زیرا ضمانت بیشتري براي سلامتی دین و اخلاق و استمرار حجاب او دارد. استفاده از حجاب پذیرش یک فرهنگ
الهی است. و مسائل فرهنگی و تربیتی اموري تدریجی هستند، زیرا غالباً نمی شود در مسائل تربیتی انقلاب کرد. به این صورت که
دختر پس از نه سال عدم مراعات حجاب که طبعاً شرم و حیاي او می ریزد، یک مرتبه در سال تکلیف منقلب شود. سرِّ ناکامی
مادران مؤمن در حجاب دختران خود بی توجهی به تربیت مذهبی و به ویژه حجاب آنها در چند سال قبل از تکلیف است.
10 شناخت الگوي الهی
شناخت فاطمه زهرا (ع) به عنوان الگوي صالح و معصوم زنان که خداوند او را براي هدایت آنان برگزید یک اصل مهم است و
باید به طور کامل جزء دروس دانش آموزان قرار گیرد، زیرا وقتی دختران و زنان بدانند که فاطمه (ع) دختر رسول الله (ص) و
حجت خداست و سخنان و اعمال او معیار الهی حرکت هاي زندگی است و حجاب از خصوصیات بارز او به شمار می رود، طبعاً از
او که جز به خواست خداوند عمل نمی کرد پیروي می کنند تا به عزت دنیا و سعادت آخرت باریابند. نکته: خواهرم! فاطمه (ع)
حجت خدا و الگوي زن مسلمان است. اگر او امروز در میان ما بود از کدام پوشش زمانه برخوردار بود؟ کدام زنان به او شبیه تر
بودند؟ بر کدامین زنان تبسم داشت و به کدام یک از آنها اخم می کرد؟ چه کسی است که نداند؟ پس کدام بهانه می ماند!
درباره مرکز