گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دهم
چادر از نظر مقام معظم رهبري






آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوه گري زیور آلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک »
ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیور آلات پر کردن و آرایش و مد و لباس را بت قرار دادن، براي زن انقلابی
1 بسمه تعالی آغاز دوباره بهار و رویش جوانه هاي امید در «. مسلمان ننگ است، چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ي ملی ماست
بهاري دل انگیز دست صنع پروردگار طبیعت را به ضیافتی از سبزي و طراوت میخواند چلچله هاي خوش الحان آواز زندگی سر
میدهند. در آغاز سال جدید به ارواح طیبه شهدا و امام شهیدان درود و صلوات می فرستیم و براي تمامی خدمتگزاران میهن
عزیزمان آرزوي سلامتی و توفیق در رسیدن به اهداف عالی نظام مقدسمان را داریم. به منظور ادامه ي راه شهدا و نیل به آرمان
هاي امام عزیز (ره) و ترویج فرهنگ ناب اسلامی و نیز گسترش فرهنگ کتابخوانی بر آن شدیم که با هدیه اي معنوي پذیراي شما
مسافران نوروزي در شهر باب الرضا باشیم. ( پیرامون حجاب و پوشش برتر، سخنهاي فراوان است اما کوتاه عرض میکنیم که
حیا،عفاف، حجاب و پوشش تدبیري است که خود زن با یک نوع الهام براي گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد
به کار برده است و مفهوم اسلامی آن از جنبه هاي مختلف: روانی، خانوارگی، اجتماعی و حتی از جنبه ي بالا رفتن ارزش زن منطق
معقول دارد.) امیدواریم مورد قبول واقع شود و افامت کوتاه شما عزیزان در شهر شهید پرور ولایت مدار راور همراه با ثبت خاطراتی
خوش در ضمیر جانتان باشد. سفري خاطره انگیز و بی خطر برایتان آرزو مندیم. عباس کار تخش مدیر آموزش و پرورش شهرستان
1- مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمدي، حجاب برتر، احمدي جلفائی، ص 105 راور فروردین 88
معرفی شهرستان داور راور شمالی ترین شهرستان استان کرمان و به دلیل قرار گرفتن در مرز استان هاي خراسان جنوبی، یزد و
کرمان و واقع شدن در مسیر ترانزیت بین المللی کالا موقعیت ویژه اي دارد. پنجمین شهر استان کرمان به لحاظ وسعت است (
حدود 14،456 کیلو متر مربع ) و در 56 درجه و 49 دقیقه طول جغرافیایی و 31 درجه و 16 دقیقه عرض جغرافیایی واقع است. از
قدیم الایام به سبب آنکه بسیاري از زائران بازگاه ملکوتی قبله هشتم ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الزضا (ع) از این شهرستان
عبور میکنند به باب الرضا شهرت یافته است. هوایی گرم و خشک ولی نسبتا ملایم دارد حداقل مطلق درجه حرارت 5- در بهمن
ماه و حد اکثر 40 درجه در تیرماه میباشد. کوههاي مشهور اطراف راور عبارتند از: کوههاي مارکشته، دربند، لکر کوه و کو چهل
دختر. مردم راور به مشاغل گوناگونی از قبیل دامداري، قالیبافی، و کشاورزي و کار در معادن زغال سنگ این شهرستان مشغولند.
در انی میان هنر فرش دست باف راور شهرت جهانی دارد و محصولات شرپنجه مردان و زنان هنرمند این دیار، زینت بخش بسیاري
از موزه هاي مشهور جهان است. مردم راور از دیرباز به عنوان مردمانی عاشق ولایت و اهل بیت مشهور بوده اند و در طی سال هاي
صفحه 8 از 29
گذشته بزرگان دینی بسیاري در این شهر به تبلیغ علوم دینی و نشر معارف قرآنی پرداخته اند. مرحوم حضرت حجه الاسلام
والمسلمین حقیقی از روحانیون مبارز و خوش نام استان کرمان مدا 17 سال از عمر پر برکت خویش را در این شهرستان سپري
نموده اند و هنوز یاد و خاطره مهربانی ها و خوبی هاي آن مرد بزرگ در خاطر تک تک مردم این دیار زنده است. به دلیل قدمت
زیاد شهرستان راور آثار و ابنیه تاریخی بسیاري در شهر وجود دارد که میتوان از آن جمله اشاره نمود به: 1- کاروان سراي آبید (
- 50 کیلو متري راور در مسیر جاده ي راور کرمان ) 2- قلعه قهقهه 3- دخمه گبرا یا برج خاموش 5- قلعه گوهجر 6- خانه فخري 7
حوض غیاث ( گلشن ) 8- کاروان سراي دربند 9- آب انبار حاج یوسف 10 - آبشار فیض آ باد و... از زمان هاي دور مردم این
شهرستان به میهمان نوازي و خونگرمی مشهور بوده اند. امیدواریم در مدت کوتاهی که در راور اقامت دارید به شما خوش بگذرد.
کارشناسی تعاون و رفاه معلم مدیریت آموزش و پرورش شهرستان راور سقر خوشی را براي شما آرزو دارد.
واژه ي حجاب
حجاب هم به معنی پوشیدن است وهم به معنی پرده و حجاب البته بیشتر استعمالش به معنی پرده می باشد. چرا که پرده وسیله اي
براي پوشش است. آن پوشش حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. در قرآن کریم در داستان
سلیمان غروب خورشید را اینطور توصیف می کند: حتی توارت بالحجاب. یعنی تا آن وقت که خورشید در پشت پرده مخفی شد
پرده ي حاجز میان قلب و شکم را حجاب می نامند. استعمال کلمه ي حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است.
در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه ي ستر، که به معنی پوشش است به کار رفته است. فقها چه در کتاب الصلوه و چه در
کتاب النکاح که معترض این مطلب شده اند کلمه ي ستر را به کار برده اند نه کلمه ي حجاب را. بهتر این بود که این کلمه عوض
نمیشد و ماهمیشه همان کلمه ي پوشش را به کار میبردیم. زیرا چنانکه گفتیم معنی شایع لغت حجاب پرده است و اگر در مودر
پوشش به کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده ي زیاري گمان کنند که
اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود. در حالی که پوششی که اسلام براي زنان مقر کرده
است بدین معنی نیست که زن از خانه بیرون نرود. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشور هاي قدیم
مثل ایران قدیم و هند چنین چیز هایی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام این است که زن در معا
74- 1 - مسئله ي حجاب / شهید مطهري / ص 73 . شرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گري و خود نمایی نپردازد 1
2 - احزاب آیه 32 و 33
بهترین نوع حجاب
یا نساء النبی لستن کأحد من النساء ان تقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذي فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا و قرن فی بیوتن و لا
تبرجن تبرج الجاهلیۀ الاولی و لقمن الصلوة و اتین الزکوة واطعن الله و رسوله 2 . اي همسران پیامبر شما همچون دیگر زنان نیستید
اگر تقوا پیشه کنید، پس به گونه اي هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند. و سخن شایسته بگویید. در خانه
هاي خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین ( که اندام و وسایل زینت خود را در معرض تماشاي دیگران قرار می دادند ) در میان
مردم ظاهر نشوید و نماز را بپا دارید و زکات بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت کنید. این یک دستور خاص براي زنان
امهات » پیامبر(ص) بوده است چرا که بیشتر این قضیه جنبه ي اجتماعی و سیاسی داشته است. با این دستور اسلام خواسته که
که در بین مردم احترام زیادي داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند و خود را در مسایل اجتماعی و سیاسی آن زمان « المومنین
داخل ننمایند. و احیانا ابزار عناصر خود خواه و ماجراجو در مسایل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. زنان پیامبر (ص) از احترام زیادي
صفحه 9 از 29
برخوردار بودند و خداوند خواسته که با همان احترام چه در زمان پیامبر (ص) و چه در زمان بعد از پیامبر (ص) باقی بمانند.
زن در قرآن ( سوره نور)
و قل للمؤمنات مغضضن من ابصارهن و یحظفن فروجهن و لا یبرین زینتهن الا ما اظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا
یبدین زینتهن الا لبعواتهن اوء اباء بعولتهن اوابنائهن او ابناأ بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت
ایمانهن او التابعین غیر اولی الاریه من الرجال او الطفل الزین لم یظهروا علی عورات النسآء و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخضین من
زینتهن و توبوآالی الله جمیعا ایه المومنون لعلکم تفلحون. و به زنان با ایمان ( مومنه ) بگو چشمهاي خود را ( از نگاه هوس آلود )
فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند، و ( اطراف) روسري هاي
خود را بر سینه افکنند ( تا گردن و سینه با آن پوشانده شود ) و زینت خود را آشکار نسازند مگر براي شوهرانشان، یا پدرانشان، یا
پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا برادرانشان یا پسر برادرانشان، یا پسر خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان (کنیزانشان)،
یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به
زمین نزنند تا زینت پنهانشان دانسته شود ( و صداي خلخال که بر پا دارند به گوش رسد ) و همکی بسوي خدا باز گردید اي
مؤمنان تا رسبگاز شوید. از این آیه ي شریفه که مخصوص زنان مسلمان میباشد به راحتی میتوان محارم را تشخیص داد و شناخت و
حد و مرز حجاب را دانست.
محارم در قرآن
-1 اوء آبائهن = پدران 2- اوء آباء بعولتهن = پدر شوهران 3- لبعولتهن = شوهران 4- او ابناءهن = پسران 5- او ابناء بعولتهن =
پسران شوهران 6- او اخوانهن = برادران 7- او بنی اخوانهن = پسر برادران 8- او بنی اخواتهن = پسر خواهران 9- او نسائهن = زنان
10 - او ما ملکت ایمانهن = مملوکات 11 - او التابعین غیر اولی الاربه = کودکانی که کاري با زن ندارند 12 - او الطفل الزین ام
یظهروا علی اورات النساء 1 = کودکانی که ممیز نیستند 1 - نور آیه 31
زینت آشکار
در سوره ي مبارکه ي « مگر آنچه ظاهر است » : 2 امام رضا (ع) فرمود: منظور قرآن از اینکه فرمود « ولا یبدین زینتهن الا ما اظهر »
نور آن است که: مراد صورت و ساق ها و نیز زینت آشکار، یعنی سرمه و انگشتر است. 3 در روایت دیگري فرموده: انگشتر و
دستبند از زینت هاي ظاهیر است و زینت هایی هم که نباید آشکار گردد، گلو بند، گوشواره، دستبند، النگو و خلخال که به پا می
4- مکارم الاخلاق ص 443 و 444 و 445 2 - همان. 3- مکارم الاخلاق ص 443 و 444 و 445 افکنند می باشد. 4
امیر المومنین (ع) و سلام کردن بر زنان
امیر المومنین (ع) به زنان سلام می کرد ولی دوست نداشت به زنان جوان سلام کند و می فرمود: می ترسم از صداي آنان خوشم
5 - مکارم ص 451 بیاید و گناهانم بر ثوابم فزونی گیرد. 5
چگونگی سلام کردن زنان
صفحه 10 از 29
سابطی از امام صادق (ع) پرسید زنان وقتی بر جمعی از مردم وارد میشوند چکونه سلام کنند؟ فرمود: زن بگوید: علیکم السلام، مرد
6 - همان مدرك بگوند السلام علیکم. 6
ثواب چشم پوشی از نا محرم
امام صادق (ع) فرمود: اگر کسی چشمش به زن افتد و چشم از او بردارد و یا به آسمان اندازد و یا ببندد، هنوز چشم به هم نزده،
1 - مکارم ص 451 و 452 خداوند حورالعینی را در بهشت به او تزویج می نماند. 1
وصیت امام علی (ع) راجع به محرم و نا محرم
امیر امومنین خطاب به امام حسن مجتبی (ع) و خطاب به تمام مردم فرمود: محرم، نامحرمی را مراعات کن، زیرا این برنامه براي
مصونیت از افتادن در گناه و یا حتی خیال گناه در بین زنان و مردان است و اگر میخواهی که زنان خوانواده ي تو مردي غیر از تو را
2- بحار ج 77 ص 214 نشناسند این برنامه را عملی کن. 2
زناي چشم
3 - بحار به نا محرم است. 3 « دیده دوختن » زسول خدا (ص) فرمود: براي هر عضوي بهرهاي از زنا اهست و نیز فرمود: زناي چشم
ج 104 ص 36
نگاه حرام تیري از تیرهاي ابلیس است
ونیز فرمود: نظر حرام، تیري مسموم از تیر هاي ابلیس است، اگر کسی از ترس من دیده از نامحرمان بپوشد به جا ي آن ایمانی به او
4 - میزان الحکمه ج 10 ص 78 میدهم که لذت آن ایمان را در قلب خود بیابد. 4
پوشش زنان در اسلام
پوششی که اسلام براي زنان معین و مشخص نموده و آن را عفاف و حیا دانسته است بدان معنی نیست که زنان در خانه هاي خود
محبوس و زندانی شوند و حق هیچ گونه فعالیب اجتماعی در خارج از محیط منزل را نداشته باشند بلکه مفهوم حجاب و پوشش در
اسلام این است که زن در معاشرت با نا محرمان برن خود را بپوشاند و به عشوه گري و خود نمایی نپردازد. زنان میتوانند طبق
دستور اسلام که در آیات قرآن کریم و روایاتی از طریق معصومین رسیده عمل نماند.و در کنارش به فعالیت هاي اجتماعی - علمی
و اقتصاري هم بپردازد. اگر در قرآن آمده که اي زنان رسول خدا در خانه ها بمانید در ادامه دارد که شما به خاطر مقام شأن رسول
خدا (ص) با سایر زنان فرق دارید و هر گونه تخلف شما مصیبتی به دنبال دارد که داشت، مثلا عایشه که از امهات امؤمنین آن زمان
بود از این دستور تخلف کرد و ماحراهاي سیاسی ناگواري را براي جهان اسلام بوجود آورد.خود او اظهار می داشت که متأسف از
آن ماجرا ها می باشد. و می گفت: اي کاش فرزندان زیادي از پیغمبر داشتم و همگی می مردند ولی به چنین کار هایی دست نمی
زدم. پس میبینید که قرآن با ذکر این نکته که شما با زنان دیگر فرق دارید می فهماند که دیگر زنان مسلمان می توانند براي
فراگیري علم و ادب و اخلاق و آموزش و انجام کار هاي اجماعی با رعایت شئونات اسلامی پا از خانه بیرون نهند و فعالیت داشته
باشند.
صفحه 11 از 29
زینت زن کدام است؟
از امام صادق (ع) سوال شد، که مقصود از زینت آشکار که پوشیدنش براي زن واجب نیست چیست؟ فرمود: زینت آشکار،
عبارتست از: سرمه و انگشتر. 1 امام باقر (ع) فرمود: زینت ظاهر عبارت از: جامه، سرمه، انگشتر، خضاب، دست ها و النگو سپس
فرمود زینت سه نوع است یکی براي هم مردم است و همان است که گفتیم و دوم براي محرم هاست و آن گردنبند، از بازو بند به
2 - تفسیر صافی 1 - کافی ج 5 ص 521 پایین، و خلخال. سوم زینتی است که اختصاص به شوهر دارد و آن تمام بدن زن است. 2
ذیل آیه 31 سوره نور
حجاب زنان انصار
عایشه همسر رسول خدا (ص) همواره زنان انصار را این چنین ستایش می کرد: مرحبا به زنان انصار، همین که آیات سوره ي
مبارکه ي نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید، سر خود را با رو سري هاي مشکی می پوشیدند،
3 - کشاف ذیل آیه ( 31 نور) گویی کلاغ روي سرشان نشسته است. 3
فلسفه ي حجاب از نظر اسلام
-1 آرامش روانی نبود حریم زن و مرد و آزادي هاي نا مشروع و روابط بی بند و بار موجب سلب آرامش روحی و روانی انسان می
گردد، و سبب تضییع حقوق زن و مرد و خانواده می شود. آزارهاي جنسی سبب تهییج قواي شهوانی و تنزل مقام زن و مرد می
شود. 2-استحکام و پیوند خانوادگی و کانون خانواده حجاب سبب می شود حریم خانواده محکم و مستحکم بماند و بی حجابی
سبب می شود حریم خانواده مورد تجاوز قرار گیرد، رنی که بتواند حجاب خود را حفظ کند می تواند در تصرف دل شوهرش و
نفوذ در دل وي موفق شود و سبب شود همسرش فقط به او متوجه شود و نتیجه اش استحکام خانواده و خوشبختی زن و شوهر است.
-3 سلامت اجتماع جامعه اي که در آن حریم زن و مرد و حجاب مورد توجه قرار گیرد آن جامعه سالم و استوار خواهد ماند، بر
عکس جامعه اي که در آن برهنگی و بی حجابی رواج پیدا کرد، اراده ها سست و ضعیف و از کار و تلاش و سازندگی باز خواهد
ماند و بیماریهاي جنسی و مقاربتی همچنین فرزندانی که پدر و مادر آنها معلوم نیست تعدادشان زیاد خواهد شد. 4- حفظ مقام زن
و بالا بردن ارزش او حجاب سبب خواهد شد که ارزش و جایگاه زن در جامعه محفوظ بماند و زن از جایگاه بلندي برخوردار شود
و همیشه محبوبو معشوق مرد باقی بماند. هر مقدار زن عفیف تر باشد، بر احترامش افزوده خواهد شد و حشمت و وقار آنها بالا
این کار براي اینکه به عفاف شناخته شوند و معلوم شد خود را در اختیار مردان قرار « ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین » . خواهد رفت
زن بی حجاب همچون میوه ي درختی است که شاخه آن از دیوار باغ در بیرون آویزان است و هر رهگذري » . نمی دهند بهتر است
1 - نکته هاي نورانی، حسین دیلمی، 1 « . به سوي آن دست دراز می کند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد
ص 52
فتاوا و استفتائات