گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دهم
فتاوا و استفتائات کلی داجع به اصل حکم حجاب







امام خمینی (ره): اصل حکم حجاب از ضروریات است، و منکر آن حکم منکر ضروري را دارد، ومنکر ضروري محکوم به کفر
است، مگر اینکه معلوم باشد منکر خدا یا رسول نیست. 2 آیت الله خامنه اي: اصل حجاب ضروري دین محسوب است، ولی بعضی
فروع آن ممکن است ضروري نباشد، و بی اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است. 3 آیت الله بهجت: بی
صفحه 12 از 29
اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است. 4 آیت الله تبریزي (ره): اصل حجاب براي زنان از ضروریات دین است و
2- استفتائات امام 3 - مسائل جدید از 1 - نکته هاي نورانی، حسین دیلمی، ص 52 حکم کسانی که به آن بی اعتنایی نمایند، 9
دیدگاه علما و مراجع تفلید، سید محسن محمودي . 4 - مأخذ پیشین . حکم بی اعتنایی به سایر تکالیف دینی است. 1 آیت الله
صافی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است، ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب
آن باعث فسق است. 2 آیت الله سیستانی: اصل حجاب از مسلمات است و در قرآن آمده است، ولی کسانی که توجه به وضوح آن
ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست، و بی اعتنایی عملی گناه است. 3 آیت الله مکارم: حجاب از ضروریات دین است، ولی
انکار آن براي کسانی که از ضروري بودن آن آگاهی ندارند موجب ارتداد نمی شود. 4 آیت الله اردبیلی: اصل لزوم حجاب براي
زن از ضروریات اسلام است، هرچند بعضی از جزییات آن از ضروریات نیست. 5 آیت الله صانعی: حجاب ظاهرا جزء ضروریات
- 1 - مأخذ پیشن . 2 - مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودي . 3 - مأخذ پیشین . 4 دین است... 6
. 6 - مجمع المسائل، ص 446 ، در جواب سؤال 1349 مأخذ پیشین . 5 - توضیح المسائل، مسأله 3019
اندازه ي پوشش
در اینکه پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است، از لحاظ فقه اسلامی هیچ گونه تردیدي در آن نیست، اما آنچه مورد بحق
است پوشش چهره و دست ها تا مچ است.
لباس ضخیم
بر شما زنان لازم است لباس ضخیم {در برابر نامحرم و بیرون از منزل) بپوشید. هرکسی که لباشس » : حضرت علی (ع) می فرمایند
. 7 - وسایل شیعه ج 3، ص 357 نازك است، دین او هم مثل لباسش ضعیف و نازك است. 7
محدوده ي پوشش بدن و موي زن در میان نامحرمان
امام خمینی (ره): زن باید بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موي خود را از پسري
هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدي رسیده که مورد نظر شهوانی است بپوشاند. 1 مرحوم ایت الله گلپایگانی:
زن باید بدن و موي خود را از مرد نا محرم بپوشاند بلکه احتیاط واجب آن است که از پسري هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را
می فهمد و با نگاه کردن، تحریک و تهییج شهوت شود، بدن و موي خود را بپوشاند. 2 مرحوم آیت الله اراکی (ره) زن باید برن و
موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند ولی پوشاندن صورت و دستها از مچ به پایین واجب نیست و احتیاط واجب آن است که از
پسري هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد وبه حدي رسیده که مورد نظر شهوانی است بپوشاند. 3 مرحوم آیت الله خوئی:
زن باید بدن و موي خود را از مرد نا محرم بپوشاند، وبهتر آن است که بدن و موي خود را از پسري هم که بالغ نشده ولی خوب و
بد را می فهمد بپوشاند. 4 آیت الله بهجت: زن باید بدن و موي خود را از مرد نا محرم بپوشاند اگر چه کمک به حرام و قصد لذتی
هم در بین نباشد، بلکه احتیاط واجب آن است که از غیر بالغ که خوب و بد را می فهمد نیز خود را بپوشاند. 5 مرحوم آیت الله
- 1 تبریزي (ره): عینا مطابق با فتواي مرحوم آیت الله خوئی. 6 آیت الله صافی: عینا مطابق با فتواي مرحوم آیت الله گلپایگانی. 7
. 5 - همان، مسأله 1937 . 4 - همان مسأله 2444 . 3 - همان، مسأله 2449 . 2 - همان، مسأله 2444 . توضیح المسائل، مسأله 2453
7- همان، مسأله 2444 . آیت الله سیستانی: زن باید موي سر و بدن ( غیر از صورت و دستها ) خود را از . -6 همان، مسأله 2444
مرد نامحرم بپوشاند، و احتیاط لازم آن است که بدن و موي خود را از پسري هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال
صفحه 13 از 29
می رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود بپوشاند، ولی زن می تواند صورت و دستها را تا مچ از مرد نا محرم
نپوشاند مگر در صورتیکه بترسد به حرام بیفتد یا به قصد مبتلا کردن مرد به نگاه حرام باشد که نپوشانیدن در این در صورت جایز
نیست. 1 آیت الله مکارم: واجب است زن بدن و موي خود را از نامحرم بپوشاند و احتیاط مستحب آن است که از پسر نابالغ که
خوب و بد را می فهمد و به حدي رسیده که مورد نظر شهوانی است مستور دارد، ولی پوشانیدن صورت و دستها تا مچ واجب
نیست. 2 آیت الله اردبیلی: زن باید بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احبیاط آن است که بدن و موي خود را از
پسري هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدي رسیده که ممکن است به قصد لذت نگاه کند بپوشاند، لکن
پوشاندن صورت و دستها تا مچ اگر به قصد نشان دادن به مردها و لذت بردن آنها نباشد لازم نیست، هر چند خوب است، ولی بنا بر
احتیاط قدمهاي خود را بپوشاند. 3 آیت الله صانعی: عینا مطابق با فتواي امام خمینی (ره). 4 آیت الله فاضل لنکرانی: عینا مطابق با
-5 . 4 - همان، مسأله 3019 . 3- همان، مسأله 1937 . 2 - همان، مسأله 2082 . 1 - همان، مسأله 2444 فتواي امام خمینی (ره). 5
. همان، مسأله 3019
نظر کردن به زن نامحرم
فقها تصریح کردند که: جایز نیست کسی به زن نگاه کند، تا در بین آنها یکی را انتخاب نماید، آنچه از نظر کردن جایز است در
مورد زن خاصی است که بر مرد معرفی شده است و او قصد دارد با آن زن ازدواج کند و تنها از نظر چهره و اندام تردید دارد، که
در آن صورت می تواند به قصد ازدواج به صورت و اندام آن زن نگاه کند. یعنی نگاه مرد بر زن نامحرم حرام است مگر در موقع
خواستگاري براي ازدواج و تشکیل خانواده.
تیر زهر آگین
عقبۀ ابن خالد گوند: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: نگاه یکی از تیر هاي زهرآگین ابلیس است، چه بسا یک نگاه سبب
. 1 - ثواب الاعمال، ص 613 حسرت و ندامت طولانی شود. 1
پاسخ حضرت زهرا (س) به سوال رسول خدا(ص)
روزي رسول خدا (ص) از مردم پرسیدند: چه چیزي براي زن از هر چیز بهتر است؟ کسی نتوانست پاسخ بگوید. جسن بن علی (ع)
که در آن موقع کودك و در مجلس حاضر بود، قصه را براي مادرش نقل نمود ؛ حضرت زهرا (س) فرمود: از همه چیز بهتر براي
زن این است که مرد بیگانه اي را نبیند و مرد بیگانه اي نیز او را نبیند. 2 در روایت دیگري آمده وقتی این جواب را حضرت رسول
2 - وسایل الشیعه، ج 3 ص 9، به نقل از کشف الغمه . «. فاطمه پاره ي تن من است » : اکرم (ص) از قول فاطمه (س) شنید فرمود
بد ترین زنان و زنان بی حجاب
می گوید: رسول خدا (ص) به من فرمود: اي جابر آیا می خواهی بد ترین زنان را به تو معرفی نمایم؟ (عرض « جابر بن عبد الله »
کردم بله یا رسول الله) آن حضرت فرمودند: بدترین زنان عبارتند از: آن زنی که در میان خانه اش خوار و ذیل است ولی نسبت به
شوهرش سرکش و شرور است و... آن زنی که در هنگام غیبت شوهرش حجاب خود را حفظ نمی کند ولی در حضور شوهرش
رعایت حجاب می نماید، از شوهرش اطاعت نمی کند، تمکین نمی نماید و عذر شوهر را نمی پذیرد ولغزش شوهرش را نمی
. 3- وسایل الشیعه ج 14 ، ص 18 بخشد. 3
صفحه 14 از 29
شرکت زن در مجالس عروسی و عزا
امام صادق(ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمودند: اگر زنی بخواهد با وضع نا مناسب در عروسی، عزا، بازار، گردشگاه ها و حتی
حمام هاي عمومی برود و شوهرش جلو گیري نکند و یا از شوهرش بخواهد لباس هاي نا مناسب و نازك براي او تهیه کند و
اگر زن عفت داشته » : شوهرش چنان نماید، خداوند او را با صورت به جهنم می افکند. 4 حضرت امام جعفر صارق (ع) می فرمایند
4 - المحجۀ البیضاء، ج 3 ص . 1 - حریم عفاف، حسین رشیدي، ص 84 1 « . باشد به دنیا مس ارزد و گرنه به خاك هم نمی ارزد
. 101
پوشش زن موجب سلامت و استواري اوست
پوشش زن سبب سلامت جامعه و فرد می شود، پوشش زن سبب استحکام کانون خانواده می گردد. پوشش زن موجب امنیت و
آسایش روانی خانواده می گردد. پوشش زن از رواج فساد و فحشا در جامعه جلو گیري می کند. پوشش زن سبب والا رفتن ارزش
شدت و » . و منزلت و جایگاه زن می گردد. پوشش زن به تعبیر حضرت امیر المومنین(ع) سبب سلامت و استواري او می گردد
. -2 نهج البلاغه، نامه 31 2 «. سخت گیري در پوشش، عامل سلامت و استواري زنان است
حجاب موجب زیبایی می شود
امام صادق (ع) می فرمایند: حجاب زن براي طراوت و زیبایی اش مفید است. آري همیشه دُرّ و گوهر را در خزانه هاي آهنین
نگهداري می کنند و زن هم اگر قدر و منزلت خویش را بداند آن را در گوهر حجاب محفوظ می دارد و اجازه نمی دهد نامحرمان
حفظ (حفظ حجاب و عفت) زن به حال خودش سودمند تر و » : به حریم او تجاوز نماند. حضرت علی بن ابی طالب (ع) می فرمایند
. 3 - غرر الحکم، ج 1، ص 454 3 « . موجب پایداري بیشتر زیبایی اوست
برخی از عوامل و ریشه هاي بد حجابی و بی حجابی
1. خود نمایی و جلب توجه 2. میل به ازدواج 3. عقده ي حقارت و خود کم بینی 4. تقلید هاي کور کورانه و مدگرایی 5. فقدان
معنویت و عدم آشنایی با فرامین دین و اعتقادات سست و ضعیف 6. عدم تربیت صحیح خانواده 7. تأثیر پذیري از فرهنگ مبتذل
غرب 8. بی حیایی و نداشتن عفت و...
آثار و نتایج بی حجابی
1. رواج فساد و فحشا در جامعه 2. آلوده شدن جامعه و فرد به گناه و معصیت 3. از بین رفتن حیا و عفت 4. زیاد شدن مرگ و میر
5. متلاشی شدن خانواده ها و بالا رفتن آمار طلاق 6. بلوغ زود رس جنسی در جوانان 7. ایجاد غفلت و احساس پوچی 8. عقده اي
شدن مردان 9. حقارت و سقوط شخصیت انسان 10 . عقاب اخروي و عذاب الهی 11 . رواج بی بند و باري 12 . شکسته شدن حرمت
ها و حریم ها و...
راه هاي مقابله با بد حجابی و بی حجابی
صفحه 15 از 29
1. ارزش دادن به حجاب و بیان فضیلت و برتري آن 2. آگاهی دادن به زنان بر حجاب و بی حجاب و غفلت زدایی 3. برگزاري
جلسات نقد و گفتگو و ارائه ي کتاب و مقاله در خصوص حجاب 4. روشنگري در خصوص نقش حجاب در استحکام و گرمی
کانون خانواده 5. رواج معنویت 6. تقویت فرهنگ و هویت دینی و ملی 7. ارائه ي الگو هاي مناسب و موفق از زنان محجبه و
حجاب 8. بیان این نکته که حجاب مصونیت است نه محدودیت 9. گسترش و فراگیر شدن امر به معروف ونهی از منکر با رعایت
حریم ها و حرمت ها و به دور از زور و تحقیر و تهدید و...
نگاه به زن
عقبۀ بن خالد گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: نگاه یکی از تیر هاي زهر آگین ابلیس است، چه بسیار یک نگاه سبب
حسرت و ندامت طولانی شود.
عفت در روابط زنان
ابو خدیجه سالم مکرم گوید: امام صادق (ع) فرمود: دو زن برهنه حق ندارند در یک بستر زیر یک لحاف بخوابند مگر اینکه
میانشان حائل و مانفی باشد، که اگر چنین کردند بار اول آنها دا نهی کنند و توبه دهند، وچنانچه بار دوم در زیر یک لحاف دیده
شدند هر کدام را به تنهایی حد ( یعنی تازیانه) زنند و اگر بار دیگر مرتکب شدند این بار هر دو را حد شرعی ( یعنی صد تازیانه در
ملاء عام وئ حضور مردم) بزنند و در مرتبه ي چهارم کشته شوند.
داستان یک جوان
شیعه و سنی روایت کرده اند که: روزي در هواي گرم مدینه زنی جوان و زیبا در حالی که طبق معمول روسري خود را به پشت
گردن انداخته و دور گردن و بنا گوش پیدا بود از کوچه عبور می کرد. مردي از اصحاب رسول خدا او را دید و آن منظره ي زیبا
سخت نظر او را جلب کرد. چنان غرق تماشاي آن زیبایی شد که از خود و اطرافش غافل گشت و جلوي خودش را نگاه نمی کرد
آن زن وارد کوچه شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد. همان طور که می رفت، ناگهان استخوان شیشهاي که از دیوار
بیرون آمده بود به صورتش خورد و صورتش را مجروح ساخت وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاري شده بود با
همین حال به حضور پیامبر (ص) رفت و ماجرا را به عرض رساند. در اینجا بود که آیه 31 سوره نور نازل شد. و زنان مأمور شدند
که روسري هاي خود را بر روي سینه و گردن بیفکنند، قبلا روسري ها را پشت گردن می افکندند طوري که گریبان ها یشان پیدا
بود.
اختلاط پسران