گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دهم
اختلاط پسران و دختران در محیط هاي آموزشی و کار








زنان و مردان » رسول خدا (ص) فرمود: باعدوا بین انفاس الرّجال و النّساء فانّه اذا کانت المعاینۀ و اللّقاء کان الدّاء الذي لا دواء له. 1
شاید «. نامحرم را از یکدیگر جدا کنید، زیرا اگر بین آنها آمیختگی باشد، دردي بی درمان، جامعه ي شما را فرا خواهد گرفت
بتوان از حدیث رسول خدا این چنین استفاده نمود که: از عوامل رواج فساد و فحشا در حامعه ي امروزي اختلاط دنان و دختران در
برخی از مراکز آموزشی و محیط هاي کاري بدون توجه به حدود و قوانین و ضوابط شرعی و مراعات آن می باشد. اگر در این
گونه مراکز به مسائل شرعی و حدود آن توجه نشود ممکن است مشکلات جدي از نظر آلوده شدن به گناه و رواج فحشا پدیدار
شود. اگر راه هاي شرعی و قانونی زمینه ازدواج جوانان به موقع فراهم نشود ممکن است آنها به راه هاي غیر شرعی روي آورند که
صفحه 16 از 29
بسیار زیانباز و خطرناك خواهد بود. 1 - مرأت النساء ص 140
حجاب و زینت و زیبایی در اسلام
از آنجا که خداوند انسان را خلق نموده فطرتا زیبا پسند است و زیباییها را دوست می دارد و از زشتیها دوري میکند، این امر
مخصوصا در جوانان بیشتر به چشم میخورد چرا که دوران جوانی زیبا ترین فصل عمر یک انسان به شمار می آید، و اسلام هم این
دوره را زیبا می داند و به آن اهمیت می دهد و سفارشاتی دارد. از جمله این که یک جوان مسلمان باید همسشه تمیز باشد، لباش
پاکیزه بپوشد و از آلودگیها دوري نماید. در سیره ي رسول خدا (ص) می خوانیم آن حضرت با آن لباس ساده اش همیشه تمیز بود
و همیشه بوي خوش از او استشمام می شد طوري که اگر رسول خدا (ص) از کوچه اي می گذشت دقایقی بعد از عبور ایشان
کوچه، بوي خوش عطري که ایشان استفاده کرده بودند میداد، اسلام به انسان توصیه بهداشت و نظافت را می کند، چون او را
داراي ارزش و کرامت می داند، اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد انی است که آیا هر پوششی، یا هر زینتی براي انسان ضرورت
دارد، اسلام می گوید: حتی آرایش و زینت هم براي خود حد و مرزي دارد. زینتی داراي ارزش است که به تجمل پرستی و شهرت
تبدیل نشود حریم عفاف و عفت رعایت شود، ریا و خود نمایی نباشد، در برابر چشمان شیطانی نامحرمان نباشد، فرهنگ غربی را
وارد فرهنگ اسلامی نکند، بلکه همه ي نظافتها، زینت ها و شاداب بودن، مظهر زیبایی خدا باشد. به قول امام باقر (ع) و امام صادق
«. شیعه ي من، زینت ما باشید ( زیبایی ما باشید ) عیب وزشتی ما نباشید » (ع) که فرمود: شیعتی کونوا لنا زینا ولا تکونوا لنا شینا. 1
یعنی طوري نپوشید و نگردید که بگویند آیا این واقعا یک جوان مسلمان است، پس حد و مرز رعایت شود. 1 - اخلاق، آیه الله
. 3 - صحیح البخاري کتاب النکاح ج 7 ص 37 . مظاهري . 2 - الترغیب و الترهیب ج 3 ص 38
خلوت کردن با نامحرم
2 زن و مرد نامحرمی با هم خلوت نمی کنند مگر سومین آنها « لا یخلون رجل بامراة الا ثالثهما الشیطان » : رسول خدا (ص) فرمود
بپرهیزید که در اتاق و خانه زن نامحرمی وارد شوید. یکی از انصار عرض کرد: یا رسول الله، زنان » : شیطان است. و نیز فرمود
بستگان انسان، مثل زن برادر چطور؟ حضرت فرمود: این مرگ است، هلاکت است 3 ( چرا که جایگاه نفوذ سیطان است )
زن و معاشرت
زن و مرد باید در روابط اجتماعی حریم و حدود را مورد توجه قرار دهند چرا که رعایت حدود در معاشرتها سبب استحکام بنیان
خانواده می گردد و عدم رعایت حریم ها باعث تزلزل کانون خانواده می شود و چه بسا روابط ناسالم منجر به فرو پاشی خانواده ها
و زندگی افراد زیادي شده است. زنان باید با رعایت حدود شرعی اجازه ي تجاوز و طمع به حریم خویش را ندهند، زنان باید با
رعایت حدود و مسائل شرعی، از بروز فساد، فحشا و نا هنجاریهاي اخلاقی در اجتماع جلو گیري کنند. اکثر نا هنجاریهایی که
معمولا در یک جامعه و در میان خانواده ها و مخصوصا جوانان بوجود می آید در اثر رعایت نکردن حدود عفت و عفاف می باشد
چه مردان با ایمانی که بر اثر عشوه گري زنان لاابالی منحرف شده و به ورطه هلاکت سقوط کرده اند و چه زنان خوبی که بر اثر
شهوت پرستی بعضی از مردمان گمراه شده و در دام شیطان اسیر گشته اند و زندگی شان از هم پاشیده و در این گونه خانواده ها
جوانان نیز با شکست مواجه شده اند و نتوانسته اند در تحصیل علم بکوشند و مسائل دینی و اخلاقی را بطور صحیح فرا گیرند،
اختلافات خانوادگی اجازه تربیت صحیج را براي آنها باقی نمی گذارد. زنان بد حجاب گاهی عامل اصلی مشکلات و معضلات
اخلاقی و رواج فساد و فحشا در جامعه هستند و درست بر عکس اگر زنان با پوشش مناسب و رعایت حدود شرعی وارد اجتماع
صفحه 17 از 29
شوند و در محیط گرم خانواده نیز، حدود شرعی و مسایل تربیتی را رعایت نمایند، مردي جرأت تجاوز از حدود الهی را به خود
نخواهد داد. اگر زن در بیرون از خانه و یا در محیط خانه در مقابل چشمان نامحرم عفیف و با حیا ظاهر شود کسی جرأت جسارت
به حریم والاي او را نخواهد داشت و در حریم عفاف و حیاتش گام نخواهد گذاشت، خلاصه اینکه همان طوري که از دامن زنان
پاك و پاکیزه، مردان بزرگ و عارف پرورش یافته و به معراج می روند. از دامان زنان نا پاك و بی حیا هم مردان نا پاك و انگل
گونه وارد اجتماع خواهند شد. زن و مرد در معاشرتها باید حدود شرعی را کاملا مراعات نمایند تا اجتماع سالم بماند.
چادر حجاب برتر
اگر از زنان جامعه امروز بخواهیم که، خانمها بیایند بهترین نوع حجاب که چادر است را بر روي سرهایتان بگذارند در جواب
بگویند که: ما در اسلام چیزي به نام چادر نداریم و در آیات و روایات چیزي در مورد حجاب برتر به صراحت ذکر نشده است.اما
باید گفت: اگر ما زنان مسلمان یک مقدار مطالعه در باره ي زنان و دختران رسول خدا داشته باشیم می فهمیم که زهراي مرضیه در
بیرون از خانه یک مقنعه بلند ویک چادر بلند طوري که پشت سر آن حضرت را چادر جارو می نمود و در داخل منزل هم یک
مقنعه کوتاه می پوشیدند ویا یک دلیل محکم دیگر ما همان روش عملی زنان رسول خدا بود که آیه 59 سوره احزاب بر آن دلالت
دارد که به زنان رسول خدا فرمان میدهد که جلباب بر سرشان بنمایند جلباب را مفسران چندین معنا نموده اند 1-مقنعه 2-هر
لباسی که از سر تا پا را بپوشاند. 3-هر لباسی که زنان روي لباس هاي خود بپوشند. 4-هر پوششی مثل عبا و غیر ان. 5-ملحفه
(چادر). 6-لباسی که بزرگتر از روسري و کوچکتر از ازاز می باشد. 7-روسري بزرگی که سرو صورت را هنگام خروج از منزل می
پوشانند. 1 ام سلمه یکی از زنان بزرگوار رسول خدا می گوید: هنگامی که آیه حجاب نازل شد (که زنها باید روسري بلند و چادر
را بر سرخویش فروافکنند) زنان انصار از منزل بیرون آمدند در حالی که عبا (و چادر) مشکی برسر داشند. لذا می توان استفاده
نمودکه چادر مشکی که امروز لباس بیرون از منزل با شخصیت و با تقوا می باشد در صدر اسلام هم حجاب زنان پاکدامن بوده
. 2 - المنار ج 22 ص 37 . 1 - تفسیر مجمع البیان ج 4 ص 369 است. 2
قائده کلی درباره حجاب برتر
خداون تبارك وتعالی در سوره احزاب به زنان پیامبر می فرماید: (اي همسران پیامبر شما همچون دیگر زنان نیستید اگر تقوا پیشه
کنید، پس به گونه اي هوس انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید. در خانه هاي خود بمانید
و همچون جاهلیت نخستین (که اندام و وسایل زینت خود را در معرض تماشاي دیگران قرار می دادند) در میان مردم ظاهر نشوید
نماز را بپا دارید و زکات بپردازید و از خدا و رسولش اطاعت کنید. باز در سوره نور آیه 31 می فرماید: ولایضربن بارجلهن لیعلم ما
یخفین من زینتهن (اي رسول ما به زنان بگو پاهایشان را به زمین نکوبند تا زینت پنهانشان دانسته شود (و صداي خلخالی که به پا
دارند به گوش برسد). امام صادق (ع) می فرماید: زنان از وسط راه عبور نکنند بلکه از کنار دیوار یا مسیر (پیاده رو) حرکت نمایند.
3 علی (ع) زنان مسمان را نهی کرد از این که موها را به شکلی برجسته پشت سر جمع کنند یا دست خود را به گونه اي رنگ کنند
که حالت نقش و نگار داشته باشد ودر پیش نامحرمان جلب 3- کافی ج 518 . نظر کند. 1 خداوند کریم به یکی از رسولانش
وحی کرد که به مومنان بگو: در لباس و آداب و رسوم، دشمنان خدا را سرمشق خود قرار ندهید اگر چنین کنید شما هم مانند انها
جزء دشمنان خدا محسوب می شوید. 2 رسول خدا (ص) خطاب به زنی به نام حولاء فرمود: اي حولاء جایز نیست زن مچ دست و
قدمها(پا)خود را براي مردي غیر از شوهرش اشکار کند و اگر مرتکب چنین گناهی شد، همیشه مورد لعن و غصب خداوند و
فرشتگان الهی است و عذاب دردناکی براي او آماده شده است. 3 و باز فرمود اي حولاء جایز نیست که زن، نوجوان نامحرمی را که
صفحه 18 از 29
به حد بلوغ رسیده به داخل منزلش راه دهد. و باید مواظب چشم خود باشد تا نگاه بد به او نکند و نیز آن نوجوان نگاه نامشروع به
آن زن نکند. بر زن جایز نیست با او غذا بخورد یا چیزي بیاشامد مگر اینکه محرمش باشد. در وسایل الشیعه از امام رضا (ع) نقل
کرده است که: زمانی چند تن از بنی هاشم امام رضا (ع) را به مهمانی دعوت نمودند در خانواده آنها دختر کوچکی حضور داشت
و حضار به ترتیب دختر را مورد نوازش قرار می دادند، تا به امام رضا (ع) رسید. حضرت پرسید این دختر چند سال دارد؟ گفته شد:
5سال. بعد (به اشاره امام) او را از محضر ایشان دور کردند. پس می توان از این ایات و روایات استفاده نمود که هر چه قدر زن
بویژه زن جوان با نامحرم کمتر رابطه داشته باشد و هم سخن شود و خود را از انظار نامحرمان دور کند براي او و جامعه بهتر است.
3 - مستدرك الوسائل ج 2 ص 548 چاپ دوم . . 2 - وسائل الشیعه ج 13 ص 279 . 1 - وسائل الشیعه ج 14 ص 134
امتیاز چادر بر سایر پوششها
سؤال: چرا چادر بر سایر پوششهاي اسلامی برتري دارد؟ ج: اگر چه سایر پوششها از جمله مانتو اگر رنگ و مدل تحریک کننده
نباشد، ونمایان بودن صورت زن موجب جلب توجه دیگران نگردد و سیماي او بدون آرایش باشد، اشکال ندارد با این حال معایبی
دارد که عبارتند از: حجابهایی مثل مانتو و امثال آن برجستگیهاي بدن را نمایان می سازد و این خود، خلاف عفت و وقار زن می
باشد و در شأن یک زن شیعه و مسلمانان نمی باشد که در منظر دید نامحرمان قرار گیرد. طبق آیات و روایات متعددي که از قرآن
و معصومین رسیده پوشیدن هر نوع لباسی که محرك و شهوت انگیز و شهرت باشد حرام است و می دانید جز چادر بقیه پوششها
اینگونه می باشد. اسلام توصیه نموده که جز وجه و کفین هیچ جاي بدن را نامحرم نبیند لذا با پوشیدن چادر بهتر می توان این
قانون را رعایت نمود تا با مانتو یا چیز هاي دیگر. مانتو، مخصوصا مانتو هاي رنگی اي که امروزه در بازارها یافت می شود بیشتر
جلب توجه نموده و باعث نگاه مردان به زنان می شود.
پایبندي به فرهنگ اصیل اسلامی
طبق یظر مبارك رسول اکرم (ص) و حضرت امیر المومنین (ع) اگر ملتی بخواهد زنده و با هویت بماند و از متلاشی شدن و هضم
شدن در فرهنگ دیگران نجات یابد، باید به فرهنگ اصیل و معقول و بدون خرافات خویش پاي بند باشد لذا بر همین مبنا رسول
(ص) فرمود: هرکس خود را شبیه گروهی کند، از آنها محسوب می شود. 1 علی (ع) فرمود: پیوسته مسلمانان به راه خیر قدم می
نهند. تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم ( مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و...) از کافران تقلید نکنند. و اگر در آداب از
2- بحار الانوار ج 79 ص 303 . 1 - سنن ابی داوود ج 4 ص 44 بیگانگان پیروي کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند. 2
سوره بقره و کتاب بهشت جوانان .
چادر مشکی
برترین پوشش براي زن با حیا و عفت، زن مسلمانی که با سرکردن آن عشق به حریم خانواده، عشق به شوهر، عشق به زندگی سالم،
عشق به پاکی هاست، عشق به پاکی جوانان مسلمان است. عشق به آزادي و آزادگی و رهایی از قید و بند شیطان است. چادر
مشکی عشق به زندگی شاداب و دروي از سوء ظی و تهمت و غیبت هاست و در نهایت اعلام وفاداري بی حد و حصر زن به شوهر
و دل بریدن از دیگران است. روان شناسان می گویند: رنگ مشکی چادر به معناي حد و حریم می باشد چرا؟ براي آینکه وقتی زن
مسلمان چادر مشکی اش را بر سرش می گذارد با این عمل خود در واقع به همگان می گوید کسی اجازه ندارد به حریم عفاف و
حیاي من دست یابد یا نگاه شهوت آمیزي داشبه باشد او با این کارش می گوید بین من و شماي نامحرم مرزي وجود دارد فاصله
صفحه 19 از 29
اي وجود دارد که فقط با محرم شدن می توانی به آن دست یابی، توي بیگانه حق نداري در حریم خصوصی من که سرشار از
حرمت و احترام و وقار می باشد قدم بگذاري، او می گوید من با چادر مشکی پوشیدن به توي مرد بیگانه می فهمانم که هیچ رغبتی
به تو ندارم و تو هم نداشته باش مشکی معمولا اشتهاي نگاه بد را کور می نماند لذا همه ي در ها بسوي نامحرمان بسته می شود.
سیاه پوشیدن زنان به معنی نه گفتن در مقابل خواسته هاي شیطانی مردانی است که با چشمان شیطانی خود آنان را فریب می دهد و
فریفته ي خود می کنند. سیاه به منزله ي نقطه ي پایانی است که در فراسوي آن هیچ چیزي وجود ندارد. 1 لذا باید زنان ما بدانند
فقط با حفظ حجاب و حیا و تقوا می توانند زندگی و خانواده ي خود را از آفت هاي شیطانی حفظ و مصون بدارند. 1 - ماکس
لوشر .
کنار رفتن چادر چرا؟
دشمنان قسم خورده، مستکبران ظالم زمان هر از گاهی که با شکست نظامی روبه رو شدند بیکار ننشستند و دست به توطئه هایی از
قبیل ارائه ي فرهنگ مبتذل غرب و سوغات فرستادن آن به کشور هاي مسلمان را چیدند. آنها می دانند که اگر بناي فرهنگی
کشوري مورد تهاجم قرار گیرد و فرو ریزد تسلط و مشرف شدن بر آن کشور کار سختی نخواهد بود. و باز می دانند که اگر بتوانند
حجاب و عفت زنان مسلمان را از خانه مورد تهاجم فرار دهند و با ارائه ي مدل هاي غربی آنها را اسیر سازند، دیگر تسلط بر مردان
آن کشور کاري ندارد. آنان می دانند که زنان همیشه حس دیندارشان، حس تقوا و پرهیزکاریشان از مردان بیشتر است لذا در هر
حمله ي فرهنگی دست روي نقطه ي عفاف و حجاب زن گذاشته اند و زنان را مورد تهاجم قرار داده اند آنها از راه فرهنگ مبتذل
غربی و تبلیغات سوء که از جمله آن اظهار داشتن این مطلب که زنان باید با مد روز جلو روند و اگر نروند بی کلاس و بی
شخصیت شناخته می شوند؛ یا اینکه زنانی که چادر بر سر هایشان می گذارند در کارهاي اجتماعی ضعیف تر عمل می نمایند و یا
مانتو هم زن را می پوشاند و » : آنکه رنگ مشکی چادر شادابی را از زنان که روح لطیف دارند می گیرد، یا جملاتی از این قبیل که
را بیان می کنند و بعد هم می آیند انواع واقسام مانتو ها یی که نه تنها زن و عفاف زن را نپوشانده « حجات زن را کامل می کند
بلکه زیبایی ها و بر آمدگی ها و همه ي آن چیز هایی که اسلام دیدن آن را حرام کرده بوسیله آن در بازار ها عرضه می کنند و هر
روز هم مدل جدید تري ارائه می دهند، و یواش یواش علاوه بر چادر، مانتو را هم می خواهند از زن بگیرند.
سخنان امام صادق (ع) در باره ي آخر الزمان و حجاب زنان
امام صادق (ع) در باره ي ماجرا هاي آخر الزمان به یکی از شیعیان و یاران خود که جویاي آن بود فرمود: هر کس که انتظار ظهور
امر ما و فرج ما را بکشد و براي مراتب و درجات خوف و اذیتی که بر او وارد می شود شکیبایی کند، فرداي قیامت در گروه و
دسته ي ما خواهد بود. سپس فرمود: در آخر الزمان حق مرده می شود و ( حق جویان) اهل حق از میان می روند. شر و بدي آشکار
می شود و از او نهی نشود مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا نمایند و زنان با زنان تزویج کنند و پسر بچه ها همان کنند که زنان
می کنند. راحت شراب بنوشند و راحت گناه می نمایند. مردان براي استفاده ي مردان خود را فربه کنند و زنان براي زنان، زندگی
مرد از پسش اداره گردد و زندگی زن از فرجش ؛ زنان همچون مردان براي خود انجمنها ترتیب دهند. زنان در باره ي استفاده از
مردان به رقابت بپردازند و مردان بر سر این کار غیرت ورزي نمایند، زنان براي زنا ستایش شوند، وزن براي نکاح مردان با شوهر
خود همکاري کند، مردان در بهترین خانه ها باشند در حالی که با زنان در هرزگی بسر می برند و زنان در این امر به آنها کمک
نمایند، مرد با ایمان غمناك و پست و خوار گردد و بدعت و زنا آشکار، حرام خدا حلال شود و حلال خدا حرام، به صرف تهمت
و سوء ظن مردم را بکشند و در باره ي استفاده ي از مرد نر غیرت ورزي شود و جان و مال سر اینکار دهند، مردان براي آمیزش با
صفحه 20 از 29
زنان مورد سرزنش قرار گیرند ( هم جنس بازي مد شود ) مردان از کسب زنانشان از هرزگی آنها نان بخورند در حالی که آن را
می داند و به آن تن می دهد، زن بر مرد خود مسلط شود و کاري را که مرد نمی خواهد انجام دهد و به شوهر خود خرجی دهد،
مرد کنیز و همسرش را ( براي زنا ) کرایه دهد و به خوراك و نوشیدنی پست تن در دهد، زنان خود را در اختیار کافران قرار دهند،
ساز و ضرب علنی گردد و سر کوي و بازار آشکارا بزنند و کسی از آن جلو گیري نکند، روزي شود که اگر بر مردي بگذرد که
در آن روزگناهی بزرگ نکرده باشد مانند هرزگی یا کم فروشی یا انجام کار حرام یا میخوارگی آن روز گرفته و غمناگ است و
خیال می کند که روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز تلف شده است، در آن روز تمام غم و اندوه مردم در باره شکم و
عورتشان می باشد، باکی ندارند که چه بخورند و با چه کسی نکاح کنند اگر آن روز را دیدي مواظب خود باش و بدان که به
1 - روضه ي کامی، محمد بن راستی خداوند پاداش نیکو کاران را ضایع نکند و همانا رحمت خدا به نیکو کاران نزدیک است. 1
. یعقوب کلینی، غربت دین ص 121 و 122
پیام استاد قرائتی به دختران
چون دامنه ي مطالعات و مقدار تحصیلات شما را نمی دانم از همه استدلالهاي علمی و فنی دوري می کنم و بی مقدمه حرفم را
شروع می کنم غفلت بزرگترین خطر براي انسان است، غفلت از خدا خالق هستی، از مرگ و معاد، از جوانی، استعداد ها، ارزشها و
کرامتهاي انسانی از جامعه ي دوستان و محرومان، از توطئه ي دشمنان و طرفند ها. هر چیز و هر کس ما را غافل کند، ما را به خطر
می اندازد و بزرگترین دشمن ماست و هر چیز و هر کس ما را از غفلت بیرون آورد و به ما هشدار دهد، بهترین دوست ماست.
دوست ما خداوند است که به ما هستی و عقل و فکر داد، فکر، علم، هدایت، قدرت تشخیص و انتخاب داده و طبیعت را تسخیر ما
کرده و هم اوست که کار نیکوي ما را به چند برابر خریداري می کند. دوست ما، پیامبر عزیز اسلام (ص) است که با بوسیدن دست
دخترش در عصر زنده به گور کردن دختران، به زنان مقام داد و براي زن حق مالک شدن، رأي داشتن، تحصیل کردن، انتخاب
همسر و نظارت بر همه ي امور، یعنی حق امر به معروف و نهی از منکر قائل شد و زن را مثل مرد براي رسیدن به همه ي کمالات
شایسته دانست. دوست ما، رزمندگان و شهدائی هستند که با قبول جراحت و اسارت و شهادت و بی خوابی در مرز ها و جاده ها ي
شهر و روستا کشور را امن ساختند تا من و شما هر شب در منزل به راحتی استراحت کنیم. اما دشمن ما، شیطان است که با وسوسه
ي خود آدم و حوا را فریب داد و آنان را به کاري وادار کرد که موجب کنار رفتن پوشش بهشتی آنان گردید. آري برهنگی اولین
نتیجه ي عصیان انسان بود. دشمن ما تفکري است که زن را براي هوسبازي، تفنن و کامیابی می خواهد و عکس او را وسیله اي
تبلیغات اجناس خود قرار می دهد. خواهرم دخترم ! من از شما می پرسم: چرا دشمنان ما پیشرفتهاي علمی خود را از ما دریغ می
کنند اما نسبت به آنچه دختران و پسران ما را فاسد می کند بخشش می کنند؟! در لستقلال کشور و دفاع از میهن، زنان پوشیده
بیشتر فرزندان خود را به جبهه فرستادند، یا زنان بد حجاب؟! در اقتصاد و صادرات کشور، تولیدات کشاورزي و صنایع دستی بیشتر
تولید زنان با حجاب است یا بد حجاب؟! اگر به کشور عزیز ما هجومی شود، مردان و زنان با ایمان زود تر فرار می کنند، یا عناصر
سست ایمان؟! اغفال دختران پوشیده راحت تر است یا دختران بد حجاب؟! اگر برادر شما بناي ازدواج داشته باشد و شما را وکیل
کند، آیا شما دختري را براي او انتخاب میکنی که هر روز چشم هزاران جوان هرزه به او افتاده یا کسی را که عفاف و حجاب او
کاملتر و چشم هوسبازان دور تر بوده است؟! آیا افت تحصیلی، نگرانی و اظطراب، امراض روانی و مقاربتی، فرزندان سر راهی،
سقط جنین، فرار از خانه، و لخرجی و بهانه گیري اسراف و تجمل گرائی، گناه و بی بند و باري در میان دختران با تقوا بیشتر است
یا دختران رها و بد حجاب؟! خواهرم و دخترم ! حجاب از ضروریات اسلام است و شما بحمد ا... فرزند اسلام هستید امروزه هزاران
خواهر شما با حجاب کامل، به عالیترین درجات علمی رسیده و در صحنه هاي فرهنگی، سیاسی و اقبصادي کشور درخشیده اند.
صفحه 21 از 29
خواهرم و دخترم ! اگر هر چیز را انکار کنیم. مرگ را نمی توان انکار کرد. من و شما دیر یا زود باید پاسخگوي همه کار هاي خود
باشیم کمال آفرینش ما، در بندگی خداست نه در اسارت هوسها. در حجاب کامل، رضاي خدا، پیامبر خدا، امامان معصوم، مردم با
ایمان و خانواده هاي شهداست، ولی در بی بند و باري، رضاي شیطان، افراد لاابالی و چشم چران و هرزه است. در فکر جلب
رضایت کدام یک باشیم؟! خواهرم و دخترم ! مگر شما جواهرات قیمتی خود را در پوشش قرار نمی دهید تا از دسترسی نا اهلان
دور بماند؟! چه گوهري گرانتر از وجود خود شماست؟! چرا خود را ارزان در جلوي هر چشمی قرار می دهی؟! مگر نه این است
کسانی که به شما نگاه بد میکنند شما را براي خودشان می خواهند؟! خواهرم و دخترم ! اگر جلوه گري و دل ربائی امروز شما،
علاقه ي مردي را به همسرش کم کرد، فردا زن زیباي دیگري با جلوه گري خود، دل شوهر شما را خواهد ربود و رونق زندگی
شما را کم خواهد کرد. خواهرم و دخترم ! چه بسا لباس و آرایش فریبنده اي که دل فقراي بسیاري را به دردخواهد آورد و یقینا
شما راضی نخواهید بود براي خود نمایی، همنوعان تهیدست خود را دچار ناراحتی و پریشان خاطري نمایید. خواهرم و دخترم !
اشتباه می کند کسی که خیال می کند بی حجابی نشانه ي تمدن است. خیال می کند نگاه آلوده ي دیگران به سود اوست. خیال
میکند جلوه گري گناه ساده اي است و نمی داند همین کار به ظاهر ساده، ممکن است دانشجویی را در فصل امتحانات دچار
شکست کند و یا راننده اي را به تصادف کشاند و یا آرامش خانواده اي را به نگرانی تبدیل کند. این اولین نامه اي است که براي
1 - روابط عمومی و معاونت پژوهشی وزارت شما نوشتم و خدا می داند به خاطر پاك ماندن شما و جامعه وقت شما را گرفتم. 1
آموزش و پرورش، براي ریحانه، محمود اکبري .
پیام بانو مجتهده امین، صاحب تفسیر مخزن العرفان به دختران:
اي بانوان و دوشیزگان عزیز بدانید که هیچ خوشبختی به قدر آرامش دل نیست و سعادت حقیقی بر روي فضیلت بنا شده است و
فمن سکفر بالطاغوت و » : فضیلت و آرامش روح در پرتو تمسک به ریسمان محکم توحید است همانطوري که قرآن می فرماید
2 سعادت واقعی، در اثر ایمان و یکتا پرستی و تقوا پدید خواهد آمد و اگر شما خواهان « یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی
2 سعادت دنیا و آخرت هستید، پیرو قرآن گردید و قدم به قدم به سوي حق پا گذارید، آنگاه خوشبختی را احساس خواهید کرد. 3
. 3 - ماهنامه ي قرآنی آیات، سال اول خرداد 76 ص 31 . - بقره، 257
حجاب و سخنان معصومین (ع)
محمد بن مسلم می گوید: از امام باقر (ع) شنیدم که فرمود: زمانی امام زمان (عج) ظهور میکند که: مردان خود را به شکل زنان در
آوردند و زنان نیز مثل مردان شوند، و مردان به مردان اکتفا می کنند ( وتمایل به جنس مخالف ندارند ) و زنان هم به همدیگر
اکتفا می کنند، و زنان سوار بر زین می شوند ( اسب یا موتور یا دوچرخه ) و شهادت دروغ پذیرفته می شود. 4 رسول خدا (ص)
فرمود: زمانی خواهد آمد که نگه داشتن دین و ایمان براي انسان مثل این است که بخواهد سنگ گداخته اي را در دست خود نگه
دارد. 5 سپس فرمود: زمانی بر امت می می آید که سلاطین آنها دنبال زور گویی و علما ي آنها دنبال طمع مال دنیا و عابدین آنها
اهل ریا و تجارت، و زنان آنها دنبال زینت دنیا هستند و جوانان فکر ازدواج هستند، اینجاست که کساد در امت من پدید می آید
مثل کساد در بازار و هیچ کس دنبال صراط مستقیم نیست حتی مردگان هم از زندگان خویش خیري نمی بینند و در بین اینها
انسان خوب یافت نمی شود اینجاست که مهاجرت لازم است و نباید ماند. 6 امیر المومنین (ع) در خواب سؤال صعصۀ بن صوحان
7 - بحار، ج . 6 - بحار، 22 . 5 - بحار، ج 22 . 4- بحار ج 52 ص 192 که پرسید دجال کی و چه زمانی خروج می کند؟ فرمود: 7
52 ، ص 192 . او زمانی خارج می شود که زنان در تجارت با مردان هستند و شریک می شوند براي زراندوزي، مردم آخر الزمان
صفحه 22 از 29
سلف خود را لعن می کنند و زنان سوار بر زین می شوند و زنان خود را به شکل مردان و مردان خود را به شکل زنان در می
آورند. رسول خدا (ص) به جابر بن عبد ا... انصاري فرمود: در شهوترانی و شرابخواري پیشه می گیرند، و به پدران و مادران نا سزا
مرد از زن خود اطاعت کند وبه « اطاع الزجل زوجته » می گویند، به طوري که مال حرام را غنیمت و پرداخت زکات را زیان ببینند
همسایه اش آزار رساند و پیوند خویشی خود را قطع کند. در آن زمان وفا کم شود و زنا شیوع یابد و مردان خود را با لباس زنان
بیارایند و روسري حیا از سر زنها برداشته شود ! و خود فروشی در دلها راه یابد، مانند زهر که در بدنها رخنه می کند. کار هاي
خوب کم می شود، و گناهان آشکار گردد، و واجبات الهی از نظر بیفتند و با گرفتن مال، صاحبان مال را ستایش کنند، و ثروت را
در راه خوانندگی صرف نمایند، و سر گرم دنیا گردند و از توجه به آخرت باز مانند، آرزوهایشان بلند و عمرشان کوتاه می شود،
سپس فرمود: قائم ظهور نمی کند مگر هنگامی که بچه ها به سلطنت رسند و حقوق الهی را زیر پا گذارند و قرآن را با غنا ( آهنگ
موسیقی ) بخوانند، مرد بچه ي سگ را تربیت کند، بهتر است از اینکه پسر را تربیت کند، به بزرگتر احترام نمی شود، و به کوچکتر
رحم نشود، و فرزندان زنا زیاد شوند، بی شرمی به جایی رسد که زنان در وسط راه جمع شوند، پس نیکوترین آنها در آن زمان می
گوید در وسط راه اگر این عمل را انجام ندهی و گوشه اي بروي بهتر است، لباس گوسفندان را بر دلهاي گرگ خود می پوشند،
مرد ها به مرد ها اکتفا کنند در فجور و زنها به زنها، در میان خود ساز ها و نواها می زنند، وکسی که می تواند اینها را منع کند منع
نمی کند بلکه به عمل ایشان راضی و خشنود باشد. زنها اجتماعاتی براي خود دارند و مجلسها می گیرند مثل مردان، زنها در آن
زمان مانند مردها در مجالس سخنرانی کنند. اجتماعات زنها براي لهو و لعب و شهوترانی ها می باشد. زنان در میان زنان در روز
- 1 دست به اعمال شهوانی ولهو و لعب می زنند. مجلسها و دسته بندي و حزب بازي در میانشان آراسته و زیاد خواهد شد. 1
. نوائب الدهور فی علائم الظهور ج 1
برخی از فواید پوشش سرتاسري (چادر)
چادر از هر گونه تهییج و جذاّبیت جلوگیري می کند. چادر بر آمدگی هاي بدن را پنهان می کند. چادر نشانه ي ملی است و حفظ
هویت. بوسیله چادر لباس هاي نازك که احیاناً زنان می پوشند پنهان می ماند. مردان هوس باز، جسارت تجاوز و نگاه به زن
محجبه را نمی کنند. چادر وقار زن است. زنی که چادر می پوشد از مدهاي غربی دوري می کند. چادر لباس شهرت نیست که
انسان به وسیله ي آن انگشت نما شود. البته مطالبی که گفته شد در صورتی فائده ي چادر خواهند بود که چادر بطور صحیح مورد
استفاده قرار گیرد. اگر کسی چادر به سر کند ولی طوري که حجابش در آن کامل نباشد خودش نوعی بی عفّتی تلقی خواهد شد.
پوشش سرتاسري در سیره حضرت فاطمه زهرا(س)
عمران بن حصین الخزاعی، یکی از یاران خاص پیغمبر اکرم (ص) چنین می گوید: روزي رسول خدا (ص) به من فرمود: اي
عمران، تو در نزد ما جایگاه و منزلت ویژه اي داري، آیا دوست نداري فاطمه دختر رسول خدا(ص) را ملاقات کنی؟ همانا دخترم
فاطمه(س) خیلی وقت است که تو را ندیده است، و همانا او از این مسأله شکایت می کرد. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت گردند
اي رسول خدا، چرا دوست ندارم! آنگاه رسول خدا(ص) از جاي برخاست و به سمت خانه ي فاطمه (س) به راه افتاد، و من هم به
دنبال او به راه افتادم تا اینکه به در خانه ي حضرت زهرا(س) رسیدیم. رسول خدا(ص) در را کوبید و صدا زد: سلام بر تو اي
فاطمه، آیا اجازه هست داخل شوم؟ حضرت فاطمه (س) جواب داد: آري فدایت شوم اي رسول خدا، بفرمایید! فرمود: آنکه همراه
من است هم می تواند داخل شود؟ جواب داد: چه کسی همراه توست اي رسول خدا، قسم به آنکه تو را به پیغمبري مبعوث کرد من
چادري در دسترس ندارم! رسول خدا(ص) ملافه اي را برداشته و به او داد، و به او گفت که چگونه از آن مثل یک چادر استفاده
صفحه 23 از 29
کند و خود را با آن بپوشاند و فاطمه هم همان کار را کرد. آنگاه به ما اجازه ورود داد و هر دوي ما وارد منزل حصرت فاطمه (س)
شدیم. رسو لخدا (ص) نگاهی به چهره دخترش نموده وفرمودند: سلام بر تو اي دخترم، حالت چطور است؟ چرا رنگت چنین زرد
شده است؟ جواب داد: علیک السلام اي پدر، به خدا گرسنگی بر من غلبه کرده است و چیزي براي خوردن نداریم. آنگاه رسول
خدا(ص) با شنیدن این سخن گریه نموده و خطاب به وي فرمود: غصه مخور اي دخترم، به خدا، من هم سه روز است که چیزي
نخورده ام، در حالی که در نزد خدا از تو گرامی تر هستم، ولی اگر دست به دعا بردارم خدا طعام مرا خودش تهیه خواهد فرمود،
ولی خودم آخرت را بر دنیا ترجیح میدهم، اما در عوض اي دخترم مژده باد تو را که تو سرور همه زنان اهل بهشت هستیً عرض
کرد: اي پدر، پس آسیه بنت مزاحم دختر فرعون، و مریم دختر عمران چطور، مگر آنها سرور زنان بهشتی نیستند؟! فرمود: دخترم،
همانا آسیه تنها سرور زنان عصر خودش بود، و مریم و خدیجه هم همینطور، ولی تو سرور همه زنان بهشت هستی، در بهشت در
قصرها جاي خواهی داشت و دیگر آنجا نه اذیتی است و نه زحمتی. سپس فرمود: دخترم، به همین وضع پسر عمویت علی (ع) قانع
1 - اقتباس از، العدد القویه، ص باش، به خدا قسم شوهر تو علی (ع) پس از من سرور همه انسانهاي عالم در دنیا و آخرت است. 1
. 225 ؛ کشف الیقین، ص 456 ، بحار الانوار، ج 37 ، ص 68
پرسش از محضر مرحوم آیت الله گلپایگانی در خصوص فلسفه چادر
سوال: آیا پوشش چادر الزامی است، یا اینکه زن می تواند از پوششهاي دیگري همچون مانتو و روپوش استفاده کند؟ جواب: چادر
خصوصیتش این است که جاهاي حساس و تهییج کننده و بلندي وپستی بدن زن را می پوشاند ومخفی می کند، غیر چادر اگر
پوششی پیدا شد که همین خصوصیت را داشت، اشکالی ندارد، اگر چه فرض پیدا شدن چنین لباسی، باز هم براي یک زن مسلمان
. 2 - مجمع المسائل، حضرت آیۀ الله گلپایگانی، ج 1، ص 159 شایسته است که از چادر یا عبا استفاده کند. 2
دقت نظر حضرت امام خمینی (ره) در خصوص پوشش چادر
خانم مرضیه حدیده چی (دباغ) نقل می کند ": من وقتی همراه امام از فرانسه آمدم، مانتو و شلوار تنم بود. در مهران پایم صدمه
خورده بود و هنوز عصایی زیر دستم بود. با آن مانتو شلوار، خدمتشان رسیدم تا گزارش بدهم. فرمود ": شما چادر ندارید؟ بگویم
احمد برایتان یک چادر بخرد "؟گفتم نه حاج آقا، چادر دارم، اما چون به کوه رفتم و اسلحه روي دوشم و فشنگ به کمرم و قمقمه
به پهلویم آویزان بود و گاهی هم سه پایه تیر بار را روي دوشم می گرفتم و از کوه بالا می رفتم، این بود که اگر چادر هم به سر
می کردم، دیگر خیلی مشکل بود. فرمودند ": چادر براي زن بهتر است "من هم از همان جا آمدم و چادر را سرم کردم و دیگر بر
1 - مجله حدیث زندگی، سید محمد دلال موسوي، ص 61 ، به نقل از مهر و قهر، محمد رضا سبحانی نیا و سعید رضا نداشتم. 1
. علی عسکري، ص 164
عاقبت زنان بد حجاب و مشاهدات رسول اکرم(ص) در شب معراج
"از امیر المومنین (ع) روایت شده که آن حضرت فرمود: من و فاطمه زهرا(س) بر رسول اکرم(ص) وارد شدیم، دیدیم آن حضرت
به شدت گریه می کند. عرض کردم: یا رسول الله(ص) ! پدر و مادرم فدایت، چه چیز سبب شده که این گونه گریه می کنی؟ پس
فرمود: اي علی! شبی که به معراج رفتم زنانی از امتم را دیدم که در عذاب شدید هستند ( به یاد آنها افتادم و بر حال و عذاب آنها
گریه می کنم ".)بعد حضرت شروع می فرمایند به بیان آنچه در معراج از احوالات زنان مختلف دیده اند.
صفحه 24 از 29
زنانی که موي سرشان را به نامحرمان نشان می دهند
فقال یا بنتی، ما المعلّقه بشعرها فانهّا کانت لا تغطی شعرها من الرجال: زنانی را دیدم که از موي سرشان آویزان شده بودند در حالی
که مغز سرشان می جوشید. حضرت فاطمه (س) سوال کرد: اي حبیب من اي نور دو چشمانم، اینها جرم شان چه بود؟ مرتکب چه
گناهی شده بودند که اینگونه عذاب می دیدند؟ حضرت می فرمایند: اینها کسانی بودند که موي سرشان را از مردان نامحرم نمی
پوشاندند. مصداق این قسمت از حدیث آنهایی هستند که نسبت به حجاب اسلامی و رعایت دستورات الهی بی تفاوت هستند،
کسانی که موي سر خود را از دید نامحرم محفوظ نمی دارند، کسانی که با آرایش هاي رنگارنگ در معابر عمومی پرسه می زنند
و جامعه و جوانان را به فساد و تباهی می کشانند، آنها که زیبایی را در رنگهاي مصنوعی ساخت کشورهاي غربی و افسار خود را
بدون تفکر به دست غارتگران دین و ایمان مردم سپرده اند.
زنانی را دیدم که آنها را از پستانهایشان آویزان کرده بودند
آنها کسانی بودند که از تمکن شوهرانشان امتناع می کردند و به خواسته ي نفسانی آنها توجه نمی کردند.
زنانی را دیدم که از زبانشان آویزان کرده بودند
در معراج زنانی را دیدم که از زبانشان آویزان کرده بودند و بر دهنشان حمیم می ریختند، پس آنها کسانی بودند که شوهرانشان را
اذیت می کردند. از جمله وظایف زنان نسبت به شوهرانشان اطاعت از شوهران و تسلیم بودن در مقابل خواست آنان است. اکر
کسی نسبت به انجام وظیفه اش کوتاهی نماید و شوهر خود را در محیط خانه آزار و اذیت نماند دچار عذاب الهی خواهد شد.
زنانی را دیدم