گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد دوازدهم
مقدمه






ستایش خداوندي را سزاست که از اسرار نهان ها آگاه است، و نشانه هاي آشکاري، در سراسر هستی بر وجود او شهادت می »
دهند. هرگز برابر چشم بینندگان ظاهر نمی گردد. نه چشم کسی که او را ندیده، می تواند انکارش کند، و نه قلبی که او را
شناخت، می تواند مشاهده اش نماید. در والایی و برتري از همه پیشی گرفته. پس، از او برتر، چیزي نیست، و آن چنان به مخلوقات
نزدیک است که از او نزدیک تر، چیزي نمی تواند باشد. مرتبه ي بلند او را از پدیده هایش دور نساخته، و نزدیکی او با پدیده ها،
او را مساوي چیزي قرار نداده است. عقل هارا بر حقیقت ذات خود آگاه نساخته، اما از معرفت و شناسایی خود باز نداشته است.پس
اوست که همه ي نشانه هاي هستی بر وجود او گواهی می دهند و دلهاي منکران را بر اقرار به وجودش واداشته است، خدایی که
-1 نهج البلاغه،ص 71 پس از حمد و ستایش الهی، درود و صلوات می فرستم 1.« برتر از گفتار تشبیه کنندگان و پندار منکران است
بر خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و ائمه معصوم (علیهم السلام) و درود و سلام خود را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج) تقدیم می
کنم. و اما بعد... در این نوشتار، همانطور که از نام آن پیداست هدف تکرار مکررات به سبک تازه اي است و به همین مناسبت ما
نام تحقیق را بر آن نهاده ایم تا از خرده گیري کسانی که بعدها خواهند گفت: که این کتاب، حرف دیگران است، جلوگیري شود.
هر چند که حجاب و پوشش چه براي زن و چه براي مرد، توسط نظام طبیعت و خلقت پیش بینی شده و هر کس که بر لزوم آن
تأکید کرده حرف تازه اي نمی زند؟ چرا که نخستین تأکید را طبیعت داشته اسست؟ ما نیز چون داعیه ي اینکه حرف تازه اي بزنیم
را نداشته و نداریم و فقط میخواستیم دیدي متفاوت به موضوع داشته باشیم؟ اسم کتاب را حجاب و بازگشت به خویشتن گذاشتیم،
تا تأکید بر این باشد که بیان تازه اي دنبال نمی شود چرا که حجاب تدبیري است که از نخستین روز، زن براي حفظ عفت و حیاء
خود اندیشه است و بازگشت به خویشتن، یعنی: بازگشت به آنچه قبلًا بوده ایم، بازگشت به ارزشها و فرهنگ متمدن خود، چرا که
اگر آزادي به معناي بی بند و باري و بی حجابی، دال بر تمدن و پیشرفت باشد باید گفت: که ما انسانها، سالهاي زیادي از حیوانات
عقبتر هستیم. اما آنانکه بر خلاف نظام طبیعت سخن میگویند، کسانی هستند که حرف تازه میزنند، حرفهایی که اعلام جنگ بر علیه
طبیعت و نظام خلقت هستند و مسلماً بازنده ي این بازي انسان است نه طبیعت، چرا که انسان باید قوانین طبیعت را کشف کند تا از
آنها براي بهتر زندگی کردن استفاده کند نه اینکه بر علیه آنها و در مخالفت با آنها گام بردارد مثل این است که کسی بگوید آتش
بر خلاف قانون همیشگی خود که ایجاد روشنایی و گرما است باید عمل کند؟ آیا در شرایط طبیعی و عادي یک چنین امري امکان
دارد؟ در نتیجه باید گفت: آنکه در نهایت بازنده است، انسان است نه قوانین طبیعی خلقت (انسانی که بر خلاف قوانین طبیعی عمل
کند). مسلم بدانیم آنانکه بر خلاف نظام خلقت سخن میرانند هدفی جز رسیدن به مقاصد شهوانی خود ندارند و دلشان براي من و
تو نمی سو زد. لازم است در اینجا تأکید شود که در این نوشتار، منظور از هر کلمه اي که به صورت مطلق آمده، در واقع گروه
صفحه 6 از 37
خاص و معنی خاص از آن کلمه می باشد؟ براي مثال اگر از زنان نام برده می شود، مراد فقط آن دسته از زنان هستند که کاري جز
اگر زنی شایسته ي توهین باشد آن است که در زناشویی و تنهایی، »: طنازي و عشوه گري ندارند، چرا که به قول ویل دورانت
زیبایی خود را در معرض تجارت می گذارد و براي تفنن و اسراف در عشق به سوداگري می پردازد و سرتاسر روز به آرایش و
1 و اگر از مردان نام برده میشود مراد آن دسته از مردان است .« گردزنی سر و صورت و پیچ دادن مو و پوشیدن لباس می گذراند
که کاري جز شهوت پرستی ندارند؟ مردانی که باید در مردانگی آنها نیز شک کرد. 1- لذات فلسفه، ص 160 باید دانست و اذعان
داشت، که قلم همیشه از نوشتن واقعیات آنطور که باید، عاجز بوده و هست؛ باید به خاطر آورد که دختر رحمت است و پسر
نعمت؛ این همان است که قلم عاجز از نوشتن آن است؛ چرا که نمیتواند هر آنچه را که بر زبان جاري می شود، بنویسد. لازم
میدانیم تا از عدم پیوستگی احتمالی مطالب از خوانندگان محترم عذر خواهی نمایم و در اینجا قول دهم تا اگر به دیده ي عقل به
مطالب بنگرید، غناي مطلب بر عدم پیوستگی احتمالی سرپوش گذارد و بیان کنم که در این نوشتار ضمن اینکه سعی شده تا بیشتر
از تأکیدات اندیشمندان خارجی بر مسئله ي حجاب سخن رانده شود اما به خاطر دادن انگیزه ي دینی به دخترانی که واقعاً اندوخته
هاي اسلامی در این مرز و بوم هستند، نظر گذرایی البته نه مستقیم بر رعایت این اصل و معروف مسلم اسلامی در آیات و روایات
شده است. اما حتماً در مزاحمتی دیگر براي خوانندگان محترم از نظر، حدود و چگونگی این امر مقدس در اسلام و ارتباط زن و
مرد سخن خواهیم راند. در پایان از کارکنان محترم کتابخانه ي دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان شوشتر بالاخص سرکار خانم راضیه
قربانی و سرکار خانم ندا دهقان، پرسنل محترم کتابخانه حضرت آیت اللّه مرعشی نجفی (ره) شهرستان قم، مدیریت محترم مدرسه
ي علمیه ي معصومیه، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقاي ملکی و کلیه ي کسانی که به هر نحوي با بنده همکاري داشتند
و بر حسب تواضع اجازه ندادند تا اسمی از آنها ذکر کنم و همچنین از اعضاي خانواده ام، بالاخص برادر بزرگم جناب آقاي حسن
رئیسی به خاطر حمایتهاي فکري و مالی، کمال تشکر و قدر دانی را مینمایم.از خداوند متعال خواهان و خواستارم تا فکر و قلم و
24 ولادت حضرت فاطمه ي زهرا ?در شرایط کنونی گروهی از زنان /3/ قدم حقیررا از اشتباه مصون بدارد. حسین رئیسی 1388
وارد بیراهه اي شده اند که در آن، زن تمام شخصیت انسانی و معنوي اش در ما تحتش جمع شده و تمام ارزش هاي متعالیش در
اسافل اعضایش خلاصه شده و عروسکی براي بازي ابلهان و یا کالایی براي کسبه مدرن و خلاصه دستگاهی براي مصرف کالاهاي
1- با تلخیص و اضافه بر گرفته از سرمایه داري فرنگ شده و بعبارتی وارد بیراهه اي به نام زن روشنفکر متجدد شده است. 1
من به زن بودن خود افتخار می کنم، زیرا تعریف خود را از زن بودن از منشأیی »: وصیت نامه ي دکتر علی شریعتی دایان پاسنو
متعالی تر گرفته ام. من ایمان دارم که خداوند مرا به عنوان یک زن براي هدفی خلق کرده است و آن را بدنامی و رسوایی تلقی
تعریف « بودنم » نمی کنم، بلکه برعکس، این هدف را نشانه اي از مهر خداوندي در زندگی خود می دانم. به عبارت دیگر من با
-1 فمینیسم در آمریکا تا سال 2003 ، ص 79 دکتر رکاوندي: همه مصائب و مفاسد فوق، معلول استفاده 1 « می شوم، نه با جنسیتم
ي غیرمنطقی و نامشروع از زیبایی و جمال زن می باشد، که عالی ترین تجلی آفرینش در طبیعت را به استخدام پست ترین پدیده
هستی یعنی شهوت جنسی درمی آورد و ارزش و موقعیت بس مهم زن و رسالت درخشان او در تولید و تربیت انسانها را به
1- مقدمه اي بر روانشناسی زن، ص 113 فراموشی می سپا رد. 1
عوامل موثر