گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد هفدهم
مقدمه







( وَقُل للمؤمِنتِ یَغضُ ضنَ مِن أَبصَرِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُروجَهنَّ وَلَا یُبدِین زِینَتَهُنَّ اِلّا مَا ظَهَرَ مِنها وَ لیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبدِین
زِینَتَهُنَّ اِلّا لِبُعُولَتِهنَّ اَؤ ءَابَائِهِنَّ اَؤ ءَ ابَاءِ بُعُولَتهِنَّ أَو أَبنائِهِنَّ أَو أَبناءِ بُعولَتِهِنَّ أَو اِخوَنِهِنَّ أَو بَنی اِخونِهِنَّ أَو بَنی أَخوتِهِنَّ أَو نِسائِهِنَّ أَو ما
مَلَکت أَیمنُهُنَّ أَو الَّبِعینَ غَیرِ أُلی الاربَۀِ مِنَ الرِّجال أَو الطِفلِ الَّذینَ لَم یَظهَروا عَلی عَورتِ النِساءِ وَلا یَضرِبنَ بِأَرجُلهِنَّ لِیُعلَمَ ما يُ
خفینَ مِن زینَتهنَّ وَتوبوا إِلی الِله جَمیعاً أیُّهَ المُومِنُون لَعَلکم تُفلِحُون ) و به زنان مؤمن نیز بگو چشمان خود را از شرمگاه هاي دیگران
فرو بندند، شرمگاه هاي خود را نیز از دید دیگران بپوشانند، زیبایی هایشان را جز آنچه خود نمایان است آشکار نسازند و اطراف
مقنعه خود را بر سینه خویش بیندارند تا سینه شان را بپوشانند اگر به آنان بگویی قطعاً چنین خواهند کرد و زیبایی هاي خود را
آشکار نسازند جر براي شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران
برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان همکیش خود یا بردگانی که مالک آنها شده اند یا مردان سفیهی که سرپرستی دارند و
شهوت جنسی ندارند یا کودکان نابالغی که بر اندام خاص زنان چیرگی نیافته اند. و زنان نباید پاهایشان را بر زمین بکوبند تا
زیورهایی که پنهان می دارند معلوم شود. اي مؤمنان، همگی با پیمودن راه خدا به سوي او باز گردید، باشد که سعادتمند شوید.
- سوره نور/ آیه 31 - حجابی که اسلام قرار داده است براي حفظ ارزشهاي شما است 0 ا مام خمینی (ره). صحیفه نور 19 ص 121
1377 . اسلام بعنوان مترقی ترین آئین /04/ حجاب ارزشی است منطبق با طبیعت انسان 0 مقام معظم رهبري (مدظله العالی) 2
آسمانی که فتح قله هاي فضیلت و رساندن بشر خاکی به حد اعلاي انسانیت و معنویت را هدف خود معرفی می نماید ؛ برنامه اي
جامع را در تمام ابعاد وجودي انسان تبیین نموده است تا در سایه- سار آن فرد و جامعه از گزند مفاسد و انحرافات رهایی جسته، با
انجام دستورات آن به سرمنزل مقصود نایل آید 0 این برنامه از سوي حکیمی نازل گشته است که خالق انسان است و از هرکس به
نیازمندیها و ضعفهاي او آشنا تر است و لذا برنامه هایش کاملًا منطبق با دو بعد روح و جسم انسان است 0 و از سوي دیگر این
برنامه ها با آنچه عقل سلیم می یابد و می فهمد سازگارند به نحوي که کسی که از عقل سلیم برخوردار است آنها را می پسندد و
سر اطاعت در مقابل این دستورات فرو می آورد 0 یکی از صفتهاي انسان تحریکات شهوانی و امیال نفسانی اوست که کرامت
انسانی زن و مرد را نشانه رفته است و در این میان زنان بیش از مردان در معرض خطر واقع شده اند، آمارها و حوادثی که هر از گاه
در مجلات و روزنامه ها در سراسر جهان منتشر می گردد قلب هر انسان بیدار و بینایی را به درد می آورد بویژه استفاده هاي ابزاري
و تبلیغاتی از زن، این موجود شریفی که تربیت کننده مصلحان روزگار بوده است را به کالایی کم ارزش مبدل نموده و مفاسد
ناشی از آن جامعه انسانی را به قهقراي حیوانیت کشانده است. کدام فرد بیدار و مسئولیت پذیر یست که خطرات ناشی از بی بند و
باري را مشاهده کند، ولی نسبت به روح و جسم خویش بی تفاوت باشد؟! کدام چشم تیز بینی است که نگاههاي دوستان ابلیس را
ببیند و دست دوستی به سوي آنها دراز کند؟ خداوند مهربان جهت تعدیل و جلوگیري از انحراف فرد و جامعه برنامه سراسر عقلی
صفحه 7 از 30
و فطري حجاب و عفاف را تدوین نموده است تا با عمل به آن از این قوه سرکش و شیطانی فرشته اي حیات بخش به فرد و جامعه
هدیه نماید. ما در بنیاد قرآن و عترت تلاش نموده ایم با یاري خداوند متعال به تبیین جایگاه و اهمیت حجاب و عفاف بپردازیم. از
این رو شما خوانندگان عزیز را به مطالعه دقیق کتاب پیش روي فراخوانده و صمیمانه در انتظار در یافت نظرات سودمند شما هستیم
0 بنیاد قرآن و عترت- مؤسسه تولید ا ت
پیشگفتار
زن در تاریخ زندگی بشر سرگذشتی عجیب و پرماجرا دارد. او همیشه دستخوش امیال و هوسهاي قدرتمندان و بازیچه دست
بوالهوسان بوده است. آزاري که این موجود عالی الهی از دور افتادگان از مکتب انبیاء تحمل کرده آنچنان سخت و ناگوار است که
مطالعه آن هر انسان با وجدانی را از شدت تأسف و شرم به لرزه وامی دارد. آنان در مورد زن بر این اعتقاد بودند که: زن وسیله اي
براي اداره زندگی مرد است که چون دیگر وسائل در اختیار مردان گذاشته شده ؛ وظیفه او تهیه اسباب خوشی و هوسرانی مرد و
زائیدن فرزند براي اوست. خواندن و نوشتن را براي او ممنوع می دانستند؛ و تعلیم و تعلّم و فهمیدن را براي زن خطرناك می
زن را باید مانند دهان سگ دهنه بند » : پنداشتند. در بعضی از ممالک کار تفریط در این باورها به جائی رسیده بود که می گفتند
در آفریقا زن حکم کالا و ثروت را داشت و براي مرد بمنزله گاو .« روح او از روح ملکوتی خدا جداست » : و می گفتند « زد
وگوسفند بود، هرکس زن بیشتري داشت در حقیقت ثروتمندتر بود. خرید و فروش زن و به کارگرفتن او براي شخم زدن زمین
امري عادي بود. درکلده و بابل زن را مانند سایرکالاها می فر وختند و هر سال بازاري براي این کار داشتند که دختران به سن
ازدواج رسیده را در آن بازار به معرض فروش می گذ اشتند. در هندوستان دختر را از سن پنج سالگی شوهر می دادند؛ و از آن
پس حیات و هستی او را طفیل حیات مرد می دانستند، وگاهی او را با جسد شوهرمرده اش یکجا می سوزاندند. درایران باستان حق
مالکیت زن تنها معادل بیست من جو بود و هیچ حق دیگري نداشت. در یونان قدیم - که مهد تمدن بشري خوانده شده است - اگر
زنی سه بار پشت سر هم دختر می زائید، به اعدام محکوم می شد، و به چوبه دار آویخته می شد. در عربستان پیش ازاسلام، زن
پست ترین مخلوق بود، و اصولًا دختر ننگی بود که دامنگیر پدر می شد؛ که نمی دانست بار سنگین این ننگ را به دوش کشد، یا
او را زنده به گورکند. زن در جاهلیت از ارث و تمام حقوق محروم بود و با مرگ شوهرش مانند سایر اموال به ارث می رسید؛ و
پسر بزرگ اختیار داشت که زن پدر را براي خود نگه دارد یا به دیگري ببخشد. این مسائل گوشه اي از وضع زن در دنیاي پیش از
اسلام بود. با طلوع خورشید اسلام و نشر معارف الهی هویت انسانی زن وکمال معنوي او به جامعه معرفی شد. و اسلام عزیز ضمن
مبارزه با تمامی خرافات و ظلمهائی که به زن روا داشته می شد، حقوق زن را تثبیت کرد، و به رسمیت شناخت، و برنامه اي را براي
زندگی زن ارائه نمود تا ارزش هاي والاي خود را بازیافته، و دامنش مهد تربیت انسانهاي پاك و والاگردد. اسلام براي زنان جهان
الگوئی معرفی نمود که خاك زیر پایش توتیاي چشم مردان جهان است؛- به گونه اي که امام زمان علیه السلام او را اسوه خود می
داند-. فاطمه زهرا علیها السلام که در شرف و عزت و عظمت یگانه بود- با سرمایه عمرگرانبهایش معناي واقعی انسانیّت زن را به
تصو یرکشید. اسلام زن را از بند استعمار مردان رها ساخت ؛ و معناي انسان بودن و انسان زیستن را به زنان جهان آموخت ، و حد
و حریمی براي زندگی او ترسیم کرد، تا در پرتو آن، استعداد شریفش، دستخوش امیال سودجویان و هرزگان نباشد. در پرتو این
تعالیم روح بخش، زنانی تربیت شدند- که هم از بند اسارت مردان رها بودند، و هم از زنجیر اسارت هواي نفس زنان پاکدامن و
منزه از هر آلودگی و آراسته به زیور تقوي، همراه با شجاعت و صلابت و توام با اخلاق و رفتاري شایسته، ایشان فرزندانی را در
دامن پاك خود پرورش دادند که هرکدام توانستند ترسیم کننده مفهوم انسانیّت در محیط خویش باشند؛ و تا چند قرن (پس از
ظهور اسلام) میوه ها و ثمرات شیرین این تربیت صحیح الهی عائد ملتهاي اسلامی بود. و در قرون اخیر- پس از انقلاب صنعتی- با
صفحه 8 از 30
تأسف شدید آن سیر صعودي متوقف گشت؛ و دوباره سیر سقوط از سرگرفته شد، سودجوئیهاي مردان بیگانه با دین و بعدها
سیاستهاي استعماري مستکبران، زن را به مسیري سوق داد که از سقوط اولیه اش بمراتب تأسف بارتر است. اگر پیش از اسلام،
زورگویان، زن را به بردگی می گماردند، و جسم او را تحت فشار ظلمهاي خود قرار می دادند؛ در قرون اخیر، پندارهاي دین گریز
و دنیاگرا و رفتارهاي- بقول معروف- متمدن، روح و روان او را نشانه رفتند و حیثیت و انسانیت او را هدف قر ار داد ه ا ند. و- با
این تفاوت که در قرون گذشته با قدرت قهر و غلبه به این خواسته ها می رسیدند و در قرون اخیر با سلاح تبلیغات، خود زن را
داوطلبانه به میدان کشید ه ا ند-. زن در این قر ون تنها به عنوان ابزاري در دست مستکبران و سودجویان و پرکننده خلأهاي آنان
بکار گرفته می شود. گاهی براي ایجاد رخنه در میان صفوف مستحکم ملتی، مأموربه آرایش و خودنمائی می شود، تا انسانیت و
مفاهیم مقدّس را در آن اجتماع تحت الشعاع شهو ترانی و عیاشی قرار دهد 0 گاه براي فریب افراد ساده لوح ماموریت می یابد تا
ضمن عشوه گري و طنازي به دل او راه یافته و در خانه او قدم گذارد؛ و آنگاه اهداف از پیش تعیین شده مستعمران را املاء نماید؛
و مذ هب و مکتبی جدید، بر اي بر هم زدن صفوف استوار مسلمین تأسیس نماید 0 گاه مأموریت می یابد تا عریان و نیمه عریان در
صحنه هاي محرك تئاتر و سینما و تلویزیون نقش ایفا کند؛ تا بازار فیلمهاي شرکتهاي بزرگ تجاري غربی رارونق بخشد. گاهی
مقرر می شود تصویري برهنه وسیله تبلیغ کالا، و نشان مرغوبیت آن باشد. و به بهاي پایمال شدن شرف، عفت، پاکی و وقار زن،
منافع استعمارگران و ستمکاران و صاحبان شرکتها و بالاخره شهوترانان و بوالهوسان، تأمین گردد. وجه تمایز این دوره از دوره هاي
پیشین ستم بر زنان، این است که، خود زن نقش بزرگی را در این راستا به عهده گرفته است. اگر ستمگران از او بهره می جویند او
نیز با قبول ستم، زمینه را براي آنان فراهم می آورد. او نقش ابزاري زن را خو ش باورانه پذیرفته و صمیمانه به آن تن داده و زمینه
سوء استفاده ها را فراهم نموده است. صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن عجبی است این از ویژگی هاي
دوره حاضر در مورد ستم بر علیه ز ن است که جز با بیدارگري او پایانی نخواهد داشت. نو شته حاضر در پنج بخش بدین منظور
تهیه شده که آگاه کننده و هشدار دهنده اي براي جاهلان و غافلان باشد، آنان که صمیمانه شعارهاي توخالی را باور می کنند؛ و
ساده لوحانه به تبعیت از خودباختگا ن می پردازند، و آرایش و خود آر ائی و خو دنمائی را کمال مطلوب پنداشته اند، غافل از
اینکه این راه جزشبی تیره و تار و ظلمانی براي زن و جامعه در پیش نخواهد داشت.
بخش اول : تاریخچه