گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد بیست و یکم
بخش اوّل : آیات مربوط به حجاب وعفّت در قرآن






اصل فطري بودن حجاب وعفّت در قرآن. (فدلاهما بغرور فلما ذاقا الشجره بدت لهما سوءاتهما و طفقا یخصمان علیهما من ورق
الجنه...) ترجمه پس (شیطان) با سوگند دروغش آن دو را (یعنی آدم و حوّاء را) فریب داد، وقتی از آن درخت (ممنوعه) تناول
کردند، عورتهایشان آشکار شد، و آنگاه از برگ درختان بهشتی خود را می پوشاندند(تا عورتهایشان معلوم نباشد)... . 2. فلسفه
حجاب وعفّت: تأثیرات منفی بی حجابی و بی عفّتی مادران در شخصیّت فرزندان. (یااخت هارون ما کان ابوك امرأ سوء وما کانت
28 . ترجمه (وقتی حضرت مریم علیهاالسلام بدون آنکه ازدواج کند با نوزادي در بغل از صحرا به :( 1. مریم ( 19 امک بغیا). 1
شهر وارد شد ، مردم او را سرزنش نموده و چنین می گفتند :) اي خواهر هارون، توکه نه پدرت آدم بدي بود و نه مادرت زن
بدکار !؟ 3. فلسفه حجاب و عفت: ازدواج موفق. ( الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات والطیبات للطیبین والطیبون للطیبات) 1
ترجمه – زنان خبیث و بدکار نصیب مردان خبیث و آلوده شوند و مردان خبیث هم قسمت زنان آلوده ، و زنان پاکدامن شایسته
مردان پاك هستند و مردان پاکدامن سزاوار زنان پاك دامن ونیکوکار ... . عفت در چشم عفت در فرج و دامن عفت در زینت و
آرایش حدود پوشش زن در اجتماع و یا در میان نامحرمان عفت در رفتار و کردار و استثنائات آنها. (وقل للمؤمنات یغضضن
من أبصارهن و یحفظن فرجهن ولایبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن أو
آبائهن دو آباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو اخوانهن أو بنی إخوانهن أو بنی إخواتهن أو نسائهن أو ما ملکت أیمانهن أو
التابعین غیر أولی الإربه من الرجال دو الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء و لا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و
توبوا ذلی الله جمیعا أیها المؤمنون لعلکم تفلحون) 2 ترجمه – وبه زنان مؤمن بگو چشم هاي خود را (از نامحرمان) ببندند و فرجهاي
خود را از گناه حفظ کنند ، و زینتهاي خود را آشکار نکنند مگر آن زینت هایی که آشکار هستند، و روسري هاي خود را بر گردن
هاي خود بپوشانند، و آشکار نکنند زینت و آرایش خود را جز براي : شوهران خودشان. پدران خود. یا پدران شوهرانشان. یا
فرزندان خود. یا فرزندان شوهرانشان از زنان دیگر. یا برادران خود. یا پسرهاي برادران خود. یا پسرهاي خواهران خود. یا زنان
31 . یا مردانی که میل جنسی ندارند مثل دیوانگان. یا بچه هاي : ( 2. النور ( 24 .26 :( مؤمن و مسلمان. یا کنیزان خود. 1 . النور ( 24
صفحه 8 از 20
کوچکی که شهوت جنسی در آنها بیدار نشده است. و پاهاي خود را محکم نکوبند تا زینتهاي باطنی آنها (مثل خلخال و ... صدا
5. حدود پوشش رعایت حریم - نکرده و)آشکار نشوند، وهمگی بسوي خداوند بازگشت کنید اي مؤمنان، شاید رستگار شوید. 7
و فاصله با نامحرمان عفت در اختلاط فلسفه حجاب و عفت: آرامش روحی زن و مرد و موفقیت هر کدام از آنها در وظایف
خودشان. (وإذا سألتموهن ممتاعا فسألوهن من وراء حجاب ذلکم أطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم أن تؤذوا رسول الله ولا أن
تنکحوا أزواجه من بعده أبدا إن ذلکم کان عند الله عظیما* ان تبدوا شیئا أو تخفوه فإن الله کان بکل شیء علیما* لا جناح علیهن فی
آبائهن ولا أبنائهن ولا أخوانهن ولا أبناء إخوانهن ولا أبناء أخواتهن ولا نسائهن ولا ما ملکت أیمانهن واتقین الله إن الله کان علی کل
شی ء شهیدا). 1 ترجمه – و وقتی (شما مردان نامحرم ) چیزي را از زنان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم)می خواهید از پشت پرده
اي بخواهید، این کار موجب طهارت وپاکی قلبهاي شما مردان و زنان نا محرم (از اوهام وخباثتها وافکار منفی) است، و نباید کسی
از شما رسول الهی را آزاري برساند، واحدي از شما نباید بعد از رحلت پیغمبر(صل الله علیه و آله وسلم) با زنان او ازدواج کند، که
این کار در نزد پروردگار گناه بسیار بزرگی است. و اگر شما چیزي را آشکار کنید و یا پنهان نمائید خداوند بر هر چیزي آگاه
است . باکی نیست براي زنان تا بدون حجاب باشند در نزد پدران خود وفرزندان خود و برادران خود و برادر زادگان و خواهر
زادگان خود و در نزد سایر زنان مسلمان و کنیزان خود : و باید از خداوند متعال بترسند، که خدا بر هر چیزي گواه است . 8- حدود
پوشش کیفیت پوشش جایگاه پوشش سرتاسرس (و چادر) عفت در آرایش و زینت. (والقواعد من النساء اللاتی لا یرجون
نکاحا فلیس علیهن جناح أن یضعن ثیابهن غیر متبرجات بزینه و أن یستعففن خیر لهن والله سمیع علیم). 2 ترجمه و بر زنان از کار
افتاده که در آنها امید ازدواج نیست (یعنی دیگر کسی در آنها طمع نمی کند) باکی نیست که لباس هاي ظاهري و روئین خود را
(که اغلب روایات و تفاسیر آن را تنها در جلباب یعنی لباس روئین و سرتاسري، که در زبان فارسی ما به آن چادر می گوئیم،
60 . نمودهاند ) 1 کنار بگذارند، بشرطی که آرایش وزینتی نداشته باشند، والبته :( 2 . النور ( 24 . 53 55 :( منحصر 1 . الاحزاب ( 33
اگر اینها هم عفت پیشه کنند (و لباس هاي ظاهري و سرتاسري خود خود را کنار نگذارند) برایشان بهتر است ، وخداوند شنوا و
داناست . 9- حدود پوشش – کیفیت پوشش(پوشش سرتاسري وچادر)- فلسفه حجاب وعفت : امنیت زن در جامعه. (یا ایها النبی
قل لأزواجک و بناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلالبیبهن ذالک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما). 2
ترجمه اي پیغمبر به زنان و دختران خود وزنان مؤمنین بگو تا چادر هاي خود را برصورتهایشان نزدیک آورند؛ این کار بهتر است
تا آنکه (به فسق و فجور و آلودگی) شناخته نشوند و مورد آزار و اذیت (هوسرانان و مزاحمین نامحرم) قرار نگیرند، و خداوند
بخشنده و مهربان است. 10 تأکید بر دقت زیاد در امر حجاب و عفت براي زنانی که در جامعه الگو محسوب می شوند عفت در
دهان عفت در کلام و گفتار فلسفه حجاب و عفت: کاهش مفاسد جنسی و اجتماعی. (یا نساء النبی لستن کأحد من النساء إن
اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذي فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا). 3 ترجمه اي زنان پیغمبر، شما مانند دیگر زنان نیستید اگر
خدا ترس و پرهیزگار باشید، پس (با نامحرمان) با صداي نرم (وفریبنده) سخن نگوئید، تا مبادا آنکه قلبش بیمار است در شما طمع
کند، و آنچنان که (براي یک زن مؤمن) شایسته است سخن بگوئید. 11 - حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم و پرهیز از اختلاط
عفت در آرایش و زینت. (وقرن فی بیوتکن ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی). 4 ترجمه و(اي زنان و دختران پیغمبر و همچنین اي
زنان مؤمنه و مسلمان) در خانه هاي خودتان آرام و قرار بگیرید (و بدون ضرورت در جامعه و در بین نامحرمان حاضر نشوید)، و
خود را همانند زنان دوران جاهلیت (درپیش نامحرمان) آرایش و زینت نکنید... . 12 - حیاء زن عفت در رفتار و کردار. ( فجاءته
1 . الکافی (ج 5، ص 222 )؛ عیون اخبار الرضا (ج إحداهما تمشی علی استحیاء قالت إن ابی یدعوك لیجزیک اجر ما سقیت لنا...) 5
؛( 1، ص 104 )؛ التذهیب (ج 7،ص 480 )؛ وسائل الشیعه ( ج 2، ص 194 )؛ بحارالانوار (ج 6،ص 101 )؛ علل الشرایع (ج 2، ص 565
5. .33 :( 4. الأحزاب ( 33 .32 :( 3 الأحزاب ( 33 . .59 : ( وتفاسیري همچون نورالثقلین، المیزان، صافی، و ... . 2 . الأحزاب ( 33
صفحه 9 از 20
25 . ترجمه پس یکی از دختران شعیب علیه السلام نزد حضرت موسی علیه السلام آمد در حالی که با حیاء و متانت :( القصص ( 28
راه می رفت و به او گفت: پدرم تو را می طلبد تا اجر آب دادن گوسفندان ما را عطا کند... . 13 - پرهیز از اختلاط، وحضور زن در
اجتماع مردان بدون ضرورت. (إذ رأي نارا فقال لاهله امکثوا انی انست نارا لعلی اتیکم منها بقبس أو أجد علی النار هدي). 1 ترجمه
آنگاه که (موسی علیه السلام در آن بیابان، به هنگام شب) آتشی را از دور دید، پس به اهل خودش گفت: شما همین جا بایستید،
14 . عفت در - من آتشی را از دور دیدم، بروم شاید بتوانم پاره اي از آن را براي شما بیاورم، و یا راه را ازآن تشخیص دهم. 17
فرج و دامن(حرمت زنا). (ولا تقربوا الزنی أنه کان فاحشه و ساء سبیلا). 2 ترجمه وهرگز به عمل زنا نزدیک نشوید، که آن کاري
بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند (در ارضاي غریزه شهوت) است. ( إن المسلمین والمسلمات... والحافظین فرجهم والحافظات
والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعدالله لهم مغفره و أجرا عظیما). 3 ترجمه همانا مردان وزنان مسلمان... ، و مردان و زنانی که فرج
هاي خود را (از زنا وآلودگی) حفظ کنند، و خدا را زیاد یاد کنند، خداوند متعال مغرفت و أجر و پاداش بزرگی براي آنها مهیا
نموده است. (والذین لا یدعون مع الله إلها آخر ولا یقتلون النفس التی حرم الله بالحق ولایزنون...). 4 ترجمه و (بندگان خالص
الهی) کسانی هستند که با خدا کسی را شریک نمی خوانند و نفسی را که خدا خونش را حرام کرده به ناحق نمی کشند و زنا نمی
کنند و... . (الزانی لا ینکح إلا زانیه أو مشرکه والزانیه لا ینکحها الا زان أو مشرك و حرم ذلک علی المؤمنین). 5 ترجمه مرد زنا
کار نصیبش از ازدواج، زنان زناکار و یا مشرك خواهد شد، و زن زناکار هم عاقبت، قسمت مردان زناکار و یا مشرك خواهد شد و
35 :( 3. الأحزاب( 33 .32:( 2. الإسراء ( 17 .10 :( 1. طه ( 20 « صدق الله العلی العظیم » . این کار (یعنی: زنا)، بر همه مؤمنین حرام است
3؛ و آیه دوم از این سوره مربوط به حکم کیفري :( 2- النور ( 24 .12 : ( 68 ؛ ومشابه آن در سوره الممتحنه ( 60 :( 4الفرقان ( 25 . .
عمل زنا است که چون مباحث فقهی و اجتهادي زیادي پیرامون آن مطرح است و ذکر آن ممکن بود موجب تشتت اذهان غیر اهل
علم واقع گردد فلذا ما آن را نیاوردیم.
بخش دوم