گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد بیست و یکم
بخش دوم : چهل حدیث پیرامون حجاب و عفت زنان







1 ترجمه و پروردگارا به .«! و علی النساء بالحیاء والعفه ...» :( * اهمیت موضوع حجاب و عفت. 1. فرازي از دعاي امام زمان(عج
زنان امت من حیاء و عفت ارزانی دار! حجاب وعفت مهمترین خصوصیت زنان و همسران نمونه. 2. رسول الله (صلی الله علیه وآله
2 ترجمه – بهترین زنان وهمسران شما کسانی هستند که هم عفیف .« خیرنسائکم العفیفه فی فرجها، الغلمه علی زوجها » :( وسلم
باشند وهم شهوتناك؛ عفیف در فرج هایشان(در اجتماع و دربین نامحرمان)، و شهوتناك براي شوهران خودشان . 3- رسول
إن من خیر نسائکم : الولود ، الودود، الستیره، العزیزه فی أهلها ، الذلیله مع بعلها، المتبرجه من زوجها » : ( الله(صلی الله علیه وآله وسلم
3 ترجمه بهترین زنان شما کسانی هستند که «. ... ، الحصان عن غیره، التی تسمع قوله و تطیع امره ، وإذا خلابها بذلت له ما أراد منها
بچه زا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران
خود متواضع و نرمخو باشند، براي شوهران خودشان آرایش وزینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن
شوهران خود را گوش داده واطاعت کنند، و هر گاه که با شوهران خود خلوت می کنند خود را کاملًا در اختیار آنها بگذارند و... .
4 ترجمه .« اي الاجتهاد أفضل من عفه بطن و فرج » : عفت برترین جهادها، هم براي زنان و هم براي مردان. 4. امام باقر علیه السلام
5 تر جمه .« افضل العباده العفاف » : چه جهادي برتر از عفت در شکم و عفت در فرج و دامن است!؟ 5. امیر المؤمنین علیه السلام
عفت برترین عبادتها است. زنان بی حجاب و بی عفت بیشترین اهل جهنم از طایفه زنان حدود پوشش عفت در اختلاط عفت
دخلت انا » : در آرایش و زینت عفت در فرج و دامن عفت در رفتار و کردار عفت در دهان و کلام. 6. امیر المؤمنین علیه السلام
و فاطمه علی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم، فوجدته یبکی بکاء شدیدا، فقلت: فداك ابی و امی یا رسول الله، ما الذي ابکاك؟
صفحه 10 از 20
5)؛ دعائم الاسلام / 2. الکافی ( 324 .(1/ 1)؛ جنه الأمان ( 281 / 1)؛ البلد الأمین ( 350 / فقال: یا علی، لیله اسري 1 . مفاتیح الجنان( 116
(7/ 3)؛ التذهیب ( 400 / 5)؛ الفقیه ( 389 / 3. الکافی( 324 .(16/ 14 )؛النوادر ( 116 )؛ کنزالعمال ( 409 / 2/197 )؛ مستدرك الوسائل ( 159 )
؛(11/ 15 ) و ( 198 / 2)؛ وسائل الشیعه ( 25 / 4. الکافی( 79 .( 20 )؛ مکارم الاخلاق ( 200 / ؛ روضه الواعظین ( 374 )؛ وسائل الشیعه( 29
؛( 15 )؛ معدن الجواهر( 22 / 2)؛ وسائل الشیعه ( 25 / 5 . الکافی( 79 . (68/ مشکاه الانوار( 275 )؛ عده الداعی ( 140 )؛بحارالانوار ( 269
68 ). بی الی السماء رایت نساء من امتی فی عذاب شدید، فانکرت شانهن فبکیت لما رایت من شده عذابهن: رایت / بحارالانوار ( 269
امراه معلقه بشعرها یغلی دماغ راسها، ورایت امراه معلقه بلسانها والحمیم یصب فی حلقها، ورایت امراه معلقه بثدییها، ورایت امراه
تاکل لحم جسدها والنار توقد من تحتها، و رایت امراه قد شد رجلاها الی یدیها و قد سلط علیها الحیات و العقارب، ورایت امراه
صماء عمیاء خرساء فی تابوت من نار یخرج دماغ راسها من نخرها و یدیها منقطع من الجذام و البرص، ورایت امراه معلقه برجلیها فی
تنور من النار، ورایت امراه تقطع لحم جسدها من مقدمها و مؤخرها بمقاریض من نار، ورایت امراه تحرق وجهها و یداها و هی تاکل
امعاءها، ورایت امراه راسها راس خنزیر و بدنها بدن الحمار و علیها الف الف لون من العذاب، ورایت امراه علی صوره الکلب و النار
تدخل فی دبرها و تخرج من فبها. و الملائکه یضربون راسها و بدنها بمقامع من نار! فقالت فاطمه: حبیبی و قره عینی ، اخبرنی ما کان
عملهن و سیرتهن حتی وضع الله علیهن هذا العذاب! فقال: یابنتی: اما المعلقه بشعرها فانها کانت لا تغطی شعرها من الرجال، و اما
المعلقه بلسانها فانها کانت توذي زوجها، اما المعلقه بثدییها فانها کانت تمتنع من فراش زوجها، اما المعلقه برجلیها فانها کانت تخرج
من بیتها بغیر اذن زوجها ، و اما التی کانت تاکل لهم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس، واما التی شد یداها الی رجلیها و سلط
علیها الحیات والعقارب فانها کانت قدره الوضوء، قدره الثیاب و کانت لا تغتسل من الجنابه و الحیض و لا تتنظف و کانت تستهین
بالصلاه، و اما العمیاء السماء الخرساء فانها کانت تلد من الزنا فتعلقه فی عنق زوجها، و اما التی کان تقرض لحمها بالمقاریض فانها
کانت تعرض نفسها علی الرجال، واما التی کان تحرق وجهها و بدنها وهی تاکل امعاءها فانها کانت قواده، واما التی کان راسها راس
خنزیر و بدنها بدن الحمار فانها کانت نمامه کذابه، واماالتی کانت علی صوره الکلب و النار تدخل فی دبرها و تخرج من فیها فانها
1 ترجمه حضرت علی علیه السلام .« کانت قینه نواحه حاسده. ثم قال : ویل لامراه اغضبت زوجها، وطوبی لامراه رضی عنها زوجها
فرمودند : روزي من و فاطمه بر منزل رسوا خدا صلی الله علیه و آله و سلم داخل شدیم، و دیدم که رسول گرامی گریه شدیدي می
کنند، عرض کردم: پدر و مادرم فدایت اي رسول خدا، چه چیزي تو را به گریه انداخته است؟ فرمود : اي علی، شبی که مرا به
آسمانها بردند، زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب هاي بسیار سختی به سر می بردند، عذاب سخت آنها را یاد کردم و گریه
بر من غلبه نمود: زنانی را دیدم که از موهاي سر خود آویزان هستند و از آن آتش جهنم آب دماغشان می جوشید؛ عده اي از زنان
را دیدم که از زبان هاي خود آویزان بودند وآب جهنم در گلوي آنان ریخته می شد؛ گروهی دیگر از 1. عیون اخبار الرضا علیه
100 ). پستان هاي خود به طرف / 18 ) و ( 245 / 8) و ( 351 / 14 )؛ بحارالانوار( 309 / 20 ) و ( 156 / 1)؛ وسائل الشیعه ( 213 / السلام ( 13
جهنم آویزان شده بودن؛ و برخی دیگر گوشت بدن خود را می خوردند در حالی که آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود؛ و برخی
از آنها، پاهایشان به دستهایشان بسته شده بود و مارها وعقرب هاي جهنمی آنها را احاطه کرده بودند؛ برخی از زنان کر و کور و
لال بودند و در داخل تابوتی از آتش اسیر بودند وآب دماغ آنها می جوشید و از بینی آنها خارج می شد و دستان آنها از جذام و
پیسی قطع شده بودند؛ و زنانی از پاهاي خود به طرف تنوري از آتش آویزان بودند؛ و برخی از آنها گوشت بدنشان توسط قیچی
هایی از آتش از عقب و جلو بریده می شد؛ و برخی صورت و دستهایشان می سوخت و جگر هاي خودشان را می خوردند؛ و
برخی را دیدم که سرشان شبیه سر خوك و بدنشان مثل الاغ بود و در هزاران عذاب گرفتار بودند؛ و برخی به صورت سگ بودن و
آتش از پشت آنها داخل بدنشان می شد و از دهانشان خارج می شد و ملائکه الهی با گرزهایی از آتش بر سر و بدن آنها می
کوبیدند! آنگاه حضرت فاطمه علیه السلام عرض کردند: اي محبوب من واي نور چشم من! ما را با خبر کن از عمل و گناه این زنان
صفحه 11 از 20
در دنیا که به آن عذاب هاي سخت گرفتار بودند! رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اي دخترم، اما آن زنانی که از
موهاي سرشان آویزان بودند کسانی هستند که در دنیا موهاي سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشاندند ، وآنها که از زبانشان
آویزان بودند زنانی هستند که در دنیا شوهران خود را با زبانشان می رنجاندند، و آنها که از پستانهاي خود به طرف جهنم آویزان
بودند کسانی هستند که به تقاضاي شوهران خود براي هم بستر شدن پاسخ مثبت نمی دادند، و آنها که از پاهاي خود آویزان بودند
زنانی هستند که بدون اجازه شوهرانشان از خانه هاي خود خارج می شدند، و آنها که گوشت بدنهاي خودشان را می خوردند
کسانی هستند که خود را براي نامحرمان زینت می کردند، و آنها که دستهایشان به پاهایشان بسته شده بود و مارها و عقربها آنها را
احاطه کرده بودند زنانی هستند که در وضو و لباس هاي خود نجاست را مراعات نمی کردند و از جنابت و حیض غسل نمی کردند
و پاکی را رعایت نمی نمودند و نماز را سبک می شمردند، و اما زنان کر و کور و لال آنهایی هستند که از زنا بچه بدنیا آوردهاند
وآن را به شوهر خودشان بستهاند، و آنها که گوشت بدنشان با قیچیها بریده می شد زنانی هستند که در دنیا با رفتارهاي مختلف به
نامحرمان اظهار تمایل می نمودند و خود را براي آنها نشان می دادند، و آنها که صورت و بدنهایشان می سوخت و جگرهاي
خودشان را در دهانهایشان می جویدند زنانی هستند که در دنیا واسطه بین زناي دو نفر بودهاند، و آنها که سرشان سرخوك و
بدنهایشان بدن الاغ بود در دنیا سخن چین و دروغگو بوده اند، و آنها که بصورت سگ بودند و آتش از پشت آنها داخل بدنشان
می شد و از دهانشان بیرون می آمد زنان آوازه خوان و ترانه خوان و حسود در دنیا هستند. ودر پایان رسول خدا صلی الله علیه وآله
وسلم فرمودند: واي بر آن زنی که شوهرش را بر غضب آورد، وخوشا به حال آن زنی که شوهرش از او راضی باشد. حدود پوشش
للزوج نا تحت » : زن در جامعه و کیفیت آن، و تفاوت آن با داخل منزل و در پیش محارم. 7. رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
1 ترجمه زن براي شوهر خود از .« الدرع، وللابن و الاخ نا فوق الدرع، و لغیر ذي محرم اربعه اثواب: درع و خمار و جلباب و ازار
زیر پیراهن همه بدنش را می تواند نشان دهد، و در پیش برادر و فرزند خود تنها اگر یک پیراهن بپوشد (که تا زانوان و ساق پاي او
مستور باشد) کافی است، ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس حتماً داشته باشد: پیراهن روسروي چادر و شلوار. مقنعه و
چادر و حتی روبند سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در حجاب و عفت. 8- آنگاه که براي دفاع از حق غصب شده خود (یعنی:
2 ترجمه حضرت روسري (یا مقنعه) .« لا ثت (لاتت) خمارها علی راسها، واشتملت جلبابها » : فدك) به مجلس ابی بکر می رفت
فتجلببت بجلبابها و » : خود را سر کرد، و چادرش را پوشید و ... . 9- وقتی می خواست به طرف خانه پدرش از منزل خود خارج شود
3 ترجمه چادرش را سر نمود، و روبندش را انداخت وبه طرف منزل .« تبرقعت ببرقعها و ارادت النبی صلی الله علیه وآله وسلم
پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم حرکت نمود... . نهی زنان از نگاه به مردان نامحرم (عفت در نگاه). 10 - امام صادق علیه السلام:
النظره سهم من » : 4 ترجمه زناي دو چشم زن (و یا مرد) نگاه به نامحرمان است. 11 - امام صادق علیه السلام .« فزنا العینین النظر »
ایاکم والنظره؛ » : 5 ترجمه نگاه به نامحرم تیري از تیر هاي شیطان بر قلب انسان است. 12 .حضرت عیسی علیه السلام .« سهام ابلیس
؛(7/ 1 . زبده البیان محقق اردبیلی ( 554 )؛ تفسیر مجمع البیان ( 271 6 .« فانها تزرع فی قلب صاحبها الشهوه، وکفی بها لصاحبها فتنه
3)؛ الطرائف( 264 )؛ شرح نهج / 2 . شرح الاخبار ( 34 .(3/ 2)؛ تفسیر نور الثقلین( 624 / 3)؛ تفسیر 1 الاصفی ( 844 / تفسیر الصافی ( 430
43 ) و / 3)؛ البحار( 147 / 1): المناقب ( 342 / 3 . علل الشرایع ( 163 . ( 16 )؛ بشاره المصطفی ( 163 / البلاغه لابن ابی الحدید ( 249
14 )؛ مشکاه الانوار( 275 )؛ عون المعبود / 20 ) و ( 138 / 5)؛ وسائل الشیعه ( 191 / 4 . الکافی( 595 .( 39/207 )؛ بشاره المصطفی ( 101 )
14 )؛ الامالی / 6 . مستدرك الوسائل ( 270 .(14/ 20 ) و ( 138 / 4)؛ وسائل الشیعه ( 191 / 5 . الفقیه ( 18 .(5/ 6/123 ) ؛ کنز العمال( 324 )
14 ). ترجمه شما را بر حذر می دارم از نگاه به نامحرمان، چرا که تخم شهوت را در قلب انسان / للمفید ( 208 )؛ بحارالانوار ( 325
،« محتجبه » . می کارد و او را به هر فتنه و فساد دیگري می کشاند. از القاب حضرت زهرا علیهاالسلام متناسب با حجاب و عفت. 13
از .« بی گناه » و « پاکدل و پاك سیرت » ،« پاکدامن » ،« باعفت » ،« باحجاب » 1 ترجمه .« معصومه » و « مطهره » ،« حصان » ،« عفیفه »
صفحه 12 از 20
فرمایشات حضرت زهرا علیهاالسلام در خصوص حجاب و عفت . 14 - عن فاطمه الزهرا علیها السلام: اذا سئلت: اي شی خیر للمراه؟
از حضرت سؤال شد: چه صفتی براي یک زن از هر چیز دیگري بهتر است؟ » 2 ترجمه .« ان لا تري رجلا، ولا یراها رجل » : قالت
ادنی » : فرمود: آنکه (تا می تواند بگونه اي زندگی کند که) نه مردي را ببیند و نه مردم نامحرمی او را ببیند. 15 . وقالت علیها السلام
3 ترجمه نزدیک ترین حالت یک زنبه خداوند، زمانی است که در منزل خودش باشد .« ما تکون المراه من ربها ان تلزم قعر بیتها
انی قد استقبحت ما یصنع بالنساء ، انه یطرح علی المراه الثوب فیصفها » : (و در میان نامحرمان حاظر نشود). 16 - و قالت علیها السلام
4 ترجمه همانا من دوست ندارم کاري را که با جنازه زنان می کنند، و پارچه اي بر روي آن می اندازند که برآمدگی « لمن راي
هاي بدنش را نامحرمانان می بینند.(فلذا حضرت دستور داد براي جنازه او تابوتی سازند و بدن او را داخل تابوت بگذارند بگونه اي
ثلاث اذا کن فی المراه » : که کسی او را نبیند). بی حجابی و بی عفتی از نشانه هاي مسلم زنان جهنمی. 17 - امام صادق علیه السلام
5 ترجمه سه خصلت هست که اگر یک زن آنها را داشت، نترس و .« فلا تخرج ان تقول : انها فی جهنم: البذاء، والخیلاء، والفجر
بگو: اهل جهنم است،آن سه خصلت عبارتند از: بدزبانی، خود خواهی و غرور، بد دامنی (وبی حجابی و بی عفتی). کیفیت پوشش
؛(22/ 3)؛ المعجم الکبیر ( 397 / اجتماعی زن (حرام بودن نازك پوش) و عفت در رفتار و کردار. 1 . مناقب ابن شهر آشوب( 123
.(43/ 16 )؛ بحارالانوار ( 84 / 3)؛ کنز العمال( 601 / 2)؛ مناقب آل ابی طالب ( 119 / 2 . دعائم الاسلام ( 215 .( القاب الرسول و عترته ( 39
؛(1/ 4 . کشف الغمه ( 504 .(100/ 43 ) و ( 250 / 14 ) ؛ النوادر( 119 )؛ العدد القویه ( 224 )؛ بحارالانوار( 92 / 3 . مستدرك الوسائل ( 182
؛( 5 . الخصال( 159 . (3/ 78 )؛ وسائل الشیعه ( 221 / ذخائر العقبی ( 53 )؛ مناقب اهل البیت ( 233 )؛ بحارالانوار ( 251
من اطاع امراته اکبه الله علی وجهه فی » : 18 - رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم .(1/ 70 )؛ میزان الحکمه ( 472 / بحارالانوار( 306
یاذن لها فی الذهاب الی الحمامات، و العرسات، و النیاحات، ولبس الثیاب » : فقال علی علیه السلام: وما تلک الطاعه؟ قال .« النار
1 ترجمه رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: هرکس از زنش اطاعات کند خداوند او را با صورت بر آتش .« الرقاق
خواهد انداخت. حضرت علی علیه السلام عرض کردند منظور از اطاعت زن چیست؟ فرمود: این که به او اجازه دهد تا به حمام
هاي عمومی (و اختلاطی) و عروسیها و مجالس آوازه خوانی برود، و لباس نازل در بین نامحرمان و در جامعه به تن کند. زنان زیبا
توتی بالمراه الحسناء یوم القیامه التی قد افتتنت فی » : عذري براي بی حجابی و بی عفتی خود ندارند! 19 . امام صادق علیه السلام
حسنها، فتقول: یا رب، حسنت خلقی حتی لقیت ما لقیت، فیجاء بمریم علیها السلام، فیقال: انت احسن او هذه؟ قد حسناها فلم
2 ترجمه روز قیامت، زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، (و فریب زیبایی خود را خورده و بی حجابی .«... تفتتن
و بی عفتی و آلودگی دامن گناه او می باشد) به پاي حساب خواهند کشید. خطاب به خداوند متعال خواهند گفت: خدایا، خودت
مرا زیبا خلق کردي تا اینکه در فتنه افتادم.به اذن الهی حضرت مریم علیهاالسلام را در آنجا حاضر خواهند نمود و ندا خواهد شد:
نگاه کن ببین تو زیباتري یا این زن (یعنی حضرت مریم علیها السلام)، ما او را هم در نهایت زیباي آفریدیم اما او گناه نکرد و فریب
کیف بکم اذا فسدت نسائکم و فسق شبابکم »: نخورد... . حجاب و عفت زنان در آخر الزمان. 20 رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
نعم، وشر من ذلک؛ کیف بکم اذا امرتم »: فقیل له: و یکون ذلک یا رسول الله؟ فقال «؟ و لم تامروا بالمعروف و لم تنهوا عن المنکر
نعم، وشر من ذلک؛ کیف بکم اذا رایتم المعروف منکرا و » : فقیل له: یا رسول الله ویکون ذلک؟ قال «؟ بالمنکر ونهیتم عن المعروف
3 ترجمه فرمودند: چگونه خواهید بود آنگاه که زنانتان به فساد کشیده شوند، وجوانانتان گمراه گردند،و به .«؟ المنکر معروفا
ماراي خوب أمر نکنید، و از بدیها نهی نکنید! عرض شد: یا رسول الله، چنین زمانی خواهد آمد؟ فرمود: بلی، و بدتر از آن هم
، (4/ 1) و ( 362 / 2)؛ الفقیه( 115 / 5)؛ دعائم الاسلام( 216 / خواهد آمد؛ چگونه خواهید بود آنگاه که به کارهاي بد 1 . الکافی( 517
12 ) و / 8) ؛ بحارالانوار( 241 / 2 . الکافی ( 228 .(74/ الخصال( 196 )، ثواب الاعمال ( 224 )، مکارم الاخلاق( 231 )، بحارالانوار( 53
؛( 14 )؛مشکاه الانوار( 101 / 16 )و( 138 /122) 6)؛ روضه الواعظین( 265 )؛ وسائل الشیعه. 3 / 5) ؛التهذیب( 177 / 3 . الکافی( 59 .(14/192)
صفحه 13 از 20
97 ). امر کنید و از خوبیها نهی کنید؟ عرض شد: آیا چنین زمانی هم خواهد آمد؟ فرمود:بلی، بدتر از آن هم خواهد / بحارالانوار( 91
یظهر فی آخر الزمان و اقتراب » : آمد، زمانی که اصلًا خوبی را بد بدانید و بدیها را خوب پندارید! 21 . امیر المؤمنین علیه السلام
الساعه _و هو شر الازمنه_نسوه کاشفات، عاریات، متبرجات، من الدین خارجات،داخلات فی الفتن، مائلات الی الشهوات،
1 ترجمه در آخرالزمان و نزدیکیهاي قیامت _که بدترین زمانها .« مسرعات الی اللذات، مستحلات للمحرمات، فی جهنم خالدات
خواهد بو _زنان حجابهاي خود را بر خواهند داشت، و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد، و سرهاي خود را زینت نموده و
در معرض دید نامحرمان قرار خواهند داد، و از دین اسلام خارج شده و در انواع فتنهها و مفاسد داخل خواهند شد، و به سمت
شهوتها ره خواهند تافت، و به طرف لذتهاي پست و زودگذر دنیوي شتاب خواهند گرفت، حرامهاي الهی را حلال خواهند شمرد،
اذا رایتم اللاتی القین علی رؤوسهن مثل اسنمه »: و بصورت ابدي در جهنم خواهند افتاد. 22 . رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
2 ترجمه زمانیکه دیدید زنانی از امت من سرهاي خود را مثل بر آمدگی پشت شتر « البعر(البقر)، فاعلموهن أنه لا یقبل لهن الصلاه
دسته نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست. عفت در اختلاط (وحضور در جامعه بدون
3 ترجمه .« لیس للنساء من سراه الطریق و لکن جنبیه » : ضرورت) عفت در رفتار و کردار. 23 . رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
زنان نباید در جامعه از وسط جاده و یا خیابان و یا کوچه عبور کنند و راه بروند، و بلکه باید همیشه از دو طرف آن، یعنی از کناره
اي (أیه) »: هاي آن راه روند. حرمت استفااده از خوشبو کنندهها در میان نامحرمان براي زن. 24 . رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
4 ترجمه وقتی زنی خود را خوشبو می کند و از .« امراه تطیبت ثم خرجت من بیتها فهی تلعن حتی ترجع الی بیتها متی ما رجعت
خانه اش خارج می شود، تا به خانه اش بر نگشته است (خداوند و ملائکه خداوند و اولیاء خداوند) او را لعنت می کنند. 1 . الفقیه
1)؛ کنز / 22 )؛ الجامع الصغیر ( 99 / 2 . المعجم الکبیر ( 370 . ( 14 )؛ مکارم الاخلاق( 201 / 20 ) و ( 19 / 3/390 )؛ وسائل الشیعه ( 35 )
5)؛ معانی الاخبار( 156 )؛ وسائل / 3 . الکافی( 519 . (5/ 2)؛ مجمع الزوائد ( 137 / 16 )؛ السنن الکبري ( 234 / العمال ( 392
5)؛ عوالی / 4 . الکافی ( 518 .(3/ 8 المعجم الاوسط) ( 235 / 73 )؛ مجمع الزوائد( 115 / 14 )؛ بحار الانوار( 302 / 20 ) و ( 132 / الشیعه( 183
100 )؛ ومشابه این خبر با الفاظ مختلف، و سندهاي متفاوت، از معصومین علیهم السلام بصورت / 3)؛ بحار الانوار( 247 / اللثالی( 309
سئل النبی صلی الله علیه وآله وسلم : ما زینه المراه للاعمی؟ قال: الطیب و » : فراوان نقل شده است 25 .امام صادق علیه السلام
1 ترجمه- سؤال شد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم : زینت زن در پیش مرد نابینا چه چیزي .« الخضاب، فإنه من طیب النسمه
می تواند باشد؟ فرمود: عطر و حناء؛ چرا که حنا هم از خوشبوکننده هاي انسان محسوب می شود. کیفیت پوشش عفت در خلوت
فیما أخذ رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم من البیعه علی النساء ان لا یحتبین و لا یقعدن » : با نامحرمان. 26 . امام صادق علیه السلام
2 ترجمه از جمله پیمانهایی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از زنان امت خود گرفته است این است .« مع الرجال فی الخلاء
. که چادرهاي خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند (و بر بدن نچسبانند)، و با مردان نامحرم در محل خلوتی ننشینند. 27
3 ترجمه _شایسته نیست یک زن مسلمان وقتی از خانه .« لا ینبغی للمراه ان تجمر ثوبها اذا خرجت من بیتها » : امام صادق علیه السلام
لمس » اش خارج می شود لباسهاي خودش را زینت دهد(و یا لباسهاي رنگارنگ و جذاب و زینت دار خودش را بپوشد). عفت در
لا یحل » : و دست دادن با نامحرمان. 28 . سماعه بن مهران: سألت أبا عبدالله علیه السلام عن مصافحه الرجل المراه، قال « و تماس
4 ترجمه سؤال شد از .« ... للرجل ان یصافح المراه الا امراه یحرم علیه ان یتزوجها: اخت او بنت او عمه او خاله او ابنه اخت او نحوها
امام صادق علیه السلام در مورد دست مرد با یک زن، فرمود: حرام است یک مرد با زن نامحرم دست دهد، مگر با زنانی که
ازدواج با آنها براي او حرام است، مثل: خواهر، یا دختر، یا عمه، یا خاله، یا دخترخواهر و یا امثال آن. وظیفه والدین در آموزش
لا تعلموا نسائکم سوره یوسف ولا تقرئوهن ایاها: فان فیها » : مسائل حجاب و عفت براي دختران خود. 29 . امیرالمؤمنین علیه السلام
؛(5/ 2 . الکافی ( 519 .(14/ 20 ) و ( 119 / 5)؛ وسائل الشیعه( 167 / 1 . الکافی ( 564 5 .« الفتن، و علموهن سوره النور فان فیها المواعظ
صفحه 14 از 20
4 . وسائل الشیعه .(14/ 20 ) و ( 114 / 3)؛ وسائل الشیعه( 161 / 5)؛الفقیه( 440 / 3 . الکافی( 519 .(14/ 20 ) و ( 133 / وسائل الشیعه( 185
14 )؛ النوادر( 215 ). ترجمه براي / 20 ) و ( 127 / 5)؛ وسائل الشیعه ( 177 / 5 . الکافی ( 516 .(5/ 20 )؛ الکافی ( 525 / 20/208 ) و ( 363 )
زنان (و دختران) خود، سوره یوسف (و یا هر نوع قصه، ماجرا، فیلم و یا تصویر مبتذل و تحریک کننده) را یاد ندهید (ویا نگذارید
نگاه کنند و یا برایشان تعریف نکنید)؛ چرا که در اینگونه ماجراها و برنامهها براي آنها فتنه وجود دارد(و آنها را به سمت گمراهی و
فساد می کشاند)، و سوره مبارکه نور را (که بسیاري از آیات حجاب و عفت در آن آمده است) براي آنها بخوانید ویاد دهید؛ چون
و ...» : پندهاي مؤثري در آن است. باز هم از اخبار آخرالزمان در خصوص حجاب و عفت زنان. 30 ) امیرالمؤمنین علیه السلام
1 ترجمه ... و زمانی خواهد آمد .«... شارمت النساء ازواجهن فی التجاره حرصا علی الدنیا، ... و تشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال
که زنان بخاطر حرص به دنیا، همچون مردان در انواع تجارتها و خرید و فروشها شرکت خواهند کرد... و مردان (از لحاظ پوشش و
و رایت النساء » : آرایش و پیرایش) خود را شبیه زنان خواهند نمود، و زنان هم خود را شبیه مردان... . 31 .) امیرالمؤمنین علیه السلام
یتخذن المجالس کما تتخذها الرجال... ورایت اکثر الناس و خیر بیت من یساعد النساء علی فسقهن... ورایت النساء قد غلبن علی
2 ترجمه ... و روزگاري خواهد آمد در آن روزگار، زنان را خواهی .«... الملک و غلبن علی کل امر لا یؤتی الا ما لهن فیه هوي
دید که در ایواع و اقسام مجالس و مجامع عمومی مثل مردان شرکت می کنند،... و مردم بهترین خانوادهها و متمدن ترین آنها را
خانواده هایی می بینند که در آن زنان و دختران بر فسق و فجور (و بر بی حجابی بی عفتی) کمک می شوند، (و یا بهترین شوهران
کسانی معرفی خواهند شد که هیچ ممانعتی نسبت به فسق و فجور و بی حجابی و بی عفتی زنان و دختران خود نشان ندهند)... و در
این روزگار زنان در امور حکومتی کشورها بر مردان غلبه خواهند نمود (و بیشتر از آنها خواهند بود)، و همچنین در هر کار (و یا
حرفه و فعالیت خلافی) که در آن هواپرستی (و شهوت رانی) است بیشتر از مردان حضور خواهند داشت... . معجزهاي از چادر
؛(3/ 12 )؛ الخرائج ( 1134 / حضرت زهرا علیهاالسلام . 1 . کمال الدین ( 526 )؛ بصائر الدرجات ( 31 )؛ مستدرك الوسائل ( 327
11 )؛ بحار الانوار / 16 ) و ( 515 / 8)؛ وسائل الشیعه ( 276 / 2 . الکافی ( 38 . ( 75 )؛ درر الاخبار ( 538 / 52 ) و ( 23 / بحارالانوار ( 193
روي ان علیا علیه السلام استقرض من یهودي شعیرا، فاسترهنه شیئا، فدفع الیه ملاءه فاطمه رهنا » .32 .( 52/257 )؛ دررالاخبار ( 396 )
وکانت من الصوف، فدخلها الیهودي الی داره، و وضعها فی بیت، فلما کانت اللیله دخلت زوجه البیت الذي فیه الملاءه بشغل، فرات
نورا ساطعا فی البیت اضاء به کله، فانصرفت الی زوجها، فاخبرته بانها رات فی ذلک البیت ضوءا عظیما،فتعجب الیهودي زوجها و قد
نسی ان فی بیته ملاءه فاطمه،فنهض مسرعا و دخل البیت، فاذا ضیاء الملاءه ینشر شعاعها کانه یشتعل من بدر منیر یلمع من قریب،
فتعجب من ذلک، فانعم النظر فی موضع الملاءه، فعلم ان ذلک النور من ملاءه فاطمه، فخرج الیهودي یعدو الی اقربائه،و زوجته تعدو
1 ترجمه روایت شده که روزي حضرت علی علیه السلام از .« الی اقربائها، فاجتمع ثمانون من الیهود، فراوا ذلک ، فاسلموا کلهم
یک یهودي مقداري جو بعنوان قرض خواست، پس یهودي از او چیزي را به عنوان گرو طلب نمود، و امیرالمؤمنین علیه السلام یکی
چادرهاي حضرت زهرا علیها السلام را که از پشم بود (و فعلا حضرت از آن استفاده نمی کرد) در پیش او به گرو گذاشت. یهودي
آن چادر را به خانه خود برد، و آن را در یکی از اتاقهاي خانه اش گذاشت، شب که شد زن آن یهودي بخاطر کاري به آن اتاق
داخل شد، و با کمال تعجب نوري را در آن اتاق دید که تمام اتاق را منور کرده است. با عجله به طرف شوهرش دوید، و او را از
این ماجرا آگاه کرد، یهودي که فراموش کرده بود چادر چه کسی را در خانه خود نهاده است با تعجب تمام به سمت آن اتاق
دوید، و خود دید که چگونه نور آن چادر مانند ماه تمام، تمامی خانه را نورانی کرده است. وقتی با نگاهی دوباره مطمئن شد که
نور از چادر مبارك آن حضرت ساطع شده است، از خانه خارج شد و به طرف خویشان خود دوید، و آنها را از این ماجرا آگاه
نمود، و زن نیز دوید وخویشان خود را با خبر کرد، و بالاخره هشتاد نفر یهودي در آن خانه جمع شده و آن اعجاز را دیدند، و
همگی در منزل اسلام آوردند. دیاثت و بی غیرتی مردان و پدران مهمترین عامل افزایش بی حجابی و بی عفتی زنان _حدود و
صفحه 15 از 20
اما تستحیون و لا تغارون نسائکم؛ یخرجن الی الاسواق و » : کیفیات حجاب و عفت بصورت متفرق. 33 . امیرالمؤمنین علیه السلام
20 ) و / 5)؛ وسائل الشیعه ( 236 / 2 . الکافی ( 537 .(109/ 43 ) و ( 66 / 1 . الثاقب فی المناقب ( 301 )؛ بحارالانوار( 30 2 .« یزاحمن العلوج
14/174 )؛ مشکاه الانوار( 417 ). ترجمه آیا حیا نمی کنید و براي زنانتان غیرت ندارید؛ آنها را به بازارها می فرستید تا مزاحم )
ان الجنه لیوجد ریحها من مسیره خمسمائه عام »: مردان نامحرم شوند (و آنها را فریب دهند). 34 . رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
و الدیوث الذي » : و فی روایه اخري .« الذي تزنی امراته و هو یعلم » : قیل: یا رسول الله، وما الدیوث؟ قال «! ولا یجدها عاق و لا دیوث
بوي بخشت از فاصله » : 1 ترجمه فرمود .« و هو الذي لا یغار و یجتمع فی بیته علی الفجور » : وفی خبر .« یجلب علی حلیلته الرجال
پانصد سالگی آن استشمام می شود، مگر دو طایفه که حتی بوي آن را هم نخواهند شنید: 1.عاق والدین، 2. دیوث! عرض شد اي
و در روایتی دیگر .« کسی که زنش زنا بدهد و او هم بداند ولی جلوگیري نکند » : رسول خدا، دیوث به چه کسی می گویند؟ فرمود
دیوث کسی است که با انواع حرکات و رفتارها (مثل دست همسرش را در خیابان گرفتن، دست به گردن او انداختن، اجازه » : فرمود
و یا در خبري دیگر .« هرگونه پوشش جذاب و آرایشی را در جامعه به او دادن و...) توجه نامحرمان را به ناموس خود جلب کند
دیوث کسی است که نشبت به همسرش (و یا دخترانش) غیرت نشان ندهد و خانه اش محل برنامه هاي مبتذل و خلاف » : فرمود
و ایما رجل تتزین امراته و تخرج من باب دارها فهو دیوث... والمراه اذا » : 35 . رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم .« عفت باشد
خرجت مت باب دارها متزینه متعطره والزوج بذلک راض یبنی لزوجها بکل قدم بیت فی النار، فقصروا اجنحه نسائکم، ولا تطولوها،
فان فی تقصیر اجنحتها رضی و سرورا و دخول الجنه بغیر حساب، احفظوا وصیتی فی امر نسائکم حتی تنجوا من شده الحساب، و من
2 ترجمه مردي که زنش .« النساء حبائل الشیطان »: و قال صلی الله علیه وآله وسلم .« لم یحفظ وصیتی فما اسوا حاله بین یدي الله
خود را زینت دهد و از خانه خارج شود دیوث (یعنی: بی غیرت) است... و زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و خوشبو
خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن (یا دختر) در جامعه بر می دارد براي شوهرش (یا پدرش)،
خانه اي در جهنم بنا می شود؛ پس بال و پر زنان خودتان را کوتاه کنید (و آنها را در بی حجابی و بی عفتی بی پر و بال بگذارید)؛
چرا که در کوتاه کردن بال و پر آنها هم رضایت خدا، و هم سرور و شادي کانون خانواده، و هم داخل شدن در بهشت بدون
14 ) بحارالانوار / 20 ) و ( 109 / 20 ) و ( 327 / حساب و کتاب وجود دارد، وصیت مرا در مورد 1 . الخصال ( 37 ) ، وسائل الشیعه ( 154
2)؛ شرح الکافی للمازندرانی / 2)؛ دعائم الاسلام ( 449 / 3)؛ روضه الواعظین ( 366 )؛وسائل الشیعه ( 58 / 76/114 )؛ الفقیه ( 444 )
4) و / 100 )؛ مستدرك سفینه البحار( 396 / 2 . بحارالانوار ( 249 . (73/ 8) و ( 351 / 11/336 )؛ النوادر ( 129 )؛ بحارالانوار ( 119 )
1)؛ شرح نهج البلاغه لابن / 14 )؛ کنزالفوائد ( 97 )؛ عوالی اللثالی ( 291 / 10/47 )؛ المجازات النبویه ( 202 )؛ مستدرك الوسائل ( 159 )
18 ). زنان خود حفظ کرده و بدان عمل کنید تا از شدت عذاب روز حساب نجات یابید، و هر که این وصیت را / ابی الحدید ( 199
زنان » : و فرمود «!؟ در مورد زن و یا دخترش ترك کند چه حال و روز بدي در فرداي قیامت در برابر پروردگاش خواهد داشت
وقد لعن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم سبعه،-الی ان قال :- » : 36 . امام رضا علیه السلام .« (بهترین) دامهاي شیطان هستند
1 ترجمه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم هفت دسته را لعنت می کرد، یک دسته از آنها .« والمتغافل عن زوجته و هو الدیوث
مردانی هستند که از زنان خود (و نحوه حجاب و عفت آنها) غافل باشند و این مردان دیوث نام دارند. 37 . امام صادق علیه السلام:
2 ترجمه سه .« ثلاثه لا یکلمهم الله یوم القیامه، ولا یزکیهم و لهم عذاب الیم: الشیخ الزانی، والدیوث، والمراه توطی فراش زوجها »
دسته هستند که خداوند متعال در روز قیامت با آنها سخن نخواهد گفت، و پاکشان نخواهد نمود، ودر عذاب دردناکی خواهند بود:
حرمت الجنه علی » : زناکار پیر، دیوث، و زنی که بدون عذر از همبستر شدن با همسرش دوري کند. 38 . امام صادق علیه السلام
ثلاثه لا یقبل منهم صلاه: منهم » : 3 ترجمه بهشت بر مردان دیوث و بی غیرت حرام است. 39 . امام باقر علیه السلام . « الدیوث
4 ترجمه سه دسته هستند که نمازشان قبول نیست: یک دسته از آنها مردان دیوث و بی غیرت هستند. 40 . امام باقر علیه .« الدیوث
صفحه 16 از 20
قام رجل الی علی علیه السلام، فقال: جعلنی الله فداك ، انی لاحبکم اهل البیت ... فاثنی علیه عده ، فقال : کذبت؛ ما یحبنا » : السلام
5 ترجمه .« فذهب الرجل، فلما کان یوم صفین قتل مع معاویه » : قال .« مخنث ولا دیوث ولا ولد زنا و لا من حملت به امه فی حیضها
مردي محضر حضرت علی علیه السلام آمد و عرض کرد : فدایت شوم، من شما اهل بیت علیه السلام را از قلب دوست دارم... عده
اي از حاضرین هم مدحش گفتند، ولی حضرت فرمود : دروغ می گویی، سه دسته هستند که ما را دوست ندارند (و بدون ولایت
ما خواهند مرد) : 1. مخنث (یعنی: مردي که از لحاظ پوشش و آرایش و پیرایش خود را شبیه زنان کند)، 2. دیوث (یعنی: مرد بی
غیرت)، 3. زنا زاده، و یا کسی که مادرش در ایام حیض به او حامله شده است . و سپس امام باقر علیه السلام فرمود: این مرد
سرانجام در جنگ صفین در حالیکه از لشگر معاویه بود به هلاکت رسید. (وصدقوا موالینا و ساداتنا علیهم السلام) 1 . مستدرك
4)؛ وسائل الشیعه / 2)؛ الفقیه ( 21 / 5)؛ دعائم الاسلام ( 449 / 2 . الکافی ( 547 .(76/ 14 )؛ بحارالانوار ( 116 / 14 ) و( 341 / الوسائل ( 291
4. المحاسن .(6/ 14 )؛ کنزالعمال ( 130 / 20 ) و ( 175 / 5)؛ وسائل الشیعه ( 236 / 3 . الکافی ( 537 .(14/ 20 ) و ( 175 / 20/236 ) و ( 327 )
.(27/ 2)؛ بحار الانوار( 148 / 5. مستدرك الوسائل ( 19 .(76/ 14 )؛ بحارالانوار ( 115 / 20 ) و( 248 / 1/115 )؛ وسائل الشیعه ( 328 )
(هدیه