گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد بیست و دوم
2 حجاب عامل مصونیت







امام علی (ع) فرمودند: صیانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها. 2 حفاظت از زن (حفظ حریم و پوشیدگی اش) براي او بهتر است و
. زیبایی اش را پایدار تر می سازد. 2 غرر الحکم، فصل/ 44 ، حرف صاد، حدیث 10
3 حجاب، پاسدار زن
امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) درباره زنان چنین سفارش میکند: واکفف علیهن من ابصار هن بحجابک ایاهن، فان شده
الحجاب ابقی علیهن، و لیس خروجهن باشد من ادخالک علیهن من لا یوثق به علیهن و ان استطعت ان لا یعرفن غیرك فافعل. 1 با
پوشیده داشتن زنان خود، نگاه آنان را محدود ساز؛ زیرا حجاب کامل در ثبات عفت آنان تاثیر دارد و رفت و آمد بیرون خانه براي
آنان خطرش بیش از آن نیست که فرد غیر قابل اعتمادي را به خانه آوري، و اگر میتوانی، کاري کن که با غیر تو شناخت و آشنایی
نداشته باشد. شهید مرتضی مطهري درباره ي درباره این حدیث می گوید: آنچه فقها از امثال این جمله استنباط کرده اند، این است
که این گونه جمله ها ارشاد به حقیقتی روحی و روانی در روابط دو جنس است و شکی نیست که حقیقتی را بیان میکند. رابطه زن
صفحه 8 از 22
و مرد اجنبی سخت خطرناك است. گلی است که پیلان بر آن می لغزند. آنچه اسلام لااقل به صورت یک امر اخلاقی توصیه می
دوش به » کند، این است که تا حد ممکن اجتماع مدنی غیر مختلط باشد. چه لزومی دارد که زنان فعالیت هاي خود را به اصطلاح
مردان انجام دهند/ آیا اگر در دو صف جداگانه انجام دهند، نقصی درفعالیت و راندمان کار آنان رخ می دهد/ اثر این « دوش
میکند، تاآن « همدوش » دوش به دوشی ها این است که هر دو همدوش را از کار بازمیدارد و هر یک به جاي توجه به کار، متوجه
وصیت امام علی(ع) به فرزندش امام » ؛ 1 نهج البلاغه، نامه/ 31 جا که غالبا این همدوشی ها به هم آغوشی منتهی می گردد. 2
. حسن(ع). 2 مسئله حجاب، ص 236
4 زنان را بپوشانید
پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود: انما المراه لعبه فمن اتخذ ها فلیغطها. 3 به راستی که زن ظریف و آسیب پذیر است، هر کس او را
(به همسري) گرفت باید بپوشاندش. این سخن حکیمانه اشاره به واقعیتی دارد که در جسم و جان زن که سراسر زیبایی، لطافت،
است، نهفته است این همان واقعیتی است که در زن زمینه اي را ایجاد کرده تا هوش و دل « دل ربایی » محبت و در یک کلمه
جریانی است که اگر در مسیر اللهی و انسانی خود قرار گیر د، ،« ربایش » جنس مخالف را چون آهن ربا، به سوي خود برباید. این
زندگی مشترك سالم زن ومرد را پی ریزي و قوام و سلامت اجتماع بشري را تضمین میکند و اگر در مسیر شیطانی و حیوانی قرار
گیرد، عامل انحراف زن و مرد و سقوط جامعه خواهد بود. امام علی (ع) بزرگ طبیب دل و جان انسانی براي جلوگیري از این
انحراف و سقوط، راه را به خوبی نشان داده است؛ هم به زن، براي آن که نداند چه گوهر گران بهایی است و در عین حال خطر
آفرین و در معرض دستبرد نا اهلان، که اگر با بیگانه بسازد، هستی خود، اهل خود و جامعه را خواهند سوزاند وهم به مرد، تا بداند
چه گوهري را باید پاس بدارد و اگر قدر گوهرش را نداند و براي صیانت آن چاره یابی نکند، از دستش خواهند ربود و زر او به
سیمی بدل خواهد گشت و بازیچه دست این و آن! امام خمینی (ره) که خود نجات بخش زنان مسلمانان دراین عصر است، از
تاریخ نکبت بار دوران ستم شاهی درباه زنان چنین یاد میکند: از جنایت هاي بزرگی که به ملت ما شد... بانوان را ملعبه کردند.
بانوان ما را مثل عروسک ها کردند، بانوان ما جنگجو بودند، این ها می خواستند ننگ جو باشند. این ها می خواستند زن مثل شیء،
. 1.صحیفه نور، ج 11 ، ص 254 مثل یک چیز، مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذارند. 1
5 محروم از بوي بهشت
پیامبر اکرم (ص) فرمود: صنفان من اهل النار لم ارهما: قوم معهم سیاط کاذناب البقر یضربون بها الناس، کاسیات عاریات، ممیلات
مائلات، رویهن کاسنمه البخت المائله، لا یدخلن الجنه و لا یجدن ریحها، و ان ریحها لیوجد من مسیره کذا و کذا. 1 دو گروه از
دوزخیان را (هنوز) من ندیده ام: گروهی که تازیانه هایی مانند دم گاو در دست دارند و مردم را با آن میزنند و (گروهی دیگر) ،
زنان هستند که در حالی که پوشیده اند، اما برهنه اند؛ کج راهه میروند و دیگران را نیز به کجروي تشویق می کنند، سرهایشان
همچون کوهان شتر است. اینان به بهشت نمی روند و بوي بهشت را که از فاصله چندین و چندان (فاصله دور) به مشام میرسد،
. استشمام نمی کنند. 1.میزان الحکمه، ویرایش سوم، ج 2، ص 994
6 حجاب زنان در آخر زمان
امام علی (ع) می فرماید: تظهر فی آخر الزمان و هو شر الازمنه نسوه کاسیات عاریات متبرجات، من الدین خارجات و فی الفتن
داخلات و للشهوات مائلات و الی اللذات مسرعات، مستحلات للمحرمات و فی جهنم خالدات. 2 در آخر زمان که بدترین زمان ها
صفحه 9 از 22
ست، زنانی هستند که در حالی که پوشیده اند، برهنه اند (لباس نازك و بدن نما به تن دارند) ، با خود آرایی و خودنمایی از خانه
بیرون می آیند، آنها از دین خارج شده و در فتنه ها داخل شده اند، به شهوات تمایل دارند و به سوي لذات نفسانی می شتابند و
حرام هاي اللهی را حلال می شمارند. اینان در دوزخ به عذاب ابدي گرفتار خواهند شد. توضیح: شاید اگر در گذشته کسی این
حدیث را می شنید یا می خواند، متحیر می شد چگونه ممکن است زنی در عین حالی که پوشیده است، برهنه هم باشد/ اما اکنون
عظمت و لطافت این تعبیر امام (ع) روشن گردیده است. امروز زنان به دنبال مدهاي گوناگون، کفش و لباسهایی را انتخاب می
، کنند نه نه تنها آنان را نمی پوشاند، بلکه زیبایی هاي اندام آنان با این پوشش ها برهنه تر جلوه می کند. 2.من لا یحضر الفقیه، ج 2
. ص 125 ، وسائل الشیعه، ج 14 ، ص 19
7 مردان و زنان آخر الزمان
فرمود: سیاتی من بعدي اقوام یاکلون طیب الطعام و الوانها و یرکون « ابن مسعود » پیامبر اکرم (ص) به یکی از اصحاب خود به نام
الدواب و یتزینون بزینه المراه لزوجها، و یتبرجن النساء وهم منافقوا هذه الامه فی اخر زمان ...یابن مسعود یاتی علی الناس زمان صابر
علی دینه مثل القابض علی الجمره بکفه. 1 روزگاري خواهد رسید که مردم غذاهاي رنگارنگ میخورند و با سوار شدن بر مرکب
ها، مانند زنان آرایش کرده براي شوهر، خود را ارایش می کنند؛ زنان با آرایش و خود نمایی به خیابان ها می آیند .. اینان منافقان
این امت در آخر زمان هستند..اي پسر مسعود! روزگاري خواهد آمد که پایداري در دین مانند آن است که شخص دیندار بخواهد
و یتزینون بزینه المراه، » : قطعه اي از آتش را در کف دست خود نگه دارد. رسول گرامی اسلام (ص) در این حدیث می فرمایند
به راستی که امروز همان روز است که حضرت رسول (ص) .« روزگاري میرسد که مردان، خود را به زینت هاي زنانه می آرایند
پیش بینی کرده و از مصیبت هاي کنونی بشر است. امروز برخی مردان، گوي سبقت را در آرایش و زینت از زنان ربوده اند. تاریخ
به یاد ندارد که مردان چنین دیوانه وار در اموري که مختص زنان است وارد شده باشند به کار گیري انواع آرا یشهاي سر و صورت
و استفاده از داروها و روغن هاي آرایشی و آویختن زیور آلات، پوشیدن لباس هاي آنچنانی و تبرّجهاي زنانه که حتی بر زنان
حرام است، در مردان مشاهده می شود. آیا عذابی دردناك تر از این براي یک جامعه میتوان تصور کرد؟ آیا مردم مسلمان و
خانواده ها و جوانان عزیز مسئولیتی را متوجه خود نمی دانند؟ آیا حکومت اسلامی و متصدیان امور، در برابر این همه اختلاطی که
میان مردان و زنان در ابعاد مختلف روز به روز افزایش می یابد، سکوت را بر می گزینند؟ و آیا در جامعه اسلامی ما، نهادها و
رسانه ها، خود در آتش بیاري معرکه سهیم نیستند؟ نگاهی به کتاب ها، نشریات، تصاویر و فیلم حکایت از سیلی است که براي
ریشه کنی بنیادهاي اعتقادي، سیاسی و فرهنگی مردم به حرکت در آمده است. 1.سفینه البحار، ج 3، ص 49
8 لباس عوضی ممنوع
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: لعن الله الرجل یلبس لبسه المراه و المراه تلبس لبسه الرجل. 1 لعنت خداوند بر مردي که لباس زنان را
بپوشد و زنی که لباس مردان را به تن نماید. منظور از لباس مردانه و لباس زنانه در این حدیث شریف، لباس هایی است که مختص
هر یک از زن و مرد میباشد. پس اگر لباسی را هر دو گروه می پوشند و در جامعه را مختص به زن یا مرد نمیدانند، پوشیدنش
. مانعی ندارد. 1 کنز العمال، ج 15 ، ص 323 ، ح 41235
9 واي بر زنان بر بزك ها یشان
پیامبر اکرم (ص) فرمود: ویل للنساء من الاحمرین، الذهب و المعصفر. 2 واي بر زنان از دو چیز زینتی ورنگین؛ طلا و جامه زیبا. 2
صفحه 10 از 22
نهج الفصاحه، حدیث 3190 . مقام معظم رهبري می فرماید: آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و
.28/10/ 1 روزنامه جمهوري اسلامی، 68 جلوه گري زیور آلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند! 1
10 نتیجه خودنمایی
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مثل الرفله فی الزینه من غیر اهلها کمثل ظلمه یوم القیامه لا نور لها. 2 حکایت زنی که دامن کشان و با
. زینت در برابر نامحرمان نمایان میشود، چون ظلمت و تاریکی قیامت است که روشنایی بخشی ندارد. 2 نهج الفصاحه، حدیث 2721
11 گریه پیامبر بر زنان جهنمی
النبی (ص) : ...و اما المعلقه بشعرها فانها لا تغطی شعرها من الرجال...و اما التی تاکل لحم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس... 3
امیر مومنان (ع) فرمود: من و فاطمه به محضر رسول خدا وارد شدیم و آن حضرت را در حال گریه شدید دیدیم، عرض کردم: پدر
و مادرم فدایت شود، چه چیزي شما را چنین گریان کرده است؟ رسول خدا فرمود: شبی که معراج رفتم، زنانی از امتم را در عذابی
سخت دیدم؛ بر آن گریه می کردم. سپس از حالات آنان یاد کرد. اي حبیب من واي نور دیدهام! مگر آنان چه کرده بودند؟رسول
خدا فرمود: ...زنی که از موهایش آویزان شده بود، موي خود را از مردان نامحرم نمی پوشاند...و آن که گوشت بدن خود را
. میخورد، زنی بود که بدن خود را براي مردم نامحرم آرایش میکرد.... 3 عیون الاخبار،ص 184 ؛وسائل الشیعه،ج 14 ، ص 156
12 در سایه شیطان
رسول خدا (ص) فرمودند: المراه عوره فاذا اخرجت استشر فها الشیطان. 1 زن شهوت بر انگیز است، اکر خود را نپوشاند، همین که
. از خانه خارج شد، شیطان او را احاطه می کند. 1 وسائل الشیعه،ج 14 ،ص 114
13 بی حرمتی به حجاب
رسول اکرم (ص) فرمود: ایما امراه وضعت خمارها فی غیر بیت زوجها، فقد هتکت حجابها. 2 هر زنی که براي غیر از شوهرش
. روسري خود را کنار بگذارد، حریم خود را شکسته است. 2 مستدرك الوسائل،ج 14 ،ص 280
14 پایان