گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
شاهنامه فردوسی
جلد بیست و سوم
زنا بدتر از قتل نفس است







زیرا شخص قاتل بیش از یک نفر را نمی کشد و فاسد نمی نماید ولی شخص زناکار یک نسل را تا روز » : امام رضا (ع) می فرمایند
. -1 همان جلد، 10 ، ص 200 (1) «. قیامت فاسد کرده و محرّمات خدا را حلال نموده است
رفع حجاب و هواي نفس
(2) «. و لا تتبع الهوي فیضلک عن سبیل الله » : در ذم اتباع هوي است. خداوند تبارك و تعالی دراتباع نفس و هواي آن می فرماید
و من اضل ممن اتبع هواه بغیر » : و در آیه دیگر می فرماید «. پیروي هواي نفس مکن که گمراه کند تو را از راه خدا » : می فرمایند
و در «. کیست گمراه تر از کسی که پیروي هواي خود کند بی راهنمایی از خدا » . 3-قصص، 50 . -2 ص، 26 (3) «. هدي من الله
خداوند عزوجل می فرماید: قسم به عزّت و جلال و » :( کافی سند به حضرت باقر (ع) رساند: پیغمبر اکرم (ص) فرمود ( 1) و ( 2
صفحه 30 از 37
عظمت و کبریا و علّو و ارتفاع مکانتم که اختیار نکند بنده اي هواي خودش بر هواي من، مگر آنکه به تفرقه اندازم کارش را و در
هم نمایم دنیایش را و مشغول فرمایم به دنیا قلبش را و حال آنکه ندهم به او از آن مگر آنچه مقدر فرمودم براي او و به عزّت و
جلال و عظمت و نور و بزرگی و رفعت مکانتم قسم است که اختیار نکند بنده هواي مرا بر هواي خود، مگر آنکه ملائکه من حفظ
کنند او را و متکفّل شوند آسمان ها و زمین ها روزي او را و می باشم من از براي او از دنباله تجارت هر تاجر، (یعنی من براي او
تجارت می کنم و روزي او رسانم) و بیاید او را دنیا در صورتی که منقاد و ذلیل او است، یعنی با آنکه قلبش از او منصرف است باز
2-کتاب ایمان و کفر باب اتباع الهوي، حدیث 2. و این . -1 اصول کافی، جلد 2 «. به او اقبال کند پس خوار و ذلیل پیش او باشد
حدیث شریف از محکمات احادیث است که مضمونش شهادت می دهد که از سرچشمه زلال علم خداي تبارك و تعالی است،
گو که به حسب سند مرمّی به ضعف باشد، ما اکنون در صدد شرح آن نیستیم. و از حضرت مولی الموحدین علی (ع) جز این
ان اخوف ما اخاف علیکم اثنتان اتباع الهوي و طول الامل فتزودوا فی » : حدیث که ما به شرح آن پرداختیم منقول است که فرمود
1) همانا ترسناك ترین چیزي که بر شما می ترسم دو چیز است: یکی دل هوسباز و ) «. الدنیا من الدنیا ما تحرزون به انفسکم غدا
دیگري آرزوي دراز، پس حال که در جهانید از جهان بدان قدر که فردا توانید نفوس خود را حفظ کنید توشه بگیرید، بقیه فرموده
احذروا اهوائکم کما تحذرون » : مطالب حدیث ابن عقیل است و از جناب حضرت صادق (ع) در کافی حدیث شده که فرمود
2) بترسید هواهاي خودتان را همان طور که می ترسید از ) «. اعدائکم فلیس شیء اعدي للرجال من اتباع اهوائهم و حصائد السنتهم
2-اصول کافی، جلد 2، باب اتباع الهوي حدیث اوّل. دشمنان خویش. پس نیست دشمن تر . -1 نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 28
از براي مردم از متابعت هواهاي خود و چیده هاي زبان هاي آنها، یعنی از آنچه زبان آنها براي آنها تحصیل کند. اي عزیز بدان که،
خواهش و تمنّاي نفس منتهی نشود به جایی و به آخر نرسد اشتهاي آن. اگر انسان یک قدم دنبال آن بردارد مجبور شود پس از آن
چند قدم بردارد و اگر با یکی از هواهاي آن همراهی کند ناچار شود یا چندین تمنّاي آن همراهی کند. اگر یک در به روي
خواهش نفس باز کنی لابدي که درهاي بسیاري به روي آن بازکنی، یک وقت به واسطه یک متابعت نفس به چندین مفاسد و از
آن به هزاران مهالک مبتلا شوي، تا آنکه خداي نخواسته در دم آخر جمیع راه حق را بر تو مسند کند. چنانکه خداي تعالی در نص
کتاب کریم از آن خبر داده است.( 1) و البته امیرمومنان و ولی امر و مولا . مرشد و متکفل هدایت و راهنماي عائله انسانیت از این
خوف دارد و ترسناك 1-به آیه سوره جاثیه، آیه 50 سوره قصص و آیه 10 سوره روم رجوع کنید. است. بلکه روح مکرم رسول
اکرم و ائمه هدي (ص) در اضطراب و وحشت است که مبادا برگهاي درخت نبوّت و ولایت ریخته شود. خزان گردد. حضرت می
یعنی زناشویی کنید تا فرزند آورید پس همانا من فخر می کنم به » (1) « تناکحوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم و لو بالقسط » : فرماید
و معلوم است که انسان اگر در یک همچو راه خوفناکی واقع شود که بیم «. واسطه شما به امت هاي دیگر، گرچه به بچه سقط شده
آن هم است که انسان را به پرتگاه نیستی اندازد و اسباب عقوق والدین حقیقی او، یعنی رسول اکرم (ص) شود و آن سرور که
است ازانسان سخطناك شود چقدر بدبخت است و چه مصیبت ها و گرفتاري ها در پس پرده دارد. پس اگر با « رحمهٌ للعالمین »
رسول خدا (ص) آشنایی دارد و اگر محبّت مولی امیرالمومنین (ع) راداري و دوست اولاد طاهرین آنها هستی، قلب مبارك آنها را
از ترس و اضطراب و تزلزل بیرون بیاور. در آیه شریفه، در سوره هود وارد است: 1-بحار، جلد 103 و متدرك الوسائل جلد 14 ، ص
1) یعنی استقامت کن و بر جایی ایست، آن طور که مدموري با کسی که توبه کرد با ) « فاستقم کما امرت و من تاب معک » .153
یعنی پیر کرد سوره هود براي » (2) « شیتنی سوره هود لمکان هذه الایه » : تو. و درحدیث وارد است که جناب رسول الله (ص) فرمود
شیخ عارف کامل شاه آبادي ( 3) روحی فداه فرمودند: با اینکه این آیه شریفه در سوره شوري ( 4) نیز وارد است « خاطره این آیه
جهت اینکه حضرت (ص) سوره هود را اختصاص به ذکر دادند براي آن است که خداي متعال .« و من تاب معک » ولی بدون
استقامت امّت را نیز از آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم آن داشته که مأموریت انجام نگیرد و الا خود آن بزرگوار استقامت
صفحه 31 از 37
2-علم الیقین، . داشت، بلکه آن حضرت مظهر اسم حکیم عدل است. پس اي برادر من، اگر تو خود را از متابعان آن 1-هود، 112
4-شوري، 15 . حضرت (ص) می دانی و مورد مأموریت آن ذات مقدس، بیا و . 3-حدیث اوّل، پاورقی 51 . جلد 2و کشاف، جلد 2
نگذار آن بزرگوار در این مأموریت خجل و شرمسار شود و به واسطه کار زشت و عمل ناهنجار تو، تو خود ملاحظه کن اگر اولاد
یا سایر بستگان تو کارهاي زشت نامناسب کنند که با شئون تو مخالف باشد چقدر پیش مردم خجل و سرشکسته می شود، بدان که
یعنی » (1) « انا و علی ابوا هذه الامه » : رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع)، پدر حقیقی امت اند، به نص خود آن بزرگوار که فرمود
و اگر ما را در مظهر ربوبیت حاضر کنند و حساب کشند، مقابل روي آن بزرگواران و از ما جز «. من و علی دو پدر این امت هستیم
زشتی و بدي در نامه عمل نباشد به آن بزرگوارها سخت می گذرد و آنها را در محضر حق تعالی و ملائکه و انبیا شرمسار شوند.
پس، ما چه ظلمی بزرگ کردیم به آنها و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خداوند متعال با ما چه معامله اي را خواهد کرد؟ پس اي
. انسان ظلوم جهول که به خود ظلم کنی و به اولیاء نِعم خود، که جان و مال و راحت خود را در راه هدایت تو فدا 1-بحار، جلد 36
کردند و با اشدّ مصیبت ها و ابتلا کشته شدند و زن و فرزند آن ها اسیر و دستگیر شدند در راه هدایت و نجات تو، در عوض آنکه
تشکر از زحمات آنها کنی و پاس مراحم آنها را نگاه داري چنین ظلم فاحش کنی و گمان می کنی که فقط ظلم به نفس کردي،
قدري از خواب غفلت بیدار شو و پیش نفس خود خجالت بکش و بگذار آنها را با همان ظلم هایی که از ادعاي دین دیدند، دیگر
تو که دعوي دوستی می کنی به آنها ظلم مکن که ظلم از دوست و مدّعی دوستی ناگوارتر است و زشت تر. باید دانست که
هواهاي نفسانی بسیار مختلف و گوناگون است به حسب مراتب و متعلقات و گاهی به قدري دقیق است که انسان خود نیز از آن
غافل شود که آن کید شیطانی و هواي نفسانی است، مگر آن که او را تنبّه دهند و از غفلت بیدار کنند و با همه اختلاف تمام آنها
در سدّ راه حق و منع طریق خدا شرکت دارند گرچه در مراتب آن متفاوت هستند چنانچه اهل اهویه باطله و اتخاذ خدایان از طلا و
پس آیا دیدي آنکه هوس خود را خداي خویش » (1) « افرایت من اتخذ الهه هواه » . غیر آن چنانچه خداوند متعال از آن ها خبر داد
و دیگر آیات شریفه، به طوري از خدا باز مانند و اهل متابعت هواهاي نفسانی و اباطیل شیطانی در سایر عقاید باطله یا «؟ گرفته
اخلاق فاسده، طور دیگر از حق محجوب شوند و اهل معاصی کبیره و صغیره و موبقات و مهلکات به حسب درجات آن به نوعی از
سبیل حق باز مانند و اهل متابعت هواي نفس در مشتهیّات نفسانیّه و رسیدن به درجات یا خوف از غذاب و رهایی از درکات به
طوري دیگر محجوب از حق و سبیل آن مانند و اصحاب تعذیب نفس و ارتیاض آن براي ظهور قدرت نفس و رسیدن به جنّت
صفات به نوعی محجوب از حق و از لقاء آن هستند و اهل معارف و سلوك و جذبات و مقامات عارفین که نظري جز لقاء حق و
وصول به مقام قرب ندارد نیز نوعی دیگر محجوب از حق و از تجلیّات خاص محرومند. 1-جاثیه، 23 . چون در آن نیز تلوین باقی و
از خودي آثار هست. پس از این، مراتب دیگري است که ذکر آن مناسب مقام نیست پس هر یک از اهل مراتب مذکوره باید
تفتیش حال خود کنند و خود را از هواهاي نفسانیّه پاك و پاکیزه کنند تا از سبیل حق باز نمانند و از راه سلوك گمراه نگردند و
خواهرم؛ فاطمه (س) صراط « والله ولی الهدایه و التوفیق » . ابواب رحمت و عواطف در هر مقامی هستند به روي آنها مفتوح گردد
مستقیم زن مسلمان است و پوشیدگی نمود بارز مکتب او است، پس بکوش تا بر محور فاطمه (س) چرخیده باشی که حضرتش
1) خواهرم؛ جامه هاي مهیّج، پوشش اسرار ) «. بهترین چیز براي زن آن است که به مردي نگاه نکند و مردي او را نبیند » : فرمود
شهوت است و پوشش دینی لباس آزاد زنان همیشه تاریخ بوده است، تو نیز عطر حجاب بر تارك تاریخ بیفشان که فرشته هاي
حجاب طلایه داران پاکی و نجابتند. ( 2) خواهرم؛ بهاي تو بهشت است، خود را به دنیا مفروش 1-مستدرك الوسائل، جلد 14 ، ص
-2 غرور الحکم. حجاب تن را به حجاب جانت نفروش. لذت جاودان را به شهوت فانی نفروش که این معاملات جملگی .289
باطل است و خدا به فروش خلیفه اش رضایت ندهد. خواهرم؛ چشمهاي مردان را کامیاب مکن که نگاه آنها آتش افروز است و
اشک هاي تو توان خاموش کردن آنها را ندارد و نیک بدان که به باده شهوت مست و دچار هوس مدفون گشته اند، مگر آنکه با
صفحه 32 از 37
ریسمان تو به درآیند و بر تارك عفّت سر بر افرازند. اي صیّاد دل ها که به صید آمده اي، به شکار دلی آمده اي که به شکار
جسمت آمده است. عجبا دو صیّاد به شکار یکدیگر پرداخته اند که پیروزي هر کدام شکست هر دوي آنها و پیروزي ابلیس را به
همراه دارد. خواهرم؛ صید و صیّاد و دام شکار دل ها پیروزي ندارد، قربانی دارد. اي صیّاد جوانان، چه ساده اندیش شده اي،
انتخاب را به صید و ازدواج را به صیّادي کشانده اي، نیک بدان که همسري صید و صیّاد دوام ندارد و ازدواج فریب خوردگان
شهوت بنیان ندارد. اي نطفه دیروز، اي مرده فردا، اي طعمه جنبندگان قبر، از چه روي خود را آتش گیر جهنم ساخته اي، اي چه
کار است که به جنگ با خدا برخاسته اي و از جسم خود بر محو ارزش ها شمشیر ساخته اي؟ این مجري وسوسه هاي شیطان جن و
انس که عقل تو را ابلیس ربوده است، اي کاش به زهر طبیعت رفته بودي تا اینگونه به تحریک جاسوسخانه هاي کفّار لباسهاي
شیطانی به تن نمی کردي. هان اي خفته غافل، برخیز و به عاقبت خویش بیندیش که راه توبه باز است و انجام آن واجب است،
خدایت هدایت کند. هان بر سر سوداي هوس پا بزن اي زن یک چند دم از عفت و تقوا بزن اي زن دون همتی و بی هنري بر تو
نزیبد حرف از هنر و همّت والا بزن اي زن لفظ هنر و پیشه تحریف رها کن بگذر ز هوس راه به معنا بزن اي زن از علم و فضیلت
عَلَم فخر و مباهات بر تارك نُه گنبد مینا بزن اي زن تا کی پی مُد رفتن و تقلید و تظاهر پا بر سر این شیوه بی پا بزن اي زن دامن چه
زنی بالا رو قیمت خود را با پاکی دامانت بال بزن اي زن این جامه رسوا بدل ما زده صد چاك صد چاك بر این جامه رسوا بزن اي
زن پرهیز کن از جلوه گري، روي میفروز دل بر سر این کار به دریا بزن اي زن نیکومنش و پاك شو آنگاه نکوروي با پاکی و
نیکی ره دل ها بزن اي زن زنهار سر ناصع و مشفق نزنی مشت مشتی سر شیطان فریب باز بزن اي زن در گوش چو در کن سخن نغز
صدیقی هان بر سر سوداي هوس پا بزن اي زن کمتر از خانه برون پاي بنه بی مادرت سربازار و محله اگر افتد گذرت به تماشاي زر
و زیور خود با مدار که هوس ها بدل افتد ز نگاه نظرت پس نگه دار نظر را و نگه دار هوس که همین بوالهوسی افکند اندر خطرت
زانکه از بهر زر و زیور باید زر و سیم ترسم عصمت برود در طلب سیم و زرت بهترین زینت دختر نه مگر عصمت اوست خود تو
دانی چه بگویم من از این بیشترت خواهرم؛ خوب بیندیش که روزي طراوت جوانی با وجودت وداع میگوید و کبوتر زیبایی از
آشیانه ات پر می کشد و چروك هاي ناخوانده بر چهره ات می نشیند. پس چگونه کوتاه زمان جوانی را عرصه تاخت و تاز
تحرّکات جنسی خویش ساخته اي؟ بیدار شو و شرم و حیا پیشه کن جلوه گري تو شهوت مردان را بیدار و نوجوانان معصوم را به
بلوغ زودرس جنسی می رساند. آیا از خدا نمی ترسی؟ اي به برترین حجاب آراسته اي، به کمال پوشش راه یافته، که با کاسبرگ
حجابت چون غنچه هاي نو شکفته رو گرفته اي، چادر تو لبیک خالصانه به پیام حضرت معبود است که جز در پرتو عشقش به
انتخاب آگاهانه آن نتوان رسید. اي عاشق مدهاي رنگارنگ اي فریفته لباس هاي روشن و تنگ در خیابان چهره آرایش مکن از
جوانان سلب آسایش مکن زلف خود را روسري بیرون مریز در مسیر چشم ها افسون مریز یاد کن از اتش روز معاد طرّه گیسو منه
در دست باد خواهرم دیگر تو کودك نیستی فاشتر گویم عروسک نیستی خواهرم اي دختر ایران زمین یک نظر عکس شهیدان را
ببین خواهر من این لباس تنگ چیست پوشش چسبان رنگارنگ چیست خواهرم اینقدر تنّازي مکن با اصول شرع لجبازي مکن در
امور خویش سرگردون مشو نو عروس چشم نامردان مشو اي فریفته لباس هاي روشن و تنگ که از دنیا به شوق آمده اي هیچ
اندیشیده اي که این شوق حزن آخرت را به همراه دارد؟ به شبی بیندیش که از پس آن فردایی نباشد و به خانه اي بیندیش که از
آن تنگ تر و تاریکتر نباشد. خواهرم؛ عقل مشعلی است که چون شعله هاي تفکّر از درونش زبانه کشد، خانه قلب روشن گردد،
آنگاه چشم می بیند آنچه را نمی دید و گوش می شنود آنچه را که نمی شنید و زبان می گوید آنچه را که نمی گفت و قلب می
فهمد آنچه را که نمی فهمید. در چنین حالی است که مناظر زیباي آثار حجاب بر صفحه دل آشکار می گردد و آثار زیانبار جلوه
گري از زیر لایه هاي تاریک جهل آشکار می شود و امیر عقل به برپایی خیمه حجاب در برابر نامحرمان فرمان می دهد. خواهرم؛
اقیانوس دل مردان ساحل ندارد و از ژرفایی مهیب برخوردار است، پس مبادا که آن را به موج آوري که در نا آرامی آن خطرها
صفحه 33 از 37
نهفته است که بین زنان و مردان مستقیم می شود، سپس با پوشیدگی کامل خود آرامش مردان را پاس بدار تا خود در آرامش
بمانی و اي ساکن دیار حجب و حیا، چه عارفانه به میدان آمده اي، پوشش دینی تو پاکان روزگار را به شوق، آورده است. چرا که
این پوشش از زره جنگاوران میدان رزم بسی والاتر است که آن زره میدان جهاد اکبر و اي ساکن وادي عشق که خدا را معشوق
خود ساخته اي، دانسته بودم که عاشق انتخاب هایش را به معشوق وا می گذارد و دیدم که خلعت زیباي حجابت به انتخاب معشوق
تو بوده است، پس مبارك باد که حجاب اسلامی لباس عشق به خداوند متعال است. اي به زینت حجاب آراسته اي، به مقام عفاف
بار یافته، که چون فرشته اي بر اریکه پاکی نشسته اي، اصولت حجاب چشم ها را خاضع کرده است و سطوت حیایت دل ها را آرام
کرده است. بگذار بگویم که تحقیر هوس ها بزرگت ساخته است. شکر خداي را که این گونه خواسته است. حجّت و عفّت نعمت
واهب بود ستر موها و تنت واجب بود آنچه مستثناي از پوشش بگذشت قرص صورت باشد و کفین دست و اي گوهر آفرینش چه
نیکو مقامی داري که فاطمه (س) از افق او تجلّی کرد و مریم و زینب از آسمان او درخشیدند و آسیه و خدیجه از هستی او طلوع
کردند، سپس گوهر وجود خود را به صدف حجاب زینت بخش که حجاب اسلامی از جلوه هاي زیباي بندگی است. ویژگی هاي
جسمانی زن از اسرار اوست و حجاب حافظ اسرار زیبایی هاي زن است، پس مبادا اسرار خود را بر نامحرمان افشا کنی که بر خود
خیانت روا داشته اي و خداوند خیانت پیشگان را دوست ندارد. خواهرم؛ سرزمین جانت را با خورشید علم روشن کن تا بر زوایاي
وجودت بتابد و آنچنان که هستی خود را بشناسی و بر فلسفه و آثار و برکات پوشیدگی زن بینا گردي. آنگاه دریایی که حجاب
باله هاي شنا به سوي سر چشمل هستی است و پوشش هاي مهیّج وزنه هاي سنگینی است که زن را غریق ژرفاي مهیب دنیا خواهد
کرد و نمونه هاي کامل به حق پیوسته فرشته هاي حجاب را مشاهده کنی که چگونه بر احبّ کنیزکان شیطان نگاه هایی عبرت آمیز
دارند و بر هدایت خوش دل به سپاس حق مشغول ساخته اند. خواهرم؛ حجاب تیغ تو است که از مو نازکتر و از شمشیر برنده تر
است. خواهرانم حجاب تیغ شماست تیغ خود را از کف نیندازید شرف زن به یمن عصمت اواست این شرف را از تن نرنجانید هر
شاخه که از باغ برون آرد سر در میوه آن طمع کند راهگذر هان اي خواهر و اي هم وطن روي سخنم با تو است. تو که از پوشش
اسلامی خود غفلت کرده اي. با تو که فرمان خدا را نادیده گرفته اي. با تو که از فرمان خدا و اهل بیت (علیه السلام) سرپیچی کرده
اي و خودت را گم کرده اي. با تو که چادرت را کنار گذاشته اي و روسري ات بالا برده اي و موهایت را نمایان کرده اي. با تو که
جوراب نازك پوشیده اي و یا کفش صدا دار به پاکرده اي. با تو که با این مد لباس گشتن و با بالا زدن پارچه هاي شلوارت و با
مانتوهاي تنگ و کوتاه چرا خودت را گول می زنی، آخر تا کی. آیا می دانی که فرمان آفریدگارت را زیر پا گذارده اي؟ آیا می
دانی که به تمدن ملی خود پشت کرده اي؟ آیا می دانی که پرچم اسلام را بر زمین گذاشته اي و به لباس بیگانگان در آمده اي؟
آیا می دانی که بنیان خانواده ات را سست و بیماري هاي جسمی و روانی بیشماري را براي خود و دیگران ایجاد کرده اي؟ آیا می
دانی که اسیر مد لباس و نمایش تن گشته اي و آزادیت را فروخته اي؟ آیا می دانی که شخصیت خود را با چشم هاي هوس آلود
هرزه به مسخره گرفته اي؟ آیا می دانی که به رسالت تاریخی زن در طول تاریخ خیانت کرده اي؟ آیا می دانی که بیماري روانی
خود را به این وسیله به نمایش گذارده اي؟ آیا می دانی که دشمنان همان را می خواهند که تو می خواهی؟ آیا می دانی که دل اما
زمان (ع) را با این کارهایت خون کرده اي؟ پس بیدار شو و به اصالت خویش باز گرد. پوشش خود را کامل کن و خود و جامه
ات را از فواید حجاب بهره مند گردان. پس خواهرم؛ تقواي الهی پیشه کن، که تقواي الهی پادزهر بیماري دل هاست که حجاب
هاي تاریک جان را غرق می کند و لانه هاي هوس را بر می اندازد. پس آن را به کام جان خود ریز تا عالم جانت گلستان گل
هاي سالم و طاعت تسلیم گردد. و خیمه حجابت را برافراشته دار تا حافظ گلستان ارزش هایت شود. 1-چرا اسلام حجاب را بر زنان
واجب کرده است؟ 2-کدام آیه قرآن به این نکته اشاره دارد که کامیابی هاي جنسی مخصوص همسران است؟ 3-کدام زن از
پیامبر پرسید که آیا آیه اي درباره زنان نازل شده است یا نه؟ 4-سه چیز است که انسان اگر آنها را حفظ نماید در امان خواهد بود
صفحه 34 از 37
آنها را نام ببرید. 5-حدیث معروف پیامبر درباره خوبی دختران را بنویسید. 6-آیا چشم چرانی بر زنان نیز حرام است؟ دلیل بیاورید.
-7 آیاتی که به حجاب اشاره دارد را فقط نام ببرید. 8-حدیث معروف اما صادق درباره نگاه را بیان کنید. 9-روش هاي ترویج
حجاب را بیان کنید. 10 -پایه هاي حجاب را نام ببرید. 11 -آثار و فوائد حجاب را به طور خلاصه بیان کنید. 12 - آثار بی حجابی را
5 مورد از راه هاي مبارزه با بی حجابی و بد حجابی را بنویسید. 15 - بدترین - نام ببرید. 13 -ریشه هاي بی حجابی را بیان کنید. 14
زنان از نظر پیامبر چه زنانی هستند. 16 - سه مورد از ده دستور قرآن به زنان مومنه را بنویسید. 17 - انحفات زنان نادان در عصر
پیامبر 4 مورد را بیان کنید. 18 -سه مورد از عذاب زنان که پیامبر در معراج دیده بود را همراه علت آن بیان کنید. 19 -اثرات روانی
و پزشکی چشم چرانی را نام ببرید. 20 -انتقادات و پیشنهادات خود را بیان کنید.
درباره مرکز