گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد دوم
حیا و عفت






عفت، یکی از صفات نفسانی است که شهوت نیروي سرکش را مهار میکند. عفت و حیا، تمام.
حرکات و سکنات و گفتار و قلم انسان را کنترل میکند تا آنچه را که دلش میخواهد نکند و هرچه را نفسش اراده کرد به قلم و
زبان نیاورد و انجام ندهد. این حالت پسندیدهي روحی و روانی و این منش مترقی از ویژگیهاي انسان خردمند و خردورز است، از
عوامل مهم و مؤثر روانی و مردمی در جلوگیري از قانون گریزي و مرز شکنی و خودکامگی و خودسري است و از راه کارها و
ابزارهاي لازم براي ساختن جامعه و تمدن و محیط و شرایط و فضاي اجتماعی و سیاسی و قضایی و اقتصادي مطلوب براي تأمین
حقوق و حرمت و آزادي و امنیت انسانها و باعث وجاهت و زیبایی و کرامت و آبروي فرد و جامعه و خانواده و نظام در برابر خدا،
خویشتن، افکار عمومی، و تاریخ است.
در کل حیا براي هر انسانی نیکو است، اما در بانوان و زنان نیکوتر و پسندیدهتر است، این ویژگی شخصیتی در حضرت خدیجه
(سلام الله علیها) نیز بسیار بارز و نمونه بود.
آن بانو در زندگیشان در برخورد با نامحرم همیشه از پشت پرده و حجاب صحبت میکردند، حتی در جلسهي خواستگاریشان، به
( نقل تاریخ از پشت پرده صحبت میکردند مگر جایی که با پیامبر صلی الله علیه و آله صحبتهاي آخر را کردند. ( 9
از نمونههاي دیگر عفت و حیا، مخصوصاً در شبهایی که پیامبر صلی الله علیه و آله نبودند، این بود که شبی که به امر الهی چهل
شب را دور از همسر خود بودند، نوشته شده که این بانو سرخود را در هنگام شب میپوشاندند و پردهي در را می انداختند و در
( خانه را میبستند. ( 10
اینها همه نشانههاي عفت و حیاست، آن هم درزمان هاي جاهلیت و تیر و تاریک که چنین رفتارهایی را نمیتوان در شخصی سراغ
گرفت.
از بارزترین نمونهي حیا و وقار خدیجه (سلام الله علیها) را میتوانیم در لحظات آخر زندگیشان پیدا کنیم. او در آن لحظه خود را
از خدا طلبکار میدانست و نه از پیامبر صلی الله علیه و آله، به همین خاطر از پیامبر صلی الله علیه و آله خواست که دعایش را
بدرقهي راه او کند، از درگاه الهی برایش آمرزش بطلبد و قبل از به خاك سپردنش لحظاتی خود پیامبر صلی الله علیه و آله در قبر
او وارد و با نماز و دعایش آنجا را پر از برکت کند.
پس از آن یک تقاضاي مادي از همسرش داشت ولی احساس شرم و حیا به او اجازهي مطرح.
صفحه 10 از 15
کردن آن را نمیداد، به خاطر همین پیامبر صلی الله علیه و آله، خدیجه (سلام الله علیها) و دخترش فاطمه (سلام الله علیها) را تنها
یاحَبیبی وَ یاقُرَّةَ عَیْبنی! قَولی لابیک انَّ اَنّی تَقولُ اَنَا خائِفَۀٌ مِنَ القَبراُریدُمِنکَ رَدائکَ » : گذاشت و بیرون آمد، او به دخترش گفت
هان اي محبوب مادر، نور چشمم، به پدر گران قدرت بگو، مادرم میگوید من از » ؛« الذّي تَلِبسُهُ حینَ نُزُولِ الوَحیُ تَکَفِّنُنِی فیه
خانهي قبر، شب اول قبر و تنهایی در قبر نگرانم و میترسم، از شما تقاضا دارم یکی از جامههاي خود را که به هنگام فرود فرشته ي
(11)«. وحی و دریافت پیام خدا و راز و نیازهاي شبانه می پوشیدید، به من هدیه کنید تا پس از مرگ، بدنم را با آن کفن کنم
فاطمه (سلام الله علیها) تقاضاي مادر را به پدر گفت، و پیامبر صلی الله علیه و آله خواستهي یارش را انجام داد و بلافاصله ردایش را
به فاطمه (سلام الله علیها) دادند و او هم آن ردا را با خوشحالی پیش مادر برد.
براي پیامبر صلی الله علیه و آله این لحظات بسیار سخت بود، زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله به خدیجه (سلام الله علیها) خیلی علاقه
داشت، خدیجه (سلام الله علیها) حتی در آخرین لحظات عمرش، حیا و عفتش، را که یکی از عواملی بود که گرمی و آرامش
کانون خانواده و تداوم زندگی و عشق و علاقه به همسرش را بیشتر میکرد، حفظ کرد.
اصولًا نظام خانواده در اسلام بر پایهي حیا و عفت و ایمان و تقوا استوار شده، اگر زن داراي حجاب و حیا باشد، شوهرش هم داراي
چشم پاك و آرامش خاطر او خواهد بود، اما اگر زنی از بیبندوباري جهان غرب تقلید کند، نه تنها کانون گرم خانواده را به هم
میزند بلکه در جهنم ابدي و دائمی خواهد سوخت.
-4 بخشندگی و سخاوت